abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:36:55 #101
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125961348
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Omdat de mens bij zulke vraagstuk erbij betrokken is.
Hier ben je me echt kwijt hoor. Bedoel je dat onze eigen belangen de waarheid dienen te beïnvloeden? :?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_125961406
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:30 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Omdat Man1986 van alles vastgeknoopt heeft aan het bestaan van God en zonder God hangt dat in de lucht.
Zou je dat niet net zo goed kunnen omdraaien dat 'atheisten alles hebben vastgeknoopt aan het niet-bestaan van God en met God hangt dat in de lucht'.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:39:04 #103
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125961484
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:37 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zou je dat niet net zo goed kunnen omdraaien dat 'atheisten alles hebben vastgeknoopt aan het niet-bestaan van God en met God hangt dat in de lucht'.
Nee, want die stelling klopt eenvoudig niet. Atheïsten knopen niets op aan het niet-bestaan van een god.
pi_125961494
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hier ben je me echt kwijt hoor. Bedoel je dat onze eigen belangen de waarheid dienen te beïnvloeden? :?
Bestaat de waarheid?
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_125961531
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, want die stelling klopt eenvoudig niet.
Die van deelnemer dan?
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:41:34 #106
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125961627
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Bestaat de waarheid?
Dat de empirische werkelijkheid bestaat lijkt me een alleszins redelijke aanname.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:39 schreef man1986 het volgende:

[..]

Die van deelnemer dan?
Die analyse zou best kunnen kloppen, dat weet ik niet. Ik ben noch jou, noch een psycholoog.
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:41:57 #107
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125961651
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:32 schreef man1986 het volgende:

[..]

Kun je hier meer over vertellen?
Ik denk dat betekenissen ontstaan in het verloop van de ontwikkeling: F&L / Betekenis

Als je de samenhang der dingen gaat onderzoeken dan blijkt dit zeer subtiel en complex. Daarom is er geen afgerond beeld van te geven. Maar het is rijk en subtiel. Het opent volgens mij de deur naar een mooiere zienswijze dan simpele reductionistische verklaringen, zoals: de moraal is God gegeven, handel erna je je wordt beloont, handel er niet na en je wordt bestraft.
The view from nowhere.
pi_125961787
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:41 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Ik denk dat betekenissen ontstaan in het verloop van de ontwikkeling: F&L / Betekenis

Als je de samenhang der dingen gaat onderzoeken dan blijkt dit zeer subtiel en complex. Daarom is er geen afgerond beeld van te geven. Maar het is rijk en subtiel. Het opent volgens mij de deur naar een mooiere zienswijze dan simpele reductionistische verklaringen, zoals: de moraal is God gegeven, handel erna je je wordt beloont, handel er niet na en je wordt bestraft.
Hoe zie jij jezelf dan?
pi_125962152
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat de empirische werkelijkheid bestaat lijkt me een alleszins redelijke aanname.
Ben je onder de indruk dat gelovigen empirische werkelijkheid ontkennen?

quote:
[..]

Die analyse zou best kunnen kloppen, dat weet ik niet. Ik ben noch jou, noch een psycholoog.
Dus mijn stelling klopt niet, maar de stelling van deelnemer heb je op zijn minst geen mening over. Confirmation bias. :{
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:53:42 #110
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125962358
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:37 schreef man1986 het volgende:

[..]

Nee dat is niet zo. Je bent hier wel op F&L met allerlei verstokte atheisten in discussie, maar Europa was vroeger diep Christelijk en veel mensen hebben met het probleem geworsteld, dat het verwerpen van God de moraal van zijn basis beroofd, dwz er is geen absolute moraal meer. Dat is denk ik de implicatie die je bedoeld. Nog altijd worstelen mensen met dit probleem, ook al beseffen niet alle ongelovigen dit. Veel mensen hebben, gelovig of niet, een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als de rechtvaardigheid in het geding is, waarop kun je je dan beroepen? Alleen op relatieve waarden, meningen, afspraken? Dat is niet meer zo duidelijk of solide.
The view from nowhere.
  woensdag 1 mei 2013 @ 22:53:56 #111
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125962374
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ben je onder de indruk dat gelovigen empirische werkelijkheid ontkennen?
Afhankelijk van de specifieke religie en de specifieke interpretatie daarvan... ja. Er zijn heel wat gelovigen die de aard van delen van de empirische werkelijkheid ontkennen. Het bekendste voorbeeld zijn jonge-aarde creationisten.

Maar dat geldt vanzelfsprekend niet voor alle gelovigen. Maja... hoe minder conflicten met empirische wetenschap je hebt, hoe meer je religie neigt naar deïsme.

quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:50 schreef man1986 het volgende:

Dus mijn stelling klopt niet, maar de stelling van deelnemer heb je geen mening over. Confirmation bias. :{
De uitspraak van deelnemer was een uitspraak ten aanzien van jouw motieven om die uitleg eraan te geven. Ik kan daar onmogelijk een inschatting van maken. In die zin is de analogie onjuist. ;)
pi_125962839
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Nee dat is niet zo. Je bent hier wel op F&L met allerlei verstokte atheisten in discussie, maar Europa was vroeger diep Christelijk en veel mensen hebben met het probleem geworsteld, dat het verwerpen van God de moraal van zijn basis beroofd, dwz er is geen absolute moraal meer. Dat is denk ik de implicatie die je bedoeld.
Een van de implicaties van atheïsme, er zijn nog meerdere trouwens.

quote:
Nog altijd worstelt mensen met dit probleem, ook al beseffen niet alle ongelovigen dit.
Iets wat heel moeilijk is om ze daarvan bewust te maken in mijn inziens.

quote:
Veel mensen hebben, gelovig of niet, een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Als de rechtvaardigheid in het geding is, waarop kun je je dan beroepen? Alleen op relatieve waarden, meningen, afspraken? Dat is niet meer zo duidelijk of solide.
En dat is wel iets wat ik een implicatie of gevolg zou willen noemen van atheïsme.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:05:54 #113
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125963147
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een van de implicaties, er zijn nog meerdere trouwens.

[..]

Iets wat heel moeilijk is om ze daarvan bewust te maken in mijn inziens.

[..]

En dat is wel iets wat ik een implicatie of gevolg zou willen noemen van atheïsme.
Ho eens even. Dat ik een atheïst ben wil nog niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in de oorsprong van moraliteit. Zo'n interesse volgt trouwens niet uit atheïsme op zich.

Ten tweede is dat ook geen uitspraak of standpunt ten aanzien van de maatschappelijke gevolgen van standpunten ten aanzien van moraliteit. Je kunt prima het standpunt innemen dat religie heel gezond is voor onze maatschappij en tegelijk een atheïst zijn. Atheïsme impliceert geen enkel standpunt op dat vlak.

Simpel gezegd: atheïsme en anti-theïsme zijn verschillende dingen.

PS: los daarvan hebben maatschappelijke consequenties van standpunten ten aanzien van moraliteit geen enkele invloed op de werkelijke oorsprong van moraliteit. Ik zie dan ook niet precies hoe dat relevant is voor de vraag waar moraliteit vandaan komt.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:09:46 #114
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125963375
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:44 schreef man1986 het volgende:

[..]

Hoe zie jij jezelf dan?
Dat heb ik je al eens uitgelegd. De moraal gaat vooral over het schaden / steunen van anderen en of je dat mag / moet doen? Het antwoord wordt gegeven door de gemeenschap. Dat is niet zomaar vrij in te vullen. Wat schade is, de ervaring / beleving die ermee gepaard gaat, en hoe de gemeenschap oordeelt heeft diepe wortels. Het is geen lichtzinnigheid noch is het in marmer gebeiteld. Het is zoals alles wat zich ontwikkelt gevarieerd, subtiel en complex.
The view from nowhere.
pi_125963502
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 22:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Afhankelijk van de specifieke religie en de specifieke interpretatie daarvan... ja. Er zijn heel wat gelovigen die de aard van delen van de empirische werkelijkheid ontkennen. Het bekendste voorbeeld zijn jonge-aarde creationisten.
Erkent dat probleem niet in feite 'de waarheid' als categorie?

quote:
Maar dat geldt vanzelfsprekend niet voor alle gelovigen. Maja... hoe minder conflicten met empirische wetenschap je hebt, hoe meer je religie neigt naar deïsme.
Mocht je empirische wetenschap gelijk willen trekken met 'de waarheid', zou je jezelf dan niet een empirist willen noemen?

quote:
[..]

De uitspraak van deelnemer was een uitspraak ten aanzien van jouw motieven om die uitleg eraan te geven. Ik kan daar onmogelijk een inschatting van maken. In die zin is de analogie onjuist. ;)
Dus deelnemer is een slachtoffer van mijn woordkeuze? Of zie ik het verkeerd :?
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:13:39 #116
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125963594
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

[..]

Mocht je empirische wetenschap gelijk willen trekken met 'de waarheid', zou je jezelf dan niet een empirist willen noemen?

[..]

Dus deelnemer is een slachtoffer van mijn woordkeuze? Of zie ik het verkeerd :?
Ik zou mezelf best een empirist noemen ja. Buiten dat heb ik zelfs geen idee wat je bedoelt of waar je heen wilt.
pi_125963821
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zou mezelf best een empirist noemen ja. Buiten dat heb ik zelfs geen idee wat je bedoelt of waar je heen wilt.
Stiekem denk ik dat als ik je een definitie zou gaan geven van een empirist, je dat af zou schilderen als pure semantiek.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:20:58 #118
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_125963996
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:17 schreef man1986 het volgende:

[..]

Stiekem denk ik dat als ik je een definitie zou gaan geven van een empirist, je dat af zou schilderen als pure semantiek.
Er zal vast vanalles aan hangen waarin ik me niet kan vinden. :) Wat dat betreft hou ik niet zo heel erg van labeltjes. Als je ziet hoeveel discussie er al mogelijk is over zoiets eenvoudigs als het verwerpen van een hypothese dan kun je je ongetwijfeld helemaal verliezen in het mij vertellen wat ik wel of niet ben en wat ik wel of niet denk.

Persoonlijk lijkt dat laatste mij alles behalve zinvol.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:21:02 #119
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125964002
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:11 schreef man1986 het volgende:

[..]

Waarheid is een combinatie van 'zijn' en er weet van hebben. Maar het geloof maakt daar al snel een afgerond plaatje van. Daarbij vult men veel te veel in. Het atheisme is een reactie op deze snelle oplossing van het probleem (grote stappen snel thuis). Met name absolute concepten worden verworpen: Ziel, God, Vrije Wil. De samenhang der dingen is veel subtieler en het procesdenken biedt daarvoor een beter kader. Zelfs het procesmodel is nog te grof.
The view from nowhere.
pi_125964179
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ho eens even. Dat ik een atheïst ben wil nog niet zeggen dat ik niet geïnteresseerd ben in de oorsprong van moraliteit. Zo'n interesse volgt trouwens niet uit atheïsme op zich.
Interesse hebben in moraliteit en een fundament bieden voor moraliteit zijn twee verschilllende zaken.

quote:
Ten tweede is dat ook geen uitspraak of standpunt ten aanzien van de maatschappelijke gevolgen van standpunten ten aanzien van moraliteit. Je kunt prima het standpunt innemen dat religie heel gezond is voor onze maatschappij en tegelijk een atheïst zijn. Atheïsme impliceert geen enkel standpunt op dat vlak.
Ik heb het niet over wat gezond is of niet, maar over de logische implicaties die voort kan vloeien uit bepaalde opvattingen.

quote:
Simpel gezegd: atheïsme en anti-theïsme zijn verschillende dingen.
Twee verschillende dingen die wel sommige logische implicaties met elkaar delen.

quote:
PS: los daarvan hebben maatschappelijke consequenties van standpunten ten aanzien van moraliteit geen enkele invloed op de werkelijke oorsprong van moraliteit. Ik zie dan ook niet precies hoe dat relevant is voor de vraag waar moraliteit vandaan komt.
Ik heb het hier ook niet over de consequenties van moraliteit, maar de fundament ervan.
pi_125964427
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zal vast vanalles aan hangen waarin ik me niet kan vinden. :) Wat dat betreft hou ik niet zo heel erg van labeltjes.
En toch maak je gretig gebruik van labeltjes om anderen ermee aan te duiden, maar wanneer het jezelf betreft trek je een zekere grens.

quote:
Als je ziet hoeveel discussie er al mogelijk is over zoiets eenvoudigs als het verwerpen van een hypothese dan kun je je ongetwijfeld helemaal verliezen in het mij vertellen wat ik wel of niet ben en wat ik wel of niet denk.

Persoonlijk lijkt dat laatste mij alles behalve zinvol.
Ik wil je er ook niet op wijzen wat je wel of niet moet denken of zijn, maar wat de implicaties van je huidige positie ten opzichte van een eventuele bestaan van een God zou kunnen zijn.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:35:45 #122
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125964792
@man1986

Volg bijvoorbeeld dit inleidende college: R&P / Het grote psychologie en sociologie video topic

Het beantwoord niet direct je vragen, maar geeft meer gevoel voor de samenhang der dingen (in dit geval mbt menselijk gedrag). Hoe meer je jezelf verdiept in de diverse wetenschappen en in logica, hoe meer je merkt dat het subtiel is.
The view from nowhere.
pi_125964820
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:21 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Waarheid is een combinatie van 'zijn' en er weet van hebben.
Ik zou juist zeggen dat waarheid niet afhankelijk is van mijn kennis ervan.
Anders zou dat betekenen dat ik in mijn slaap 'waarheid' niet zou kunnen bestaan, omdat ik er geen weet van heb.

quote:
Maar het geloof maakt daar al snel een afgerond plaatje van. Daarbij vult men veel te veel in. Het atheisme is een reactie op deze snelle oplossing van het probleem (grote stappen snel thuis). Met name absolute concepten worden verworpen: Ziel, God, Vrije Wil. De samenhang der dingen is veel subtieler en het procesdenken biedt daarvoor een beter kader. Zelfs het procesmodel is nog te grof.
Maar dat is alleen geldig op voorwaarde dat waarheid als categorie zou kunnen bestaan, anders is de hele onderneming of zoektocht naar een eventuele waarheid hopeloos. Waarom op zoek gaan naar iets 'absoluuts' als die niet kan bestaan vanuit je eigen startvisie?
pi_125964941
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:35 schreef deelnemer het volgende:
@man1986

Volg bijvoorbeeld dit inleidende college: R&P / Het grote psychologie en sociologie video topic

Het beantwoord niet direct je vragen, maar geeft meer gevoel voor de samenhang der dingen (in dit geval mbt menselijk gedrag). Hoe meer je jezelf verdiept in de diverse wetenschappen en in logica, hoe meer je merkt dat het subtiel is.
Die ga ik vast wel bekijken.
  woensdag 1 mei 2013 @ 23:40:38 #125
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_125965040
quote:
0s.gif Op woensdag 1 mei 2013 23:36 schreef man1986 het volgende:

[..]

Ik zou juist zeggen dat waarheid niet afhankelijk is van mijn kennis ervan.
Anders zou dat betekenen dat ik in mijn slaap 'waarheid' niet zou kunnen bestaan, omdat ik er geen weet van heb.
Inderdaad, dan is er alleen zijn.

quote:
Maar dat is alleen geldig op voorwaarde dat waarheid als categorie zou kunnen bestaan, anders is de hele onderneming of zoektocht naar een eventuele waarheid hopeloos. Waarom op zoek gaan naar iets 'absoluuts' als die niet kan bestaan vanuit je eigen startvisie?
De Waarheid ook zo'n absoluut concept dat moeilijk is vol te houden. Zet er maar eens verandering tegenover. Kan de waarheid veranderen? Zo niet, wat ken je zoal dat onveranderlijk is?
Vanuit welk gezichtspunt kun je de waarheid waarnemen?
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')