abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juli 2013 @ 10:34:46 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213389
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als hier op F&L door atheisten geeist wordt dat gelovigen eerst het begrip 'God' helder definieren, dan is dat net zoiets als iemand vragen eerst het begrip 'kiezen' helder te definieren, of voor de discussie begint eerst het begrip 'discussie' helder te definieren.
Bestaat er onduidelijkheid over die twee begrippen dan? Als je het mij vraagt is het meestal volstrekt duidelijk wanneer iemand een keuze maakt resp. wat een 'discussie' is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:38:21 #102
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213466
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

De veronderstelling dat een persoon anders had kunnen handelen dan hij deed is fundamenteel voor ons rechtssysteem. Het hele idee van verantwoordelijkheid is daarvan afhankelijk.

Of die veronderstelling klopt is natuurlijk niet geheel duidelijk. Noch of ons rechtssyteem daarvan afhankelijk is. Ons rechtssysteem lijkt onafhankelijk van het antwoord op die vraag goed te functioneren. En dan kun je je afvragen: doet het er eigenlijk wel toe?
Zoals in de casus George Zimmerman / Trayvon Martin bijvoorbeeld?
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:39:49 #103
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213497
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Bestaat er onduidelijkheid over die twee begrippen dan? Als je het mij vraagt is het meestal volstrekt duidelijk wanneer iemand een keuze maakt resp. wat een 'discussie' is?
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 08:15 schreef Oud_student het volgende:

Voor elk van deze begrippen kun je weer een filosofisch boek schrijven ;)
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:40:28 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213504
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:38 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zoals in de casus George Zimmerman / Trayvon Martin bijvoorbeeld?
Die nu juist niet. :D

Maar goed, zulke uitglijders hebben niet zo bijster veel te maken met de vrije wil discussie lijkt me.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:41:36 #105
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213529
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:46:59 #106
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129213670
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Als je niet duidelijk is of iemand anders had kunnen handelen, weet je ook niet meer wat je bedoeld met een keuze.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 10:51:38 #107
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213786
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:46 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Als je niet duidelijk is of iemand anders had kunnen handelen, weet je ook niet meer wat je bedoeld met een keuze.
Als je het mij vraagt is dat helemaal geen voorwaarde. Een computerprogramma dat precies 5 minuten nadenkt over schaakstelling X zal elke keer dat je hem 5 minuten daarover laat nadenken dezelfde keuze maken. Had hij een andere keuze kunnen maken? Nee. De zet waar hij uiteindelijk mee komt, is dat een keuze? Ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129213879
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is vooral het "vrije" in "vrije wil" dat voor de problemen zorgt. Niet 'wat is een keuze?', maar 'wanneer is een keuze vrij?'
Een keuze is vrij als hij alle opties ziet/overziet en daar een vrije keuze uit kan maken ten voordelen of nadele van zichzelf.

Zo moeilijk is dat toch niet?
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 10:58:49 #109
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129213978
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:55 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Een keuze is vrij als hij alle opties ziet/overziet en daar een vrije keuze uit kan maken ten voordelen of nadele van zichzelf.

Zo moeilijk is dat toch niet?
Aha. Maar dat impliceert dus niet dat dat tot een andere keuze had kunnen leiden.

Vergelijk met dat schaakprogramma: dat programma overziet alle mogelijkheden, en wordt niet door externe factoren beperkt in de vrijheid van zijn keuze. Had hij een andere zet kunnen kiezen? Nee. Gegeven dezelfde uitgangssituatie zal dat programma elke keer dezelfde zet produceren.

Die laatste constatering, dat er geen andere mogelijke keuze uit kan volgen dan de keuze die werkelijk wordt gemaakt, wordt door mensen vaak geinterpreteerd als een gebrek aan / afwezigheid van keuzevrijheid.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:05:15 #110
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214139
In het oude China kende ze dit probleem al.

quote:
Rectification of names

A superior man, in regard to what he does not know, shows a cautious reserve. If names be not correct, language is not in accordance with the truth of things. If language be not in accordance with the truth of things, affairs cannot be carried on to success. When affairs cannot be carried on to success, proprieties and music do not flourish. When proprieties and music do not flourish, punishments will not be properly awarded. When punishments are not properly awarded, the people do not know how to move hand or foot. Therefore a superior man considers it necessary that the names he uses may be spoken appropriately, and also that what he speaks may be carried out appropriately. What the superior man requires is just that in his words there may be nothing incorrect.

— Confucius, Analects, Book XIII, Chapter 3, verses 4-7, translated by James Legge[3
The view from nowhere.
pi_129214177
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:58 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aha. Maar dat impliceert dus niet dat dat tot een andere keuze had kunnen leiden.

Vergelijk met dat schaakprogramma: dat programma overziet alle mogelijkheden, en wordt niet door externe factoren beperkt in de vrijheid van zijn keuze. Had hij een andere zet kunnen kiezen? Nee. Gegeven dezelfde uitgangssituatie zal dat programma elke keer dezelfde zet produceren.

Die laatste constatering, dat er geen andere mogelijke keuze uit kan volgen dan de keuze die werkelijk wordt gemaakt, wordt door mensen vaak geinterpreteerd als een gebrek aan / afwezigheid van keuzevrijheid.
Ik zie niet in waarom dat zo is, ergens moet je onderkennen dat keuzes gemaakt worden uit belang, de vraag is dan in hoeverre iemand inderdaad wilsbekwaam is bv om te kiezen voor één van de andere opties. Dat is hetzelfde met het programma, die neemt de voor hem meest gunstige optie omdat dat het meeste voordeel geeft in het spel.

Nu is het anders bij een programma omdat die geen bewustzijn heeft zoals een mens dat wel heeft.

Maar eigenlijk veranderd niet de vrije wil want die is er wel degelijk, maar schuift het probleem door naar maximalisatie van eigenbelang.

Dus de vrije wil/keuze is er wel op zich alleen vertaalt het zich naar de meest voordeel opleverende optie.

Bij mensen spelen er nog veel ander factoren mee die mede de keuzes bepalen.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:08:19 #112
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214227
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je het mij vraagt is dat helemaal geen voorwaarde. Een computerprogramma dat precies 5 minuten nadenkt over schaakstelling X zal elke keer dat je hem 5 minuten daarover laat nadenken dezelfde keuze maken. Had hij een andere keuze kunnen maken? Nee. De zet waar hij uiteindelijk mee komt, is dat een keuze? Ja.
Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:10:39 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214280
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:06 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom dat zo is, ergens moet je onderkennen dat keuzes gemaakt worden uit belang, de vraag is dan in hoeverre iemand inderdaad wilsbekwaam is bv om te kiezen voor één van de andere opties. Dat is hetzelfde met het programma, die neemt de voor hem meest gunstige optie omdat dat het meeste voordeel geeft in het spel.

Nu is het anders bij een programma omdat die geen bewustzijn heeft zoals een mens dat wel heeft.

Maar eigenlijk veranderd niet de vrije wil want die is er wel degelijk, maar schuift het probleem door naar maximalisatie van eigenbelang.

Dus de vrije wil/keuze is er wel op zich alleen vertaalt het zich naar de meest voordeel opleverende optie.

Bij mensen spelen er nog veel ander factoren mee die mede de keuzes bepalen.
Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:10:57 #114
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214286
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 10:39 schreef deelnemer het volgende:

[..]

[..]

Je gebruikt mijn quote tegen mij :{
Begrippen als "keuze" en "discussie" zijn goed gedefinieerd/ ingebed in ons taalgebruik.
Hun betekenis wordt voor een groot deel en misschien wel gehel door het gebruik ervan bepaald.
Het probleem ontstaat wanneer iemand hier een discussie gaat openen over "het wezen van de discussie", dan kun je problemen verwachten.

In een filosofische discussie moet je IMO begrippen zo duidelijk mogelijk (proberen) te definieren, dat betekent niet dat er exacte definities moeten zijn. maar als iemand over God begint, dan wil ik op z'n minst een hint hebben welke God of godsbegrip hij/zij bedoeld: persoonlijke ervaring, de schepper, Vader figuur, ethisch principe etc.

Aan veel filosofie ligt begripsverwarring ten grondslag.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:12:09 #115
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214312
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
Jawel hoor. In zo'n geval pas je de code aan of gooi je zo'n programma in de prullebak. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129214332
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Een programma werkt een bepaalde logica door, dus ergens moet er 'iets' zijn wat hem die keuze laat maken, toch? Als hij steeds die keuze zal maken ligt dat dus in zijn programmatuur vast.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:15:17 #117
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214400
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef deelnemer het volgende:
Je geeft een computer toch geen straf als deze een verkeerde uitkomst geeft. Ik heb nog nooit een computer voor de rechter zien staan.
Alleen rechtspersonen kan je voor de rechter slepen, dwz organisaties of natuurlijke personen.
Het is denkbaar dat de organisatie waar de computer onder valt voor de rechter moet komen :)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:16:05 #118
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214422
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:12 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Een programma werkt een bepaalde logica door, dus ergens moet er 'iets' zijn wat hem die keuze laat maken, toch? Als hij steeds die keuze zal maken ligt dat dus in zijn programmatuur vast.
In zekere zin ligt dat ook vast, net zoals keuzes in zekere zin vastliggen in de hersenen van mensen.

De clue is dat je door een programma steeds dezelfde uitgangssituatie te geven eigenlijk niets kunt zeggen over hoe sterk zo'n programma speelt. Het wordt pas interessant als je hem verschillende uitgangssituaties geeft. En ook dat is bij mensen niet anders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:16:26 #119
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214441
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jawel hoor. In zo'n geval pas je de code aan of gooi je zo'n programma in de prullebak. :)
Voor een computer is dat geen straf.
The view from nowhere.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:17:34 #120
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214473
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Voor een computer is dat geen straf.
Voor dat programma is het 'de doodsstraf'. Neuh, die zal daar niet onder lijden. Is dat relevant?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:18:03 #121
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214483
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het kan zo zijn dat voor dat schaakprogramma 1 zet duidelijk de beste zet is, dat werkt inderdaad beperkend. Maar zelfs als er vier volstrekt gelijkwaardige zetten zijn om te kiezen zal zo'n programma elke keer dezelfde zet kiezen.
Je kunt ook een random generator inbouwen die at random een zet uit gelijkwaardige zetten kiest.
(maar dat is ook geen vrije wil)

Als ik op een T-splitsing sta en ik besluit een munt op te gooien om te bepalen of ik links of rechts ga en het wordt "kop" en ik sla rechts af, is dat dan uit vrije wil ?
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:18:18 #122
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129214491
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Voor dat programma is het 'de doodsstraf'. Neuh, die zal daar niet onder lijden. Is dat relevant?
Wanneer is iets een goede analogie?
The view from nowhere.
pi_129214514
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

In zekere zin ligt dat ook vast, net zoals keuzes in zekere zin vastliggen in de hersenen van mensen.

De clue is dat je door een programma steeds dezelfde uitgangssituatie te geven eigenlijk niets kunt zeggen over hoe sterk zo'n programma speelt. Het wordt pas interessant als je hem verschillende uitgangssituaties geeft. En ook dat is bij mensen niet anders.
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in. Met het verschil dat mensen en menselijk keuzes grotendeels beïnvloedbaar zijn.

Dus bij mensen ligt het niet per definitie vast als er alternatieven of leerfasen zijn.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  maandag 22 juli 2013 @ 11:19:40 #124
87106 Oud_student
Lux Aeterna
pi_129214521
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:18 schreef deelnemer het volgende:

Wanneer is iets een goede analogie?
Het staffen van een computer kan (nog) niet omdat het geen rechtspersoon is, daarom is deze analogie niet goed (onzin)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 22 juli 2013 @ 11:21:32 #125
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129214557
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 11:18 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Je kunt ook een random generator inbouwen die at random een zet uit gelijkwaardige zetten kiest.
(maar dat is ook geen vrije wil)
Dat is inderdaad geen vrije wil, dat is gewoon de uitgangssituatie varieren. (Een randomgenerator zal gegeven exact dezelfde beginsituatie ook steeds dezelfde getallen produceren.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')