abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128552138
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is het al snel in landen waar dat gewas niet in de natuur voorkomt, of verwacht je van elke (arme) boer dat ze naast hun productiegewas ook nog een vreet maar op gewas planten? Hoe maken ze nog winst dan? Monoculturen gaat echt niet alleen maar over enorme gebieden met maar 1 gewas namelijk in dit geval.
In zoverre ben je het dus met me eens, dat het geen GM-probleem is maar een monocultuurprobleem.
quote:
En hoe ga je dan om met het feit dat dat bt gewas zich kruist met het andere gewas, waardoor resistentie alleen maar sneller gaat?
Resistentie gaat alleen als er sprake is van grootschalig gebruik. Een paar gm-plantjes in mijn achtertuin zorgen er echt niet voor dat er problematische resistentie optreedt.
quote:
Nogmaals, veel van die insecten zijn nogal specifiek in wat ze eten, gewoon andere soorten in de buurt werkt niet altijd.

Leuk die "simpele" adviezen, maar in de praktijk is het wat gecompliceerder vaak.
Natuurlijk is het niet simpel. Daarom word ik ook zo moe van het simpele "het is de schuld van genetische manipulatie/monsanto".
  woensdag 3 juli 2013 @ 20:00:43 #227
37769 erodome
Zweefteef
pi_128552479
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

In zoverre ben je het dus met me eens, dat het geen GM-probleem is maar een monocultuurprobleem.

[..]

Resistentie gaat alleen als er sprake is van grootschalig gebruik. Een paar gm-plantjes in mijn achtertuin zorgen er echt niet voor dat er problematische resistentie optreedt.

[..]

Natuurlijk is het niet simpel. Daarom word ik ook zo moe van het simpele "het is de schuld van genetische manipulatie/monsanto".
Grootschalig betekend niet perse van horizon tot horizon 1 soort gewas, het kan ook betekenen dat een bepaald soort gewas(bt in dit geval) veel wordt gebruikt in een land, wat toch wel het geval is. Dan gebruikt niet alleen boer A bt gewas, maar ook boer B t/m boer X, want het is zo'n geweldige uitvinding die dik gepromoot wordt. Boer Y en Z hebben binnen no time een probleem omdat dat bt gewas zich mengt met hun gewas en met het natuurlijke gewas van dezelfde soort.

Dat is hoe het werkt in de praktijk, dan kan je wel heel simpel monocultuur roepen, maar het ligt toch echt aan dit bt gewas dat vanuit zichzelf een eenzijdig bestrijdingsmiddel is. Waar nu van ellende ook maar andere bestrijdingsmiddelen bij gebruikt worden wat het gebruik van bestrijdingsmiddelen alleen maar heeft doen toenemen ipv afnemen(waarvoor het zogenaamd ontwikkeld was).

Het probleem is dat monsanto dit heel prima wist vantevoren, dat ze heel prima wisten dat dit een korte termijn oplossing was die een heel nieuw scala aan problemen zou oproepen. Het grote geld was alleen belangerijker.
Maakt dat GM in het algemeen slecht, welnee, maar monsanto is gewoon een hoerenbedrijf die niets geeft om de toekomst, alleen om hun mooie winst.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_128553100
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 12:57 schreef popolon het volgende:
En nog meer bewijs dat wat monsanto doet is slecht:

Forbes:GMO Crops Mean More Herbicide, Not Less
Gewoon blijven spuiten mensen, niks aan de hand. Ondertussen sterven hele kolonies bijen af.
Het achterliggende probleem is dat je een monocultuur van een gewas aan het cultiveren bent, met alle gevolgen van dien. Dus een sterke druk om iets te vinden wat daar op kan toeslaan in combinatie met een sterke druk op het kweken van resistentie tegen de "populaire" herbiciden.

Wat dat aangaat moeten we in de EU een sterke anti-lobby blijven volhouden tegen deze manier van landbouw bedrijven. Sowieso kunnen we, door verspilling tegen te gaan, al heel wat beter met het geproduceerde voedsel omgaan.
pi_128553280
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 19:52 schreef DonJames het volgende:

[..]

[..]

[..]

Monsanto gebruikt nogal agressieve methoden om hun spullen aan de man te brengen en verdedigt hun IP op nogal pittige wijze. Verder blijkt dat in verschillende landen, waar hun producten zijn toegestaan (o.a. de VS en Argentinië) dat ze een groot marktaandeel bezitten. Dus het leidt wel degelijk tot een monocultuur.

En laten we wel wezen; de GMO gewassen van Monsanto zijn bedoeld om meer van hun herbiciden te verkopen.

Laten we het dan correcter formuleren als:
De GMO gewassen van Monsanto en de manier waarop ze worden toegepast zijn niet de manier waarop je deze technologie zou moeten inzetten. Helaas vormen ze nu wel ene soort van sjabloon voor navolgers. Andere chemische bedrijven hebben het Monsanto model inmiddels overgenomen.
pi_128566782
quote:
0s.gif Op woensdag 3 juli 2013 13:19 schreef erodome het volgende:

[..]

Eenzijdig gebruik van bestrijdingsmiddelen, wat eerst gepromoot is, want je zou alleen nog round up nodig hebben, maar waar men erg snel van teruggekomen is, maar waar niet iedereen netjes mee omgaat.
Het gevolg is dat er alleen maar meer bestrijdingsmiddelen worden gebruikt, ipv de een dit bestridjingsmiddel en de ander dat is het nu voor grote delen allemaal round up met daarbovenop andere middelen, want men heeft round up ready gewas, waarbij het enige nut is dat ze round up ready zijn.

Zelfde met de bt gewassen, omdat die een bepaald soort pesticide produceren is de weg naar resistente insecten veel korter, dat omdat er minder afwisseling is. Nu wordt wel geadviseerd om naast bt gewas ook gewoon gewas te hebben, maar op veel plekken wordt daar te weinig aan voldaan(of kan er niet zomaar aan voldaan worden). Daar waar heel netjes aan de voorwaarden wordt voldaan door bt vrije gewasse ernaast te hebben en ook met andere bestrijdingsmiddelen te werken kan het 10 jaar of meer duren voordat er resistentie begint op te treden, maar daar waar monoculturen zijn met bt gewas begint dat al met een jaar of 2 en dan ook al serieuse vormen, als in meer dan 50%.
Tja, dat was de uitgangssituatie: een mix van rassen en genotypen. Waardoor er altijd wel een oogst te halen viel.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  zaterdag 6 juli 2013 @ 14:52:25 #231
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_128657540
Een wat discutabele bron, maar zeker het plaatsen waard.

quote:
Monsanto krijgt patent op Broccoli

Wie dacht dat Monsanto zich stilzwijgend had teruggetrokken uit Europa komt bedrogen uit.
Via een aantal mazen in de Europese wet zijn ze er nu in geslaagd om patent te krijgen op natuurlijke producten zoals broccoli.
Onlangs werd er links en rechts juichend gereageerd op de mededeling van Monsanto dat ze zich vrijwillig zouden terugtrekken uit het grootste deel van Europa en alleen actief zouden zijn in die landen waar ze gewenst waren.

Schijnbeweging

Toen al schreven wij dat een bedrijf als Monsanto nooit zal opgeven, zich alleen voor het oog strategisch zal terugtrekken om daarna des te harder toe te slaan. De manier waarop ze dit dan doen wordt misschien duidelijk uit het volgende:

Het lijkt dat ze nu de weg hebben gekozen van het patent. Dit is in feite een nog veel smerigere en geniepigere manier om controle over de markt te krijgen. Volgens een bericht van een actiegroep voor mensenrechten “No Patents On Seeds” is het patentkantoor van de Europese Unie, the European Patent Office (EPO), nu bezig met het toekennen van patenten aan biotechbedrijven voor volkomen natuurlijke producten zoals broccoli.

Broccoli privé eigendom

Volgens dit bericht is broccoli onlangs overhandigd aan Monsanto als privé eigendom. Doordat ze een aantal mazen in de wet hebben ontdekt, zijn Monsanto en een aantal collegabedrijven druk doende met het indienen van patentaanvragen op allerlei soorten natuurlijke producten. Naar alle waarschijnlkheid in een reactie op de grote weerstand die ze in Europa hebben ondervonden.

Daardoor heeft Monsanto nu een Europees patent op broccoli, niet alleen op de zaden, maar ook op delen van de plant, eigenlijk alles wat in de ruimste zin des woords met broccoli te maken heeft.

Dit betekent dat hoewel de biotechindustrie er niet in is geslaagd om de natuur te vervangen door haar Frankensteinproducten, ze dit nu heeft opgelost door patenten te claimen op de natuur zelf. Als dit nu niet wordt gestopt, dan zullen dit soort misdaden tegen de mensheid doorgaan en nog vele malen erger worden.

De “No Patent on Seeds” organisatie is bezig met een grote petitie tegen het patenteren van natuurlijke producten en heeft inmiddels al meer dan twee miljoen handtekeningen verzameld. De groep krijgt hierbij steun van talloze andere actiegroepen vanuit heel Europa. Wie deze petitie wil ondertekenen kan hier klikken.

Brussel zit te slapen

Het bizarre in deze hele situatie is dat het Europese Parlement tegen het toekennen van patenten schijnt te zijn, maar dat EPO dit toch gewoon toekent. De petitie is dan ook een oproep aan al díe politici om controle te nemen over EPO voordat onze totale natuur eigendom is van Monsanto.

Je zou ook kunnen stellen dat als die niets uitvoerende, declarerende club uit Brussel inderdaad hier allemaal tégen was, dan hadden ze het nooit zover laten komen. Het is hoe dan ook een bureaucratisch monster waarvan de linkerhand niet weet wat de rechter doet en intussen gaan de misdaden tegen de mensheid ongehinderd en op volle kracht door.
  zaterdag 6 juli 2013 @ 16:01:46 #232
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_128659664
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 14:52 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

ze hebben geen patent op bestaande rassen alleen op nieuwe soorten die Montsanto zelf uitgevonden heeft, vaak met een 50% hogere productie of/en resistent tegen sommige schimmels

Maar het wordt voor boeren lastiger om oude rassen te verbouwen omdat ze met oude soorten niet met de markt mee kunnen,dus heeft het artikel een beetje gelijk.
Ik ben wel / ook tegen patenten op geneesmiddelen overigens

Maar onderzoek kun je niet verbieden, da staat gelijk aan het verbieden van de vooruitgang

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 06-07-2013 20:27:20 ]
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 10 juli 2013 @ 01:14:25 #233
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_128784012
37 Million bees die in Ontario due to neonicotinoid pesticides which are banned in the UK
http://www.reddit.com/r/c(...)e_in_ontario_due_to/

Elmwood, Ontario apiarist devasted at sudden loss of more than 600 hives

Sunday, July 7, 2013, 8:14 PM - It was just a few weeks ago that 50,000 bees were found dead in an Oregon parking lot, and now the problem has hit closer to home at a much more alarming rate.

In the past, many scientists have struggled to find the exact cause of the massive die-offs, a phenomenon they refer to as "colony collapse disorder".

Dave Schuit, who runs a honey operation in Elmwood, Ontario says he's lost more than 600 hives -- that's more than 37 million bees -- in 2012 alone.

Schuit says he's been seeing his bees die at a rapid rate every spring in the last few years.

"This is how they die,” Schuit explained to The Toronto Star, pointing with a broad hand to a bee that’s gone haywire, flailing erratically in the grass. “Their tongue sticks out and the venom drips out their backside.”

According to the 48-year-old apiarist, neonicotinoid pesticides are to blame for the loss.

The Collective Evolution finds that the deaths occur after the pesticide dust is blown into the air (used to coat corn seed with air seeders).

After record-breaking honeybee deaths in the UK, the European Union has banned multiple pesticides, including neonicotinoid pesticides.

Last year, Health Canada's Pest Management Regulatory Industry began taking samples from dead bees in Ontario and Quebec. Schuit's bee's were a part of that study.

The agency is now "re-evaluating" the pesticides status while analyzing more samples this year.
pi_128785121
heel erg. maar wat heeft het met Monsanto en GMOs te maken?
  woensdag 10 juli 2013 @ 04:43:49 #235
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128785182
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 mei 2013 18:53 schreef MichaelScott het volgende:

Dat uit onderzoek is gebleken dat gmo juist minder oplevert per hectare dan niet gmo vergeet hij voor het gemak maar even te vertellen. :')
ligt er aan welk je onderzoeksrapport je leest....
we hebben als mensen (maakt volgens mijn iet uit aan welke kant van het spectrum) de neiging alleen de bronnen te lezen die in ons straatje passen...

onderstaande post is hier een goed voorbeeld van, de tegenstanders van Monsanto zijn meteen in rep en roer...

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juli 2013 14:52 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

maar ondanks de bron niet even verder kijken wat dit patent daadwerkelijk inhoud

[ Bericht 4% gewijzigd door rechtsedirecte op 10-07-2013 05:03:43 ]
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_128816012
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 04:43 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

onderstaande post is hier een goed voorbeeld van, de tegenstanders van Monsanto zijn meteen in rep en roer...

[..]

maar ondanks de bron niet even verder kijken wat dit patent daadwerkelijk inhoud

Dat was inderdaad een belachelijk stuk.
  woensdag 10 juli 2013 @ 23:00:07 #237
323876 michaelmoore
pi_128817919
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 04:43 schreef rechtsedirecte het volgende:

patenten mag je niet negeren, maar het mag niet eeuwig duren.
Niet in geneesmiddelen , niet in nieuwe landbouwgewassen en niet in computertechnologie
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 10 juli 2013 @ 23:28:03 #238
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_128819319
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2013 23:00 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

patenten mag je niet negeren, maar het mag niet eeuwig duren.
Niet in geneesmiddelen , niet in nieuwe landbouwgewassen en niet in computertechnologie
zonder verder gelezen te hebben, voor hoe lang is dit patent?
Ik vind zelf 25 jaar wel acceptabel..maar is dat genoeg voor een bedrijf om hun investering in een patent terug te verdienen....?
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  donderdag 18 juli 2013 @ 02:18:04 #239
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
  donderdag 18 juli 2013 @ 02:30:49 #240
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_129071286
  donderdag 18 juli 2013 @ 04:48:48 #241
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_129072092
quote:
Monsanto ziet af van meer gentechplanten EU
17-07-13 22:32 uur - Bron: ANP
© thinkstock

Het Amerikaanse biotechnologiebedrijf Monsanto trekt verzoeken in om nieuwe gentechnisch gemanipuleerde plantensoorten te mogen verbouwen in de EU. Volgens de Monsanto-topman voor Europa zou het project bij nader inzien commercieel niet interessant zijn.

Genetisch gemanipuleerde planten zijn omstreden onder milieubeschermers. Ook zijn eerder deze maand kamervragen gesteld over de toelatingsprocedure voor gentech-gewassen.

Monsanto verbouwt in de EU al genetisch gemanipuleerde mais. De nieuwe verzoeken hadden betrekking op onder meer suikerbieten en soja.
http://www.parool.nl/paro(...)techplanten-EU.dhtml
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 18 juli 2013 @ 18:30:53 #242
323876 michaelmoore
pi_129094175
er gaan lepelaars dood in de waddenzee
  donderdag 18 juli 2013 @ 18:48:26 #243
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129094715
Ok en nu?
  vrijdag 26 juli 2013 @ 12:21:29 #244
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_129363849
Scientists from the University of Maryland and the US Department of Agriculture on Wednesday published a study that linked chemicals, including fungicides, to the mass die-offs.

Scientists confirm: Pesticides kill America's honey bees

En men blijft de kop in het zand steken: De overheid heeft net goedkeuring gegeven de maximale toegestane hoeveel gif te verhogen in verdelgers. :')
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 00:30:16 #245
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_129565791
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  donderdag 1 augustus 2013 @ 00:34:53 #246
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_129565948
Dit heeft actie nodig, en snel ook...
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 01:53:39 #247
323876 michaelmoore
pi_131800364
O nou hebben ze ook al het weerbericht overgenomen, nu gaat het voortaan altijd regenen om hun gewassen te laten groeien -O- |:(

Nu moet iedere boer lid worden van hun eigen weerbericht, de criminelen. !!

En als ze zich niet bij Monsanto verzekeren, dan gaat het bij hen hagelen

http://www.telegraaf.nl/d(...)ame_in_7_jaar__.html

quote:
wo 02 okt 2013, 20:38
Monsanto doet grootste overname in 7 jaar
NEW YORK (AFN) - De Amerikaanse producent van landbouwproducten Monsanto neemt voor 930 miljoen dollar (685 miljoen euro) The Climate Corp over, een ontwikkelaar van weerberichten en hoogwaardige informatie voor de agrarische industrie.

Dat maakte Monsanto woensdag bekend.

The Climate Corp werd in 2009 opgericht door voormalige werknemers van Google en andere Amerikaanse hightechbedrijven.

De onderneming levert weergegevens aan de agrarische sector en heeft modellen ontwikkeld om de opbrengst te verhogen en de risico's te beperken.

Ook levert het bedrijf uit San Francisco verzekeringen voor boeren.

Het is de grootste overname door Monsanto in 7 jaar. Het bedrijf wil zich verder ontwikkelen, naast de productie van zaden en gewassen.

In Europa is Monsanto omstreden vanwege zijn genetisch gemanipuleerde gewassen.
pi_131800400
The Climate Corp werd in 2009 opgericht door voormalige werknemers van Google en andere Amerikaanse hightechbedrijven.

oftewel; je begint als lekker liberale ondernemer in Silicon Valley en verkoopt je ziel aan een duivelse monopolist die de derde wereld lekker slaafs houdt.

8)7
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 3 oktober 2013 @ 02:23:02 #249
323876 michaelmoore
pi_131800520
quote:
11s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 01:58 schreef El_Matador het volgende:

oftewel; je begint als lekker liberale ondernemer in Silicon Valley en verkoopt je ziel aan een duivelse monopolist die de derde wereld lekker slaafs houdt.

8)7
De Derde wereld mag ook gewoon gratis ouderwetse zaden gebruiken, maar moderne zaden hebben een betere oogst in kg en kwaliteit per Ha, dus export is er niet meer bij dan
  donderdag 3 oktober 2013 @ 03:00:36 #250
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_131800607
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 02:23 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De Derde wereld mag ook gewoon gratis ouderwetse zaden gebruiken, maar moderne zaden hebben een betere oogst in kg en kwaliteit per Ha, dus export is er niet meer bij dan
Kwatsch. Round-Up is puur vergif. Maar volgens Monsanto: Hoe meer hoe beter. Monopoly for the win.

Ondertussen is er in Washington state een stemming komende of er een vermelding op producten kan komen of 't een GMO product is. *HOPPETEE*, Monsanto, Pepsico, Kraft en andere Big Food criminelen gooien er miljoenen tegenaan om dat te voorkomen. :') En ze hebben niets te verbergen hoor. :D

De naďviteit is soms te erg. :'(

[ Bericht 6% gewijzigd door popolon op 03-10-2013 03:15:58 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')