Nee op vrije associatie. Daar is niets extreems aan. Dat is wat van nature iedere mens wil. De maatschappij zal helemaal niet zo anders zijn dan nu behalve dan dat middelen veel efficiënter aangewend worden.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Weinig, behalve dan als je een samenleving bouwt op structuurloosheid en vrijblijvendheid. Dat is tamelijk extreem.
Als er voldoende mensen zijn die vrijwillig jouw baan op het gemeentehuis in stand willen houden dan kan jij gewoon blijven doen wat je doet.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:06 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ah, je hele geleuter is slechts theorie en je wilt het niet in de praktijk invoeren? Dat scheelt weer. Kunnen jullie ook wel definitief naar ONZ toe.
Nee, nu draai je het om. Jij stelt een of ander extremistisch samenlevingsmodel voor. Daarin moeten we eerst maar meegaan en daarna mogen we wat anders gaan verzinnen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als er voldoende mensen zijn die vrijwillig jouw baan op het gemeentehuis in stand willen houden dan kan jij gewoon blijven doen wat je doet.
Dan weer een vraag die je ontwijkt. Welke huidige partijen in het parlement zitten dicht tegen die visie aan? Of is het stiekem toch een extremistisch verhaaltje wat in niets lijkt op de huidige samenleving?quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee op vrije associatie. Daar is niets extreems aan. Dat is wat van nature iedere mens wil. De maatschappij zal helemaal niet zo anders zijn dan nu behalve dan dat middelen veel efficiënter aangewend worden.
En precies met dat proces is de huidige samenleving dus tot stand gekomen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:07 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Als er voldoende mensen zijn die vrijwillig jouw baan op het gemeentehuis in stand willen houden dan kan jij gewoon blijven doen wat je doet.
Dus moet je libertarier worden. Dat is de enige logische gevolgtrekking.quote:Op donderdag 9 mei 2013 09:57 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat blijf je maar herhalen als een versleten langspeelplaat. Jij bent vrij om je te organiseren zoals je zelf wil. Je mag alleen een ander niet dwingen met je mee te doen.
Laat ik het maar omdraaien 99.999. Want begrijpen kan, of wil je niet.quote:Op donderdag 9 mei 2013 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dan weer een vraag die je ontwijkt. Welke huidige partijen in het parlement zitten dicht tegen die visie aan? Of is het stiekem toch een extremistisch verhaaltje wat in niets lijkt op de huidige samenleving?
Allemaal gebaseerd op aannames die ik zo met allerlei praktijkvoorbeelden onderuit haalquote:Op donderdag 9 mei 2013 10:06 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Nee op vrije associatie. Daar is niets extreems aan. Dat is wat van nature iedere mens wil. De maatschappij zal helemaal niet zo anders zijn dan nu behalve dan dat middelen veel efficiënter aangewend worden.
Je haalt jezelf nu onderuit door te zeggen dat mensen niet capabel zijn vrijwillig andere mensen te helpen, waar is de familie etc. Ik ken dit toch werkelijk anders.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Libertarisme is inderdaad erg extreem... Mensen laten creperen wanneer er niemand 'vrijwillig' voor wil zorgen.
Nou, nee. Ik ga uit van de logische gevolgen van het pure libertarisme. Als er iemand is die GEEN vrienden heeft en geen familie heeft, dan is hij overgeleverd aan de grillen van de libertariër die wel of niet vrijwillig inspringt. Want dwang is verboten.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:14 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je haalt jezelf nu onderuit door te zeggen dat mensen niet capabel zijn vrijwillig andere mensen te helpen, waar is de familie etc. Ik ken dit toch werkelijk anders.
Ik zelf doe een boel vrijwilligers werk bij mij in de buurt, omdat ik vind dat het een burgerplicht is omdat te doen. Ik ken geen enkele familie hier die een lid zou willen laten creperen op straat oid.
Correct, en dus zal je altijd mensen zien die vrijwillig doneren aan stichtingen die deze mensen willen helpen. Wij Nederlanders geven sowieso al veel aan dit soort doelen, laat staan als je geen belasting meer hoeft te betalen, wat je dan overhoudt! Ik denk dat je gaat zien dat dit soort doelen nog meer geld zullen ontvangen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nou, nee. Ik ga uit van de logische gevolgen van het pure libertarisme. Als er iemand is die GEEN vrienden heeft en geen familie heeft, dan is hij overgeleverd aan de grillen van de libertariër die wel of niet vrijwillig inspringt. Want dwang is verboten.
Dat kun je dus never nooit niet garanderen... Hoe naïef.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:17 schreef Myph. het volgende:
[..]
Correct, en dus zal je altijd mensen zien die vrijwillig doneren aan stichtingen die deze mensen willen helpen. Wij Nederlanders geven sowieso al veel aan dit soort doelen, laat staan als je geen belasting meer hoeft te betalen, wat je dan overhoudt! Ik denk dat je gaat zien dat dit soort doelen nog meer geld zullen ontvangen.
Dat mag jij naïef vinden, maar ik vind het een raar beeld dat mensen niet geholpen zullen worden door de maatschappij, je onderschat daarmee echt het menselijk karakter.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kun je dus never nooit niet garanderen... Hoe naïef.
Het 'menselijk' karakter dat ik bij de meeste libertariërs aanschouw draait vooral om geld. Dat stelt mij inderdaad niet echt gerust.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:20 schreef Myph. het volgende:
[..]
Dat mag jij naïef vinden, maar ik vind het een raar beeld dat mensen niet geholpen zullen worden door de maatschappij, je onderschat daarmee echt het menselijk karakter.
Oh, jij vind het menselijk om te stelen van een ander?quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het 'menselijk' karakter dat ik bij de meeste libertariërs aanschouw draait vooral om geld. Dat stelt mij inderdaad niet echt gerust.
Ik snap het prima, dat is net het probleemquote:Op donderdag 9 mei 2013 12:08 schreef Myph. het volgende:
[..]
Laat ik het maar omdraaien 99.999. Want begrijpen kan, of wil je niet.
Neequote:Jij vind dat de overheid geen dienende functie moet hebben, maar een leidende.
Neequote:Jij vind dat als we individueel iemands geld stelen uit de portemonnee strafbaar is, maar als de overheid dat doet is het gewoon sociaal, solidariteit of hoe je het ook wil noemen.
Neequote:Jij vind het vast ook goed dat de overheid bepaalt wat je in je lichaam stopt, en wat strafbaar is.
Waar heb je het over?quote:Jij vind dat slachtofferloze zaken strafbaar moeten blijven.
Waar heb je het over?quote:Jij vind dat contraproductieve mensen als ambtenaren en politici juist zeer productief zijn, want ze 'maken' echt iets.
Soms moeten besluiten genomen worden waar niet iedereen het mee eens is. Maar wanneer het grootste algemeen belang daarmee gediend wordt is het vaak wel te rechtvaardigen.quote:Jij vind dat 51% van de mensen de andere 49% kan sturen om mee te gaan.
Geen van je aanwrijvingen hierboven lijkt me correct. Dus met deze etc, etc kan niemand iets.quote:Etc, etc.
Maar eerst moet die 'libertarische basis' worden opgedrongen. Ook al zijn velen het daar niet mee eens.quote:Libertariërs vinden dit niet. Wij zijn pro-vrijheid en dat betekend, dat wie je ook bent, democraat, communist, fascist, etc. Dat jij jouw denkbeelden in vrijheid mag, en kan uitoefenen.Zolang je de ander geen schade berokkend.
In vrijheid met stiekem toch een overheid om bepaalde zaken te regelenquote:In vrijheid zijn de grootste dingen gerealiseerd van welvaart tot welzijn. De founding fathers hebben Amerika niet voor niets een constitutionele republiek gemaakt, omdat zij ook wel door hadden dat een overheid of democratisch systeem uiteindelijk tyranieke trekjes kan en zal vertonen.
Toch wel, het is een vrij eng extremistisch clubje, zeer vergelijkbaar bijvoorbeeld communisten of fascisten.quote:De echte extremen liggen niet bij de Libertariërs, 99.999.
Leuk dat je weer je eigen definities gaat verzinnen, schiet verder niet op maar heel leuk voor jequote:Die ligt in het midden, waar mensen een systeem gebruiken om te stemmen op partijen het geld van anderen af te pakken en uit te delen over deze mensen. Het zijn de mensen die hun eigen wil opleggen aan anderen, via meerderheden.
Dat kun je geen vrijheid noemen, en dat is het ook niet.
Wie denkt dat dan precies?quote:Begrijp me niet verkeerd, maar ik heb compassie met iedereen op deze wereld. Ik zou ook het liefst zien dat geen enkel mens in armoede leefde. Maar zo is de werkelijkheid nu eenmaal niet. En het is Heel erg naïef om te denken dat een overheid dit zomaar even oplost door wat geld te verkassen naar die personen, waar ook ter wereld.
Tja, als je andere voorbeelden van 'libertarische' samenlevingen hebt vind ik dat ook prima maar veel verder dan Somalie of afgelegen gebieden in Afghanistan of Pakistan komt men bij de vraag om voorbeelden nooit.quote:En kom niet aan met, 'Ga maar naar Somalië' of een andere drogreden.
Ieders welbehagen? Een utopie, wat schattigquote:Ik wil het beste voor iedereen, en ik denk dat in vrijheid wat meest kunnen realiseren naar ieders welbehagen. Zonder polarisatie of strijd, wat we in dit systeem wel kennen.
Dit is een wat warrig stukje.quote:Je zult me niet horen zeiken over de sociale progressie afgelopen 100 jaar, integendeel, ik juich deze zelfs toe, maar aan de andere kant zijn we ook sociale en economische achteruitgang, en dat is een beangstigend beeld.
Ugh.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:21 schreef Myph. het volgende:
[..]
Oh, jij vind het menselijk om te stelen van een ander?
Bovendien is dat ook niet de bedoeling. Bij libertariers gaat het erom dat ze de verantwoordelijkheid voor de samenleving naar anderen afgeschoven wordt. Iemand die zich wel om anderen bekommert moet het maar doen.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat kun je dus never nooit niet garanderen... Hoe naïef.
De kerk zal best willen zorgen in ruil voor de ziel van de bedelaar.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:14 schreef Myph. het volgende:
[..]
Je haalt jezelf nu onderuit door te zeggen dat mensen niet capabel zijn vrijwillig andere mensen te helpen, waar is de familie etc. Ik ken dit toch werkelijk anders.
Toch gebeurt dat over de geschiedenis en wereld regelmatig. Al was het maar omdat die persoon 'verkeerde' keuzes heeft gemaakt of gewoon knettergek is.quote:Ik zelf doe een boel vrijwilligers werk bij mij in de buurt, omdat ik vind dat het een burgerplicht is omdat te doen. Ik ken geen enkele familie hier die een lid zou willen laten creperen op straat oid.
Eigen verantwoordelijkheid tot aan de voordeurquote:Op donderdag 9 mei 2013 12:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Bovendien is dat ook niet de bedoeling. Bij libertariers gaat het erom dat ze de verantwoordelijkheid voor de samenleving naar anderen afgeschoven wordt. Iemand die zich wel om anderen bekommert moet het maar doen.
Het is echt zo ontzettend doorzichtig allemaal.
Er wordt niet gestolen. Er wordt een contributie aan de samenleving gevraagd.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:21 schreef Myph. het volgende:
[..]
Iedere claim op bezit wordt uiteindelijk gelegitimeerd door de mate van geweld waarmee je in staat bent het te verdedigen. Eigendom = diefstal.quote:Op donderdag 9 mei 2013 12:21 schreef Myph. het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |