Als het wat meer filosofisch bedoeld is, dan heb ik daar in principe geen problemen mee. Ik kan filosofie zo nu en dan zeker wel waarderen. Wat ik hier jammer aan vond, was dat Tolle in het eerste stuk van het boek (zeg de eerste 60-70 bladzijden) behoorlijk concreet en praktisch is, waarbij je bij de wat filosofischere stukken nog wat door het zweverige heen kan lezen, maar vervolgens omslaat naar stukken tekst waarbij het concrete en praktische voor mij een beetje verdwijnt. Door het zweverige heen lezen gaat hier een stuk lastiger, aangezien er dan niet veel overblijftquote:Op dinsdag 16 april 2013 00:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En dat refereren naar Jezus en God dat hoeft van mij ook niet en dat een steen bewustzijn heeft moet je niet te letterlijk opvatten. Dat is meer een soort van filosofische gedachte, die tot op zekere hoogte op waarheid berust. Het woord bewustzijn is alleen zo verwarrend als je het eigenlijk maar op 1 manier kent. Dat terwijl bewustzijn eigenlijk een heel vaag en abstract begrip is. Ik denk dat veel mensen het ook snel verwarren met zelfbewustzijn, wat weer van een heel ander niveau is uiteraard.
Zo had ik het nog niet begrepen, dat klinkt niet heel gek. Maar vooralsnog doen dit soort analyses mij heel weinig. Wellicht verandert dat als ik wat meer gelezen heb, ik vind het sowieso interessante materiequote:Op dinsdag 16 april 2013 09:13 schreef Gray het volgende:
Het idee achter dat alles een bewustzijn zou hebben komt uit een simpel stukje analyse, namelijk dat het ontbreken van een fundamentele 'ik' maakt dat iets als een ziel niet in ons bestaat. Ook ons bewustzijn is niet een fundamenteel bestaand iets, gezien de skandha's in het boeddhisme (of het feit dat het iets anders nodig heeft om te bestaan). Daarbij komt nog dat uiteindelijk alles in ons universum van licht/materie gemaakt is, afkomstig van dat ene moment voor de Big Bang.
Zou je deze gegevens doortrekken, dan kan je stellen dat wij fundamenteel gezien niet meer bewustzijn hebben dan een steen. Of omgekeerd, een steen is net zo bewust als wij. Door onze illusie van 'ik' maken we er een hele poeha van. Alles is één, waarbij zowel wij als een steen slechts golfjes zijn in een oceaan. Die oceaan kan het 'Grote Bewustzijn' genoemd worden, de Tao, God, of welk naampje je ook wil geven aan het beestje. Uiteindelijk is het simpelweg dat wat is, en dat is helemaal okay.
Als het praktische je meer interesseert is lezen over Zen misschien wat voor jou. D.T. Suzuki schreef Introduction to Zen Buddhism. Zelf lees ik de Selected writings of D.T. Suzuki, Zen Buddhism.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:49 schreef Hammet het volgende:
[..]
Als het wat meer filosofisch bedoeld is, dan heb ik daar in principe geen problemen mee. Ik kan filosofie zo nu en dan zeker wel waarderen. Wat ik hier jammer aan vond, was dat Tolle in het eerste stuk van het boek (zeg de eerste 60-70 bladzijden) behoorlijk concreet en praktisch is, waarbij je bij de wat filosofischere stukken nog wat door het zweverige heen kan lezen, maar vervolgens omslaat naar stukken tekst waarbij het concrete en praktische voor mij een beetje verdwijnt. Door het zweverige heen lezen gaat hier een stuk lastiger, aangezien er dan niet veel overblijft.
Mindfulness met aardappels.quote:Zen does not confuse spirituality with thinking about God while one is peeling potatoes. Zen spirituality is just to peel the potatoes.
Is ook niet belangrijk. De boeddha zelf reageerde ook niet op vragen daarop, want niet praktisch, maar metafysisch.quote:[..]
Zo had ik het nog niet begrepen, dat klinkt niet heel gek. Maar vooralsnog doen dit soort analyses mij heel weinig. Wellicht verandert dat als ik wat meer gelezen heb, ik vind het sowieso interessante materie.
Het idee is dat verschillende vormen en maten van bewustzijn bestaan. Een mens is zelfbewust, een aap is zelfbewust, een bloem is zelfbewust, een steen is zelfbewust, etc. Allemaal in andere mate. Geef me een tik en ik zeg au. Geef een aap een tik en hij krijst. Geef een bloem een tik en hij knakt. Geef een steen een tik en hij breekt. Bewustzijn zou zijn als een golf in de zee; vormen van het oneindige vormeloze.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:30 schreef lateralize het volgende:
Bewustzijn gaat toch heel simpel over het kunnen reflecteren op het eigen gedrag, het gedrag van anderen, verplaatsen in het gedrag van anderen, begrijpen dat men leeft in plaats van gewoon te leven, etc. ? Dat heeft een steen niet, dus in mijn ogen vrij onzinnig. Ik weet niet precies hoe het wordt gebracht door degenen die dit verkondigen, maar zo vind ik het nogal blabla. Natuurlijk zijn wij allemaal uit dezelfde fundamentele bouwblokken opgebouwd, maar the whole is more than the sum of its parts.
Laat dat stemmetje maar lekker lallen. Lekker bezig!quote:Update:
Inmiddels ben ik nu dik 3 weken bezig met iedere dag mediteren (15min in de ochtend). Daarnaast ben ik eind vorige week begonnen met in de avond ook nog 30min body scan. Het is best frustrerend niet echt het idee te hebben dat je er iets mee bereikt. Ik weet het, je moet geen doelen hebben, maar je doet dit uiteindelijk toch om beter in je vel te gaan zitten. Al is het maar omdat je je anders tegen je problemen aankijkt. Ik vind het echter niet vervelend om te mediteren of de body scan te doen, en ik probeer het gewoon vol te houden. Ik heb niets te verliezen, en alles te winnen. It can only get better from here. Maar toch er is natuurlijk dat ongeduldige stemmetje dat verwacht dat patronen die in 25 jaar opgebouwd zijn in een paar dagen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Als je de gedachte ''ik moet iets met/aan de/een gedachte doen'' in een gedachteschema zou zetten, hoe zou dat er dan uit zien? Volgens mij kom je er dan snel op uit dat het niet waar is en dat een 'betere' gedachte zou zijn ''gedachtes mogen er zijn maar ik bepaal zelf mijn gedrag''.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:31 schreef Crystal86 het volgende:
Alleen kan ik deze denkwijze niet helemaal samen laten gaan met de psychologische hulpverlening die me geboden wordt. Ik had al eerder gemerkt dat cognitieve therapie me niet op de lange duur helpt als het gaat om zelfbeeld/zelfvertrouwen op sociaal vlak. Het geeft zeker veel inzicht in de gedachten, maar je moet dan toch weer met die gedachten aan de slag, en dat wil ik juist eigenlijk minder doen.
Bedoel je met zelfhulp bepaalde boeken? Er zijn namelijk boeken die het denken herkennen als onderdeel van je psychisch systeem, iets wat je hebt dus, niet wie je bent. Mocht dat iets zijn waar je interesse in hebt dan kan ik wat titels noemenquote:Maar misschien kan iemand hier zijn visie op het volgende eens geven:
Omdat ik door een vervelend verleden veel problemen heb op zowel psychisch als lichamelijk vlak, en ik al allerhande therapieën heb gehad die niet voldoende helpen, wordt me (alweer) een opname aangeraden waarin ik binnen een aantal maanden met deze problemen aan de slag moet. (1 van de problemen is een dwangstoornis).
Dit is iets wat ik absoluut niet meer zie zitten. Al kan ik me voorstellen dat cognitieve therapie bij dwanggedachten wel helpend zou kunnen zijn. Maar er zijn ook veel dingen waar ik me niet in kan vinden als het gaat om deze hulpverlening. Vooral het 'duidelijke doelen moeten stellen en in een bepaalde termijn vooruit moeten gaan' vind ik erg benauwend, en doen bij mij de alarmbellen rinkelen.
Zogenaamde 'zelfhulp' middels het inzien van de materie waar het in dit topic over gaat, heeft me eerder al goed geholpen uit een depressie te kunnen komen. Echter, op andere vlakken lijk ik niet vooruit te zijn gegaan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen daginvulling omdat ik erg weinig energie heb door de klachten.
Heb je zelf het idee dat je vooruit gaat? Heb je het idee dat je beter van zal worden als die therapie gaat volgen?quote:Zelf heb ik ook wel het idee dat het inzicht er gewoon langzaam insluipt, en het dus wel even duurt voordat ik bijvoorbeeld m'n gedachten en gevoelens beter kan laten zijn voor wat ze zijn in plaats van ertegen te strijden.
Maar hoe zouden jullie hier tegenaan kijken als het dus gaat om o.a. een dwangstoornis (iets wat ook min of meer erfelijk is.)
Ik heb wel sowieso nog individuele gesprekken, waardoor ik mezelf nu beter begrijp. Maar ik vraag me echt af in hoeverre de hulpverlening gelijk heeft of niet. Ik wil non-dualiteit niet als vlucht gebruiken, maar zou de enige mogelijkheid werkelijk een intensieve therapeutische opname zijn? Dat kan toch niet waar zijn eigenlijk.
Dat is ook wat ik bedoel. Zo snel als ik me bewust word van het denken, ermee ophouden. Niet door ertegen te vechten, maar gewoon door te stoppen met denken. Gewoon klaar. Geen boosheid, geen gevecht, geen analyse.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:23 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat het laatste wat je wil doen is gedachten willen stoppen omdat dat veronderstelt dat gedachten iets zijn waar je iets mee moet doen of dat ze anders zouden moet zijn (wat ook niet meer dan een gedachte is ''zou moeten zijn'').
Wat je aandacht geeft groeit en verzetten ergens tegen is de grootste vorm van aandacht geven, dat is juist niet de bedoeling.
Leer er afstand van nemen, enkel waarnemen en aandacht in het nu houden, merk het op als je in gedachten zit en weer terug naar het nu. Het gaat om het niet meer identificeren ermee, niet dat het er niet meer 'zou moeten zijn'. Als je gedachten er niet waren kon je ook niet leren je er niet meer mee te identificeren
Ja inderdaad heb ik een aantal boeken gelezen. Ik begon met Eckhart Tolle's kracht van het nu, en Ontwaken in de droom heb ik grotendeels gelezen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:47 schreef Canillas het volgende:
Bedoel je met zelfhulp bepaalde boeken? Er zijn namelijk boeken die het denken herkennen als onderdeel van je psychisch systeem, iets wat je hebt dus, niet wie je bent. Mocht dat iets zijn waar je interesse in hebt dan kan ik wat titels noemenDat zijn dan boeken die snappen dat psychische problematiek ontstaat wanneer het denken, wat je hebt als gereedschap om je leven te vormen, door gebeurtenissen een beperkende functie krijgt om onderliggende zaken weg te duwen en er dus een verstoring optreedt. Dat is een proces wat ook weer om te keren is.
Qua inzicht in het denken en dat meer los kunnen laten ben ik wel vooruit gegaan. Alleen werkt dit nog niet echt door in de praktijk/mijn levensomstandigheden zeg maar.quote:Heb je zelf het idee dat je vooruit gaat? Heb je het idee dat je beter van zal worden als die therapie gaat volgen?
quote:Did the rug really tie the room together?
Thanks voor de tip, als ik Tolle uitheb, zal ik er eens naar kijkenquote:Op dinsdag 16 april 2013 12:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Als het praktische je meer interesseert is lezen over Zen misschien wat voor jou. D.T. Suzuki schreef Introduction to Zen Buddhism. Zelf lees ik de Selected writings of D.T. Suzuki, Zen Buddhism.
Meer entertainmentwaarde vind je bij Alan Watts, die mooi samenvatte:
[..]
Mindfulness met aardappels.
Leer mij jou te begrijpen http://www.bol.com/nl/p/l(...)en/1001004006741862/quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:33 schreef Crystal86 het volgende:
Als je nog goede boeken daarover weet, zou ik daar zeker eens naar kunnen kijken
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?quote:Op dinsdag 16 april 2013 23:31 schreef Canillas het volgende:
[..]
Leer mij jou te begrijpen http://www.bol.com/nl/p/l(...)en/1001004006741862/
Over hoe overlevingsstrategieën zich vormen in het onbewuste en alle manieren waarop deze zich kunnen uiten.
Illusies http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/
Over hoe het denken/ego vorming ontstaat als reactie op dingen die je mee maakt, hoe je dat omkeert en de achterliggende zaken heelt.
Waking the Tiger http://www.bol.com/nl/p/waking-the-tiger/1001004001484759/
Over angst/trauma en hoe de energie van niet volledige uitgevoerde/doorleefde lichamelijke (angst)reacties, omdat deze door het denken geblokkeerd worden, in het zenuwstelsel blijft zitten en zo voor trauma verschijnselen zorgt, dit is wat Tolle het pijnlichaam noemt maar dan uitgelegd aan de hand van fysiologie.
Wat deze 3 boeken gemeen hebben is dat ze allemaal doen aan het ware nemen van reacties/gedachtes als een geconditioneerd netwerk in het denken, dat begrijpen maar leren er niet in mee te gaan en je er zo vrij van maken
Het zijn boeken die inzicht geven in hoe bepaalde structuren tot stand komen, het waarom en daarmee een overzicht geven van hoe je dingen anders kun gaan doen. Als jij weet waarom er in een bepaalde situatie door je psyche angst wordt gecreëerd dan wordt het makkelijker om er iets anders dan de geconditioneerde reactie tegenover te zetten; als je je eigen psyche leert kennen overvallen dingen je niet meer, dingen worden logisch. Vooral Illusies laat zien hoe het denken en bijbehorende fysieke reacties als een sluier over het huidige moment liggen en zich in je bewustzijn laten komen als ze getriggerd worden. Depressies, angst, dwang; allemaal symptomen op achterliggende zaken in het onbewuste, waar je vandaag de dag zelfs mee geboren kan worden, en die je dan wel op te lossen hebt wil je vrij zijn.quote:Op donderdag 18 april 2013 00:02 schreef Hitch_Slap het volgende:
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?![]()
Klinkt goedquote:Op donderdag 18 april 2013 08:07 schreef YogaLove het volgende:
^ Daar zou ik dan graag dit boek aan toe willen voegen:
Leven in je leven.
https://m.bol.com/nl/p/leven-in-je-leven/666840730/
Samen met bijbehorende therapie ben ik mezelf en onderliggende patronen veel beter gaat begrijpen.
Ik merk dat daarna pas ruimte ontstaat voor de spirituele dingen en waar het in dit topic over gaat.
Aan zijn boeken ben ik (nog) niet begonnen, omdat zijn lezingen al prima vermaak zijn. Wellicht op een later tijdstip begin ik er nog eens aan.quote:Op donderdag 18 april 2013 00:02 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?Over nieuwe titels gesproken, kan iemand het e.e.a van Alan Watts aanbevelen ? hij heeft een vrij uitgebreide bibliografie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
Dat is inderdaad een woah moment.quote:Op vrijdag 19 april 2013 17:55 schreef lateralize het volgende:
Heh ik snap de grap, maar op zich kan ik me voorstellen dat het best een 'woah' moment is wanneer je je dat écht realiseert ipv alleen intellectueel.
Meditatie is niets anders dan mindful zitten. Het is daarom dat veel goeroe's of meesters het niet doen, want waarom niet mindful werken, oid? Meditatie heeft geen doel anders dan het mediteren zelf. Net als dat je eet om het eten, slaapt om het slapen en denkt om het denken. Je kan niet stoppen met denken door te denken om met denken te stoppen, dus waarom niet gewoon jezelf laten denken? Zie jezelf denken. Zie jezelf voelen. Zie jezelf ervaren. Ervaar jezelf. Laat alles gebeuren, verzet je niet. Geef je over aan de flow van de tijd. Zodoende zal je vrede krijgen met wat je ervaart, zal je tot rust komen. En dan zit je eindelijk mindful, want je zit zonder iets anders te doen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:43 schreef Hammet het volgende:
Ik ben sinds ongeveer twee weken ook begonnen met meditatie, maar ik vind het nog behoorlijk moeilijk.
Ik ben begonnen met tien minuten per dag, en bouw dat nu rustig op (ik kreeg er in het begin namelijk wat hoofdpijn van). Maar wat ik ervaar is dat de momenten dat ik niet met mn gedachten helemaal ben afgedwaald , ik vaak in mijn gedachten continu bezig ben met hoe ik mediteer. Doe ik het wel goed? Hoe lang nog? Moet ik nu op mijn adem letten? Oh nee, wacht, misschien op de geluiden om mij heen? Oh, volgens mij was het net eventjes stil in mijn hoofd; shit nu dus niet meer.
Ik begrijp dat dit ook gewoon gedachten zijn die ik moet accepteren en vanzelf voorbij moet laten gaan, maar het maakt het er niet makkelijker op. Is dit een bekend beginnersprobleem? En dus maar gewoon accepteren, verder gaan met dagelijks mediteren en ze uiteindelijk minder sterk zien worden?
Overigens, maakt het uit of ik met ogen dicht of open te mediteer? Ik ben geneigd om met mijn ogen dicht te mediteren, maar ik heb het gevoel dat ik dan meer moeite heb om meer in het moment te zitten. Open ogen houdt me meer in dat moment, maar dan krijg ik vaak last van m'n ogen (een gespannen staar). De derde optie is rond mij heen kijken in mn kamer, ervaren en opnemen wat ik zie maar verder niet interpreteren, en dit bevalt me wel; zolang ik niet langer dan een seconde of twee naar één punt kijk, wordt ik veel minder snel in gedachten getrokken. Echter heb ik wel mijn twijfels bij de juistheid van deze methode; door continu rond te kijken lijkt het alsof mijn gedachten geblokkeerd worden, en dus niet zozeer geaccepteerd en bekeken worden, en ik daarom het idee heb meer in het moment te zitten. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Goh, dat is een opvallend moeilijke vraag.. ik kom er op terugquote:Op zondag 21 april 2013 13:26 schreef Gray het volgende:
Ik zal even kijken voor wat teksten over meditatie, als jij zou willen nadenken over de volgende vraag: waarom wil je mediteren? Of mediteer even op die vraag.
quote:"Don’t hate the arising of thoughts or stop the thoughts that do arise; simply realize that our original mind, right from the start, is beyond thoughts, so that, no matter what, you never [actually] get involved with thoughts… Thoughts arise temporarily in response to what you see and hear; they haven’t any real existence of their own [like the objects seen and heard]. You must have faith that the original mind that is realized and that which realizes original mind are not different."
-Zen Master Bankei
quote:"There are some people who say that the way to meditate on emptiness is simply to empty our mind of all conceptual thoughts, arguing that just as white clouds obscure the sun as much as black clouds, so positive conceptual thoughts obscure our mind as much as negative conceptual thoughts. This view is completely mistaken, for if we make no effort to gain a conceptual understanding of emptiness but try instead to suppress all conceptual thoughts, actual emptiness will never appear to our mind. We may achieve a vivid experience of a space-like vacuity, but this is just the absence of conceptual thought - it is not emptiness, the true nature of phenomena. Meditation on this vacuity may temporarily calm our mind, but it will never destroy our delusions nor liberate us from samsara."
-Geshe Kelsang Gyatso
quote:"The ego may take different and subtler forms at different stages of one’s practice, but is itself never destroyed. There is no greater mystery than this — that being the reality we seek to gain reality. We think that there is something hiding our reality and that it must be destroyed before the reality is gained. It is ridiculous. A day will dawn when you will yourself laugh at your past efforts. That which will be on the day you laugh is also here and now."
-Sri Ramana Maharshi
quote:"No one has ever been able to control his thinking, although people may tell the story of how they have. I don’t let go of my thoughts—I meet them with understanding. Then they let go of me."
-Byron Katie
quote:Do you think
you can clear your mind by
sitting constantly in silent meditation?
This makes your mind narrow,
not clear. Integral awareness
is fluid and adaptable,
present in all places
and at all times.
That is true
meditation.
-Lao-Tsu
quote:"When we meditate with the idea of getting rid of our emotions, we are actually empowering the very forces that we seek to escape. On the other hand, when we can use the arising of emotion to examine our underlying sense of identification, we tap the transformative potential of sublimation."
-Mark Epstein
quote:"Every sensation shares the same characteristic: it arises and passes away, arises and passes away. It is this arising and passing that we have to experience through practice, not just accept as truth because Buddha said so, not just accept because intellectually it seems logical enough to us. We must experience sensation’s nature, understand its flux, and learn not to react to it."
-S. N. Goenka
quote:"You are not the mind. If you know you are not the mind, then what difference does it make if it’s busy or quiet? You are not the mind."
-Nisargadatta Maharaj
quote:"The mind is always present. You just don’t see it."
-Bodhidharma
quote:"There is nothing wrong with thought and it can be used whenever necessary. But in every moment you can choose to follow your thoughts or you can recognize that which is not thinking. Don’t try to stop thinking, let it happen. Just recognize that which is not thinking."
-Adyashanti
quote:A student went to his meditation teacher and said, "My meditation is horrible! I feel so distracted, or my legs ache, or I'm constantly falling asleep. It's just horrible!"
"It will pass," the teacher said matter-of-factly.
A week later, the student came back to his teacher. "My meditation is wonderful! I feel so aware, so peaceful, so alive! It's just wonderful!'
"It will pass," the teacher replied matter-of-factly.
Is het dat echt? Voor de meeste mensen is het een simpele greep naar iets nieuws in een poging gelukkig te worden / zijn.quote:Op zondag 21 april 2013 13:34 schreef Hammet het volgende:
[..]
Goh, dat is een opvallend moeilijke vraag.. ik kom er op terug.
Zijn audio lezingen heb ik reeds (genieten!quote:Op donderdag 18 april 2013 12:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom wil je eigenlijk iets van Alan Watts lezen?
Mooie quotes, maar de meesten zijn nog vrij onduidelijk voor mij. Ik geloof wel dat het allemaal heel logisch is, maar dan pas als je het zelf hebt ervaren. Dat is niet zo erg, ik ga gewoon vrolijk doorquote:Op zondag 21 april 2013 14:00 schreef Gray het volgende:
Hier wat quotes over denken, voelen, mediteren.
[veel quotes]
Ja, dat is het natuurlijk wel, maar ik dacht de vraag misschien nog iets specifieker te kunnen beantwoorden.quote:Op zondag 21 april 2013 14:02 schreef lateralize het volgende:
[..]
Is het dat echt? Voor de meeste mensen is het een simpele greep naar iets nieuws in een poging gelukkig te worden / zijn.
Misschien dat je nog onder de indruk bent dat er iets valt te behalen bij meditatie, een prijs die te winnen is, aan een obstakel is voorbij te komen. Dat kan, en de meningen verschillen daarover, maar zelf vind ik aansluiting bij de zazen-methode. En dat is simpelweg zitten om het zitten, waarbij alle oordelen, gedachten, sensaties en mentale beelden langs mogen komen zodat je je er niet in gaat mengen. Tolle zegt het ook zo, dat wanneer je je verzet, je het probleem juist voedt (parafrase).quote:Op vrijdag 26 april 2013 12:07 schreef Hammet het volgende:
[..]
Mooie quotes, maar de meesten zijn nog vrij onduidelijk voor mij. Ik geloof wel dat het allemaal heel logisch is, maar dan pas als je het zelf hebt ervaren. Dat is niet zo erg, ik ga gewoon vrolijk door.
Wat ik hier wel uit opmaak is dat ik misschien te hard mijn best doe. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd minder hard te proberen (), en ik heb een klein beetje het gevoel dat beter werkte.
Ajahn Brahm legt dit mooi uit met een kopje water dat je voor je zet als metafoor voor je geest. Wanneer je het kopje gewoon neerzet, wordt het water vanzelf rustig. Wanneer je het kopje neerzet, maar elke 10 seconden het weer even oppakt, 'is het water al rustig?', dan wordt het natuurlijk nooit kalm. Ik ben die kerel die het elke 10 seconden even oppakt, denk ik
[..]
Ja, dat is het natuurlijk wel, maar ik dacht de vraag misschien nog iets specifieker te kunnen beantwoorden.
Het continue nadenken uit zich bij mij eigenlijk altijd in de gedachte 'is het wel goed genoeg', in welke vorm dan ook. Bij studie-relateerde dingen resulteert dat in een onhandelbare prestatiedruk (wat uiteraard averechts werkt, het blokkeert juist in plaats van dat het inspireert), maar sinds mijn burnout heb ik hier gelukkig wat meer grip op.
Waar ik nu vooral last van heb is sterke sociale onzekerheid. Hoe vaak mensen ook tegen mij zullen zeggen dat ze me tof/aardig/grappig/whatever vinden, in mijn hoofd blijft altijd gedachte rondzweven dat ik niet goed genoeg ben. Hierdoor voel ik me vaak niet op mijn gemak, zelfs niet onder vrienden.
Sinds ik met mindfulness bezig ben, ben ik al wel enkele gedachtepatronen gaan herkennen. Zo zit ik heel veel (zeg maar, bijna altijd) allerlei sociale situaties in mijn hoofd na te spelen. Soms situaties die zich hebben voorgedaan, nog vaker situaties die niet eens zijn gebeurd maar meer zijn gebaseerd op oordelen en meningen die ik van anderen heb (of denk dat zij over mij hebben). Ik ben als het ware vaak 'in gesprek' met bekenden/vrienden, meestal in de vorm van een discussie of een monoloog waarin ik aan een ander een punt duidelijk probeer te maken. Het is me regelmatig overkomen dat ik serieus geïrriteerd werd door of zelfs boos werd op iemand, vanwege zo'n 'gesprek'. Irritaties die natuurlijk vrijwel altijd geworteld waren in specifieke onzekerheden (ik voel me niet serieus genomen, ik voel me genegeerd, etc.)
En dát is dus waarom ik met meditatie, en minfulness in het algemeen, ben begonnen. Ik wil hier meer grip op krijgen, en wil dat dit soort gedachten me niet meer controleren. Kunnen genieten van sociale situaties die zich wél voordoen zonder daarbij te diep in mijn hoofd te zitten, en me niet druk maken om situaties die sowieso nooitt exact zo zullen gebeuren, of subjectieve interpretaties van het verleden..
En misschien helpt het voor jou wel om je 'goeroe' te vinden in iets uit je omgeving. In zowel zen als de leer van Tolle wordt de natuur als leermeester beschouwd. Alles waar je een les uit trekken kan is een leermeester. Probeer gewoon het een en ander, bij wijze van een ontdekkingsreis, een experiment.quote:You can become aware of awareness as the background to all your sense perceptions, all your thinking. Becoming aware of awareness is the arising of inner stillness.
Misschien heb je er meer aan om te leren hoe negatieve gedachten over jezelf zijn ontstaan, als zulke gedachte aan afweer zijn voor bepaalde gebeurtenissen dan kan je mediteren wat je wil maar komt het pas uit je systeem als je de achterliggende gebeurtenis helder krijgt en verwerkt/heelt. Klinkt nu alsof je psyche nu nog gelooft dat het gedachte van minderwaardigheid moet spuien om je af te leiden van wat erachter zit. Misschien heb je hier iets aan http://www.pastrealityintegration.com/nl/info-over-priquote:Op vrijdag 26 april 2013 12:07 schreef Hammet het volgende:
Waar ik nu vooral last van heb is sterke sociale onzekerheid. Hoe vaak mensen ook tegen mij zullen zeggen dat ze me tof/aardig/grappig/whatever vinden, in mijn hoofd blijft altijd gedachte rondzweven dat ik niet goed genoeg ben. Hierdoor voel ik me vaak niet op mijn gemak, zelfs niet onder vrienden.
Eigenlijk is mediteren proberen nergens aan te denken. Het probleem daarvan is dat je inderdaad gaat nadenken over hoeveel je nadenkt. Lekker nuttigquote:Op zondag 21 april 2013 12:43 schreef Hammet het volgende:
Ik ben sinds ongeveer twee weken ook begonnen met meditatie, maar ik vind het nog behoorlijk moeilijk.
Ik ben begonnen met tien minuten per dag, en bouw dat nu rustig op (ik kreeg er in het begin namelijk wat hoofdpijn van). Maar wat ik ervaar is dat de momenten dat ik niet met mn gedachten helemaal ben afgedwaald , ik vaak in mijn gedachten continu bezig ben met hoe ik mediteer. Doe ik het wel goed? Hoe lang nog? Moet ik nu op mijn adem letten? Oh nee, wacht, misschien op de geluiden om mij heen? Oh, volgens mij was het net eventjes stil in mijn hoofd; shit nu dus niet meer.
Ik begrijp dat dit ook gewoon gedachten zijn die ik moet accepteren en vanzelf voorbij moet laten gaan, maar het maakt het er niet makkelijker op. Is dit een bekend beginnersprobleem? En dus maar gewoon accepteren, verder gaan met dagelijks mediteren en ze uiteindelijk minder sterk zien worden?
Overigens, maakt het uit of ik met ogen dicht of open te mediteer? Ik ben geneigd om met mijn ogen dicht te mediteren, maar ik heb het gevoel dat ik dan meer moeite heb om meer in het moment te zitten. Open ogen houdt me meer in dat moment, maar dan krijg ik vaak last van m'n ogen (een gespannen staar). De derde optie is rond mij heen kijken in mn kamer, ervaren en opnemen wat ik zie maar verder niet interpreteren, en dit bevalt me wel; zolang ik niet langer dan een seconde of twee naar één punt kijk, wordt ik veel minder snel in gedachten getrokken. Echter heb ik wel mijn twijfels bij de juistheid van deze methode; door continu rond te kijken lijkt het alsof mijn gedachten geblokkeerd worden, en dus niet zozeer geaccepteerd en bekeken worden, en ik daarom het idee heb meer in het moment te zitten. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Toch maar weer een keer mee aan de slag.. ben een tijd terug hiermee begonnen maar heb het niet echt doorgezet. Ik heb dit boek wat een bekende van mij aanraaddequote:Op vrijdag 26 april 2013 14:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Misschien heb je er meer aan om te leren hoe negatieve gedachten over jezelf zijn ontstaan, als zulke gedachte aan afweer zijn voor bepaalde gebeurtenissen dan kan je mediteren wat je wil maar komt het pas uit je systeem als je de achterliggende gebeurtenis helder krijgt en verwerkt/heelt. Klinkt nu alsof je psyche nu nog gelooft dat het gedachte van minderwaardigheid moet spuien om je af te leiden van wat erachter zit. Misschien heb je hier iets aan http://www.pastrealityintegration.com/nl/info-over-pri
Het is een tijdje terug dat ik ze voor het eerst las maar meen me te herinneren dat het boek in jouw post (dat is de 3e geloof ik, als je die voor kinderen niet mee rekent) vergeleken met de eerdere 2 erg oppervlakkig was en vooral ging om het bewust zijn en herkenning van de afweer, niet zo zeer in het ontstaan ervan terwijl dat juist, vind ik, het meeste inzicht geeft omdat je dan weet waarom 'het' er isquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:03 schreef Boswachtertje het volgende:
Toch maar weer een keer mee aan de slag.. ben een tijd terug hiermee begonnen maar heb het niet echt doorgezet. Ik heb dit boek wat een bekende van mij aanraadde
aha welke titel raad je me aan? Ik heb nog wat vvv bonnen, hopelijk zijn die inwisselbaar op bolquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:37 schreef Canillas het volgende:
erg oppervlakkig was en vooral ging om het bewust zijn en herkenning van de afweer, niet zo zeer in het ontstaan ervan
Ik zou het 2e boek, Illusies, nemen http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/ Is de opvolger van De Herontdekking Van Het Ware Zelf (met ware zelf bedoelen ze jij als bewustzijn die verstrikt kan raken in het denken) en bevat de basisuitleg over hoe afweer zich vormt en een stappenplan voor herkennen en omkeren van afweer per soort afweerquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:43 schreef Boswachtertje het volgende:
aha welke titel raad je me aan? Ik heb nog wat vvv bonnen, hopelijk zijn die inwisselbaar op bol
Wat een vent!quote:
So wrong...quote:Op vrijdag 26 april 2013 15:39 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Eigenlijk is mediteren proberen nergens aan te denken.
quote:Op zondag 21 april 2013 14:00 schreef Gray het volgende:
Do you think
you can clear your mind by
sitting constantly in silent meditation?
This makes your mind narrow,
not clear. Integral awareness
is fluid and adaptable,
present in all places
and at all times.
That is true
meditation.
-Lao-Tsu
Huh, want vrouwen vinden het boeiend wanneer een man mediteert?quote:Op zondag 28 april 2013 16:57 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Wat een vent!![]()
Leuk filmpje.
Al heeft hij het wel vaak over het nut van mediteren bij het versieren van vrouwen![]()
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtquote:Op zondag 28 april 2013 18:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Huh, want vrouwen vinden het boeiend wanneer een man mediteert?
Ah, daar zit wel iets in ja.quote:Op zondag 28 april 2013 18:13 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtLife goes on.
Misschien leren vrouwen wel er door heen te prikken, dat ze echt kan zien of iemand fearless is en zelfvertrouwen heeft, of doet alsofquote:Op zondag 28 april 2013 18:40 schreef YogaLove het volgende:
Ja een bepaalde uitstraling. Hopelijk werkt het andersom ook
heldquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik zou het 2e boek, Illusies, nemen http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/ Is de opvolger van De Herontdekking Van Het Ware Zelf (met ware zelf bedoelen ze jij als bewustzijn die verstrikt kan raken in het denken) en bevat de basisuitleg over hoe afweer zich vormt en een stappenplan voor herkennen en omkeren van afweer per soort afweer
Vvv bonnen kun je laten omzetten in bol.com cadeaubon met een formulier op hun site
Wat vind je er van tot nu toe?quote:Op maandag 29 april 2013 11:53 schreef hijweer het volgende:
HA! ik ben zelf toevallig met het lezen van Power of Now bezig van Eckhart Tolle, ik heb er twee boeken van. Ben benieuwd
Haha, klopt. Hij staat aan het hoofd van een groot self development bedrijf. Vind het zelf alleen maar handig dat er praktische toepassingen in zittenquote:Op zondag 28 april 2013 16:57 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Wat een vent!![]()
Leuk filmpje.
Al heeft hij het wel vaak over het nut van mediteren bij het versieren van vrouwen![]()
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.quote:Op maandag 29 april 2013 11:48 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Misschien leren vrouwen wel er door heen te prikken, dat ze echt kan zien of iemand fearless is en zelfvertrouwen heeft, of doet alsof
aha vandaar. Ik snap zijn tips wel en die zijn ook handig vooral als het gaat om het leren van meer zelfvertrouwen te krijgen.. En rust in je lijf.quote:Op maandag 29 april 2013 12:50 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Haha, klopt. Hij staat aan het hoofd van een groot self development bedrijf. Vind het zelf alleen maar handig dat er praktische toepassingen in zitten
quote:“When performing meditation practice one should think of it as just a natural function of everyday life, like eating or breathing, not as a special, formal event to be undertaken with great seriousness and solemnity. One must realize that to meditate is to pass beyond effort, beyond practice, beyond aims and goals, and beyond the dualism of bondage and liberation.
Meditation is always perfect, so there is no need to correct anything. Since everything that arises is simply the play of the mind, there are no bad meditation sessions and no need to judge thoughts as good or evil. Therefore one should not sit down to meditate with various hopes and fears about the outcome-one just does it, with no self-conscious feeling of “I am meditating,” without effort, without strain, without attempting to control or force the mind, without trying to become peaceful.”
-Chögyam Trungpa Rinpoche From “Maha Ati” via The Collected Works of Chögyam Trungpa vol 1.
Dat klinkt dan wel weer praktisch voor mij. Even kijken hoor..quote:Op maandag 29 april 2013 14:40 schreef YogaLove het volgende:
[..]
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.
Ik vind het wel wat jammer dat hij (van dat filmpje) dus door laat schemeren dat hij meditatie als een middel gebruikt voor dat doel.
Niet echt Mindful
Truukjes doe ik niet aan. Deze gast focust op wie je bent en algemene principes, in plaats van wat je doet. Meditatie helpt je om makkelijker in het moment te komen, wat ook erg kan helpen als je met een vrouw aan het praten bentquote:Op maandag 29 april 2013 14:45 schreef YogaLove het volgende:
[..]
aha vandaar. Ik snap zijn tips wel en die zijn ook handig vooral als het gaat om het leren van meer zelfvertrouwen te krijgen.. En rust in je lijf.
Alleen wanneer het trucjes worden om een vrouw mee naar huis te krijgen, kun je je afvragen wie je voor de gek aan het houden bent.
Niet iedereen wil de verlichting zelve worden. Zoals Eckhart Tolle 2 jaar op een bankje zitten en intens gelukkig zijn is een optie, maar niks voor mij. Het blijft een balans tussen jezelf accepteren zoals je bent en doelen nastreven.quote:Op maandag 29 april 2013 14:40 schreef YogaLove het volgende:
[..]
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.
Ik vind het wel wat jammer dat hij (van dat filmpje) dus door laat schemeren dat hij meditatie als een middel gebruikt voor dat doel.
Niet echt Mindful
Mooi stukje, zo zou ik het zelf ook beschrijven. Als ik met mensen wel eens praat over meditatie, bijvoorbeeld als tip als mensen zeggen onrustig en te druk in hun hoofd te zijn, zeggen ze wel eens "Ik heb het wel geprobeert, maar het lukte niet" of "Ik heb er geen geduld voor."quote:
Plus we weten allemaal best wel hoe we vrouwen moeten benaderen. Dat zit in onze genen! Als er iets is waar de mens goed in is dan is het wel voortplanten. Het zit in onze genen om een partner te zoeken en onze genen door te geven.quote:Op zondag 28 april 2013 18:13 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtLife goes on.
Beetje moeilijk te zeggen want ik heb het alleen nog maar even vluchtig doorbladerdquote:Op maandag 29 april 2013 12:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat vind je er van tot nu toe?
Dan moet je even de titels zeggen. Volgens mij zijn het gele en het blauwe boek nagenoeg hetzelfde. Alleen is de blauwe 'in de praktijk'. Dus meer praktijkgericht.quote:Op maandag 29 april 2013 17:27 schreef hijweer het volgende:
[..]
Beetje moeilijk te zeggen want ik heb het alleen nog maar even vluchtig doorbladerdGa vanavond daadwerkelijk beginnen met lezen. Ik heb trouwens een licht-blauw boekje en een zwart met rood boekje wat zeg maar in een gradient loopt. Welke is het handigst om mee te beginnen?
Blauw = guide to spiritual enlightenmentquote:Op maandag 29 april 2013 17:36 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dan moet je even de titels zeggen. Volgens mij zijn het gele en het blauwe boek nagenoeg hetzelfde. Alleen is de blauwe 'in de praktijk'. Dus meer praktijkgericht.
Ja, dat is zo. Mensen willen moeiteloos leven, dus steken ze allerlei soorten moeite in het leven om die wens te vervullen. Ze kijken naar anderen en denken: die doet het alsof het geen moeite kost! Maar diegene steekt er ook moeite in, alleen doet die er geen moeite voor. Effortly putting effort into something. Action without action, wei wu wei. Het is zo simpel dat je er moeilijk over wil doen. Want anders was al je moeite voor niets toch? Anders verdien je het niet, toch?quote:Op maandag 29 april 2013 16:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mooi stukje, zo zou ik het zelf ook beschrijven. Als ik met mensen wel eens praat over meditatie, bijvoorbeeld als tip als mensen zeggen onrustig en te druk in hun hoofd te zijn, zeggen ze wel eens "Ik heb het wel geprobeert, maar het lukte niet" of "Ik heb er geen geduld voor."
Die prestatiebehoefte zit gewoon in onze cultuur.
Verwar verwarring niet met verwaarlozing. Het is niet erg om verward te zijn, niet weten welke kant je op moet. Laat jezelf maar lekker in de war zijn tijdens meditatie. Het is niet slecht, ook niet goed. Het is gewoon even zo, en straks is het weer even anders, tot het weer niet zo is. Laat de structuur de structuur zijn en de verwarring de verwarring. Patatje met zonder.quote:Wat voor mij een punt is, is mijn behoefte aan structuur. Ik raak snel uit 'balans' als een dag chaotisch verloopt. Bij meditatie komt al die verwarring in een keer op me af. Ik vind het lastig om aan de ene kant los te laten en aan de andere kant structuur in het leven te behouden..
Dat zou in elk gesprek fijn zijn inderdaad, als je gesprekspartner er ook écht bij is.quote:Op maandag 29 april 2013 16:47 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Truukjes doe ik niet aan. Deze gast focust op wie je bent en algemene principes, in plaats van wat je doet. Meditatie helpt je om makkelijker in het moment te komen, wat ook erg kan helpen als je met een vrouw aan het praten bent
Graag gedaanquote:Op maandag 29 april 2013 11:49 schreef Boswachtertje het volgende:
heldthnx.. bij de plaatselijke boekhandel hebben ze meestal net niet de boeken die ik zoek, dus dit is zeer welkome info!
Jah klopt, laten we daar maar niet over beginnen..quote:Op maandag 29 april 2013 21:18 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Dat zou in elk gesprek fijn zijn inderdaad, als je gesprekspartner er ook écht bij is.
Helaas merk ik steeds vaker dat er geen echt contact is en men is afgeleid door voornamelijk de smartphone.(maar dat is wss weer een hele andere discussie
).
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:53 schreef Gray het volgende:
NHS recognises that mindfulness meditation is good for depression
Scientists have now discovered how mindfulness meditation can give patients control over levels of depression, anxiety and chronic pain
quote:Op maandag 6 mei 2013 14:07 schreef Gray het volgende:
POP postte een tijdje terug al iets (een filmpje?) over de invloed van meditatie op genexpressie. Hier een artikel over hetzelfde:
http://www.newscientist.c(...)ote-good-health.html
Kun je je opmerking "best interessant" wat toelichten? Ben nieuwsgierigquote:Op maandag 13 mei 2013 20:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik heb het boek onlangs aangeschaft. Afgelopen woensdag ben ik begonnen met lezen. Na het lezen van het eerste hoofdstuk heb ik 4 dagen rust ingelast omdat ik wat bezoek had en andere zaken te doen had. Gisteren het tweede hoofdstuk gelezen.
Best interessant. Zo nu en dan heb ik het gevoel dat het boek over mij gaat.
Nou ja, gewoon de manier waarop het een en ander wordt benaderd. Verstand, emoties en pijn(lichaam). Vooral het stuk over identificatie van het ego met het pijnlichaam sprak me aan. Toch best lastig om uit te leggen waarom ik het best interessant vind.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kun je je opmerking "best interessant" wat toelichten? Ben nieuwsgierig
Helemaal eens met je verhaal over dat gevoelens je iets proberen te vertellen!quote:Op zondag 19 mei 2013 18:18 schreef Fusions het volgende:
Deze techniek heeft mij geholpen om gemakkelijk in diepe meditatie te komen en mijn dagelijkse stress zo goed als weg te halen.
Er zijn verschillende redenen waarom wij gevoelens krijgen die wij onprettig vinden en die ons uit het moment halen:
-belief systems en definities (dit mag niet, dit hoort niet, ik hoor zo te zijn)
-Angst
Die gevoelens die wij krijgen en als onprettig ervaren hebben een reden, ze proberen ons wat te vertellen. Namelijk dat er iets in ons onderbewuste zit wat er niet hoort.
Vraag aan het gevoel wat het je probeert te vertellen,
onderzoek welke definitie of angst er in jouw onderbewuste zit,
als je kan uitvogelen wat het is, waarom je je zo voelt dan is het weg.
Want dan zie je dat het nergens op slaat en dan kan je het achter je laten.
Wat aansluit bij wat je hier zegt over je gevoelens die je iets proberen te vertellen:quote:Op zondag 19 mei 2013 18:18 schreef Fusions het volgende:
Deze techniek heeft mij geholpen om gemakkelijk in diepe meditatie te komen en mijn dagelijkse stress zo goed als weg te halen.
Er zijn verschillende redenen waarom wij gevoelens krijgen die wij onprettig vinden en die ons uit het moment halen:
-belief systems en definities (dit mag niet, dit hoort niet, ik hoor zo te zijn)
-Angst
Die gevoelens die wij krijgen en als onprettig ervaren hebben een reden, ze proberen ons wat te vertellen. Namelijk dat er iets in ons onderbewuste zit wat er niet hoort.
Vraag aan het gevoel wat het je probeert te vertellen,
onderzoek welke definitie of angst er in jouw onderbewuste zit,
als je kan uitvogelen wat het is, waarom je je zo voelt dan is het weg.
Want dan zie je dat het nergens op slaat en dan kan je het achter je laten.
bij mij ook!quote:Op maandag 20 mei 2013 21:04 schreef Detroit het volgende:
/eens met Yogalove..
Sterker nog, dat inzicht zoeken en vinden is op dit moment even hetgeen wat mijn leven zin geeft.
Hoe hebben ze je leven veranderd dan? * Detroit is altijd benieuwd naar succesverhalen!quote:Op maandag 20 mei 2013 21:35 schreef Smugface het volgende:
De boeken van Eckhart Tolle (Kracht van het Nu & Een Nieuwe Aarde) hebben oprecht mijn leven veranderd.
Fantastische boeken
Goed uitgelegd en herkenbaarquote:Op maandag 20 mei 2013 22:29 schreef Smugface het volgende:
Ik was altijd heel geïdentificeerd met het stemmetje in mijn hoofd (niet op de schizofrene manierje eigen gedachtestroom)
en hier kon ik af en toe gek van worden.
Ik was druk bezig met "wie ben ik, wat wil ik worden, hoe wil ik zijn"
Via Eckhart Tolle kwam ik erachter dat je in plaats van iemand te zijn, je ook gewoon kon zijn.
In plaats van Ik ben die en die, werd het slechts Ik Ben.
Bovendien leerde ik het stemmetje in mijn hoofd niet zo serieus te nemen en het af en toe uit te zetten.
Andere dingen herkende ik niet in mezelf maar wel in anderen, waar ik ook al eerder over nagedacht had
"Als ik meer heb dan ben ik meer" is een veelvoorkomende gedachtegang die eigenlijk nergens op slaat en ook nooit voor geluk zal zorgen.
Ook hierin herkende ik mensen uit mijn omgeving, waaraan ik me stoorde;
"Erkenning eisen voor iets dat je gedaan hebt en boos worden of van slag raken als je het niet krijgt; proberen aandacht te krijgen door over je problemen of je ziekte te praten of door een scène te maken; je mening geven als niemand daar om vraagt en die mening niets wezenlijks aan de
situatie bijdraagt; meer bezig zijn met hoe de ander jou ziet dan met de ander, dat
wil zeggen dat je andere mensen gebruikt voor egoïsche bespiegeling of om je ego
te versterken; proberen indruk te maken op andere mensen door bezittingen,
kennis, een goed uiterlijk, status, lichaamskracht enzovoort; een tijdelijke
vergroting van het ego bewerkstelligen door boos op iets of iemand te reageren,
dingen persoonlijk op te vatten, je gekwetst voelen; jezelf in het gelijk en anderen in
het ongelijk stellen door armzalig mentaal of verbaal te klagen; belangrijk willen
zijn of lijken."
Ik vatte voorheen ook wel eens dingen persoonlijk op/voelde me gekwetst en ik kwam erachter hoe onnodig en stom dit eigenlijk was. Ook kwam ik erachter dat niet iedere emotie die je voelde serieus hoefde te worden genomen. Een emotie is een reactie op je gedachtegang, en soms andersom. Zo kon je ook je eigen emoties sturen.
Kortom; het heeft me rust in mijn hoofd gegeven. Ik zou niemand anders willen zijn. En ik weet inmiddels hoe ik mijn leven wil leiden. Ik kan me focussen op veel belangrijkere zaken nu het in mijn hoofd geordend en rustig is. En dat geeft mij geluk.
Dat laatste waar je het over hebt is heel normaal. Ik kon in het begin ook maar 1 of 2 seconden in het Nu zijn en daar gingen mn gedachten weer. Dat werd later 5 seconden, toen 10 seconden en nu kan ik het vast wel een minuut of langer.quote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik ben inmiddels zo'n twee maanden met deze materie bezig. Ik merk dat veel dingen in het begin wel klikten, maar al snel wegzakten. Het gevoel dat het klopt wat er gesuggereerd wordt is veelal ook verdwenen. Je vervalt heel snel weer in oude patronen van onbewustzijn, merk ik wel!
Goed, nu proberen er ook actiever mee om te gaan. Het lukt me steeds beter om mijn gedachten te observeren, bepaalde herhalende gedachtenpatronen te herkennen, en het lukt me ook meer en meer om mezelf erop te betrappen als ik diep in het onbewustzijn gezogen ben. Bizar hoe snel dat soms gebeurt, zeg. Zo haal je jezelf de éne seconde uit je gedachtenstroom vandaan en ben je in het nu, de volgende seconden word je alweer overrompeld door gedachten waarin je je doodeenvoudig weer mee laat voeren. Ik wist natuurlijk al hoe overvloedig aanwezig die gedachtenstroom is (anders was ik hier niet), maar nu valt me pas op hoe ontzettend sterk die aantrekkingskracht van gedachten en ego is. Wel interessant
.
Ik zit wel een beetje met het volgende. Ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat wanneer ik mijn gedachten en mijn ego observeer, wanneer ik dus in het Nu zou zijn, dat dat ook gewoon mijn ego is. Het ego die simpelweg in een andere verschijningsvorm naar boven komt. Gedachten over gedachten zijn nog steeds gedachten, zeg maar. Niet dat ik daar iets mis mee vind, zeker niet als die observerende gedachten geheel neutraal van aard zijn, maar toch voelt het een beetje gek en alsof ik nog steeds door mn ego in de maling wordt genomen.
Ik heb niet echt een specifieke vraag, het voelt gewoon wat maf. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ergens is het waar en weet ik dat het kan.. maar voor mij zelf werkt het niet zo.. dan raak ik op een gegeven moment toch weer afgeleid. Het heeft allemaal te veel moeten in zich, terwijl ik zelf al veel te veel wil. Ik merk dat ik me ging focussen op de gedachten ipv het met rust te laten. Maar nu merk ik dat het eigenlijk heel simpel is.quote:Op woensdag 22 mei 2013 01:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat laatste waar je het over hebt is heel normaal. Ik kon in het begin ook maar 1 of 2 seconden in het Nu zijn en daar gingen mn gedachten weer. Dat werd later 5 seconden, toen 10 seconden en nu kan ik het vast wel een minuut of langer.
Oefening baart kunst
Om in gedachten bezig te kunnen zijn, of anders gezegd, om door gedachten bezig te kunnen worden gehouden moet er aandacht naartoe, anders zit het niet in je belevingquote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik heb niet echt een specifieke vraag, het voelt gewoon wat maf. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Die eerste zin zie ik als overgave aan dat wat is; het moment.quote:“When you come to see that you can do nothing, that the play of thought or feeling just goes on by itself as a happening, then you are in a state which we will call meditation. And slowly without being pushed, your thoughts will come to silence. That is to say, all the verbal symbolic chatter going on in the skull — don’t try and get rid of it because that will again produce the illusion that there’s a controller. It just goes on and goes on and goes on and finally gets tired of itself, gets bored and stops. And so then there’s a silence. And this is a deeper level of meditation. And in that silence you suddenly begin to see the world as it is.”
— Alan Watts
Nee, maar een mooie rake tekst is het zekerquote:
Ik herken dat ook wel. Maar merk ook dat ik dat met name met een aantal van dat soort figuren heb. Die Eckhart Tolle heb ik bijv. niks mee, dat boek vind ik overdreven geschreven en krijg ik rillingen vanquote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik ben inmiddels zo'n twee maanden met deze materie bezig. Ik merk dat veel dingen in het begin wel klikten, maar al snel wegzakten. Het gevoel dat het klopt wat er gesuggereerd wordt is veelal ook verdwenen. Je vervalt heel snel weer in oude patronen van onbewustzijn, merk ik wel!
Er is een dude die ik volg op tumblr, en die lijkt echt zo'n discipel van Tolle en schrijft net zo, als niet 'zoeter'... Telkens als ik dat lees krijg ikquote:Op woensdag 22 mei 2013 13:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik herken dat ook wel. Maar merk ook dat ik dat met name met een aantal van dat soort figuren heb. Die Eckhart Tolle heb ik bijv. niks mee, dat boek vind ik overdreven geschreven en krijg ik rillingen van. Bij Watts lukt dat wel bijvoorbeeld.
Maar wauw, wat is dit herkenbaar, met name het dikgedrukte.quote:When the mind is kept away from its preoccupations, it becomes quiet. If you do not disturb this quiet and stay in it, you find that it is permeated with a light and a love you have never known; and yet you recognise it at once as your own nature. Once you have passed through this experience, you will never be the same man again; the unruly mind may break its peace and obliterate its vision; but it is bound to return, provided the effort is sustained; until the day when all bonds are broken, delusions and attachments end and life becomes supremely concentrated in the present.
Nisargadatta Maharaj
Je geeft zelf het antwoord Grayquote:Op woensdag 22 mei 2013 13:22 schreef Gray het volgende:
Er is een dude die ik volg op tumblr, en die lijkt echt zo'n discipel van Tolle en schrijft net zo, als niet 'zoeter'... Telkens als ik dat lees krijg ik-neigingen en wil ik per direct iets van zen lezen/doen. Ik ben er nog niet over uit of dit een ego-iets is van me...
![]()
Vast wel.
Heb je toevallig zijn boek 'I am THAT' gelezen (vertaald als Ik ben ZIJN)?quote:Op woensdag 22 mei 2013 13:22 schreef Gray het volgende:
Deze kerel heeft af en toe ook van die zoete taal, zoals je zelfs in dit stuk wel kan lezen:
Maar wauw, wat is dit herkenbaar, met name het dikgedrukte.
Tis niet dat hij het zoet vindt, maar ik. Zelf vind ie zich waarschijnlijk heel spiritueel, wat eigenlijk ook niets anders is dan een spiritueel ego in mijn ogen.quote:Op woensdag 22 mei 2013 15:21 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Je geeft zelf het antwoord Gray
Tis gewoon deel van de ervaring dat 'jij' dat te zoet vindt. Wil niet zeggen dat het niet zoet is overigensMaar ik heb gemerkt dat je je persoonlijkheid helemaal niet hoeft uit te schakelen. Laat hem/haar gewoon zijn zoals ie is, maar identificeer je er niet mee. Dus als je persoonlijkheid het zoet vindt, laat hem het dan zoet vinden Dat brengt zo veel ruimte mee
Nope, al spreekt zijn direct benadering me heel erg aan. Spiritualiteit is immers al vaag zat, dus waarom het ook nog vager maken met vage bewoordingen? Behalve dan eventueel enkele gevallen daarmee zodanig verwarren dat ze tot realisatie komen...quote:Heb je toevallig zijn boek 'I am THAT' gelezen (vertaald als Ik ben ZIJN)?
Zat gisteren wat te lezen van Nisargadatta Maharaj, het blijft me aanspreken
Ja, het zal inderdaad een kwestie van geduld en oefening zijn. En acceptateren dat ik momenteel niet langer dan één seconde in het Nu zou kunnen zijn, maar dat doe ik ook wel.quote:Op woensdag 22 mei 2013 01:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat laatste waar je het over hebt is heel normaal. Ik kon in het begin ook maar 1 of 2 seconden in het Nu zijn en daar gingen mn gedachten weer. Dat werd later 5 seconden, toen 10 seconden en nu kan ik het vast wel een minuut of langer.
Oefening baart kunst
Dit is een goede tip, inderdaad. Tolle spreekt hier ook over, bij alles wat je doet altijd een deel van je aandacht op je lichaam houden. 'Try to feel your body from the inside', zoals hij het geloof ik zegt, hoewel ik dat weer een wat gekke en zweverige verwoording vind. Maar ik heb gemerkt dat altijd een deel van je aandacht op je zintuigen, en dan met name tast, goed werkt om mezelf in het nu te houden.quote:Op woensdag 22 mei 2013 08:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Om in gedachten bezig te kunnen zijn, of anders gezegd, om door gedachten bezig te kunnen worden gehouden moet er aandacht naartoe, anders zit het niet in je belevingWat hier in mijn ervaring heel goed in helpt is altijd aandacht houden in je lichaam, volledig voelen waar je bent en te voelen dat je er bent.
In Zen richten ze zich juist op die bezigheid van het moment, de perfectie daarvan en daarin. Wanneer je helemaal opgaat in wat je doet is er geen jij meer, slechts de actie.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:16 schreef Hammet het volgende:
[..]
Ja, het zal inderdaad een kwestie van geduld en oefening zijn. En acceptateren dat ik momenteel niet langer dan één seconde in het Nu zou kunnen zijn, maar dat doe ik ook wel.
[..]
Dit is een goede tip, inderdaad. Tolle spreekt hier ook over, bij alles wat je doet altijd een deel van je aandacht op je lichaam houden. 'Try to feel your body from the inside', zoals hij het geloof ik zegt, hoewel ik dat weer een wat gekke en zweverige verwoording vind. Maar ik heb gemerkt dat altijd je een deel van je aandacht op je zintuigen, en dan met name tast, goed werkt om mezelf ik het nu te houden.
Maar dit kost wel energie. Mezelf er continu aan moeten herinneren om de aandacht in het lichaam te houden, haalt me soms juist uit de focus van de taak waar ik mee bezig ben. Is dit ook een kwestie van oefenen en veel doen, waardoor het op den duur veel natuurlijker gebeurd?
Verandering bewerkstelligen kost over het algemeen altijd energie, vooral wanneer het gaat om dingen die al heel lang op een bepaalde manier gaan, met de tijd gaat het beter en makkelijker is mijn ervaringquote:Op woensdag 22 mei 2013 16:16 schreef Hammet het volgende:
Maar dit kost wel energie. Mijzelf er continu aan moeten herinneren om de aandacht in het lichaam te houden, haalt me soms juist uit de focus van de taak waar ik mee bezig ben. Is dit ook een kwestie van oefenen en veel doen, waardoor het op den duur veel natuurlijker gebeurd?
Als je dat tof vindt, dan raad ik je aan ook eens Revolver te kijken.quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:38 schreef Hitch_Slap het volgende:
kijktip
Op terugkijkend is Fight Club een en al lessen in mindfullness met een stortvloed aan prachtige dialogen en dat profetisch einde (degenen die het gezien hebben weten wat ik bedoel)
Het nut daarvan ontgaat me tot op heden ook nog.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:01 schreef Hammet het volgende:
Zojuist een guided meditation gedaan, wat is dat naar zeg, dat wijf hield d'r mond maar niet. Hoe kan ik nou mindful zijn als zij er continu doorheen kletst
. Nee, ik houd het wel gewoon bij mijn eigen ruis en stilte.
Misschien is het nuttig bij je allereerste sessie? Een eventuele tweede? Daarna moet je het toch gewoon lekker zelf doen.quote:Op zondag 9 juni 2013 14:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Het nut daarvan ontgaat me tot op heden ook nog.
Een stille meditatie in gezelschap kan ik me best in vinden, omdat je kan delen in elkaars rust. Eventuele toelichting zou ik doen voor en na de meditatie, om context aan te brengen.
Ik ga eens kijken op internet wat mensen denken over guided meditation. Wie weet pik ik nog iets gunstigs op.
Ja, dat bedacht ik me op dat moment ook, het opmerken en bekijken van de irritatie omdat ze d'r klep maar niet hield is ook mindfullnessquote:Op zondag 9 juni 2013 21:44 schreef YogaLove het volgende:
Ik vond de geleide meditaties wel fijn in het begin. Want toen wist ik echt niet wat ik moest doen. Nu doe ik ze ook liever in stilte.
Bij de mindfulness leerden we dat de weerstand tegen zo'n stem (ik had erg moeite met 1 zo'n Limburger op de cd.. Sorry Limburgers) ook iets was om te leren aanvaarden. Accepteren wat er is dus ook de irritatie
.
Na een keer of zes is het me wel gelukt en daarna vond ik die juist de fijnste. Geen verzet dus.
Misschien is stadsverlichting dan wat voor jou!quote:Op zondag 9 juni 2013 14:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Het nut daarvan ontgaat me tot op heden ook nog.
Een stille meditatie in gezelschap kan ik me best in vinden, omdat je kan delen in elkaars rust. Eventuele toelichting zou ik doen voor en na de meditatie, om context aan te brengen.
Ik ga eens kijken op internet wat mensen denken over guided meditation. Wie weet pik ik nog iets gunstigs op.
quote:Iedere maand komen mensen in 684 huiskamers bijeen om een uur stil te zijn. Door samen in een huiskamer te mediteren, kom je niet alleen thuis bij jezelf, maar ook bij elkaar. Bovendien heeft gezamenlijke stilte een positief effect op de omgeving. Er ontstaat meer harmonie en flow. Als je een betere wereld wilt, hoef je de straat niet op. Je bent effectiever als je samen een krachtig meditatief veld creëert. Doe mee met Stadsverlichting. Verlicht jezelf, verlicht elkaar en verlicht je wereld!
Leuke naam!quote:Op vrijdag 14 juni 2013 11:14 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Misschien is stadsverlichting dan wat voor jou!
http://www.stadsverlichting.nu/
[..]
Of... als je geen astronaut bent (geweest) reis je af naar een donkere plek om de indrukwekkende sterrenhemel en melkweg te aanschouwen, reflecterend op de nietigheid van ons bestaanquote:Op vrijdag 14 juni 2013 01:00 schreef Probably_on_pcp het volgende:
De beste manier om volledig in het nu te komen en je 1 te voelen met alles:
Some Strange Things Are Happening To Astronauts Returning To Earth
Who would have thought traveling to outer space could be such a profound experience? OK, probably everybody, but these former astronauts really articulate it in a way that was just a little mind-blowing.
Morgen eens kijkenquote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:07 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Of... als je geen astronaut bent (geweest) reis je af naar een donkere plek om de indrukwekkende sterrenhemel en melkweg te aanschouwen, reflecterend op de nietigheid van ons bestaan
Deze meneer is John Dobson, een legende onder (amateur) astronomen en boeddhist.
Astronomie is een vorm van spiritualiteit, door een telescoop turen is meditatie.
Leuke docu, thanks! Grappige vent ookquote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:07 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Of... als je geen astronaut bent (geweest) reis je af naar een donkere plek om de indrukwekkende sterrenhemel en melkweg te aanschouwen, reflecterend op de nietigheid van ons bestaan
Deze meneer is John Dobson, een legende onder (amateur) astronomen en boeddhist.
Astronomie is een vorm van spiritualiteit, door een telescoop turen is meditatie.
Haha, Minecraft World staat ook geïllustreerd in scaleoftheuniverse. Welke verbazingwekkend groot is btw!quote:Op zaterdag 15 juni 2013 15:44 schreef Hammet het volgende:
[..]
Leuke docu, thanks! Grappige vent ook.
Semi-offtopic: mocht je nog eens versteld willen staan van ons universum, zonder daarbij een telescoop te moeten bouwen, check dan eens http://scaleofuniverse.com/. Zo ongelooflijk indrukwekkend, dat ontneemt me echt alle woorden.
"Wow, that is cool."quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:07 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Alan Watts - "You are a function of what the whole universe is doing in the same way that a wave is a function of what the whole ocean is doing."quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:49 schreef Gray het volgende:
[..]
Haha, Minecraft World staat ook geïllustreerd in scaleoftheuniverse. Welke verbazingwekkend groot is btw!
Na het voorstellen van dat soort dimensies voel ik me naderhand altijd een beetje 'mindraped'...
Ik snap niet hoe die quote toepasselijk is hier.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 20:34 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Alan Watts - "You are a function of what the whole universe is doing in the same way that a wave is a function of what the whole ocean is doing."
Het is zo bijzonder hoe alles in elkaar valt, elk moment weer..
Tis een toffe video btw Hitch_Slap, thnx voor het delen!
Nee doelde op je laatste zin - 'Na het voorstellen van dat soort dimensies voel ik me naderhand altijd een beetje 'mindraped'..'quote:Op zaterdag 15 juni 2013 20:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe die quote toepasselijk is hier.
Of doel je op hoe de virtuele wereld zelf een golf is in de zee van onze realiteit, oid?
Ah, op die manier! Het doet wel denken aan die ervaring dat ik m'n mind 'zag' oplossen. Het komt enorm overeen met hoe Tolle zijn ervaring beschrijft.quote:Op zaterdag 15 juni 2013 20:44 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Nee doelde op je laatste zin - 'Na het voorstellen van dat soort dimensies voel ik me naderhand altijd een beetje 'mindraped'..'
Was niet echt een directe connectie met jouw quote, hooguit in mijn hoofd
Ik zie het zo: Er is een soort van verbinding tussen ons en het universum..
en volgens mij herken jij dat op een bepaald niveau in jezelf.. je geeft aan dat je je mindraped voelt
Misschien zijn we wel bang voor de grootte van het universum.. omdat we het universum niet echt kennen
Ja, dat herken ik wel. Ik had dat heel sterk toen ik afgelopen zomer op vakantie was in de Alpen, en bij een een mooie heldere nacht superlang naar de hemel heb zitten turen. Die sterrenhemel die we hier in het sterk verlichte Nederland kennen is echt niets vergeleken met de sterrenhemel op een hoge en donkere plek, zoveel kleur en diepte!quote:Op zaterdag 15 juni 2013 17:49 schreef Gray het volgende:
[..]
Na het voorstellen van dat soort dimensies voel ik me naderhand altijd een beetje 'mindraped'...
Dit kan ik beamen. Ik heb mijn kijker helaas de deur uit moeten doen toen ik naar de stad verhuisde, maar het is niet alleen machtig interessant, maar ook ontzettend rustgevend.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 23:07 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Het kan handig zijn te weten dat het niet zo is dat een bepaalde bezigheid rust geeft en andere niet, het is altijd hoe aanwezig je bent wat bepaald hoeveel rust je ervaart. Neemt niet weg dat het goede oefening is, stel je voor dat je tijdens bezigheden waar je de meeste stress voor jezelf creëert net zo aanwezig kan zijn als bij de dingen waar je tot rust komt, dat biedt een hoop ruimte om ook in die situaties effectief bezig te zijnquote:Op zondag 16 juni 2013 16:01 schreef M51 het volgende:
Dit kan ik beamen. Ik heb mijn kijker helaas de deur uit moeten doen toen ik naar de stad verhuisde, maar het is niet alleen machtig interessant, maar ook ontzettend rustgevend.
Zojuist begonnen in Radical Honesty. Ik vind dat hij wat chaotisch schrijft, waardoor z'n punt niet altijd even helder gemaakt wordt, maar het begint sowieso veelbelovend!quote:As we grow, we learn to interpret our experience in order to survive. We eventually become capable of caring for ourselves, but our survival techniques can, and often do, eventually kill us. What kills us is intense attachment to our interpretations and failure to distinguish these interpretations from sensate reality. This process of learning to categorize experiences, and then forgetting the distinction between categories and experience itself, is what I call learning to lie.
Mooie quote idd.. kan me er nu heel goed in vinden.. tot een paar dagen terug zou ik hebben gezegd dat ik het snap, maar nu pas snap ik waarom ik het toen niet snaptequote:Op maandag 17 juni 2013 11:18 schreef Hammet het volgende:
As we grow, we learn to interpret our experience in order to survive. We eventually become capable of caring for ourselves, but our survival techniques can, and often do, eventually kill us. What kills us is intense attachment to our interpretations and failure to distinguish these interpretations from sensate reality. This process of learning to categorize experiences, and then forgetting the distinction between categories and experience itself, is what I call learning to lie.
Grappig, want dat is ook precies de reden dat de meeste uitgevers zijn boek niet wilden uitgeven. Zijn boek voldoet niet aan de standaarden. Maar gelukkig maakt hij het zeker in het begin goed met veel humor.quote:Op maandag 17 juni 2013 11:18 schreef Hammet het volgende:
[..]
Zojuist begonnen in Radical Honesty. Ik vind dat hij wat chaotisch schrijft, waardoor z'n punt niet altijd even helder gemaakt wordt, maar het begint sowieso veelbelovend!.
quote:Op maandag 17 juni 2013 12:18 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Mooie quote idd.. kan me er nu heel goed in vinden.. tot een paar dagen terug zou ik hebben gezegd dat ik het snap, maar nu pas snap ik waarom ik het toen niet snapte
Ja, dat las ik in zijn voorwoord inderdaad.quote:Op maandag 17 juni 2013 14:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Grappig, want dat is ook precies de reden dat de meeste uitgevers zijn boek niet wilde uitgeven. Zijn boek voldoet niet aan de standaarden. Maar gelukkig maakt hij het zeker in het begin goed met veel humor.
Zal em er toch nog eens bijpakken dan.. heb em hier in de kast staan..quote:Op maandag 17 juni 2013 23:13 schreef Hammet het volgende:
Betalen met de conjo! Of even je PM checken
Ik zit deze te kijken en kom vervolgens zelf bij deze uit:quote:
Leuke vergelijking!quote:
quote:Op woensdag 22 mei 2013 22:38 schreef Hitch_Slap het volgende:
kijktip
Op terugkijkend is Fight Club een en al lessen in mindfullness met een stortvloed aan prachtige dialogen en dat profetisch einde (degenen die het gezien hebben weten wat ik bedoel)
Ik heb Fight Club zeker een keer of vier gezien, maar dat was ver voor ik me bezig hield met deze materie en wist eigenlijk niet echt dat dit het centrale thema van de film was. Ik zat net even wat Fight Club quotes op te zoeken, dingen als 'the things you used to own, now they own you.', 'You're not your job' of bovenstaande quote hebben ineens zoveel meer betekenisquote:Op woensdag 22 mei 2013 22:52 schreef Gray het volgende:
[..]
Als je dat tof vindt, dan raad ik je aan ook eens Revolver te kijken.
[ afbeelding ]
hehe wat is fictie? Als je de lijn doortrekt, is alles qua boeken fictiequote:Op woensdag 19 juni 2013 23:36 schreef Hammet het volgende:
[..]
[..]
Ik heb Fight Club zeker een keer of vier gezien, maar dat was ver voor ik me bezig hield met deze materie en wist eigenlijk niet echt dat dit het centrale thema van de film was. Ik zat net even wat Fight Club quotes op te zoeken, dingen als 'the things you used to own, now they own you.', 'You're not your job' of bovenstaande quote hebben ineens zoveel meer betekenis.
Ik ga het boek maar eens lezen, die lijkt me nog een stapje dieper. Heeft iemand nog meer boekentips? Fictie bedoel ik dan?
quote:Hoe komt het dat we vaak geen enkele zeggenschap lijken te hebben over wat we denken? Waarom gaan we steeds méér denken als we gebukt gaan onder beknellende gedachten? En hoe komt het dat we onszelf bij een toekomstige vervelende gebeurtenis al weken van tevoren lastig vallen met angstige gedachten erover?
In zijn nieuwe boek ontleedt Jan Geurtz het verschijnsel denken, en toont hij aan dat het onze meest fundamentele verslaving is. Door ons denken, en het geloof in de echtheid van onze gedachten, zitten we gevangen in het keurslijf van een onjuist beeld van onszelf en de werkelijkheid. Dit heeft tot gevolg dat we telkens weer bekneld raken in een vicieuze cirkel van nare gedachten en pijnlijke gevoelens.
Hey, lang niet gezien!quote:Op donderdag 20 juni 2013 13:22 schreef lateralize het volgende:
Kwam deze tegen, ik dacht 'even delen'
http://www.bol.com/nl/p/verslaafd-aan-denken/9200000009905998/
[..]
quote:Modern Western culture is marked by social isolation, personal alienation, lack of community, disconnection from nature, and the loss of the sacred at the center of our lives. And the Western self is riddled with inner divisions—between self and other, individual and society, mind and body, spirit and nature, or the guilty ego and the harsh, punishing superego—that were mostly unknown in the ancient cultures in which the meditative traditions first arose.
quote:Western children often grow up without the support of what the psychologist D. W. Winnicott called a good “holding environment"—a context of love and belonging that contributes to a basic sense of confidence and to overall healthy psychological development. Children who grow up in fragmented families, glued to television sets transmitting images of a spiritually lost, narcissistic world, lack a meaningful context in which to situate their lives. As a result, many Westerners suffer from what the psychologist Harry Guntrip considered to be the emotional plague of modern civilization: ego weakness, the lack of a grounded sense of oneself and one’s place in the world that shows up as self-hatred, insecurity, and self-doubt.
Een flinke lap tekst in totaal, maar héél interessant.quote:Because their ego structure serves as a defense against inner fragmentation, many Western seekers find that they are not willing or able to let go of their ego defenses, despite all their spiritual practice and realization. On a deep, subconscious level, it is too threatening to let go of the little security that their shaky ego structures provide. This is why it can be helpful for Westerners to work on dismantling the defensive personality structure in a more gradual and deliberate way, through psychological inquiry—examining and dissolving false self-images, distorted projections, and habitual emotional reactions—and developing a fuller connection with themselves in the process. In this way, psychological work can serve another important function for Westerners: helping them to individuate by clearing up the emotional conflicts that prevent them from finding an inner core of authenticity.
Dankjewel!quote:Op donderdag 20 juni 2013 00:06 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
hehe wat is fictie? Als je de lijn doortrekt, is alles qua boeken fictie
in ieder geval, los daarvan.. Alan Watts is dan wel geen fictie maar het zijn wel gewoon leuke verhalen..
Los daarvan om wat meer in jouw straatje te blijven, misschien hier eens een kijkje nemen
Hoiquote:Op donderdag 20 juni 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Hey, lang niet gezien!Ziet er interessant uit.
Ik wilde jullie wijzen op het volgende artikel:
The Psychology of Awakening
Fragmenten uit het artikel:
[..]
[..]
[..]
Een flinke lap tekst in totaal, maar héél interessant.
Heel goed artikel!quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
Doet me sterk denken aan een boek wat ik laatst heb gekocht, juist omdat ik narcistische trekjes in mezelf ontdek.. als je dan anderen vraagt, zeggen ze dat dat niet kan.. vreemd toch eigenlijk, dat je zoiets zo goed verborgen kunt houden voor jezelf en anderen..quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
[..]
Het schuingedrukte geeft de tussentijdse realisaties en vooruitgang weer. De ascetische periode staat tussen haakjes, omdat de boeddha hieruit besloot dat dit geen vooruitgang bracht. Lichaam en geest gaan hand in hand; zorgen voor het lichaam is zorgen voor de geest en andersom. Het lichaam is de tempel van de geest, zo concludeerde hij.quote:Meditations of Buddha
• Controlling the body and the sensations
• Letting go of thoughts and clinging to past and future
• Dissolving the seeds of thought and attachment
• A state of concentration in which both rapture (joy/rapture/happiness) and non-rapture ceased to exist
The five doors of sense perception had completely closed, and a heart as still as a lake on a windless day
• The meditative state called the realm of limitless space, in which the mind becomes one with infinity, all material and visual phenomena cease to arise, and space is seen as the limitless source of all things.
• The realm of limitless consciousness. One’s own presence in every phenomenon in the universe
• The realm of no materiality (illusory nature of all phenomena). The state in which is seen that no phenomenon exists outside the mind
Considerable progress, but no liberation of suffering
• The state of neither perception nor non-perception: a state of consciousness in which both perception and non-perception are eliminated.
• (Asceticism: overcoming fear and pain)
Realizing that body and mind formed one reality which could not be separated
• Returning to one’s self: Abandoning all reliance on tradition and scripture in order to find the Way
• Mindfulness: completely present to the world of phenomena; feelings, thoughts, perceptions, bodily senses
The key to liberation would be to break through ignorance and to enter deeply into the heart of reality and attain a direct experience of it. Such knowledge would not be the knowledge of the intellect, but of direct experience.
Realizations
To accept life means to accept impermanence and emptiness of self.
The source of suffering is a false belief in permanence and the existence of separate selves.
Seeing this, one understands that there is neither birth nor death, production nor destruction, one nor many, inner nor outer, large nor small, impure nor pure. All such concepts are false distinctions created by the intellect. If one penetrates into the empty nature of all things, one will transcend all mental barriers, and be liberated from the cycle of suffering.
Liberation from all suffering and anxiety, resolving the fundamental problem of birth and death.
Oneness: Non-self, or anatman, was the nature of all existence.
The secret treasure of mindfulness—it leads to the realization of liberation and enlightenment. Life is illuminated by right understanding, right thought, right speech, right action, right livelihood, right effort, right mindfulness, and right concentration.
Een zo'n 'ancient discipline' die ik gebruik vlak voor het mediteren is Yoga, helpt erg goed om je bewust te maken van je lichaam en kleine spanningen weg te nemen .. een simpele will do, nothing fancyquote:Get rid of the Meditator
One of the first aims of meditation is to get beyond the meditator, as contradictory as this sounds, as long as the meditator (or the ego/mind) is in control then there is very little possibility to move beyond the mind. The meditator is the one that is controlling, striving, manipulating, the efforder. In most forms of meditation the meditator is given something to do, to master a technique (of breathing, sitting, centering the mind) which the meditator loves because it then gets to remain in control. To do these techniques at the beginning of a session is fine, they have their purpose to gather attention in to the moment, but when we've gathered attention the invitation is to let go of whatever techniques were using. All the old ancient disciplines of meditation have their value, but what often happens is that people stay with the discipline, they end up watching and controlling their breath for many years but in the end spirituality is not about watching your breath but to wake up from the dream of seperateness to the truth of unity.
Dit zag ik nog laatst in een TV-programma (I shoudn't be alive) in de vorm van een gebeurtenis (levensles). Een man ging skydiven en toen het vliegtuig neerstortte kwam hij dankzij zijn parachute levend in de oceaan terecht. Ergens halverwege toen hij helemaal uitgeput was van het trappen/zwemmen kwam er een stuk hout aandrijven. Hij kon zich hieraan vastklampen en voorkomen dat hij verdronk. Op een gegeven moment zag hij in de verte land, echter het stuk hout die hem eerst redde trekt hem nu steeds terug en weerhoudt hem ervan de kust te bereiken. Dus moest hij een keuze maken: het hout loslaten en daardoor een verdrinkingsdood riskeren, of eraan vasthouden en daardoor nog verder van de kust gedreven worden. Hij liet het twee keer los, maar keerde er steeds naar terug, bij de derde keer kon hij het voorgoed loslaten, en werd uiteindelijk gered.quote:Op zondag 30 juni 2013 23:24 schreef Hitch_Slap het volgende:
Een vrij transcriptie uit Adyashanti's 'True Meditation'
[Get rid of the Meditator
One of the first aims of meditation is to get beyond the meditator, as contradictory as this sounds, as long as the meditator (or the ego/mind) is in control then there is very little possibility to move beyond the mind. The meditator is the one that is controlling, striving, manipulating, the efforder. In most forms of meditation the meditator is given something to do, to master a technique (of breathing, sitting, centering the mind) which the meditator loves because it then gets to remain in control. To do these techniques at the beginning of a session is fine, they have their purpose to gather attention in to the moment, but when we've gathered attention the invitation is to let go of whatever techniques were using. All the old ancient disciplines of meditation have their value, but what often happens is that people stay with the discipline, they end up watching and controlling their breath for many years but in the end spirituality is not about watching your breath but to wake up from the dream of seperateness to the truth of unity.]
Dit klopt denk ik wel en daar ben ik me ook van bewust maar toch lukt het me niet om van dit denkpatroon af te stappen. Bang voor het onbekende denk ik.quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:08 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat zeggen dat iets zweverig is, dus dat in je hoofd als dat afdoen, uiteindelijk niet meer is dan een soort 'excuus' willen hebben om aan vast te houden aan de illusie van het zogenaamde concrete wereldje in je hoofd.
Soms zie/hoor je iemand roepen "zweverig!" om een manier dat ze niet eens door hebben dat dat een impuls is die ze vanuit ego wordt opgedrongen, uit angst dat het z'n grip verliest want stel als dat wat je denkt te geloven niet waar blijkt te zijn.
In welke zin vind hij in jouw beleving zijn geluk in het materialistische? Ik zie niet 1 2 3 dat wat hij daar doet met zijn geluk te maken heeft, maar goed, ik ben jou niet en vice versaquote:Op donderdag 4 juli 2013 14:43 schreef Timabo het volgende:
Dit klopt denk ik wel en daar ben ik me ook van bewust maar toch lukt het me niet om van dit denkpatroon af te stappen. Bang voor het onbekende denk ik.
Bij dat filmpje van Oprah heb ik ook direct weer mijn bedenkingen. Als je geluk kunt vinden door jezelf te vinden, waarom moet Tolle dan via zo'n commercieel kanaal worden gepromoot. Hij vind zijn geluk blijkbaar toch in het materialistische waardoor voor mijn zijn hele geloofwaardigheid verdwijnt. Of is dit weer een truck van mezelf om er niet in te geloven?
Aangezien zijn boeken dezelfde commerciële prijs hebben als andere boeken ga ik ervan uit dat hij er mee wil verdienen. Dat hij ons ook het wil laten delen in zijn 'weg naar geluk' is dus blijkbaar ondergeschikt. Anders werd het wel tegen kostprijs aangeboden toch?quote:Op donderdag 4 juli 2013 14:47 schreef Canillas het volgende:
[..]
In welke zin vind hij in jouw beleving zijn geluk in het materialistische? Ik zie niet 1 2 3 dat wat hij daar doet met zijn geluk te maken heeft, maar goed, ik ben jou niet en vice versa![]()
Hier zit wel wat in. Ik ben totaal geen controlfreak en laat alles maar op me afkomen maar wanneer er in een situatie een keuze moet worden gemaakt kies ik altijd voor de veilige weg, waar ik mezelf meestal mee tekort doe, puur en alleen omdat ik dan weet wat ik kan verwachten.quote:Je kunt bang zijn voor het onbekende of je kan het leren omarmen, zo is dat met alles, verzet of acceptatie, spanning of ontspanning, angst of plezierDenk dat de angst voor het onbekend meer te maken heeft met het (nog) niet willen/durven erkennen dat er niet iets bestaat als weten waar je aan toe bent.
Ik weet niet hoe dat zit verder maar kan me voorstellen dat die winst wordt gebruikt voor andere activiteiten op dit gebied, hij zal wel een eigen stichting oid hebben, geloof ook dat er iets bestaat als Eckhart tv.quote:Op donderdag 4 juli 2013 15:00 schreef Timabo het volgende:
Aangezien zijn boeken dezelfde commerciële prijs hebben als andere boeken ga ik ervan uit dat hij er mee wil verdienen. Dat hij ons ook het wil laten delen in zijn 'weg naar geluk' is dus blijkbaar ondergeschikt. Anders werd het wel tegen kostprijs aangeboden toch?
quote:Hier zit wel wat in. Ik ben totaal geen controlfreak en laat alles maar op me afkomen maar wanneer er in een situatie een keuze moet worden gemaakt kies ik altijd voor de veilige weg, waar ik mezelf meestal mee tekort doe, puur en alleen omdat ik dan weet wat ik kan verwachten.
Omdat dat in mijn hoofd niet samen gaat!quote:Op donderdag 4 juli 2013 15:13 schreef Canillas het volgende:
Even simpel idee; waarom zou hij niet én hier zijn geluk uit halen én rijk willen zijn en zich nooit druk te hoeven maken om rekeningen? Mag hij niet rijk willen zijn omdat hij een bepaald iets doet? Waar bestaat dat die 2 dingen elkaar uit zouden (moeten) sluiten?
Hoop ik-uitspraken waar je mee identificeertquote:Op donderdag 4 juli 2013 15:41 schreef Timabo het volgende:
Omdat dat in mijn hoofd niet samen gaat!![]()
Er is niks verkeerd met genoeg geld verdienen zodat je de rekeningen kan betalen. Maar meerdere miljoenen verdienen met een boek waarmee je je eigen geluk moet vinden is mij wat tegenstrijdig. Natuurlijk moet er ook een commerciële drijfveer achter zitten. Niet dat dat verkeerd is natuurlijk, maar voor mij tast dat zijn geloofwaardigheid wel aan.
De rest van je post is best wel een eye-opener voor mij. Inderdaad, omdat iets anders is dan ik vind dat het zou moeten zijn doe ik het af als verkeerd. Dit lijkt me wel mens eigen en ik denk dat er maar weinig mensen zijn die hierboven staan. Ik denk zelfs dat dit vaak mensen zijn waarop ik neerkijk.
Klopt, heb het nooit anders gedaan. Dit doe ik zonder er bij stil te staan. De 'observeerder' uit de OP komt bij mij eigenlijk niet meer aan het woord.quote:Op donderdag 4 juli 2013 15:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Hoop ik-uitspraken waar je mee identificeert
Je wordt je voor het eerst echt bewust hoe veel je nadenkt.. in het begin lijkt het dan inderdaad dat je meer nadenkt. Maar tegelijkertijd merk je ook dat er iets is dat zich bewust is dat je nadenkt. De uitdaging zit em er in, om steeds meer dat stukje in jezelf op te zoeken dat zich bewust is van het feit dat je nadenkt.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:09 schreef Timabo het volgende:
[..]
Klopt, heb het nooit anders gedaan. Dit doe ik zonder er bij stil te staan. De 'observeerder' uit de OP komt bij mij eigenlijk niet meer aan het woord.
Mij lijkt, dat als ik dit wil veranderen, ik bewust moet omgaan met mijn gedachten en deze ook uitdagen. Op deze manier doe ik alleen precies het tegenovergestelde van wat volgens dit topic de bedoeling is, namelijk te veel nadenken.
Die observeerder zit vaak helemaal ergens naar achter gedrukt maar hij is altijd en je kan em beter leren kennen om het zo maar te zeggen.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:09 schreef Timabo het volgende:
Klopt, heb het nooit anders gedaan. Dit doe ik zonder er bij stil te staan. De 'observeerder' uit de OP komt bij mij eigenlijk niet meer aan het woord.
Ja, en je ervaart het ook nog eens als ''ik denk teveel na'' alsof het iets is wat jij doetquote:Mij lijkt, dat als ik dit wil veranderen, ik bewust moet omgaan met mijn gedachten en deze ook uitdagen. Op deze manier doe ik alleen precies het tegenovergestelde van wat volgens dit topic de bedoeling is, namelijk te veel nadenken.
Zo.quote:Op donderdag 4 juli 2013 17:13 schreef Boswachtertje het volgende:
Meditatie en mindfulness zijn daarom ook zo succesvol bij veel mensen: je focust je op de observeerder, zonder mee te gaan in de gedachtenstroom
Ik zie het probleem niet met wat ik schreef.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 22:38 schreef Fusions het volgende:
Bijna, de kunst is om het probleem even goed te zien als het geen dat niet probleem is, zodat je ze evenveel waarde kan geven.
Als jij het ene probleem belangrijk vind dan ga je daar meer energie aan geven en wordt het meer weerspiegeld in je realiteit.
Mooi omschreven... mooi topic toch steeds, heb het af en toe nodig om inspiratie op te doenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 19:53 schreef Tevik het volgende:
Ik verbaas me over het verstand dat zelf 'problemen' creëert en dan ook met de 'oplossingen' aankomt om zo haar dualistische aard in stand te houden. Maar als je dit proces opmerkt en niet reageert op de problemen die het verstand aanbiedt, maar als het ware ze alleen opvangt, dan verdwijnen de problemen en zijn er geen oplossingen meer nodig. Wat je dan mag zien is puur het verstand dat gevangen zit in haar dualistische aard, als een slang dat vastbijt in zijn eigen staart. In die toestand wekt het medelijden, en wanneer je het dan niet veroordeelt, maar eerbiedigt, accepteert, vergeeft en er barmhartigheid mee hebt, dan geeft het zich over en is er alleen eenheid.
Terwijl het juist vaak die diepe emotionele crisis zijn die mensen in eerste plaats drijven tot spiritualiteit, ik denk dat de meesten hier van kunnen getuigenquote:Op zaterdag 6 juli 2013 08:31 schreef Canillas het volgende:
'Leuk' boek voor diegene die spiritualiteit gebruiken om moeilijke dingen (of het leven in het algemeen omdat het je confronteert met dat zelf waar je voor vlucht) te vermijden
Je puur op spiritualiteit richten en zo het psychologische te negeren/vermijden is hetzelfde als met een gebroken been rondlopen en dan zeggen ''ik ben dat been niet, ik ben bewustzijn'' alsof dat het oplost.
Jaquote:Op maandag 8 juli 2013 01:18 schreef Hitch_Slap het volgende:
Terwijl het juist vaak die diepe emotionele crisis zijn die mensen in eerste plaats drijven tot spiritualiteit, ik denk dat de meesten hier van kunnen getuigenmaar idd het moet geen toevlucht worden, zoals de horden new age hippies wel doen (I hate hippies!)
hehe ik weet niet waarom, maar dit brengt bij mij de associatie naar voren met Hans Teeuwen en dan het stukje Puberaal.. ligt vast aan mijquote:Op maandag 8 juli 2013 08:56 schreef Canillas het volgende:
[..]
JaEchte, grote crisis kan leiden tot echte, grote verandering maar spiritualiteit als vlucht/verslaving/ontkenning gebruiken kan daarbij een grote valkuil zijn.
Als je jezelf ziet als iemand met 1 en al problemen dan kan het idee van geen-zelf fijn zijn, alsof je het op die manier kan omzeilen maar omdat we in het Westen zo anders opgroeien dan in het Oosten en in de kindertijd veel meer en andere ego wonden met alle bijbehorende psychologische verdedigingsmechanismes opdoen is soms therapie de oplossing, niet op je kussen gaan zitten en aanwezig zitten zijn, wachtend tot dat vervelende zelfje eens verdwijnt
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan met name het begin.. gewoon lekker de weg kwijt en alles en iedereen de schuld geven, behalve jezelf..
Los daarvan.. AH Almaas heeft veel geschreven over die verdedigingsmechanismen in de Innerlijke Diamant serie (tis niet echt makkelijk te lezen overigens)..Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
quote:Op maandag 8 juli 2013 16:50 schreef Boswachtertje het volgende:
hehe ik weet niet waarom, maar dit brengt bij mij de associatie naar voren met Hans Teeuwen en dan het stukje Puberaal.. ligt vast aan mijHahaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En dan met name het begin.. gewoon lekker de weg kwijt en alles en iedereen de schuld geven, behalve jezelf..
Los daarvan.. AH Almaas heeft veel geschreven over die verdedigingsmechanismen in de Innerlijke Diamant serie (tis niet echt makkelijk te lezen overigens)..Wel van toepassing, en dat is ego ook eigenlijk, een vlucht van het zelf niet willen zijn en dan vergeten dat dat niet is wie je echt bent en dan in het verzet tegen een bepaald moment blijven hangen.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
Eerder nog het niet Zelf willen zijn.quote:Op maandag 8 juli 2013 21:55 schreef Canillas het volgende:
[..]
HahaWel van toepassing, en dat is ego ook eigenlijk, een vlucht van het zelf niet willen zijn en dan vergeten dat dat niet is wie je echt bent en dan in het verzet tegen een bepaald moment blijven hangen.
Ik ben zelf nu sinds 1 jaar en drie maanden dagelijks aan het mediteren. Ik ben er mee begonnen omdat ik me op mijn 42e realiseerde dat ik me eigenlijk nooit echt gelukkig had gevoeld. Ook had ik erg veel last van angst. Ik heb toen besloten om helemaal voor meditatie te gaan, zonder hoge verwachtingen op korte termijn te hebben. Ik heb mezelf toen beloofd hoe dan ook drie maanden dagelijks te gaan mediteren en dan pas te besluiten om er eventueel mee te stoppen. Na die drie maanden voelde ik wel degelijk verschil, ik was rustiger, minder angstig, had meer zelfvertrouwen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:17 schreef lateralize het volgende:
Hmm ja beetje een semantische discussie eigenlijk. Het is maar hoe je het definieert.
Of ik al iets opmerk.... hmm. Eigenlijk niet echt. Nog steeds veel negatieve gedachten en nog steeds veel onzekerheid / laag zelfbeeld. Maar zoals ik al zei, dat interesseert me niet, ik ga vrolijk door. Ik kan niet binnen 2-3 weken weten of iets voor mij werkt of niet, houd ik mezelf maar voor. Zeker niet als je bedenkt dat ik die body scans pas een paar dagen doe en daarvoor maar een kwartiertje per dag mediteerde wat natuurlijk niet zoveel is. Ik denk dat meditatie, zeker in het begin, een heel nuttige tool is. Ben wel benieuwd wanneer die doorbraak komt. Gewoon in de zin van dat ik überhaupt iets merk.
Ik moet me denk ik ook wat meer gaan houden aan 1 soort meditatie. Ik doe nu een beetje alles door elkaar.
1. Niets doen (gedachten stoppen wanneer ze komen)
2. Focus op adem (gedachten stoppen wanneer ze komen)
3. Gedachten gewoon laten komen en ernaar kijken
Elk moment dat je bewust aanwezig was was geen moment dat je dat niet wasquote:Op woensdag 10 juli 2013 14:49 schreef Hammet het volgende:
Ik vind het momenteel retemoeilijk om me élke dag tot mediteren te zetten. Ik houd bij welke dagen in wel en niet mediteer, het is me tot nu nog niet gelukt om het 5 dagen achter elkaar vol te houden. Zo heeft het natuurlijk helemaal geen zin
Dat is waar, maar klinkt ook wel als een makkelijk excuus.quote:Op woensdag 10 juli 2013 15:27 schreef Canillas het volgende:
[..]
Elk moment dat je bewust aanwezig was was geen moment dat je dat niet was
Als je dagelijks mediteren nu nog te moeilijk vind, waarom dan forceren? Moet je dan niet van jezelf iets kunnen wat je niet kan?
Je hoeft niet speciaal te zitten om te mediteren, hm? Als aandachtig zitten mediteren is, dan is aandachtig smurfen dat ook.quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:26 schreef Hammet het volgende:
[..]
Dat is waar, maar klinkt ook wel als een makkelijk excuus.
Mediteren is niet zozeer kunnen, maar gewoon doen. Ik wil het gewoon eens een tijdje volhouden, om te kunnen zeggen of het iets voor mij is.
Excuus tegenover wie? Jij aan jezelf, over jezelf, tegenover jezelf?quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:26 schreef Hammet het volgende:
Dat is waar, maar klinkt ook wel als een makkelijk excuus.
Als het een kwestie was van gewoon doen en meer niet dan deed je het wel gewoon, toch?quote:Mediteren is niet zozeer kunnen, maar gewoon doen. Ik wil het gewoon eens een tijdje volhouden, om te kunnen zeggen of het iets voor mij is.
Dat heet toch gewoon een klokquote:Op woensdag 10 juli 2013 16:24 schreef YogaLove het volgende:
Ik heb een App die ik vaak gebruik om te mediteren. Dan kun je de tijd instellen en aan het eind klinkt er een belletje.
Heel handig allemaal alleen er is dus ook een status waarin bijgehouden wordt hoe vaak je mediteert , hoe lang , percentage, etc en welke mijlpalen je al hebt bereikt. Dan krijg je extra sterretjes achter je naam enzo..
Dit gaat zó in tegen het principe van mediteren, naar mijn mening.
Insight timer heet ie.
Ja, dat is waar, daar probeer ik meer op te letten. Ik heb sinds een paar dagen een baantje waar ik niet zeer intellectueel werk verricht, maar wat wel veel concentratie vergt. Lijkt me perfectquote:Op woensdag 10 juli 2013 16:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Je hoeft niet speciaal te zitten om te mediteren, hm? Als aandachtig zitten mediteren is, dan is aandachtig smurfen dat ook.
Nou ja, ik moet er natuurlijk tijd voor maken, en dat vergt discipline. Eerder opstaan bijvoorbeeld, of 's avonds juist eerder de laptop uit / boek aan de kant.quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:45 schreef Canillas het volgende:
[..]
Excuus tegenover wie? Jij aan jezelf, over jezelf, tegenover jezelf?Je bewust worden van dit soort self talk kan je wellicht meer aan hebben dan mediteren op zich want dit hindert je. Dit zijn dingen waar je actief mee aan de slag kan/'moet' om er inzicht in te krijgen, om het te begrijpen door je af te vragen ''wat gebeurt er nou eigenlijk waardoor het niet lukt?''
Quote van John Welwood:
''One way it blocks ripening is through making spiritual teachings into prescriptions about what you should do, how you should think, how you should speak, how you should feel. Then our spiritual practice becomes taken over by what I call “the spiritual superego”— the voice that whispers “shoulds” in our ear. This is a big obstacle to ripening, because it feeds our sense of deficiency.
[..]
Als het een kwestie was van gewoon doen en meer niet dan deed je het wel gewoon, toch?
Dat is een prima manier om je concentratie te versterken.quote:Op woensdag 10 juli 2013 17:29 schreef Hammet het volgende:
Ja, dat is waar, daar probeer ik meer op te letten. Ik heb sinds een paar dagen een baantje waar ik niet zeer intellectueel werk verricht, maar wat wel veel concentratie vergt. Lijkt me perfect.
Wat bedoel je precies met buiten je lijf? Geluid, geur, licht, dat soort dingen?quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:19 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat is een prima manier om je concentratie te versterken.
Die concentratie kan je helpen om je bewust te worden van al dat andere dat opspringt wanneer je aandacht vermindert wanneer je met iets bezig bent. Leg je bijvoorbeeld de focus op je ademhaling, dan merk je vanzelf op dat gedachten opspringen, signalen van je lichaam, emoties etc. Op die manier kan je mindful worden van wat gebeurt binnen jouw lijf. Wat je vervolgens ook kan richten op wat gebeurt buiten je lijf, zodat je geheel mindful wordt van wat gebeurt binnen en buiten jezelf.
Een interessante vraag die dan opkomt en goed is te onderzoeken is dan: waar ben jij dan? En dat is een vraag waar je veel goeroe's op ziet doelen. Een vraag die je kan brengen tot zelfrealisatie.
Simpel gezegd dat ja.quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:43 schreef Hammet het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies met buiten je lijf? Geluid, geur, licht, dat soort dingen?
Niets is misschien niet het juiste woord: niet-iets is misschien beter. Zou je een analyse loslaten op wat je ervaart en bij alles vraagt: "Ben ik dit?", dan is bij alles het antwoord: "Niet dit. Niet dat."quote:Die laatste vraag zie ik vaker, in meerdere vormen, voorbij komen. Wat blijft er over als je niet je gedachten bent? Ik zou nu zeggen; niets. Of in ieder geval vrij weinig, behalve enkel de ervarende entiteit, of misschien wel de ervaring zelf. Maar dat is iets wat ik momenteel vooral op intellectueel niveau inschat, maar nog niet echt zo ervaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En kom daarna even hier verslag doen.![]()
quote:“If you get the inside right, the outside will fall into place. Primary reality is within; secondary reality without.”
— Eckhart Tolle
quote:“Don’t seek happiness. If you seek it, you won’t find it, because seeking is the antithesis of happiness.”
— Eckhart Tolle
quote:“Being must be felt. It can’t be thought.”
— Eckhart Tolle
Niet iets.. ik weet niet of m'n ego daar wel zo blij mee isquote:Op woensdag 10 juli 2013 19:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Simpel gezegd dat ja.Wat zich daarbuiten allemaal afspeelt. In principe vindt de waarneming nog steeds in je plaats, maar wanneer je de focus legt op die zintuigen, die ervaringen, dan ben je niet in gedachten.
Het is overigens mogelijk om je focus te leggen in én uit jezelf, al is dat misschien weer een stapje verder om je bewust op te richten. Je doet het overigens al heel vaak, al ben je je daar wellicht niet van bewust.
[..]
Niets is misschien niet het juiste woord: niet-iets is misschien beter. Zou je een analyse loslaten op wat je ervaart en bij alles vraagt: "Ben ik dit?", dan is bij alles het antwoord: "Niet dit. Niet dat."
Ben ik dit gevoel?
Ik ben niet dit gevoel.
Ben ik deze gedachte?
Ik ben niet deze gedachte.
Ben ik dit lijf?
Ik ben niet dit lijf.
Etc.
Wat blijft dan over? Niet-ik. Alles-ik. Jij bent geen van al die dingen, al die ervaringen. Dat idee van 'ik' komt naar voren uit die samenhang. En die samenhang verandert continu. Het is dus geen afgebakend iets. Jij bent dus ook geen afgebakend iets. Zou je die 'ik' moeten aanwijzen, dan wijs je als het ware richting de horizon, die voor het oog eruit ziet als een lijn, maar in werkelijkheid geen lijn is.
Je gedachten maken echter die lijn, die 'ik' tot iets dat echt is. Zou je vrij zijn van gedachten, dan ben je vrij van die 'ik', in ieder geval de hechting daaraan. Ben je vrij van die 'ik', dan ben je vrij van gedachten. Ga je het met intellect proberen te doorgronden, dan begrijp je het waarschijnlijk wel, maar ben je tegelijkertijd de bron van die gedachten aan het sterken met intellect.
quote:Hoe ervaar je zoiets dan? Ik zeg door focus. Focus op eigenlijk wat dan ook. Al raad ik ademhaling aan, want deze is veranderlijk, maar ritmisch. Plus dat het kalmerend werkt. Dus 'kijk' gewoon naar je ademhaling. Stuur het niet, beoordeel het niet. Luister. Observeer.
Doe dat voor een paar minuutjes en vraag daarna:Naar aanleiding van je tekst boven ben ik geneigd 'nee, ik ervaar geen ik' te antwoorden. Maar dat is slechts omdat ik dat dan, op basis van je tekst, op intellectueel niveau vermoed. Maar eerlijk gezegd, ik weet simpelweg niet of een ik ervaarde. Ik ervaarde wel iets, maar dat ben ik niet. Ik voel de lucht van de ademhaling, ik voel mijn lichaam, ik voel een lichte vorm van tinteling door mijn lichaam. Maar dat ben ik dus niet. En dat vind ik ook niet erg. Maar voor mijn gevoel (SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En kom daarna even hier verslag doen.) is er wel degelijk een 'ik'. Wat precies weet ik niet, maar er is toch iets in mij dat dat alles tot een geheel maakt?
Goeie quotesquote:Op woensdag 10 juli 2013 19:10 schreef Gray het volgende:
En hier nog even wat quotes van Tolle:
[..]
[..]
[..]
Vooral het bovenstaande spreekt me aan omdat ik dat zelf ook zo ervaar. Daarom is Radical Honesty voor mij ook het beste boek omdat het mij een strategie geeft om stukje bij beetje de kracht van mn ego te verminderen.quote:Op donderdag 20 juni 2013 18:31 schreef Gray het volgende:
[..]
[..]
[..]
Because their ego structure serves as a defense against inner fragmentation, many Western seekers find that they are not willing or able to let go of their ego defenses, despite all their spiritual practice and realization. On a deep, subconscious level, it is too threatening to let go of the little security that their shaky ego structures provide. This is why it can be helpful for Westerners to work on dismantling the defensive personality structure in a more gradual and deliberate way, through psychological inquiry—examining and dissolving false self-images, distorted projections, and habitual emotional reactions—and developing a fuller connection with themselves in the process. In this way, psychological work can serve another important function for Westerners: helping them to individuate by clearing up the emotional conflicts that prevent them from finding an inner core of authenticity.
quote:“The concepts about who we are create artificial boundaries between ourselves and the rest of the world. These boundaries aren’t solid or real but permeable, like the border between two states. All of our concepts are like that; they create unreal boundaries. When you look closely at the boundaries, or distinctions, you’ve made between this and that, me and you, good and bad, enlightened and unenlightened, you discover that there isn’t a line, or boundary, separating these things. What seem to be boundaries are a creation of the mind and language.”
— Nirmala, Nothing Special
ja dat is het gekke.. er over nadenken is het hele probleem. Of althans, de gedachte dat het denken het kan verklaren. Want in de werkelijkheid zijn er nog steeds gedachten, alleen is er niet meer een denker die de gedachte denkt.quote:Op donderdag 11 juli 2013 14:26 schreef DO2 het volgende:
Ja, zo is het, in werkelijkheid. De werkelijkheid. Maar het valt niet uit te leggen.
Wat wel kan gebeuren, is dat het gezien wordt, door niemand.
Het is te simpel om te bevatten. Het is zo simpel dat het onmogelijk te begrijpen valt,.
Het willen begrijpen is eigenlijk het hele probleem.
Hoe ga je om met die angst?quote:Op vrijdag 12 juli 2013 17:36 schreef DO2 het volgende:
Hmz... Ja, het was eerder de realisatie dat ik niet besta, nooit bestaan heb, en nooit zal bestaan. Geloof ik.
Bewustzijn, zoals wij het noemen, zit niet in ons hoofd, maar is alom aanwezig. Het is een open veld. Alles is bewustzijn. Of, nog beter, bewustzijn is het tijdloze niets dat altijd alles ervaart.
Er is niet werkelijk 'iemand' bewust. Bewustzijn is volstrekt onpersoonlijk, is geen materie en is alom aanwezig.
Dat wat alles ervaart, of de ervaring 'kent', bestaat buiten het lichaam om.
We hebben onszelf gewoon al die tijd wijsgemaakt dat het een onderdeel is van het lichaam.
Niet waar.
Da's de grote grap. Maar mijn persoonlijke ik-identiteit, die ik al jaren met me meedraag is daar alles behalve blij mee.
Het voelt denk ik aan dat het aan het sterven is. Dus da's nogal beangstigend, voor de ik, die ik niet ben. Of zo.
Weet ik veel. Ik zeg ook maar wat.
Om er even op in te haken, op de momenten dat er sprake is van verruiming, voelt het vaak heel bevrijdend. Ik snap nu pas waarom het zo belangrijk is om stilte in de geest te hebben. Juist in de momenten van verruiming helpt het om stil van geest te zijn. Dan is er namelijk ruimte om de dingen te zien zoals ze zijn, zonder ruis vanuit het denken of gevoel.quote:
Het lijkt me niet wenselijk dat de ultieme waarheid is dat je niet meer weet wie of wat je bent. Het lijkt mij veel beter dat de ultieme waarheid is dat je bent wie je bent en dat dit zijn gelijk staat aan weten wie je bent. Zijn = weten wie je bent.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:14 schreef DO2 het volgende:
Is alle angst niet terug te voeren naar de angst voor de dood, Boswachtertje?
Dus het complete verlies van de identitiet, en dus jouw leven?
Daar zit volgens mij het grote probleem.
De uiteindelijke verlossing, de complete vrijheid, is geen identiteit. Is werkelijk niet meer weten wie of wat je bent.
Verdrinken of verdwalen in het niet weten. Dat is nogal wat.
Oke, je gaf jezelf dus over aan de ervaring. Heb je die ervaring dmv meditatie verkregen?quote:Op zaterdag 13 juli 2013 22:08 schreef DO2 het volgende:
Niet,. Nu ja, het over me heen laten komen... Maar goed, die hele ervaring was gelukkig van relatief korte duur.
Het was als een flits, en daarna kwam de reactie... Ik was al vrij snel weer terug bij m'n oude neurotische zelf.
( Niet dat dat nou zo'n feest is, maar we doen het er maar mee,. )
Zoals ik het begrijp (puur nog maar intellectueel gezien wat betreft ik heb horen zeggen/gelezen erover) zal je na de ego-dood juist weer weet wie je echt bent, geen twijfels meer wat dat betreft.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:43 schreef Boswachtertje het volgende:
Het lijkt me niet wenselijk dat de ultieme waarheid is dat je niet meer weet wie of wat je bent. Het lijkt mij veel beter dat de ultieme waarheid is dat je bent wie je bent en dat dit zijn gelijk staat aan weten wie je bent. Zijn = weten wie je bent.
Gevalletje 'Dark night of the soul'quote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:51 schreef Canillas het volgende:
[..]
Zoals ik het begrijp (puur nog maar intellectueel gezien wat betreft ik heb horen zeggen/gelezen erover) zal je na de ego-dood juist weer weet wie je echt bent, geen twijfels meer wat dat betreft.
Denk dat een flinke drempel van het los laten van de kleine ik ook is dat het betekent dat je heel de wereld weer toe laat, dus niet meer vlucht in het ik-verhaaltje ervan maken, dus niet meer in je hoofd zitten om jezelf niet meer volledig te hoeven ervaren. Dan kom je automatisch een hoop angst die normaal weggedacht en daarmee vermeden tegen, is ongetwijfeld voor iedereen heftig.
Jaquote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:52 schreef Boswachtertje het volgende:
Gevalletje 'Dark night of the soul'
(nu doe ik nog stoer)
Ja dat is een goede manier om er mee om te gaan! Mindful naar je eigen angst kijken, zonder het te veroordelen of wegstoppenquote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:44 schreef Tevik het volgende:
[..]
Oke, je gaf jezelf dus over aan de ervaring. Heb je die ervaring dmv meditatie verkregen?
@Boswachterje,
Bedankt voor je antwoord, heb er veel aan en begrijp erdoor beter wat ik de afgelopen maanden meemaak en aan het leren ben.
Als je jezelf niet identificeert met die angst (of welke andere gevoel ook), dan kun je er toch ook gewoon zijn voor die angst, om het zo te begrijpen (waar het vandaan komt) en dus gerust te stellen? Ik heb geleerd om met mijn angst te zitten, hoe ongemakkelijk/moeilijk dat ook is, en stil te zijn om het zo te kunnen 'aanhoren'. En als je er lang genoeg in stilte mee zit, er geduld mee hebt, het respecteert, vergeeft en met liefde behandeld, dan kun je het 'verhaal' van die angst 'horen', waar het vandaan is gekomen, waarom het is gekomen, etc. en kun je het uiteindelijk begrijpen en het een plaats geven.
Daarom blijf ik 'de Middenweg' zo'n goede metafoor vinden.. elk extreem dat je opzoekt, brengt ook het tegenovergestelde met zich mee. Wat dat betreft is de metafoor van het scherm/het lege vel papier ook wel treffend: het licht en de schaduw spelen hun spel, maar je hebt altijd iets nodig waarop dat spel zich kan afspelen. Noem het een scherm, of een leeg vel papier, you catch my drift i hopequote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:54 schreef Canillas het volgende:
JaDat is ook iets met spiritualiteit, een mogelijke valkuil, je alleen maar willen richten op het heldere, het lichte, het mooie. Leuk natuurlijk, maar je hebt net zoveel schaduw als dat je licht hebt
Hmz... Ja, dat is hoe we het graag zouden zien, uiteraard. En daar is natuurlijk niks mis mee.quote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:43 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Het lijkt me niet wenselijk dat de ultieme waarheid is dat je niet meer weet wie of wat je bent. Het lijkt mij veel beter dat de ultieme waarheid is dat je bent wie je bent en dat dit zijn gelijk staat aan weten wie je bent. Zijn = weten wie je bent.
quote:Op zaterdag 13 juli 2013 23:44 schreef Tevik het volgende:
[..]
Oke, je gaf jezelf dus over aan de ervaring. Heb je die ervaring dmv meditatie verkregen?
@Boswachterje,
Bedankt voor je antwoord, heb er veel aan en begrijp erdoor beter wat ik de afgelopen maanden meemaak en aan het leren ben.
Als je jezelf niet identificeert met die angst (of welke andere gevoel ook), dan kun je er toch ook gewoon zijn voor die angst, om het zo te begrijpen (waar het vandaan komt) en dus gerust te stellen? Ik heb geleerd om met mijn angst te zitten, hoe ongemakkelijk/moeilijk dat ook is, en stil te zijn om het zo te kunnen 'aanhoren'. En als je er lang genoeg in stilte mee zit, er geduld mee hebt, het respecteert, vergeeft en met liefde behandeld, dan kun je het 'verhaal' van die angst 'horen', waar het vandaan is gekomen, waarom het is gekomen, etc. en kun je het uiteindelijk begrijpen en het een plaats geven.
Ben het nu aan het lezen...quote:Op zondag 14 juli 2013 00:08 schreef Rosario het volgende:
Iemand hier trouwens ooit "Fuck It" van John Parkin gelezen? Een erg grappig boekje, eigenlijk precies hetzelfde als wat Tolle schrijft (Tolle wordt zelfs genoemd), maar dan minder zweverig en uiterst praktisch. Werd er wel lui van, maar goed.
quote:Life is very beautiful in that way. The natural impulse to avoid pain
is naturally counterbalanced by a pain that can't be ignored
Daar denken de Hindoes anders overquote:Op zondag 14 juli 2013 05:10 schreef DO2 het volgende:
[..]
Hmz... Ja, dat is hoe we het graag zouden zien, uiteraard. En daar is natuurlijk niks mis mee.
Maar zijn heeft in mijn optiek niets met weten te maken. Zijn is juist het wegvallen van de (mogelijkheid tot) (zelf)reflectie.
Zolang er een weten is, is er automatisch ook een 'iemand' die (iets) weet. Daar ontkom je niet aan.
De mogelijkheid tot (zelf)reflectie, of weten, is onlosmakelijk verbonden met het individu.
De dood is in zekere zin vergelijkbaar met de diepe slaap... Het individu bestaat niet (meer).
In een diepe slaap is er niemand die weet. Het individu houdt simpelweg op te bestaan.
Ontwaken is in feite dus niet veel meer dan de (weder)geboorte van de (mogelijkheid tot) (zelf)reflectie.
Kortom; de dood is het einde van elke mogelijkheid tot reflectie. Het einde van (iemand die kan) weten.
De stilte waar niemand weet van heeft.
R.I.P..
Ook een interessant artikel: http://awakeningtoreality(...)iya-vs-dzogchen.htmlquote:In vroeg-hindoeïstische filosofie, is turiya (ook wel: caturtha, Sanskriet voor 'vierde') een fundamentele staat van bewustzijn, namelijk de ervaring van realiteit en echtheid, of bewustzijn op zich, zonder meer, in zijn zuivere toestand. Het is een van de vier staten van bewustzijn. De drie andere 'gewonere' zijn:wakend bewustzijn (jagrata), (ii) dromend bewustzijn (svapna), (iii) en droomloze slaap (susupti).
https://en.wikipedia.org/wiki/Turiya
Gewaagdquote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:45 schreef lateralize het volgende:
Ik heb trouwens besloten dat ik mijn bachelorthesis ga schrijven over dit onderwerp
Hoe precies -- vanuit welke invalshoek -- weet ik nog niet. Het moet nog vorm krijgen.
(Ik studeer psychologie)
Je bent je iig bewust van wat er gebeurd/speelt, dat is het begin en dus altijd handigquote:
In mijn pogingen een bepaald gevoel te accepteren/lief te hebben ‘hecht’ ik mezelf soms ‘vast’ aan het gevoel (fixatie), met als gevolg dat ik er steeds vanaf wil komen. Het is alsof je gefixeerd naar een “probleem” kijkt en het “accepteert” en “liefhebt” maar je ogen niet van het “probleem” kan afhouden, en dus steeds het “probleem” ziet en niet dat wat achter het “probleem” zit. In dit geval dien je dan ook het gevoel (“probleem”) waarop je gefixeerd bent steeds ‘los’ te laten, niet om het te negeren, maar om het te laten ‘zijn’ en achter het “probleem” te kunnen kijken om het zo te kunnen omarmen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 16:20 schreef polaroidcameras het volgende:
En omdat ik daar zoveel aandacht aan heb besteed de verleden jaren, is dat ego om die 'psychologische problemen' te willen oplossen sterker geworden en die me 'problemen' nog zwaarder gaan vallen. Misschien lijkt het me slimmer om er dan simpelweg geen aandacht meer aan te besteden en gewoon die 'problemen' te accepteren?
Elke dag mediteren, of je er nu zin in hebt of niet en er nooit meer mee stoppen. En wat je leert tijdens die meditatie (in het huidige moment, zo neutraal mogelijk, geconcentreerd observeren wat er in je lichaam, je hoofd, en daarbuiten afspeelt zonder er een interpretatie aan te geven en zonder steeds meegevoerd te worden door gedachtenstromen en emoties) zo veel mogelijk toepassen in je dagelijkse leven. Helaas heeft het bij mij tot mijn 42ste geduurd voordat ik erachter kwam dat dit de oplossing is. Ben aanvankelijk met mindfulness begonnen maar heb al snel mijn weg naar de zen dojo gevonden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 16:20 schreef polaroidcameras het volgende:
Iemand enige tips hoe ik daar dan mee moet omgaan, in combinatie met dit?
EDIT: thanks voor dit topic alleszins! :-)
Dank je wel. Hier gaat een enorme lamp branden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:55 schreef Tevik het volgende:
[..]
In mijn pogingen een bepaald gevoel te accepteren/lief te hebben ‘hecht’ ik mezelf soms ‘vast’ aan het gevoel (fixatie), met als gevolg dat ik er steeds vanaf wil komen. Het is alsof je gefixeerd naar een “probleem” kijkt en het “accepteert” en “liefhebt” maar je ogen niet van het “probleem” kan afhouden, en dus steeds het “probleem” ziet en niet dat wat achter het “probleem” zit. In dit geval dien je dan ook het gevoel (“probleem”) waarop je gefixeerd bent steeds ‘los’ te laten, niet om het te negeren, maar om het te laten ‘zijn’ en achter het “probleem” te kunnen kijken om het zo te kunnen omarmen.
Een “probleem” accepteren betekent niet dat je je neerlegt (tegen je zin in) bij het probleem en/of het negeert, maar het betekent dat je niet vecht tegen het “probleem” of het veroordeelt of ervoor wegvlucht, maar het accepteert, vergeeft en het liefhebt zodat je ‘achter’ het “probleem” kan kijken. Door liefdevolle aandacht krijgt het “probleem” de ruimte om zich te ontvouwen, haar verhaal aan jou te vertellen, waar het vandaan is gekomen, waarom het is gekomen, zodat je het kan begrijpen en een plaats 'in' jezelf kan geven. Het zit dan ‘in’ je en niet ‘buiten’ je, het zit naast je en niet tegenover je. Ik zeg niet dat dit het is, ik ken je hart en je ervaringen immers niet, maar je bent zelf in staat om in en naar jezelf te kijken en te zien of je iets in onze posts kan herkennen en kan gebruiken.
Mooi gezegdquote:Op woensdag 24 juli 2013 23:55 schreef Tevik het volgende:
In mijn pogingen een bepaald gevoel te accepteren/lief te hebben ‘hecht’ ik mezelf soms ‘vast’ aan het gevoel (fixatie), met als gevolg dat ik er steeds vanaf wil komen. Het is alsof je gefixeerd naar een “probleem” kijkt en het “accepteert” en “liefhebt” maar je ogen niet van het “probleem” kan afhouden, en dus steeds het “probleem” ziet en niet dat wat achter het “probleem” zit. In dit geval dien je dan ook het gevoel (“probleem”) waarop je gefixeerd bent steeds ‘los’ te laten, niet om het te negeren, maar om het te laten ‘zijn’ en achter het “probleem” te kunnen kijken om het zo te kunnen omarmen.
Een “probleem” accepteren betekent niet dat je je neerlegt (tegen je zin in) bij het probleem en/of het negeert, maar het betekent dat je niet vecht tegen het “probleem” of het veroordeelt of ervoor wegvlucht, maar het accepteert, vergeeft en het liefhebt zodat je ‘achter’ het “probleem” kan kijken. Door liefdevolle aandacht krijgt het “probleem” de ruimte om zich te ontvouwen, haar verhaal aan jou te vertellen, waar het vandaan is gekomen, waarom het is gekomen, zodat je het kan begrijpen en een plaats 'in' jezelf kan geven. Het zit dan ‘in’ je en niet ‘buiten’ je, het zit naast je en niet tegenover je. Ik zeg niet dat dit het is, ik ken je hart en je ervaringen immers niet, maar je bent zelf in staat om in en naar jezelf te kijken en te zien of je iets in onze posts kan herkennen en kan gebruiken.
quote:“Old Raja’s Notes on What’s What, and on What It Might be
Reasonable to Do about What’s What.
Nobody needs to go anywhere else. We are all, if we only knew it, already there. If I only knew who in fact I am, I should cease to behave as what I think I am; and if I stopped behaving as what I think I am, I should know who I am. What in fact I am, if only the Manichee I think I am would allow me to know it, is the reconciliation of yes and no lived out in total acceptance and the blessed experience of Not-Two.
In religion all words are dirty words. Anybody who gets eloquent about Buddha, or God, or Christ, ought to have his mouth washed out with carbolic soap.
Because his aspiration to perpetuate only the “yes" in every pair of opposites can never, in the nature of things, be realized, the insulated Manichee I think I am condemns himself to endlessly repeated frustration, endlessly repeated conflicts with other aspiring and frustrated Manichees. Conflicts and frustrations—the theme of all history and almost all biography. “I show you sorrow," said the Buddha realistically. But he also showed the ending of sorrow—self-knowledge, total acceptance, the blessed experience of Not-Two.
Knowing who in fact we are results in Good Being, and Good Being results in the most appropriate kind of good doing. But good doing does not of itself result in Good Being. We can be virtuous without knowing who in fact we are. The beings who are merely good are not Good Beings; they are just pillars of society.
Most pillars are their own Samsons. They hold up, but sooner or later they pull down. There has never been a society in which most good doing was the product of Good Being and therefore constantly appropriate. This does not mean that there will never be such a society or that we in Pala are fools for trying to call it into existence.
The Yogin and the Stoic—two righteous egos who achieve their very considerable results by pretending, systematically, to be somebody else. But it is not by pretending to be somebody else, even somebody supremely good and wise, that we can pass from insulated Manichee-hood to Good Being. Good Being is knowing who in fact we are; and in order to know who in fact we are, we must first know, moment by moment, who we think we are and what this bad habit of thought compels us to feel and do. A moment of clear and complete knowledge of what we think we are, but in fact are not, puts a stop, for the moment, to the Manichean charade. If we renew, until they become a continuity, these moments of the knowledge of what we are not, we may find ourselves, all of a sudden, knowing who in fact we are. Concentration, abstract thinking, spiritual exercises-systematic exclusions in the realm of thought. Asceticism and hedonism—systematic exclusions in the realms of sensation, feeling and action. But Good Being is in the knowledge of who in fact one is in relation to all experiences. So be aware—aware in every context, at all times and whatever, creditable or discreditable, pleasant or unpleasant, you may be doing or suffering. This is the only genuine yoga, the only spiritual exercise worth practicing.
The more a man knows about individual objects, the more he knows about God. Translating Spinoza’s language into ours, we can say: the more a man knows about himself in relation to every kind of experience, the greater his chance of suddenly, one fine morning, realizing who in fact he is—or rather Who (capital W) in Fact (capital F) “he" (between quotation marks) Is (capital I). St. John was right. In a blessedly speechless universe, the Word was not only with God; it was God. As a something to be believed in. God is a projected symbol, a reified name. God = “God." Faith is something very different from belief. Belief is the systematic taking of unanalyzed words much too seriously. Paul’s words, Mohammed’s words, Marx’s words, Hitler’s words—people take them too seriously, and what happens? What happens is the senseless ambivalence of history—sadism versus duty, or (incomparably worse) sadism as duty; devotion counterbalanced by organized paranoia; sisters of charity selflessly tending the victims of their own church’s inquisitors and crusaders. Faith, on the contrary, can never be taken too seriously. For Faith is the empirically justified confidence in our capacity to know who in fact we are, to forget the belief-intoxicated Manichee in Good Being. Give us this day our daily Faith, but deliver us, dear God, from Belief.
Me as I think I am and me as I am in fact—sorrow, in other words, and the ending of sorrow. One third, more or less, of all the sorrow that the person I think I am must endure is unavoidable. It is the sorrow inherent in the human condition, the price we must pay for being sentient and selfconscious organisms, aspirants to liberation, but subject to the laws of nature and under orders to keep on marching, through irreversible time, through a world wholly indifferent to our well-being, toward decrepitude and the certainty of death. The remaining two thirds of all sorrow is homemade and, so far as the universe is concerned, unnecessary.
‘Patriotism is not enough.’ But neither is anything else. Science is not enough, religion is not enough, art is not enough, politics and economics are not enough, nor is love, nor is duty, nor is action however disinterested, nor, however sublime, is contemplation. nothing short of everything will really do.
We cannot reason ourselves out of our basic irrationality. All we can do is to learn the art of being irrational in a reasonable way. In Pala, after three generations of Reform, there are no sheeplike flocks and no ecclesiastical Good Shepherds to shear and castrate; there are no bovine or swinish herds and no licensed drovers, royal or military, capitalistic or revolutionary, to brand, confine and butcher. There are only voluntary associations of men and women on the road to full humanity. Tunes or pebbles, processes or substantial things? “Tunes," answer Buddhism and modern science. “Pebbles," say the classical philosophers of the West. Buddhism and modern science think of the world in terms of music. The image that comes to mind when one reads the philosophers of the West is a figure in a Byzantine mosaic, rigid, symmetrical, made up of millions of little squares of some stony material and firmly cemented to the walls of a windowless basilica.
The dancer’s grace and, forty years on, her arthritis—both are functions of the skeleton. It is thanks to an inflexible framework of bones that the girl is able to do her pirouettes, thanks to the same bones, grown a little rusty, that the grandmother is condemned to a wheelchair. Analogously, the firm support of a culture is the prime-condition of all individual originality and creativeness; it is also their principal enemy. The thing in whose absence we cannot possibly grow into a complete human being is, all too often, the thing that prevents us from growing.
A century of research on the moksha-medicine has clearly shown that quite ordinary people are perfectly capable of having visionary or even fully liberating experiences. In this respect the men and women who make and enjoy high culture are no better off than the lowbrows. High experience is perfectly compatible with low symbolic expression. The expressive symbols created by Palanese artists are no better than the expressive symbols created by artists elsewhere. Being the products of happiness and a sense of fulfillment, they are probably less moving, perhaps less satisfying aesthetically, than the tragic or compensatory symbols created by victims of frustration and ignorance, of tyranny, war and guilt-fostering, crime-inciting superstitions. Palanese superiority does
not lie in symbolic expression but in an art which, though higher and far more valuable than all the rest, can yet be practiced by everyone—the art of adequately experiencing, the art of becoming more intimately acquainted with all the worlds that, as human beings, we find ourselves inhabiting.
Palanese culture is not to be judged as (for lack of any better criterion) we judge other cultures. It is not to be judged by the accomplishments of a few gifted manipulators of artistic or philosophical symbols. No, it is to be judged by what all the members of the community, the ordinary as well as the extraordinary, can and do experience in every contingency and at each successive intersection of time and eternity.
Dualism … Without it there can hardly be good literature. With it, there most certainly can be no good life. “I" affirms a separate and abiding me-substance; “am" denies the fact that all existence is relationship and change. “I am." Two tiny words, but what an enormity of untruth! The religiously-minded dualist calls homemade spirits from the vasty deep; the nondualist calls the vasty deep into his spirit or, to be more accurate, he finds that the vasty deep is already there.”
— Aldous Huxley. Island
quote:“If we wish to protect ourself from suffering we can either try to change the whole world to make it conform to our wishes, or we can change our mind. Until now we have been trying to change the world, but this clearly has not worked. Now we need to change our mind.” - Geshe Kelsang Gyatso
Gouwe ouwe.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:13 schreef NGC598 het volgende:
Wellicht al wel eens voorbijgekomen hier, maar toch:
[..]
Ik denk dat je door mindfulness emoties die je eerder weg hebt gestopt, sterker gaat voelen. Toen ik, gelukkig alweer een tijd geleden, in een depressie zat vond ik mediteren een erg nare bezigheid omdat ik dan pas echt voelde hoe slecht ik 'in mijn vel' zat. In werkelijkheid maakt het eigenlijk niet zoveel uit als je slecht voelt; het zijn maar gedachten of emoties die je feitelijk geen kwaad kunnen doen en die vanzelf voorbij gaan als je ze observeert, zonder erover te oordelen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ontzettend veel shit komt op me af nu ik 'bewuster leef' (ik weet ff geen andere woorden, paradox ik weet). Emoties over mijn oude relatie(s), onzekerheid over mezelf, anderen nodig hebben om mezelf beter te voelen etc. In het proces van loslaten heeft die emotie vrij baan en das bepaald geen pretje. En toch kost het enig 'doorzettingsvermogen' bij het herinneren van de aard, en die hechting te realiseren. Een hechting die nog zo ontzettend sterk is.![]()
Nee 'ff lekker in het nu leven' zit er op 't moment zeker niet in
Wellicht had voor jou handiger geweest om een andere meditatievorm te beoefenen op den duur, namelijk dat van 'open aandacht'. Hierbij richt je je niet op een enkel punt, gedachte, zintuig, gevoel etc als bij mindfulness meditatie (geconcentreerde aandacht), maar ben je, zoals Bruce dat zo mooi zei, als water. Giet het in een kopje en het neemt de vorm van het kopje. Giet het in je hand en het wordt je hand. Het is hard en zacht, dreigend en reddend. Met open meditatie laat je alles over je heen spoelen, observerend, zonder oordeel. Iets dat je zelf ook al aanhaalt.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:15 schreef DaneV het volgende:
[..]
Ik denk dat je door mindfulness emoties die je eerder weg hebt gestopt, sterker gaat voelen. Toen ik, gelukkig alweer een tijd geleden, in een depressie zat vond ik mediteren een erg nare bezigheid omdat ik dan pas echt voelde hoe slecht ik 'in mijn vel' zat. In werkelijkheid maakt het eigenlijk niet zoveel uit als je slecht voelt; het zijn maar gedachten of emoties die je feitelijk geen kwaad kunnen doen en die vanzelf voorbij gaan als je ze observeert, zonder erover te oordelen.
Neem "Nu" niet te letterlijk. Zo is er niets mis met nadenken over het verleden of toekomst, zolang het met een zekere onthechting gebeurt.quote:Ik weet ook niet of 'lekker in het nu leven' je doel moet zijn. Het impliceert dat je op zoek bent naar een bepaalde state of mind en je de huidige situatie dus veroordeelt. Bovendien, altijd 'in het nu' leven is volgens mij ook niet realistisch als westerling. Ik weet niet hoe het met anderen in dit topic zit, maar voor mij zijn er slechts momenten dat ik even "in het nu" leef. Dit kan zijn als ik heel ontspannen ben, of juist wanneer ik gestresst ben en als reactie hierop mijn emoties/gedachtes even ga observeren. De rest van de tijd laat ik me gewoon lijden door mijn "ego" en dat is prima zolang ik hiervan bewust ben en kan 'ingrijpen' als ik erin lijk te verdrinken.
Dat is ook wat ego/de ik structuur naar mijn idee is, activiteit in de hogere hersendelen die als functie heeft het ervaren van jezelf, wat plaatsvinden in de lagere hersendelen, te beïnvloeden/blokkeren. Die mechanismes groeien met aandacht en doen dat heel handig door je 'wijs te maken' dat dat is wie je bent en het dus van levensbelang dat je je daar op richt.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ontzettend veel shit komt op me af nu ik 'bewuster leef' (ik weet ff geen andere woorden, paradox ik weet). Emoties over mijn oude relatie(s), onzekerheid over mezelf, anderen nodig hebben om mezelf beter te voelen etc. In het proces van loslaten heeft die emotie vrij baan en das bepaald geen pretje. En toch kost het enig 'doorzettingsvermogen' bij het herinneren van de aard, en die hechting te realiseren. Een hechting die nog zo ontzettend sterk is.![]()
"lekker in het nu leven" is ook mijn doel niet. Waar ik op doel is dat de realisatie van het doorzien van gedachten/ego mij in deze fase dat het mentaal niet goed met me gaat, eigenlijk veel meer angst in boezemd. Ik word wakker en ik voel me al verward, moe en ellendig. Ik laat mijn lichaam en geest zijn zoals het is, maar dit levert zo'n immense angst op dat het haast niet te doen is. Soms zijn er stille en fijne momenten, die resulteren in wegdoezelen en een doemgedachte. Die doemgedachte resulteert weer in het terugkomen bij de ademhaling, naar de stilte enz enz.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:15 schreef DaneV het volgende:
[..]
Ik denk dat je door mindfulness emoties die je eerder weg hebt gestopt, sterker gaat voelen. Toen ik, gelukkig alweer een tijd geleden, in een depressie zat vond ik mediteren een erg nare bezigheid omdat ik dan pas echt voelde hoe slecht ik 'in mijn vel' zat. In werkelijkheid maakt het eigenlijk niet zoveel uit als je slecht voelt; het zijn maar gedachten of emoties die je feitelijk geen kwaad kunnen doen en die vanzelf voorbij gaan als je ze observeert, zonder erover te oordelen.
Ik weet ook niet of 'lekker in het nu leven' je doel moet zijn. Het impliceert dat je op zoek bent naar een bepaalde state of mind en je de huidige situatie dus veroordeelt. Bovendien, altijd 'in het nu' leven is volgens mij ook niet realistisch als westerling. Ik weet niet hoe het met anderen in dit topic zit, maar voor mij zijn er slechts momenten dat ik even "in het nu" leef. Dit kan zijn als ik heel ontspannen ben, of juist wanneer ik gestresst ben en als reactie hierop mijn emoties/gedachtes even ga observeren. De rest van de tijd laat ik me gewoon lijden door mijn "ego" en dat is prima zolang ik hiervan bewust ben en kan 'ingrijpen' als ik erin lijk te verdrinken.
Wat vond je d'r van?quote:Op donderdag 29 augustus 2013 01:53 schreef helplesssss het volgende:
Meldt zich aan. Heeft H1 gelezen
Ik ben met deze materie 3 á 4 jaar geleden ongeveer begonnen toen ik toevallig het boek van Eckhart tegen kwam. Ik ben er sinds dien mee bezig, ben vorig jaar een week op retraite geweest. Maar nog nooit hebben deze emoties zich zo kei en kei hard laten zien. Het lijkt wel of ik dood ga als ik het helemaal laat gaan!!quote:Op donderdag 29 augustus 2013 07:34 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat is ook wat ego/de ik structuur naar mijn idee is, activiteit in de hogere hersendelen die als functie heeft het ervaren van jezelf, wat plaatsvinden in de lagere hersendelen, te beïnvloeden/blokkeren. Die mechanismes groeien met aandacht en doen dat heel handig door je 'wijs te maken' dat dat is wie je bent en het dus van levensbelang dat je je daar op richt.
Als je je aandacht daar dan weg haalt begint het af kicken, de structuur die normaal gezien gevoel/ervaring weghoudt verliest beetje bij beetje z'n grip en wat je er mee weg hebt geduwd komt naar boven. Bewuster zijn = minder dempen omdat je niet meer doet wat nodig is om dat dempen in stand te houden.
Dit constant waarnemen en de ruimte geven en dus niet meer met het geconditioneerde eromheen mee gaan. Vervelend en moeilijk, vooral in het begin, maar zoals het klinkt ben je precies aan het doen wat je 'moet' doen en met de tijd wordt het beter, daar mag je echt vanuit gaan
Niks aan hebt? Toen mij dat principe duidelijk was heeft het me ontzettend geholpen, in plaats van in de schrik te raken kon ik het ervaren als een ''kijk aan, nieuwe fase, komt een hoop ellende naar boven, moeilijk dit, en moeizaam, maar het is dit of ermee blijven rondlopen....wat wil ik nu echt?''quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:10 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik ben met deze materie 3 á 4 jaar geleden ongeveer begonnen toen ik toevallig het boek van Eckhart tegen kwam. Ik ben er sinds dien mee bezig, ben vorig jaar een week op retraite geweest. Maar nog nooit hebben deze emoties zich zo kei en kei hard laten zien. Het lijkt wel of ik dood ga als ik het helemaal laat gaan!!
Misschien dat we bij de diepere lagen van de ui aankomen. Maar goed dat is dan weer theorie waar je in principe niks aan hebt.
Wat je zegt klinkt mij erg bekend. In mijn "mindere tijd" had ik ook constant het gevoel onder hoogspanning te staan en werd ook helemaal bedolven onder mijn negatieve emoties. En hoe harder je er tegen vecht, hoe erger dat het wordt. Acceptatie van het moment, inclusief de emoties die daarbij horen is voor mij het enige dat helpt. En dat is geen knop die je om kunt zetten, maar een proces waarbij je je onderbewustzijn leert dat het OK is om angstige gevoelens te hebben. Zodra je dit hebt geleerd, zul je zien dat ze vanzelf minder heftig en frequent worden.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:01 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Al met al zijn die doemgedachtes en het algemene gevoel gewoon heel erg kut. Het voelt alsof ik onder hoogspanning sta.
Dat de gedachtes en emoties me geen kwaad kunnen... De laatste weken zijn (vooral als ik alleen ben) constant doemgedachtes die op komen. Stil zijn, observeren, laten zijn enz. Het maakt dat de achterliggende emotie de vrije ruimte krijgt en me helemaal opslokt. Ik heb regelmatig een uur meer genomen om deze emoties te laten gaan, maar ik voel me daarna eigenlijk nog vermoeider en belabberder!!!
Serotoninetekort bestaat niet, althans niet als oorzaak van depressie en/of angst.quote:Al met al is er misschien dan toch iets lichamelijks aan de hand, een te kort aan seretonine? Ik ben overmatig moe en ben constant angstig en kan niet stoppen met denken.
Thanks voor je reactie, het geeft motivatie om door te gaan. Het is moeilijk om dingen zoals 'door gaan' en 'volhouden' te noemen omdat het impliceert dat er een 'ik' is die 'iets' wil bereiken. Maar ik wil het toch zo benoemen omdat het wel zo 'is'. Jij benoemt het indd ook zo, en het is niet anders. Emoties komen keihard op me af maar door het toe te laten brokkelt het ook langzaam af.quote:
Vechten helpt inderdaad nooit, maar mijn standaard reactie was meestal zoeken naar een oplossing. Zodra deze oplossing er was was het even wat rustiger. Maar deze oplossingen zijn altijd tijdelijk. Meestal een uitstel van het gevoel. Bijvoorbeeld een oorzaak zoeken van het probleem en daar de schuld aan geven. Of anderen de schuld geven. En dat compleet geloven!! Als het maar rust geeft.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 09:25 schreef DaneV het volgende:
[..]
Wat je zegt klinkt mij erg bekend. In mijn "mindere tijd" had ik ook constant het gevoel onder hoogspanning te staan en werd ook helemaal bedolven onder mijn negatieve emoties. En hoe harder je er tegen vecht, hoe erger dat het wordt. Acceptatie van het moment, inclusief de emoties die daarbij horen is voor mij het enige dat helpt. En dat is geen knop die je om kunt zetten, maar een proces waarbij je je onderbewustzijn leert dat het OK is om angstige gevoelens te hebben. Zodra je dit hebt geleerd, zul je zien dat ze vanzelf minder heftig en frequent worden.
Ja lichamelijke klachten zijn er ook inderdaad. Weinig eetlust, onrustige maag, misselijk, hoofdpijn, vermoeidheid enz. Dan is je mind er als de kippen bij om te zeggen dat je ziek bent en een slachtoffer bent.quote:[..]
Serotoninetekort bestaat niet, althans niet als oorzaak van depressie en/of angst.
De meeste mensen met angstproblemen denken dat ze lichamelijk iets mankeren en dat is ook niet gek vanwege de rare symptomen die je van angst kunt krijgen; van rare gedachtes tot een waslijst van lichamelijke klachten.
Is er een 'ik' wanneer een plant richting een plek waar de zon schijnt groeit? Nee, maar de drive, het er willen zijn, overleven en groeien is er wel en daar geef je gehoor aan met wat je nu doet. Het tegenstrijdige bij zoiets is dat je er vanaf wilt en zolang je er vanaf wilt plakt het aan je. Daarom komt de term loslaten vaak voorbij, wat inhoudt dat je je ideeën erover los laat, hetgeen op zich blijft gewoon zoals het is.quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:01 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Thanks voor je reactie, het geeft motivatie om door te gaan. Het is moeilijk om dingen zoals 'door gaan' en 'volhouden' te noemen omdat het impliceert dat er een 'ik' is die 'iets' wil bereiken. Maar ik wil het toch zo benoemen omdat het wel zo 'is'. Jij benoemt het indd ook zo, en het is niet anders. Emoties komen keihard op me af maar door het toe te laten brokkelt het ook langzaam af.
Juist, afdwalen en weer terug komen; herhaal. Ter compensatie voor alle keren afdwalen, daar blijven en het afdwalen bevestigen.quote:Wat je zegt over de ik-vorm, klopt natuurlijk. Als er geen ik was was er ook geen probleem. Maar die ik is er wel en die ziet zichzelf vooral als slachtoffer en soms zelfs dader. Gevolg is een onnoemlijke angst, en die laten gaan en doen wat 'ie wil. Niet makkelijk. Blijven doorzien en blijven terugkomen bij de kern/nu/bewustzijn.
Dat is volgens mij ook 1 van de moeilijkste dingen van je ego/geconditioneerde denken om los te laten, die strijd, wat begint z'n grip te verliezen wanneer je inziet dat er niets op te lossen valt. Als je je gewoon voelt zoals je je voelt, wat valt er dan op te lossen? En nog een stap verder, er is geen ik die dat voelt, er is gewoon dat gevoel, meer niet, wat let je dan nog? Het kan geen probleem zijn, alleen het verhaal in je hoofd eromheen kan dat en dat verhaal heeft macht zolang je erin gelooft. Je zit er nu met je aandacht nog bij en daarmee ervaar je het, logisch, maar de verschuiving naar meer aanwezig zijn en blijven zet door, ook al duurt het even voordat je het merkt.quote:Ik ben nu op een punt dat mn mind een beetje kapt met andere oplossingen aan te bieden. Die oplossingen kunnen een tijdelijke vorm van rust of ontspanning geven maar dat ik meestal omdat die een oplossing in de toekomst bieden waardoor het nu even stil kan zijn. Het ego wordt knettergek, MOET een oplossing hebben en dwingt met enorme angst dit haast af te dwingen.
Thanks voor je hele post. Vertel eens wat meer over dit? Wat is de energetische lading die vast zit in je zenuwstelselquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 14:31 schreef Canillas het volgende:
Trouwens iedereen die een aanzienlijke spanning in z'n lichaam voelt, een vastzittende lading energie, zou ik echt aanraden dit boek te lezen http://www.bol.com/nl/p/w(...)DVNLGOO0020113882bes Het gaat over trauma en met trauma bedoelen ze hier in elke energetische lading die vast zit in je zenuwstelsel en hoe je dat kan helen. Ik denk dat je aan hoe dat in elkaar steekt leren meer zult hebben dan mediteren en boeken over spiritualiteit omdat sommige (Westerse) problemen een praktische en gerichte aanpak vereisen.
Werkt bij mij averechts.quote:Op zondag 1 september 2013 00:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Zijn er hier ook mensen die af en toe een jointje roken? Ik merk dat mij dat helpt om even de boel daarboven in "los te weken" en dan op een goeie manier
Even die vastgeroeste patronen ontvluchten en vanuit een hoger (high) perspectief bekijken. Het helpt mij vaak bij relativeren en het dus minder serieus nemen van mijn bestaande gedachtestructuren.
(Voor alles duidelijkheid, met trauma wordt hier bedoeld alles wat door shock vast zit in het zenuwstelsel, puur iets fysiologisch. Ik zeg dit erbij omdat trauma een erg beladen woord is.)quote:Op zondag 1 september 2013 01:02 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Vertel eens wat meer over dit? Wat is de energetische lading die vast zit in je zenuwstelselHoe gaat dat in de praktijk, doe jij het en wat is het effect? Ik voel heel vaak die energetische lading, met name in periodes zoals die waar ik nu in zit. Ik noem het zelf soms 'onder hoogspanning staan'.
Npquote:
Precies datquote:Op zondag 1 september 2013 12:10 schreef Gray het volgende:
Met "angstenergie" doel je op de energie die vrijkomt uit suikers ed, wat getriggerd wordt tijdens een fight-or-flightreactie, oiv bijvoorbeeld adrenaline?
In een topic over spiritualiteit geen plaats voor pseudowetenschap? Is spiritualiteit niet de ultieme pseudowetenschap?quote:Zo niet, dan klinkt het meer als pseudowetenschap en dat is hier niet op zijn plaats, dunkt me.
Liquid Sensory Dimension.quote:Op zondag 1 september 2013 10:33 schreef Gray het volgende:
Er wordt gezegd dat als je een 'geestverruimende' drug eenmaal 'snapt', je deze niet meer nodig hebt.
Ah.quote:
Ik ben het met je eens dat spiritualiteit ook wel pseudowetenschap genoemd kan worden, maar dat valt over psychologie an sich ook te zeggen. Maar verder ingaan op een stelling als dat psychologen de hedendaagse mystici zijn, dat is een heel andere discussie. Net als dat pseudowetenschap zijn eigen subforum heeft hier op FOK!.quote:In een topic over spiritualiteit geen plaats voor pseudowetenschap? Is spiritualiteit niet de ultieme pseudowetenschap?
Whut?quote:
Ik vond het anders een intelligent en congruent verhaal.quote:Op zondag 1 september 2013 12:57 schreef Gray het volgende:
De titel van het topic, inclusief het aangehaalde boek en alle materie eromheen is al zo onnodig zweverig, dus laten we het aub op een wat intelligente wijze bespreken. In jouw geval: met duidelijke taal en met name met korte, bondige zinnen. Als je weet waarover je spreekt kan je het simpel uitleggen.
Toch gaan mijn haren enigszins overeind staan als ik die video bekijk. Ik snap in ieder geval niet waarom er van die vage termen als "energievelden die ontladen moeten worden" moeten worden bijgehaald. Volgens mij kun je met angst/traumaklachten beter een boek van Claire Weekes lezen, die legt de materie tenminste in duidelijke taal uit, in tegenstelling tot deze zweefkees.quote:Op zondag 1 september 2013 12:15 schreef Canillas het volgende:
Precies dat
...
In een topic over spiritualiteit geen plaats voor pseudowetenschap? Is spiritualiteit niet de ultieme pseudowetenschap?
Je haren gaan overeind staan omdat je iemand ziet die zich anders uitdrukt dan jij? Trek je dit ook door naar mensen die er anders uit zien, iets anders geloven of een andere seksuele voorkeur hebben dan jij?quote:Op maandag 2 september 2013 00:20 schreef DaneV het volgende:
Toch gaan mijn haren enigszins overeind staan als ik die video bekijk. Ik snap in ieder geval niet waarom er van die vage termen als "energievelden die ontladen moeten worden" moeten worden bijgehaald. Volgens mij kun je met angst/traumaklachten beter een boek van Claire Weekes lezen, die legt de materie tenminste in duidelijke taal uit, in tegenstelling tot deze zweefkees.
Als jij er niks mee kan is het niet intelligent? Wat een, ironisch genoeg, domme opmerkingquote:Op zondag 1 september 2013 12:57 schreef Gray het volgende:
De titel van het topic, inclusief het aangehaalde boek en alle materie eromheen is al zo onnodig zweverig, dus laten we het aub op een wat intelligente wijze bespreken. In jouw geval: met duidelijke taal en met name met korte, bondige zinnen. Als je weet waarover je spreekt kan je het simpel uitleggen.
Nee, jij bent degene die dit nu doortrekt, niet ik. Waar mijn 'haren overeind' van gaan staan is ook niet het feit dat deze man een andere mening heeft dan ik, maar dat hij hulpzoekenden (mensen met angstklachten) op een spoor zet dat niet strookt met de wetenschap. Dit is, in tegenstelling tot spiritualiteit op zich, een vorm van pseudowetenschap en het verdient dus de nodige weerstand.quote:Op maandag 2 september 2013 07:29 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je haren gaan overeind staan omdat je iemand ziet die zich anders uitdrukt dan jij? Trek je dit ook door naar mensen die er anders uit zien, iets anders geloven of een andere seksuele voorkeur hebben dan jij?
Ik besteed er aandacht aan omdat het voorbij komt in een topic over een onderwerp dat ik interessant vind. Vervolgens geef ik mijn mening, zoals dat wel vaker gebeurt in een discussieforum. Het feit dat mijn mening niet de ultieme waarheid is en dat er andere interpretaties mogelijk zijn wil niet zeggen dat ik deze niet wil uiten of dat het uiten ervan geen nut kan hebben. Als ik in een restaurant zit en ik krijg een biefstuk met slagroom opgediend, dan zal ik me ook kritisch uiten over de carrièrekeuze de kok in kwestie, ondanks dat er mogelijk mensen zijn die het vanwege een andere smaak niet met me eens zijn.quote:Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur, waar iedereen volgens mij recht op heeft, als het je niet aanstaat, waarom er dan aandacht aan besteden en je ermee bezig zijn? Dat is ongeveer net zo logisch als iets wat anderen lekker vinden smaken en jij niet te gaan eten om te bewijzen hoe vies het wel niet is, alsof je smaak tot een feitelijke zaak kan bewijzen.
Dan ik daaruit opmaken dat jij het idee van wetenschap belangrijk vind, prima, dat heeft alleen verder niks met de rest van de wereld te maken.quote:Op maandag 2 september 2013 09:14 schreef DaneV het volgende:
Nee, jij bent degene die dit nu doortrekt, niet ik. Waar mijn 'haren overeind' van gaan staan is ook niet het feit dat deze man een andere mening heeft dan ik, maar dat hij hulpzoekenden (mensen met angstklachten) op een spoor zet dat niet strookt met de wetenschap. Dit is, in tegenstelling tot spiritualiteit op zich, een vorm van pseudowetenschap en het verdient dus de nodige weerstand.
Ik heb alleen een reactie gezien op wie het zegt en hoe het werd gezegd. Wordt iets als energieveld niet in de wetenschap als term vaak gebruikt? Wist je dat levende cellen licht afgeven omdat ze energie aanmaken? Waarom vallen over zo'n woord? Omdat het niet in jouw straatje valt? Is ook goed je recht, neemt verder niet dat je lichaam een levend energie veld is, of wil je dan geen lichaam meer hebben als het zou genoemd wordt?quote:Ik besteed er aandacht aan omdat het voorbij komt in een topic over een onderwerp dat ik interessant vind. Vervolgens geef ik mijn mening, zoals dat wel vaker gebeurt in een discussieforum.
Klopt, maar geldt dat dan niet alleen wanneer je het hebt over wat er kwa stof gepost wordt? Dat je inhoudelijk reageert, in de zin van het klopt wel ot niet?quote:Het feit dat mijn mening niet de ultieme waarheid is en dat er andere interpretaties mogelijk zijn wil niet zeggen dat ik deze niet wil uiten of dat het uiten ervan geen nut kan hebben.
Precies, smaak, een discussie over wat een biefstuk feitelijk is en hoe biefstuk ontstaat zou iets heel anders zijn.quote:Als ik in een restaurant zit en ik krijg een biefstuk met slagroom opgediend, dan zal ik me ook kritisch uiten over de carrièrekeuze de kok in kwestie, ondanks dat er mogelijk mensen zijn die het vanwege een andere smaak niet met me eens zijn.
Nee, jij geeft af op een boodschap om hoe die gebracht wordt, reageert niet inhoudelijk en gaat voorbij aan de intentie, het delen van kennis die eventueel iemand kan helpen. Dat reageer ik dan inhoudelijk op. Opmerking van Gray vond ik oprecht vermakelijk, maar goed, dat zal ook wel weer een kwestie van smaak zijnquote:Trouwens, je ziet dat je nu exact hetzelfde doet met mijn reactie ?
En in je reactie op gray hierboven ook trouwens.
Welke onzekerheden heb je? Of is het eerder schuldgevoelens waar je mee struikelt, in de zin van ik heb fouten gemaakt of had beter moeten weten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik zei niet dat ik er niets mee kan. Ik zei dat het onnodig zweverig is. Dus dat domme balletje kaatst zich direct terug naar jou.quote:Op maandag 2 september 2013 08:43 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als jij er niks mee kan is het niet intelligent? Wat een, ironisch genoeg, domme opmerking
Is het niet zo dat iets dat je niet kunt beschrijven in woorden, al heel snel het stempel zweverig krijgt?quote:Op zondag 1 september 2013 12:57 schreef Gray het volgende:
De titel van het topic, inclusief het aangehaalde boek en alle materie eromheen is al zo onnodig zweverig
Je kan in heel duidelijke bewoording schetsen wat onduidelijk is.quote:Op maandag 2 september 2013 17:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Is het niet zo dat iets dat je niet kunt beschrijven in woorden, al heel snel het stempel zweverig krijgt?
Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dan een ander er niets aan kan hebben, daarnaast moet je er misschien wat meer opletten dat je "ik vind" niet verwart met "dat is".quote:Op maandag 2 september 2013 17:27 schreef Gray het volgende:
Ik zei niet dat ik er niets mee kan. Ik zei dat het onnodig zweverig is. Dus dat domme balletje kaatst zich direct terug naar jou.
Bovendien maken je lange zinnen het vermoeiend om te lezen, zeker wanneer het volstaat met halve waarheden en nietszeggende teksten.
Dit is slechts jouw mening en geen feit.quote:Op maandag 2 september 2013 17:27 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik zei niet dat ik er niets mee kan. Ik zei dat het onnodig zweverig is. Dus dat domme balletje kaatst zich direct terug naar jou.
Bovendien maken je lange zinnen het vermoeiend om te lezen, zeker wanneer het volstaat met halve waarheden en nietszeggende teksten.
Ik begrijp het wel, dat is het probleem niet. Het probleem is dat je schrijven doet overkomen alsof we hier praten over aura-energieën en wat niet. Dat je zelf dit probleem niet ziet maakt dat het des te belangrijker is dat je eens goed voor de spiegel gaat staan, om te kijken naar wat 'jij vindt' en 'wat is'.quote:Op maandag 2 september 2013 17:55 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dat jij het niet begrijpt wil niet zeggen dan een ander er niets aan kan hebben, daarnaast moet je er misschien wat meer opletten dat je "ik vind" niet verwart met "dat is".
Een zwaktebod dit. En bovendien onlogisch. Tijd voor de spiegel.quote:En als je lezen al vermoeiend vind is het misschien tijd om al dat stil zitten met wat sporten te compenseren.
Dat is slechts jouw mening en geen feit.quote:Op maandag 2 september 2013 18:39 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Dit is slechts jouw mening en geen feit.
Haha, aura-energieën?! Wtf gast, weet niet waar jij met je hoofd zit, maar als jij dit soort termen vanuit jezelf aan andermans verhaal toevoegt dan is dit de laatste reactie die je van mij op jou zal zien.quote:Op maandag 2 september 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
Ik begrijp het wel, dat is het probleem niet. Het probleem is dat je schrijven doet overkomen alsof we hier praten over aura-energieën en wat niet. Dat je zelf dit probleem niet ziet maakt dat het des te belangrijker is dat je eens goed voor de spiegel gaat staan, om te kijken naar wat 'jij vindt' en 'wat is'.
Een zwaktebod dit. En bovendien onlogisch. Tijd voor de spiegel.
quote:Op maandag 2 september 2013 18:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Ik begrijp het wel, dat is het probleem niet. Het probleem is dat je schrijven doet overkomen alsof we hier praten over aura-energieën en wat niet. Dat je zelf dit probleem niet ziet maakt dat het des te belangrijker is dat je eens goed voor de spiegel gaat staan, om te kijken naar wat 'jij vindt' en 'wat is'.
[..]
Een zwaktebod dit. En bovendien onlogisch. Tijd voor de spiegel.
[..]
Dat is slechts jouw mening en geen feit.
Angst-energieën was wat je letterlijk zei, net als "de energie die vast zit in het zenuwstelsel". Dat klinkt als hetzelfde zweverige goedje als 'aura-energieën' dat ik aandroeg als gelijkende metafoor. Ben je niet in staat om begrijpend te lezen en jezelf inhoudelijk te verdedigen, dan sterkt dat alleen mijn standpunt dat je niet in staat bent jezelf te observeren en op een duidelijke manier te praten over deze materie.quote:Op maandag 2 september 2013 18:45 schreef Canillas het volgende:
[..]
Haha, aura-energieën?! Wtf gast, weet niet waar jij met je hoofd zit, maar als jij dit soort termen vanuit jezelf aan andermans verhaal toevoegt dan is dit de laatste reactie die je van mij op jou zal zien.
Schuif je ego even aan de kant en gebruik woorden. Ik probeer het immers ook, ondanks dat ik aan de andere kant sta van deze discussie dan die van jullie.quote:
Je laat wederom zien dat je enkel in staat bent om jezelf als uitgangspunt te nemen en projecteert dat vervolgens ook nog door naar hoe jij denkt/vind dat anderen zich hierover uit zouden moeten drukken? Kan jij daar voor/van een ander wat over zeggen? Jij weet wat anderen aanspreekt op basis van wat jou aanspreekt? En dan zeg jij tegen iemand "zet je ego aan de kant" en "tijd voor een spiegel?quote:Op maandag 2 september 2013 19:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Angst-energieën was wat je letterlijk zei, net als "de energie die vast zit in het zenuwstelsel". Dat klinkt als hetzelfde zweverige goedje als 'aura-energieën' dat ik aandroeg als gelijkende metafoor. Ben je niet in staat om begrijpend te lezen en jezelf inhoudelijk te verdedigen, dan sterkt dat alleen mijn standpunt dat je niet in staat bent jezelf te observeren en op een duidelijke manier te praten over deze materie.
[..]
Schuif je ego even aan de kant en gebruik woorden. Ik probeer het immers ook, ondanks dat ik aan de andere kant sta van deze discussie dan die van jullie.
Mijn reden voor deze discussie aan te gaan is niet meer dan deze materie uit het zweverige te trekken, omdat ik denk dat dit meer mensen aanspreekt en hélpt de materie de begrijpen. Deze materie is iets waar ikzelf veel aan heb gehad en denk dat ook anderen baat bij hebben. Hoe duidelijker het is, hoe beter.
Ik voel me regelmatig gewoon slecht, opgekropte energie ('ik tril helemaal!') en kan in slechte periodes van streek raken om iets heel kleins. Schuldgevoel heb ik tegenover mezelf heel snel. Ik ben extreem streng voor mezelf en maak al snel van een mug een olifant. Ik heb een periode flink gedronken maar heb dat flink weten te vermindere. Nu heb ik aan het eind van de vakantie 2x flink gedronken en ik heb al gelijk een schuld gevoel. Ik wordt angstig dat ik niet alles van de avond nog weet.quote:Op maandag 2 september 2013 09:45 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Welke onzekerheden heb je? Of is het eerder schuldgevoelens waar je mee struikelt, in de zin van ik heb fouten gemaakt of had beter moeten weten.
Zeker weten. Zelf gebruik ik het woord loslaten niet zo vaak omdat het impliceert dat ik in staat ben om mijn ik los te laten. Wat ik nu doorlopend doe is elke keer als mijn gedachten afdwalen en daarbij stress komt kijken weer terug naar het nu gaan. De mind vind dat niet leuk. Net zoals dat iemand die agressief wordt het liefst er op los slaat in plaats van even tot tien te tellen.quote:Het is trouwens niet alleen een kwestie van loslaten maar zeker ook van accepteren wie je bent. Zodra er een discrepantie gaat opspelen tussen wie je zou willen, en of moeten zijn van jezelf of omgeving, en je acties en handelen daar niet op ingesteld was, of is, ontstaat (kan) er conflict tussen die twee, en dat kan zich dan uiten in angst en onrust geven.
De kunst is dan om jezelf weer in harmonie te laten komen door je oude ik los te laten en je nieuwe ik weer in overeenstemming te laten komen met wie je wilt wezen, dat je daarmee vrede moet hebben met je oude ik, of het loslaten zoals je zegt hoort daar ook bij inderdaad.
Ik heb verder geen zin in een eindeloze discussie (vooral niet in een topic waarin er juist over gepraat wordt om je ego opzij te zetten) maar je hebt een erg infantiele kijk op de wetenschap en hebt blijkbaar geen idee waar deze voor staat. De wetenschap heeft in ieder geval 0,0 gelijkenis met 'geloof' zoals jij het beschrijft.quote:Op maandag 2 september 2013 09:39 schreef Canillas het volgende:
[..]
Dan ik daaruit opmaken dat jij het idee van wetenschap belangrijk vind, prima, dat heeft alleen verder niks met de rest van de wereld te maken.
Als hij ze op een spoort naar heling zet wat maakt het dan uit of het is wat de wetenschap op dit moment gelooft wat het gelooft? Heb je gekeken naar hoe de er uit ontstane therapie vorm wordt geroemd voor z'n praktisch opzet en blijvende resultaten? Ik ga er vanuit van niet, gezien je post.
Daar komt bij dat wetenschap er in het verleden vaak genoeg naast heeft gezeten, dingen bleken anders te zijn of gewoon niet te kloppen. Als je deze stof pseudowetenschap noemt dan is geloven dat wetenschap altijd standaard en per definitie gelijk heeft niet meer dan dat; geloof. Op een zelfde manier dat er mensen zijn die willen geloven dat God en de bijbel echt zijn. Wat ook hen goed recht is natuurlijk.
Op het moment dat je feiten uit de praktijk niet kan handelen omdat ze nog niet wetenschappelijk bewezen zijn, en wetenschap loopt in die zin altijd letterlijk achter de feiten aan, dat kan je heel intelligent zijn maar die houding heeft wel iets doms; je gaat af zetten wachten tot iets/iemand anders je 'toestemming' geeft om iets te mogen geloven. Prima houding hor, totdat je een jaar of 10 bent.
Wat is dan een 'beter leven' als je verlicht bent? Want volgens mij accepteer je dan alles zoals het komt, buiten omstandigheden om. Het leven is het leven, klaar.quote:Op dinsdag 3 september 2013 11:45 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ontwaken in de droom is inderdaad een stuk helderder, en het boek rekent af met alle ideeën over verlichting die je zou kunnen verwachten. Tolle geeft mi nog veel hoop voor een beter leven na verlichting.
Voor praktische tips kan je beter bij het boeddhisme of mindfulness aankloppen. De belangrijkste tip is gewoon keer op keer, wanneer je realiseert dat je afdwaalt in gedachten of angst, weer terug te keren naar het nu. Kan met of zonder op je ademhaling te concentreren. Dit kan nog knap lastig zijn als je in angst en spanning leeft zoals ik beschreef. Verder zijn er nog loopmeditatie, gewone meditatie etc etcquote:Op dinsdag 3 september 2013 13:51 schreef Rosario het volgende:
[..]
Wat is dan een 'beter leven' als je verlicht bent? Want volgens mij accepteer je dan alles zoals het komt, buiten omstandigheden om. Het leven is het leven, klaar.
Wat mij bij Tolle vooral tegenstaat is het gebrek aan praktische informatie. Teveel theoretisch 'geneuzel' over het ego en dergelijke. Want het wordt wel duidelijk dat we allemaal meer in het nu zouden moeten leven, maar hoe leef je dan meer in het nu? Daar zijn genoeg praktische tips bij te geven, lijkt me zo.
Ook als je het ben tegengekomen kan het zweverig klinken. Juist dan weet je dat het kort en bondig kan.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:45 schreef Tevik het volgende:
De term "zweverig" zie ik vaak voorbijkomen. Naar mijn mening zullen er altijd zaken zijn die "zweverig" klinken, totdat je het zelf tegenkomt op je pad, dan pas wordt het duidelijk wat er bedoelt werd. Dit is een pad waar je door een dichte mist omringd wordt, je ziet duidelijk wat er bedoelt wordt pas als je daar bent.
Het komt vaak overdreven over, alsof men iets wil bewijzen, wil laten zien dat ze veel verstand van zaken hebben, zonder mensen daarmee daadwerkelijk te helpen.quote:Op woensdag 4 september 2013 11:45 schreef Tevik het volgende:
De term "zweverig" zie ik vaak voorbijkomen. Naar mijn mening zullen er altijd zaken zijn die "zweverig" klinken, totdat je het zelf tegenkomt op je pad, dan pas wordt het duidelijk wat er bedoelt werd. Dit is een pad waar je door een dichte mist omringd wordt, je ziet duidelijk wat er bedoelt wordt pas als je daar bent.
Als iemand weet dat het kort en bondig kan, dan kan hij het zo maken. Misschien zullen de anderen hem er ook dankbaar voor zijn, naast de uitgebreide informatie. Soms hebben we ook behoefte aan meer informatie, soms vragen we er zelf om, dan is het goed als je het kan krijgen.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:24 schreef Gray het volgende:
[..]
Ook als je het ben tegengekomen kan het zweverig klinken. Juist dan weet je dat het kort en bondig kan.
Ik heb vaak gemerkt dat als ik stop een 'obstakel’ te vormen voor andere mensen die hun hulp aanbieden (hoe onbehulpzaam het ook in mijn ogen is), dat dan hun hulp de mensen bereikt die het wel nodig hebben.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:33 schreef Rosario het volgende:
[..]
Het komt vaak overdreven over, alsof men iets wil bewijzen, wil laten zien dat ze veel verstand van zaken hebben, zonder mensen daarmee daadwerkelijk te helpen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |