abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 19 mei 2013 @ 13:24:39 #126
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126719415
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja en omdat ze het afschaffen van de HRA over zoveel jaar uitsmeren kan de bodem van de huizenprijzen wel eens veel dieper komen te liggen dan ie zou moeten liggen. Een generatie groeit nu op en denkt dat het normaal is dat de huizenprijzen elk jaar dalen, dus waarom zouden ze kopen?

En we zouden net als Japan wel eens twintig jaar stagnatie van de economie kunnen hebben.
Inderdaad... Japanistan in de polder :Y

En dat allemaal omdat beleidsmakers de vastgoedspeculanten (en dus vooral zichzelf) en de banksters willen redden van de ondergang. Ploffende zeepbellen zijn niet leuk als je gerekend had op dikke overwaarde, kunnen cashen en uiteindelijk je belegging terug ziet gaan naar zijn intrinsieke waarde. De torenhoge private schulden van de Nederlander vormen nu een enorme belasting voor de economie, "Koopt die auto, koopt dat huis" w/

Maar van welk geld dan :?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 19 mei 2013 @ 13:25:30 #127
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126719439
quote:
5s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:57 schreef pfaf het volgende:

[..]

Omdat het alternatief: huren, niets beter is? Daarom?
Het ging toch enkel om het onderdak? Een plek om te wonen :?

Proef ik hier nu toch wat andere motivaties om wel in de vastgoedbubble te investeren?
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  zondag 19 mei 2013 @ 13:29:03 #128
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_126719560
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Als dat het geval is? Waarom moet je onderdak dan per se kopen? Als het enkel om het onderdak te doen is dan is huren momenteel een fantastisch alternatief. Nee... kopen deden de meeste mensen toch vooral om de overwaarde, je was tenslotte een dief van je eigen portemonnee als je huurde... je gooide je geld over de schutting. Moet je eens kijken hoeveel geld 'the greater fools' momenteel weggooien :D
Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger? Als je als koper je woning afbetaald hebt en de kinderen het huis uit zijn kun je dagelijks de wereld rond vliegen. Maar nogmaals: geld is voor mij persoonlijk niet eens een afweging om te kopen. Uiteraard ben ik me van alle mogelijkheden, risico's en aspecten bewust tijdens de belangrijkste aankoop van m'n leven, maar een woning bezitten is alleen al niet in geld uit te drukken, om de Mastercard-reclame er maar eens bij te halen..
  zondag 19 mei 2013 @ 13:29:32 #129
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126719580
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 12:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Engeland staat er nog slechter voor dan NL met een gigantische staatsschuld.
Engeland vertoond alle kenmerken van een derde wereldland:

- hoge schuld
- hoog percentage ongeschoolden
- wijdverspreide armoede
- ondervoeding
  zondag 19 mei 2013 @ 13:29:46 #130
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_126719590
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het ging toch enkel om het onderdak? Een plek om te wonen :?

Proef ik hier nu toch wat andere motivaties om wel in de vastgoedbubble te investeren?
Dat was als antwoord op een financiële motivatie.
  zondag 19 mei 2013 @ 13:43:03 #131
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126720010
quote:
3s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:29 schreef pfaf het volgende:

[..]

Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger? Als je als koper je woning afbetaald hebt en de kinderen het huis uit zijn kun je dagelijks de wereld rond vliegen. Maar nogmaals: geld is voor mij persoonlijk niet eens een afweging om te kopen. Uiteraard ben ik me van alle mogelijkheden, risico's en aspecten bewust tijdens de belangrijkste aankoop van m'n leven, maar een woning bezitten is alleen al niet in geld uit te drukken, om de Mastercard-reclame er maar eens bij te halen..
Ten eerste betaal je meer dan 700 euro per maand voor een gemiddelde woning die je ook daadwerkelijk gaat afbetalen. Ten tweede is die 10% waardedaling natuurlijk onrealistisch, huizenprijzen gaan nog minstens 30% dalen in waarde.
Dat het eigenwoningbezit voor jou heel belangrijk is, dat is een persoonlijke afweging, ik ben enkel en alleen maar geinteresseerd in een betaalbaar dak boven mijn hoofd. Huren, kopen... dat is mij om het even maar op dit moment sta je er als koper gewoon slechter voor i.v.m. de prijzen die nog steeds op een te hoog niveau liggen. Pas als de daling fors doorzet word kopen mogelijk weer interessant voor mensen die zich langdurig willen settlen.
  zondag 19 mei 2013 @ 14:04:45 #132
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_126720785
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ten eerste betaal je meer dan 700 euro per maand voor een gemiddelde woning die je ook daadwerkelijk gaat afbetalen. Ten tweede is die 10% waardedaling natuurlijk onrealistisch, huizenprijzen gaan nog minstens 30% dalen in waarde.
Dat het eigenwoningbezit voor jou heel belangrijk is, dat is een persoonlijke afweging, ik ben enkel en alleen maar geinteresseerd in een betaalbaar dak boven mijn hoofd. Huren, kopen... dat is mij om het even maar op dit moment sta je er als koper gewoon slechter voor i.v.m. de prijzen die nog steeds op een te hoog niveau liggen. Pas als de daling fors doorzet word kopen mogelijk weer interessant voor mensen die zich langdurig willen settlen.
Ten eerste valt dat wel mee, tenzij de HRA op korte termijn volledig afgeschaft gaat worden.
Ten tweede is het nogal speculatief wat je hierboven noemt. Gaat na die 30% daling de prijs nooit meer omhoog? Ten derde wil ik die stelling überhaupt wel eens onderbouwd zien. Kun jij mij voorrekenen bij welke waardedaling en op welke termijn kopen dan wel aantrekkelijk zal zijn? Rekenvoorbeeld: koopwoning van 2 ton nu tegenover 750 euro huur.
Dan hoef je verschil in kwaliteit van leven door de betere buurt en mooiere woning niet mee te nemen. ;)
  zondag 19 mei 2013 @ 14:11:43 #133
277212 stavromulabeta
LOAD "$",8,1
pi_126721056
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarom reken je bij een koopwoning wel de afbetaling mee? Dan moet je ook in je berekening opnemen dat je na 30 jaar voor de koopwoning 0,-- euro woonlasten hebt, en bij de huurwoning nog steeds de volledige maandlasten.
Beter is het om de afbetaling buiten beschouwing te laten, dat resulteert na 30 jaar immers in de zelfde situatie, namelijk de volledige maandlasten voor huur en koop.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_126721524
quote:
3s.gif Op zondag 19 mei 2013 13:29 schreef pfaf het volgende:

Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger?
Je kan zeggen wat je wilt, maar dat waren wel voor mij de doorslaggevende argumenten om 26 jaar geleden een huis te kopen: goedkoper, beter huis en betere buurt. En de vrijheid om te doen en te laten met het huis wat ik wilde.

Kwamen er "vrienden" over de vloer die vonden dat ik eigenlijk een (het) huis had moeten huren om gelijktijdig te sparen (sparen als de prijzen met 10% per jaar stijgen).....moest ik uitleggen dat dat specifieke huis niet te huren viel. "Moest ik toch maar huren ", vonden ze.

Maar dat zijn oeverloze discussies waar je pas achteraf je (on)gelijk kunt halen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 19 mei 2013 @ 15:35:28 #135
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_126724077
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 14:23 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan zeggen wat je wilt, maar dat waren wel voor mij de doorslaggevende argumenten om 26 jaar geleden een huis te kopen: goedkoper, beter huis en betere buurt. En de vrijheid om te doen en te laten met het huis wat ik wilde.
Dat zeg ik toch ook? Behalve het financiële dan. Hoewel ik het wel onderken is het voor mij van ondergeschikt belang. Misschien ook vanuit een luxepositie hoor...
quote:
Kwamen er "vrienden" over de vloer die vonden dat ik eigenlijk een (het) huis had moeten huren om gelijktijdig te sparen (sparen als de prijzen met 10% per jaar stijgen).....moest ik uitleggen dat dat specifieke huis niet te huren viel. "Moest ik toch maar huren ", vonden ze.

Maar dat zijn oeverloze discussies waar je pas achteraf je (on)gelijk kunt halen.
Ik weet niet hoe het 30 jaar terug was, maar tegenwoordig is huren net zo duur als kopen (+HRA). Dus als je kunt sparen naast huren, kun je dat net zo goed tijdens hypotheekaflossing...
pi_126728630
quote:
3s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:35 schreef pfaf het volgende:
Dat zeg ik toch ook? Behalve het financiële dan. Hoewel ik het wel onderken is het voor mij van ondergeschikt belang. Misschien ook vanuit een luxepositie hoor...
Ik onderschrijf je stelling, maar wilde cynici vóór zijn met de opening "je kan ...."

quote:
3s.gif Op zondag 19 mei 2013 15:35 schreef pfaf het volgende:
Ik weet niet hoe het 30 jaar terug was, maar tegenwoordig is huren net zo duur als kopen (+HRA).
Hangt er vanaf hoe, waar en wat je huurt. Via een WBV kan huren relatief goedkoop zijn, moet je niet vragen wat voor hok je krijgt en in welke griebesbuurten. Huur je particulier, betaal je de volle mep. Uiteraard, de eigenaar moet ook z'n lasten betalen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_126730244
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 14:23 schreef blomke het volgende:

Tja, in heel de topicreeks zijn er weinig kopers te vinden die klagen over het feit dat hun huis minder waard wordt, een huis is immers om in te wonen, en daar heb je (juist doordat je binnen bepaalde grenzen kunt doen en laten wat je wilt) een bepaald bedrag per maand voor over. Of niet. Dan moet je huren.

Het staat wel bol van de huurders die niet alleen vinden dat kopen te duur is (en dat is een vrijwillige keuze, geen verplichting), maar tevens dat huren ook te duur is. Ik denk niet dat je die ooit tevreden krijgt.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_126730523
Ik ken eigenlijk geen koopwoning-bewoners die het ook maar in de verste verte overwegen om naar huur over te stappen. Ook niet nu hun huizen soms dramatisch in waarde dalen.

Wel zat huurders die "zouden willen kopen, maar het onderhoud, de onzekerheid, de banken, de rente.......". Kortom, aan alle kanten uitvluchten bedenken terwijl ze gewoon meestal in een klote huurhuis in een griebesbuurt wonen.
pi_126731270
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:17 schreef blomke het volgende:
Ik ken eigenlijk geen koopwoning-bewoners die het ook maar in de verste verte overwegen om naar huur over te stappen.
Ik ook niet, maar vreemd is het wel... Gezien de algemene huurders-consensus in dit topic zouden dat er toch miljoenen moeten zijn. :+
pi_126731691
Volgens mij is het heel simpel, als je niet weet hoe lang je er wilt wonen of je weet dat het maar voor 2 of 3 jaar is, dan je lekker huren.

Wil je er de komende 10 jaar wonen, dan ga je lekker kopen.

Want als je een leuk huisje kunt kopen, moet je de kosten wel vergelijken met vrije sector. En dan is kopen gewoon goedkoper op de lange termijn, ook al moet je een waarde daling voor lief nemen. De vraag is gewoon hoe lang wil je er wonen, want als dat niet zo lang is dan is vrije sector totaal gezien wellicht goedkoper, minder risico en maandelijks opzegbaar.
pi_126732137
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:49 schreef Sparqq het volgende:
Volgens mij is het heel simpel, als je niet weet hoe lang je er wilt wonen of je weet dat het maar voor 2 of 3 jaar is, dan je lekker huren.

Wil je er de komende 10 jaar wonen, dan ga je lekker kopen.
10 jaar vind ik ook nog aan de korte kant. Je moet pas wat kopen als je voor jezelf van mening bent dat (als het zou moeten) je er 40 jaar norrmaal kunt blijven wonen. Dus geen 2 a 3 kamer woning als je begin 20 bent, dan weet je vrijwel zeker dat je eruit groeit. Als je 50 bent maakt dat normaliter niet uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 19-05-2013 19:09:04 ]
pi_126733861
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 18:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

10 jaar vind ik ook nog aan de korte kant. Je moet pas wat kopen als je voor jezelf van mening bent dat (als het zou moeten) je er 40 jaar norrmaal kunt blijven wonen. Dus geen 2 a 3 kamer woning als je begin 20 bent, dan weet je vrijwel zeker dat je eruit groeit. Als je 50 bent maakt dat normaliter niet uit.
Wat moet je dan wel doen als je begin 20 bent, gelijk een eengezinswoning kopen?
pi_126733924
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Wat moet je dan wel doen als je begin 20 bent, gelijk een eengezinswoning kopen?
Dan moet je lekker huren, je hebt nog een flauw idee hoe je toekomst eruit ziet, partner? kinderen? Dan wil je flexibel zijn met weinig risico.
pi_126733929
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ja.

(Of als je dat niet kunt, een kleinere woning HUREN, is dat zo vreemd???)
pi_126734218
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja.

(Of als je dat niet kunt, een kleinere woning HUREN, is dat zo vreemd???)
Ik vroeg dat even omdat het namelijk totaal onrealistisch is met de huidige huizenprijzen. Iemand aan het begin van z'n carrière mag heel blij zijn met een inkomen van 30k (en überhaupt al met een vast contract). Wat koop je nou nog met zo'n inkomen anders dan iets in een kansenwijk of in een afgelegen dorp?

En huren is al helemaal een lachertje. Met een paar salarisverhogingen ben je gelijk al zo'n criminele scheefhuurder en de vrije sector kom je sowieso al niet voor in aanmerking.
pi_126734424
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik vroeg dat even omdat het namelijk totaal onrealistisch is met de huidige huizenprijzen. Iemand aan het begin van z'n carrière mag heel blij zijn met een inkomen van 30k (en überhaupt al met een vast contract). Wat koop je nou nog met zo'n inkomen anders dan iets in een kansenwijk of in een afgelegen dorp?
Is dat niet de wereld compleet op zijn kop?

Hoe kom jij erbij dat je begin 20 een volwassen huis zou moeten kunnen kopen? Dat heeft (gemiddeld gezien, uitzonderingen daargelaten) nog nooit gekund, dus waar baseer je dat op?

Ik zeg alleen maar dat je geen 'half ' huis moet kopen waar je sowieso binnen afzienbare tijd uitgroeit. Meer niet.
pi_126734794
quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is dat niet de wereld compleet op zijn kop?

Hoe kom jij erbij dat je begin 20 een volwassen huis zou moeten kunnen kopen? Dat heeft (gemiddeld gezien, uitzonderingen daargelaten) nog nooit gekund, dus waar baseer je dat op?

Ik zeg alleen maar dat je geen 'half' huis moet kopen waar je sowieso binnen afzienbare tijd uitgroeit. Meer niet.
Ik baseer dat op het feit dat de inkomensgrens van een huurwoning zo'n 34k is. Dat betekend dus dat de overheid vind dat je maar iets moet gaan kopen als je inkomen boven die grens uitstijgt. Alleen vind ik niet dat je met zo'n inkomen een 'volwassen huis' kunt kopen.

In mijn ogen is de kloof tussen huur en kopen veel te groot en zou daarom de inkomensgrens van 34k een stuk hoger moeten liggen. Op die manier kan je inderdaad beginnen met huren en dan sparen voor een koopwoning.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2013 19:59:45 ]
pi_126734882
quote:
1s.gif Op zondag 19 mei 2013 19:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Ik baseer dat op het feit dat de inkomensgrens van een huurwoning zo'n 34k is. Dat betekend dus dat de overheid vind dat je maar iets moet gaan kopen als je inkomen boven die grens uitstijgt. Alleen vind ik niet dat je met zo'n inkomen een 'volwassen huis' kunt kopen.

In mijn ogen is de kloof tussen huur en kopen veel te groot en zou daarom de inkomensgrens van 34k een stuk hoger moeten liggen. Op die manier kan je inderdaad beginnen met huren en dan sparen voor een koopwoning.
Pardon, genoegen nemen met wat je wel kan betalen is geen optie? En stam + t, trouwens

In dat verband vind ik deze mening bizar tot de zoveelste macht

quote:
0s.gif Op zondag 19 mei 2013 11:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:

[..]

Ja en omdat ze het afschaffen van de HRA over zoveel jaar uitsmeren kan de bodem van de huizenprijzen wel eens veel dieper komen te liggen dan ie zou moeten liggen. Een generatie groeit nu op en denkt dat het normaal is dat de huizenprijzen elk jaar dalen, dus waarom zouden ze kopen?

En we zouden net als Japan wel eens twintig jaar stagnatie van de economie kunnen hebben.
Pardon deel II, ik denk eerder dat het de generatie is die verwacht dat alles maar naar hun toekomt. En wel nu, onmiddelijk graag. En anders mokken. En verongelijkt posten vanaf hun ipad - iphone 7 of via hun superbreedbandverbinding vanaf hun gamebak :P
pi_126735037
quote:
Hoewel ik het met je eens ben op dat punt, had ik het daar totaal niet over. En jij had het daar overigens ook niet over... (Je kunt voor dat geld overigens wel een huis kopen hoor, maar wellicht voldoet dat (begrijpelijk) niet aan je wensen)

quote:
Eens, maar dat laat onverlet dat jouw klaagzang dat je begin/eind 20 geen volwassen woning kunt kopen, kant noch wal raakt. Daarbuiten staan er hier vele users tot je beschikking die je kunnen uitleggen dat kopen sowieso al onverstandig is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 19-05-2013 20:19:36 ]
pi_126738231
quote:

Het hypocriete is, dat mensen die nu al 10-tallen jaren in een goedkope huurwoning huren een een imposante inkomensstijging achter de rug hebben, blijkbaar gewoon mogen blijven zitten.

quote:
Bedoel je tussen de maandlasten van sociale huur en de hypotheeklasten van een starterskoopwoning?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')