quote:
Op donderdag 13 juni 2013 20:38 schreef Dvm86 het volgende:[..]
Ik ga niet vijf delen nalezen om een beeld van jouw mening te vormen. Ik zal het zelf kort houden:
a- De primaire taak van de luchtmacht is Nederland beschermen. Naar mijn inziens speelt kwantiteit wel degelijk een rol daarin, gezien het feit dat de verschillen tussen de concurrenten van de JSF redelijk klein, maar het prijsverschil aanzienlijk kan worden. Daarnaast beschikken potentiële vijanden over aanzienlijk minder materieel (en nee, Rusland is geen waarschijnlijke vijand, het ontbeert hen bovendien aan de logistics om een aanval op Nederland en dus Europa/NAVO in te zetten.)
b- De prijs van dit toestel is niet bekend, ramingen lopen flink uiteen en neem me niet kwalijk, maar ik neem de ramingen van Lockheed en DoD niet al te serieus.
c- Dit toestel heeft geen gevechtservaring, dus of het daadwerkelijk het beste toestel is valt te bezien en de feedback is vooralsnog niet bijster positief - met andere woorden de JSF excelleert niet overduidelijk.
d- Van (aanvankelijk) meer dan 100 F-16s naar zo'n 30 kisten is gewoon zielig.
Dit is een droevige dag, de dag waarop de JSF lobby de doodslag heeft uitgedeeld. Er zijn alleen maar verliezers: Nederland, de belastingbetaler maar vooral de krijgsmacht zelf.
De taken van de Klu zijn verbonden aan de taken van Defensie, die opzichzelf niet louter uit nationale maar ook uit internationale verplichtingen bestaan. Daar kan je voor of tegen zijn, maar dat is en blijft vooral een vraagstuk waar onze volksvertegenwoordigers in Den Haag en niet Defensie zich mee bezig houden. Daarbij is het beschermen van de territorial integriteit van ons grondgebied door de toenemende verwevenheid van interne en externe veiligheid al lang niet meer het conventionele idee van het beschermen van landsgrenzen. Het domein van veiligheid is sinds 1953 en ook zeker na 2001 in zekere zin naar een internationaal niveau verheven, waarbij ook de taken van Defensie zich gedurende die tijd hebben doorontwikkeld (-tot en met de externe taak van het handhaven of herstellen van internationale vrede en veiligheid).
Defensie heeft derhalve een behoeftestelling die zich op kwalitatief hoogstaand materieel richt dat wijduit inzetbaar is. Niet enkel dient de vervanger van onze F-16 ons luchtruim te verdedigen, het dient, gedurende 30 á 40 jaar dienst, in staat te zijn om aan álle operationele en technische eisen te voldoen. Hierbij is het belangrijk om naar de ervaringen te kijken die de Klu met de F-16 heeft opgedaan, en zich op een vervanger richt die de operationele en technische problemen van de laatste 5-10 jaar aanpakt. Daarin speelt Rusland als ook China een rol, gezien hun rol in het bewapenen van niet-Westers gezinde staten. Wanneer blijkt de F-teen series sinds medio 2000 al niet of niet goed zijn opgewassen tegen goed gestationeerde SA-10(+) grondverdedigingssystemen, is het niet geheel vreemd dat de verkoop van dergelijke systemen aan(mogelijk) instabiele staten als bezorgelijk wordt beschouwd.
Defensie heeft in een vroeg stadia zijn interesse op de F-35A gevestigd, en is door zijn participatie binnen het JSF-programma als geen ander bewust van de huidige en verwachte prijs. Daarbij is de kritiek op de prijsstijging in zekere mate ook zeer gerechtvaardigd, maar is de schreeuwjournalistiek van mensen als W. Wheeler recentelijk in Times eerder een zonde dan een zegening. Die eentonige kritiek schetst bovendien een bedrieglijk beeld, gezien de onjuist niet of nauwelijks gerectificeerd wordt. "Het JSF-programma kost meer dan een biljoen" scoort goed, maar geeft weinig inzicht over de manier van berekenen, laat staan de kosten van het best mogelijke alternatief.
Idem voor de capaciteiten van de kist.
Over de tientallen testpiloten (Lockheed én defensie-piloten) die positieve feedback geven hoor je niets, terwijl er maar één kritiekpunt hoeft worden gegeven om de algehele internationale media op stelten te zitten. Bovendien zijn het vaak dezelfde critici die om hun mening gevraagd worden, terwijl Nederlandse gedetacheerden of uitwisselingsstudenten niet eens geraadpleegd worden.
En ja, van 85 naar 36 is zielig, maar dat viel in 2004 al in het verwachtingspatroon. Rond het millenium hield de Klu al rekening met een mogelijke aanschaf van 36 toestellen. Het is nog maar de vraag in hoeverre de alternatieven in grote getallen kunnen worden aangeschaft. Tweedehands Eurofighters klinkt leuk, totdat je realiseert dat dergelijke T1 kisten vanwege een lichter airframe niet naar multirole-standaarden kunnen worden geupgrade. Zoals eerder aangegeven, tweedehands F-16C/D of Gripen C/D zijn de meest reële alternatieven, en zelfs hiervan is het verre van zeker dat deze kisten gedurende een periode van 30-40 jaar een goedkoper alternatief vormen. Economisch verbetering onduidelijk, terwijl de operationele en technische potentieel wel beduidend lager is. Dan is de keuze snel gemaakt.
quote:
Op vrijdag 14 juni 2013 08:32 schreef NomanIW het volgende:[..]
Een toestel kiezen waar nog enorm veel problemen mee zijn, de kostenoverschrijdingen groot, de verwachte verkoop enorm aan het teruglopen is hetgeen de prijs verder opdrijft, waar nog allerhande technische mankementen aan zijn, de testprocedures niet kloppen, de brandstofsystemen het toestel buitengewoon brandgevaarlijk maken, de stealth technologie derderangs, de afterburner niet geschikt is voor gebruik, de radar nauwelijks werkt, het zicht te beperkt is vanuit de cockpit, en een versnelling van mach 0.8 naar mach 1.2 43 seconden langer duurt dan met de huidige F-16. Maar dat maakt niet uit want hij is ontworpen om maar liefst 2 air to air raketten mee te nemen de lucht in. Dan is er nog de kwestie van het gewicht. Het toestel is te zwaar voor de motor die erin zit, en dan zijn er al essentiële systemen uitgehaald.
Het is echt een slecht idee om wederom de handen te gaan branden aan een product dat nog niet eens ontwikkeld is, waar nu al zoveel ellende over bekend is, de prijzen ni al zo stijgen, en waarbij de verschillende processen rondom de ontwikkeling dusdanig complex in elkaar zitten dat het maar de vraag is of het toestel met enig fatsoen operationeel te krijgen is en houden.
Iets bestaands kopen is dan hoe dan ook slimmer.
Dat alles klinkt als een foutieve opsomming van de kritiek zoals die de laatste jaren in de media is opgesomd.
Enorm veel problemen? Kostenoverschrijdingen, ja, net als de Eurofighter, Rafale en F-16 in zijn tijd. Terugloop verwachte verkoop? Dat is een assumptie in zoverre er nog geen definitieve productiebestelling gedaan zijn. In de jaren 80 kreeg General Dynamics al zware kritiek op haar verwachting van 3 tot 4.000 mogelijke F-16 verkopen, waarop de voorzitter reageerde dat de kritiek voorbarig was gezien niemand de komende decennia kon voorspellen. Nu kan men trots zeggen dat men er vooralsnog meer dan 4.000 verkocht heeft. Het effect van een mogelijke Europese reductie van een honderdtal kisten valt nog te bezien. Het effect zal kleiner zijn dan de teruggeschroefde productie van de Rafale of de annulering van de Eurofighter T3 block 3B.
Daarbij zijn de grootste onopgeloste problemen voor de F-35 nu de software ontwikkeling, en zijn er voor de HMDS, brandstof & veiligheidssystemen, coating en EO/DAS reeds een aantal van veranderingen die nu goede resultaten blijken te boeken. Het toestel zit nog (net) in zijn gewichtsmarge, EO/DAS (en dus 360 graden zicht) wordt nu op alle testkisten operationeel en de vliegkarakteristieken van de F-35A voldoen aan de gestelde eisen. Daarbij zijn alle varianten in de SSD fase in staat om 4 AAM's intern mee te nemen, met een mogelijke uitbouw naar 6. Tevens geldt dit voor de huidige AAM's, waarbij je niet moet vergeten dat er ook op het gebied van AAM's veranderingen plaatsvinden. Essentiële systemen zijn nog altijd aanwezig, en ook de beduchte brandstof-beveiligingssystemen zijn daar onderdeel van.
Toch ben ik het met je eens dat iets bestaands kopen wat betreft zekerheid veel verstandiger zou zijn. De vraag rest dan: wat. De Rafale, de Gripen en de Eurofighter moeten of beginnen nu net met vitale vernieuwingen zoals AESA-radarsystemen en hardware-vernieuwing (zover de ruimte dat toelaat). Het kopen van doorwinterde F-teens brengen vergelijkbare problemen met zich mee. Defensie als ook de gespecialiseerde onderzoeksinstituten en industrieën zijn het vrij unaniem eens over het besluit dat nu genomen wordt..