quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Lees ik nu pas, bedankt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 32% gewijzigd door man1986 op 02-05-2013 15:31:20 ]"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
dit.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Om eerlijk te zijn maken ze dezelfde fundamentele fout als gelovigen: anderen proberen te overtuigen van eigen gelijk.
Dat ben ik met je eens. Hoewel atheïsme stukken aannemelijker is dan theïsme is agnosticisme de enige juiste richting.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Om eerlijk te zijn maken ze dezelfde fundamentele fout als gelovigen: anderen proberen te overtuigen van eigen gelijk.
Maar verder alleen goede zaak dat mensen zelf na moeten denken.
Is dit niet een Contradictio in terminis want een agnost zal nooit beweren te weten wat de juiste overtuiging isquote:Op woensdag 1 mei 2013 01:46 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Hoewel atheïsme stukken aannemelijker is dan theïsme is agnosticisme de enige juiste richting.
Een agnost stelt dat de mens het niet weet. Het gaat onze pet ver te boven. Daar valt geen speld tussen te krijgen imo.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:53 schreef Lienzz het volgende:
[..]
Is dit niet een Contradictio in terminis want een agnost zal nooit beweren te weten wat de juiste overtuiging is
Dan kunnen we dat voor alles doen. Hoe weten we dat de theorie van de zwaartekracht correct is? We kunnen dat met 99% zekerheid zeggen, maar nooit met 100%. Moeten we er dan ook maar vanuit gaan dat we het niet weten?quote:Op woensdag 1 mei 2013 02:05 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Een agnost stelt dat de mens het niet weet. Het gaat onze pet ver te boven. Daar valt geen speld tussen te krijgen imo.
een theorie is nooit correct, want als het correct bewezen is, is het geen theorie meerquote:Op woensdag 1 mei 2013 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan kunnen we dat voor alles doen. Hoe weten we dat de theorie van de zwaartekracht correct is? We kunnen dat met 99% zekerheid zeggen, maar nooit met 100%. Moeten we er dan ook maar vanuit gaan dat we het niet weten?
Lijkt me niet goed, want er is helemaal niets dat we met 100% zekerheid kunnen zeggen. Dan kunnen we nergens meer vanuit gaan.
Dan snap je niet wat een theorie inhoudt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 11:17 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
een theorie is nooit correct, want als het correct bewezen is, is het geen theorie meer
of jij nietquote:Op woensdag 1 mei 2013 11:25 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan snap je niet wat een theorie inhoudt.
Nee. Jij snapt het niet. Maar het is niet erg want een hoop mensen maken die fout.quote:
nou dan verlicht mij eens, ben benieuwdquote:Op woensdag 1 mei 2013 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Nee. Jij snapt het niet. Maar het is niet erg want een hoop mensen maken die fout.
Atheisme zelf is ook qua inhoud vrij weinig over te zeggen. Daarom ben je als organisatie gedwongen om een klein stapje richting de populaire tendensen binnen je groep te nemen. In dit geval scepticisme en wetenschap.quote:Op woensdag 1 mei 2013 02:27 schreef twiFight het volgende:
Ik vind het meer een filmpje dat voor kennisvergaring is dan voor atheisme.
Misschien ben ik de enige hoor, maar als ik puur naar de inhoud kijk is het niet heel evident dat dit iets te maken heeft met atheïsme. Ik stel me zo voor dat er heel wat gelovige wetenschappers zijn die zich er prima in kunnen vinden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:10 schreef man1986 het volgende:
Een korte boodschap van de atheisten aan de rest van ons:
Ik zou graag willen weten wat atheisten hiervan vinden![]()
Spreekt de boodschap je aan als atheist zijnde?
Zie je jezelf hierin terug als atheist?
Ben je het eens met wat de clip aan jou en anderen probeert over te brengen?
Heb je verder iets aan toe te voegen qua inzicht vanuit je atheistische positie?
Dit dus. Een voorliefde voor kennisvergaring en atheïsme zijn niet hetzelfde.quote:Op woensdag 1 mei 2013 02:27 schreef twiFight het volgende:
Ik vind het meer een filmpje dat voor kennisvergaring is dan voor atheisme.
Dit filmpje gaat over evolutie, maar de uitleg van de begrippen 'feit', 'hypothese', 'wet' en 'theorie' in het begin van dit filmpje lijkt me heel nuttig voor je:quote:Op woensdag 1 mei 2013 11:17 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
een theorie is nooit correct, want als het correct bewezen is, is het geen theorie meer
Binnen de wetenschap is het label "theorie" de hoogst haalbare status van een model. Als een hypothese bewezen is door observaties en proeven vanuit verschillende wetenschappelijke teams dan mag iets een theorie heten.quote:Op woensdag 1 mei 2013 11:29 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
nou dan verlicht mij eens, ben benieuwd
Het lijkt er op dat je een verkeerde voorstelling hebt van het agnosticisme. Ik zal je even een hint geven in welke hoek je de fout moet zoeken door je het volgende feit te geven:quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:46 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Hoewel atheïsme stukken aannemelijker is dan theïsme is agnosticisme de enige juiste richting.
Wat is er mis met anderen mensen proberen te overtuigen van jouw gelijk?quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Nu zou ik mezelf toch niet als dom omschrijven, maar als je die ff wil uitleggen, graag!quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:38 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat je een verkeerde voorstelling hebt van het agnosticisme. Ik zal je even een hint geven in welke hoek je de fout moet zoeken door je het volgende feit te geven:
"De meeste atheïsten zijn ook agnosten"
Atheïsme en agnosticisme sluiten elkaar in principe niet uit.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:43 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Nu zou ik mezelf toch niet als dom omschrijven, maar als je die ff wil uitleggen, graag!
het agnosticisme is een epistemologische constructie. Die valt op een heel ander niveau dan atheisme/theisme.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:43 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Nu zou ik mezelf toch niet als dom omschrijven, maar als je die ff wil uitleggen, graag!
Inderdaad. Maar in een vreemde wereld waar mensen in de meest gekke dingen geloven ben je uiteindelijk gedwongen om de meest vreemde lijst aan standpunten te formuleren.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:49 schreef Molurus het volgende:
Op zich is agnosticisme een minder zinnig standpunt, aangezien je nooit a priori kunt stellen dat het eventuele bestaan van goden onbewijsbaar is. Je kunt dat iets flexibeler maken door het zo te formuleren:
Agnosticisme: ik weet niet of er een god bestaat.
Dat is nogal een open deur lijkt me. Niemand weet of er smurfen op de kleinste planeet van Alpha Centauri leven, maar zou je jezelf om die reden een smurf-agnost noemen? Het lijkt me een nogal vreemd label.
Precies. Dat agnosticisme het meest neutrale standpunt zou zijn is verre van evident. 50/50 agnosticisme is in elk geval alles behalve neutraal.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:58 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk trouwens dat mensen die zich in een discussie bevinden waar ze zelf nog niet helemaal uit zijn natuurlijkerwijs graviteren richting het neutrale standpunt, een deel om conflicten te vermijden (liked by both groups) en een deel om juist de confrontatie met iedereen aan te gaan (hated by both groups).
Veel mensen hebben foutief het agnosticisme geïdentificeerd als een soort neutrale middenpositie tussen atheïsten en gelovigen in. Terwijl er zo veel meer aan de hand is.
Soms is er geen neutrale positie.
Mag ik ook zeggen:"God? Niet relevant voor mij om daar tijd aan te besteden."?quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Dat agnosticisme het meest neutrale standpunt zou zijn is verre van evident. 50/50 agnosticisme is in elk geval alles behalve neutraal.
Het meest neutrale standpunt is wellicht geen standpunt: "God? Ik heb geen idee waar je het over hebt."
Natuurlijk. Maareh... wat doe je in dit topic dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:33 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Mag ik ook zeggen:"God? Niet relevant voor mij om daar tijd aan te besteden."?
Toen ik mijn reactie typte, wist ik dat dit zou komenquote:Op woensdag 1 mei 2013 15:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maareh... wat doe je in dit topic dan?
Zelfs observators hebben standpunten. Als je niet het standpunt hebt dat je gelooft in een god dan ben je automatisch een atheïst. Doe je niks tegen/aan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:44 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Toen ik mijn reactie typte, wist ik dat dit zou komenmaar zo snel had ik toch niet verwacht.
Antwoord: ik ben geïnteresseerd in de denkwereld van mensen - ook die van gelovigen. Altijd goed voor een lach en een traanEn soms leer ik iets over mijn eigen wereldbeeld en mijn perceptie van de waarheid.
Maar, maar.. ik ben een polytheïstisch atheïst!? Wat moet ik daar nu mee?quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zelfs observators hebben standpunten. Als je niet het standpunt hebt dat je gelooft in een god dan ben je automatisch een atheïst. Doe je niks tegen/aan.
Ja je bent een grappengrollenmakerist. Feli.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:57 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Maar, maar.. ik ben een polytheïstisch atheïst!? Wat moet ik daar nu mee?
Ik ga uit van de definitie zoals stephen hawking hem ook hanteert en dat ik zoals mij meen te herinneren dat een theorie een van de meest waarschijnlijke mogelijkheden is en de taak aan de wetenschap is om door middel van observaties en experimenten deze theorie zo sterk mogelijk te maken, waarbij nooit met 100% zekerheid gezegd kan worden dat de theorie ook werkelijk correct is, maar wel aannemelijk genoeg is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Binnen de wetenschap is het label "theorie" de hoogst haalbare status van een model. Als een hypothese bewezen is door observaties en proeven vanuit verschillende wetenschappelijke teams dan mag iets een theorie heten.
Daarnaast. Jij zegt "een theorie is nooit correct". Laten we aannemen dat je bedoelde "een hypothese is nooit correct". Dat is natuurlijk ook eigenaardig. Want alles wat wij tegenwoordig als "correct" of bewezen aannemen is ooit een hypothese geweest. Een hypothese kan correct blijken te zijn.
Het woord werd waarschijnlijk bedacht door iemand die geen zin had in een discussie over het bestaan van God.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:49 schreef Molurus het volgende:
Op zich is agnosticisme een minder zinnig standpunt, aangezien je nooit a priori kunt stellen dat het eventuele bestaan van goden onbewijsbaar is. Je kunt dat iets flexibeler maken door het zo te formuleren:
Agnosticisme: ik weet niet of er een god bestaat.
Dat is nogal een open deur lijkt me. Niemand weet of er smurfen op de kleinste planeet van Alpha Centauri leven, maar zou je jezelf om die reden een smurf-agnost noemen? Het lijkt me een nogal vreemd label.
Neil deGrasse Tyson is zo iemand. En dat is wel begrijpelijk aangezien hij in de VS woont. Hij omschrijft zichzelf als een agnost en ontkent nadrukkelijk een atheïst te zijn. Maar inhoudelijk is hij niet minder een atheïst dan Richard Dawkins.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:49 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Het woord werd waarschijnlijk bedacht door iemand die geen zin had in een discussie over het bestaan van God.
Het woord lijkt van "Darwin's buldog" te komen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Henry_Huxleyquote:Op woensdag 1 mei 2013 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neil deGrasse Tyson is zo iemand. En dat is wel begrijpelijk aangezien hij in de VS woont. Hij omschrijft zichzelf als een agnost en ontkent nadrukkelijk een atheïst te zijn. Maar inhoudelijk is hij niet minder een atheïst dan Richard Dawkins.
Of dat de oorsprong van het woord is weet ik niet. Het zou ook een uitvinding geweest kunnen zijn van een gelovige die wilde inventariseren welk deel van de ongelovigen potentieel bekeerd kan worden.
quote:Agnostic (from Ancient Greek ἀ- (a-), meaning "without", and γνῶσις (gnōsis), meaning "knowledge") was used by Thomas Henry Huxley in a speech at a meeting of the Metaphysical Society in 1869[10] to describe his philosophy which rejects all claims of spiritual or mystical knowledge. Early Christian church leaders used the Greek word gnosis (knowledge) to describe "spiritual knowledge." Agnosticism is not to be confused with religious views opposing the ancient religious movement of Gnosticism in particular; Huxley used the term in a broader, more abstract sense.[11]
Huxley identified agnosticism not as a creed but rather as a method of skeptical, evidence-based inquiry.
Dit spreekt me meer aan dan atheisme: een positieve stellingname. Leuke dame ook.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:10 schreef man1986 het volgende:
Een korte boodschap van de atheisten aan de rest van ons:
Ik zou graag willen weten wat atheisten hiervan vinden![]()
Spreekt de boodschap je aan als atheist zijnde?
Zie je jezelf hierin terug als atheist?
Ben je het eens met wat de clip aan jou en anderen probeert over te brengen?
Heb je verder iets aan toe te voegen qua inzicht vanuit je atheistische positie?
quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:34 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Het woord lijkt van "Darwin's buldog" te komen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Henry_Huxley
[..]
Dit klinkt niet als iemand die erop uit is de discussie te vermijden.quote:Some modern Christian apologists consider Huxley the father of antitheism, though he himself maintained that he was an agnostic, not an atheist. He was, however, a lifelong and determined opponent of almost all organized religion throughout his life, especially the "Roman Church... carefully calculated for the destruction of all that is highest in the moral nature, in the intellectual freedom, and in the political freedom of mankind".
Heb jij een ziel en wat gebeurt met je ziel na je dood?quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:48 schreef Molurus het volgende:
Hoewel dit ook niets met atheïsme te maken heeft is dit ook een prachtig pleidooi voor kennisvergaring:
Ik vermoed dat het antwoord gewoon 'nee' is, maar wat bedoel je precies met 'ziel'?quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heb jij een ziel en wat gebeurt met je ziel na je dood?
De titel van je clip.quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het antwoord gewoon 'nee' is, maar wat bedoel je precies met 'ziel'?
Een dame met een positieve instellingquote:Op woensdag 1 mei 2013 19:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit spreekt me meer aan dan atheisme: een positieve stellingname. Leuke dame ook.![]()
De inhoud van de clip.quote:
Ben je van mening dat er meer van zulke clips uitgezonden mogen worden op tv zoals die in de OP?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De inhoud van de clip.
De maker ervan gebruikt het woord voornamelijk als een metafoor voor zijn eigen bewustzijn en perceptie van de realiteit. Ja, datgene waar deze metafoor naar verwijst bestaat. En nee, ik zie geen reden om te veronderstellen dat dat blijft voortbestaan na mijn dood. En als je het mij vraagt... de maker van de clip ook niet.
Ik zou ze graag met wat meer inhoud zien. Niet zozeer een pleidooi tegen religie, maar gewoon een positief pleidooi voor wetenschap. Wat dat betreft vond ik de speciale uitzendingen van DWDD met Robert Dijkgraaf (hoewel voor mij inhoudelijk niks nieuws) erg goed, omdat daarmee een groot publiek werd bereikt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ben je van mening dat er meer van zulke clips uitgezonden mogen worden op tv zoals die in de op? Meer diversiteit van wereldbeelden kan ons geen kwaad doen vind ik.
Mijn stem heb jequote:Op woensdag 1 mei 2013 20:09 schreef Molurus het volgende:
Zulke lezingen... absoluut, meer op tv graag. Veel meer.
Dit beeld bestaat vaak bij gelovigen. Ik denk vooral omdat de wetenschap er een handje van heeft om inderdaad feitelijk strijdig te zijn met geloofsopvattingen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:16 schreef man1986 het volgende:
Ben ik voor wetenschap? Absoluut. Behoort wetenschap tot een bepaalde wereldbeeld? Zeker niet, daarom mag wetenschap en kennisvergaring niet 'gekaapt' worden om atheisme of een ander wereldbeeld te promoten.
De promotie van wetenschap en kennisvergaring, daar zijn we het met elkaar eens.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit beeld bestaat vaak bij gelovigen. Ik denk vooral omdat de wetenschap er een handje van heeft om inderdaad feitelijk strijdig te zijn met geloofsopvattingen. Maar dat betekent niet dat wetenschap door atheïsten wordt gekaapt voor dat doel. Er is bij mijn weten nog nooit een wetenschapper geweest die wetenschap bedreef met het doel daarmee atheïsme te promoten.
Dat zou geheel ten onrechte zijn. Atheïsme op zichzelf verschaft helemaal geen wereldbeeld. Het is slechts een opvatting ten aanzien van een bepaalde familie van wereldbeelden, en niets meer dan dat. Het is geen wereldbeeld op zichzelf.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:27 schreef man1986 het volgende:
[..]
De promotie van wetenschap en kennisvergaring, daar zijn we het met elkaar eens.
De vraag is tot hoeverre je de lijn tussen een wereldbeeld (in dit geval atheisme) en wetenschap en kennisvergaring wilt correleren, waarbij de grenzen tussen beide op de lange termijn vervaagd zullen gaan worden. Mensen zullen atheisme met kennisvergaring en wetenschap beginnen te associëren. Dit kan onbewust bewerkstelligd worden, zonder dat mensen daar op de hoogte van zijn.
Je beschouwt goden als natuurverschijnselen, dus bent je een naturalist.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:57 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Maar, maar.. ik ben een polytheïstisch atheïst!? Wat moet ik daar nu mee?
En tot hoeverre kan men voortbouwen op die opvatting totdat er een volwaardige wereldbeeld uit ontspringt?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat zou geheel ten onrechte zijn. Atheïsme op zichzelf verschaft helemaal geen wereldbeeld. Het is slechts een opvatting ten aanzien van een bepaalde familie van wereldbeelden, en niets meer dan dat. Het is geen wereldbeeld op zichzelf.
Maar dat leidt uiteindelijk tot een welles nietes spelletje waarbij wereldbeelden gaan concurreren over wie de meeste erkenning en status kan krijgen binnen wetenschap. Lijkt me niet geheel de bedoeling te zijn voor wetenschap en kennisvergaring.quote:De wetenschap heeft overigens wel de kracht om een wereldbeeld te verschaffen. En hoezeer religies zich daar ook tegen hebben verzet, de wetenschap heeft het in geval van conflict tot dusver altijd gewonnen. Maar het is dus een misvatting dat de wetenschap dat ooit als doel heeft gehad.
Nou, nee,quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Wetenschap is geen wereldbeeld, maar er is allang sprake van een wetenschappelijk wereldbeeld.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
En tot hoeverre kan men voortbouwen op die opvatting totdat er een volwaardige wereldbeeld uit ontspringt?
En wie beslist daarover? Waar ligt de grens tussen een opvatting en een wereldbeeld? Waar ligt de sprong?
Zo onduidelijk is dat helemaal niet hoor. Hoe ver moet niet-postzegel verzamelen gaan voordat het een hobby is? Dat is ongeveer wat je vraagt. Maar verder dan niet-postzegel verzamelen gaat niet-postzegel verzamelen niet. Een hobby zal het nooit worden.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:43 schreef man1986 het volgende:
[..]
En tot hoeverre kan men voortbouwen op die opvatting totdat er een volwaardige wereldbeeld uit ontspringt?
En wie beslist daarover? Waar ligt de grens tussen een opvatting en een wereldbeeld? Waar ligt de sprong?
Conflicten in de wetenschap hebben nooit de aard van onderling concurrerende religieuze wereldbeelden. Waarom niet? Omdat wetenschap toetsbaar is. Je kunt eenvoudig constateren welke van de twee conflicterende wereldbeelden A en B correct is en welke niet. En indien je dat niet kunt constateren... allemaal leuk en aardig, maar dan heeft het niets te maken met wetenschap.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:43 schreef man1986 het volgende:
Maar dat leidt uiteindelijk tot een welles nietes spelletje waarbij wereldbeelden gaan concurreren over wie de meeste erkenning en status kan krijgen binnen wetenschap. Lijkt me niet geheel de bedoeling te zijn voor kennisvergaring.
Scientism?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:47 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wetenschap is geen wereldbeeld, maar er is allang sprake van een wetenschappelijk wereldbeeld.
Scientisme is te nauw, dat neemt vast een voorschot op de zaken die we nog niet weten.quote:
In tegenstelling tot deelnemer ben ik wel van mening dat atheisme zeker positieve claims maakt in relatie tot haar eigen opvatting. Voor elke opvatting is er een logische implicatie (zowel positief als negatief) aan te duiden en atheisme is daar geen uitzondering op.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zo onduidelijk is dat helemaal niet hoor. Hoe ver moet niet-postzegel verzamelen gaan voordat het een hobby is? Dat is ongeveer wat je vraagt. Maar verder dan niet-postzegel verzamelen gaat niet-postzegel verzamelen niet. Een hobby zal het nooit worden.
[..]
Conflicten in de wetenschap hebben nooit de aard van onderling concurrerende religieuze wereldbeelden. Waarom niet? Omdat wetenschap toetsbaar is. Je kunt eenvoudig constateren welke van de twee conflicterende wereldbeelden A en B correct is en welke niet. En indien je dat niet kunt constateren... allemaal leuk en aardig, maar dan heeft het niets te maken met wetenschap.
Daarom zijn wetenschappelijke waarheden niet geografisch of cultureel bepaald. De methode leidt wellicht nooit tot absolute waarheden, maar die claims die er worden gedaan kunnen met een hoge mate van objectiviteit worden geverifieerd.
Sja.. het wordt dan een semantische discussie. Ik zou het een beetje vreemd vinden om een definitie van atheïsme te hanteren die afwijkt van hoe atheïsten daar zelf tegenaan kijken terwijl je zelf geen atheïst bent.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot deelnemer ben ik wel van mening dat atheisme zeker positieve claims maakt in relatie tot haar eigen opvatting. Voor elke opvatting is er een logische implicatie (zowel positief als negatief) aan te duiden en atheisme is daar geen uitzondering op.
Dan heb je me of verkeerd begrepen, of ik heb mezelf niet goed uiteengezet. Zie hieronder.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja.. het wordt dan een semantische discussie. Ik zou het een beetje vreemd vinden om een definitie van atheïsme te hanteren die afwijkt van hoe atheïsten daar zelf tegenaan kijken terwijl je zelf geen atheïst bent.
Wat ik bedoel is dat een positie als atheïsme niet noodzakelijk positieve of negatieve claims maakt, maar dat deze wél positieve of negatieve implicaties heeft. Daarin zit het verschil wat meestal niet begrepen wordt door mensen rondom het onderwerp atheïsme.quote:Been there, done that, got the t-shirt. Dat soort discussies zijn meestal niet zo heel boeiend.
Dan kan ik je geruststellen. Er volgt helemaal niets logischerwijs uit atheïsme ten aanzien van de empirische werkelijkheid. Er is geen enkele implicatie, van wat voor soort dan ook.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:23 schreef man1986 het volgende:
Een subtiel verschil tussen claims aan de ene kant (wat ik atheisten niet van beschuldig, tot zover ik weet hoeft er geen enkele claim logischerwijs te volgen uit atheisme) en implicaties aan de andere kant (iets wat wel logischerwijs volgt uit atheisme).
Het idee dat de verwerping van de uitgangspunten van het theisme een gat creëert dat atheisten een alternatieve invulling moeten geven is mijns inziens juist. Het theisme is een volledig wereldbeeld en atheisme is slechts een vorm van nieten.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
In tegenstelling tot deelnemer ben ik wel van mening dat atheisme zeker positieve claims maakt in relatie tot haar eigen opvatting. Voor elke opvatting is er een logische implicatie (zowel positief als negatief) aan te duiden en atheisme is daar geen uitzondering op.
Wel een beetje mee eens.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:29 schreef Skull-splitter het volgende:
Theorie van de zwaartekracht is nog helemaal niet volledig...quote:Op woensdag 1 mei 2013 11:02 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan kunnen we dat voor alles doen. Hoe weten we dat de theorie van de zwaartekracht correct is? We kunnen dat met 99% zekerheid zeggen, maar nooit met 100%. Moeten we er dan ook maar vanuit gaan dat we het niet weten?
Lijkt me niet goed, want er is helemaal niets dat we met 100% zekerheid kunnen zeggen. Dan kunnen we nergens meer vanuit gaan.
Er zijn theorien die vanuit zo veel verschillende vakgebieden en na zo veel verschillende proeven correcte voorspellingen produceren dat, om die theorie omver te schoppen, je een evengrote berg aan werk moet verzetten om al die omringende observaties te verklaren. Naarmate die berg groter is kan je met meer zekerheid stellen dat iets een accurate benadering is van de realiteit.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:46 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
Ik ga uit van de definitie zoals stephen hawking hem ook hanteert en dat ik zoals mij meen te herinneren dat een theorie een van de meest waarschijnlijke mogelijkheden is en de taak aan de wetenschap is om door middel van observaties en experimenten deze theorie zo sterk mogelijk te maken, waarbij nooit met 100% zekerheid gezegd kan worden dat de theorie ook werkelijk correct is, maar wel aannemelijk genoeg is.
Daarin ligt dus het (subtiel) verschil wat meestal niet meteen begrepen wordt door mensen rondom het onderwerp atheïsme. Logische claims vs. logische implicaties.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan kan ik je geruststellen. Er volgt helemaal niets logischerwijs uit atheïsme ten aanzien van de empirische werkelijkheid. Er is geen enkele implicatie, van wat voor soort dan ook.
Hoezo?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Daarin ligt dus het (subtiel) verschil wat meestal niet meteen begrepen wordt door mensen rondom het onderwerp atheïsme. Logische claims vs. logische implicaties.
De enige logische implicatie is, dat alles dat onvermijdelijk samenhangt met wat verworpen wordt door atheisten, niet meer geldig is. Maar wat hangt volgens jou onvermijdelijk samen met het theisme?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Daarin ligt dus het (subtiel) verschil wat meestal niet meteen begrepen wordt door mensen rondom het onderwerp atheïsme. Logische claims vs. logische implicaties.
Klopt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:29 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het idee dat de verwerping van de uitgangspunten van het theisme een gat creëert dat atheisten een alternatieve invullen moeten geven is mijns inziens juist. Het theisme is een volledig wereldbeeld en atheisme is slechts een vorm van nieten.
Vanuit theïsme zijn er ook vele vragen nog steeds onbeantwoord gebleven, dus ik kan me wel inbeelden hoe atheïsten om moeten gaan met een 'zwart gat'. Dus wat dat betreft liggen theïsme en atheïsme niet geheel loodrecht op elkaar.quote:Maar het is respectabel om te weigeren om dat gat in te vullen. We tasten van binnen uit de werkelijkheid af richting de binnenste / buitenste contouren. Dat betekent dat we onze basis, omgeving en geschiedenis steeds beter leren kennen.
'It's all in your head' hypothese?quote:Vanaf een bepaald punt wordt deze kennis steeds minder relevant om de menselijke situatie te begrijpen. De eerste / laatste dingen zijn waarschijnlijk niet zo spannend als het lijkt: een nietszeggende abstractie. Het is meer een psychologische neiging om te denken dat eerste / laatste dingen de clou van het verhaal zijn.
quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:53 schreef UltraR het volgende:
Jongens. Dit is geen filmpje van/voor atheïsten. Het is een filmpje van de Scientology Church. Iemand op internet heeft er atheïsme achter gezet omdat het daar ook prima op aansluit (beter dan op Scientology imo).
http://www.huffingtonpost(...)video_n_2615703.html
Lees ik nu pas, bedanktquote:Op woensdag 1 mei 2013 21:53 schreef UltraR het volgende:
Jongens. Dit is geen filmpje van/voor atheïsten. Het is een filmpje van de Scientology Church. Iemand op internet heeft er atheïsme achter gezet omdat het daar ook prima op aansluit (beter dan op Scientology imo).
http://www.huffingtonpost(...)video_n_2615703.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
Ik denk dat de meeste atheisten wel doorhebben dat dit dikke sarcasme is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:53 schreef Triggershot het volgende:
Dan snap je wel dat atheisten vaak gelovigen wegzetten als randdebielen
Niet helemaal. Mensen hebben de neiging om de bouwstenen (voorwaarden) of de uitkomst te beschouwen als de ultieme betekenis van dingen. Maar veel zaken bestaan uit het samenspel zelf. Neem de mens als voorbeeld. Is de betekenis van de mens:quote:
Holy shit... diep triest.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:53 schreef Triggershot het volgende:
"all texts were taken from online forums". Zulke typjes zie ik helaas wel vaker online. Die dat dus echt serieus menen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste atheisten wel doorhebben dat dit dikke sarcasme is.
Is het niet helemaal, het zijn gemeende overgenomen opvattingen, zoals te lezen aan het eind van de video.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste atheisten wel doorhebben dat dit dikke sarcasme is.
Zullen ook wel wat klotetrolls tussen zitten want er zitten een paar dingen tussen die niet echt kunnen zijn.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
"all texts were taken from online forums". Zulke typjes zie ik helaas wel vaker online. Die dat dus echt serieus menen.
Kom een keer kijken in het religiekanaal van the internet chess club, en be amazed. (Amerikaanse server... dan weet je al hoe laat het is.)quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:01 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zullen ook wel wat klotetrolls tussen zitten want er zitten een paar dingen tussen die niet echt kunnen zijn.
Dat weiger ik te geloven.
Moet ik per se een account aanmaken en schaken om die comments te zien? Of is het een soort slowchat sectie?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kom een keer kijken in het religiekanaal van the internet chess club, en be amazed. (Amerikaanse server... dan weet je al hoe laat het is.)
Hmm, ik heb eigenlijk geen idee, ik heb er al jaren een account. Volgens mij kon je als guest wel luisteren maar niet praten in het kanaal. En anders kun je een trial account maken.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:06 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Moet ik per se een account aanmaken en schaken om die comments te zien? Of is het een soort slowchat sectie?
Juist binnen theïsme zou je kunnen zeggen dat mensen de bouwstenen juist niet als de ultieme betekenis beschouwen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Niet helemaal. Mensen hebben de neiging om de bouwstenen (voorwaarden) of de uitkomst te beschouwen als de ultieme betekenis van dingen. Maar veel zaken bestaan uit het samenspel zelf. Neem de mens als voorbeeld. Is de betekenis van de mens:
1. de atomen waaruit hij bestaat?
2. zijn uiteindelijke lot?
3. zijn leven?
De implicatie dat moraliteit geen oorsprong kent in God is hierbij wel een logische afgeleide van atheisme.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:25 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan kan ik je geruststellen. Er volgt helemaal niets logischerwijs uit atheïsme ten aanzien van de empirische werkelijkheid. Er is geen enkele implicatie, van wat voor soort dan ook.
Nee, atheïsme verwerpt slechts de hypothese dat moraliteit wel een oorsprong kent in een god. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat moraliteit geen oorsprong kent in een god. Een subtiel maar heel belangrijk verschil.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:15 schreef man1986 het volgende:
[..]
De implicatie dat moraliteit geen oorsprong kent in God is hierbij wel een logische afgeleide van atheisme.
Vind ik niet netjes om alle gelovigen of wie dan ook als randdebielen af te schilderen.quote:Op woensdag 1 mei 2013 21:53 schreef Triggershot het volgende:
Je leest dingen die er niet staan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vind ik niet netjes om alle gelovigen of wie dan ook als randdebielen af te schilderen.
Als die teksten 1 op 1 zijn overgenomen uit online forums, en eerlijk gezegd neem ik dat zo aan, dan maken die gelovigen vooral zichzelf belachelijk.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:17 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vind ik niet netjes om alle gelovigen of wie dan ook als randdebielen af te schilderen.
Nee Molurus, sarcastische atheïsten maken gelovigen belachelijk in die clip, of zie je dat verschil niet?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als die teksten 1 op 1 zijn overgenomen uit online forums, en eerlijk gezegd neem ik dat zo aan, dan maken die gelovigen vooral zichzelf belachelijk.
Wat zou jij een logische implicatie noemen van atheisme?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:17 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, atheïsme verwerpt slechts de hypothese dat moraliteit wel een oorsprong kent in een god. Dat is niet hetzelfde als een positieve claim dat moraliteit geen oorsprong kent in een god. Een subtiel maar heel belangrijk verschil.
Klopt. Omdat bouwstenen (zeg: atomen) of uitkomst (zeg: dood) niet tot een aantrekkelijke conclusie leidt zoekt men verder. Door vast te houden aan de logica van bouwstenen en uitkomst komt men uit in het inherente (ziel) en trancedente (God). Maar het samenspel (het emergente) is een alternatieve mogelijkheid.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:09 schreef man1986 het volgende:
[..]
Juist binnen theïsme zou je kunnen zeggen dat mensen de bouwstenen juist niet als de ultieme betekenis beschouwen?
Het transcendentale, bovennatuurlijke dimensie wordt daarbij juist aangehaald om achter de ware betekenis van dingen te weten te komen.
waarom zou het logische implicaties hebben?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:24 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat zou jij een logische implicatie noemen van atheisme?
Omdat Man1986 van alles vastgeknoopt heeft aan het bestaan van God en zonder God hangt dat in de lucht.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:25 schreef meth1745 het volgende:
[..]
waarom zou het logische implicaties hebben?
Kun je hier meer over vertellen?quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:24 schreef deelnemer het volgende:
Maar het samenspel (het emergente) is een alternatieve mogelijkheid.
Omdat de mens bij zulke vraagstuk betrokken is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 22:25 schreef meth1745 het volgende:
[..]
waarom zou het logische implicaties hebben?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |