Het kan wel degelijk, en het is eerder gebeurd dat een Kamervoorzitter werd vervangen. Er is geen regel die het wegstemmen van een Kamervoorzitter verbiedt, voor zover ik weet. Het zal echter nu niet gebeuren, maar dat is een ander verhaal.quote:
Een motie van wantrouwen is bedoeld om een bewindspersoon de wacht aan te zeggen, niet voor collega-Kamerleden. Goed, semantiek, ik denk dat de voorzitter weggestemd moet kunnen worden, maar er is volgens mij geen (of erg oud, die de situatie van 1912) staatsrecht die betrekking heeft op deze situatie.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:32 schreef Hexagon het volgende:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een kamervoorzitter, eenmaal verkozen, tot aan de volgende verkiezingen aan het pluche gelijmd zit. Wellicht is de motie van wnatrouwen noit getrokken. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je een disfunctionele voorzitter niet gewoon kan wegstemmen.
Je kan haar niet uit de kamer gooien maar wel op die wijze een functie ontnemen lijkt me. Zoiets kan volgens mij ook met ondersteunende functies zoals de griffier of de voorzitter van de rekenkamer.quote:Op dinsdag 17 december 2013 17:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Een motie van wantrouwen is bedoeld om een bewindspersoon de wacht aan te zeggen, niet voor collega-Kamerleden. Goed, semantiek, ik denk dat de voorzitter weggestemd moet kunnen worden, maar er is volgens mij geen (of erg oud, die de situatie van 1912) staatsrecht die betrekking heeft op deze situatie.
Of het kabinet valt vanavond over Duivesteijnquote:Op dinsdag 17 december 2013 19:32 schreef Iwanius het volgende:
Goed, dus samengevat: Ze dient haar termijn uit en wordt tot dan getolereerd.
maarja zo'n stemming komt er natuurlijk nooitquote:Op zondag 5 januari 2014 10:27 schreef danos het volgende:
In het hartvan de democratie is het toch gewoon meeste stemmen gelden? Als de meerderheid vindt dat ze weg moet dan zal dat gebeuren. Is dat niet zo dan moet men stoppen met zaniken.
Niet voor de voorzitter nee, daarom durft ze zo te keffen.quote:Op zondag 5 januari 2014 10:27 schreef danos het volgende:
In het hartvan de democratie is het toch gewoon meeste stemmen gelden? Als de meerderheid vindt dat ze weg moet dan zal dat gebeuren. Is dat niet zo dan moet men stoppen met zaniken.
quote:http://www.welingelichtek(...)gt-nog-een-kans.html
Anouchka van Miltenburg krijgt nog één kans
Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg heeft het zichzelf nog maar eens extra moeilijk gemaakt door in het kersteces een lang radiointerview te geven, waarin ze zei dat het best wel goed gaat met haar voorzitterschap van de Tweede Kamer. Dat vindt, behalve zij zelf, vrijwel niemand. En het wordt haar kwalijk genomen dat ze niet terughoudender is geweest. Maar ze krijgt van de fractieleiders in de Tweede Kamer nog een kans. Het is wel de bedoeling van dat Van Miltenburg geen grote fouten meer maakt
‘Iedereen is een inwerkperiode gegund, maar ik wil nu wel horen hoe ze de zaken denkt te gaan aanpakken,’ zegt D66-leider Alexander Pechtold dinsdag in De Telegraaf. ChristenUnie-leider Arie Slob beaamt dat.
‘De voorzitter heeft het vertrouwen van de Kamer nodig,’ zegt Slob. Hij hoopt dat de hele Tweede Kamer Van Miltenburg steunt. Toch is er nog kritiek op Van Miltenburg, maar daarover willen Kamerleden niet worden geciteerd, ook niet anoniem, meldt de krant.
Van Miltenburg voerde gesprekken met de fractieleiders na een artikel in de Volkskrantwaarin anoniem kritiek werd geuit op haar functioneren.
Onder fractieleiders is ergernis over het feit dat Van Miltenburg al aangaf niet te denken aan opstappen. Hierdoor stond de uitkomst van de gesprekken al vast.
Ik had de indruk dat dit louter niet gebeurde omdat de VVD niet zoveel gezichtsverlies wilde lijden: een senator en een parlementsvoorzitter die tegelijkertijd weg moeten aangezien ze slecht functioneren is niet best voor een coalitiepartij haar imago. Niet dat het alternatief - de wonde flink laten etteren - beter is en niet dat ik ook maar enig mededogen met die partij heb. Dit vleugellamme vogeltje kan beter maar uit haar lijden worden verlost, dat komt toch niet meer goed.quote:Op woensdag 15 januari 2014 12:11 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Eigenlijk had ze met Fred de Graaf mee moeten gaan.
Een senator is een parlementsvoorzitter.quote:Op zaterdag 18 januari 2014 17:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik had de indruk dat dit louter niet gebeurde omdat de VVD niet zoveel gezichtsverlies wilde lijden: een senator en een parlementsvoorzitter die tegelijkertijd weg moeten aangezien ze slecht functioneren is niet best voor een coalitiepartij haar imago. Niet dat het alternatief - de wonde flink laten etteren - beter is en niet dat ik ook maar enig mededogen met die partij heb. Dit vleugellamme vogeltje kan beter maar uit haar lijden worden verlost, dat komt toch niet meer goed.
quote:Tweede Kamervoorzitter Anouchka van Miltenburg is vanmiddag hard in botsing gekomen met enkele Kamerleden. Volgens Van Miltenburg hebben de Kamerleden niet genoeg vertrouwen in haar.
Van Miltenburg wilde Kamerleden bij de begrotingsbehandeling van Infrastructuur maximaal zes interrupties toestaan. Volgens GroenLinks-Kamerlid Liesbeth van Tongeren is dat in het nadeel van kleine partijen, die meestal maar één Kamerlid naar een debat afvaardigen. Grote partijen die twee Kamerleden naar een debat sturen zouden dan twee keer zo veel vragen kunnen stellen.
Ook andere partijen vinden dat Van Miltenburg grote partijen voortrekt door zes interrupties per Kamerlid toe te staan. Deze kritiek schiet de Kamervoorzitter in het verkeerde keelgat waarna ze geërgerd reageert: "Ik beloof me u met mijn hart op het hart dat ik zo eerlijk mogelijk ben. Geef me nou het vertrouwen dat ik dat kan."
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |