Dat is een verschuiving waar ze echt mee zouden moeten leren leven. Het is net als met de komst van supermarkten. Veel bakkers, slagers, groenteboeren en SRV-mannen moesten ermee ophouden. Evenzo met postkantoren en brievenbussen, doordat men meer ging e-mailen dan brieven versturen.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:39 schreef Ener-G het volgende:
Het is inderdaad de verdienste van onder andere iphones dat het beroep journalistieke fotografie nogal aan erosie onderhevig is.
Iemand die met een iphone een foto maakt van een gebeurtenis en dat binnen 10 seconden online heeft gezet via twitter oid. is oneindig veel sneller dan een fotograaf die opgetrommeld moet worden danwel toevallig ter plekke moet zijn, en dan moet de foto nog naar de redactie.
Daar had Getty Images ook wel een rol in, vind ik. Van een blad als Privé/Weekend had ik het wel verwacht, maar niet van een gerenomeerd bureau als Getty.quote:In deze vond ik de kwestie over de beslissing om geen pro fotografen toe te staan in de pit door Beyonce/management ook wel een leuke, de persbureau's gaan nu massaal (meestal slechte) amateurfoto's aankopen waarmee ze zich ongelofelijk in hun voet gaan schieten; Het was ze immers te doen op het voorkomen van de welbekende hulk-meme's en andere onflatterende foto's van Beyonce.
bij landschappen is het algemeen geaccepteerd dat de horizon recht staat en je gebruik maakt van the rule of thirds maw een bepaalde standaard word verwachtquote:Op dinsdag 7 mei 2013 11:28 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Hai.
Heb je voor mij een kopie van de standaardbeschrijving en de regels of een linkje waar ik die kan vinden?
Er zijn dus standaarden en regels en als je daarvan afwijkt dan komt de adel met een fototoestel langs?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:17 schreef mentalpower het volgende:
en jij mag best vinden dat ik onzin lul hoor daar niet van, maar ga dat dan ook alle pro fotograven uitleggen die het zo ongeveer allemaal in hun boeken zetten
Jamaar, voor wie of wat maak je de foto eigenlijk?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:17 schreef mentalpower het volgende:
[..]
bij landschappen is het algemeen geaccepteerd dat de horizon recht staat en je gebruik maakt van the rule of thirds maw een bepaalde standaard word verwacht
en jij mag best vinden dat ik onzin lul hoor daar niet van, maar ga dat dan ook alle pro fotograven uitleggen die het zo ongeveer allemaal in hun boeken zetten
Soms ben je echt goed bezig dagoquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:20 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Er zijn dus standaarden en regels en als je daarvan afwijkt dan komt de adel met een fototoestel langs?
Hou toch op met dat eisen stellen.
Je bent geen professional.
1 Zou zelf de horizon recht geplaatst hebbenquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:31 schreef yvonne het volgende:
http://zoom.nl/foto/20347/landschap/scheve-horizon.html
Ik vind 'm helemaal geweldig.
Is het heel misschien mogelijk dat ik, het publiek, het gewoon ene leuke foto vind?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:42 schreef mentalpower het volgende:
[..]
1 Zou zelf de horizon recht geplaatst hebben
2 Skoepje heeft gelijk. Een HORIZONntaal horizon was inderdaad mooier geweest
3 Absoluut hier de horizon rechtzetten....
4 De kleuren zijn prachtig, maar ik zou zelf de foto toch wel recht hebben gezet. Gr. Elise.
5 hele mooie foto, maar door de scheve horizon niet echt interessant om naar te blijven kijken
korte greep uit welgeteld 8 meningen!
en nog steeds volhouden dat er geen algemene standaard is, van mij mag je tegendraads zijn
dat zal mij verder jeuken maar verwacht niet dat als je tegen de wind in pist dat je broek droog blijft
Ja of zegt iedereen dat omdat dat verwacht wordt en omdat je op zo'n fotografie site eigenlijk niks anders kan zeggen?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:42 schreef mentalpower het volgende:
[..]
4 De kleuren zijn prachtig, maar ik zou zelf de foto toch wel recht hebben gezet. Gr. Elise.
5 hele mooie foto, maar door de scheve horizon niet echt interessant om naar te blijven kijken
en nog steeds volhouden dat er geen algemene standaard is, van mij mag je tegendraads zijn
dat zal mij verder jeuken maar verwacht niet dat als je tegen de wind in pist dat je broek droog blijft
En doe eens wat vriendelijker, ik zit jou toch ook niet te bitchen?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:42 schreef mentalpower het volgende:
[..]
Dat is dus echt de reden waarom ik de meeste fotografen echt pretentieus kutvolk vind. In90% van de gevallen gaat het gewoon om een plaatje, een fo-to geen Nachtwacht. En maar doen alsof een beetje leuke foto maken rocketscience is, iets waar je godsgegeven talent voor moet hebben, een studie voor moet hebben afgerond.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:44 schreef yvonne het volgende:
[..]
Is het heel misschien mogelijk dat ik, het publiek, het gewoon ene leuke foto vind?
Al staat het verdikke in het boek van Sinterklaas, ik persoonlijk vind die foto leuk!
Al die vastgestelde regels is toch geen garantie voor een leuke foto
Dus weer: waarom maak jij een foto? Voor al je technische snufjes of voor de kijker
De kleurendynamiek is heel flets, je hebt de foto niet goed uitgelijnd en je keuze voor een allochtoons kind is wel heel erg politiek verantwoord cliché. Dat prijskrakerbordje leidt af en er staat een tijdschrift verkeerd om. Iets meer aandacht volgende keer.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:44 schreef Stefan het volgende:
Ik heb overigens expres een powershot G15 aangeschaft voor het maken van snapshots. Ga niet de hele tijd met de DSLR rondbanjeren en daarmee kun je niet dit soort kiekjes maken
[ afbeelding ]
En ik zie nu dat ik de regel van drie ook niet heb toegepastquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:52 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De kleurendynamiek is heel flets, je hebt de foto niet goed uitgelijnd en je keuze voor een allochtoons kind is wel heel erg politiek verantwoord cliché. Dat prijskrakerbordje leidt af en er staat een tijdschrift verkeerd om. Iets meer aandacht volgende keer.
Ik weet nog dat ik de lengte had bereikt dat ik bij bepaalde lectuur kon en eerst 3 minuten rondkeek of niemand me zagquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:52 schreef Dagonet het volgende:
Leuke spontane foto van een lezend kind trouwens, deed me denken aan mezelf vroeger als m'n moeder boodschappen ging doen.
En dan zo'n winkelier "HET IS HIER GEEN BIBLIOTHEEK!"
Over een paar jaar dus terugkomen naar die winkel.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik de lengte had bereikt dat ik bij bepaalde lectuur kon en eerst 3 minuten rondkeek of niemand me zag
Toen de oudste voor het eerst zelf de stad inging moest ik bij toeval opeens ook naar de stadquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik de lengte had bereikt dat ik bij bepaalde lectuur kon en eerst 3 minuten rondkeek of niemand me zag
hehe eindelijk iemand die verder denktquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:45 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja of zegt iedereen dat omdat dat verwacht wordt en omdat je op zo'n fotografie site eigenlijk niks anders kan zeggen?
Hoiquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:58 schreef Stefan het volgende:
Overigens doe ik landschappen zelf wel altijd horizontaal, in videos van anderen stoort het me ook. Maar bij portretten is t juist weer mooier soms
Ik ben portretten scheef gaan nemen naar voorbeeld van Mirjam, die dat altijd deed en je krijgt er dynamiek door
Nouquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:57 schreef Ener-G het volgende:
Het is ook weer niet zo dat de fotogestapo je komt halen als je je er niet aan houdt yvonne![]()
In plaats van regels zou ik ze eerder richtlijnen noemen. Natuurlijk hoef je je er niet strikt aan te houden. Zie het puur als een hulpmiddel. En het is ook geen garantie voor goede foto's (whatever je daar onder verstaat). Juist de spannendere foto's wijken af van de gevestigde orde.
Met behulp van 'de regels' kun je wel vaak als analysetool sneller door krijgen waarom een foto 'werkt' en waarom niet.
Verder is het wel makkelijker buiten de regels treden als je de regels eerst kent/beheerst, dan gewoon random wat rondkloten en wat toevallige gelukstreffers schieten.
Of je moet helemaal perfect happy zijn met hoe je fotografeert, en jezelf niet willen verbeteren, ook primaIeder z'n ding
Volgens mij ben ik onzichtbaarquote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:56 schreef mentalpower het volgende:
[..]
hehe eindelijk iemand die verder denkt
klopt inderdaad hoor, ik loop nu ongeveer 12 jaar rond op fotografie forums en zodra je inderdaad
van de "standaard" afwijkt word je compleet afgezeken en ergens is dat niet raar natuurlijk
je gooit namelijk je eigen idee op voor een menigte die ongetwijfeld een soort van algemene mening
met elkaar deelt
als ik nu zeg dat een relatie met een kind moet kunnen weet ik van te voren dat ik afgebrand ga worden want dat strookt niet met de mening van het geheel en dan blijven er twee opties over
ik ben helemaal happy over mijn foto en laat het daarbij als iemands mening niet overeenkomt met
die van mij so be it.... ik vind hem waarde hebben
of ik ben helemaal happy en ga tegen wil en dank een discussie voeren want iemand anders moet hem ook mooi vinden mja.... whatever floats your boat maar kijk niet op van kritiek
even for the record dat kinderen voorbeeld is slechts fictief! en nergens op gebaseerd!
Jawel, het bordje staat op 1/3e. En de scheve horizon eindigt links ook op 2/3equote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:52 schreef Stefan het volgende:
[..]
En ik zie nu dat ik de regel van drie ook niet heb toegepast
Afwijken is niet erg maar je hebt afwijken uit ontwetendheid en afwijken uit stijl.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:56 schreef mentalpower het volgende:
je gooit namelijk je eigen idee op voor een menigte die ongetwijfeld een soort van algemene mening
met elkaar deelt
NEE al die blaaskaken ben ik juist zatquote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:00 schreef yvonne het volgende:
[..]
Volgens mij ben ik onzichtbaar
Andere vraag, wij hebben FOT, onderdeel van FOK!, vind je dat we hier net zo moeten zijn als op die fotografie-fora?
Waarom ben jij nog geen FOK!fotograaf?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:02 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Jawel, het bordje staat op 1/3e. En de scheve horizon eindigt links ook op 2/3eDaardoor krijg je in de achtergrond een vlakverdeling met de onderste 1/3e, en de bovenste 2/3e met een diagonale licht/donker verdeling van de linker onder hoek naar rechts boven. Voor de rest bonuspunten voor een niet-centrale compo met het meisje iets naar rechts
Wel overwogen om me op te geven ooit, hoorde laatst echter enge dingen over paspoortkopieen opsturen enzoquote:
Ja dat mag je dus eigenlijk niet zeggen hequote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:02 schreef yvonne het volgende:
Kijk, ik vind dat Instagram niks, maar ik zie toch op andere sociale media bij tijden erg leuke creaties voorbij komen.
Van mij wel hoor.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:04 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ja dat mag je dus eigenlijk niet zeggen he.
Met een scheve horizon is, een enkele uitzondering daargelaten, alles mis. Wat lelijk.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 14:50 schreef Stefan het volgende:
Er is niks mis met een scheve horizon
[ afbeelding ]
Eens! Ik zag het verschil afgelopen week toen ik op vakantie was met familie. Zij fotograferen bijvoorbeeld de kerk van het stadje dat we bezoeken (als herinnering, omdat ze het mooi vinden...). Ik draai me om en fotografeer een blaadje dat op een aparte manier door een hek heen hangt (bijvoorbeeld). Geen herinnering, maar een mooi beeld.quote:Op maandag 6 mei 2013 23:42 schreef mentalpower het volgende:
zelf zie ik fotografie graag als iets om een stukje van mijn gedachtengoed uit te drukken, zie het als een vorm van kunst. de een gaat boetseren wij maken plaatjes.
dus voor ons is het belangrijk dat een foto aan bepaalde onderdelen en regels voldoet omdat er een
bepaalde standaard in foto's is. en dat is voor ieder type fotografie weer anders zoals model of straatfotografie
Maar maakt dat de fotos van je familie minder mooi of minder interessant?quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:21 schreef Aspergermeisje het volgende:
[..]
Eens! Ik zag het verschil afgelopen week toen ik op vakantie was met familie. Zij fotograferen bijvoorbeeld de kerk van het stadje dat we bezoeken (als herinnering, omdat ze het mooi vinden...). Ik draai me om en fotografeer een blaadje dat op een aparte manier door een hek heen hangt (bijvoorbeeld). Geen herinnering, maar een mooi beeld.
Minder mooi... nee, dat zal ik niet zeggen denk ik. Een andere kijk (op de wereld), dat wel. Je maakt altijd foto's vanuit een bepaald gezichtspunt. Als je op zoek gaat naar nieuws, maak je hele andere foto's dan wanneer je op zoek gaat naar kunst.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:24 schreef Stefan het volgende:
[..]
Maar maakt dat de fotos van je familie minder mooi of minder interessant?
Niet iedereen kan een blaadje door een hek met een kerk op de achtergrond bekoren, sommige mensen willen de kerk zien.
Als er een foto verkocht zou moeten worden aan een magazine dan heb je meer kans dat dat een foto zal zijn van de kerk en niet het blaadje.
Ik gebruik mijn dslr ook zelden als ik niet aan een opdracht werk.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:46 schreef Luigi het volgende:
Dat jagen naar die perfecte plaat volgens al die regeltjes en iedereen die overal wel wat op aan te merken heeft, heeft er bij mij voor gezorgd dat ik m'n dSLR heb weggedaan en lekker een compact heb gekocht waar ik zo weinig aan in kan stellen dat ik wel snaps moét maken bijna. Ik werd er, gevoelsmatig, érg nerveus van.
Ik heb ook expres een compact gekocht voor dingen die ik tegenkom op straat, omdat ik film en fotografeer een compact die beide doet. Het verdient zichzelf ook terug, soms door het verkopen van een plaat maar een deel van mn opdrachten krijg ik juist door het maken en plaatsen van snapshots op sociale media.quote:Op dinsdag 7 mei 2013 15:58 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Ik gebruik mijn dslr ook zelden als ik niet aan een opdracht werk.
Voor de 'leuk' heb ik anderhalf jaar geleden naast mn dslr's een Fuji X100 gekocht die ik overal mee naartoe sleep (is veel handzamer dan mn dslr meuk iig) en gewoon straight naar jpg schiet. Tot nu to in ieder geval ongelofelijke lol mee gehad (en mn rug is me er ook dankbaar voor op de reizen).
Ook wel een lekkere, hoor. Nadat de discussie min of meer gesloten wordt, toch zelf nog even een sneer nageven, maar als iemand daar dan weer op reageert, hem verwijzen naar dit topic.quote:Op zondag 18 augustus 2013 12:24 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Deze discussie is al eens hier gevoerd, als je wilt kan het daar verder
FOT / Wat is er mis met kiekjes aka snapshots?
Een discussie is niet gesloten omdat jij vindt dat de discussie klaar is nadat iemand het met je eens is hequote:Op zondag 18 augustus 2013 12:34 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Ook wel een lekkere, hoor. Nadat de discussie min of meer gesloten wordt, toch zelf nog even een sneer nageven,
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |