Eensch! Zo hoort het ook!quote:Op zondag 21 april 2013 20:09 schreef Ambipur het volgende:
Ja, TS ik kan je volgen.
Tegenwoordig spreken we via internet af, als ze dat al durven, en betalen we de rekening apart. De deurtjes houden ze niet meer open, want die chick heeft toch zelf handen, of niet dan.
Ophalen doen we niet meer, want die tanga komt zelf maar met de trein.
En tweede date moet ze op haar knietjes haar kunsten vertonen.
Pracht van een generatie zijn jullie. Chapeau.
Nee, geen idee, geloof nog van Cu2 destijdsquote:
Nee, eerder een manslaaf. Emancipatie betekent ook dat je niet alles hoeft te betalen en vrouwen niet als meerderwaardig hoeft te beschouwen.quote:Op zondag 21 april 2013 19:18 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik hou altijd de deur open voor een meisje en ik betaal ook altijd de etentjes.
Ben ik nu een heer?
Ik heb het over eerste date hè. Tuurlijk betaalt een meisje weleens voor mij als we daarna (vriendschappelijk) afspreken.quote:Op zondag 21 april 2013 22:44 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Nee, eerder een manslaaf. Emancipatie betekent ook dat je niet alles hoeft te betalen en vrouwen niet als meerderwaardig hoeft te beschouwen.
Je hoeft jezelf niet uit te leggen over zo'n onnozele post hoor. Tuurlijk is er niks mis met deuren open doen en eerste date betalen.quote:Op zondag 21 april 2013 22:56 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Ik heb het over eerste date hè. Tuurlijk betaalt een meisje weleens voor mij als we daarna (vriendschappelijk) afspreken.
quote:Op zondag 21 april 2013 22:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Je hoeft jezelf niet uit te leggen over zo'n onnozele post hoor. Tuurlijk is er niks mis met deuren open doen en eerste date betalen.
Dat zijn wel de beginsellen inderdaadquote:Op zondag 21 april 2013 19:30 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Definieer dan wat een 'heer' is?Etentjes betalen, deuren openhouden, jas aannemen... Dat soort dingen?
Dan ben ik gewoon een heer hoor.
Als dit serieus isquote:Op zondag 21 april 2013 22:58 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Je hoeft jezelf niet uit te leggen over zo'n onnozele post hoor. Tuurlijk is er niks mis met deuren open doen en eerste date betalen.
Hoezo beginselen? Vroeger ja, toen vrouwen en mannen niet gelijk waren, deed je er als man inderdaad goed aan om een beetje hoffelijk te zijn tegenover een vrouw.quote:Op zondag 21 april 2013 23:38 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Dat zijn wel de beginsellen inderdaad![]()
Maar helaas is dat voor veel mannen al te veel gevraagd
Laat jij haar maar de eerste date betalen en kom dan maar hier terug om je ervaring te vertellen. Er is een verschil tussen over je heen laten lopen door een golddigger en gewoon gul en beleefd zijn. Serieus, etiquette is wat anders dan de vrouwenemancipatie. Je hebt het duidelijk niet begrepen.quote:Op maandag 22 april 2013 00:28 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Hoezo beginselen? Vroeger ja, toen vrouwen en mannen niet gelijk waren, deed je er als man inderdaad goed aan om een beetje hoffelijk te zijn tegenover een vrouw.
Het punt is juist dat vrouwen in allerlei dingen gelijk behandeld willen worden (werk, inkomen enzovoort), wat ik overigens prima vind, maar ondertussen er geen moeite mee hebben om de man te laten betalen op dates, deuren te laten openhouden etc. Alsof ze zelf niks kunnen![]()
En dan zijn er ook nog mannen die er vrolijk aan meedoen. Schoothondjes
Ik zeg toch niet dat ik haar een eerste date laat betalen? Ieder de helft natuurlijk, wel zo normaal. Of betaal jij ook alles als je met een maat wat gaat zuipen? Kwestie van gelijkheid.quote:Op maandag 22 april 2013 00:51 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Laat jij haar maar de eerste date betalen en kom dan maar hier terug om je ervaring te vertellen. Er is een verschil tussen over je heen laten lopen door een golddigger en gewoon gul en beleefd zijn. Serieus, etiquette is wat anders dan de vrouwenemancipatie. Je hebt het duidelijk niet begrepen.
De rekening tijdens de eerste date splitten?quote:Op maandag 22 april 2013 01:15 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Ik zeg toch niet dat ik haar een eerste date laat betalen? Ieder de helft natuurlijk, wel zo normaal. Of betaal jij ook alles als je met een maat wat gaat zuipen? Kwestie van gelijkheid.
Natuurlijk kun je een keer alles betalen, als je elkaar langer kent. Dan doe je het niet om haar in bed te 'betalen', en behandel je haar niet als een soort hogere macht. Dit zijn trouwens typische beginnersfouten, volgens mij heb jij het niet helemaal begrepen
Tenzij het een kutwijf is, dan moet ze zelf betalen? Manieren heb je of je hebt ze niet, je laat ze niet afhangen van "de tegenpartij".quote:Op zondag 21 april 2013 19:30 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Definieer dan wat een 'heer' is?Etentjes betalen, deuren openhouden, jas aannemen... Dat soort dingen?
Dan ben ik gewoon een heer hoor.
Nee, dan betaalt ze haar eigen helft. Ik ga er ook niet van uit dat ik met een kutwijf ga daten, ben sowieso heel kieskeurig in daten. Maar als ze écht heel onbeschoft, onvrouwelijk, onfatsoenlijk etc. overkwam, dan ga ik dat gedrag natuurlijk niet belonen. Ik vind het dan juist een gebaar van 'manieren hebben' om je eigen helft te betalen als je andermans tijd hebt verspild.quote:Op maandag 22 april 2013 01:44 schreef DancingPhoebe het volgende:
STELLING: JE TT MIST EEN "GEEN".
[..]
Tenzij het een kutwijf is, dan moet ze zelf betalen? Manieren heb je of je hebt ze niet, je laat ze niet afhangen van "de tegenpartij".
Iedereen kan zich fatsoenlijk gedragen tegenover een leuk iemand.
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de etiquette van een dame dan is tijdens zo'n date? Hoe denken jullie daar over?quote:Op maandag 22 april 2013 01:54 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Nee, dan betaalt ze haar eigen helft. Ik ga er ook niet van uit dat ik met een kutwijf ga daten, ben sowieso heel kieskeurig in daten. Maar als ze écht heel onbeschoft, onvrouwelijk, onfatsoenlijk etc. overkwam, dan ga ik dat gedrag natuurlijk niet belonen. Ik vind het dan juist een gebaar van 'manieren hebben' om je eigen helft te betalen als je andermans tijd hebt verspild.
In het echt hoop je als vrouw gewoon dat je je wijn niet omgooit, dat er geen spinazie tussen je tanden zit en dat je er een zinnig woord uitkrijgt zonder in hysterisch gegiechel uit te barsten...quote:Op maandag 22 april 2013 07:46 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de etiquette van een dame dan is tijdens zo'n date? Hoe denken jullie daar over?
Ik zelf zou mijn best doen een onderhoudend gesprek te voeren, een balans af te wegen van zelf dingen vertellen en dingen vragen. Als de man leuk is ook complimentje maken natuurlijkEn de eerste keer dat hij aanbied te betalen weigeren en vervolgens toegeven (als hij echt niet leuk is compleet weigeren..).
Dus als iemand extra aardig is voor jou omdat hij je leuker vind dan anderen behandeld hij je als incompetente debiel maar als hij extra moeite doet voor vreemden vind je dat charmant? Wat een logicaquote:Op maandag 22 april 2013 08:41 schreef Trini-Kwan het volgende:
Ik ben daar absoluut niet van gecharmeerd als de man de rekening wil betalen en deuren openhoud en dergelijke, ik ben geen incompetente randdebiel die een speciale behandeling nodig heeft.
Ik sta graag gelijkwaardig in de relatie. Zat andere en effectievere manieren om je mannelijkheid en competentie als partner uit te dragen dan met geld.
Wat ik wel heel aantrekkelijk vind in het 'heer' zijn, hoewel ik liever over nette mensen spreek dan dames en heren zijn, is een man die oog heeft voor zijn medemens, en deze helpt wanneer het nodig is. Als een man zijn hulp aanbied als hij ziet dat iemand zijn kinderwagen de trein niet in krijgt, zijn boodschappen op straat heeft laten vallen of iemand met pech langs de weg staat bijvoorbeeld.
Ook vind ik het zeer charmant als een man zich aan de wettelijke regels en normen houd, zoals verkeersegels en de sociale normen zoals beleefd blijven, rekening er mee houden dat je niet in je eentje leeft op deze wereld en zelfcontrole hebben.
Het gaat om het helpen wanneer het nodig is. Als ze haar handen vol heeft, wil ze wel waarschijnlijk dat hij de deur voor haar openhoudt. Anders niet, omdat hij haar dan als hulpbehoevend neerzet. Als hij dat standaard voor vrouwen doet, is dat inderdaad seksistisch, hoe goed het ook bedoeld is. Is toch niet zo ingewikkeld?quote:Op maandag 22 april 2013 09:54 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dus als iemand extra aardig is voor jou omdat hij je leuker vind dan anderen behandeld hij je als incompetente debiel maar als hij extra moeite doet voor vreemden vind je dat charmant? Wat een logica![]()
En als hij nou altijd vrouwen voor laat gaan en voor iedere vrouw de deur open houdt? Is dat nou sexistisch?
Ik heb zijn hulp niet nodig bij het betalen van de rekening of het openhouden van een deur.quote:Op maandag 22 april 2013 09:54 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Dus als iemand extra aardig is voor jou omdat hij je leuker vind dan anderen behandeld hij je als incompetente debiel maar als hij extra moeite doet voor vreemden vind je dat charmant? Wat een logica![]()
En als hij nou altijd vrouwen voor laat gaan en voor iedere vrouw de deur open houdt? Is dat nou sexistisch?
Precies hoe ik er ook over denk. Er zijn mannen die graag vasthouden aan dat soort etiquette, en vrouwen die daarvoor smelten. Prima, daten zij lekker met elkaar! Zoek ik een meer geëmancipeerd exemplaar dat bij mij past, en ik bij hem.quote:Op maandag 22 april 2013 10:09 schreef Trini-Kwan het volgende:
En gelukkig maar, want een man die graag deuren openhoud voor vrouwen en rekeningen betaald zal mij vast ook niet leuk vinden met al mijn 'feministisch gezeur'.
Ik vind het getuigen van egoisme als alles wat iemand voor iemand anders doet wordt beoordeeld vauit je eigen gevoel wat je erbij krijgt in plaats van de intentie waarom iets gedaan wordt, maar goed.quote:Op maandag 22 april 2013 10:06 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Het gaat om het helpen wanneer het nodig is. Als ze haar handen vol heeft, wil ze wel waarschijnlijk dat hij de deur voor haar openhoudt. Anders niet, omdat hij haar dan als hulpbehoevend neerzet. Als hij dat standaard voor vrouwen doet, is dat inderdaad seksistisch, hoe goed het ook bedoeld is. Is toch niet zo ingewikkeld?
Maar hoe kun je ooit echt iemands intentie weten? Beetje onzinnige opmerking.quote:Op maandag 22 april 2013 10:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het getuigen van egoisme als alles wat iemand voor iemand anders doet wordt beoordeeld vauit je eigen gevoel wat je erbij krijgt in plaats van de intentie waarom iets gedaan wordt, maar goed.![]()
Maar wat is de achterliggende reden om voor een vrouw een deur open te houden, en voor een man niet? Als je daar eens over nadenkt? Wat probeer je daarmee uit te drukken?quote:Goede manieren zien als iemand als hulpbehoevend neerzetten, mijn god.Deze sexistische klootzak gaat gewoon door met beleefd zijn door middel van het openhouden van een deur, het aanreiken van een jas en opstaan als iemand zich voorsteld in ieder geval.
Je zegt het zelf, sommige vrouwen houden er wel van, sommige niet. Dus ieder zijn eigen ding.quote:Op maandag 22 april 2013 10:11 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk. Er zijn mannen die graag vasthouden aan dat soort etiquette, en vrouwen die daarvoor smelten. Prima, daten zij lekker met elkaar! Zoek ik een meer geëmancipeerd exemplaar dat bij mij past, en ik bij hem.
Automatisme, veel jongens leren dat gewoon van hun ouders dat dat zo hoort. Bovendien laat je zo zien dat je wel aan de ander denkt en dat je je best voor haar doet. Ik hou ook deuren open voor mannen vaak. Ik doe het niet heel obvious ofzo dat ik perse een deur open gaat doen voor een vrouw, maar het gaat gewoon automatisch. Normaal loop ik net een stapje voor (ik loop uit nature harder dan de gemiddelde mens) en als ik de deur open doet laat ik het ook meteen open voor de mensen die met me mee zijn.quote:Op maandag 22 april 2013 10:17 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Maar hoe kun je ooit echt iemands intentie weten? Beetje onzinnige opmerking.
[..]
Maar wat is de achterliggende reden om voor een vrouw een deur open te houden, en voor een man niet? Als je daar eens over nadenkt? Wat probeer je daarmee uit te drukken?
Het is niet zo dat ik hem een schop in zijn ballen geef en hem 'CHAUVINISTISCH VARRRKEN!!' toeschreeuw als hij voor mij de deur openhoud en de rekening wilt betalen.quote:Op maandag 22 april 2013 10:13 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik vind het getuigen van egoisme als alles wat iemand voor iemand anders doet wordt beoordeeld vauit je eigen gevoel wat je erbij krijgt in plaats van de intentie waarom iets gedaan wordt, maar goed.![]()
Het is natuurlijk alleen seksisme als je onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen daarin. Als jij voor iedereen deuren openhoudt, is het niet seksistisch.quote:Op maandag 22 april 2013 10:18 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Je zegt het zelf, sommige vrouwen houden er wel van, sommige niet. Dus ieder zijn eigen ding.
Maar ik zie het verband niet zo tussen deuren openhouden voor een vrouw en seksisme. Ik open deuren voor vrouwen (en mannen) omdat ik dat heb meegekregen door mijn moeder. Bij mij is het een soort automatisme geworden. Eerste date betalen gaat ook een beetje automatisch, als het meisje zegt van "nee, het hoef niet" dan doe ik het ook niet. Maar verder ben ik redelijk pro-feminisme (zolang het niet doorslaat tot mannenhaat), dus tja...
Als iemand tegen mij zegt dat ze iets niet wilt, dan doe ik het ook niet natuurlijk.quote:Op maandag 22 april 2013 10:21 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Het is niet zo dat ik hem een schop in zijn ballen geef en hem 'CHAUVINISTISCH VARRRKEN!!' toeschreeuw als hij voor mij de deur openhoud en de rekening wilt betalen.
Als in na enkele dates echter aangeef dat ik dit niet zo prettig vind (doorgaans stoppen mannen daar automatisch vrij snel mee, als het 'niet meer hoeft' omdat de buit al binnen is), en hij dit toch niet kan laten, dan weet ik dat wij niet bestemd voor elkaar zijn. Hij past beter bij een meid die deze goede intenties enorm kan waarderen.
Als je echt denkt dat diegene die een deur voor je open wil houden dat doet puur alleen maar omdat hij je of als hulpbehoevend ziet of alleen maar in je broekje wilt, dat is gewoon raar vind ik. Wat K_W al zegt, ik ben zo opgevoed, het is een automatische uit beleefdheid. En ik hou een deur voor zowel mannen als vrouwen open trouwens.quote:Op maandag 22 april 2013 10:17 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Maar hoe kun je ooit echt iemands intentie weten? Beetje onzinnige opmerking.
[..]
Maar wat is de achterliggende reden om voor een vrouw een deur open te houden, en voor een man niet? Als je daar eens over nadenkt? Wat probeer je daarmee uit te drukken?
Ik heb ook geleerd de deur open te houden voor mensen die vlak na mij komen hoor.quote:Op maandag 22 april 2013 10:21 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Automatisme, veel jongens leren dat gewoon van hun ouders dat dat zo hoort. Bovendien laat je zo zien dat je wel aan de ander denkt en dat je je best voor haar doet. Ik hou ook deuren open voor mannen vaak. Ik doe het niet heel obvious ofzo dat ik perse een deur open gaat doen voor een vrouw, maar het gaat gewoon automatisch. Normaal loop ik net een stapje voor (ik loop uit nature harder dan de gemiddelde mens) en als ik de deur open doet laat ik het ook meteen open voor de mensen die met me mee zijn.
Precies. Ik weet ook eigenlijk niet of de topic starter nu echt de jaren '50 mentaliteit bedoelde met dames en heertjes zijn, of gewoon 'fatsoenlijke mensen' in zijn algemeen.quote:Op maandag 22 april 2013 10:24 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Ik heb ook geleerd de deur open te houden voor mensen die vlak na mij komen hoor.Als we het allemaal voor elkaar doen, geen probleem. In dit topic werd het alleen zo gekoppeld aan mannen die dat voor vrouwen doen, en dat vind ik raar.
Het staat er inderdaad wel heel summier omschreven ja.quote:Op maandag 22 april 2013 10:25 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Precies. Ik weet ook eigenlijk niet of de topic starter nu echt de jaren '50 mentaliteit bedoelde met dames en heertjes zijn, of gewoon 'fatsoenlijke mensen' in zijn algemeen.
Het lijkt me dat je wel even iets vraagt in plaats van iemand zomaar de dansvloer op sleurt.quote:Op maandag 22 april 2013 10:37 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het staat er inderdaad wel heel summier omschreven ja.En als voorbeeld iemand ten dans vragen.... Als je met haar wilt dansen en zij zit met een stel vriendinnen aan een tafeltje te kletsen, hoe kom je anders met haar op de dansvloer dan door het haar te vragen? Dat is toch geen overdreven etiquette maar gewoon een vraag stellen?
CHAUVINISTISCH VARKEN!!! Je moet zeker net zo veel mannen als vrouwen ten dans vragen!!quote:Op maandag 22 april 2013 10:37 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Het staat er inderdaad wel heel summier omschreven ja.En als voorbeeld iemand ten dans vragen.... Als je met haar wilt dansen en zij zit met een stel vriendinnen aan een tafeltje te kletsen, hoe kom je anders met haar op de dansvloer dan door het haar te vragen? Dat is toch geen overdreven etiquette maar gewoon een vraag stellen?
Ja, daarom juist.quote:Op maandag 22 april 2013 10:39 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Het lijkt me dat je wel even iets vraagt in plaats van iemand zomaar de dansvloer op sleurt.Maar dat heeft weinig met heren en dames te maken toch?
Ik dans alleen met vrouwen, anders ben ik toch een sexist van niks?quote:Op maandag 22 april 2013 10:40 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
CHAUVINISTISCH VARKEN!!! Je moet zeker net zo veel mannen als vrouwen ten dans vragen!!
Er komt nog wel meer bij kijken dan alleen een deur openhouden.quote:Op maandag 22 april 2013 00:28 schreef DaggerOne het volgende:
[..]
Hoezo beginselen? Vroeger ja, toen vrouwen en mannen niet gelijk waren, deed je er als man inderdaad goed aan om een beetje hoffelijk te zijn tegenover een vrouw.
Het punt is juist dat vrouwen in allerlei dingen gelijk behandeld willen worden (werk, inkomen enzovoort), wat ik overigens prima vind, maar ondertussen er geen moeite mee hebben om de man te laten betalen op dates, deuren te laten openhouden etc. Alsof ze zelf niks kunnen![]()
En dan zijn er ook nog mannen die er vrolijk aan meedoen. Schoothondjes
Ik vind dat juist dan weer een pluspunt aan een man... als hij de rekening wilt splitten...quote:Op maandag 22 april 2013 10:55 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Eigenlijk heeft Gary alles al gezegt maar een rekening splitten is echt not done, zeker niet op een eerste date
Kunnen twee mensen prima zelf bepalen zonder tussenkomst van een taalverkrachtende etiquette-extremist.quote:Op maandag 22 april 2013 10:55 schreef datismijnmening het volgende:
[..]
Er komt nog wel meer bij kijken dan alleen een deur openhouden.
En dat vrouwen en mannen gelijk zijn in een aantal dingen wil toch niet zeggen dat je gelijk alle etiquette overboord moet gooien?
Eigenlijk heeft Gary alles al gezegt maar een rekening splitten is echt not done, zeker niet op een eerste date
Gewoon, aardig en netjes zijn, meer vraag ik niet.quote:Op maandag 22 april 2013 07:46 schreef Milchat het volgende:
[..]
Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd wat de etiquette van een dame dan is tijdens zo'n date? Hoe denken jullie daar over?
Ik zelf zou mijn best doen een onderhoudend gesprek te voeren, een balans af te wegen van zelf dingen vertellen en dingen vragen. Als de man leuk is ook complimentje maken natuurlijkEn de eerste keer dat hij aanbied te betalen weigeren en vervolgens toegeven (als hij echt niet leuk is compleet weigeren..).
Volgens mij had ik laatst de deur voor jou open gehouden.quote:Op maandag 22 april 2013 10:09 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Ik heb zijn hulp niet nodig bij het betalen van de rekening of het openhouden van een deur.
Ja ik vind het seksistisch als hij voor alle vrouwen de deur openhoud, en ik vind hem charmant als hij de deur openhoud voor mensen die daar daadwerkelijk moeite mee hebben om door de deur heen te komen.
En gelukkig maar, want een man die graag deuren openhoud voor vrouwen en rekeningen betaald zal mij vast ook niet leuk vinden met al mijn 'feministisch gezeur'.
Heb je het soms over mij? Een beletselteken heeft anders drie punten hoor.quote:Op maandag 22 april 2013 10:15 schreef NomanIW het volgende:
Etiquette en fatsoensnormen zijn twee verschillende dingen. En zogenaamde gentlemen die nog geen alinea zonder taalfouten kunnen schrijven, tsjah.... Ik weet het niet hoor.
Ik zou het niet eens aanbieden, etentjes betaalt de man gewoon.quote:Op maandag 22 april 2013 11:00 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Ik vind dat juist dan weer een pluspunt aan een man... als hij de rekening wilt splitten...
Maar ik denk wel, met het gemêleerde aanbod aan vrouwen, je inderdaad better safe then sorry kan zijn, en het in ieder geval aanbied om de rekening te betalen. Je kunt dan nog altijd kijken hoe zij er op reageert.
Ik denk niet dat zo iemand daarmee bewust probeert uit te drukken dat vrouwen zwak zijn, ik denk alleen dat het onderdeel uitmaakt van een vrouwbeeld waar ik me niet in kan vinden.quote:Op maandag 22 april 2013 10:22 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Als je echt denkt dat diegene die een deur voor je open wil houden dat doet puur alleen maar omdat hij je of als hulpbehoevend ziet of alleen maar in je broekje wilt, dat is gewoon raar vind ik. Wat K_W al zegt, ik ben zo opgevoed, het is een automatische uit beleefdheid. En ik hou een deur voor zowel mannen als vrouwen open trouwens.
Als je wat verder had gelezen had je gezien dat ik dat niet was...quote:Op maandag 22 april 2013 11:19 schreef Gary_Oak het volgende:
[..]
Gewoon, aardig en netjes zijn, meer vraag ik niet.
[..]
Volgens mij had ik laatst de deur voor jou open gehouden.Ik kreeg toen namelijk een hele preek dat ze zelf wel poten had en een onafhankelijke vrouw als zij geen 'ventje' nodig had om de deuren voor haar open te houden.
Ben je aardig, is het nog niet goed.
[..]
Wat voor vrouwbeeld denk je dan dat ik heb?quote:Op maandag 22 april 2013 11:39 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zo iemand daarmee bewust probeert uit te drukken dat vrouwen zwak zijn, ik denk alleen dat het onderdeel uitmaakt van een vrouwbeeld waar ik me niet in kan vinden.
Hoffelijk gedrag van mannen naar vrouwen is voor een groot deel 'benevolent sexism'. Het lijkt zo aardig (en zo is het vaak ook bedoeld), maar het ondermijnt vrouwen.
Waar hostile sexism ('openlijk' seksisme, á la 'vrouwen zijn te dom om met computers te werken') woede en een drang om zich te bewijzen oproept, werkt benevolent sexism (een ongevraagd 'ik help je wel even met de computer') negatief op zelfvertrouwen en prestaties. Ik zal dat nu niet allemaal opzoeken, want het gaat een beetje off-topic, maar er is behoorlijk wat onderzoek naar gedaan. Best interessant.
Het lastige van benevolent sexism is dat je je er zo moeilijk tegen kunt verzetten, want het is toch goed bedoeld? Wat ben je voor feministisch kreng als je daar moeilijk over doet?
Best lastig om mee om te gaan, want overwegend bedoelen mensen het ook écht goed. Wat doe je dan? Gelukkig zit ik in een zeer geëmancipeerde omgeving, dus ik word er niet zo vaak mee geconfronteerd.
Ok, excuus.quote:Op maandag 22 april 2013 11:41 schreef Trini-Kwan het volgende:
[..]
Als je wat verder had gelezen had je gezien dat ik dat niet was...
Verder wat Anyanka zegt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |