Inderdaad... Japanistan in de polderquote:Op zondag 19 mei 2013 11:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja en omdat ze het afschaffen van de HRA over zoveel jaar uitsmeren kan de bodem van de huizenprijzen wel eens veel dieper komen te liggen dan ie zou moeten liggen. Een generatie groeit nu op en denkt dat het normaal is dat de huizenprijzen elk jaar dalen, dus waarom zouden ze kopen?
En we zouden net als Japan wel eens twintig jaar stagnatie van de economie kunnen hebben.
Het ging toch enkel om het onderdak? Een plek om te wonenquote:Op zondag 19 mei 2013 11:57 schreef pfaf het volgende:
[..]
Omdat het alternatief: huren, niets beter is? Daarom?
Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger? Als je als koper je woning afbetaald hebt en de kinderen het huis uit zijn kun je dagelijks de wereld rond vliegen. Maar nogmaals: geld is voor mij persoonlijk niet eens een afweging om te kopen. Uiteraard ben ik me van alle mogelijkheden, risico's en aspecten bewust tijdens de belangrijkste aankoop van m'n leven, maar een woning bezitten is alleen al niet in geld uit te drukken, om de Mastercard-reclame er maar eens bij te halen..quote:Op zondag 19 mei 2013 13:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Als dat het geval is? Waarom moet je onderdak dan per se kopen? Als het enkel om het onderdak te doen is dan is huren momenteel een fantastisch alternatief. Nee... kopen deden de meeste mensen toch vooral om de overwaarde, je was tenslotte een dief van je eigen portemonnee als je huurde... je gooide je geld over de schutting. Moet je eens kijken hoeveel geld 'the greater fools' momenteel weggooien
Engeland vertoond alle kenmerken van een derde wereldland:quote:Op zondag 19 mei 2013 12:03 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Engeland staat er nog slechter voor dan NL met een gigantische staatsschuld.
Dat was als antwoord op een financiële motivatie.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het ging toch enkel om het onderdak? Een plek om te wonen![]()
Proef ik hier nu toch wat andere motivaties om wel in de vastgoedbubble te investeren?
Ten eerste betaal je meer dan 700 euro per maand voor een gemiddelde woning die je ook daadwerkelijk gaat afbetalen. Ten tweede is die 10% waardedaling natuurlijk onrealistisch, huizenprijzen gaan nog minstens 30% dalen in waarde.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:29 schreef pfaf het volgende:
[..]
Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger? Als je als koper je woning afbetaald hebt en de kinderen het huis uit zijn kun je dagelijks de wereld rond vliegen. Maar nogmaals: geld is voor mij persoonlijk niet eens een afweging om te kopen. Uiteraard ben ik me van alle mogelijkheden, risico's en aspecten bewust tijdens de belangrijkste aankoop van m'n leven, maar een woning bezitten is alleen al niet in geld uit te drukken, om de Mastercard-reclame er maar eens bij te halen..
Ten eerste valt dat wel mee, tenzij de HRA op korte termijn volledig afgeschaft gaat worden.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ten eerste betaal je meer dan 700 euro per maand voor een gemiddelde woning die je ook daadwerkelijk gaat afbetalen. Ten tweede is die 10% waardedaling natuurlijk onrealistisch, huizenprijzen gaan nog minstens 30% dalen in waarde.
Dat het eigenwoningbezit voor jou heel belangrijk is, dat is een persoonlijke afweging, ik ben enkel en alleen maar geinteresseerd in een betaalbaar dak boven mijn hoofd. Huren, kopen... dat is mij om het even maar op dit moment sta je er als koper gewoon slechter voor i.v.m. de prijzen die nog steeds op een te hoog niveau liggen. Pas als de daling fors doorzet word kopen mogelijk weer interessant voor mensen die zich langdurig willen settlen.
Waarom reken je bij een koopwoning wel de afbetaling mee? Dan moet je ook in je berekening opnemen dat je na 30 jaar voor de koopwoning 0,-- euro woonlasten hebt, en bij de huurwoning nog steeds de volledige maandlasten.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ten eerste betaal je meer dan 700 euro per maand voor een gemiddelde woning die je ook daadwerkelijk gaat afbetalen. Ten tweede is die 10% waardedaling natuurlijk onrealistisch, huizenprijzen gaan nog minstens 30% dalen in waarde.
Dat het eigenwoningbezit voor jou heel belangrijk is, dat is een persoonlijke afweging, ik ben enkel en alleen maar geinteresseerd in een betaalbaar dak boven mijn hoofd. Huren, kopen... dat is mij om het even maar op dit moment sta je er als koper gewoon slechter voor i.v.m. de prijzen die nog steeds op een te hoog niveau liggen. Pas als de daling fors doorzet word kopen mogelijk weer interessant voor mensen die zich langdurig willen settlen.
Je kan zeggen wat je wilt, maar dat waren wel voor mij de doorslaggevende argumenten om 26 jaar geleden een huis te kopen: goedkoper, beter huis en betere buurt. En de vrijheid om te doen en te laten met het huis wat ik wilde.quote:Op zondag 19 mei 2013 13:29 schreef pfaf het volgende:
Omdat ik met een koophuis kan doen wat ik wil, koopwoningen 99 van de 100 keer mooier, moderner en beter gelegen zijn dat huurwoningen. En als je het dan tenslotte toch nog financieel wilt trekken: Hoe is huren voor 700+ euro per maand, in plaats van een woning kopen die wellicht 10% in waarde zal dalen voordeliger?
Dat zeg ik toch ook? Behalve het financiële dan. Hoewel ik het wel onderken is het voor mij van ondergeschikt belang. Misschien ook vanuit een luxepositie hoor...quote:Op zondag 19 mei 2013 14:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan zeggen wat je wilt, maar dat waren wel voor mij de doorslaggevende argumenten om 26 jaar geleden een huis te kopen: goedkoper, beter huis en betere buurt. En de vrijheid om te doen en te laten met het huis wat ik wilde.
Ik weet niet hoe het 30 jaar terug was, maar tegenwoordig is huren net zo duur als kopen (+HRA). Dus als je kunt sparen naast huren, kun je dat net zo goed tijdens hypotheekaflossing...quote:Kwamen er "vrienden" over de vloer die vonden dat ik eigenlijk een (het) huis had moeten huren om gelijktijdig te sparen (sparen als de prijzen met 10% per jaar stijgen).....moest ik uitleggen dat dat specifieke huis niet te huren viel. "Moest ik toch maar huren ", vonden ze.
Maar dat zijn oeverloze discussies waar je pas achteraf je (on)gelijk kunt halen.
Ik onderschrijf je stelling, maar wilde cynici vóór zijn met de opening "je kan ...."quote:Op zondag 19 mei 2013 15:35 schreef pfaf het volgende:
Dat zeg ik toch ook? Behalve het financiële dan. Hoewel ik het wel onderken is het voor mij van ondergeschikt belang. Misschien ook vanuit een luxepositie hoor...
Hangt er vanaf hoe, waar en wat je huurt. Via een WBV kan huren relatief goedkoop zijn, moet je niet vragen wat voor hok je krijgt en in welke griebesbuurten. Huur je particulier, betaal je de volle mep. Uiteraard, de eigenaar moet ook z'n lasten betalen.quote:Op zondag 19 mei 2013 15:35 schreef pfaf het volgende:
Ik weet niet hoe het 30 jaar terug was, maar tegenwoordig is huren net zo duur als kopen (+HRA).
Tja, in heel de topicreeks zijn er weinig kopers te vinden die klagen over het feit dat hun huis minder waard wordt, een huis is immers om in te wonen, en daar heb je (juist doordat je binnen bepaalde grenzen kunt doen en laten wat je wilt) een bepaald bedrag per maand voor over. Of niet. Dan moet je huren.quote:Op zondag 19 mei 2013 14:23 schreef blomke het volgende:
Je kan zeggen wat je wilt, maar dat waren wel voor mij de doorslaggevende argumenten om 26 jaar geleden een huis te kopen: goedkoper, beter huis en betere buurt. En de vrijheid om te doen en te laten met het huis wat ik wilde.
Kwamen er "vrienden" over de vloer die vonden dat ik eigenlijk een (het) huis had moeten huren om gelijktijdig te sparen (sparen als de prijzen met 10% per jaar stijgen).....moest ik uitleggen dat dat specifieke huis niet te huren viel. "Moest ik toch maar huren ", vonden ze.
Maar dat zijn oeverloze discussies waar je pas achteraf je (on)gelijk kunt halen.
Ik ook niet, maar vreemd is het wel... Gezien de algemene huurders-consensus in dit topic zouden dat er toch miljoenen moeten zijn.quote:Op zondag 19 mei 2013 18:17 schreef blomke het volgende:
Ik ken eigenlijk geen koopwoning-bewoners die het ook maar in de verste verte overwegen om naar huur over te stappen.
10 jaar vind ik ook nog aan de korte kant. Je moet pas wat kopen als je voor jezelf van mening bent dat (als het zou moeten) je er 40 jaar norrmaal kunt blijven wonen. Dus geen 2 a 3 kamer woning als je begin 20 bent, dan weet je vrijwel zeker dat je eruit groeit. Als je 50 bent maakt dat normaliter niet uit.quote:Op zondag 19 mei 2013 18:49 schreef Sparqq het volgende:
Volgens mij is het heel simpel, als je niet weet hoe lang je er wilt wonen of je weet dat het maar voor 2 of 3 jaar is, dan je lekker huren.
Wil je er de komende 10 jaar wonen, dan ga je lekker kopen.
Wat moet je dan wel doen als je begin 20 bent, gelijk een eengezinswoning kopen?quote:Op zondag 19 mei 2013 18:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
10 jaar vind ik ook nog aan de korte kant. Je moet pas wat kopen als je voor jezelf van mening bent dat (als het zou moeten) je er 40 jaar norrmaal kunt blijven wonen. Dus geen 2 a 3 kamer woning als je begin 20 bent, dan weet je vrijwel zeker dat je eruit groeit. Als je 50 bent maakt dat normaliter niet uit.
Dan moet je lekker huren, je hebt nog een flauw idee hoe je toekomst eruit ziet, partner? kinderen? Dan wil je flexibel zijn met weinig risico.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Wat moet je dan wel doen als je begin 20 bent, gelijk een eengezinswoning kopen?
Ja.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:38 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Wat moet je dan wel doen als je begin 20 bent, gelijk een eengezinswoning kopen?
Ik vroeg dat even omdat het namelijk totaal onrealistisch is met de huidige huizenprijzen. Iemand aan het begin van z'n carrière mag heel blij zijn met een inkomen van 30k (en überhaupt al met een vast contract). Wat koop je nou nog met zo'n inkomen anders dan iets in een kansenwijk of in een afgelegen dorp?quote:Op zondag 19 mei 2013 19:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja.
(Of als je dat niet kunt, een kleinere woning HUREN, is dat zo vreemd???)
Is dat niet de wereld compleet op zijn kop?quote:Op zondag 19 mei 2013 19:47 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik vroeg dat even omdat het namelijk totaal onrealistisch is met de huidige huizenprijzen. Iemand aan het begin van z'n carrière mag heel blij zijn met een inkomen van 30k (en überhaupt al met een vast contract). Wat koop je nou nog met zo'n inkomen anders dan iets in een kansenwijk of in een afgelegen dorp?
Ik baseer dat op het feit dat de inkomensgrens van een huurwoning zo'n 34k is. Dat betekend dus dat de overheid vind dat je maar iets moet gaan kopen als je inkomen boven die grens uitstijgt. Alleen vind ik niet dat je met zo'n inkomen een 'volwassen huis' kunt kopen.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Is dat niet de wereld compleet op zijn kop?
Hoe kom jij erbij dat je begin 20 een volwassen huis zou moeten kunnen kopen? Dat heeft (gemiddeld gezien, uitzonderingen daargelaten) nog nooit gekund, dus waar baseer je dat op?
Ik zeg alleen maar dat je geen 'half' huis moet kopen waar je sowieso binnen afzienbare tijd uitgroeit. Meer niet.
Pardon, genoegen nemen met wat je wel kan betalen is geen optie? En stam + t, trouwensquote:Op zondag 19 mei 2013 19:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Ik baseer dat op het feit dat de inkomensgrens van een huurwoning zo'n 34k is. Dat betekend dus dat de overheid vind dat je maar iets moet gaan kopen als je inkomen boven die grens uitstijgt. Alleen vind ik niet dat je met zo'n inkomen een 'volwassen huis' kunt kopen.
In mijn ogen is de kloof tussen huur en kopen veel te groot en zou daarom de inkomensgrens van 34k een stuk hoger moeten liggen. Op die manier kan je inderdaad beginnen met huren en dan sparen voor een koopwoning.
Pardon deel II, ik denk eerder dat het de generatie is die verwacht dat alles maar naar hun toekomt. En wel nu, onmiddelijk graag. En anders mokken. En verongelijkt posten vanaf hun ipad - iphone 7 of via hun superbreedbandverbinding vanaf hun gamebakquote:Op zondag 19 mei 2013 11:26 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Ja en omdat ze het afschaffen van de HRA over zoveel jaar uitsmeren kan de bodem van de huizenprijzen wel eens veel dieper komen te liggen dan ie zou moeten liggen. Een generatie groeit nu op en denkt dat het normaal is dat de huizenprijzen elk jaar dalen, dus waarom zouden ze kopen?
En we zouden net als Japan wel eens twintig jaar stagnatie van de economie kunnen hebben.
Hoewel ik het met je eens ben op dat punt, had ik het daar totaal niet over. En jij had het daar overigens ook niet over... (Je kunt voor dat geld overigens wel een huis kopen hoor, maar wellicht voldoet dat (begrijpelijk) niet aan je wensen)quote:Op zondag 19 mei 2013 19:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Ik baseer dat op het feit dat de inkomensgrens van een huurwoning zo'n 34k is. Dat betekend dus dat de overheid vind dat je maar iets moet gaan kopen als je inkomen boven die grens uitstijgt. Alleen vind ik niet dat je met zo'n inkomen een 'volwassen huis' kunt kopen.
Eens, maar dat laat onverlet dat jouw klaagzang dat je begin/eind 20 geen volwassen woning kunt kopen, kant noch wal raakt. Daarbuiten staan er hier vele users tot je beschikking die je kunnen uitleggen dat kopen sowieso al onverstandig is.quote:In mijn ogen is de kloof tussen huur en kopen veel te groot en zou daarom de inkomensgrens van 34k een stuk hoger moeten liggen. Op die manier kan je inderdaad beginnen met huren en dan sparen voor een koopwoning.
Het hypocriete is, dat mensen die nu al 10-tallen jaren in een goedkope huurwoning huren een een imposante inkomensstijging achter de rug hebben, blijkbaar gewoon mogen blijven zitten.quote:Op zondag 19 mei 2013 19:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Bedoel je tussen de maandlasten van sociale huur en de hypotheeklasten van een starterskoopwoning?quote:Op zondag 19 mei 2013 19:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
In mijn ogen is de kloof tussen huur en kopen veel te groot en zou daarom de inkomensgrens van 34k een stuk hoger moeten liggen. Op die manier kan je inderdaad beginnen met huren en dan sparen voor een koopwoning.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |