abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juli 2013 @ 10:34:46 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213389
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als hier op F&L door atheisten geeist wordt dat gelovigen eerst het begrip 'God' helder definieren, dan is dat net zoiets als iemand vragen eerst het begrip 'kiezen' helder te definieren, of voor de discussie begint eerst het begrip 'discussie' helder te definieren.
Bestaat er onduidelijkheid over die twee begrippen dan? Als je het mij vraagt is het meestal volstrekt duidelijk wanneer iemand een keuze maakt resp. wat een 'discussie' is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:38:21 #102
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213466
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

De veronderstelling dat een persoon anders had kunnen handelen dan hij deed is fundamenteel voor ons rechtssysteem. Het hele idee van verantwoordelijkheid is daarvan afhankelijk.

Of die veronderstelling klopt is natuurlijk niet geheel duidelijk. Noch of ons rechtssyteem daarvan afhankelijk is. Ons rechtssysteem lijkt onafhankelijk van het antwoord op die vraag goed te functioneren. En dan kun je je afvragen: doet het er eigenlijk wel toe?
Zoals in de casus George Zimmerman / Trayvon Martin bijvoorbeeld?
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:39:49 #103
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213497
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bestaat er onduidelijkheid over die twee begrippen dan? Als je het mij vraagt is het meestal volstrekt duidelijk wanneer iemand een keuze maakt resp. wat een 'discussie' is?
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 08:15 schreef Oud_student het volgende:

Voor elk van deze begrippen kun je weer een filosofisch boek schrijven ;)
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:40:28 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213504
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zoals in de casus George Zimmerman / Trayvon Martin bijvoorbeeld?
Die nu juist niet. :D

Maar goed, zulke uitglijders hebben niet zo bijster veel te maken met de vrije wil discussie lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:41:36 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213529
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:46:59 #106
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213670
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Als je niet duidelijk is of iemand anders had kunnen handelen, weet je ook niet meer wat je bedoeld met een keuze.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:51:38 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213786
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je niet duidelijk is of iemand anders had kunnen handelen, weet je ook niet meer wat je bedoeld met een keuze.
Als je het mij vraagt is dat helemaal geen voorwaarde. Een computerprogramma dat precies 5 minuten nadenkt over schaakstelling X zal elke keer dat je hem 5 minuten daarover laat nadenken dezelfde keuze maken. Had hij een andere keuze kunnen maken? Nee. De zet waar hij uiteindelijk mee komt, is dat een keuze? Ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129213879
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Een keuze is vrij als hij alle opties ziet/overziet en daar een vrije keuze uit kan maken ten voordelen of nadele van zichzelf.

Zo moeilijk is dat toch niet?
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 10:58:49 #109
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213978
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:55 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Een keuze is vrij als hij alle opties ziet/overziet en daar een vrije keuze uit kan maken ten voordelen of nadele van zichzelf.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Aha. Maar dat impliceert dus niet dat dat tot een andere keuze had kunnen leiden.

Vergelijk met dat schaakprogramma: dat programma overziet alle mogelijkheden, en wordt niet door externe factoren beperkt in de vrijheid van zijn keuze. Had hij een andere zet kunnen kiezen? Nee. Gegeven dezelfde uitgangssituatie zal dat programma elke keer dezelfde zet produceren.

Die laatste constatering, dat er geen andere mogelijke keuze uit kan volgen dan de keuze die werkelijk wordt gemaakt, wordt door mensen vaak geinterpreteerd als een gebrek aan / afwezigheid van keuzevrijheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:05:15 #110
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214139
In het oude China kende ze dit probleem al.

quote:
Rectification of names

A superior man, in regard to what he does not know, shows a cautious reserve. If names be not correct, language is not in accordance with the truth of things. If language be not in accordance with the truth of things, affairs cannot be carried on to success. When affairs cannot be carried on to success, proprieties and music do not flourish. When proprieties and music do not flourish, punishments will not be properly awarded. When punishments are not properly awarded, the people do not know how to move hand or foot. Therefore a superior man considers it necessary that the names he uses may be spoken appropriately, and also that what he speaks may be carried out appropriately. What the superior man requires is just that in his words there may be nothing incorrect.

— Confucius, Analects, Book XIII, Chapter 3, verses 4-7, translated by James Legge[3
The view from nowhere.
pi_129214177
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aha. Maar dat impliceert dus niet dat dat tot een andere keuze had kunnen leiden.

Vergelijk met dat schaakprogramma: dat programma overziet alle mogelijkheden, en wordt niet door externe factoren beperkt in de vrijheid van zijn keuze. Had hij een andere zet kunnen kiezen? Nee. Gegeven dezelfde uitgangssituatie zal dat programma elke keer dezelfde zet produceren.

Die laatste constatering, dat er geen andere mogelijke keuze uit kan volgen dan de keuze die werkelijk wordt gemaakt, wordt door mensen vaak geinterpreteerd als een gebrek aan / afwezigheid van keuzevrijheid.
Ik zie niet in waarom dat zo is, ergens moet je onderkennen dat keuzes gemaakt worden uit belang, de vraag is dan in hoeverre iemand inderdaad wilsbekwaam is bv om te kiezen voor één van de andere opties. Dat is hetzelfde met het programma, die neemt de voor hem meest gunstige optie omdat dat het meeste voordeel geeft in het spel.

Nu is het anders bij een programma omdat die geen bewustzijn heeft zoals een mens dat wel heeft.

Maar eigenlijk veranderd niet de vrije wil want die is er wel degelijk, maar schuift het probleem door naar maximalisatie van eigenbelang.

Dus de vrije wil/keuze is er wel op zich alleen vertaalt het zich naar de meest voordeel opleverende optie.

Bij mensen spelen er nog veel ander factoren mee die mede de keuzes bepalen.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:08:19 #112
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214227
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt is dat helemaal geen voorwaarde. Een computerprogramma dat precies 5 minuten nadenkt over schaakstelling X zal elke keer dat je hem 5 minuten daarover laat nadenken dezelfde keuze maken. Had hij een andere keuze kunnen maken? Nee. De zet waar hij uiteindelijk mee komt, is dat een keuze? Ja.
Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:10:39 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214280
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:06 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom dat zo is, ergens moet je onderkennen dat keuzes gemaakt worden uit belang, de vraag is dan in hoeverre iemand inderdaad wilsbekwaam is bv om te kiezen voor één van de andere opties. Dat is hetzelfde met het programma, die neemt de voor hem meest gunstige optie omdat dat het meeste voordeel geeft in het spel.

Nu is het anders bij een programma omdat die geen bewustzijn heeft zoals een mens dat wel heeft.

Maar eigenlijk veranderd niet de vrije wil want die is er wel degelijk, maar schuift het probleem door naar maximalisatie van eigenbelang.

Dus de vrije wil/keuze is er wel op zich alleen vertaalt het zich naar de meest voordeel opleverende optie.

Bij mensen spelen er nog veel ander factoren mee die mede de keuzes bepalen.
Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:10:57 #114
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214286
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Je gebruikt mijn quote tegen mij :{
Begrippen als "keuze" en "discussie" zijn goed gedefinieerd/ ingebed in ons taalgebruik.
Hun betekenis wordt voor een groot deel en misschien wel gehel door het gebruik ervan bepaald.
Het probleem ontstaat wanneer iemand hier een discussie gaat openen over "het wezen van de discussie", dan kun je problemen verwachten.

In een filosofische discussie moet je IMO begrippen zo duidelijk mogelijk (proberen) te definieren, dat betekent niet dat er exacte definities moeten zijn. maar als iemand over God begint, dan wil ik op z'n minst een hint hebben welke God of godsbegrip hij/zij bedoeld: persoonlijke ervaring, de schepper, Vader figuur, ethisch principe etc.

Aan veel filosofie ligt begripsverwarring ten grondslag.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:12:09 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214312
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
Jawel hoor. In zo'n geval pas je de code aan of gooi je zo'n programma in de prullebak. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129214332
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Een programma werkt een bepaalde logica door, dus ergens moet er 'iets' zijn wat hem die keuze laat maken, toch? Als hij steeds die keuze zal maken ligt dat dus in zijn programmatuur vast.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:15:17 #117
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214400
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef deelnemer het volgende:
Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
Alleen rechtspersonen kan je voor de rechter slepen, dwz organisaties of natuurlijke personen.
Het is denkbaar dat de organisatie waar de computer onder valt voor de rechter moet komen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:16:05 #118
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214422
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:12 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Een programma werkt een bepaalde logica door, dus ergens moet er 'iets' zijn wat hem die keuze laat maken, toch? Als hij steeds die keuze zal maken ligt dat dus in zijn programmatuur vast.
In zekere zin ligt dat ook vast, net zoals keuzes in zekere zin vastliggen in de hersenen van mensen.

De clue is dat je door een programma steeds dezelfde uitgangssituatie te geven eigenlijk niets kunt zeggen over hoe sterk zo'n programma speelt. Het wordt pas interessant als je hem verschillende uitgangssituaties geeft. En ook dat is bij mensen niet anders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:16:26 #119
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214441
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jawel hoor. In zo'n geval pas je de code aan of gooi je zo'n programma in de prullebak. :)
Voor een computer is dat geen straf.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:17:34 #120
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214473
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor een computer is dat geen straf.
Voor dat programma is het 'de doodsstraf'. Neuh, die zal daar niet onder lijden. Is dat relevant?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:18:03 #121
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214483
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Je kunt ook een random generator inbouwen die at random een zet uit gelijkwaardige zetten kiest.
(maar dat is ook geen vrije wil)

Als ik op een T-splitsing sta en ik besluit een munt op te gooien om te bepalen of ik links of rechts ga en het wordt "kop" en ik sla rechts af, is dat dan uit vrije wil ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:18:18 #122
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214491
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor dat programma is het 'de doodsstraf'. Neuh, die zal daar niet onder lijden. Is dat relevant?
Wanneer is iets een goede analogie?
The view from nowhere.
pi_129214514
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

In zekere zin ligt dat ook vast, net zoals keuzes in zekere zin vastliggen in de hersenen van mensen.

De clue is dat je door een programma steeds dezelfde uitgangssituatie te geven eigenlijk niets kunt zeggen over hoe sterk zo'n programma speelt. Het wordt pas interessant als je hem verschillende uitgangssituaties geeft. En ook dat is bij mensen niet anders.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Met het verschil dat mensen en menselijk keuzes grotendeels beïnvloedbaar zijn.

Dus bij mensen ligt het niet per definitie vast als er alternatieven of leerfasen zijn.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:19:40 #124
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214521
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:18 schreef deelnemer het volgende:

Wanneer is iets een goede analogie?
Het staffen van een computer kan (nog) niet omdat het geen rechtspersoon is, daarom is deze analogie niet goed (onzin)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:21:32 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214557
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:18 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Je kunt ook een random generator inbouwen die at random een zet uit gelijkwaardige zetten kiest.
(maar dat is ook geen vrije wil)
Dat is inderdaad geen vrije wil, dat is gewoon de uitgangssituatie varieren. (Een randomgenerator zal gegeven exact dezelfde beginsituatie ook steeds dezelfde getallen produceren.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:22:03 #126
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214573
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:18 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wanneer is iets een goede analogie?
Wanneer A en B ten aanzien van een relevant aspect gelijk zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:22:53 #127
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214596
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:21 schreef Molurus het volgende:

Dat is inderdaad geen vrije wil, dat is gewoon de uitgangssituatie varieren. (Een randomgenerator zal gegeven exact dezelfde beginsituatie ook steeds dezelfde getallen produceren.)
Dat is een pseudo-random generator, er bestaan ook "echte" random generatoren gebaseerd op QM processen, maar helpt dat de vrij wil ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:24:21 #128
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214633
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:22 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Dat is een pseudo-random generator, er bestaan ook "echte" random generatoren gebaseerd op QM processen, maar helpt dat de vrij wil ?
Nee, dat denk ik niet. Totale onbepaaldheid is voor de vrije wil net zo'n dooddoener als totale bepaaldheid. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:26:00 #129
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214667
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Totale onbepaaldheid is voor de vrije wil net zo'n dooddoener als totale bepaaldheid. :)
Idd, de vrije wil mag niet afhankelijk zijn van determinisme, maar ook niet van toeval.
Wat blijft er dan nog over? Iets bovennatuurlijks?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:29:32 #130
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214760
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:06 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom dat zo is, ergens moet je onderkennen dat keuzes gemaakt worden uit belang, de vraag is dan in hoeverre iemand inderdaad wilsbekwaam is bv om te kiezen voor één van de andere opties. Dat is hetzelfde met het programma, die neemt de voor hem meest gunstige optie omdat dat het meeste voordeel geeft in het spel.

Nu is het anders bij een programma omdat die geen bewustzijn heeft zoals een mens dat wel heeft.

Maar eigenlijk veranderd niet de vrije wil want die is er wel degelijk, maar schuift het probleem door naar maximalisatie van eigenbelang.

Dus de vrije wil/keuze is er wel op zich alleen vertaalt het zich naar de meest voordeel opleverende optie.

Bij mensen spelen er nog veel ander factoren mee die mede de keuzes bepalen.
Het begrip 'keuze' behoort tot het taalspel van doelgericht handelen door persoon in de context van belangenbehartiging.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:29:36 #131
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214762
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:26 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Idd, de vrije wil mag niet afhankelijk zijn van determinisme, maar ook niet van toeval.
Wat blijft er dan nog over? Iets bovennatuurlijks?
Wellicht moeten we onze 'mystieke' uitleg van vrije wil gewoon laten varen. Zaken zoals rechtsspraak zijn daar - kennelijk - niet van afhankelijk. Of de wereld totaal bepaald, totaal onbepaald of 'mysterieus gestuurd door bovennatuurlijke vrije wil' is heeft kennelijk geen waarneembare invloed op het functioneren van de rechtsstaat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:34:15 #132
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214901
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wellicht moeten we onze 'mystieke' uitleg van vrije wil gewoon laten varen. Zaken zoals rechtsspraak zijn daar - kennelijk - niet van afhankelijk. Of de wereld totaal bepaald, totaal onbepaald of 'mysterieus gestuurd door bovennatuurlijke vrije wil' is heeft kennelijk geen waarneembare invloed op het functioneren van de rechtsstaat.
Het recht verandert door de eeuwen heen, net zoals het rechtsgevoel van mensen. Een van de drijvende krachten achter deze veranderingen is dat er dissidenten zijn, die het geldende recht onrecht vinden.
The view from nowhere.
pi_129214931
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Het begrip 'keuze' behoort tot het taalspel van doelgericht handelen door persoon in de context van belangenbehartiging.
Dat klopt ook maar daar zit vrije wil in verweven natuurlijk.

Of misschien begrijp ik niet wat je wil overbrengen.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:38:05 #134
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129215017
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:35 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Dat klopt ook maar daar zit vrije wil in verweven natuurlijk.

Of misschien begrijp ik niet wat je wil overbrengen.
In andere taalspelen (zoals filosofie en wetenschap) ontstaan er problemen met het begrip 'vrije wil'.

Volgens mij is het begrip 'vrije wil' ontstaan in de theologie als tegenpool van Godswil. Dat is weer een ander taalspel.
The view from nowhere.
pi_129215054
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

In andere taalspelen (zoals de filosofie) ontstaan er problemen met het begrip 'vrije wil'.

Volgens mij is het begrip 'vrije wil' ontstaan in de theologie als tegenpool van Godswil. Dat is weer een ander taalspel.
Ahh oké. Bedankt voor de uitleg.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:56:22 #136
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129215514
@Oud_student:

Jij bent onze Wittgenstein kenner. Wat doe je in het geval van twee conflicterende taalspelen?
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 15:11:53 #137
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129221611
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:56 schreef deelnemer het volgende:
@Oud_student:

Jij bent onze Wittgenstein kenner. Wat doe je in het geval van twee conflicterende taalspelen?
Wittgenstein zou zeggen (denk ik) dat we dan een nieuwe regel moeten introduceren zodra het conflict (de tegenspraak) zich voordoet. Overigens kunnen er best conflicterende taalspelen naast elkaar bestaan, alleen als we ze door bepaalde omstandigheden worden samengevoegd ontstaat het probleem.

Zo kunnen begrippen in de wetgeving een andere betekenis hebben dan in het dagelijks taalgebruik, zoals dat bijv. voor het begrip "uit vrije wil"het geval is.
Zo kan iemand wilsonbekwaam worden verlaard terwijl hij/zij best een keuze kan maken tussen koffie of thee :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 15:36:16 #138
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129222313
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 15:11 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Wittgenstein zou zeggen (denk ik) dat we dan een nieuwe regel moeten introduceren zodra het conflict (de tegenspraak) zich voordoet. Overigens kunnen er best conflicterende taalspelen naast elkaar bestaan, alleen als we ze door bepaalde omstandigheden worden samengevoegd ontstaat het probleem.
De domeinen van taalspelen overlappen vaak wel ergens. Daar moeten ze met elkaar in overeenstemming gebracht worden. Daar komt meer bij kijken dan een extra regeltje introduceren.

quote:
Zo kunnen begrippen in de wetgeving een andere betekenis hebben dan in het dagelijks taalgebruik, zoals dat bijv. voor het begrip "uit vrije wil"het geval is.
Zo kan iemand wilsonbekwaam worden verlaard terwijl hij/zij best een keuze kan maken tussen koffie of thee :)
'Uit vrije wil' is niet een alleen een alledaags concept. Het is een belangrijk concept in de politieke filosofie en staat centraal in het liberalisme.
The view from nowhere.
pi_129240516
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 09:38 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Nou of het systeem niet klopt dat is een aparte discussie, Ik persoonlijk denk dat het systeem klopte maar dat we het systeem dusdanig hebben aangepast dat er mankementen in beginnen te komen. Of we hebben een aantal onbekwame rechters in Nederland. Het is nu eenmaal een gegeven dat veel mensen die veroordeeld worden er over het algemeen goed van af komen. Hebben ze iemand vermoord dan krijgen ze een paar jaar. Ik noem dat geen recht, Maar goed ieder zijn mening.

En wat ik bedoel met ontoerekeningsvatbaarheid, aangezien we dat hebben in ons rechtssysteem. wil dat zeggen dat men het erover eens is dat er dus ook een norm bestaat van normaal gedrag. Je kan ontoerekeningsvatbaarheid niet eerder inzetten als je denkt dat een bepaald persoon zodanig niet bij zinnen is dat hij geen weet heeft van zijn gedrag en daarmee de normale norm overtreed. anders kan je dat nooit inzetten.De norm van normaal gedrag is dat moorden fout is. Deze persoon is zo gestoord dat hij niet door heeft dat het plegen van een moord verkeerd gedrag is.
Dit is een totaal andere discussie dan die over het bestaan van de vrije wil.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129245432
Nee hoor, ontoerekeningsvatbaarheid heeft wel degelijk te maken met de vrije wil...Omdat men gelooft dat er geen vrije wil bestaat hebben we zoiets als ontoerekeningsvatbaarheid. Het een is verbonden met het ander.

Volledige ontoerekeningsvatbaarheid: tijdens het begaan van een strafbaar feit is de dader als het ware onder invloed van zijn stoornis. Hij begaat het strafbaar feit dus niet meer uit eigen wil, maar "in de wil van zijn of haar stoornis." Bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is er sprake van een schulduitsluitingsgrond. Vaak worden deze personen veroordeeld tot TBS.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontoerekeningsvatbaarheid
pi_129271910
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 09:41 schreef Robmeister het volgende:
Nee hoor, ontoerekeningsvatbaarheid heeft wel degelijk te maken met de vrije wil...Omdat men gelooft dat er geen vrije wil bestaat hebben we zoiets als ontoerekeningsvatbaarheid. Het een is verbonden met het ander.

Volledige ontoerekeningsvatbaarheid: tijdens het begaan van een strafbaar feit is de dader als het ware onder invloed van zijn stoornis. Hij begaat het strafbaar feit dus niet meer uit eigen wil, maar "in de wil van zijn of haar stoornis." Bij volledige ontoerekeningsvatbaarheid is er sprake van een schulduitsluitingsgrond. Vaak worden deze personen veroordeeld tot TBS.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ontoerekeningsvatbaarheid
Ontoerekeningsvatbaarheid heeft wel te maken met vrije wil, maar wij discussiëren over het al dan niet bestaan van een vrije wil.
In elk geval komt het concept ontoerekeningsvatbaar niet voort uit een ongeloof in vrije wil. Sterker nog: het concept wordt gebruikt om de normaal veronderstelde vrije wil buiten de zaak te houden.

Bij een normale moord word je geacht die gepleegd te hebben uit je eigen vrije wil, bij noodweer wordt verondersteld dat je geen andere keus had vanwege de grote dreiging, bij ontoerekeningsvatbaarheid wordt verondersteld dat je door een innerlijke dwang je vrije wil uitgeschakeld was of overtroefd werd. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere mogelijkheden om de vrije wil weinig invloed toe te kennen, zoals een ongeluk of pech.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129321480
Kan iemand eens uitleggen hoe dat compatibilisme precies werkt? Als de wereld gedetermineerd is, is er toch per definitie geen ruimte meer voor welke vrijheid dan ook?

Van dat stuk op wikipedia word ik niet veel wijzer. Dat "een persoon anders had kunnen handelen als..." is toch een regelrechte tegenspraak met determinisme?
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 10:11:20 #143
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129321653
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:03 schreef Jace_TBL het volgende:
Kan iemand eens uitleggen hoe dat compatibilisme precies werkt? Als de wereld gedetermineerd is, is er toch per definitie geen ruimte meer voor welke vrijheid dan ook?

Van dat stuk op wikipedia word ik niet veel wijzer. Dat "een persoon anders had kunnen handelen als..." is toch een regelrechte tegenspraak met determinisme?
De bekendste compatibilist is Daniel Dennett. Deze lezing werpt een aardig licht op hoe hij daarover denkt:


Heel simpel gezegd: 'vrije wil' in de alledaagse zin van het woord is een zinvol begrip dat wel degelijk bestaat, onafhankelijk van de vraag of het universum deterministisch is. Dat laatste kunnen we helemaal niet vaststellen.

En aangezien we dat niet kunnen vaststellen is 'vrije wil' in de alledaagse zin van het woord kennelijk niet afhankelijk daarvan. De keuzes die wij maken zijn alleen te begrijpen in het licht van de andere keuzes die we 'zouden kunnen maken', ongeacht of die andere keuzes reele mogelijkheden zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Molurus op 25-07-2013 10:41:52 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:04:23 #144
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129324953
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:03 schreef Jace_TBL het volgende:
Kan iemand eens uitleggen hoe dat compatibilisme precies werkt? Als de wereld gedetermineerd is, is er toch per definitie geen ruimte meer voor welke vrijheid dan ook?

Van dat stuk op wikipedia word ik niet veel wijzer. Dat "een persoon anders had kunnen handelen als..." is toch een regelrechte tegenspraak met determinisme?
Klopt. Het is een woord spelletje.

Compatibilisme betekent:
1. van buitenaf gezien is het deterministisch
2. van binnenuit ervaren is het vrij

Het compatibele zit er in het feit dat je zelf deel uitmaakt van het deterministische systeem. Dat deel bepaald je niet, want je bent het zelf.
The view from nowhere.
pi_129325693
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:04 schreef deelnemer het volgende:
Klopt. Het is een woord spelletje.

Compatibilisme betekent:
1. van buitenaf gezien is het deterministisch
2. van binnenuit ervaren is het vrij
Maar dat vrije wordt dan dus alleen zo ervaren, maar is in feite (want determinisme) een illusie.

Dat we er wel naar handelen, dus ons leven en maatschappij inrichten alsof we een vrije wil hebben (met verantwoordelijkheid, moraal, rechtspraak, enzovoort) doet in essentie niets af aan het illusoire karakter ervan.

quote:
Het compatibele zit er in het feit dat je zelf deel uitmaakt van het deterministische systeem. Dat deel bepaald je niet, want je bent het zelf.
Mee eens. Ik zie mezelf, die "ik" waarvan de eventueel vrije wil hier ter discussie staat, niet als afgescheiden van, of 'bestuurd door', maar als (onderdeel van) dat hele deterministische circus zélf.

Maar dat maakt het toch niet minder onvrij?

Een eindje terug werd al de vergelijking met een schaakprogramma gemaakt. Dat heeft ook geen vrije wil, daar zijn we het hopelijk over eens. Er is sowieso niets vrij aan, ook een softwarematige randomgenerator niet (want dat is uiteindelijk ook gewoon een deterministische berekening). Dat is in ons geval toch niet wezenlijk anders?
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
pi_129325949
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 10:11 schreef Molurus het volgende:
Heel simpel gezegd: 'vrije wil' in de alledaagse zin van het woord is een zinvol begrip dat wel degelijk bestaat, onafhankelijk van de vraag of het universum deterministisch is. Dat laatste kunnen we helemaal niet vaststellen.
Wat betekent 'vrije wil' in de alledaagse zin van het woord dan precies?

Het begrip 'vrij' impliceert toch dat er iets niet a priori vastligt, dat er meerdere opties of verschillende uitkomsten mogelijk zijn? Als jij mij vraagt om een getal onder de 100 te kiezen en ik zeg 37, ervaar ik het alsof ik ook 25 of 78 had kunnen kiezen. Maar dat is ten zeerste de vraag, en ik denk zelf van niet omdat 'kiezen' in wezen een mechanisch / chemisch proces in de hersenen is, dat onbewust en volgens vaste natuurwetten verloopt.

En deterministisch betekent per definitie dat er, gegeven een bepaalde situatie, exact één mogelijke uitkomst is. Dus als het universum inderdaad deterministisch zou zijn (wat we inderdaad niet kunnen bewijzen of falsificeren) lijkt mij voor die vrijheid sowieso geen ruimte meer.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:44:30 #147
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129326249
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:26 schreef Jace_TBL het volgende:
Een eindje terug werd al de vergelijking met een schaakprogramma gemaakt. Dat heeft ook geen vrije wil, daar zijn we het hopelijk over eens.
Wij wel, maar Molurus ziet het anders.

De vrije wil, als de tegenpool van Godwil is een theologisch concept. Het komt voort uit een wereldbeeld waarin mensen een ziel wordt toegedicht, en de vrije wil is eigenschap van de ziel. Op deze manier dicht men de mens een absolute vrijheid toe, die nodig is om het eindoordeel te begrijpen. Daar hoor ook de notie bij, dat je pas echt vrij bent als je Gods wil doet.

Mensen een absolute vrijheid toedichten is een bron van ellende. In de 17e eeuw heeft men daarom tegen dit concept geageerd. 'Uit vrije wil' is een natuurlijk concept, maar 'de vrije wil' is een ideologisch fictie. Voor christenen (lees ook: amerikanen) is er geen onderscheid tussen deze twee. Friedrich von Hayek zegt daarover in the constitution of liberty:

Er is geen concept dat het liberalisme meer schade heeft berokkend dan het concept 'de vrije wil'.
The view from nowhere.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:46:13 #148
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129326308
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:34 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Wat betekent 'vrije wil' in de alledaagse zin van het woord dan precies?

Het begrip 'vrij' impliceert toch dat er iets niet a priori vastligt, dat er meerdere opties of verschillende uitkomsten mogelijk zijn? Als jij mij vraagt om een getal onder de 100 te kiezen en ik zeg 37, ervaar ik het alsof ik ook 25 of 78 had kunnen kiezen. Maar dat is ten zeerste de vraag, en ik denk zelf van niet omdat 'kiezen' in wezen een mechanisch / chemisch proces in de hersenen is, dat onbewust en volgens vaste natuurwetten verloopt.

En deterministisch betekent per definitie dat er, gegeven een bepaalde situatie, exact één mogelijke uitkomst is. Dus als het universum inderdaad deterministisch zou zijn (wat we inderdaad niet kunnen bewijzen of falsificeren) lijkt mij voor die vrijheid sowieso geen ruimte meer.
Vrij betekent in dit verband vrij zoals dat begrepen wordt in de rechtsspraak en in aansprakelijkheid: dat een persoon die handeling X verricht daar niet toe wordt gedwongen door zijn of haar omgeving, maar daar zelf een 'vrije' keuze in maakt.

Als iemand, noem eens wat, 200 km per uur rijdt dan kun je hem daar gerust verantwoordelijk voor houden... tenzij zijn bijrijder hem daartoe dwingt door bijvoorbeeld een pistool tegen zijn hoofd te drukken. Dit is een zinvol onderscheid, ongeacht of het universum deterministisch van aard is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 25 juli 2013 @ 12:48:10 #149
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129326380
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:44 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Wij wel, maar Molurus ziet het anders.

De vrije wil, als de tegenpool van Godwil is een theologisch concept. Het komt voort uit een wereldbeeld waarin mensen een ziel wordt toegedicht, en de vrije wil is eigenschap van de ziel. Op deze manier dicht men de mens een absolute vrijheid toe, die nodig is om het eindoordeel te begrijpen.

Mensen een absolute vrijheid toedichten is een bron van ellende. In de 17e eeuw heeft men daarom tegen dit concept geageerd. 'Uit vrije wil' is een natuurlijk concept, maar 'de vrije wil' is een ideologisch fictie. Voor christenen (lees ook: amerikanen) is er geen onderscheid tussen deze twee. Friedrich von Hayek zegt daarover in the constitution of liberty:

Er is geen concept dat het liberalisme meer schade heeft berokkend dan het concept van de vrije wil.
Sowieso zie ik niet hoe het bestaan van zielen dit probleem oplost. Ook een ziel is de speelbal van innerlijke processen. Waar is de controle of de vrijheid daar? (In concept?)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129326460
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 12:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sowieso zie ik niet hoe het bestaan van zielen dit probleem oplost. Ook een ziel is de speelbal van innerlijke processen. Waar is de controle of de vrijheid daar? (In concept?)
Als jij denkt aan positieve plezierige zaken dan veranderd jou bio-chemie toch ook mee? evenals jou stemming daaruit voort komend. Of wil je zeggen dat je dat niet in de hand hebt.
“When there is no desire, all things are at peace.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')