Ach als je wel een huis te verkopen hebt moet je die ook met value for money op de markt zetten. Werkte bij mij wel in ieder geval, 4 maand en hij was weg. Scheelt natuurlijk wel als je niet onder water staat en niet uitgaat van maximale winst, wat toch al nergens over ging want een huis heb je om te wonen en niet om winst uit te halen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:26 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk wel zaak om te kijken hoeveel value for money je krijgt maar als je geen huis te verkopen hebt kan je nu echt mooi je slag slaan imho.
Veel te veel: google op "execution only" hypotheken en je bent een stuk goedkoper uit.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:26 schreef fedsingularity het volgende:
Slechts 2300 euro advieskosten voor de hypotheek wat nog aftrekbaar is ook.
Wacht even: de HRA is er ook nog: ik zit nu in een hogere schijf dan 27 jaar geleden. Verder klopt de beredenering wel redelijk, mijn bruto woonlast in ¤'s is gelijk aan de bruto woonlast 25 jaar geleden in NLG. En mensen maar roepen: "je moet eerst gaan huren, en dan pas kopen".quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:03 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
1986 is 27 jaar geleden. Laten we eens 3% salarisverhoging per jaar veronderstellen, wat laag is, zeker als we carriere stappen meenemen extreem laag. Dan is dat salaris nu 222% hoger, toevalligerwijs ongeveer de omrekenkoers hfl --> euro. Dus het inkomen in hfl is nu in euro.
Dus de woonlasten van een huis nu van 440k euro mag je vergelijken met de woonlasten van dat riante huis toen (4% ipv 8% en inkomen in euro ipv hfl.)
Die vraag is geen vraag maar jouw aanname. Als je daar wat mee hebt, zul je hem zelf moeten aanpassen. Ik heb het hier nergens over speculeren gehad.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Alleen de speculanten onder ons zetten die rente natuurlijk niet vast. Waarom, oh waarom, willen jullie zo graag speculeren met een dak boven jullie hoofd? (die vraag stond nog open trouwens, en die blijft maar open staan, is dat te confronterend, sorry in dat geval).
Relatief ten opzichte van inkomen? Volgens mij is het ongeveer gelijk. Het enige is dat je er nu veel meer hypotheekschuld en een hoger prijskaartje voor je woning bij cadeau krijgt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 23:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Mijn punt is en was, dat de woonlasten thans lager zijn dan toen, in relatieve zin. Zoals hierboven vermeld, is het vooral perceptie. Als je de cijfers op een rij zet is het effe wat anders.
Heeft een carriérestap nog wat te maken met de afweging tussen koop en huur, anders dan de HRA?quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:26 schreef fedsingularity het volgende:
Zoals Dino voorrekent, met wat inflatie en carrièrestappen meegerekend is het tegen deze prijzen en rente bijna onmogelijk om nog lang negatief te blijven over een dak boven je hoofd.
Wel bijzonder dat je in 1 post iets kan ontkennen én aantonenquote:Op donderdag 9 mei 2013 14:12 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Die vraag is geen vraag maar jouw aanname. Als je daar wat mee hebt, zul je hem zelf moeten aanpassen. Ik heb het hier nergens over speculeren gehad.
En wat betreft het vastzetten: dat gaat enkel op voor je directe maandlasten. De waarde prijs van je woning (die mede afhankelijk is van de vigerende rente) kan je niet vastzetten voor zover ik weet.
Vertel?quote:Op donderdag 9 mei 2013 15:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat je in 1 post iets kan ontkennen én aantonen
Nee niet echt. Hier wil ik wel 20 jaar blijven en dan is locatie en betaalbaarheid het belangrijkst.quote:Op donderdag 9 mei 2013 14:19 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Heeft een carriérestap nog wat te maken met de afweging tussen koop en huur, anders dan de HRA?
(Overigens die beslissing van heel veel andere zaken afhankelijk, zoals of je op één plek wil blijven de komende tien jaar, of - bijvoorbeeld dankzij een carrièrestap - weer ergens anders naartoe wilt.)
Thanks. Dit ziet er best interessant uit.quote:Op donderdag 9 mei 2013 11:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Veel te veel: google op "execution only" hypotheken en je bent een stuk goedkoper uit.
Ja dat was mooi! Ik had toen maar één reden om te roepen: "nu géén huis kopen", en dat was: de huizenprijzen dalen verder...........quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:26 schreef fedsingularity het volgende:
Zelfs de nvm is gestopt met die schreeuwerige teksten als '7 redenen om NU een huis te kopen'![]()
Die instelling gaat uit van het execution only principe.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:36 schreef blomke het volgende:
Blijft over: "de goedkoopste hypotheekadviseur" (¤695)
1. Dat vroeg FedSingulrity toch ook n.a.v. mijn advies?quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:45 schreef ikjijallebei het volgende:
1. Die instelling gaat uit van het execution only principe.
2. Als je als consument er niets van snapt, betaal je ook niet die prijs (maar een stuk hogere prijs dus).
Excuus ik las alleen jouw post.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:47 schreef blomke het volgende:
[..]
1. Dat vroeg FedSingulrity toch ook n.a.v. mijn advies?
2. Dan moet je er als consument maar wel iets van gaan snappen, of het hier vragen. Anders ben je ook de lul bij een hypotheekadviseur.
Nou dat is dan 100 euriquote:Op donderdag 9 mei 2013 19:50 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Excuus ik las alleen jouw post.
Je kan overigens niet van een ieder verwachten dat hij alles snapt. Een goede adviseur legt alles begrijpelijk uit, dus ik snap je laatste zin niet.
Welnee. Kwestie van uren - dag. Het is, na de keuze gemaakt te hebben, veelal het verzamelen van de papieren en doornemen welke extra verzekekringen de hypotheekgever nog zou kunnen nemen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik sta nogal verbijsterd over de hoogte van die bedragen. Zijn ze daar twee weken mee bezig?
Daar staat dan weer tegenover dat veel mensen wel weten dat de huur over 5 jaar tegen het onbetaalbare aanhikt..quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:57 schreef blomke het volgende:
Terwijl veel mensen niet eens weten of ze over 5 jaar nog een betaald ebaan hebben.
Om ook die mythe (van noodzakelijke en voordelige verzekeringen) maar even uit de wereld te helpen: als het even kan, niet aan verzekeren beginnen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verzekeringen zal ik maar alvast gratis een advies voor geven: als het ook maar even kan niet doen.
Nee, dat zie je verkeerd, dat is geld verdienenquote:Op donderdag 9 mei 2013 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Daar staat dan weer tegenover dat veel mensen wel weten dat de huur over 5 jaar tegen het onbetaalbare aanhikt..
Daar gaat dit topic niet over.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Daar staat dan weer tegenover dat veel mensen wel weten dat de huur over 5 jaar tegen het onbetaalbare aanhikt..
Dat kun jij wel beweren, maar resultaten uit het verleden...quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Nee, dat zie je verkeerd, dat is geld verdienen
Ik had al wat advies ingewonnen, ze bieden eigenlijk alleen annuitair aan.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nou dat is dan 100 euri
Ik sta nogal verbijsterd over de hoogte van die bedragen. Zijn ze daar twee weken mee bezig?
En wtf is er nog te kiezen? Annuitair of lineair. Verzekeringen zal ik maar alvast gratis een advies voor geven: als het ook maar even kan niet doen.
Je komt zelf iig niet bijster snugger overquote:Op donderdag 9 mei 2013 19:52 schreef ikjijallebei het volgende:
Ik vind jouw advies overigens nogal dom; je geeft een user plots een advies om iets maar "execution only" aan te pakken, terwijl die user nergens heeft vermeld (of ik lees weer niet goed) kundig genoeg te zijn om dit zelf te regelen.
2300 euro vind ik overigens ook aan de dure kant, dat kan een stuk goedkoper.
Vraag ook even of de offerte ook geldig is als je geen overlijdensverzekering erbij afsluitquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:03 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ik had al wat advies ingewonnen, ze bieden eigenlijk alleen annuitair aan.
Verder kostte een volledige overlijdensrisicoverzekering maar 15 euro per maand, dat viel me 100% mee. Niet dat ik het hele bedrag hoef af te dekken maar ik had een veelvoud verwacht.
Om een voorbeeld te geven: wij hebben erg veel aanbiedingen gekregen voor overlijdensrisicoverzekering e.d. Zo van: als één van u beiden overlijdt, heeft de achterblijvend epartner een groot probleem als u deze verzekering niet neemt.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:55 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verzekeringen zal ik maar alvast gratis een advies voor geven: als het ook maar even kan niet doen.
Precies. Het enige wat ik eigenlijk ff moet regelen is een taxatierapport.quote:Op donderdag 9 mei 2013 19:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Welnee. Kwestie van uren - dag. Het is, na de keuze gemaakt te hebben, veelal het verzamelen van de papieren en doornemen welke extra verzekekringen de hypotheekgever nog zou kunnen nemen.
De werkelijke controles en het akkoord geven, vindt door de bank plaats.
Zal even voor je zoeken.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:07 schreef fedsingularity het volgende:
Daar zal ik wel een mannetje voor in moeten schakelen of heb je daar ook een site voor?
Oh ja ik was bijna vergeten dat dit een CC en BVZ bolwerk was, sorry.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vraag ook even of de offerte ook geldig is als je geen overlijdensverzekering erbij afsluit
Overigens, ik kan het even niet vinden, is er in WGR een hypotheken topic waar een aantal kundige personen meeposten,, mocht je vragen hebben.
Dit topic gaat eigenlijk vooral hoe we de huizenmarkt op de knieen kunnen krijgen om de speculanten te plezieren, en over het terecht stellen van vermeende oorlogsmisdadigers enzo.
Noord-Holland noordquote:
Nee, maar aldaar krijg je ws. wat meer praktisch informatie, meer nietquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:09 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Oh ja ik was bijna vergeten dat dit een CC en BVZ bolwerk was, sorry.
Ik zal het niet meer over woningen kopen hebben, straks krijg ik een ban
Noh zo noordelijk benne we nou ook weer niet hoorquote:Op donderdag 9 mei 2013 20:14 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Helegoar?
http://www.taxatietarieve(...)fPibcCFQpZ3godOw8Asw
Jongen, ik woon op fietsafstand.quote:
Zal wel een leuk feestje op het plein worden, pak je fiets!quote:
Ja man. Want ik ben een fel tegenstander van woningen kopen. Dat weet iedereen die capabel is om topics begrijpend te lezen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:09 schreef fedsingularity het volgende:
Oh ja ik was bijna vergeten dat dit een CC en BVZ bolwerk was, sorry.
Ik zal het niet meer over woningen kopen hebben, straks krijg ik een ban
Oh, ja, dat kun jij vast en zeker goed beoordelen, aan de hand van een post hier.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:04 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Je komt zelf iig niet bijster snugger overdoe jij het in ieder geval maar niet.
Dat mensen wel weten? .. I beg to differ. Cijfers willen we zienquote:Op donderdag 9 mei 2013 19:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
https://www.brandnewday.nl/ORV.html bekeken? de premie valt mij ook wel mee, heb er zelf trouwens geen ervaring mee.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:03 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ik had al wat advies ingewonnen, ze bieden eigenlijk alleen annuitair aan.
Verder kostte een volledige overlijdensrisicoverzekering maar 15 euro per maand, dat viel me 100% mee. Niet dat ik het hele bedrag hoef af te dekken maar ik had een veelvoud verwacht.
Als schoolverlater kan je bijna niet anders dan eerst gaan huren of zou jij hun adviseren om thuis te blijven wonen tot hun 30ste? Sowieso vind ik het absurd hoe weinig er voor starters wordt gedaan en er amper woningen in de categorie van zo'n 150k gebouwd worden.quote:Op donderdag 9 mei 2013 11:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Wacht even: de HRA is er ook nog: ik zit nu in een hogere schijf dan 27 jaar geleden. Verder klopt de beredenering wel redelijk, mijn bruto woonlast in ¤'s is gelijk aan de bruto woonlast 25 jaar geleden in NLG. En mensen maar roepen: "je moet eerst gaan huren, en dan pas kopen".
Oh, dat zeker niet; ik raad iedereen aan voor je 20-ste het ouderlijk huis te verlaten.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Als schoolverlater kan je bijna niet anders dan eerst gaan huren of zou jij hun adviseren om thuis te blijven wonen tot hun 30ste?
Absurd gezien vanuit jouw positie ja. Maar bedenk waar het ondernemers, projectontwikkelaars en de gemeenten/grondbezitters om gaat: om de winst i.c. de poen. "Ze" verdienen meer aan dure panden&prestige-objecten dan aan starterswoningen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Sowieso vind ik het absurd hoe weinig er voor starters wordt gedaan en er amper woningen in de categorie van zo'n 150k gebouwd worden.
Er zijn genoeg huizen voor 150k in Emmen etc bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Als schoolverlater kan je bijna niet anders dan eerst gaan huren of zou jij hun adviseren om thuis te blijven wonen tot hun 30ste? Sowieso vind ik het absurd hoe weinig er voor starters wordt gedaan en er amper woningen in de categorie van zo'n 150k gebouwd worden.
Hoezo tot het 30ste jaar? Tot 23-25 kan prima lijkt me. Als je dan een spaarbedragje hebt, en een baan, kun je zo een huis kopen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 01:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Als schoolverlater kan je bijna niet anders dan eerst gaan huren of zou jij hun adviseren om thuis te blijven wonen tot hun 30ste? Sowieso vind ik het absurd hoe weinig er voor starters wordt gedaan en er amper woningen in de categorie van zo'n 150k gebouwd worden.
http://www.marketwatch.co(...)w-up-euro-2013-05-08?quote:Stodgy Netherlands is nation that’ll blow up euro
LONDON (MarketWatch) — Which euro-zone country is most deeply in debt? The profligate Greeks, with their generous state-funded pensions? The Cypriots and their banks stuffed with dodgy Russian money? The recession-hit Spaniards or the boom-and-bust Irish?
None of the above. Actually, it is the sober, responsible Dutch.
Consumer debt in the Netherlands has hit 250% of available income, one of the highest levels in the world. In Spain, by comparison, it has never gone above 125%.
The Netherlands has turned into one of the most heavily indebted countries in the world. It has slumped into recession and shows very little sign of coming out of it. The euro crisis has been dragging on for three years now but so far has only infected the peripheral nations within the single currency. But the Netherlands is a core member of both the euro and the European Union. If it can’t survive in the euro zone, then the game really will be up.
Holland has always been one of the most prosperous and stable nations with Europe — and one of the most pro-EU. It was a founding member of the union, and it was among the most enthusiastic supporters of the launch of the single currency. With a rich, export-oriented economy, and plenty of successful multinational companies, it had much to gain, one would suppose, from the creation of the single economy that was meant to come into being once the euro was successfully launched.
Daar heb je het vaker over de laatste tijd (speculanten); blijkbaar een nieuw woord in je repertoire.quote:Op donderdag 9 mei 2013 20:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Dit topic gaat eigenlijk vooral hoe we de huizenmarkt op de knieen kunnen krijgen om de speculanten te plezieren
http://www.statistics.dnb.nl/en/households/index.jspquote:Op vrijdag 10 mei 2013 09:59 schreef NeeOfTochJA het volgende:
[..]
http://www.marketwatch.co(...)w-up-euro-2013-05-08?
Dat jij met je gouden montuurtje niet wenst te lezen, kan ik niet helpen he?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:12 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Daar heb je het vaker over de laatste tijd (speculanten); blijkbaar een nieuw woord in je repertoire.
Nu nog een keer de uitleg, want die is tot dusverre altijd achterwege gebleven.
Het zal eerder een ziekenfondsmontuurtje zijn dat hij het sarcasme niet begrijpt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat jij met je gouden montuurtje niet wenst te lezen, kan ik niet helpen he?
Ik ben zelf ook heel voorzichtig aan het kijken om iets te kopen. Maar wat je imo nodig hebt is wel een fors spaarbedragje. Ik houd minimaal 40k aan. Op die manier kan je zorgen dat je woning niet onderwater komt te staan. 10k nodig voor inrichting/verbouwing/algemene buffer (vind ik persoonlijk nog vrij krap), 15k aan kosten koper bij een prijs van 200k. En 15k in het huis om er voor te zorgen dat bij een daling van 7%/jaar je huis niet na één jaar weer onderwater staat.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 09:25 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Hoezo tot het 30ste jaar? Tot 23-25 kan prima lijkt me. Als je dan een spaarbedragje hebt, en een baan, kun je zo een huis kopen.
Ik zou niet weten waarom je zoiets niet kan adviseren.
Je kan ook gewoon een weloverwogen keuze maken. Wanneer je na een paar jaar wilt verhuizen kost dat nu eenmaal geld, dat was altijd al zo, zo'n ramp is dat ook niet als je het maar weet.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:30 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Op zich is onder water staan niet direct heel erg als je de hypotheek gewoon kan blijven betalen, maar ik zou het zelf totaal niet prettig vinden. Wat als je het echt niet naar je zin hebt, toch je baan verliest etc etc.
Kan een stuk lager, als je je hypotheek zo goedkoop mogelijk afsluit, bijv. via "execution only"quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:30 schreef OngeschiktX het volgende:
15k aan kosten koper bij een prijs van 200k.
Daar is dat annuïtair aflossen nou voor: dat je gelijk begint met het verlagen van je schuld.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:30 schreef OngeschiktX het volgende:
En 15k in het huis om er voor te zorgen dat bij een daling van 7%/jaar je huis niet na één jaar weer onderwater staat.
.
Dat klopt, maar als je wat spaargeld in een huis en inrichting hebt gestopt én je huis staat onderwater, is het opeens wel heel veel geld. Dan moet je maar zien of je genoeg hebt om nog eens te verhuizen. Kopen zal dat lastig worden, zeker met restschuld.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een weloverwogen keuze maken. Wanneer je na een paar jaar wilt verhuizen kost dat nu eenmaal geld, dat was altijd al zo, zo'n ramp is dat ook niet als je het maar weet.
Dat is dus het risico van een huis onder water; dat je niet meer weg kan.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:41 schreef OngeschiktX het volgende:
Kopen zal dat lastig worden, zeker met restschuld.
Met een annuitaire hypotheek los je het eerste jaar zo'n 1.7% van de schuld af, bij volledige aflossing in 30 jaar. Bij 100% financiering sta je na één jaar weer behoorlijk onder water. Vandaar dat ik zelf geld inleggen verstandig vind. Zelfs met 5% inleg, dus 95% financiering, heb je kans na één jaar weer onderwater te staan. Dus zo gek is die inleg van 15k helemaal niet. Zelfs dat verzekert je er niet van dat het na een paar jaar niet onder water staat. Ik ga er alleen wel vanuit dat je na een jaar weer wat kan sparen of eventueel extra aflossen, zodat je daarmee kan zorgen dat je toch weg kan. Blijft het probleem dat je dan waarschijnlijk voor een ander huis niet genoeg geld hebt om de k.k. zelf te betalen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan een stuk lager, als je je hypotheek zo goedkoop mogelijk afsluit, bijv. via "execution only"
[..]
Daar is dat annuïtair aflossen nou voor: dat je gelijk begint met het verlagen van je schuld.
Tja als je binnen een (paar) jaar na je aankoop wilt verhuizen of opnieuw wil kopen zal je moeten slikken met betrekking tot je wensen. Daarom moet je ook een weloverwogen keuze maken...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:41 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Dat klopt, maar als je wat spaargeld in een huis en inrichting hebt gestopt én je huis staat onderwater, is het opeens wel heel veel geld. Dan moet je maar zien of je genoeg hebt om nog eens te verhuizen. Kopen zal dat lastig worden, zeker met restschuld.
Kijk, da's nou de taal van ons Noord-Hollanders.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:03 schreef fedsingularity het volgende:
Zoals ik het nu berekend heb is mijn k.k. maar iets van 2%, veel zelf regelen.
Geen overdrachtsbelasting van 2%?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:03 schreef fedsingularity het volgende:
Zoals ik het nu berekend heb is mijn k.k. maar iets van 2%, veel zelf regelen.
Ja maar wel iets te zuinig, het zal natuurlijk altijd hoger zijn als de 2% vanwege de overdrachtsbelasting die al 2% is.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Kijk, da's nou de taal van ons Noord-Hollanders.
En de borgtochprovisie voor NHG? En taxatierapport? En hypotheekakte/akte van levering? 2% is niet optimistisch, maar irreeel. Maar je kan inderdaad wel eea besparen door zelf dingen te regelen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:12 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ja maar wel iets te zuinig, het zal natuurlijk altijd hoger zijn als de 2% vanwege de overdrachtsbelasting die al 2% is.
Reken het eens concreet voor, want 2% lijkt me zelfs al aan de hoge kant?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:16 schreef krapula het volgende:
[..]
En de borgtochprovisie voor NHG? En taxatierapport? En hypotheekakte/akte van levering? 2% is niet optimistisch, maar irreeel. Maar je kan inderdaad wel eea besparen door zelf dingen te regelen.
Ik wil best lezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dat jij met je gouden montuurtje niet wenst te lezen, kan ik niet helpen he?
Ik zie dan niet in wat er zo speculatief is aan het meenemen van de waardeontwikkeling van een huis, en gaf dat later aan.quote:Op woensdag 8 mei 2013 22:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Alleen de speculanten onder ons zetten die rente natuurlijk niet vast. Waarom, oh waarom, willen jullie zo graag speculeren met een dak boven jullie hoofd? (die vraag stond nog open trouwens, en die blijft maar open staan, is dat te confronterend, sorry in dat geval).
Ik begrijp prima dat er soms sarcasme gebruikt wordt, maar dit ging over een inhoudelijke vraag. Gesnopen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zal eerder een ziekenfondsmontuurtje zijn dat hij het sarcasme niet begrijpt.
Dan kan je dus ook een weloverwogen keuze maken voor de flexibiliteit van huren als je onzekerheid of wisselingen verwacht wat je baan betreft.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:39 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon een weloverwogen keuze maken. Wanneer je na een paar jaar wilt verhuizen kost dat nu eenmaal geld, dat was altijd al zo, zo'n ramp is dat ook niet als je het maar weet.
Dat kan.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:46 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Dan kan je dus ook een weloverwogen keuze maken voor de flexibiliteit van huren als je onzekerheid of wisselingen verwacht wat je baan betreft.
Dat ligt eraan wat je meeneemt, maar mijn lijstje is als volgt:quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:38 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Reken het eens concreet voor, want 2% lijkt me zelfs al aan de hoge kant?
Nee, ik begrijp er niks van, leg nog eens uit, wil je?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:44 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik wil best lezen, maar ik begrijp niet wat je bedoelt.
We hadden het eerder over de invloed van de rente op de prijs (hogere rente heeft over het algemeen drukkend effect op woningprijs - zeker als men veel hypotheekschuld gebruikt bij de aankoop, zoals in Nederland).
Ik gaf toen aan dat het als je nu koopt te hopen is dat de rente de ook de komende 30 jaar gaat dalen (net zoals de afgelopen 3 decennia). Anders is de kans aanwezig dat woningprijzen verder dalen, en je op dat gebied mogelijk 'kosten' maakt.
Toen kwam jij met:
[..]
Ik zie dan niet in wat er zo speculatief is aan het meenemen van de waardeontwikkeling van een huis, en gaf dat later aan.
Vervolgens begon jij met ad hominems als hierboven. Ik zou dingen bevestigen en ontkennen in dezelfde post, vroeg je om uitleg maar er kwam niets.
Vervolgens maakte ik nog een keer een opmerking over je focus (aanname) op speculatief gedrag en nu zou ik - wegens een gouden montuur - niet kunnen lezen.
[..]
Ik begrijp prima dat er soms sarcasme gebruikt wordt, maar dit ging over een inhoudelijke vraag. Gesnopen?
De vraag is nog steeds simpel: wat is er speculatief aan om - terwijl je je hypotheekrente vast zet - rekening te houden met de rente-ontwikkeling vanwege de invloed op de huizenprijs (en dus ook op die van jouw woning)?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp er niks van, leg nog eens uit, wil je?
+ 180 euro voor een taxatierapport, + evt. wat garantstellingsprovisiequote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:47 schreef Krisp het volgende:
[..]
Dat ligt eraan wat je meeneemt, maar mijn lijstje is als volgt:
- 2% overdrachtsbelasting (4K bij 2ton)
- notaris (kan voor ong. 800 euro inc. inschrijving hypotheek)
- hypotheekkosten (300 euro bij moneyou, 700 euro voor execution only)
- ORV (kan ook execution only, maar zeg 100 euro afsluitkosten)
- NHG (0,85% aankoopbedrag).
Als je genoeg eigen geld hebt, kun je de ORV en de NHG achterwege laten. Dan nog kom ik al snel op 3-4% uit, en dan heb ik echt het minimum van alles.
Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kochten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:54 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
De vraag is nog steeds simpel: wat is er speculatief aan om - terwijl je je hypotheekrente vast zet - rekening te houden met de rente-ontwikkeling vanwege de invloed op de huizenprijs (en dus ook op die van jouw woning)?
Ik dacht dat die 2% incl. overdrachtsbelasting was. Vandaar mijn opmerking.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
+ 180 euro voor een taxatierapport, + evt. wat garantstellingsprovisie
Die 2% van hierboven was excl. overdrachtbelasting.
Dan kom ik over de duim uit of circa 1% kosten, 0.85% provisie NHG (indien van toepassing), 2% overdrachtsbelasting, is dus afgerond 4% voor het geheel.
Nee, dat kan natuurlijk nietquote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:02 schreef krapula het volgende:
[..]
Ik dacht dat die 2% incl. overdrachtsbelasting was. Vandaar mijn opmerking.
Dat dus. Ik wil best betalen voor woongenot. Of het me nu aan het eind geld kost of oplevert is niet belangrijk.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kochten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.
Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.
Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.
Dus mijn vraag: waarom gokken met een eerste levensbehoefte door dat als handelswaar (long of short) te behandelen? Tenzij het je handel is natuurlijk.
Ja, en dan speculeer je er dus op dat je 30 jaar op dezelfde plek blijft voor zover ik het zie.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kosten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.
Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.[quote]Ik denk dat je enigszins gedwongen wordt te speculeren. Als je nu ergens koopt speculeer je er (impliciet) ook enigszins op dat je in de buurt blijft werken, dat het huis over een paar jaar ook aan je wensen voldoet etc.
Daarnaast heb je altijd de keuzen tussen huren en kopen, en ook daarin moet je een keuze maken en dus speculeren.
Ik vind het dan niet onverstandig om wat toekomst-scenario's mee te nemen in je overweging. Dat kan je speculeren noemen, maar ik zie niet in wat er minder speculatief aan zou zijn om dergelijke zaken niet mee te nemen.
[quote]Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.
Voor iedere beslissing maak je een afweging waarin je een aantal factoren meeneemt. Wil ik hier blijven wonen, hoe zeker is dat, wat is het verwachte verschil in kosten met huren, etc. Ik zie nog steeds niet in wat er zo speculatief is aan het stellen van dergelijke vragen voordat je een van de grootste aankopen uit je leven doet.quote:Dus mijn vraag: waarom gokken met een eerste levensbehoefte door dat als handelswaar (long of short) te behandelen? Tenzij het je handel is natuurlijk.
Kan je vinden, en valt wat voor te zeggen. Toch lijkt het me hier niet zo relevant, tenzij je mij ook tot dergelijke 'baissers' rekent - wat in dat geval voor eigen rekening is (met de toevoeging dat dergelijke - ongefundeerde - aannames je posts niet relevanter maken).quote:Het meest hypocriete vind ik dan nog dat de baiissers boos spreken over de 'kamikazekopers' die kochten uit speculatieve overwegingen, terwijl ze zelf dus exact hetzelfde doen, maar dan naar de onderkant. Ze verliezen beiden bovenstaande uit het oog.
Nope, lees de leningsvoorwaarden van de meeste hyp. leningen maar eens doorquote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:04 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ja, en dan speculeer je er dus op dat je 30 jaar op dezelfde plek blijft voor zover ik het zie.
Leuke draai, maar dat is niet hoe we hierop kwamenquote:Voor iedere beslissing maak je een afweging waarin je een aantal factoren meeneemt. Wil ik hier blijven wonen, hoe zeker is dat, wat is het verwachte verschil in kosten met huren, etc. Ik zie nog steeds niet in wat er zo speculatief is aan het stellen van dergelijke vragen voordat je een van de grootste aankopen uit je leven doet.
Dat is inderdaad een aanname voor jouw rekening.quote:Kan je vinden, en valt wat voor te zeggen. Toch lijkt het me hier niet zo relevant, tenzij je mij ook tot dergelijke 'baissers' rekent - wat in dat geval voor eigen rekening is (met de toevoeging dat dergelijke - ongefundeerde - aannames je posts niet relevanter maken).
Beats me, maar hoe is dit een antwoord op de vraag, waarom gokken met een eerste levensbehoefte? Speculatief aan het stellen van vragen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:04 schreef GoedeVraag het volgende:
Voor iedere beslissing maak je een afweging waarin je een aantal factoren meeneemt. Wil ik hier blijven wonen, hoe zeker is dat, wat is het verwachte verschil in kosten met huren, etc. Ik zie nog steeds niet in wat er zo speculatief is aan het stellen van dergelijke vragen voordat je een van de grootste aankopen uit je leven doet.
Dat klopt, alleen fixatie......ze rekenen er op...quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kochten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.
Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.
Dat vraag ik me af....ik denk dat veel potentiële kopers, doorstromers, maar vooral starters, ook kijken: wat is m'n huidige situatie qua wooncomfort en kosten en hoe ziet het (huren) er over 5 jaar uit. Kan dat beter&goedkoper door het kopen van een huis; rekening houdend met prijsdalingen en -stijgingen?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.
Maar als starter met potentie heb ik nog veel minder zin om vast te zitten in een huis omdat hij onder water staat. Dan maar geld weggooien en in een keer doorstomen naar een groter huis over vijf jaar.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:
De starters en doorstromers met een beetje potentie die ik ken hebben geen zin om vijf jaar geld weg te gooien voor huur.
Die vraag kwam naar aanleiding van een post waarin ik het aan probeerde te geven dat de rente-onwikkeling en die van de huizenprijs van belang zijn bij het kopen van een huis. Of je de rente nou vastzet of niet maakt daarvoor niet uit.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:19 schreef NY_aannemer het volgende:
[..]
Beats me, maar hoe is dit een antwoord op de vraag, waarom gokken met een eerste levensbehoefte? Speculatief aan het stellen van vragen?
Dat lijkt mij geen gekke overweging.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:27 schreef blomke het volgende:
Dat vraag ik me af....ik denk dat veel potentiële kopers, doorstromers, maar vooral starters, ook kijken: wat is m'n huidige situatie qua wooncomfort en kosten en hoe ziet het (huren) er over 5 jaar uit. Kan dat beter&goedkoper door het kopen van een huis; rekening houdend met prijsdalingen en -stijgingen?
Ik gaf aan dat als je nu een huis koopt tegen een (historisch gezien) relatief hoge prijs, met een relatief hoge hypotheekschuld (ten opzichte van je inkomen) het te hopen is dat de rente ook de komende 30 jaar blijft dalen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Leuke draai, maar dat is niet hoe we hierop kwamen
Dan zie jij een huis dus inderdaad primair als een assetclass, en niet een primaire levensbehoefte, waar je graag de kosten van wil beheersen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:45 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat als je nu een huis koopt tegen een (historisch gezien) relatief hoge prijs, met een relatief hoge hypotheekschuld (ten opzichte van je inkomen) het te hopen is dat de rente ook de komende 30 jaar blijft dalen.
Bij een stijgende rente gaat immers de (onder-) waarde van je woning omlaag en dat is niet zonder meer prettig (ook niet als je de rente hebt vastgezet).
We kwamen hier op doordat jij toen de vraag stelde waarom 'iedereen' maar zou aan het speculeren was met huizenprijzen. Een vraag die wat mij betreft een beetje uit de lucht (of uit jouw aannames voor eigen rekening) kwam vallen.
volgens mij kunnen salarissen ook stijgen bij stijgende rente of inflatie, waardoor huizen meestal ook in prijs stijgen. Een stijgende rente is prima, als je salaris meestijgt.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:45 schreef GoedeVraag het volgende:
[..]
Ik gaf aan dat als je nu een huis koopt tegen een (historisch gezien) relatief hoge prijs, met een relatief hoge hypotheekschuld (ten opzichte van je inkomen) het te hopen is dat de rente ook de komende 30 jaar blijft dalen.
Bij een stijgende rente gaat immers de (onder-) waarde van je woning omlaag en dat is niet zonder meer prettig (ook niet als je de rente hebt vastgezet).
We kwamen hier op doordat jij toen de vraag stelde waarom 'iedereen' maar zou aan het speculeren was met huizenprijzen. Een vraag die wat mij betreft een beetje uit de lucht (of uit jouw aannames voor eigen rekening) kwam vallen.
Dan zie ik wonen als een eerste levensbehoefte waar ik graag de totale kosten van wil beheersen. Daar horen rentelasten bij, maar ook onderhoud, verzekering, belastingen, en eventuele waardeverandering.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Dan zie jij een huis dus inderdaad primair als een assetclass, en niet een primaire levensbehoefte, waar je graag de kosten van wil beheersen.
Ik kijk naar het totaalplaatje van wonen. Wat is er zo speculatief aan om daarin ook - dus nogmaals naast een berg andere factoren - de prijsontwikkeling van een woning plaats te geven?quote:Dan ben je dus een speculant.
Wat moeten die burgers dan doen? Enkel naar maandlasten kijken en dan een op dat gebied 'beheersbare' woning kopen waarvan de rente voor 30 jaar vast ligt? Is dat nou echt de beste en minst speculatieve beslissing die er is?quote:En dat mag gerust hoor, Maar dan misken je met al je grafiekjes en rentecurves (overigens, in goud gemeten zijn huizen natuurlijk spotgoedkoop) wel dat dit niet de functie is voor de meeste burgers. En dan maakt het niet uit aan welke kant van de markt je zit.
40k vind ik zelf ietwat veel, daar komen heel veel mensen echt niet aan. Maar goed, beter te veel dan te weinig.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:30 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook heel voorzichtig aan het kijken om iets te kopen. Maar wat je imo nodig hebt is wel een fors spaarbedragje. Ik houd minimaal 40k aan. Op die manier kan je zorgen dat je woning niet onderwater komt te staan. 10k nodig voor inrichting/verbouwing/algemene buffer (vind ik persoonlijk nog vrij krap), 15k aan kosten koper bij een prijs van 200k. En 15k in het huis om er voor te zorgen dat bij een daling van 7%/jaar je huis niet na één jaar weer onderwater staat.
Op zich is onder water staan niet direct heel erg als je de hypotheek gewoon kan blijven betalen, maar ik zou het zelf totaal niet prettig vinden. Wat als je het echt niet naar je zin hebt, toch je baan verliest etc etc.
Kosten koper houdt wel wat meer in dat alleen een hypotheek. Ik vind het sowieso een beetje raar dat je al enkele keren execution only aanhaalt, maar da's echt geen goede oplossing als je er niks van begrijpt. Daarbij is lineair aflossen beter, als je sneller van je schuld af wilt, btw.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 10:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan een stuk lager, als je je hypotheek zo goedkoop mogelijk afsluit, bijv. via "execution only"
[..]
Daar is dat annuïtair aflossen nou voor: dat je gelijk begint met het verlagen van je schuld.
Mijn gedachte ook, inderdaad.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja als je binnen een (paar) jaar na je aankoop wilt verhuizen of opnieuw wil kopen zal je moeten slikken met betrekking tot je wensen. Daarom moet je ook een weloverwogen keuze maken...
Ik vind juist die fixed fees 2000+ euro dubieus... Als je net 2 scheidingen achter de rug hebt, daar beide nog een hypotheek aan hebt hangen, ondertussen een nieuw huis koopt en ook nog 2 exen moet uitkopen terwijl je nog 6 bestaande hypotheken hebt lopen kan ik me er iets bij voorstellen.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 15:10 schreef ikjijallebei het volgende:
Ik vind het sowieso een beetje raar dat je al enkele keren execution only aanhaalt, maar da's echt geen goede oplossing als je er niks van begrijpt.
Dubieus, maar wel verklaarbaar. Je betaalt dan niet voor het advies, maar voor het product. Weer het oude liedje met de provisies: advies is niet gericht op de klant, maar op de adviseur's voordeel.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 15:31 schreef RemcoDelft het volgende:
Des te dubieuzer is het dat je het tarief alleen moet betalen als je het product afneemt.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien hetzelfde maar dat is het toch zeker niet. In de inflatiefase van de bubbel willen speculanten graag schuld op zich nemen omdat ze weten dat het ze geen geld kost, immers men speculeert op 'gegarandeerde' overwaarde. Zelfs als je een jaar later weer wilt uitstappen is het gratis.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Het meest hypocriete vind ik dan nog dat de baiissers boos spreken over de 'kamikazekopers' die kochten uit speculatieve overwegingen, terwijl ze zelf dus exact hetzelfde doen, maar dan naar de onderkant. Ze verliezen beiden bovenstaande uit het oog.
Wonen kost geld, dat lijkt mij duidelijk. Echter... zoals bij elk product moet de prijs wel in verhouding staan met het geleverde. Dit is voor een hoop te koop staande huizen in NL nog niet het geval. Dat is geen kwestie van speculatie maar een kwestie van een te hoge waardering ten tijde van de huizenmarkt zeepbel. Nu die lucht eruit loopt is het voor veel mensen heel verwarrend om te bepalen wat een eerlijke prijs voor een woning is. Ik denk dat je daarbij vooral niet naar makelaars, banken en partijen moet luisteren die verantwoordelijk zijn voor het blazen van 'the bubble'.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:03 schreef krapula het volgende:
[..]
Dat dus. Ik wil best betalen voor woongenot. Of het me nu aan het eind geld kost of oplevert is niet belangrijk.
Afgelopen 4 jaar waren degene die huurden goedkoper uit.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:
De starters en doorstromers met een beetje potentie die ik ken hebben geen zin om vijf jaar geld weg te gooien voor huur.
Nou... wat let je dan om ze even als Mark Rutte toe te spreken: "koopt die auto, koopt dat huis"quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:
De 'starterswoning' is een begrip uit de periode van de huizenmarkt-zeepbel. In een gezonde huizenmarkt bestaan dat soort objecten geen eens.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 12:43 schreef Krisp het volgende:
[..]
Maar als starter met potentie heb ik nog veel minder zin om vast te zitten in een huis omdat hij onder water staat. Dan maar geld weggooien en in een keer doorstomen naar een groter huis over vijf jaar.
Mensen kunnen het zelf even narekenen. Moet vooral voor de zelfbenoemde toppers met onuitputtelijke potentie geen enkel probleem zijnquote:Op vrijdag 10 mei 2013 17:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Afgelopen 4 jaar waren degene die huurden goedkoper uit.
Ik weet niet hoe jij daarin staat, maar ik zou niet uit eigenwijsheid 10 jaar door weer en wind naar mijn werk willen fietsen omdat ik het principieel niet eens ben met de prijs van een auto. Daar ben ik dan misschien een beetje te praktisch voor. Nog afgezien dat ooit misschien wel nooit komt. Heb ik er toch liever nu plezier van.quote:Op vrijdag 10 mei 2013 13:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Er is wel een verschil tussen een huis en een eigen woning in deze en speculatie speelt daar altijd in mee. Als je een auto nodig hebt voor je werk (ook primaire levenbehoefte) ga je ook niet 2x zoveel betalen dan die auto waard hoort te zijn. Vooral niet als je denkt dat diezelfde of een soortgelijke auto over een aantal jaar beter geprijst is. Het is een afweging die je maakt en dus per definitie speculatie.
De aankoop van een huis is in dat opzicht zelfs de grootste speculatieve beslissing die de meeste mensen maken in hun leven. En laten we nu niet doen alsof het overgrote deel van de huizenbezitters met aflossings vrije/top-hypotheken dat niet zo zien of hebben gezien.
Ohja, in dat speculatieve opzicht ben ik zelfs wat verder gevorderd dan de gemiddelde burger. De aankoop van een mogelijke eigen woning is bij mij grotendeels gebaseerd op speculatie zelfs.
Bij welke verhuurder krijg ik geld bij?quote:Op vrijdag 10 mei 2013 17:15 schreef sig000 het volgende:
[..]
Afgelopen 4 jaar waren degene die huurden goedkoper uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |