abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 mei 2013 @ 07:39:52 #151
325863 Krisp
Like.no.other
pi_126755830
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 20:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Pardon deel II, ik denk eerder dat het de generatie is die verwacht dat alles maar naar hun toekomt. En wel nu, onmiddelijk graag. En anders mokken. En verongelijkt posten vanaf hun ipad - iphone 7 of via hun superbreedbandverbinding vanaf hun gamebak :P
Zo gek is het niet dat starters van ~25 jaar verwachten dat ze een flatje kunnen huren in hun studieplaats (Amsterdam, Utrecht) voor een redelijke prijs. Ze werken een paar jaar, verdienen ~30K¤ (2500 euro), krijgen een bonus van 2K en hebben een kleine leaseauto (18000 euro, 14%). Dan kom je mooi boven alle normen uit. In Amsterdam en Utrecht ben je dan mooi de sjaak, want kopen kun je niet (30K levert ~130K hypotheek op), en huren verdien je altijd te weinig voor.

Laten we wel wezen: dat dit niet meer kan iets iets van de laatste 10-15 jaar. Sterker: tot 5 jaar geleden was je 'high potential' en kon het ook, alleen dan op ongezonde wijze. Eerder is al geconcludeerd dat de huizenmarkt verziekt is door de HRA en de graagte waarmee banken hypotheken verstrekten, en dat daardoor de prijzen omhoog zijn gegaan. Dat is de reden dat het nu niet meer kan, en niet de misplaatste verwachtingen.

De generatie van nu verwacht geen eengezinswoning met tuin (op wat uitzonderingen na). Die verwacht een dak boven hun hoofd tegen een redelijke prijs. Zelfs dat kan nu niet.
  maandag 20 mei 2013 @ 09:12:19 #152
298232 Tikbalang
Rivellaman
pi_126756225
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 07:39 schreef Krisp het volgende:

[..]

Eerder is al geconcludeerd dat de huizenmarkt verziekt is door de HRA en de graagte waarmee banken hypotheken verstrekten, en dat daardoor de prijzen omhoog zijn gegaan. Dat is de reden dat het nu niet meer kan, en niet de misplaatste verwachtingen.
Waar is dat van die HRA dan eerder geconcludeerd. Die bestond in de jaren 70 en 80 ook, toen waren de prijzen toch ook niet sky-high. De rente daarentegen was toen wel sky-high. Er zijn natuurlijk nog veel meer factoren van invloed op de huizenprijzen. Zoals nu dus het sentement (onder huurders) van niet kopen want dan kun je meer sparen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_126756594
quote:
Zo gek is het niet dat starters van ~25 jaar verwachten dat ze een flatje kunnen huren in hun studieplaats (Amsterdam, Utrecht) voor een redelijke prijs. Ze werken een paar jaar, verdienen ~30K¤ (2500 euro), krijgen een bonus van 2K en hebben een kleine leaseauto (18000 euro, 14%). Dan kom je mooi boven alle normen uit. In Amsterdam en Utrecht ben je dan mooi de sjaak, want kopen kun je niet (30K levert ~130K hypotheek op), en huren verdien je altijd te weinig voor.
Dan ga je buiten je studieplaatsen kijken. En laten we wel wezen, toen ik 26 jaar geeleden in een andere stad ging werken, was huren ook al een crime: alleenstaand met een fors inkomen? Max. 2 kamer flat (eis: bij 1pers + 1 kamer = max. grootte huurhuis) en verder was er amper iet te huren buiten griebeswijken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_126756840
Toen ik in 1993 afstudeerde waren de wachtijden voor sociale huurwoningen ook al tussen de 5 en 8 jaar in de randstad, brabant en gelderland. Je wist ook niet waar je kon gaan werken met de oplopende werkeloosheid die piekte op 7% in 1995. Leaseautos voor elke flut functie had men ook nog niet.

Sterker nog ik was na 9 maanden soliciteren en stompzinnig werk doen blij dat ik ergens werk vond en begon op 2500 gulden bruto per maand met een contract dat daar jaarlijks 500 gulden per maand bij zou komen tot een maximum van 4250 gulden per maand.
  maandag 20 mei 2013 @ 10:07:42 #155
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126756975
Een auto in de lease is voor veel mensen ook niet zo gunstig meer, ik heb er eentje afgewezen en krijg er 550 meer salaris voor terug.
Heb gewoon een oude Civic die max 2x per maand een stukje mag rijden, heb hem niet meer nodig.
pi_126758500
Maar die leaseauto hoort bij sommigen bij hun status dat het omgerekend dan idd zoveel op hun loon kost realiseren ze zich niet.

Ik heb nu al jaren gewoon geen auto meer omdat ik deze idd ook veel te weinig gebruikte. Dan maar een keer een taxi nemen en verder alles met het ov doen.
pi_126758641
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:18 schreef Basp1 het volgende:
Ik heb nu al jaren gewoon geen auto meer omdat ik deze idd ook veel te weinig gebruikte. Dan maar een keer een taxi nemen en verder alles met het ov doen.
Slim!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 mei 2013 @ 11:40:57 #158
114335 sitting_elfling
Milkbreak Man
pi_126759175
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:18 schreef Basp1 het volgende:
Maar die leaseauto hoort bij sommigen bij hun status dat het omgerekend dan idd zoveel op hun loon kost realiseren ze zich niet.

Ik denk dat realiseren niet het goede woord is. Ik denk dat ze er echt niet over nadenken. Het maakt ze niet uit. En dat zijn vaak ook niet de types die maandelijks kijken hoeveel geld ze uitgeven.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_126759264
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:40 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik denk dat realiseren niet het goede woord is. Ik denk dat ze er echt niet over nadenken. Het maakt ze niet uit. En dat zijn vaak ook niet de types die maandelijks kijken hoeveel geld ze uitgeven.
Maar horen die types dan ook niet tot de groep die hard roepen dat huizen onbetaalbaar zijn, terwijl het dan gewoon neerkomt op een slechte financieel eigen verantwoordelijkheid.
pi_126759419
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:43 schreef Basp1 het volgende:
Maar horen die types dan ook niet tot de groep die hard roepen dat huizen onbetaalbaar zijn, terwijl het dan gewoon neerkomt op een slechte financieel eigen verantwoordelijkheid.
Bijvoorbeeld. En denken dat alles maar moet kunnen, mogen en gerealiseerd moet worden.

Ik weet nog dat een oude politcus 30 jaar geleden uitte: "wonen is een recht, mar waar staat dat dat een gesubsidieerd recht moet zijn". Over de toenmalige ruime subsidies voor woningbouwcorporaties e.d. Want naast al het gefulmineer over de HRA.....ook de huursector is rijkelijk bedeeld geweest met allerlei object- en persoonlijke subsidies.
pi_126759711
quote:

[..]

Laten we wel wezen: dat dit niet meer kan iets iets van de laatste 10-15 jaar. Sterker: tot 5 jaar geleden was je 'high potential' en kon het ook, alleen dan op ongezonde wijze. Eerder is al geconcludeerd dat de huizenmarkt verziekt is door de HRA en de graagte waarmee banken hypotheken verstrekten, en dat daardoor de prijzen omhoog zijn gegaan. Dat is de reden dat het nu niet meer kan, en niet de misplaatste verwachtingen.

De generatie van nu verwacht geen eengezinswoning met tuin (op wat uitzonderingen na). Die verwacht een dak boven hun hoofd tegen een redelijke prijs. Zelfs dat kan nu niet.
Nou denk ik dat je fout zit hoor, ook voor mijn generatie was niet alles vanzelfsprekend, en voor mijn ouders al helemaal niet.

Ik ben wel met je eens dat de groep die net boven die grens zit aardig inconsequent behandeld wordt: je mag wel een bedrag x aan huur neertellen, maar je mag niet voor hetzelfde bedrag lenen , op last van vadertje staat die alles beter weet.

Verder wordt dat in de rest van de wereld opgelost door andere woonvormen, en ik vind het vreemd dat commerciele verhuurders (en ook de wbv's) daar niet op inspringen. In de rest van de wereld is het namelijk vrij normaal, zeker als je op gewilde en dus dure locaties wil wonen- dat je eerst een tijdje een huis deelt met één of meerderen. Iets wat wij uitsluitend met studentenleven associeren, maar wat elders ook voor een periode erna normaal wordt geacht. In de tussentijd sparen, en wat carriere maken (en misschien ook wel settlen).

In Nederland ontbreekt dat. En als de situatie zo nijpend is, begrijp ik dat niet.
  maandag 20 mei 2013 @ 12:57:06 #162
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126761841
quote:

Banken hebben jarenlang vooral de kostprijs van woningen opgedreven, de markt draaide immers op de doorstroming naar luchtkastelen. Het is dus een dikke domper dat de markt vraagt om een bescheiden maar betaalbaar dak boven het hoofd. Ga eens na wat dat betekend voor de prijs van luchtkastelen?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  maandag 20 mei 2013 @ 13:01:01 #163
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126761967
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 09:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan ga je buiten je studieplaatsen kijken. En laten we wel wezen, toen ik 26 jaar geeleden in een andere stad ging werken, was huren ook al een crime: alleenstaand met een fors inkomen? Max. 2 kamer flat (eis: bij 1pers + 1 kamer = max. grootte huurhuis) en verder was er amper iet te huren buiten griebeswijken.
Jij kocht een huis voor de zeepbel, dat is dan makkelijk praten. Wie tegenwoordig een huis wil kopen word geacht even flink te bukken voor de overwaarde van de huidige eigenaren (jouw generatie). Dat gaat dus niet gebeuren want het sentiment is 180 graden gedraaid, een koophuis is een liability.
Hoe onbetaalbaarder het dak boven het hoofd word, hoe meer schade aan de overige economie dit met zich mee zal brengen. Overheden doen er dan ook goed aan om zo snel mogelijk betaalbare woonruimte te genereren voor de jeugd. Tenslotte moet deze generatie de vergrijzing gaan betalen en dat zal niet lukken als ze helemaal leeglopen op een simpel dak boven hun hoofd.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_126762511
Dus een woning is een speculatieobject, en een liability

Jullie doen rare dingen met huizen :D
Je kan er ook gewoon in wonen hoor, dat doen de meeste Nederlanders.
pi_126762608
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verder wordt dat in de rest van de wereld opgelost door andere woonvormen, en ik vind het vreemd dat commerciele verhuurders (en ook de wbv's) daar niet op inspringen. In de rest van de wereld is het namelijk vrij normaal, zeker als je op gewilde en dus dure locaties wil wonen- dat je eerst een tijdje een huis deelt met één of meerderen. Iets wat wij uitsluitend met studentenleven associeren, maar wat elders ook voor een periode erna normaal wordt geacht. In de tussentijd sparen, en wat carriere maken (en misschien ook wel settlen).

In Nederland ontbreekt dat. En als de situatie zo nijpend is, begrijp ik dat niet
Ze bestaan wel, maar inderdaad heel sporadisch. Een studentenhuis zeg maar maar dan zonder studenten. :P
  maandag 20 mei 2013 @ 13:44:24 #166
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_126763578
een huis kopen blijft op de langere termijn altijd meer winstgevend natuurlijk, mits je aflost en rapido aflost, niet werken voor de bank. Zodra je huis afgelost is begint het grote binnen halen van geld, aangezien de woonkosten altijd de grootste kostenpost zullen zijn pak je daar mooi de winst omdat je geen hypotheek meer hebt.

De huren in Nederland zijn zo hoog dat mensen toch altijd op termijn een huis zullen kopen, en nu als spaarpot en niet zoals voorheen speculatie object. Daarmee blijft de huizenmarkt enigszins gered lijkt mij.

Neemt niet weg dat de prijzen nog aardig zullen dalen de komende tijd, doordat de politiek persé de mensen met een veels te hoge hypotheek willen "redden".
  maandag 20 mei 2013 @ 13:47:55 #167
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126763720
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:01 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Jij kocht een huis voor de zeepbel, dat is dan makkelijk praten. Wie tegenwoordig een huis wil kopen word geacht even flink te bukken voor de overwaarde van de huidige eigenaren (jouw generatie). Dat gaat dus niet gebeuren want het sentiment is 180 graden gedraaid, een koophuis is een liability.
Hoe onbetaalbaarder het dak boven het hoofd word, hoe meer schade aan de overige economie dit met zich mee zal brengen. Overheden doen er dan ook goed aan om zo snel mogelijk betaalbare woonruimte te genereren voor de jeugd. Tenslotte moet deze generatie de vergrijzing gaan betalen en dat zal niet lukken als ze helemaal leeglopen op een simpel dak boven hun hoofd.
er is juist een enorm overschot aan woningen. Er moet absoluut niets bijgebouwd worden in Nederland, we gaan krimpen, dus als de oudjes naar het bejaardenhuis gaan komen er snel zat voldoende woningen vrij. We zouden beter weer wat meer goedkope bejaardenhuizen kunnen bouwen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 20 mei 2013 @ 15:16:04 #168
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126767270
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

er is juist een enorm overschot aan woningen. Er moet absoluut niets bijgebouwd worden in Nederland, we gaan krimpen, dus als de oudjes naar het bejaardenhuis gaan komen er snel zat voldoende woningen vrij. We zouden beter weer wat meer goedkope bejaardenhuizen kunnen bouwen.
Het probleem is dat die wannabe verkopers niet van plan zijn om te zakken met de prijzen, veelal omdat ze hun overwaarde gecashed hebben of stoïcijns vasthouden aan 'de prijzen van weleer'.

Ik hoor hier regelmatig termen als 'hoeft niet te verkopen' langskomen. Ik vind het dan wel zo eerlijk dat de bouw een kans verdient om daar een stokje voor te steken. Die mensen moeten tenslotte wel hun brood kunnen verdienen.

Daarnaast.... veel van die oude woningen zijn aan renovatie of herbouw toe. Het is een krankzinnige veronderstelling dat je op huizen niet moet afschrijven. Zekers op die troep die ze in de jaren 60, 70 en 80 gebouwd hebben. Daar zit zulke meuk tussen dat die het renoveren geen eens waard zal blijken te zijn. Tegen de vlakte beuken en er een mooie energiezuinige woning voor terug zetten. Ooh... maar wacht... dat gaat niet omdat er nog een hypotheek op zit.
  maandag 20 mei 2013 @ 15:21:44 #169
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126767518
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dus een woning is een speculatieobject, en een liability

Jullie doen rare dingen met huizen :D
Je kan er ook gewoon in wonen hoor, dat doen de meeste Nederlanders.
Sinds de woning niet meer als pinautomaat fungeert is er ineens een stuk minder animo voor het eigen woningbezit. Daarnaast hoor je allerlei gezeur over 'onder water staan', dat maakt dan toch ook niks uit?
Ineens zie je allerlei verzuurde leners die huilie huilie doen over hun onderwaarde.... snap ik niks van, jij wel?
  maandag 20 mei 2013 @ 15:25:13 #170
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126767665
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:44 schreef RamboDirk het volgende:
een huis kopen blijft op de langere termijn altijd meer winstgevend natuurlijk, mits je aflost en rapido aflost, niet werken voor de bank. Zodra je huis afgelost is begint het grote binnen halen van geld, aangezien de woonkosten altijd de grootste kostenpost zullen zijn pak je daar mooi de winst omdat je geen hypotheek meer hebt.
Euhm.... onderhoud?

quote:
De huren in Nederland zijn zo hoog dat mensen toch altijd op termijn een huis zullen kopen, en nu als spaarpot en niet zoals voorheen speculatie object. Daarmee blijft de huizenmarkt enigszins gered lijkt mij.
Nog lang niet, de huidige prijzen zijn gebaseerd op leasen van de bank. Als we daadwerkelijk weer gaan aflossen moet de gemiddelde huizenprijs nog fors zakken.

quote:
Neemt niet weg dat de prijzen nog aardig zullen dalen de komende tijd, doordat de politiek persé de mensen met een veels te hoge hypotheek willen "redden".
Nee.... de prijzen dalen omdat we de woning weer anders gaan waarderen en we moeten aflossen. Prijzen waren te hoog door gesubsidieerd lenen en niet aflossen.
Juist door interventie van de overheid dalen prijzen te langzaam, juist omdat men dacht dat de markt wel weer zou aantrekken op termijn. Het sentiment is echter dat prijzen dalen en blijven dalen, dat zal een hele generatie niet vergeten.
pi_126767782
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:21 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Sinds de woning niet meer als pinautomaat fungeert is er ineens een stuk minder animo voor het eigen woningbezit. Daarnaast hoor je allerlei gezeur over 'onder water staan', dat maakt dan toch ook niks uit?
Ineens zie je allerlei verzuurde leners die huilie huilie doen over hun onderwaarde.... snap ik niks van, jij wel?
Ik begrijp dat net zo min als mensen die al twintig jaar lopen te kniezen dat huizen te duur zijn (en da's niet eerlijk, want zij zijn groot en ik is klein). Me dunkt dat beide groepen hun tijd wel nuttiger kunnen besteden....
  maandag 20 mei 2013 @ 15:31:12 #172
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126767860
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het probleem is dat die wannabe verkopers niet van plan zijn om te zakken met de prijzen, veelal omdat ze hun overwaarde gecashed hebben of stoïcijns vasthouden aan 'de prijzen van weleer'.

Ik hoor hier regelmatig termen als 'hoeft niet te verkopen' langskomen. Ik vind het dan wel zo eerlijk dat de bouw een kans verdient om daar een stokje voor te steken. Die mensen moeten tenslotte wel hun brood kunnen verdienen.

Daarnaast.... veel van die oude woningen zijn aan renovatie of herbouw toe. Het is een krankzinnige veronderstelling dat je op huizen niet moet afschrijven. Zekers op die troep die ze in de jaren 60, 70 en 80 gebouwd hebben. Daar zit zulke meuk tussen dat die het renoveren geen eens waard zal blijken te zijn. Tegen de vlakte beuken en er een mooie energiezuinige woning voor terug zetten. Ooh... maar wacht... dat gaat niet omdat er nog een hypotheek op zit.
mensen zakken vanzelf als ze echt willen verkopen. Als niemand zakt is er ook geen behoefte om te verkopen. Er is dan dus geen probleem.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126767872
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 15:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Natuurlijk hoor, dat moet allemaal tegen de vlakte. Daar valt immers echt echt echt niet in te wonen. En oh ja, een ander moet het maar betalen natuurlijk :)

Beetje absurde verspilling, of is het ideaal verkwistende werkverschaffing a la DDR?
  maandag 20 mei 2013 @ 16:04:23 #174
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126769147
Over slopen gesproken... De aanbouw van veel huizen ziet er na 15 jaar uit alsof slopen een logischere keuze is dan het nog oudere originele huis dezelfde behandeling geven.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:11:15 #175
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126769430
quote:
1s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:04 schreef WammesWaggel het volgende:
Over slopen gesproken... De aanbouw van veel huizen ziet er na 15 jaar uit alsof slopen een logischere keuze is dan het nog oudere originele huis dezelfde behandeling geven.
er wordt tegenwoordig slechter gebouwd dan in de zo verguisde jaren 60, Nederland heeft nauwelijks nog goede aannemers en bouwbedrijven. De enige goede gebouwen die nog in Nederland neergezet worden, worden gebouwd door voornamelijk Belgische aannemers.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126769749
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

er wordt tegenwoordig slechter gebouwd dan in de zo verguisde jaren 60, Nederland heeft nauwelijks nog goede aannemers en bouwbedrijven. De enige goede gebouwen die nog in Nederland neergezet worden, worden gebouwd door voornamelijk Belgische aannemers.
Dat zijn toch meestal bouwpakketten, de Vlassak-Verhulst types uitgezonderd (en dan hebben we het ook direct over buiten buiten buiten categorie qua kosten, dus dat mag ook wel drie slagen beter zijn)?
pi_126770961
Wat zijn de werkelijke kosten van nieuwbouwhuizen die per blok uit de grond worden gestampt? Dus zonder de overhead van gemeente(grond?), architecten en projectontwikkelaars?

Heb je een beetje idee wat de bodemprijs van een 13 in een dozijn woning uit de jaren 50 - 80 zal worden.
pi_126771024
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 13:44 schreef RamboDirk het volgende:
Ik vind de huren in Nederland niet hoog. Volgens mij is huren in Frankrijk en Zwitserland een stuk duurder.
  maandag 20 mei 2013 @ 16:50:27 #179
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_126771087
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

In Amsterdam eo zie ik nooit Belgische kentekens bij verbouwingen, wel Duitse en Britse.
  Moderator maandag 20 mei 2013 @ 16:53:17 #180
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_126771196
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 11:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Niet per se. Ik heb een leasebak. Ik weet wel degelijk wat ie kost maar aangezien ik meer dan genoeg over houdt boeit me dat niet, en ik vind huizen ook niet onbetaalbaar ;)

Maar dat ben ik. Mensen zoals ik zullen er meer zijn, maar ook wel in de categorie die jij noemt.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 20 mei 2013 @ 17:01:16 #181
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126771513
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:46 schreef blomke het volgende:
Wat zijn de werkelijke kosten van nieuwbouwhuizen die per blok uit de grond worden gestampt? Dus zonder de overhead van gemeente(grond?), architecten en projectontwikkelaars?

Heb je een beetje idee wat de bodemprijs van een 13 in een dozijn woning uit de jaren 50 - 80 zal worden.
Het nadeel van huidige nieuwbouwwoningen en ook de jaren 60-90 woningen is dat ze op zon postzegel staan. Ik zou echt geen huis willen op minder dan 1000m2 grond. Alle bouwpakketwoningen die op een postzegel staan van zeg 100-200 m2 grond zijn in feite bijna niets waard. wie wil er nu nog wonen in een huis met zo weinig grond erbij. het is allemaal minimalisme. de woningen zijn mss 20.000 euro waard, de grond 30.000 euro, dus een standaard rijwoning op een postzegel zou nooit meer mogen kosten als 50.000 euro en dan ben ik nog riant.. de rest is een deel lokatie en een deel nog steeds een grote luchtbel voor dit soort eenheidsworstwoningen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126771719
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

Het nadeel van huidige nieuwbouwwoningen en ook de jaren 60-90 woningen is dat ze op zon postzegel staan. Ik zou echt geen huis willen op minder dan 1000m2 grond. Alle bouwpakketwoningen die op een postzegel staan van zeg 100-200 m2 grond zijn in feite bijna niets waard. wie wil er nu nog wonen in een huis met zo weinig grond erbij. het is allemaal minimalisme. de woningen zijn mss 20.000 euro waard, de grond 30.000 euro, dus een standaard rijwoning op een postzegel zou nooit meer mogen kosten als 50.000 euro en dan ben ik nog riant.. de rest is een deel lokatie en een deel nog steeds een grote luchtbel voor dit soort eenheidsworstwoningen.
Kan je dan uitleggen waarom mensen met 100-duizenden tegelijk in steden op een kluitje wonen? Zeg 10 - hoog op een oppervlak van die 100 - 200 m² die jij noemt en dan uitzicht op andere betonblokken.? De prijzen en wachtlijsten voor huren zijn nergens zo hoog resp. lang als in die grote steden met ...zoveel paupers per m² enfin....
  maandag 20 mei 2013 @ 17:07:29 #183
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126771784
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 mei 2013 17:08 schreef arjan1212 het volgende:
huizen in nederland zijn nu nog 33% te duur, aldus the economist

http://www.telegraaf.nl/d(...)_33__te_duur___.html
dat is een hele goede kijk op de zaken zonder de oogkleppen en tunnelvisie die men in Nederland vaak heeft over dit onderwerp.. Ik denk dat een extra daling van 30-50% in de komende jaren best realitisch is. Over hoe lang de pijn verdeeld gaat worden hangt af van overheidsmaatregelen. Naar mijn mening was een cold turkey approach meteen in het begin van de crisis het beste geweest, dan heb je een snelle correctie waarna een normalisering plaats kan vinden. Dan hadden we nu allang weer een stijgende lijn te pakken en waren woningen vooral betaalbaar geworden. Nu wordt de pijn over tientallen jaren uitgesmeerd, waardoor meerdere generaties met problemen blijven zitten en de crisis en somberheid met de gevolgen blijven voortwoekeren.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126771953
Weet je wat ik denk? Dat geen enkele vorospelling uitkomt. Het loopt toch anders dan je denkt, berekent, voorspelt.....
  maandag 20 mei 2013 @ 17:11:25 #185
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126771981
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je dan uitleggen waarom mensen met 100-duizenden tegelijk in steden op een kluitje wonen? Zeg 10 - hoog op een oppervlak van die 100 - 200 m² die jij noemt en dan uitzicht op andere betonblokken.? De prijzen en wachtlijsten voor huren zijn nergens zo hoog resp. lang als in die grote steden met ...zoveel paupers per m² enfin....
appartementen en stadscentra wil ik even buiten beschouwing laten, omdat dit toch een aparte categorie is. ik heb het over de doorsneel vinex eensgezinswoning in de buitenwijken van de steden en zgn forenzendorpen
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126772091
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:11 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
appartementen en stadscentra wil ik even buiten beschouwing laten, omdat dit toch een aparte categorie is. ik heb het over de doorsneel vinex eensgezinswoning in de buitenwijken van de steden en zgn forenzendorpen
Mwoah, ken toh wel jong-volwassenen die uit de stad wegtrekken naar zo'n vinexwijk. Mij ook niet gezien trouwens, waait er, klei in de tuin(tje) en krijsende koters om je heen...bûh.
pi_126773228
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Toch jammer dat de gemiddelde bouwsom (arbeid + materialen) voor een woning al 2 a 3 keer hoger is, exclusief BTW.

Zelfs zonder BTW, winstmarges, grond en bouwrijp maken van de grond ben je al 143.000 euro kwijt voor de gemiddelde koopwoning en bijna een ton voor de gemiddelde huurwoning.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 20 mei 2013 @ 18:01:47 #188
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_126774285
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 17:37 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Toch jammer dat de gemiddelde bouwsom (arbeid + materialen) voor een woning al 2 a 3 keer hoger is, exclusief BTW.

Zelfs zonder BTW, winstmarges, grond en bouwrijp maken van de grond ben je al 143.000 euro kwijt voor de gemiddelde koopwoning en bijna een ton voor de gemiddelde huurwoning.
ik betwist die prijs als je hebt over rijwoningen, die worden in een paar dagen in elkaar gezet door een leger aan onder minimumloon werkende polen en illegalen.. Verder kun je dan concluderen dat de kosten en marges in de bouw veel te hoog zijn,bouwmafia denkt nog steeds dat ze onbeschaamd gigantische winsten op massaprojecten kunnen maken , in 1980 werd voor 20.000 gulden een vrijstaande villa neergezet. (excl. grond), waarom zou dat nu inflatiegecorrigeerd niet meer kunnen? Ik heb het voor die geraamde prijs van 50k incl grond ook over bestaande rijwoningen op een postzegel van 200 m2.

[ Bericht 1% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 20-05-2013 18:06:48 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_126774544
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:01 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik betwist die prijs als je hebt over rijwoningen, die worden in een paar dagen in elkaar gezet door een leger aan onder minimumloon werkende polen en illegalen.. Verder kun je dan concluderen dat de kosten en marges in de bouw veel te hoog zijn,bouwmafia denkt nog steeds dat ze onbeschaamd gigantische winsten op massaprojecten kunnen maken , in 1980 werd voor 20.000 gulden een vrijstaande villa neergezet. (excl. grond), waarom zou dat nu inflatiegecorrigeerd niet meer kunnen? Ik heb het voor die geraamde prijs van 50k incl grond ook over bestaande rijwoningen op een postzegel van 200 m2.
En nou even serieus graag....
  maandag 20 mei 2013 @ 18:11:01 #190
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_126774663
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 16:48 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik vind de huren in Nederland niet hoog. Volgens mij is huren in Frankrijk en Zwitserland een stuk duurder.
of je nu 800 euro huur betaalt of 800 euro rente en aflossing waarna het object na 20 jaar van jouw is en je woonlasten daarna dalen met 800 euro dan is kopen een betere economische optie lijkt mij.
  maandag 20 mei 2013 @ 18:11:47 #191
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_126774702
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:11 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

of je nu 800 euro huur betaalt of 800 euro rente en aflossing waarna het object na 20 jaar van jouw is en je woonlasten daarna dalen met 800 euro dan is kopen een betere economische optie lijkt mij.
Meestal is die optie er echter niet en wonen mensen niet 20 jaar op dezelfde plek.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_126774805
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:11 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

Wanneer je naast rente en aflossing verder geen kosten hebt dan wel.
pi_126774892
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En nou even serieus graag....
Ik zat te overwegen om er serieus, inhoudelijk op in te gaan. Maar dit is inderdaad de enige mogelijke reactie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 20 mei 2013 @ 18:17:45 #194
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_126774947
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Meestal is die optie er echter niet en wonen mensen niet 20 jaar op dezelfde plek.
jah goed als je na 5 jaar verhuisd en je hebt 25.000 euro afgelost er van uitgaande dat je na 5 jaar het huis voor één zelfde prijs verkoopt als je het gekocht hebt dan ben je dus 25.000 euro in "wealth' gegroeid ipv je huurbaas.
  maandag 20 mei 2013 @ 18:18:32 #195
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_126774973
quote:
3s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:14 schreef sig000 het volgende:

[..]

Wanneer je naast rente en aflossing verder geen kosten hebt dan wel.
koop een huis met weinig onderhoud, veel kunststof enzo je weet wel :P
  maandag 20 mei 2013 @ 18:18:53 #196
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_126774984
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:17 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

jah goed als je na 5 jaar verhuisd en je hebt 25.000 euro afgelost er van uitgaande dat je na 5 jaar het huis voor één zelfde prijs verkoopt dan ben je dus 25.000 euro in "wealth' gegroeid ipv je huurbaas.
Dat er geld mee te verdienen valt, lijkt me logisch. Anders was het fenomeen huisbaas uitgestorven.
Hetgeen niet wil zeggen dat het in elke situatie de meest vriendelijke optie is.

Een huis kopen in 2008 en verkopen in 2013 levert meestal geen 25k "wealth" op.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_126775050
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:18 schreef RamboDirk het volgende:

[..]

koop een huis met weinig onderhoud, veel kunststof enzo je weet wel :P
Dan nog heb je meer kosten met een koophuis.
pi_126775072
oh noes, niet weer dat......
  maandag 20 mei 2013 @ 18:21:17 #199
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_126775084
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:18 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Dat er geld mee te verdienen valt, lijkt me logisch. Anders was het fenomeen huisbaas uitgestorven.
Hetgeen niet wil zeggen dat het in elke situatie de meest vriendelijke optie is.

Een huis kopen in 2008 en verkopen in 2013 levert meestal geen 25k "wealth" op.
dat klopt zeker, maar gelukkig is er nu een correctiegaande op de nederlandse huizenmarkt, nog een procentje of 15 ervan tot 2016 lijkt me goed. En ach zolang je dus niet boven je stand leeft en jezelf tot op het bot financiert is dat niet zo erg en gewoon aflost kun je eventuele schommelingen in de markt opvangen.
pi_126780372
quote:
0s.gif Op maandag 20 mei 2013 18:11 schreef GSbrder het volgende:
en wonen mensen niet 20 jaar op dezelfde plek.
Maar wel 20 jaar in successievelijke koophuizen. De hypotheek kan je telkens meenemen en verder gaan met aflossen gedurende die 20 jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')