Inderdaad. Maar in een vreemde wereld waar mensen in de meest gekke dingen geloven ben je uiteindelijk gedwongen om de meest vreemde lijst aan standpunten te formuleren.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:49 schreef Molurus het volgende:
Op zich is agnosticisme een minder zinnig standpunt, aangezien je nooit a priori kunt stellen dat het eventuele bestaan van goden onbewijsbaar is. Je kunt dat iets flexibeler maken door het zo te formuleren:
Agnosticisme: ik weet niet of er een god bestaat.
Dat is nogal een open deur lijkt me. Niemand weet of er smurfen op de kleinste planeet van Alpha Centauri leven, maar zou je jezelf om die reden een smurf-agnost noemen? Het lijkt me een nogal vreemd label.
Precies. Dat agnosticisme het meest neutrale standpunt zou zijn is verre van evident. 50/50 agnosticisme is in elk geval alles behalve neutraal.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:58 schreef SpecialK het volgende:
Ik denk trouwens dat mensen die zich in een discussie bevinden waar ze zelf nog niet helemaal uit zijn natuurlijkerwijs graviteren richting het neutrale standpunt, een deel om conflicten te vermijden (liked by both groups) en een deel om juist de confrontatie met iedereen aan te gaan (hated by both groups).
Veel mensen hebben foutief het agnosticisme geïdentificeerd als een soort neutrale middenpositie tussen atheïsten en gelovigen in. Terwijl er zo veel meer aan de hand is.
Soms is er geen neutrale positie.
Mag ik ook zeggen:"God? Niet relevant voor mij om daar tijd aan te besteden."?quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Precies. Dat agnosticisme het meest neutrale standpunt zou zijn is verre van evident. 50/50 agnosticisme is in elk geval alles behalve neutraal.
Het meest neutrale standpunt is wellicht geen standpunt: "God? Ik heb geen idee waar je het over hebt."
Natuurlijk. Maareh... wat doe je in dit topic dan?quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:33 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Mag ik ook zeggen:"God? Niet relevant voor mij om daar tijd aan te besteden."?
Toen ik mijn reactie typte, wist ik dat dit zou komenquote:Op woensdag 1 mei 2013 15:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Natuurlijk. Maareh... wat doe je in dit topic dan?
Zelfs observators hebben standpunten. Als je niet het standpunt hebt dat je gelooft in een god dan ben je automatisch een atheïst. Doe je niks tegen/aan.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:44 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Toen ik mijn reactie typte, wist ik dat dit zou komenmaar zo snel had ik toch niet verwacht.
Antwoord: ik ben geïnteresseerd in de denkwereld van mensen - ook die van gelovigen. Altijd goed voor een lach en een traanEn soms leer ik iets over mijn eigen wereldbeeld en mijn perceptie van de waarheid.
Maar, maar.. ik ben een polytheïstisch atheïst!? Wat moet ik daar nu mee?quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:46 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Zelfs observators hebben standpunten. Als je niet het standpunt hebt dat je gelooft in een god dan ben je automatisch een atheïst. Doe je niks tegen/aan.
Ja je bent een grappengrollenmakerist. Feli.quote:Op woensdag 1 mei 2013 15:57 schreef freeDragon het volgende:
[..]
Maar, maar.. ik ben een polytheïstisch atheïst!? Wat moet ik daar nu mee?
Ik ga uit van de definitie zoals stephen hawking hem ook hanteert en dat ik zoals mij meen te herinneren dat een theorie een van de meest waarschijnlijke mogelijkheden is en de taak aan de wetenschap is om door middel van observaties en experimenten deze theorie zo sterk mogelijk te maken, waarbij nooit met 100% zekerheid gezegd kan worden dat de theorie ook werkelijk correct is, maar wel aannemelijk genoeg is.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Binnen de wetenschap is het label "theorie" de hoogst haalbare status van een model. Als een hypothese bewezen is door observaties en proeven vanuit verschillende wetenschappelijke teams dan mag iets een theorie heten.
Daarnaast. Jij zegt "een theorie is nooit correct". Laten we aannemen dat je bedoelde "een hypothese is nooit correct". Dat is natuurlijk ook eigenaardig. Want alles wat wij tegenwoordig als "correct" of bewezen aannemen is ooit een hypothese geweest. Een hypothese kan correct blijken te zijn.
Het woord werd waarschijnlijk bedacht door iemand die geen zin had in een discussie over het bestaan van God.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:49 schreef Molurus het volgende:
Op zich is agnosticisme een minder zinnig standpunt, aangezien je nooit a priori kunt stellen dat het eventuele bestaan van goden onbewijsbaar is. Je kunt dat iets flexibeler maken door het zo te formuleren:
Agnosticisme: ik weet niet of er een god bestaat.
Dat is nogal een open deur lijkt me. Niemand weet of er smurfen op de kleinste planeet van Alpha Centauri leven, maar zou je jezelf om die reden een smurf-agnost noemen? Het lijkt me een nogal vreemd label.
Neil deGrasse Tyson is zo iemand. En dat is wel begrijpelijk aangezien hij in de VS woont. Hij omschrijft zichzelf als een agnost en ontkent nadrukkelijk een atheïst te zijn. Maar inhoudelijk is hij niet minder een atheïst dan Richard Dawkins.quote:Op woensdag 1 mei 2013 18:49 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Het woord werd waarschijnlijk bedacht door iemand die geen zin had in een discussie over het bestaan van God.
Het woord lijkt van "Darwin's buldog" te komen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Henry_Huxleyquote:Op woensdag 1 mei 2013 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neil deGrasse Tyson is zo iemand. En dat is wel begrijpelijk aangezien hij in de VS woont. Hij omschrijft zichzelf als een agnost en ontkent nadrukkelijk een atheïst te zijn. Maar inhoudelijk is hij niet minder een atheïst dan Richard Dawkins.
Of dat de oorsprong van het woord is weet ik niet. Het zou ook een uitvinding geweest kunnen zijn van een gelovige die wilde inventariseren welk deel van de ongelovigen potentieel bekeerd kan worden.
quote:Agnostic (from Ancient Greek ἀ- (a-), meaning "without", and γνῶσις (gnōsis), meaning "knowledge") was used by Thomas Henry Huxley in a speech at a meeting of the Metaphysical Society in 1869[10] to describe his philosophy which rejects all claims of spiritual or mystical knowledge. Early Christian church leaders used the Greek word gnosis (knowledge) to describe "spiritual knowledge." Agnosticism is not to be confused with religious views opposing the ancient religious movement of Gnosticism in particular; Huxley used the term in a broader, more abstract sense.[11]
Huxley identified agnosticism not as a creed but rather as a method of skeptical, evidence-based inquiry.
Dit spreekt me meer aan dan atheisme: een positieve stellingname. Leuke dame ook.quote:Op woensdag 1 mei 2013 01:10 schreef man1986 het volgende:
Een korte boodschap van de atheisten aan de rest van ons:
Ik zou graag willen weten wat atheisten hiervan vinden![]()
Spreekt de boodschap je aan als atheist zijnde?
Zie je jezelf hierin terug als atheist?
Ben je het eens met wat de clip aan jou en anderen probeert over te brengen?
Heb je verder iets aan toe te voegen qua inzicht vanuit je atheistische positie?
quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:34 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Het woord lijkt van "Darwin's buldog" te komen: http://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Henry_Huxley
[..]
Dit klinkt niet als iemand die erop uit is de discussie te vermijden.quote:Some modern Christian apologists consider Huxley the father of antitheism, though he himself maintained that he was an agnostic, not an atheist. He was, however, a lifelong and determined opponent of almost all organized religion throughout his life, especially the "Roman Church... carefully calculated for the destruction of all that is highest in the moral nature, in the intellectual freedom, and in the political freedom of mankind".
Heb jij een ziel en wat gebeurt met je ziel na je dood?quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:48 schreef Molurus het volgende:
Hoewel dit ook niets met atheïsme te maken heeft is dit ook een prachtig pleidooi voor kennisvergaring:
Ik vermoed dat het antwoord gewoon 'nee' is, maar wat bedoel je precies met 'ziel'?quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Heb jij een ziel en wat gebeurt met je ziel na je dood?
De titel van je clip.quote:Op woensdag 1 mei 2013 19:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het antwoord gewoon 'nee' is, maar wat bedoel je precies met 'ziel'?
Een dame met een positieve instellingquote:Op woensdag 1 mei 2013 19:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dit spreekt me meer aan dan atheisme: een positieve stellingname. Leuke dame ook.![]()
De inhoud van de clip.quote:
Ben je van mening dat er meer van zulke clips uitgezonden mogen worden op tv zoals die in de OP?quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
De inhoud van de clip.
De maker ervan gebruikt het woord voornamelijk als een metafoor voor zijn eigen bewustzijn en perceptie van de realiteit. Ja, datgene waar deze metafoor naar verwijst bestaat. En nee, ik zie geen reden om te veronderstellen dat dat blijft voortbestaan na mijn dood. En als je het mij vraagt... de maker van de clip ook niet.
Ik zou ze graag met wat meer inhoud zien. Niet zozeer een pleidooi tegen religie, maar gewoon een positief pleidooi voor wetenschap. Wat dat betreft vond ik de speciale uitzendingen van DWDD met Robert Dijkgraaf (hoewel voor mij inhoudelijk niks nieuws) erg goed, omdat daarmee een groot publiek werd bereikt.quote:Op woensdag 1 mei 2013 20:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ben je van mening dat er meer van zulke clips uitgezonden mogen worden op tv zoals die in de op? Meer diversiteit van wereldbeelden kan ons geen kwaad doen vind ik.
Mijn stem heb jequote:Op woensdag 1 mei 2013 20:09 schreef Molurus het volgende:
Zulke lezingen... absoluut, meer op tv graag. Veel meer.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |