Als het wat meer filosofisch bedoeld is, dan heb ik daar in principe geen problemen mee. Ik kan filosofie zo nu en dan zeker wel waarderen. Wat ik hier jammer aan vond, was dat Tolle in het eerste stuk van het boek (zeg de eerste 60-70 bladzijden) behoorlijk concreet en praktisch is, waarbij je bij de wat filosofischere stukken nog wat door het zweverige heen kan lezen, maar vervolgens omslaat naar stukken tekst waarbij het concrete en praktische voor mij een beetje verdwijnt. Door het zweverige heen lezen gaat hier een stuk lastiger, aangezien er dan niet veel overblijftquote:Op dinsdag 16 april 2013 00:50 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En dat refereren naar Jezus en God dat hoeft van mij ook niet en dat een steen bewustzijn heeft moet je niet te letterlijk opvatten. Dat is meer een soort van filosofische gedachte, die tot op zekere hoogte op waarheid berust. Het woord bewustzijn is alleen zo verwarrend als je het eigenlijk maar op 1 manier kent. Dat terwijl bewustzijn eigenlijk een heel vaag en abstract begrip is. Ik denk dat veel mensen het ook snel verwarren met zelfbewustzijn, wat weer van een heel ander niveau is uiteraard.
Zo had ik het nog niet begrepen, dat klinkt niet heel gek. Maar vooralsnog doen dit soort analyses mij heel weinig. Wellicht verandert dat als ik wat meer gelezen heb, ik vind het sowieso interessante materiequote:Op dinsdag 16 april 2013 09:13 schreef Gray het volgende:
Het idee achter dat alles een bewustzijn zou hebben komt uit een simpel stukje analyse, namelijk dat het ontbreken van een fundamentele 'ik' maakt dat iets als een ziel niet in ons bestaat. Ook ons bewustzijn is niet een fundamenteel bestaand iets, gezien de skandha's in het boeddhisme (of het feit dat het iets anders nodig heeft om te bestaan). Daarbij komt nog dat uiteindelijk alles in ons universum van licht/materie gemaakt is, afkomstig van dat ene moment voor de Big Bang.
Zou je deze gegevens doortrekken, dan kan je stellen dat wij fundamenteel gezien niet meer bewustzijn hebben dan een steen. Of omgekeerd, een steen is net zo bewust als wij. Door onze illusie van 'ik' maken we er een hele poeha van. Alles is één, waarbij zowel wij als een steen slechts golfjes zijn in een oceaan. Die oceaan kan het 'Grote Bewustzijn' genoemd worden, de Tao, God, of welk naampje je ook wil geven aan het beestje. Uiteindelijk is het simpelweg dat wat is, en dat is helemaal okay.
Als het praktische je meer interesseert is lezen over Zen misschien wat voor jou. D.T. Suzuki schreef Introduction to Zen Buddhism. Zelf lees ik de Selected writings of D.T. Suzuki, Zen Buddhism.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:49 schreef Hammet het volgende:
[..]
Als het wat meer filosofisch bedoeld is, dan heb ik daar in principe geen problemen mee. Ik kan filosofie zo nu en dan zeker wel waarderen. Wat ik hier jammer aan vond, was dat Tolle in het eerste stuk van het boek (zeg de eerste 60-70 bladzijden) behoorlijk concreet en praktisch is, waarbij je bij de wat filosofischere stukken nog wat door het zweverige heen kan lezen, maar vervolgens omslaat naar stukken tekst waarbij het concrete en praktische voor mij een beetje verdwijnt. Door het zweverige heen lezen gaat hier een stuk lastiger, aangezien er dan niet veel overblijft.
Mindfulness met aardappels.quote:Zen does not confuse spirituality with thinking about God while one is peeling potatoes. Zen spirituality is just to peel the potatoes.
Is ook niet belangrijk. De boeddha zelf reageerde ook niet op vragen daarop, want niet praktisch, maar metafysisch.quote:[..]
Zo had ik het nog niet begrepen, dat klinkt niet heel gek. Maar vooralsnog doen dit soort analyses mij heel weinig. Wellicht verandert dat als ik wat meer gelezen heb, ik vind het sowieso interessante materie.
Het idee is dat verschillende vormen en maten van bewustzijn bestaan. Een mens is zelfbewust, een aap is zelfbewust, een bloem is zelfbewust, een steen is zelfbewust, etc. Allemaal in andere mate. Geef me een tik en ik zeg au. Geef een aap een tik en hij krijst. Geef een bloem een tik en hij knakt. Geef een steen een tik en hij breekt. Bewustzijn zou zijn als een golf in de zee; vormen van het oneindige vormeloze.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:30 schreef lateralize het volgende:
Bewustzijn gaat toch heel simpel over het kunnen reflecteren op het eigen gedrag, het gedrag van anderen, verplaatsen in het gedrag van anderen, begrijpen dat men leeft in plaats van gewoon te leven, etc. ? Dat heeft een steen niet, dus in mijn ogen vrij onzinnig. Ik weet niet precies hoe het wordt gebracht door degenen die dit verkondigen, maar zo vind ik het nogal blabla. Natuurlijk zijn wij allemaal uit dezelfde fundamentele bouwblokken opgebouwd, maar the whole is more than the sum of its parts.
Laat dat stemmetje maar lekker lallen. Lekker bezig!quote:Update:
Inmiddels ben ik nu dik 3 weken bezig met iedere dag mediteren (15min in de ochtend). Daarnaast ben ik eind vorige week begonnen met in de avond ook nog 30min body scan. Het is best frustrerend niet echt het idee te hebben dat je er iets mee bereikt. Ik weet het, je moet geen doelen hebben, maar je doet dit uiteindelijk toch om beter in je vel te gaan zitten. Al is het maar omdat je je anders tegen je problemen aankijkt. Ik vind het echter niet vervelend om te mediteren of de body scan te doen, en ik probeer het gewoon vol te houden. Ik heb niets te verliezen, en alles te winnen. It can only get better from here. Maar toch er is natuurlijk dat ongeduldige stemmetje dat verwacht dat patronen die in 25 jaar opgebouwd zijn in een paar dagen als sneeuw voor de zon verdwijnen.
Als je de gedachte ''ik moet iets met/aan de/een gedachte doen'' in een gedachteschema zou zetten, hoe zou dat er dan uit zien? Volgens mij kom je er dan snel op uit dat het niet waar is en dat een 'betere' gedachte zou zijn ''gedachtes mogen er zijn maar ik bepaal zelf mijn gedrag''.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:31 schreef Crystal86 het volgende:
Alleen kan ik deze denkwijze niet helemaal samen laten gaan met de psychologische hulpverlening die me geboden wordt. Ik had al eerder gemerkt dat cognitieve therapie me niet op de lange duur helpt als het gaat om zelfbeeld/zelfvertrouwen op sociaal vlak. Het geeft zeker veel inzicht in de gedachten, maar je moet dan toch weer met die gedachten aan de slag, en dat wil ik juist eigenlijk minder doen.
Bedoel je met zelfhulp bepaalde boeken? Er zijn namelijk boeken die het denken herkennen als onderdeel van je psychisch systeem, iets wat je hebt dus, niet wie je bent. Mocht dat iets zijn waar je interesse in hebt dan kan ik wat titels noemenquote:Maar misschien kan iemand hier zijn visie op het volgende eens geven:
Omdat ik door een vervelend verleden veel problemen heb op zowel psychisch als lichamelijk vlak, en ik al allerhande therapieën heb gehad die niet voldoende helpen, wordt me (alweer) een opname aangeraden waarin ik binnen een aantal maanden met deze problemen aan de slag moet. (1 van de problemen is een dwangstoornis).
Dit is iets wat ik absoluut niet meer zie zitten. Al kan ik me voorstellen dat cognitieve therapie bij dwanggedachten wel helpend zou kunnen zijn. Maar er zijn ook veel dingen waar ik me niet in kan vinden als het gaat om deze hulpverlening. Vooral het 'duidelijke doelen moeten stellen en in een bepaalde termijn vooruit moeten gaan' vind ik erg benauwend, en doen bij mij de alarmbellen rinkelen.
Zogenaamde 'zelfhulp' middels het inzien van de materie waar het in dit topic over gaat, heeft me eerder al goed geholpen uit een depressie te kunnen komen. Echter, op andere vlakken lijk ik niet vooruit te zijn gegaan. Zo heb ik bijvoorbeeld nog geen daginvulling omdat ik erg weinig energie heb door de klachten.
Heb je zelf het idee dat je vooruit gaat? Heb je het idee dat je beter van zal worden als die therapie gaat volgen?quote:Zelf heb ik ook wel het idee dat het inzicht er gewoon langzaam insluipt, en het dus wel even duurt voordat ik bijvoorbeeld m'n gedachten en gevoelens beter kan laten zijn voor wat ze zijn in plaats van ertegen te strijden.
Maar hoe zouden jullie hier tegenaan kijken als het dus gaat om o.a. een dwangstoornis (iets wat ook min of meer erfelijk is.)
Ik heb wel sowieso nog individuele gesprekken, waardoor ik mezelf nu beter begrijp. Maar ik vraag me echt af in hoeverre de hulpverlening gelijk heeft of niet. Ik wil non-dualiteit niet als vlucht gebruiken, maar zou de enige mogelijkheid werkelijk een intensieve therapeutische opname zijn? Dat kan toch niet waar zijn eigenlijk.
Dat is ook wat ik bedoel. Zo snel als ik me bewust word van het denken, ermee ophouden. Niet door ertegen te vechten, maar gewoon door te stoppen met denken. Gewoon klaar. Geen boosheid, geen gevecht, geen analyse.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:23 schreef Canillas het volgende:
Ik denk dat het laatste wat je wil doen is gedachten willen stoppen omdat dat veronderstelt dat gedachten iets zijn waar je iets mee moet doen of dat ze anders zouden moet zijn (wat ook niet meer dan een gedachte is ''zou moeten zijn'').
Wat je aandacht geeft groeit en verzetten ergens tegen is de grootste vorm van aandacht geven, dat is juist niet de bedoeling.
Leer er afstand van nemen, enkel waarnemen en aandacht in het nu houden, merk het op als je in gedachten zit en weer terug naar het nu. Het gaat om het niet meer identificeren ermee, niet dat het er niet meer 'zou moeten zijn'. Als je gedachten er niet waren kon je ook niet leren je er niet meer mee te identificeren
Ja inderdaad heb ik een aantal boeken gelezen. Ik begon met Eckhart Tolle's kracht van het nu, en Ontwaken in de droom heb ik grotendeels gelezen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 14:47 schreef Canillas het volgende:
Bedoel je met zelfhulp bepaalde boeken? Er zijn namelijk boeken die het denken herkennen als onderdeel van je psychisch systeem, iets wat je hebt dus, niet wie je bent. Mocht dat iets zijn waar je interesse in hebt dan kan ik wat titels noemenDat zijn dan boeken die snappen dat psychische problematiek ontstaat wanneer het denken, wat je hebt als gereedschap om je leven te vormen, door gebeurtenissen een beperkende functie krijgt om onderliggende zaken weg te duwen en er dus een verstoring optreedt. Dat is een proces wat ook weer om te keren is.
Qua inzicht in het denken en dat meer los kunnen laten ben ik wel vooruit gegaan. Alleen werkt dit nog niet echt door in de praktijk/mijn levensomstandigheden zeg maar.quote:Heb je zelf het idee dat je vooruit gaat? Heb je het idee dat je beter van zal worden als die therapie gaat volgen?
quote:Did the rug really tie the room together?
Thanks voor de tip, als ik Tolle uitheb, zal ik er eens naar kijkenquote:Op dinsdag 16 april 2013 12:00 schreef Gray het volgende:
[..]
Als het praktische je meer interesseert is lezen over Zen misschien wat voor jou. D.T. Suzuki schreef Introduction to Zen Buddhism. Zelf lees ik de Selected writings of D.T. Suzuki, Zen Buddhism.
Meer entertainmentwaarde vind je bij Alan Watts, die mooi samenvatte:
[..]
Mindfulness met aardappels.
Leer mij jou te begrijpen http://www.bol.com/nl/p/l(...)en/1001004006741862/quote:Op dinsdag 16 april 2013 15:33 schreef Crystal86 het volgende:
Als je nog goede boeken daarover weet, zou ik daar zeker eens naar kunnen kijken
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?quote:Op dinsdag 16 april 2013 23:31 schreef Canillas het volgende:
[..]
Leer mij jou te begrijpen http://www.bol.com/nl/p/l(...)en/1001004006741862/
Over hoe overlevingsstrategieën zich vormen in het onbewuste en alle manieren waarop deze zich kunnen uiten.
Illusies http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/
Over hoe het denken/ego vorming ontstaat als reactie op dingen die je mee maakt, hoe je dat omkeert en de achterliggende zaken heelt.
Waking the Tiger http://www.bol.com/nl/p/waking-the-tiger/1001004001484759/
Over angst/trauma en hoe de energie van niet volledige uitgevoerde/doorleefde lichamelijke (angst)reacties, omdat deze door het denken geblokkeerd worden, in het zenuwstelsel blijft zitten en zo voor trauma verschijnselen zorgt, dit is wat Tolle het pijnlichaam noemt maar dan uitgelegd aan de hand van fysiologie.
Wat deze 3 boeken gemeen hebben is dat ze allemaal doen aan het ware nemen van reacties/gedachtes als een geconditioneerd netwerk in het denken, dat begrijpen maar leren er niet in mee te gaan en je er zo vrij van maken
Het zijn boeken die inzicht geven in hoe bepaalde structuren tot stand komen, het waarom en daarmee een overzicht geven van hoe je dingen anders kun gaan doen. Als jij weet waarom er in een bepaalde situatie door je psyche angst wordt gecreëerd dan wordt het makkelijker om er iets anders dan de geconditioneerde reactie tegenover te zetten; als je je eigen psyche leert kennen overvallen dingen je niet meer, dingen worden logisch. Vooral Illusies laat zien hoe het denken en bijbehorende fysieke reacties als een sluier over het huidige moment liggen en zich in je bewustzijn laten komen als ze getriggerd worden. Depressies, angst, dwang; allemaal symptomen op achterliggende zaken in het onbewuste, waar je vandaag de dag zelfs mee geboren kan worden, en die je dan wel op te lossen hebt wil je vrij zijn.quote:Op donderdag 18 april 2013 00:02 schreef Hitch_Slap het volgende:
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?![]()
Klinkt goedquote:Op donderdag 18 april 2013 08:07 schreef YogaLove het volgende:
^ Daar zou ik dan graag dit boek aan toe willen voegen:
Leven in je leven.
https://m.bol.com/nl/p/leven-in-je-leven/666840730/
Samen met bijbehorende therapie ben ik mezelf en onderliggende patronen veel beter gaat begrijpen.
Ik merk dat daarna pas ruimte ontstaat voor de spirituele dingen en waar het in dit topic over gaat.
Aan zijn boeken ben ik (nog) niet begonnen, omdat zijn lezingen al prima vermaak zijn. Wellicht op een later tijdstip begin ik er nog eens aan.quote:Op donderdag 18 april 2013 00:02 schreef Hitch_Slap het volgende:
[..]
Voegen deze titels nu iets nieuws toe aan inzichten over depressie en mindfullness of zijn ze gewoon het vermelden waard ?Over nieuwe titels gesproken, kan iemand het e.e.a van Alan Watts aanbevelen ? hij heeft een vrij uitgebreide bibliografie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
Dat is inderdaad een woah moment.quote:Op vrijdag 19 april 2013 17:55 schreef lateralize het volgende:
Heh ik snap de grap, maar op zich kan ik me voorstellen dat het best een 'woah' moment is wanneer je je dat écht realiseert ipv alleen intellectueel.
Meditatie is niets anders dan mindful zitten. Het is daarom dat veel goeroe's of meesters het niet doen, want waarom niet mindful werken, oid? Meditatie heeft geen doel anders dan het mediteren zelf. Net als dat je eet om het eten, slaapt om het slapen en denkt om het denken. Je kan niet stoppen met denken door te denken om met denken te stoppen, dus waarom niet gewoon jezelf laten denken? Zie jezelf denken. Zie jezelf voelen. Zie jezelf ervaren. Ervaar jezelf. Laat alles gebeuren, verzet je niet. Geef je over aan de flow van de tijd. Zodoende zal je vrede krijgen met wat je ervaart, zal je tot rust komen. En dan zit je eindelijk mindful, want je zit zonder iets anders te doen.quote:Op zondag 21 april 2013 12:43 schreef Hammet het volgende:
Ik ben sinds ongeveer twee weken ook begonnen met meditatie, maar ik vind het nog behoorlijk moeilijk.
Ik ben begonnen met tien minuten per dag, en bouw dat nu rustig op (ik kreeg er in het begin namelijk wat hoofdpijn van). Maar wat ik ervaar is dat de momenten dat ik niet met mn gedachten helemaal ben afgedwaald , ik vaak in mijn gedachten continu bezig ben met hoe ik mediteer. Doe ik het wel goed? Hoe lang nog? Moet ik nu op mijn adem letten? Oh nee, wacht, misschien op de geluiden om mij heen? Oh, volgens mij was het net eventjes stil in mijn hoofd; shit nu dus niet meer.
Ik begrijp dat dit ook gewoon gedachten zijn die ik moet accepteren en vanzelf voorbij moet laten gaan, maar het maakt het er niet makkelijker op. Is dit een bekend beginnersprobleem? En dus maar gewoon accepteren, verder gaan met dagelijks mediteren en ze uiteindelijk minder sterk zien worden?
Overigens, maakt het uit of ik met ogen dicht of open te mediteer? Ik ben geneigd om met mijn ogen dicht te mediteren, maar ik heb het gevoel dat ik dan meer moeite heb om meer in het moment te zitten. Open ogen houdt me meer in dat moment, maar dan krijg ik vaak last van m'n ogen (een gespannen staar). De derde optie is rond mij heen kijken in mn kamer, ervaren en opnemen wat ik zie maar verder niet interpreteren, en dit bevalt me wel; zolang ik niet langer dan een seconde of twee naar één punt kijk, wordt ik veel minder snel in gedachten getrokken. Echter heb ik wel mijn twijfels bij de juistheid van deze methode; door continu rond te kijken lijkt het alsof mijn gedachten geblokkeerd worden, en dus niet zozeer geaccepteerd en bekeken worden, en ik daarom het idee heb meer in het moment te zitten. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Goh, dat is een opvallend moeilijke vraag.. ik kom er op terugquote:Op zondag 21 april 2013 13:26 schreef Gray het volgende:
Ik zal even kijken voor wat teksten over meditatie, als jij zou willen nadenken over de volgende vraag: waarom wil je mediteren? Of mediteer even op die vraag.
quote:"Don’t hate the arising of thoughts or stop the thoughts that do arise; simply realize that our original mind, right from the start, is beyond thoughts, so that, no matter what, you never [actually] get involved with thoughts… Thoughts arise temporarily in response to what you see and hear; they haven’t any real existence of their own [like the objects seen and heard]. You must have faith that the original mind that is realized and that which realizes original mind are not different."
-Zen Master Bankei
quote:"There are some people who say that the way to meditate on emptiness is simply to empty our mind of all conceptual thoughts, arguing that just as white clouds obscure the sun as much as black clouds, so positive conceptual thoughts obscure our mind as much as negative conceptual thoughts. This view is completely mistaken, for if we make no effort to gain a conceptual understanding of emptiness but try instead to suppress all conceptual thoughts, actual emptiness will never appear to our mind. We may achieve a vivid experience of a space-like vacuity, but this is just the absence of conceptual thought - it is not emptiness, the true nature of phenomena. Meditation on this vacuity may temporarily calm our mind, but it will never destroy our delusions nor liberate us from samsara."
-Geshe Kelsang Gyatso
quote:"The ego may take different and subtler forms at different stages of one’s practice, but is itself never destroyed. There is no greater mystery than this — that being the reality we seek to gain reality. We think that there is something hiding our reality and that it must be destroyed before the reality is gained. It is ridiculous. A day will dawn when you will yourself laugh at your past efforts. That which will be on the day you laugh is also here and now."
-Sri Ramana Maharshi
quote:"No one has ever been able to control his thinking, although people may tell the story of how they have. I don’t let go of my thoughts—I meet them with understanding. Then they let go of me."
-Byron Katie
quote:Do you think
you can clear your mind by
sitting constantly in silent meditation?
This makes your mind narrow,
not clear. Integral awareness
is fluid and adaptable,
present in all places
and at all times.
That is true
meditation.
-Lao-Tsu
quote:"When we meditate with the idea of getting rid of our emotions, we are actually empowering the very forces that we seek to escape. On the other hand, when we can use the arising of emotion to examine our underlying sense of identification, we tap the transformative potential of sublimation."
-Mark Epstein
quote:"Every sensation shares the same characteristic: it arises and passes away, arises and passes away. It is this arising and passing that we have to experience through practice, not just accept as truth because Buddha said so, not just accept because intellectually it seems logical enough to us. We must experience sensation’s nature, understand its flux, and learn not to react to it."
-S. N. Goenka
quote:"You are not the mind. If you know you are not the mind, then what difference does it make if it’s busy or quiet? You are not the mind."
-Nisargadatta Maharaj
quote:"The mind is always present. You just don’t see it."
-Bodhidharma
quote:"There is nothing wrong with thought and it can be used whenever necessary. But in every moment you can choose to follow your thoughts or you can recognize that which is not thinking. Don’t try to stop thinking, let it happen. Just recognize that which is not thinking."
-Adyashanti
quote:A student went to his meditation teacher and said, "My meditation is horrible! I feel so distracted, or my legs ache, or I'm constantly falling asleep. It's just horrible!"
"It will pass," the teacher said matter-of-factly.
A week later, the student came back to his teacher. "My meditation is wonderful! I feel so aware, so peaceful, so alive! It's just wonderful!'
"It will pass," the teacher replied matter-of-factly.
Is het dat echt? Voor de meeste mensen is het een simpele greep naar iets nieuws in een poging gelukkig te worden / zijn.quote:Op zondag 21 april 2013 13:34 schreef Hammet het volgende:
[..]
Goh, dat is een opvallend moeilijke vraag.. ik kom er op terug.
Zijn audio lezingen heb ik reeds (genieten!quote:Op donderdag 18 april 2013 12:12 schreef Gray het volgende:
[..]
Waarom wil je eigenlijk iets van Alan Watts lezen?
Mooie quotes, maar de meesten zijn nog vrij onduidelijk voor mij. Ik geloof wel dat het allemaal heel logisch is, maar dan pas als je het zelf hebt ervaren. Dat is niet zo erg, ik ga gewoon vrolijk doorquote:Op zondag 21 april 2013 14:00 schreef Gray het volgende:
Hier wat quotes over denken, voelen, mediteren.
[veel quotes]
Ja, dat is het natuurlijk wel, maar ik dacht de vraag misschien nog iets specifieker te kunnen beantwoorden.quote:Op zondag 21 april 2013 14:02 schreef lateralize het volgende:
[..]
Is het dat echt? Voor de meeste mensen is het een simpele greep naar iets nieuws in een poging gelukkig te worden / zijn.
Misschien dat je nog onder de indruk bent dat er iets valt te behalen bij meditatie, een prijs die te winnen is, aan een obstakel is voorbij te komen. Dat kan, en de meningen verschillen daarover, maar zelf vind ik aansluiting bij de zazen-methode. En dat is simpelweg zitten om het zitten, waarbij alle oordelen, gedachten, sensaties en mentale beelden langs mogen komen zodat je je er niet in gaat mengen. Tolle zegt het ook zo, dat wanneer je je verzet, je het probleem juist voedt (parafrase).quote:Op vrijdag 26 april 2013 12:07 schreef Hammet het volgende:
[..]
Mooie quotes, maar de meesten zijn nog vrij onduidelijk voor mij. Ik geloof wel dat het allemaal heel logisch is, maar dan pas als je het zelf hebt ervaren. Dat is niet zo erg, ik ga gewoon vrolijk door.
Wat ik hier wel uit opmaak is dat ik misschien te hard mijn best doe. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd minder hard te proberen (), en ik heb een klein beetje het gevoel dat beter werkte.
Ajahn Brahm legt dit mooi uit met een kopje water dat je voor je zet als metafoor voor je geest. Wanneer je het kopje gewoon neerzet, wordt het water vanzelf rustig. Wanneer je het kopje neerzet, maar elke 10 seconden het weer even oppakt, 'is het water al rustig?', dan wordt het natuurlijk nooit kalm. Ik ben die kerel die het elke 10 seconden even oppakt, denk ik
[..]
Ja, dat is het natuurlijk wel, maar ik dacht de vraag misschien nog iets specifieker te kunnen beantwoorden.
Het continue nadenken uit zich bij mij eigenlijk altijd in de gedachte 'is het wel goed genoeg', in welke vorm dan ook. Bij studie-relateerde dingen resulteert dat in een onhandelbare prestatiedruk (wat uiteraard averechts werkt, het blokkeert juist in plaats van dat het inspireert), maar sinds mijn burnout heb ik hier gelukkig wat meer grip op.
Waar ik nu vooral last van heb is sterke sociale onzekerheid. Hoe vaak mensen ook tegen mij zullen zeggen dat ze me tof/aardig/grappig/whatever vinden, in mijn hoofd blijft altijd gedachte rondzweven dat ik niet goed genoeg ben. Hierdoor voel ik me vaak niet op mijn gemak, zelfs niet onder vrienden.
Sinds ik met mindfulness bezig ben, ben ik al wel enkele gedachtepatronen gaan herkennen. Zo zit ik heel veel (zeg maar, bijna altijd) allerlei sociale situaties in mijn hoofd na te spelen. Soms situaties die zich hebben voorgedaan, nog vaker situaties die niet eens zijn gebeurd maar meer zijn gebaseerd op oordelen en meningen die ik van anderen heb (of denk dat zij over mij hebben). Ik ben als het ware vaak 'in gesprek' met bekenden/vrienden, meestal in de vorm van een discussie of een monoloog waarin ik aan een ander een punt duidelijk probeer te maken. Het is me regelmatig overkomen dat ik serieus geïrriteerd werd door of zelfs boos werd op iemand, vanwege zo'n 'gesprek'. Irritaties die natuurlijk vrijwel altijd geworteld waren in specifieke onzekerheden (ik voel me niet serieus genomen, ik voel me genegeerd, etc.)
En dát is dus waarom ik met meditatie, en minfulness in het algemeen, ben begonnen. Ik wil hier meer grip op krijgen, en wil dat dit soort gedachten me niet meer controleren. Kunnen genieten van sociale situaties die zich wél voordoen zonder daarbij te diep in mijn hoofd te zitten, en me niet druk maken om situaties die sowieso nooitt exact zo zullen gebeuren, of subjectieve interpretaties van het verleden..
En misschien helpt het voor jou wel om je 'goeroe' te vinden in iets uit je omgeving. In zowel zen als de leer van Tolle wordt de natuur als leermeester beschouwd. Alles waar je een les uit trekken kan is een leermeester. Probeer gewoon het een en ander, bij wijze van een ontdekkingsreis, een experiment.quote:You can become aware of awareness as the background to all your sense perceptions, all your thinking. Becoming aware of awareness is the arising of inner stillness.
Misschien heb je er meer aan om te leren hoe negatieve gedachten over jezelf zijn ontstaan, als zulke gedachte aan afweer zijn voor bepaalde gebeurtenissen dan kan je mediteren wat je wil maar komt het pas uit je systeem als je de achterliggende gebeurtenis helder krijgt en verwerkt/heelt. Klinkt nu alsof je psyche nu nog gelooft dat het gedachte van minderwaardigheid moet spuien om je af te leiden van wat erachter zit. Misschien heb je hier iets aan http://www.pastrealityintegration.com/nl/info-over-priquote:Op vrijdag 26 april 2013 12:07 schreef Hammet het volgende:
Waar ik nu vooral last van heb is sterke sociale onzekerheid. Hoe vaak mensen ook tegen mij zullen zeggen dat ze me tof/aardig/grappig/whatever vinden, in mijn hoofd blijft altijd gedachte rondzweven dat ik niet goed genoeg ben. Hierdoor voel ik me vaak niet op mijn gemak, zelfs niet onder vrienden.
Eigenlijk is mediteren proberen nergens aan te denken. Het probleem daarvan is dat je inderdaad gaat nadenken over hoeveel je nadenkt. Lekker nuttigquote:Op zondag 21 april 2013 12:43 schreef Hammet het volgende:
Ik ben sinds ongeveer twee weken ook begonnen met meditatie, maar ik vind het nog behoorlijk moeilijk.
Ik ben begonnen met tien minuten per dag, en bouw dat nu rustig op (ik kreeg er in het begin namelijk wat hoofdpijn van). Maar wat ik ervaar is dat de momenten dat ik niet met mn gedachten helemaal ben afgedwaald , ik vaak in mijn gedachten continu bezig ben met hoe ik mediteer. Doe ik het wel goed? Hoe lang nog? Moet ik nu op mijn adem letten? Oh nee, wacht, misschien op de geluiden om mij heen? Oh, volgens mij was het net eventjes stil in mijn hoofd; shit nu dus niet meer.
Ik begrijp dat dit ook gewoon gedachten zijn die ik moet accepteren en vanzelf voorbij moet laten gaan, maar het maakt het er niet makkelijker op. Is dit een bekend beginnersprobleem? En dus maar gewoon accepteren, verder gaan met dagelijks mediteren en ze uiteindelijk minder sterk zien worden?
Overigens, maakt het uit of ik met ogen dicht of open te mediteer? Ik ben geneigd om met mijn ogen dicht te mediteren, maar ik heb het gevoel dat ik dan meer moeite heb om meer in het moment te zitten. Open ogen houdt me meer in dat moment, maar dan krijg ik vaak last van m'n ogen (een gespannen staar). De derde optie is rond mij heen kijken in mn kamer, ervaren en opnemen wat ik zie maar verder niet interpreteren, en dit bevalt me wel; zolang ik niet langer dan een seconde of twee naar één punt kijk, wordt ik veel minder snel in gedachten getrokken. Echter heb ik wel mijn twijfels bij de juistheid van deze methode; door continu rond te kijken lijkt het alsof mijn gedachten geblokkeerd worden, en dus niet zozeer geaccepteerd en bekeken worden, en ik daarom het idee heb meer in het moment te zitten. Dit lijkt me ook niet helemaal de bedoeling. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?
Toch maar weer een keer mee aan de slag.. ben een tijd terug hiermee begonnen maar heb het niet echt doorgezet. Ik heb dit boek wat een bekende van mij aanraaddequote:Op vrijdag 26 april 2013 14:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Misschien heb je er meer aan om te leren hoe negatieve gedachten over jezelf zijn ontstaan, als zulke gedachte aan afweer zijn voor bepaalde gebeurtenissen dan kan je mediteren wat je wil maar komt het pas uit je systeem als je de achterliggende gebeurtenis helder krijgt en verwerkt/heelt. Klinkt nu alsof je psyche nu nog gelooft dat het gedachte van minderwaardigheid moet spuien om je af te leiden van wat erachter zit. Misschien heb je hier iets aan http://www.pastrealityintegration.com/nl/info-over-pri
Het is een tijdje terug dat ik ze voor het eerst las maar meen me te herinneren dat het boek in jouw post (dat is de 3e geloof ik, als je die voor kinderen niet mee rekent) vergeleken met de eerdere 2 erg oppervlakkig was en vooral ging om het bewust zijn en herkenning van de afweer, niet zo zeer in het ontstaan ervan terwijl dat juist, vind ik, het meeste inzicht geeft omdat je dan weet waarom 'het' er isquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:03 schreef Boswachtertje het volgende:
Toch maar weer een keer mee aan de slag.. ben een tijd terug hiermee begonnen maar heb het niet echt doorgezet. Ik heb dit boek wat een bekende van mij aanraadde
aha welke titel raad je me aan? Ik heb nog wat vvv bonnen, hopelijk zijn die inwisselbaar op bolquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:37 schreef Canillas het volgende:
erg oppervlakkig was en vooral ging om het bewust zijn en herkenning van de afweer, niet zo zeer in het ontstaan ervan
Ik zou het 2e boek, Illusies, nemen http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/ Is de opvolger van De Herontdekking Van Het Ware Zelf (met ware zelf bedoelen ze jij als bewustzijn die verstrikt kan raken in het denken) en bevat de basisuitleg over hoe afweer zich vormt en een stappenplan voor herkennen en omkeren van afweer per soort afweerquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:43 schreef Boswachtertje het volgende:
aha welke titel raad je me aan? Ik heb nog wat vvv bonnen, hopelijk zijn die inwisselbaar op bol
Wat een vent!quote:
So wrong...quote:Op vrijdag 26 april 2013 15:39 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Eigenlijk is mediteren proberen nergens aan te denken.
quote:Op zondag 21 april 2013 14:00 schreef Gray het volgende:
Do you think
you can clear your mind by
sitting constantly in silent meditation?
This makes your mind narrow,
not clear. Integral awareness
is fluid and adaptable,
present in all places
and at all times.
That is true
meditation.
-Lao-Tsu
Huh, want vrouwen vinden het boeiend wanneer een man mediteert?quote:Op zondag 28 april 2013 16:57 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Wat een vent!![]()
Leuk filmpje.
Al heeft hij het wel vaak over het nut van mediteren bij het versieren van vrouwen![]()
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtquote:Op zondag 28 april 2013 18:03 schreef Gray het volgende:
[..]
Huh, want vrouwen vinden het boeiend wanneer een man mediteert?
Ah, daar zit wel iets in ja.quote:Op zondag 28 april 2013 18:13 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtLife goes on.
Misschien leren vrouwen wel er door heen te prikken, dat ze echt kan zien of iemand fearless is en zelfvertrouwen heeft, of doet alsofquote:Op zondag 28 april 2013 18:40 schreef YogaLove het volgende:
Ja een bepaalde uitstraling. Hopelijk werkt het andersom ook
heldquote:Op zaterdag 27 april 2013 11:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ik zou het 2e boek, Illusies, nemen http://www.bol.com/nl/p/illusies/1001004004986606/ Is de opvolger van De Herontdekking Van Het Ware Zelf (met ware zelf bedoelen ze jij als bewustzijn die verstrikt kan raken in het denken) en bevat de basisuitleg over hoe afweer zich vormt en een stappenplan voor herkennen en omkeren van afweer per soort afweer
Vvv bonnen kun je laten omzetten in bol.com cadeaubon met een formulier op hun site
Wat vind je er van tot nu toe?quote:Op maandag 29 april 2013 11:53 schreef hijweer het volgende:
HA! ik ben zelf toevallig met het lezen van Power of Now bezig van Eckhart Tolle, ik heb er twee boeken van. Ben benieuwd
Haha, klopt. Hij staat aan het hoofd van een groot self development bedrijf. Vind het zelf alleen maar handig dat er praktische toepassingen in zittenquote:Op zondag 28 april 2013 16:57 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Wat een vent!![]()
Leuk filmpje.
Al heeft hij het wel vaak over het nut van mediteren bij het versieren van vrouwen![]()
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.quote:Op maandag 29 april 2013 11:48 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Misschien leren vrouwen wel er door heen te prikken, dat ze echt kan zien of iemand fearless is en zelfvertrouwen heeft, of doet alsof
aha vandaar. Ik snap zijn tips wel en die zijn ook handig vooral als het gaat om het leren van meer zelfvertrouwen te krijgen.. En rust in je lijf.quote:Op maandag 29 april 2013 12:50 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Haha, klopt. Hij staat aan het hoofd van een groot self development bedrijf. Vind het zelf alleen maar handig dat er praktische toepassingen in zitten
quote:“When performing meditation practice one should think of it as just a natural function of everyday life, like eating or breathing, not as a special, formal event to be undertaken with great seriousness and solemnity. One must realize that to meditate is to pass beyond effort, beyond practice, beyond aims and goals, and beyond the dualism of bondage and liberation.
Meditation is always perfect, so there is no need to correct anything. Since everything that arises is simply the play of the mind, there are no bad meditation sessions and no need to judge thoughts as good or evil. Therefore one should not sit down to meditate with various hopes and fears about the outcome-one just does it, with no self-conscious feeling of “I am meditating,” without effort, without strain, without attempting to control or force the mind, without trying to become peaceful.”
-Chögyam Trungpa Rinpoche From “Maha Ati” via The Collected Works of Chögyam Trungpa vol 1.
Dat klinkt dan wel weer praktisch voor mij. Even kijken hoor..quote:Op maandag 29 april 2013 14:40 schreef YogaLove het volgende:
[..]
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.
Ik vind het wel wat jammer dat hij (van dat filmpje) dus door laat schemeren dat hij meditatie als een middel gebruikt voor dat doel.
Niet echt Mindful
Truukjes doe ik niet aan. Deze gast focust op wie je bent en algemene principes, in plaats van wat je doet. Meditatie helpt je om makkelijker in het moment te komen, wat ook erg kan helpen als je met een vrouw aan het praten bentquote:Op maandag 29 april 2013 14:45 schreef YogaLove het volgende:
[..]
aha vandaar. Ik snap zijn tips wel en die zijn ook handig vooral als het gaat om het leren van meer zelfvertrouwen te krijgen.. En rust in je lijf.
Alleen wanneer het trucjes worden om een vrouw mee naar huis te krijgen, kun je je afvragen wie je voor de gek aan het houden bent.
Niet iedereen wil de verlichting zelve worden. Zoals Eckhart Tolle 2 jaar op een bankje zitten en intens gelukkig zijn is een optie, maar niks voor mij. Het blijft een balans tussen jezelf accepteren zoals je bent en doelen nastreven.quote:Op maandag 29 april 2013 14:40 schreef YogaLove het volgende:
[..]
doorgaans prik ik al gauw door deze trucjes heen.
Ik vind het wel wat jammer dat hij (van dat filmpje) dus door laat schemeren dat hij meditatie als een middel gebruikt voor dat doel.
Niet echt Mindful
Mooi stukje, zo zou ik het zelf ook beschrijven. Als ik met mensen wel eens praat over meditatie, bijvoorbeeld als tip als mensen zeggen onrustig en te druk in hun hoofd te zijn, zeggen ze wel eens "Ik heb het wel geprobeert, maar het lukte niet" of "Ik heb er geen geduld voor."quote:
Plus we weten allemaal best wel hoe we vrouwen moeten benaderen. Dat zit in onze genen! Als er iets is waar de mens goed in is dan is het wel voortplanten. Het zit in onze genen om een partner te zoeken en onze genen door te geven.quote:Op zondag 28 april 2013 18:13 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Nee, want als je de essentie "bereikt" met meditatie, heb je no fear en zelfvertrouwen ++... want "het maakt niet uit" wat ze zegtLife goes on.
Beetje moeilijk te zeggen want ik heb het alleen nog maar even vluchtig doorbladerdquote:Op maandag 29 april 2013 12:31 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Wat vind je er van tot nu toe?
Dan moet je even de titels zeggen. Volgens mij zijn het gele en het blauwe boek nagenoeg hetzelfde. Alleen is de blauwe 'in de praktijk'. Dus meer praktijkgericht.quote:Op maandag 29 april 2013 17:27 schreef hijweer het volgende:
[..]
Beetje moeilijk te zeggen want ik heb het alleen nog maar even vluchtig doorbladerdGa vanavond daadwerkelijk beginnen met lezen. Ik heb trouwens een licht-blauw boekje en een zwart met rood boekje wat zeg maar in een gradient loopt. Welke is het handigst om mee te beginnen?
Blauw = guide to spiritual enlightenmentquote:Op maandag 29 april 2013 17:36 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Dan moet je even de titels zeggen. Volgens mij zijn het gele en het blauwe boek nagenoeg hetzelfde. Alleen is de blauwe 'in de praktijk'. Dus meer praktijkgericht.
Ja, dat is zo. Mensen willen moeiteloos leven, dus steken ze allerlei soorten moeite in het leven om die wens te vervullen. Ze kijken naar anderen en denken: die doet het alsof het geen moeite kost! Maar diegene steekt er ook moeite in, alleen doet die er geen moeite voor. Effortly putting effort into something. Action without action, wei wu wei. Het is zo simpel dat je er moeilijk over wil doen. Want anders was al je moeite voor niets toch? Anders verdien je het niet, toch?quote:Op maandag 29 april 2013 16:52 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Mooi stukje, zo zou ik het zelf ook beschrijven. Als ik met mensen wel eens praat over meditatie, bijvoorbeeld als tip als mensen zeggen onrustig en te druk in hun hoofd te zijn, zeggen ze wel eens "Ik heb het wel geprobeert, maar het lukte niet" of "Ik heb er geen geduld voor."
Die prestatiebehoefte zit gewoon in onze cultuur.
Verwar verwarring niet met verwaarlozing. Het is niet erg om verward te zijn, niet weten welke kant je op moet. Laat jezelf maar lekker in de war zijn tijdens meditatie. Het is niet slecht, ook niet goed. Het is gewoon even zo, en straks is het weer even anders, tot het weer niet zo is. Laat de structuur de structuur zijn en de verwarring de verwarring. Patatje met zonder.quote:Wat voor mij een punt is, is mijn behoefte aan structuur. Ik raak snel uit 'balans' als een dag chaotisch verloopt. Bij meditatie komt al die verwarring in een keer op me af. Ik vind het lastig om aan de ene kant los te laten en aan de andere kant structuur in het leven te behouden..
Dat zou in elk gesprek fijn zijn inderdaad, als je gesprekspartner er ook écht bij is.quote:Op maandag 29 april 2013 16:47 schreef Pope-of-Dope het volgende:
[..]
Truukjes doe ik niet aan. Deze gast focust op wie je bent en algemene principes, in plaats van wat je doet. Meditatie helpt je om makkelijker in het moment te komen, wat ook erg kan helpen als je met een vrouw aan het praten bent
Graag gedaanquote:Op maandag 29 april 2013 11:49 schreef Boswachtertje het volgende:
heldthnx.. bij de plaatselijke boekhandel hebben ze meestal net niet de boeken die ik zoek, dus dit is zeer welkome info!
Jah klopt, laten we daar maar niet over beginnen..quote:Op maandag 29 april 2013 21:18 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Dat zou in elk gesprek fijn zijn inderdaad, als je gesprekspartner er ook écht bij is.
Helaas merk ik steeds vaker dat er geen echt contact is en men is afgeleid door voornamelijk de smartphone.(maar dat is wss weer een hele andere discussie
).
quote:Op vrijdag 3 mei 2013 13:53 schreef Gray het volgende:
NHS recognises that mindfulness meditation is good for depression
Scientists have now discovered how mindfulness meditation can give patients control over levels of depression, anxiety and chronic pain
quote:Op maandag 6 mei 2013 14:07 schreef Gray het volgende:
POP postte een tijdje terug al iets (een filmpje?) over de invloed van meditatie op genexpressie. Hier een artikel over hetzelfde:
http://www.newscientist.c(...)ote-good-health.html
Kun je je opmerking "best interessant" wat toelichten? Ben nieuwsgierigquote:Op maandag 13 mei 2013 20:20 schreef sylvesterrr het volgende:
Ik heb het boek onlangs aangeschaft. Afgelopen woensdag ben ik begonnen met lezen. Na het lezen van het eerste hoofdstuk heb ik 4 dagen rust ingelast omdat ik wat bezoek had en andere zaken te doen had. Gisteren het tweede hoofdstuk gelezen.
Best interessant. Zo nu en dan heb ik het gevoel dat het boek over mij gaat.
Nou ja, gewoon de manier waarop het een en ander wordt benaderd. Verstand, emoties en pijn(lichaam). Vooral het stuk over identificatie van het ego met het pijnlichaam sprak me aan. Toch best lastig om uit te leggen waarom ik het best interessant vind.quote:Op maandag 13 mei 2013 20:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Kun je je opmerking "best interessant" wat toelichten? Ben nieuwsgierig
Helemaal eens met je verhaal over dat gevoelens je iets proberen te vertellen!quote:Op zondag 19 mei 2013 18:18 schreef Fusions het volgende:
Deze techniek heeft mij geholpen om gemakkelijk in diepe meditatie te komen en mijn dagelijkse stress zo goed als weg te halen.
Er zijn verschillende redenen waarom wij gevoelens krijgen die wij onprettig vinden en die ons uit het moment halen:
-belief systems en definities (dit mag niet, dit hoort niet, ik hoor zo te zijn)
-Angst
Die gevoelens die wij krijgen en als onprettig ervaren hebben een reden, ze proberen ons wat te vertellen. Namelijk dat er iets in ons onderbewuste zit wat er niet hoort.
Vraag aan het gevoel wat het je probeert te vertellen,
onderzoek welke definitie of angst er in jouw onderbewuste zit,
als je kan uitvogelen wat het is, waarom je je zo voelt dan is het weg.
Want dan zie je dat het nergens op slaat en dan kan je het achter je laten.
Wat aansluit bij wat je hier zegt over je gevoelens die je iets proberen te vertellen:quote:Op zondag 19 mei 2013 18:18 schreef Fusions het volgende:
Deze techniek heeft mij geholpen om gemakkelijk in diepe meditatie te komen en mijn dagelijkse stress zo goed als weg te halen.
Er zijn verschillende redenen waarom wij gevoelens krijgen die wij onprettig vinden en die ons uit het moment halen:
-belief systems en definities (dit mag niet, dit hoort niet, ik hoor zo te zijn)
-Angst
Die gevoelens die wij krijgen en als onprettig ervaren hebben een reden, ze proberen ons wat te vertellen. Namelijk dat er iets in ons onderbewuste zit wat er niet hoort.
Vraag aan het gevoel wat het je probeert te vertellen,
onderzoek welke definitie of angst er in jouw onderbewuste zit,
als je kan uitvogelen wat het is, waarom je je zo voelt dan is het weg.
Want dan zie je dat het nergens op slaat en dan kan je het achter je laten.
bij mij ook!quote:Op maandag 20 mei 2013 21:04 schreef Detroit het volgende:
/eens met Yogalove..
Sterker nog, dat inzicht zoeken en vinden is op dit moment even hetgeen wat mijn leven zin geeft.
Hoe hebben ze je leven veranderd dan? * Detroit is altijd benieuwd naar succesverhalen!quote:Op maandag 20 mei 2013 21:35 schreef Smugface het volgende:
De boeken van Eckhart Tolle (Kracht van het Nu & Een Nieuwe Aarde) hebben oprecht mijn leven veranderd.
Fantastische boeken
Goed uitgelegd en herkenbaarquote:Op maandag 20 mei 2013 22:29 schreef Smugface het volgende:
Ik was altijd heel geïdentificeerd met het stemmetje in mijn hoofd (niet op de schizofrene manierje eigen gedachtestroom)
en hier kon ik af en toe gek van worden.
Ik was druk bezig met "wie ben ik, wat wil ik worden, hoe wil ik zijn"
Via Eckhart Tolle kwam ik erachter dat je in plaats van iemand te zijn, je ook gewoon kon zijn.
In plaats van Ik ben die en die, werd het slechts Ik Ben.
Bovendien leerde ik het stemmetje in mijn hoofd niet zo serieus te nemen en het af en toe uit te zetten.
Andere dingen herkende ik niet in mezelf maar wel in anderen, waar ik ook al eerder over nagedacht had
"Als ik meer heb dan ben ik meer" is een veelvoorkomende gedachtegang die eigenlijk nergens op slaat en ook nooit voor geluk zal zorgen.
Ook hierin herkende ik mensen uit mijn omgeving, waaraan ik me stoorde;
"Erkenning eisen voor iets dat je gedaan hebt en boos worden of van slag raken als je het niet krijgt; proberen aandacht te krijgen door over je problemen of je ziekte te praten of door een scène te maken; je mening geven als niemand daar om vraagt en die mening niets wezenlijks aan de
situatie bijdraagt; meer bezig zijn met hoe de ander jou ziet dan met de ander, dat
wil zeggen dat je andere mensen gebruikt voor egoïsche bespiegeling of om je ego
te versterken; proberen indruk te maken op andere mensen door bezittingen,
kennis, een goed uiterlijk, status, lichaamskracht enzovoort; een tijdelijke
vergroting van het ego bewerkstelligen door boos op iets of iemand te reageren,
dingen persoonlijk op te vatten, je gekwetst voelen; jezelf in het gelijk en anderen in
het ongelijk stellen door armzalig mentaal of verbaal te klagen; belangrijk willen
zijn of lijken."
Ik vatte voorheen ook wel eens dingen persoonlijk op/voelde me gekwetst en ik kwam erachter hoe onnodig en stom dit eigenlijk was. Ook kwam ik erachter dat niet iedere emotie die je voelde serieus hoefde te worden genomen. Een emotie is een reactie op je gedachtegang, en soms andersom. Zo kon je ook je eigen emoties sturen.
Kortom; het heeft me rust in mijn hoofd gegeven. Ik zou niemand anders willen zijn. En ik weet inmiddels hoe ik mijn leven wil leiden. Ik kan me focussen op veel belangrijkere zaken nu het in mijn hoofd geordend en rustig is. En dat geeft mij geluk.
Dat laatste waar je het over hebt is heel normaal. Ik kon in het begin ook maar 1 of 2 seconden in het Nu zijn en daar gingen mn gedachten weer. Dat werd later 5 seconden, toen 10 seconden en nu kan ik het vast wel een minuut of langer.quote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik ben inmiddels zo'n twee maanden met deze materie bezig. Ik merk dat veel dingen in het begin wel klikten, maar al snel wegzakten. Het gevoel dat het klopt wat er gesuggereerd wordt is veelal ook verdwenen. Je vervalt heel snel weer in oude patronen van onbewustzijn, merk ik wel!
Goed, nu proberen er ook actiever mee om te gaan. Het lukt me steeds beter om mijn gedachten te observeren, bepaalde herhalende gedachtenpatronen te herkennen, en het lukt me ook meer en meer om mezelf erop te betrappen als ik diep in het onbewustzijn gezogen ben. Bizar hoe snel dat soms gebeurt, zeg. Zo haal je jezelf de éne seconde uit je gedachtenstroom vandaan en ben je in het nu, de volgende seconden word je alweer overrompeld door gedachten waarin je je doodeenvoudig weer mee laat voeren. Ik wist natuurlijk al hoe overvloedig aanwezig die gedachtenstroom is (anders was ik hier niet), maar nu valt me pas op hoe ontzettend sterk die aantrekkingskracht van gedachten en ego is. Wel interessant
.
Ik zit wel een beetje met het volgende. Ik kan me maar niet aan de indruk onttrekken dat wanneer ik mijn gedachten en mijn ego observeer, wanneer ik dus in het Nu zou zijn, dat dat ook gewoon mijn ego is. Het ego die simpelweg in een andere verschijningsvorm naar boven komt. Gedachten over gedachten zijn nog steeds gedachten, zeg maar. Niet dat ik daar iets mis mee vind, zeker niet als die observerende gedachten geheel neutraal van aard zijn, maar toch voelt het een beetje gek en alsof ik nog steeds door mn ego in de maling wordt genomen.
Ik heb niet echt een specifieke vraag, het voelt gewoon wat maf. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Ergens is het waar en weet ik dat het kan.. maar voor mij zelf werkt het niet zo.. dan raak ik op een gegeven moment toch weer afgeleid. Het heeft allemaal te veel moeten in zich, terwijl ik zelf al veel te veel wil. Ik merk dat ik me ging focussen op de gedachten ipv het met rust te laten. Maar nu merk ik dat het eigenlijk heel simpel is.quote:Op woensdag 22 mei 2013 01:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat laatste waar je het over hebt is heel normaal. Ik kon in het begin ook maar 1 of 2 seconden in het Nu zijn en daar gingen mn gedachten weer. Dat werd later 5 seconden, toen 10 seconden en nu kan ik het vast wel een minuut of langer.
Oefening baart kunst
Om in gedachten bezig te kunnen zijn, of anders gezegd, om door gedachten bezig te kunnen worden gehouden moet er aandacht naartoe, anders zit het niet in je belevingquote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik heb niet echt een specifieke vraag, het voelt gewoon wat maf. Ik hoop dat iemand hier iets zinnigs over kan zeggen.
Die eerste zin zie ik als overgave aan dat wat is; het moment.quote:“When you come to see that you can do nothing, that the play of thought or feeling just goes on by itself as a happening, then you are in a state which we will call meditation. And slowly without being pushed, your thoughts will come to silence. That is to say, all the verbal symbolic chatter going on in the skull — don’t try and get rid of it because that will again produce the illusion that there’s a controller. It just goes on and goes on and goes on and finally gets tired of itself, gets bored and stops. And so then there’s a silence. And this is a deeper level of meditation. And in that silence you suddenly begin to see the world as it is.”
— Alan Watts
Nee, maar een mooie rake tekst is het zekerquote:
Ik herken dat ook wel. Maar merk ook dat ik dat met name met een aantal van dat soort figuren heb. Die Eckhart Tolle heb ik bijv. niks mee, dat boek vind ik overdreven geschreven en krijg ik rillingen vanquote:Op woensdag 22 mei 2013 00:50 schreef Hammet het volgende:
Ik ben inmiddels zo'n twee maanden met deze materie bezig. Ik merk dat veel dingen in het begin wel klikten, maar al snel wegzakten. Het gevoel dat het klopt wat er gesuggereerd wordt is veelal ook verdwenen. Je vervalt heel snel weer in oude patronen van onbewustzijn, merk ik wel!
Er is een dude die ik volg op tumblr, en die lijkt echt zo'n discipel van Tolle en schrijft net zo, als niet 'zoeter'... Telkens als ik dat lees krijg ikquote:Op woensdag 22 mei 2013 13:00 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik herken dat ook wel. Maar merk ook dat ik dat met name met een aantal van dat soort figuren heb. Die Eckhart Tolle heb ik bijv. niks mee, dat boek vind ik overdreven geschreven en krijg ik rillingen van. Bij Watts lukt dat wel bijvoorbeeld.
Maar wauw, wat is dit herkenbaar, met name het dikgedrukte.quote:When the mind is kept away from its preoccupations, it becomes quiet. If you do not disturb this quiet and stay in it, you find that it is permeated with a light and a love you have never known; and yet you recognise it at once as your own nature. Once you have passed through this experience, you will never be the same man again; the unruly mind may break its peace and obliterate its vision; but it is bound to return, provided the effort is sustained; until the day when all bonds are broken, delusions and attachments end and life becomes supremely concentrated in the present.
Nisargadatta Maharaj
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |