abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_126299510
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:02 schreef krapula het volgende:

[..]

Ik dacht dat die 2% incl. overdrachtsbelasting was. Vandaar mijn opmerking.
Nee, dat kan natuurlijk niet :)
pi_126299531
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 11:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kochten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.

Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.

Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.

Dus mijn vraag: waarom gokken met een eerste levensbehoefte door dat als handelswaar (long of short) te behandelen? Tenzij het je handel is natuurlijk.
Dat dus. Ik wil best betalen voor woongenot. Of het me nu aan het eind geld kost of oplevert is niet belangrijk.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:04:26 #178
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_126299573
quote:

[..]

Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kosten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.

Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.[quote]Ik denk dat je enigszins gedwongen wordt te speculeren. Als je nu ergens koopt speculeer je er (impliciet) ook enigszins op dat je in de buurt blijft werken, dat het huis over een paar jaar ook aan je wensen voldoet etc.

Daarnaast heb je altijd de keuzen tussen huren en kopen, en ook daarin moet je een keuze maken en dus speculeren.

Ik vind het dan niet onverstandig om wat toekomst-scenario's mee te nemen in je overweging. Dat kan je speculeren noemen, maar ik zie niet in wat er minder speculatief aan zou zijn om dergelijke zaken niet mee te nemen.

[quote]Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.
Ja, en dan speculeer je er dus op dat je 30 jaar op dezelfde plek blijft voor zover ik het zie.

quote:
Dus mijn vraag: waarom gokken met een eerste levensbehoefte door dat als handelswaar (long of short) te behandelen? Tenzij het je handel is natuurlijk.
Voor iedere beslissing maak je een afweging waarin je een aantal factoren meeneemt. Wil ik hier blijven wonen, hoe zeker is dat, wat is het verwachte verschil in kosten met huren, etc. Ik zie nog steeds niet in wat er zo speculatief is aan het stellen van dergelijke vragen voordat je een van de grootste aankopen uit je leven doet.

quote:
Het meest hypocriete vind ik dan nog dat de baiissers boos spreken over de 'kamikazekopers' die kochten uit speculatieve overwegingen, terwijl ze zelf dus exact hetzelfde doen, maar dan naar de onderkant. Ze verliezen beiden bovenstaande uit het oog.
Kan je vinden, en valt wat voor te zeggen. Toch lijkt het me hier niet zo relevant, tenzij je mij ook tot dergelijke 'baissers' rekent - wat in dat geval voor eigen rekening is (met de toevoeging dat dergelijke - ongefundeerde - aannames je posts niet relevanter maken).
pi_126300006
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:04 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ja, en dan speculeer je er dus op dat je 30 jaar op dezelfde plek blijft voor zover ik het zie.
Nope, lees de leningsvoorwaarden van de meeste hyp. leningen maar eens door :)

quote:
Voor iedere beslissing maak je een afweging waarin je een aantal factoren meeneemt. Wil ik hier blijven wonen, hoe zeker is dat, wat is het verwachte verschil in kosten met huren, etc. Ik zie nog steeds niet in wat er zo speculatief is aan het stellen van dergelijke vragen voordat je een van de grootste aankopen uit je leven doet.
Leuke draai, maar dat is niet hoe we hierop kwamen :)

quote:
Kan je vinden, en valt wat voor te zeggen. Toch lijkt het me hier niet zo relevant, tenzij je mij ook tot dergelijke 'baissers' rekent - wat in dat geval voor eigen rekening is (met de toevoeging dat dergelijke - ongefundeerde - aannames je posts niet relevanter maken).
Dat is inderdaad een aanname voor jouw rekening.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:19:37 #180
391065 NY_aannemer
Shut the fuck up and work!
pi_126300063
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:04 schreef GoedeVraag het volgende:
Beats me, maar hoe is dit een antwoord op de vraag, waarom gokken met een eerste levensbehoefte? Speculatief aan het stellen van vragen?
The world has no benefit of sad little crybabies
pi_126300313
quote:
Jarenlang hebben we volksstammen gehad die een huis kochten omdat het toch meer waard zou worden. Nu hebben we volksstammen die geen huis kopen omdat het toch minder waard zal worden.

Allebei hebben een fixatie op speculeren - want dat is het beide namelijk.
Dat klopt, alleen fixatie......ze rekenen er op...

quote:

Allebei vergeten ze dat een huis primair bedoeld is om in een eerste levensbehoefte te voorzien, niet toevallig iets wat altijd al een groot deel van het budget van mensen kost, en dat het mooie is dat je de kosten daarvoor voor 30 jaar vast kunt prikken.
Dat vraag ik me af....ik denk dat veel potentiële kopers, doorstromers, maar vooral starters, ook kijken: wat is m'n huidige situatie qua wooncomfort en kosten en hoe ziet het (huren) er over 5 jaar uit. Kan dat beter&goedkoper door het kopen van een huis; rekening houdend met prijsdalingen en -stijgingen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_126300742
De starters en doorstromers met een beetje potentie die ik ken hebben geen zin om vijf jaar geld weg te gooien voor huur.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:43:34 #183
325863 Krisp
Like.no.other
pi_126300874
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:40 schreef 99.999 het volgende:
De starters en doorstromers met een beetje potentie die ik ken hebben geen zin om vijf jaar geld weg te gooien voor huur.
Maar als starter met potentie heb ik nog veel minder zin om vast te zitten in een huis omdat hij onder water staat. Dan maar geld weggooien en in een keer doorstomen naar een groter huis over vijf jaar. :P
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:43:41 #184
371032 GoedeVraag
pi_126300875
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:19 schreef NY_aannemer het volgende:

[..]

Beats me, maar hoe is dit een antwoord op de vraag, waarom gokken met een eerste levensbehoefte? Speculatief aan het stellen van vragen?
Die vraag kwam naar aanleiding van een post waarin ik het aan probeerde te geven dat de rente-onwikkeling en die van de huizenprijs van belang zijn bij het kopen van een huis. Of je de rente nou vastzet of niet maakt daarvoor niet uit.

quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:27 schreef blomke het volgende:

Dat vraag ik me af....ik denk dat veel potentiële kopers, doorstromers, maar vooral starters, ook kijken: wat is m'n huidige situatie qua wooncomfort en kosten en hoe ziet het (huren) er over 5 jaar uit. Kan dat beter&goedkoper door het kopen van een huis; rekening houdend met prijsdalingen en -stijgingen?
Dat lijkt mij geen gekke overweging.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 12:45:20 #185
371032 GoedeVraag
pi_126300944
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Leuke draai, maar dat is niet hoe we hierop kwamen :)
Ik gaf aan dat als je nu een huis koopt tegen een (historisch gezien) relatief hoge prijs, met een relatief hoge hypotheekschuld (ten opzichte van je inkomen) het te hopen is dat de rente ook de komende 30 jaar blijft dalen.

Bij een stijgende rente gaat immers de (onder-) waarde van je woning omlaag en dat is niet zonder meer prettig (ook niet als je de rente hebt vastgezet).

We kwamen hier op doordat jij toen de vraag stelde waarom 'iedereen' maar zou aan het speculeren was met huizenprijzen. Een vraag die wat mij betreft een beetje uit de lucht (of uit jouw aannames voor eigen rekening) kwam vallen.
pi_126301216
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:45 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ik gaf aan dat als je nu een huis koopt tegen een (historisch gezien) relatief hoge prijs, met een relatief hoge hypotheekschuld (ten opzichte van je inkomen) het te hopen is dat de rente ook de komende 30 jaar blijft dalen.

Bij een stijgende rente gaat immers de (onder-) waarde van je woning omlaag en dat is niet zonder meer prettig (ook niet als je de rente hebt vastgezet).

We kwamen hier op doordat jij toen de vraag stelde waarom 'iedereen' maar zou aan het speculeren was met huizenprijzen. Een vraag die wat mij betreft een beetje uit de lucht (of uit jouw aannames voor eigen rekening) kwam vallen.
Dan zie jij een huis dus inderdaad primair als een assetclass, en niet een primaire levensbehoefte, waar je graag de kosten van wil beheersen.

Dan ben je dus een speculant. En dat mag gerust hoor, Maar dan misken je met al je grafiekjes en rentecurves (overigens, in goud gemeten zijn huizen natuurlijk spotgoedkoop :P ) wel dat dit niet de functie is voor de meeste burgers. En dan maakt het niet uit aan welke kant van de markt je zit.
pi_126302969
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:45 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

volgens mij kunnen salarissen ook stijgen bij stijgende rente of inflatie, waardoor huizen meestal ook in prijs stijgen. Een stijgende rente is prima, als je salaris meestijgt.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 13:41:35 #188
371032 GoedeVraag
pi_126302992
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:52 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan zie jij een huis dus inderdaad primair als een assetclass, en niet een primaire levensbehoefte, waar je graag de kosten van wil beheersen.
Dan zie ik wonen als een eerste levensbehoefte waar ik graag de totale kosten van wil beheersen. Daar horen rentelasten bij, maar ook onderhoud, verzekering, belastingen, en eventuele waardeverandering.

quote:
Dan ben je dus een speculant.
Ik kijk naar het totaalplaatje van wonen. Wat is er zo speculatief aan om daarin ook - dus nogmaals naast een berg andere factoren - de prijsontwikkeling van een woning plaats te geven?

quote:
En dat mag gerust hoor, Maar dan misken je met al je grafiekjes en rentecurves (overigens, in goud gemeten zijn huizen natuurlijk spotgoedkoop :P ) wel dat dit niet de functie is voor de meeste burgers. En dan maakt het niet uit aan welke kant van de markt je zit.
Wat moeten die burgers dan doen? Enkel naar maandlasten kijken en dan een op dat gebied 'beheersbare' woning kopen waarvan de rente voor 30 jaar vast ligt? Is dat nou echt de beste en minst speculatieve beslissing die er is?
pi_126303438
Er is wel een verschil tussen een huis en een eigen woning in deze en speculatie speelt daar altijd in mee. Als je een auto nodig hebt voor je werk (ook primaire levenbehoefte) ga je ook niet 2x zoveel betalen dan die auto waard hoort te zijn. Vooral niet als je denkt dat diezelfde of een soortgelijke auto over een aantal jaar beter geprijst is. Het is een afweging die je maakt en dus per definitie speculatie.

De aankoop van een huis is in dat opzicht zelfs de grootste speculatieve beslissing die de meeste mensen maken in hun leven. En laten we nu niet doen alsof het overgrote deel van de huizenbezitters met aflossings vrije/top-hypotheken dat niet zo zien of hebben gezien.

Ohja, in dat speculatieve opzicht ben ik zelfs wat verder gevorderd dan de gemiddelde burger. De aankoop van een mogelijke eigen woning is bij mij grotendeels gebaseerd op speculatie zelfs. :)
  vrijdag 10 mei 2013 @ 15:10:20 #190
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_126306336
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 10:30 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Ik ben zelf ook heel voorzichtig aan het kijken om iets te kopen. Maar wat je imo nodig hebt is wel een fors spaarbedragje. Ik houd minimaal 40k aan. Op die manier kan je zorgen dat je woning niet onderwater komt te staan. 10k nodig voor inrichting/verbouwing/algemene buffer (vind ik persoonlijk nog vrij krap), 15k aan kosten koper bij een prijs van 200k. En 15k in het huis om er voor te zorgen dat bij een daling van 7%/jaar je huis niet na één jaar weer onderwater staat.

Op zich is onder water staan niet direct heel erg als je de hypotheek gewoon kan blijven betalen, maar ik zou het zelf totaal niet prettig vinden. Wat als je het echt niet naar je zin hebt, toch je baan verliest etc etc.
40k vind ik zelf ietwat veel, daar komen heel veel mensen echt niet aan. Maar goed, beter te veel dan te weinig. :P
Dat onderwater staan vind ik zelf niet zo'n probleem, als je een courante woning hebt, en er nog jaren wilt blijven wonen, dan komt dat echt wel weer goed.
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 10:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan een stuk lager, als je je hypotheek zo goedkoop mogelijk afsluit, bijv. via "execution only"

[..]

Daar is dat annuïtair aflossen nou voor: dat je gelijk begint met het verlagen van je schuld.
Kosten koper houdt wel wat meer in dat alleen een hypotheek. Ik vind het sowieso een beetje raar dat je al enkele keren execution only aanhaalt, maar da's echt geen goede oplossing als je er niks van begrijpt. Daarbij is lineair aflossen beter, als je sneller van je schuld af wilt, btw.
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 11:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja als je binnen een (paar) jaar na je aankoop wilt verhuizen of opnieuw wil kopen zal je moeten slikken met betrekking tot je wensen. Daarom moet je ook een weloverwogen keuze maken...
Mijn gedachte ook, inderdaad.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 15:31:32 #191
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_126307152
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 15:10 schreef ikjijallebei het volgende:
Ik vind het sowieso een beetje raar dat je al enkele keren execution only aanhaalt, maar da's echt geen goede oplossing als je er niks van begrijpt.
Ik vind juist die fixed fees 2000+ euro dubieus... Als je net 2 scheidingen achter de rug hebt, daar beide nog een hypotheek aan hebt hangen, ondertussen een nieuw huis koopt en ook nog 2 exen moet uitkopen terwijl je nog 6 bestaande hypotheken hebt lopen kan ik me er iets bij voorstellen.
Maar als je een annuiteitenhypotheek voor 30 jaar wilt, dan heb je toch helemaal niet veel advies nodig?
Ik kwam nu al advertenties tegen van SNS, dat ze Reaal adviseren! Waarom zou je dan 2000 euro aan SNS betalen, en geen cent aan Reaal? Ik heb sterk het idee dat die hele adviestarieven compleet uit de lucht gegrepen zijn, omdat de overheid nou eenmaal geen provisies meer toestaat. Des te dubieuzer is het dat je het tarief alleen moet betalen als je het product afneemt.
censuur :O
pi_126308341
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 15:31 schreef RemcoDelft het volgende:

Des te dubieuzer is het dat je het tarief alleen moet betalen als je het product afneemt.
Dubieus, maar wel verklaarbaar. Je betaalt dan niet voor het advies, maar voor het product. Weer het oude liedje met de provisies: advies is niet gericht op de klant, maar op de adviseur's voordeel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:10:06 #193
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126310756
quote:

Het meest hypocriete vind ik dan nog dat de baiissers boos spreken over de 'kamikazekopers' die kochten uit speculatieve overwegingen, terwijl ze zelf dus exact hetzelfde doen, maar dan naar de onderkant. Ze verliezen beiden bovenstaande uit het oog.
Op het eerste gezicht lijkt het misschien hetzelfde maar dat is het toch zeker niet. In de inflatiefase van de bubbel willen speculanten graag schuld op zich nemen omdat ze weten dat het ze geen geld kost, immers men speculeert op 'gegarandeerde' overwaarde. Zelfs als je een jaar later weer wilt uitstappen is het gratis.
In de deflatie fase ligt dat heel anders, je wilt dan heel voorzichtig zijn met het aangaan van een schuld omdat elke waardedaling direct geld kost indien je wilt uitstappen.

Hoe durf jij dit hypocriet te noemen? Ik noem het juist voorzichtig zijn.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:14:09 #194
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126310978
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:03 schreef krapula het volgende:

[..]

Dat dus. Ik wil best betalen voor woongenot. Of het me nu aan het eind geld kost of oplevert is niet belangrijk.
Wonen kost geld, dat lijkt mij duidelijk. Echter... zoals bij elk product moet de prijs wel in verhouding staan met het geleverde. Dit is voor een hoop te koop staande huizen in NL nog niet het geval. Dat is geen kwestie van speculatie maar een kwestie van een te hoge waardering ten tijde van de huizenmarkt zeepbel. Nu die lucht eruit loopt is het voor veel mensen heel verwarrend om te bepalen wat een eerlijke prijs voor een woning is. Ik denk dat je daarbij vooral niet naar makelaars, banken en partijen moet luisteren die verantwoordelijk zijn voor het blazen van 'the bubble'.

Ga liever eens te luister bij een bouwkundig ingenieur/calculator/adviesbureau of sla de historische data erop na.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_126311083
quote:
Afgelopen 4 jaar waren degene die huurden goedkoper uit.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:16:51 #196
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126311131
quote:
Nou... wat let je dan om ze even als Mark Rutte toe te spreken: "koopt die auto, koopt dat huis" w/
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:17:52 #197
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126311194
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 12:43 schreef Krisp het volgende:

[..]

Maar als starter met potentie heb ik nog veel minder zin om vast te zitten in een huis omdat hij onder water staat. Dan maar geld weggooien en in een keer doorstomen naar een groter huis over vijf jaar. :P
De 'starterswoning' is een begrip uit de periode van de huizenmarkt-zeepbel. In een gezonde huizenmarkt bestaan dat soort objecten geen eens.
  vrijdag 10 mei 2013 @ 17:20:55 #198
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_126311345
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 17:15 schreef sig000 het volgende:

[..]

Mensen kunnen het zelf even narekenen. Moet vooral voor de zelfbenoemde toppers met onuitputtelijke potentie geen enkel probleem zijn ;)
pi_126312113
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 13:54 schreef piepeloi55 het volgende:
Er is wel een verschil tussen een huis en een eigen woning in deze en speculatie speelt daar altijd in mee. Als je een auto nodig hebt voor je werk (ook primaire levenbehoefte) ga je ook niet 2x zoveel betalen dan die auto waard hoort te zijn. Vooral niet als je denkt dat diezelfde of een soortgelijke auto over een aantal jaar beter geprijst is. Het is een afweging die je maakt en dus per definitie speculatie.

De aankoop van een huis is in dat opzicht zelfs de grootste speculatieve beslissing die de meeste mensen maken in hun leven. En laten we nu niet doen alsof het overgrote deel van de huizenbezitters met aflossings vrije/top-hypotheken dat niet zo zien of hebben gezien.

Ohja, in dat speculatieve opzicht ben ik zelfs wat verder gevorderd dan de gemiddelde burger. De aankoop van een mogelijke eigen woning is bij mij grotendeels gebaseerd op speculatie zelfs. :)
Ik weet niet hoe jij daarin staat, maar ik zou niet uit eigenwijsheid 10 jaar door weer en wind naar mijn werk willen fietsen omdat ik het principieel niet eens ben met de prijs van een auto. Daar ben ik dan misschien een beetje te praktisch voor. Nog afgezien dat ooit misschien wel nooit komt. Heb ik er toch liever nu plezier van.
pi_126312185
quote:
3s.gif Op vrijdag 10 mei 2013 17:15 schreef sig000 het volgende:

[..]

Bij welke verhuurder krijg ik geld bij?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')