Hier ben je me echt kwijt hoor. Bedoel je dat onze eigen belangen de waarheid dienen te beïnvloeden?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:35 schreef man1986 het volgende:
[..]
Omdat de mens bij zulke vraagstuk erbij betrokken is.
Zou je dat niet net zo goed kunnen omdraaien dat 'atheisten alles hebben vastgeknoopt aan het niet-bestaan van God en met God hangt dat in de lucht'.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omdat Man1986 van alles vastgeknoopt heeft aan het bestaan van God en zonder God hangt dat in de lucht.
Nee, want die stelling klopt eenvoudig niet. Atheïsten knopen niets op aan het niet-bestaan van een god.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zou je dat niet net zo goed kunnen omdraaien dat 'atheisten alles hebben vastgeknoopt aan het niet-bestaan van God en met God hangt dat in de lucht'.
Bestaat de waarheid?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hier ben je me echt kwijt hoor. Bedoel je dat onze eigen belangen de waarheid dienen te beïnvloeden?
Die van deelnemer dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, want die stelling klopt eenvoudig niet.
Dat de empirische werkelijkheid bestaat lijkt me een alleszins redelijke aanname.quote:
Die analyse zou best kunnen kloppen, dat weet ik niet. Ik ben noch jou, noch een psycholoog.quote:
Ik denk dat betekenissen ontstaan in het verloop van de ontwikkeling: F&L / Betekenisquote:
Hoe zie jij jezelf dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik denk dat betekenissen ontstaan in het verloop van de ontwikkeling: F&L / Betekenis
Als je de samenhang der dingen gaat onderzoeken dan blijkt dit zeer subtiel en complex. Daarom is er geen afgerond beeld van te geven. Maar het is rijk en subtiel. Het opent volgens mij de deur naar een mooiere zienswijze dan simpele reductionistische verklaringen, zoals: de moraal is God gegeven, handel erna je je wordt beloont, handel er niet na en je wordt bestraft.
Ben je onder de indruk dat gelovigen empirische werkelijkheid ontkennen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat de empirische werkelijkheid bestaat lijkt me een alleszins redelijke aanname.
Dus mijn stelling klopt niet, maar de stelling van deelnemer heb je op zijn minst geen mening over. Confirmation bias.quote:[..]
Die analyse zou best kunnen kloppen, dat weet ik niet. Ik ben noch jou, noch een psycholoog.
Nee dat is niet zo. Je bent hier wel op F&L met allerlei verstokte atheisten in discussie, maar Europa was vroeger diep Christelijk en veel mensen hebben met het probleem geworsteld, dat het verwerpen van God de moraal van zijn basis beroofd, dwz er is geen absolute moraal meer. Dat is denk ik de implicatie die je bedoeld. Nog altijd worstelen mensen met dit probleem, ook al beseffen niet alle ongelovigen dit. Veel mensen hebben, gelovig of niet, een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als de rechtvaardigheid in het geding is, waarop kun je je dan beroepen? Alleen op relatieve waarden, meningen, afspraken? Dat is niet meer zo duidelijk of solide.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:37 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zou je dat niet net zo goed kunnen omdraaien dat 'atheisten alles hebben vastgeknoopt aan het niet-bestaan van God en met God hangt dat in de lucht'.
Afhankelijk van de specifieke religie en de specifieke interpretatie daarvan... ja. Er zijn heel wat gelovigen die de aard van delen van de empirische werkelijkheid ontkennen. Het bekendste voorbeeld zijn jonge-aarde creationisten.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ben je onder de indruk dat gelovigen empirische werkelijkheid ontkennen?
De uitspraak van deelnemer was een uitspraak ten aanzien van jouw motieven om die uitleg eraan te geven. Ik kan daar onmogelijk een inschatting van maken. In die zin is de analogie onjuist.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef man1986 het volgende:
Dus mijn stelling klopt niet, maar de stelling van deelnemer heb je geen mening over. Confirmation bias.
Een van de implicaties van atheïsme, er zijn nog meerdere trouwens.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nee dat is niet zo. Je bent hier wel op F&L met allerlei verstokte atheisten in discussie, maar Europa was vroeger diep Christelijk en veel mensen hebben met het probleem geworsteld, dat het verwerpen van God de moraal van zijn basis beroofd, dwz er is geen absolute moraal meer. Dat is denk ik de implicatie die je bedoeld.
Iets wat heel moeilijk is om ze daarvan bewust te maken in mijn inziens.quote:Nog altijd worstelt mensen met dit probleem, ook al beseffen niet alle ongelovigen dit.
En dat is wel iets wat ik een implicatie of gevolg zou willen noemen van atheïsme.quote:Veel mensen hebben, gelovig of niet, een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als de rechtvaardigheid in het geding is, waarop kun je je dan beroepen? Alleen op relatieve waarden, meningen, afspraken? Dat is niet meer zo duidelijk of solide.
Ho eens even. Dat ik een atheïst ben wil nog niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in de oorsprong van moraliteit. Zo'n interesse volgt trouwens niet uit atheïsme op zich.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:01 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een van de implicaties, er zijn nog meerdere trouwens.
[..]
Iets wat heel moeilijk is om ze daarvan bewust te maken in mijn inziens.
[..]
En dat is wel iets wat ik een implicatie of gevolg zou willen noemen van atheïsme.
Dat heb ik je al eens uitgelegd. De moraal gaat vooral over het schaden / steunen van anderen en of je dat mag / moet doen? Het antwoord wordt gegeven door de gemeenschap. Dat is niet zomaar vrij in te vullen. Wat schade is, de ervaring / beleving die ermee gepaard gaat, en hoe de gemeenschap oordeelt heeft diepe wortels. Het is geen lichtzinnigheid noch is het in marmer gebeiteld. Het is zoals alles wat zich ontwikkelt gevarieerd, subtiel en complex.quote:
Erkent dat probleem niet in feite 'de waarheid' als categorie?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Afhankelijk van de specifieke religie en de specifieke interpretatie daarvan... ja. Er zijn heel wat gelovigen die de aard van delen van de empirische werkelijkheid ontkennen. Het bekendste voorbeeld zijn jonge-aarde creationisten.
Mocht je empirische wetenschap gelijk willen trekken met 'de waarheid', zou je jezelf dan niet een empirist willen noemen?quote:Maar dat geldt vanzelfsprekend niet voor alle gelovigen. Maja... hoe minder conflicten met empirische wetenschap je hebt, hoe meer je religie neigt naar deïsme.
Dus deelnemer is een slachtoffer van mijn woordkeuze? Of zie ik het verkeerdquote:[..]
De uitspraak van deelnemer was een uitspraak ten aanzien van jouw motieven om die uitleg eraan te geven. Ik kan daar onmogelijk een inschatting van maken. In die zin is de analogie onjuist.
Ik zou mezelf best een empirist noemen ja. Buiten dat heb ik zelfs geen idee wat je bedoelt of waar je heen wilt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Erkent dat probleem niet in feite 'de waarheid' als categorie?
[..]
Mocht je empirische wetenschap gelijk willen trekken met 'de waarheid', zou je jezelf dan niet een empirist willen noemen?
[..]
Dus deelnemer is een slachtoffer van mijn woordkeuze? Of zie ik het verkeerd
Stiekem denk ik dat als ik je een definitie zou gaan geven van een empirist, je dat af zou schilderen als pure semantiek.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zou mezelf best een empirist noemen ja. Buiten dat heb ik zelfs geen idee wat je bedoelt of waar je heen wilt.
Er zal vast vanalles aan hangen waarin ik me niet kan vinden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Stiekem denk ik dat als ik je een definitie zou gaan geven van een empirist, je dat af zou schilderen als pure semantiek.
Waarheid is een combinatie van 'zijn' en er weet van hebben. Maar het geloof maakt daar al snel een afgerond plaatje van. Daarbij vult men veel te veel in. Het atheisme is een reactie op deze snelle oplossing van het probleem (grote stappen snel thuis). Met name absolute concepten worden verworpen: Ziel, God, Vrije Wil. De samenhang der dingen is veel subtieler en het procesdenken biedt daarvoor een beter kader. Zelfs het procesmodel is nog te grof.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:11 schreef man1986 het volgende:
[..]
Erkent dat probleem niet in feite 'de waarheid' als categorie?
Interesse hebben in moraliteit en een fundament bieden voor moraliteit zijn twee verschilllende zaken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ho eens even. Dat ik een atheïst ben wil nog niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in de oorsprong van moraliteit. Zo'n interesse volgt trouwens niet uit atheïsme op zich.
Ik heb het niet over wat gezond is of niet, maar over de logische implicaties die voort kan vloeien uit bepaalde opvattingen.quote:Ten tweede is dat ook geen uitspraak of standpunt ten aanzien van de maatschappelijke gevolgen van standpunten ten aanzien van moraliteit. Je kunt prima het standpunt innemen dat religie heel gezond is voor onze maatschappij en tegelijk een atheïst zijn. Atheïsme impliceert geen enkel standpunt op dat vlak.
Twee verschillende dingen die wel sommige logische implicaties met elkaar delen.quote:Simpel gezegd: atheïsme en anti-theïsme zijn verschillende dingen.
Ik heb het hier ook niet over de consequenties van moraliteit, maar de fundament ervan.quote:PS: los daarvan hebben maatschappelijke consequenties van standpunten ten aanzien van moraliteit geen enkele invloed op de werkelijke oorsprong van moraliteit. Ik zie dan ook niet precies hoe dat relevant is voor de vraag waar moraliteit vandaan komt.
En toch maak je gretig gebruik van labeltjes om anderen ermee aan te duiden, maar wanneer het jezelf betreft trek je een zekere grens.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zal vast vanalles aan hangen waarin ik me niet kan vinden.Wat dat betreft hou ik niet zo heel erg van labeltjes.
Ik wil je er ook niet op wijzen wat je wel of niet moet denken of zijn, maar wat de implicaties van je huidige positie ten opzichte van een eventuele bestaan van een God zou kunnen zijn.quote:Als je ziet hoeveel discussie er al mogelijk is over zoiets eenvoudigs als het verwerpen van een hypothese dan kun je je ongetwijfeld helemaal verliezen in het mij vertellen wat ik wel of niet ben en wat ik wel of niet denk.
Persoonlijk lijkt dat laatste mij alles behalve zinvol.
Ik zou juist zeggen dat waarheid niet afhankelijk is van mijn kennis ervan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Waarheid is een combinatie van 'zijn' en er weet van hebben.
Maar dat is alleen geldig op voorwaarde dat waarheid als categorie zou kunnen bestaan, anders is de hele onderneming of zoektocht naar een eventuele waarheid hopeloos. Waarom op zoek gaan naar iets 'absoluuts' als die niet kan bestaan vanuit je eigen startvisie?quote:Maar het geloof maakt daar al snel een afgerond plaatje van. Daarbij vult men veel te veel in. Het atheisme is een reactie op deze snelle oplossing van het probleem (grote stappen snel thuis). Met name absolute concepten worden verworpen: Ziel, God, Vrije Wil. De samenhang der dingen is veel subtieler en het procesdenken biedt daarvoor een beter kader. Zelfs het procesmodel is nog te grof.
Die ga ik vast wel bekijken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:35 schreef deelnemer het volgende:
@man1986
Volg bijvoorbeeld dit inleidende college: R&P / Het grote psychologie en sociologie video topic
Het beantwoord niet direct je vragen, maar geeft meer gevoel voor de samenhang der dingen (in dit geval mbt menselijk gedrag). Hoe meer je jezelf verdiept in de diverse wetenschappen en in logica, hoe meer je merkt dat het subtiel is.
Inderdaad, dan is er alleen zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 23:36 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik zou juist zeggen dat waarheid niet afhankelijk is van mijn kennis ervan.
Anders zou dat betekenen dat ik in mijn slaap 'waarheid' niet zou kunnen bestaan, omdat ik er geen weet van heb.
De Waarheid ook zo'n absoluut concept dat moeilijk is vol te houden. Zet er maar eens verandering tegenover. Kan de waarheid veranderen? Zo niet, wat ken je zoal dat onveranderlijk is?quote:Maar dat is alleen geldig op voorwaarde dat waarheid als categorie zou kunnen bestaan, anders is de hele onderneming of zoektocht naar een eventuele waarheid hopeloos. Waarom op zoek gaan naar iets 'absoluuts' als die niet kan bestaan vanuit je eigen startvisie?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |