SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang? Als een vrouw thuiszit betekent niet meteen dat ze niks in huis doet. In de tijd dat ze voor de kinderen zorgt, kan ook gewassen worden, boodschappen gedaan, schoongemaakt en opgeruimd. (ga jij haar betalen voor dit WERK?) Zo blijft er bovendien meer tijd over om in het weekend wat te doen. Soms is het financieel verstandiger om minder te gaan werken.
Bij mijn werkgever wordt de kinderopvang gesubsidieerd, maar had ik een particuliere opvang gehad (voor de drie dagen die ik nog werkte) dan had ik per maand bijna 400 (!) bij mijn verdiende salaris mogen neerleggen om te KUNNEN werken.
Jaquote:Op maandag 15 april 2013 09:55 schreef seasushi het volgende:
Bestaat er ook nog steeds zo iets als ouderschapsverlof?
Klopt, doen we.quote:Op maandag 15 april 2013 09:54 schreef DroogDok het volgende:
contractwijziging van 4 naar 3 dagen beter pas na haar zwangerschapsverlof in laten gaan
Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang?
Precies. Dank voor de gelukswens :-)quote:Op maandag 15 april 2013 09:58 schreef Jumparound het volgende:
het is niet meer van deze tijd om alleen maar naar de "moeder-kind" band te verwijzen (...)
Er komt een mooie tijd aan met je gezin, geniet er van!
Dat ligt geheel aan je eigen, als je je kind genoeg met anderen laat spelen is het net zo sociaal, of bv naar de peuterspeelzaal.quote:Op maandag 15 april 2013 10:55 schreef Jumparound het volgende:
en daar ben ik het niet me een snake, ik heb het idee dat kinderen die naar de opvang gaan in elk geval een stuk socialer zijn dan kinderen die thuis blijven.
er is een verschil tussen 5 dagen van half 8 tot half 6 en 2 dagen, maar er zit genoeg ruimte tussen.
Ik vind jouw benadering behoorlijk goed, wellicht wat zakelijk verwoord waardoor een hoop mensen erover vallen.quote:Op maandag 15 april 2013 10:35 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.
[..]
Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.
Jouw mening lijkt te zijn dat ik het schoonmaak/boodschappenwerk geld waard vind. Dat vind ik dus niet. Ik vind die traditionele verhouding tussen man/vrouw een slechte verhouding, en wil die vermijden.
Ik ben ook niet tegen kinderopvang, ik persoonlijk vind twee á drie dagen alleen genoeg, mede wegens ervaringen van mensen uit de kinderopvang.quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.
Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.
Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
Goh, wat lekker sarcastisch zeg.quote:Op maandag 15 april 2013 11:07 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!
En maakt dat onderzoek nog onderscheid tussen 4 a 5 dagen per week of 2 a 3 dagen per week, of komt het niet verder dan "naar de crèche zijn geweest"?quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Mag toch wel af en toe?quote:
Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Ik denk dat het beide voor- en nadelen heeft en het uiteindelijk niet voor elkaar onder doet, ligt er ook maar net aan welk onderzoek je bekijkt, de een zegt dat het het beste is wat je voor je kind kan doen en de andere zegt het slechtste.quote:Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mag toch wel af en toe?![]()
Mijn dochter zit ook maar twee dagen op het KDV hoor, dus ben het verder met je eens; ik vind alleen dat een stelling over of het goed is of niet je kind op een KDV te zetten wel wat onderbouwing verdient.
Volgens wikipedia is het een kdv.quote:Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.quote:Op maandag 15 april 2013 11:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Volgens wikipedia is het een kdv.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderdagverblijf
Ik dacht bij creche ook altijd aan een PSZ hoor, maar blijkbaar zien vele het ook als een KDVquote:Op maandag 15 april 2013 11:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
Dat ook ja!quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, zou het niet alleen moeten gaan om hoe goed of slecht een crèche is, maar ook om het feit dat je voor een kind kiest omdat je daar gelukkig van wordt en er dan dus ook tijd mee door wilt brengen? Althans, dat mag ik hopen. Als je een kind neemt en het vervolgens een groot deel van de week ergens anders onderbrengt, wat heb je dan aan je kind en andersom ? Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze? Kinderen nemen is ook een egoïstische keuze: dat doe je voor jezelf tegenwoordig met alle anticonceptie mogelijkheden etc. En als je het dan voor jezelf doet, waarom dan niet zoveel mogelijk van dat kind genieten als mogelijk.
quote:Op zondag 14 april 2013 08:37 schreef tombolafan het volgende:
In de op heb je het erover dat ze minder gaat werken, later dat ze minder wil werken... Lijkt mij een wezenlijk verschil, dat tweede lijkt me gewoon een opening tot overleg over hoe jullie het gaan doen. Daarbij, als ze ouderschapsverlof opneemt (en dus tijdelijk minder gaat werken) kan het zijn dat je nog wat toeslag/korting kan ontvangen en wie weet ben je dan nog goedkoper uit dan met een extra dag kdv
T is de moeite om dat te berekenen denk ik. Wel t geld dat je uitspaart in haar pensioengat stoppen he
Maar iedere dag haasten om je kind op het kdv te krijgen (aangezien babies echt niet altijd meegaan in je planning in de ochtend, denk aan een flinke spuitluier,spugen, krampjes, enz.) is ook een hoop stress.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten. Ik denk dat ouders hier dat wel zullen beamen. Van mijn collega's met kinderen krijg ik vooral mee dat ze blij zijn dat ze ook kunnen werken en dat het ze uiteindelijk ook leukere moeders maakt.
Dit vind ik echt enorme onzin. Jouw ex is jouw ex en niet TS.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Ik heb alle delen zitten lezen en heel eerlijk gezegd heb ik medelijden met je vrouw/vriendin.
Een vraag, je maakt je nu ontzettend druk over het financiële plaatje, je vrouw gaat een dag minder werken omdat ze graag voor JULLIE kindje wil zorgen.
Jij maakt je zorgen over je pensioengat, maar wat als blijkt bij de geboorte dat jullie kindje ziek is. Dat het kindje 24/7 zorg nodig heeft? Maak je je dan nog zo druk om je pensioengat? Ik mag hopen van niet!
Ik kan je nu al vertellen dat als je op deze voet door blijft gaan jullie relatie waarschijnlijk geen lang leven zal hebben.
Mijn ex zag de dingen net als jij, werkte hard voor het geld, ik ben van 5 dagen naar 2 dagen werken gegaan na de geboorte van mijn oudste, in overleg, we hadden minder inkomen, maar ik vond/vind het belangrijk om voor MIJN kinderen te zorgen. Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Dat geldt toch net zo hard voor de vader? Hij ook maar een dag minder gaan werken zonder eerst alle factoren af te wegen?quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, zou het niet alleen moeten gaan om hoe goed of slecht een crèche is, maar ook om het feit dat je voor een kind kiest omdat je daar gelukkig van wordt en er dan dus ook tijd mee door wilt brengen? Althans, dat mag ik hopen. Als je een kind neemt en het vervolgens een groot deel van de week ergens anders onderbrengt, wat heb je dan aan je kind en andersom ? Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze? Kinderen nemen is ook een egoïstische keuze: dat doe je voor jezelf tegenwoordig met alle anticonceptie mogelijkheden etc. En als je het dan voor jezelf doet, waarom dan niet zoveel mogelijk van dat kind genieten als mogelijk.
Het is goed om afwisseling te hebben, zeker.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten.
Misschien is het geluk van de vader wel wat finaciele ruimte om in de vrije tijd samen leuke dingen te kunnen doen. Dat maar vergeten dan?quote:Op maandag 15 april 2013 11:36 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb het dan ook niet over 24/7 kwijlend van geluk naar het wondertje Sterre staren, maar over een balans die beide, maar in het begin vooral de ouders gelukkig maakt, en als dat voor vriendinlief (in het begin) 3 dagen werken is, en als dat kán, doe dat dan, voor je eigen geluk.
ja, hoewel hij later zei dat 'ze zei dat ze minder wil werken' dus dat het niet perse een voldongen feit was dat ze voor zn voeten gooide. Lijkt mij een wezenlijk verschilquote:Op maandag 15 april 2013 11:40 schreef Cue_ het volgende:
Keyword is "in overleg" Kijken wat de wensen zijn van zowel teokomstig moeder als vader. Kijken of het financieel allemaal te doen is. Dan heb je volgens mij het beste wat eruit te halen is.
Grootste probleem wat TS had (naar mijn mening) was dat vrouwlief het enkel mededeelde dat ze minder ging werken ipv het overlegde.
Hoe ze het daadwerkelijk zei en overkwam is natuurlijk maar gissen. Ga dan ook even uit hoe het in de OP stond.quote:Op maandag 15 april 2013 11:43 schreef tombolafan het volgende:
ja, hoewel hij later zei dat 'ze zei dat ze minder wil werken' dus dat het niet perse een voldongen feit was dat ze voor zn voeten gooide. Lijkt mij een wezenlijk verschil
Helemaal mee eensquote:Op maandag 15 april 2013 11:46 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Hoe ze het daadwerkelijk zei en overkwam is natuurlijk maar gissen. Ga dan ook even uit hoe het in de OP stond.
Maar ondertussen is de hele discussie verandert in wel/geen KDV en wat voor gevolgen dat heeft voor een kind. En of iemand wel / niet helemaal thuis moet blijven voor het kind.
Dergelijke discussies is wat onnodig hier, aangezien TS en vriendin al hebben bepaald hoe ze er invulling in willen geven.
En de manier waarop er 'gevraagd/gezegd' is in die invulling verandering te geven, geeft voor TS nu een pijnpunt.
(niet specifiek naar jou bedoelt deze post)
creche/kdv -> peuterspeelzaal -> kleuterschool (basisschool)quote:Op maandag 15 april 2013 11:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
Over de bijdragen aan "het gezin" kan ik trouwens wel even mijn voorbeeld geven:quote:Op maandag 15 april 2013 09:47 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Een follow-up na alle waardevolle tips en vernietigende commentaren.
Allereerst gaf vriendin toe dat het inderdaad een kwestie van overleg moet zijn. Toen hebben we gekeken wat de consequenties zijn, financieel gezien. We dragen aan de vaste lasten bij naar rato. Het scheelt voor haar een substantieel deel van het salaris, bijna een kwart. Voor mij is het nog redelijk te doen.
Ze is bereid om de tering naar de nering te zetten, en zei dat ze best haar bijdrage aan de maandelijkse lasten wil "vastzetten", d.w.z. meer dan naar rato wil bijdragen.
Niet logisch, maar wel voor de hand liggend.quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze?
Ja, dat ben ik met je eens. Dat geldt voor meer dingen. Door schade en schande wijs geworden, ben ik tot de conclusie gekomen dat werk in de weg kan staan van dingen zoals zorg voor kinderen en aandacht voor elkaar (oftewel seks).quote:Op maandag 15 april 2013 11:35 schreef erodome het volgende:
Probeer dus altijd te zoeken naar een mooie balans, hoe blijf je financieel prima zitten en heb je genoeg tijd om je kind groot te zien worden.
Ik vond het wel meevallen, eerlijk gezegd. Twee dagen kinderopvang in de maand lijkt me 400 euro te kosten (8 uur maal 2 dagen maal 4 weken maal ¤6,25). Toeslag is iets van 200 euro. En de kinderbijslag is 64 euro p/mnd.quote:Op maandag 15 april 2013 11:03 schreef zatoichi het volgende:
Ook het KDV (twee dagen voor 650 euro per maand) hakt er behoorlijk (of juist) in! En die teruggave is niet zo heel veel en hou rekening met alle bezuinigingen dat het allemaal duurder gaat worden.
Uhm niet om het een of ander, maar ter voorbereiding; een kind hebben gaat dat laatste nog een factor 3 erger maken... Al is het alleen maar dat ze op een of andere manier altijd het moment kiezen om te beginnen met krijsen als je net bezig bent...quote:Op maandag 15 april 2013 12:23 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Dat geldt voor meer dingen. Door schade en schande wijs geworden, ben ik tot de conclusie gekomen dat werk in de weg kan staan van dingen zoals zorg voor kinderen en aandacht voor elkaar (oftewel seks).
Nee hoor, dan kom je op de 650 euro die ik ook noemde inderdaad. Ik vind het niet weinig eerlijk gezegd, maar ja het hangt er maar net af van wat je verdient natuurlijk...quote:Op maandag 15 april 2013 12:28 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ik vond het wel meevallen, eerlijk gezegd. Twee dagen kinderopvang in de maand lijkt me 400 euro te kosten (8 uur maal 2 dagen maal 4 weken maal ¤6,25). Toeslag is iets van 200 euro. En de kinderbijslag is 64 euro p/mnd.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je de mening van je collega's niet zomaar kunt overzetten op alle moeders, ik bijvoorbeeld zou het verschrikkelijk vinden een baby van amper 3 maanden naar het kinderdagverblijf te moeten brengen, en zou dat alleen maar doen als het echt niet anders kon, want het strookt absoluut niet met hoe het moederschap voor mij in elkaar zit.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten. Ik denk dat ouders hier dat wel zullen beamen. Van mijn collega's met kinderen krijg ik vooral mee dat ze blij zijn dat ze ook kunnen werken en dat het ze uiteindelijk ook leukere moeders maakt.
Oh, dat lijkt alleen maar een lastige periode, maar ze slapen dan nog heerlijk veel. Wacht maar tot ze pubers zijn en ze steeds later op beginnen te blijven en alles begrijpen ook nog!quote:Op maandag 15 april 2013 12:30 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Uhm niet om het een of ander, maar ter voorbereiding; een kind hebben gaat dat laatste nog een factor 3 erger maken... Al is het alleen maar dat ze op een of andere manier altijd het moment kiezen om te beginnen met krijsen als je net bezig bent...
Ehm nee.quote:Op maandag 15 april 2013 12:07 schreef speknek het volgende:
[..]
creche/kdv -> peuterspeelzaal -> kleuterschool (basisschool)
Dat is voorzover ik weet het officiele taalgebruik.
En meer gaan neuken dan jijzelfquote:Op maandag 15 april 2013 12:44 schreef erodome het volgende:
[..]
Oh, dat lijkt alleen maar een lastige periode, maar ze slapen dan nog heerlijk veel. Wacht maar tot ze pubers zijn en ze steeds later op beginnen te blijven en alles begrijpen ook nog!
Ah, 2 dagen per week.... je gaat nu al uit van die dag minder werken?quote:Op maandag 15 april 2013 12:28 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ik vond het wel meevallen, eerlijk gezegd. Twee dagen kinderopvang in de maand lijkt me 400 euro te kosten (8 uur maal 2 dagen maal 4 weken maal ¤6,25). Toeslag is iets van 200 euro. En de kinderbijslag is 64 euro p/mnd.
Of zie ik iets over het hoofd?
Tsja, maar de kinderopvang in NL is toch echt pas sinds de laatste 2 decennia van de vorige eeuw iets anders dan een peuterspeelzaal:quote:Op maandag 15 april 2013 12:47 schreef Lienekien het volgende:
Nee, 'crèche' is van oudsher 'kinderbewaarplaats' of 'kinderdagverblijf'.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/creche
Bronquote:De kinderopvang is in Nederland vooral tot ontwikkeling gekomen in de
jaren 90 van de vorige eeuw als dienstverlening aan ouders die gedurende
de tijd dat zij werken, opvang zoeken voor hun kind.
De wens voor meer kinderopvang werd in de jaren 60 en 70 het eerst
geuit door de vrouwenbeweging. Dit resulteerde in eerste instantie
vooral in een groei van de peuterspeelzalen en mondjesmaat in een
groei van de dagopvang voor kinderen van 0-4 jaar.
Je bent niet de enige; de leidster van een KDV vertelde me tijdens de open dag dat de meeste ouders het niet droog houden als ze hun kind voor de eerste keer afgeven :-)quote:Op maandag 15 april 2013 12:40 schreef Leandra het volgende:
bijvoorbeeld zou het verschrikkelijk vinden een baby van amper 3 maanden naar het kinderdagverblijf te moeten brengen
Persoonlijk ken ik 'crèche' toch echt niet als synoniem voor 'peuterspeelzaal'. Je kind naar een crèche brengen was echt je kind ergens naartoe brengen met de bedoeling zelf iets anders te gaan doen (werken) en niet je kind voor een ochtendje laten spelen met andere kinderen.quote:Op maandag 15 april 2013 12:57 schreef Leandra het volgende:
[..]
Tsja, maar de kinderopvang in NL is toch echt pas sinds de laatste 2 decennia van de vorige eeuw iets anders dan een peuterspeelzaal:
[..]
Bron
Het zou me niet eens alleen om die eerste keer gaan, het zou werkelijk tegen alles ingaan wat voor mij bij het moederschap hoort.quote:Op maandag 15 april 2013 13:03 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Je bent niet de enige; de leidster van een KDV vertelde me tijdens de open dag dat de meeste ouders het niet droog houden als ze hun kind voor de eerste keer afgeven :-)
Ik ken de crèche primair toch echt als peuterspeelzaal, omdat er tot zo'n 30 jaar geleden amper kinderdagverblijven waren, terwijl vrijwel ieder kind vroeger op een bepaald moment naar de "crèche" ging, en de meeste moeders pas gingen werken als de kinderen naar de middelbare school gingen, of de jongste in de 4de of 5de klas zat (tegenwoordig groep 6 en 7).quote:Op maandag 15 april 2013 13:06 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Persoonlijk ken ik 'crèche' toch echt niet als synoniem voor 'peuterspeelzaal'. Je kind naar een crèche brengen was echt je kind ergens naartoe brengen met de bedoeling zelf iets anders te gaan doen (werken) en niet je kind voor een ochtendje laten spelen met andere kinderen.
Ouders? Moeders waarschijnlijk...quote:Op maandag 15 april 2013 13:03 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Je bent niet de enige; de leidster van een KDV vertelde me tijdens de open dag dat de meeste ouders het niet droog houden als ze hun kind voor de eerste keer afgeven :-)
Het ging me niet zozeer erom dat het er in hakt, maar meer dat ze maar iets roept zonder de financiele gevolgen te overzien.quote:Op maandag 15 april 2013 13:08 schreef Leandra het volgende:
Verdient je vriendin meer dan jij dat je bang bent dat het er zo inhakt
Nope, dat vroeg ik nog. Ze had pas nog een vader die zijn tranen weg moest vegen, en een andere vader die eindeloos bleef dralen waardoor dat kind nog langer bleef janken :-)quote:
Jezus, dat vaders meer betrokken zijn bij de opvoeding van hun kinderen a la, maar blijf ook een beetje man. Die zachte eien die je soms tegenkomt...quote:Op maandag 15 april 2013 13:30 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Nope, dat vroeg ik nog. Ze had pas nog een vader die zijn tranen weg moest vegen, en een andere vader die eindeloos bleef dralen waardoor dat kind nog langer bleef janken :-)
voor vaders is het ook niet makkelijk hoor.quote:
Dat is het precies, dat gevoel is voor haar niet uit te drukken in geld, en toch hang jij er kennelijk vrij makkelijk een prijskaartje aan (verloren inkomsten verrekend met bespaarde kinderopvangkosten), en vind je dat bedrag te hoog voor dat gevoel.quote:Op maandag 15 april 2013 13:29 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Het ging me niet zozeer erom dat het er in hakt, maar meer dat ze maar iets roept zonder de financiele gevolgen te overzien.
Daar staat tegenover dat ik eigenlijk helemaal niet weet waarover ik het heb (immers ben nog geen vader). En daarnaast drukt ze een gevoel uit ("wil bij mijn kind zijn") en dat kun je niet 1-2-3 uitdrukken in geld.
En nu ben je een alleenstaande moeder?quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Ik heb alle delen zitten lezen en heel eerlijk gezegd heb ik medelijden met je vrouw/vriendin.
Een vraag, je maakt je nu ontzettend druk over het financiële plaatje, je vrouw gaat een dag minder werken omdat ze graag voor JULLIE kindje wil zorgen.
Jij maakt je zorgen over je pensioengat, maar wat als blijkt bij de geboorte dat jullie kindje ziek is. Dat het kindje 24/7 zorg nodig heeft? Maak je je dan nog zo druk om je pensioengat? Ik mag hopen van niet!
Ik kan je nu al vertellen dat als je op deze voet door blijft gaan jullie relatie waarschijnlijk geen lang leven zal hebben.
Mijn ex zag de dingen net als jij, werkte hard voor het geld, ik ben van 5 dagen naar 2 dagen werken gegaan na de geboorte van mijn oudste, in overleg, we hadden minder inkomen, maar ik vond/vind het belangrijk om voor MIJN kinderen te zorgen. Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Ik wens jullie een fijne zwangerschap toe, succes met de hormonen en echt relax een beetje!
Ja, ik snap dat het niet uit te drukken is in geld, maar er moet wel iemand naar de financiele gevolgen kijken. En die zijn niet misselijk, we gaan er honderden euro's op achteruit.quote:Op maandag 15 april 2013 13:37 schreef Leandra het volgende:
en toch hang jij er kennelijk vrij makkelijk een prijskaartje aan
Als jij graag een dag minder wil werken om voor de kleine te zorgen praat je daar toch over? Dan bv om de week je vriendin en de andere week jij een extra dagje thuis.quote:Op maandag 15 april 2013 14:27 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat het niet uit te drukken is in geld, maar er moet wel iemand naar de financiele gevolgen kijken. En die zijn niet misselijk, we gaan er honderden euro's op achteruit.
Maar goed, we hebben afgesproken om eerst maar eens te kijken hoe het in de praktijk werkt. Mochten we zien dat we te vaak ons spaargeld moeten aanspreken, dan moeten we iets anders verzinnen.
Kijk, wat mij enigszins irriteert aan dit verhaal, is dat iedereen (incl. vriendinlief) het maar logisch vindt dat mama bij de kinderen kan blijven. En dat is begrijpelijk maar niet per definitie logisch. Of althans, niet als je met mij een relatie hebt.
Dat is toch totaal het punt niet dat TS aankaart?quote:Op maandag 15 april 2013 14:42 schreef snakelady het volgende:
Als jij graag een dag minder wil werken om voor de kleine te zorgen praat je daar toch over? Dan bv om de week je vriendin en de andere week jij een extra dagje thuis.
Honderden euro's per wat? Maand/jaar/totaal?quote:Op maandag 15 april 2013 14:27 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, ik snap dat het niet uit te drukken is in geld, maar er moet wel iemand naar de financiele gevolgen kijken. En die zijn niet misselijk, we gaan er honderden euro's op achteruit.
Maar goed, we hebben afgesproken om eerst maar eens te kijken hoe het in de praktijk werkt. Mochten we zien dat we te vaak ons spaargeld moeten aanspreken, dan moeten we iets anders verzinnen.
Kijk, wat mij enigszins irriteert aan dit verhaal, is dat iedereen (incl. vriendinlief) het maar logisch vindt dat mama bij de kinderen kan blijven. En dat is begrijpelijk maar niet per definitie logisch. Of althans, niet als je met mij een relatie hebt.
Volgens mij juist wel. Iedereen, inclusief de vriendin van TS vindt dat de vrouw zomaar mag beslissen om minder te werken om bij de kinderen te zijn. Daar zitten financiële en emotionele gevolgen aan vast voor het hele gezin.quote:Op maandag 15 april 2013 14:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dat is toch totaal het punt niet dat TS aankaart?
Snakelady kaartje het aan alsof TS dat ook echt zou willen en dat dat het punt van TS is. Maa rik heb TS niet 1x gehoord over dat hij ook graag die extra dag zou willen.quote:Op maandag 15 april 2013 14:51 schreef zatoichi het volgende:
Volgens mij juist wel. Iedereen, inclusief de vriendin van TS vindt dat de vrouw zomaar mag beslissen om minder te werken om bij de kinderen te zijn. Daar zitten financiële en emotionele gevolgen aan vast voor het hele gezin.
Zo'n beslissing zou je nooit zomaar in je ééntje mogen nemen, maar blijkbaar als er een kind in het spel is mag het ineens wel.
Wat als TS zelf graag een dag minder wil gaan werken om een dag extra te hebben om te vissen? (ik noem maar wat) moet hij dat overleggen met zijn vriendin of kan hij dat gewoon mededelen?
Hallo een dag minder werken heeft ook gevolgen voor de vakantietoeslag (kwart minder), toekomstige carrière (moeilijk vast te stellen) en uiteindelijk pensioen (vorige twee factoren hebben daar invloed op + een extra daling met de middelloonregeling). Ik kan het niet doorrekenen want ik ben geen expert op dit gebied, maar uiteindelijk kan je dit zomaar 1000 euro per maand schelen uiteindelijk.quote:Op maandag 15 april 2013 14:48 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Honderden euro's per wat? Maand/jaar/totaal?
Ze gaat 1 dag minder werken, dat bespaart sowieso kdv en als ze ouderschapsverlof op kan nemen zou je misschien nog iets terug kunnen krijgen, hoe kom je in hemelsnaam op honderden euro's?
Per maand. KDV is gewoon niet zo duur voor ons, zo lijkt het.quote:Op maandag 15 april 2013 14:48 schreef tombolafan het volgende:
Ze gaat 1 dag minder werken, dat bespaart sowieso kdv en als ze ouderschapsverlof op kan nemen zou je misschien nog iets terug kunnen krijgen, hoe kom je in hemelsnaam op honderden euro's?
Heh, daar hebben we niet eens aan gedacht...quote:Op maandag 15 april 2013 14:56 schreef zatoichi het volgende:
Hallo een dag minder werken heeft ook gevolgen voor de vakantietoeslag (kwart minder), (...)edit: een bonus/dertiende maand is natuurlijk ook een kwart minder; die was ik even vergeten!
Dit. Ik heb beide topics meegelezen en ik erger me ook aan deze instelling. De gelijkheid gaat blijkbaar de deur uit op het moment dat er een kind in het spel komt. Waarom is het zo logisch dat papa full-time werkt zodat mama kan zien hoe het kind opgroeit? Waar zijn de rechten van papa?quote:Op maandag 15 april 2013 14:27 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Kan prima. Voorbeeld wel gezien. Ma werkt drie dagen, pa ook, waarvan een dag de zaterdag. Kind hoefde nooit naar de opvang.quote:Op maandag 15 april 2013 16:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Dit. Ik heb beide topics meegelezen en ik erger me ook aan deze instelling. De gelijkheid gaat blijkbaar de deur uit op het moment dat er een kind in het spel komt. Waarom is het zo logisch dat papa full-time werkt zodat mama kan zien hoe het kind opgroeit? Waar zijn de rechten van papa?
Maar jij hebt ook vast de bijna hysterische posts gezien van de vrouwen die TS verwijten dat hij het z'n vriendin niet gunt.quote:Op maandag 15 april 2013 16:05 schreef Lienekien het volgende:
Kan prima. Voorbeeld wel gezien. Ma werkt drie dagen, pa ook, waarvan een dag de zaterdag. Kind hoefde nooit naar de opvang.
Ik herinner me vooral het 'je wilt je kind toch niet zoveel dagen bij de kinderopvang dumpen' en niet zozeer hysterische vrouwen die de zorg opeisen.quote:Op maandag 15 april 2013 16:09 schreef Northside het volgende:
[..]
Maar jij hebt ook vast de bijna hysterische posts gezien van de vrouwen die TS verwijten dat hij het z'n vriendin niet gunt.
Tsja, ik stoor me eraan, dus mij vallen vooral die reacties op.quote:Op maandag 15 april 2013 16:17 schreef Lienekien het volgende:
Ik herinner me vooral het 'je wilt je kind toch niet zoveel dagen bij de kinderopvang dumpen' en niet zozeer hysterische vrouwen die de zorg opeisen.
Ik heb nu twee pagina's opnieuw bekeken en het zijn opvallend veel mannen die het positief vinden dat ze meer thuis wil blijven bij het kind. Het zelfs uitsluitend haar taak vinden.quote:Op maandag 15 april 2013 16:19 schreef Northside het volgende:
[..]
Tsja, ik stoor me eraan, dus mij vallen vooral die reacties op.
Zeker de 2 pagina's van deel 2 dan.quote:Op maandag 15 april 2013 16:24 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb nu twee pagina's opnieuw bekeken en het zijn opvallend veel mannen die het positief vinden dat ze meer thuis wil blijven bij het kind. Het zelfs uitsluitend haar taak vinden.
Ik heb nog maar één potentieel hysterische vrouw ontdekt.
quote:Op donderdag 11 april 2013 13:14 schreef Kola het volgende:
Als je vriendin twee keer had nagedacht over een kind krijgen met een ei als jij, was dit probleem er niet geweest. Ongelukje zeker?
Dat is toch helemaal niet nodig.quote:Op donderdag 11 april 2013 13:16 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik snap dat financiele inbreng verhaal niet zo. Tenminste, ik snap het wel maar als je zo denkt vind ik je -sorry- een eikel. Jullie krijgen een kind. Dat is waar jullie leven om gaat draaien, zeker de eerste paar jaar. Denk je dat dat kind meer gebaat is bij dure kleertjes, mooie kinderwagen, whatever? Of denk je dat het kindje liever liefde van zijn moeder heeft/krijgt.
Waarom draait alles om geld? Ik snap het serieus niet
Nee, deel 1. Een paar flinke mannelijke voorvechters van de vrouw als verzorger en huishoudster!quote:Op maandag 15 april 2013 16:28 schreef Northside het volgende:
[..]
Zeker de 2 pagina's van deel 2 dan.
andersom toch evengoed? als je in goed overleg besluit dat de een werkt en de ander thuisblijft voor de kinderen, wordt je weggezet als uitzuigerquote:Op maandag 15 april 2013 16:28 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik bedoel dit soort reacties:
[..]
Dat is toch helemaal niet nodig.
Nog geen topic van gezien. Als ik het tegenkom zal ik daar ook tegen ageren.quote:Op maandag 15 april 2013 16:35 schreef simmu het volgende:
andersom toch evengoed? als je in goed overleg besluit dat de een werkt en de ander thuisblijft voor de kinderen, wordt je weggezet als uitzuiger
Een: ja maar dat is Kola.quote:Op maandag 15 april 2013 16:28 schreef Northside het volgende:
[..]
Ik bedoel dit soort reacties:
[..]
[..]
Dat is toch helemaal niet nodig.
in deeltje 1 van dezequote:Op maandag 15 april 2013 16:43 schreef Northside het volgende:
[..]
Nog geen topic van gezien. Als ik het tegenkom zal ik daar ook tegen ageren.
Ze werkt 4 dagen per week, en als ze een dag minder gaat werken dan gaat ze er netto 25% op achteruit?quote:Op maandag 15 april 2013 15:59 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Per maand. KDV is gewoon niet zo duur voor ons, zo lijkt het.
• Voor 3 dagen KDV is de prijs 600 euro, min 325 kinderopvang toeslag, min 65 euro kinderbijslag is per saldo 210 euro.
• Voor 2 dagen KDV is dat per saldo 125 euro.
Echter, als ze een dag minder wil werken, gaat ze er 25% netto op achteruit, dat scheelt haar een paar honderd euro per maand.
Daarnaast heeft ze op dit moment slechts een kwart van het pensioen opgebouwd dat ik reeds heb. Dus dat is al super beroerd.
[..]
Heh, daar hebben we niet eens aan gedacht...
Mijn vermoeden is dat in minimaal 7 van de 10 huishoudens de papa meer geld binnen harkt dan de mama. Of dat terecht is is een andere discussie. In dat geval is het dus logisch, de minst verdiende partner gaat meestal minder werken, en dat is dus de vrouw.quote:Op maandag 15 april 2013 16:03 schreef Northside het volgende:
[..]
Dit. Ik heb beide topics meegelezen en ik erger me ook aan deze instelling. De gelijkheid gaat blijkbaar de deur uit op het moment dat er een kind in het spel komt. Waarom is het zo logisch dat papa full-time werkt zodat mama kan zien hoe het kind opgroeit? Waar zijn de rechten van papa?
Volgens mij vindt vrijwel iedereen het vooral logisch als een ouder (ongeacht of dat papa of mama is) bij de kinderen wil blijven.quote:Op maandag 15 april 2013 14:27 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik denk dat TS duizelig wordt als het leven zo'n flinke rekening op z'n bordje legt.quote:Op maandag 15 april 2013 17:04 schreef simmu het volgende:
leandra, betere vraag is eigenlijk: "kunnen jullie het ook redden wanneer je beide je baan verliest". of "kunnen jullie het ook redden als 1 van jullie een tijd het ziekenhuis indraait, ziek wordt, doodgaat"
betere vraag dus; kunnen jullie omgaan met wat het leven naar je toesmijt?
De vanzelfsprekendheid, ja, zelfs bijna de eis, waarmee men hier stelt dat mama het recht heeft thuis bij de kinderen te zijn en dat papa een eikel is als hij daar een paar vraagtekens bij zet is stuitend. Ja, mama mag best thuis bij de kinderen zijn, maar zoiets bepaal je samen in overleg en is geen god given right ofzo. Daarnaast heeft papa exact dezelfde rechten, maar als dit topic ging over een mama die klaagt over een papa die doodleuk aankondigt een dag minder te gaan werken om bij de kinderen te zijn, dan waren de reacties heel anders.quote:Op maandag 15 april 2013 16:55 schreef Tha_Duck het volgende:
Mijn vermoeden is dat in minimaal 7 van de 10 huishoudens de papa meer geld binnen harkt dan de mama. Of dat terecht is is een andere discussie. In dat geval is het dus logisch, de minst verdiende partner gaat meestal minder werken, en dat is dus de vrouw.
Oh, dat neem je voor het gemak maar even aan?quote:Op maandag 15 april 2013 17:01 schreef Leandra het volgende:
Er zijn wel een aantal mensen (waaronder jij) die het kennelijk niet nodig vinden dat oudergevoel (ongeacht of dat van papa of mama komt) voorrang te geven, omdat de financiële positie altijd belangrijker is.
Oh, aannames zijn je ding zie ik.quote:Op maandag 15 april 2013 17:17 schreef Leandra het volgende:
Ik denk dat TS duizelig wordt als het leven zo'n flinke rekening op z'n bordje legt.
Gut, één meiske heeft de term 'eikel' in de mond genomen.quote:Op maandag 15 april 2013 17:45 schreef Northside het volgende:
[..]
De vanzelfsprekendheid, ja, zelfs bijna de eis, waarmee men hier stelt dat mama het recht heeft thuis bij de kinderen te zijn en dat papa een eikel is als hij daar een paar vraagtekens bij zet is stuitend. Ja, mama mag best thuis bij de kinderen zijn, maar zoiets bepaal je samen in overleg en is geen god given right ofzo. Daarnaast heeft papa exact dezelfde rechten, maar als dit topic ging over een mama die klaagt over een papa die doodleuk aankondigt een dag minder te gaan werken om bij de kinderen te zijn, dan waren de reacties heel anders.
Kun je even al die (vrouwelijke) posters aanwijzen die a) zeggen dat ts géén gelijk heeft als het gaat om het feit dat de vriendin overleg had moeten plegen en b) zeggen dat hij als vader datzelfde recht niet zou hebben / als hij dat voor zou stellen dat het pertinent een absurd idee is?quote:Op maandag 15 april 2013 17:45 schreef Northside het volgende:
[..]
De vanzelfsprekendheid, ja, zelfs bijna de eis, waarmee men hier stelt dat mama het recht heeft thuis bij de kinderen te zijn en dat papa een eikel is als hij daar een paar vraagtekens bij zet is stuitend. Ja, mama mag best thuis bij de kinderen zijn, maar zoiets bepaal je samen in overleg en is geen god given right ofzo. Daarnaast heeft papa exact dezelfde rechten, maar als dit topic ging over een mama die klaagt over een papa die doodleuk aankondigt een dag minder te gaan werken om bij de kinderen te zijn, dan waren de reacties heel anders.
Zie ondertitel.quote:Op maandag 15 april 2013 17:49 schreef Lienekien het volgende:
Gut, één meiske heeft de term 'eikel' in de mond genomen.
Je ziet je vooroordelen wel heel gemakkelijk bevestigd.
a) zou kunnen.quote:Op maandag 15 april 2013 17:49 schreef motorbloempje het volgende:
Kun je even al die (vrouwelijke) posters aanwijzen die a) zeggen dat ts géén gelijk heeft als het gaat om het feit dat de vriendin overleg had moeten plegen en b) zeggen dat hij als vader datzelfde recht niet zou hebben / als hij dat voor zou stellen dat het pertinent een absurd idee is?
Ja, dat strookt ruwweg met mijn berekening; ik drukte me hierboven wat vaag uit. Je opmerking over uren, die moet ik nog nakijken. We kunnen volgens mij niet per uur betalen, maar per dagdeel. Dat betekent dus dat we van 8 tot 5 betalen, 11 uur, dus dat moet ik even opnieuw berekenen.quote:Op maandag 15 april 2013 17:16 schreef Leandra het volgende:
kosten ruim ¤ 150.
Per saldo kost het per maand dus ¤ 250,= als ze die dag minder gaat werken. Bij de bovengenoemde bedragen.
Lees het topic maar even, lieverd. Dat is precies wat we hebben afgesprokenquote:Op maandag 15 april 2013 18:06 schreef Tinkepink het volgende:
Ik zou met haar afspreken eerst maar te bevallen
Fijn. Juiste beslissing.quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:44 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Lees het topic maar even, lieverd. Dat is precies wat we hebben afgesproken
Maar als zij(of jij) meer thuis is kan ze ook meer dingen doen in en rond huis, die jij dan niet hoeft te doen, ook verzorgt ze het kind. Dat is ook bijdragen aan het geheel.quote:Op dinsdag 16 april 2013 09:43 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat strookt ruwweg met mijn berekening; ik drukte me hierboven wat vaag uit. Je opmerking over uren, die moet ik nog nakijken. We kunnen volgens mij niet per uur betalen, maar per dagdeel. Dat betekent dus dat we van 8 tot 5 betalen, 11 uur, dus dat moet ik even opnieuw berekenen.
Maar goed, dan nog -- het gaat haar flink in de portemonnee raken, en enigszins wordt de pijn verlicht omdat we naar rato bijdragen aan dingen als vaste laten, boodschappen en vakantie.
Maar dat is geen inkomen,alleen dat telt blijkbaar voor TS.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:04 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar als zij(of jij) meer thuis is kan ze ook meer dingen doen in en rond huis, die jij dan niet hoeft te doen, ook verzorgt ze het kind. Dat is ook bijdragen aan het geheel.
Vergeet je dat niet, de tijd die jij bv in het weekend over gaat houden omdat de boodschappen al gedaan zijn en het huis aan kant is?
Als je nu eens voor de grap de uren die zij gaat maken met dat soort dingen meerekent in haar bijdrage...
Ja, dat vind ik dus echt totale bullshit. Het hele huis doen, dat kost een uurtje. Want het hoeft niet spik-en-span. En als we het druk hebben, dan laat ik de Albert komen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:04 schreef erodome het volgende:
Als je nu eens voor de grap de uren die zij gaat maken met dat soort dingen meerekent in haar bijdrage...
In een uurtje een heel huis doen?quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:11 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus echt totale bullshit. Het hele huis doen, dat kost een uurtje. Want het hoeft niet spik-en-span.
Volgens mij snap jij niet hoe zwaar het huishouden doen is. Doe het eens voor de grap zelf.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:11 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus echt totale bullshit. Het hele huis doen, dat kost een uurtje. Want het hoeft niet spik-en-span. En als we het druk hebben, dan laat ik de Albert komen.
Dat, plus als er een kleine is het helemaal niet zo vlug gaat omdat die ook aandacht en verzorging nodig heeft.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij niet hoe zwaar het huishouden doen is. Doe het eens voor de grap zelf.
TS koopt dat af door meer in te leggen in de gezamelijke huishoudpot.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:16 schreef roos85 het volgende:
En hoe zie je het voeden voor je TS? Stel borstvoeding lukt niet, ga jij er dan 's nachts uit voor de fles of mag je vriendin alle voedingen op zich nemen?
Ik zeg ook niet dat ze daarmee hele dagen werken in kan vullen, maar er zit wel degelijk tijd en moeite in die je best mee kan rekenen.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:11 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat vind ik dus echt totale bullshit. Het hele huis doen, dat kost een uurtje. Want het hoeft niet spik-en-span. En als we het druk hebben, dan laat ik de Albert komen.
Wacht maar af... Een dagje met de kleine is superleuk, maar ook vermoeiend.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:11 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Oke, waar ik eerst nog wel kon zien wat je tegenstond ga je nu toch echt een beetje doorslaan. Het hele huis doen kost een UURTJE? Als ik me een beetje kwaad maak ben ik het grootste gedeelte van een uur al bezig met alleen bv de badkamer. Nee, je slaat nu toch wel een beetje de plank mis, dus of je hebt het nog nooit zelf gedaan en dan weet je simpelweg niet waar je over praat, of je mist een hele hoop in 'dat uurtje' dat bij jullie 'het hele huis' gedaan wordt, en dan is 't zo ranzig als 't maar zijn kan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:11 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Joh TS gooit er gewoon 50 eurotjes tegenaan om een Poolse in te huren die het voor hem doet. Draagt hij ook weer naar rato bij in het huishoudenquote:Op dinsdag 16 april 2013 11:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Oke, waar ik eerst nog wel kon zien wat je tegenstond ga je nu toch echt een beetje doorslaan. Het hele huis doen kost een UURTJE? Als ik me een beetje kwaad maak ben ik het grootste gedeelte van een uur al bezig met alleen bv de badkamer. Nee, je slaat nu toch wel een beetje de plank mis, dus of je hebt het nog nooit zelf gedaan en dan weet je simpelweg niet waar je over praat, of je mist een hele hoop in 'dat uurtje' dat bij jullie 'het hele huis' gedaan wordt, en dan is 't zo ranzig als 't maar zijn kan.
Echt he?quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh TS gooit er gewoon 50 eurotjes tegenaan om een Poolse in te huren die het voor hem doet. Draagt hij ook weer naar rato bij in het huishoudenvervolgens even de babytijd afkopen met 100 euro in de maand en meneer kan gewoon lekker blijven werken.
Ja, die Poolse doet het dus ook niet in een uurtje....quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:39 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Joh TS gooit er gewoon 50 eurotjes tegenaan om een Poolse in te huren die het voor hem doet. Draagt hij ook weer naar rato bij in het huishoudenvervolgens even de babytijd afkopen met 100 euro in de maand en meneer kan gewoon lekker blijven werken.
Een Poolse verdient geen 50 euro per uur...quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:46 schreef Leandra het volgende:
Ja, die Poolse doet het dus ook niet in een uurtje....
Omdat ze je voor de gek houdt en geld wil verdienen..quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die Poolse doet het dus ook niet in een uurtje....
Ik vroeg me al af waarom mijn schoonmaakster 3 uur nodig had, het blijkt in een uurtje te kunnen
Nou, laat het twee uur zijn. Maar als je het bijhoudt, dan is het geen probleem. Bij ons is de keuken voor het slapengaan gewoon schoon. Badkamer is een kwartier, toilet ook. Stofzuigen een uur dan? We hebben een Roomba dus die zet ik boven meestal aan.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:40 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Echt he?een uurtje
dan weet je echt niet waar je 't over hebt. Ja, of ik heb gewoon wat hogere standaarden, dat kan ook.
Omdat het fok is en iedere mening wel een tegenstander kent.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik wil gewoon geen vrouw die huisvrouw is. Waarom levert me dat zoveel tegenstand op, vraag ik me af?
Iemand die 3 dagen werkt is toch geen huisvrouw?quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik wil gewoon geen vrouw die huisvrouw is. Waarom levert me dat zoveel tegenstand op, vraag ik me af?
Je hebt schoon en je hebt schoon. Ik denk dat wat jij schoon vindt, ik alles behalve schoon vindt. Je hebt een Roomba. Das leuk, en hoe doet die Roomba dat in hoekjes dan? dat ding is rond lijkt mij, dus ik weet niet hoe dat werkt, maar volgens mij komt ie gewoon niet in de hoekjes?quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Nou, laat het twee uur zijn. Maar als je het bijhoudt, dan is het geen probleem. Bij ons is de keuken voor het slapengaan gewoon schoon. Badkamer is een kwartier, toilet ook. Stofzuigen een uur dan? We hebben een Roomba dus die zet ik boven meestal aan.
De was doen, dat tel ik niet echt mee, eerlijk gezegd. Ik doe dat tussen de bedrijven door.
Hoe is iemand dat een huisvrouw als ze ook nog werken? Ze wil toch helemaal niet helemaal thuis gaan zitten? Het gaat om 1 dag minder werken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Wat wil je dan wel? Je drukt alles in geld uit. Is geld het belangrijkste?quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Joh, inderdaad. Nu is mijn badkamer niet eens zo groot, maar ik heb wel een aparte douche en ligbad. Dat ligbad maak ik helemaal niet zoveel gebruik van, en ik spoel het bad en douche na gebruik altijd af/uit.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:00 schreef erodome het volgende:
[..]
Hoe is iemand dat een huisvrouw als ze ook nog werken? Ze wil toch helemaal niet helemaal thuis gaan zitten? Het gaat om 1 dag minder werken.
Het gaat er alleen om dat je die dingen ook op waarde schat, ook meeneemt in je denkwijze.
En ja, ook de was doen telt mee, dat kost ook tijd en moet ook gevouwen worden, er moet gestreken worden, ga zo maar door.
Badkamer een kwartiertje, dat is dan wel heel erg met de franse slag, serieus.
Ik ben als ik dit soort dingen lees, zo blij dat ik tegelijk met m'n eerste baan m'n eerste kind had!quote:Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.
Weet jij wel hoeveel werk dat allemaal is? Bedoel je dat je elke respect voor je vriendin zou verleizen zodra ze iets doet dat aan een traditioneel rolpatroon voldoet?quote:Jouw mening lijkt te zijn dat ik het schoonmaak/boodschappenwerk geld waard vind. Dat vind ik dus niet. Ik vind die traditionele verhouding tussen man/vrouw een slechte verhouding, en wil die vermijden
Nee, helemaal niet. Ik wil gewoon een gelijkwaardige relatie tussen twee intelligente mensen. Voor mij is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van een vrouw, dat ze hersens heeft en die ook gebruikt. Voor het huishouden hoef je je hersens natuurlijk niet te gebruiken. Als dat arrogant klinkt, so be it.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:05 schreef Scorpie het volgende:Wat wil je dan wel? Je drukt alles in geld uit. Is geld het belangrijkste?
Dan heb je een grote fout begaan door haar zwanger te maken.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:10 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Ik wil gewoon een gelijkwaardige relatie tussen twee intelligente mensen. Voor mij is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van een vrouw, dat ze hersens heeft en die ook gebruikt. Voor het huishouden hoef je je hersens natuurlijk niet te gebruiken. Als dat arrogant klinkt, so be it.
Een vrouw die mijn overhemden strijkt, die vind ik gewoon niet aantrekkelijk. Die zit in een hele andere wereld dan ik. Ik wil een onafhankelijke vrouw, die tegengas kan geven en dromen heeft over de landen die ze wil bezoeken, niet alleen over kinderen en de AH-fucking-bonus kan praten.
Ik vrees met grote vrezen voor het kind.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:11 schreef DS4 het volgende:
Op 'papier' komt alles wat stelliger over dan bedoeld...
Als straks die kleine er is dan is die kleine het belangrijkste voor TS en zo niet..., ja, dan is er iets mis. Tot die tijd... laat gaan.
Je vriendin is toch geen hersenloos wezentje, waarom zou ze daarin ineens veranderen als ze 1 dag extra thuis blijft voor het kind?quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:10 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Nee, helemaal niet. Ik wil gewoon een gelijkwaardige relatie tussen twee intelligente mensen. Voor mij is een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van een vrouw, dat ze hersens heeft en die ook gebruikt. Voor het huishouden hoef je je hersens natuurlijk niet te gebruiken. Als dat arrogant klinkt, so be it.
Een vrouw die mijn overhemden strijkt, die vind ik gewoon niet aantrekkelijk. Die zit in een hele andere wereld dan ik. Ik wil een onafhankelijke vrouw, die tegengas kan geven en dromen heeft over de landen die ze wil bezoeken, niet alleen over kinderen en de AH-fucking-bonus kan praten.
Nee, nee voor het huishouden te doen heb je gewoon maar 1 hersencel meer nodig dan een koe, om te voorkomen dat je de keuken onderschijt ipv schoonmaakt. Maar voor de rest heb je daar inderdaad geen enkele andere vaardigheid bij nodig. Het is of hersenen gebruiken, of niets natuurlijk.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:10 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ik niet.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:12 schreef Scorpie het volgende:
Ik vrees met grote vrezen voor het kind.
quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:10 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:16 schreef roos85 het volgende:
En hoe zie je het voeden voor je TS? Stel borstvoeding lukt niet, ga jij er dan 's nachts uit voor de fles of mag je vriendin alle voedingen op zich nemen?
Ik merk inderdaad die veranderde verantwoordelijkheid. Ik heb als gewoonte dat ik elke avond voor het slapen even ga bidden (ja, religie is on the way out, ik weet het). En ik merk dat het niet meer gaat over mij of vriendin, maar over ongeboren kind. Dat die gezond mag zijn, dat hij/zij gelukkig wordt, dat soort dingen. Dus de focus verschuift, dat is duidelijk. En ik accepteer die verantwoordelijkheid graag, maar ik hoef niet de verantwoordelijkheid voor mijn vriendin er bij. Ik voel dat toch een beetje zo, dat zij denkt van: "oh whatever ik ga lekker dagje minder werken". Dat we dan niet meer kunnen sparen voor studie kind, daar denkt ze helemaal niet over na. Voorlopig laat ik dat even zitten, want laten we eerlijk zijn: ik weet er ook geen reet van af.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Je wordt vader. Dat betekent dat je dus een stuk verantwoordelijkheid erbij krijgt. Als je je daar nu al zo zorgen over maakt, ga je een hele zware tijd tegemoet. Waarom maak je je zo druk als jij meer financiele verantwoording krijgt? Heb je zo'n panische angst voor rolpatronen
Ja, dat is ook zo. Ik vind die flexibiliteit lastig, altijd al gevonden. Dat weet ik van mezelf, daarom heb ik gewoon toegegeven aan haar wens om minder te gaan werken, en na verloop van tijd zal ik dat dan ook weer accepteren. Maar ik ervaar wel, misschien wat jij in het begin zegt, een panische angst.quote:Kennelijk waren julie voor dat ze zwanger werd, er over eens dat man en vrouw evenveel moeten werken, gelijkwaardigheid, etc etc. Leuke theorieen. Nu je vriendin daadwerkelijk moet gaan nadenken over de keus werken of (gedeeltelijk) voor eigen kind zorgen, ziet ze het kennelijk opeens iets anders
Op dit moment doe ik, schatting 75% van het huishouden. Ze is gewoon niet zo schoon als ik, en ik ben dat al niet erg. Het is wel altijd opgeruimd bij ons, maar niet schoon. Toilet doe ik 1x in de twee weken ofzoquote:Weet jij wel hoeveel werk dat allemaal is? Bedoel je dat je elke respect voor je vriendin zou verleizen zodra ze iets doet dat aan een traditioneel rolpatroon voldoet?
Beloofdquote:Ik hoop dat je inderdaad even de bevalling afwacht
TS verwoordt het soms wat onhandig, maar weer ter zijner voordeel.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:14 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nee, nee voor het huishouden te doen heb je gewoon maar 1 hersencel meer nodig dan een koe, om te voorkomen dat je de keuken onderschijt ipv schoonmaakt. Maar voor de rest heb je daar inderdaad geen enkele andere vaardigheid bij nodig. Het is of hersenen gebruiken, of niets natuurlijk.
Je vrouw geeft tegengas tegen wat jij wil, en blijkbaar vindt je dat helemaal niet prettig, ondanks dat je hier zegt van wel. Ik raak in rap tempo meer en meer overtuigd van het feit dat je vriendin degene is met het verstand.
Ja joh, je vriendin is zwanger, jullie krijgen een kind, maar jij wil graag dat zij droomt over de landen waar ze heen wil. Als je niet snapt dat dat nu voorlopig totaal niet aan de orde is, dan ben je echt nog dommer als je hier klinkt.
Overigens begin ik steeds meer te twijfelen aan het feit dat jij blij bent met dat kind. Ik denk dat als jij had mogen kiezen, je liever (nu) nog geen kind had gehad. Je hebt het alleen maar over de dingen die jij wil, uitgaande van een situatie waar geen kind bij betrokken is.
kan best dat jij geen vrouw wil die huisvrouw is. desondanks zullen die huishoudtaken toch echt moeten gebeuren (en nee. dat lukt je niet in een uurtje. zeker niet met kleine kinderen in je kielzog. enneh; die was die je niet meerekent: ik heb hier met 2 kinderen minimaal (!) een was per dag)quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:53 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik ben het met het eerste gedeelte eens, maar dat schreef ik eerder in dit topic al. Ik vind echter dat hij nu begint door te slaan. Onderbouwingen voor beide punten heb ik al meerdere malen gegeven.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:25 schreef peasant het volgende:
[..]
TS verwoordt het soms wat onhandig, maar weer ter zijner voordeel.
Er is een afspraak, die wordt eenzijdig veranderd, zonder overleg. Daar is TS niet blij mee, want hij vindt dat zijn vriendin niet genoeg heeft nagedacht over de consequenties. Ik ben het daar mee eens. Want zomaar een dag thuisblijven omdat we dat kunnen betalen betekend niet dat je alles hebt overzien. Vandaar de excel sheet om het eens te bekijken, en waarschijnlijk is daar dan alles meegerekend zoals belastingteruggave en pensioenskortingen. TS is blijkbaar gronding in financien en opzich is dat zijn goed recht.
En ik kan me best voorstellen dat je een onafhankelijke vriendin ineens minder aantrekkelijk vind als ze het alleen maar over ah bonussen heeft. Uit eigenervaring, als je vriendin dat voor de zwangerschap niet was, zal ze na de zwangerschap ook niet ineens zo zijn. Tuurlijk je leven gaat veranderen, maar je oude leven is niet helemaal voorbij. Je kan echt nog heel veel wel.
En ja, reizen kan echt nog wel, maar wel anders dan ervoor. Verschillende kennissen die met kinderen vanaf 2 jaar enkele weken naar jordanie/indonesie/canada zijn geweest. Je bent dan alleen niet meer aan het backpacken (geen idee of je dat wil).
En ik vind je geen vervelend persoon door dit verhaal, in tegenstelling tot vele anderen. Ik denk alleen dat je een beetje meer vertrouwen moet hebben in je vriendin tijdens en na de bevalling. Want ze zal nog steeds je vriendin zijn, maar nu ook moeder, dus allicht zal er iets veranderen, maar ik denk dat je nooit persoonlijk zo veel veranderd.
Nee daarom, als die Poolse ¤ 50,= verdient dan moet ze meer dan een uur aan het werk zijn, en waarschijnlijk zelfs eerder 4 dan 3 uur, of misschien zelfs 5 uur.quote:Op dinsdag 16 april 2013 11:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Een Poolse verdient geen 50 euro per uur...
En verder kan ik het wel aanbevelen om een schoonmaakster in te huren.
Jij doet het 1x in de 2 weken? En je vriendin is dan niet zo 'schoon' als jij? maw die is nog erger. What's the matter with you?? 1x in de 2 wekenquote:Op dinsdag 16 april 2013 12:25 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Op dit moment doe ik, schatting 75% van het huishouden. Ze is gewoon niet zo schoon als ik, en ik ben dat al niet erg. Het is wel altijd opgeruimd bij ons, maar niet schoon. Toilet doe ik 1x in de twee weken ofzoDouche en keuken meteen na gebruik, en wasmachine 's-avonds na de koffie. Voor mijn gevoel kost het me niet echt tijd, ik doe het automatisch.
Dank, dat is inderdaad ook zo.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:25 schreef peasant het volgende:
Uit eigenervaring, als je vriendin dat voor de zwangerschap niet was, zal ze na de zwangerschap ook niet ineens zo zijn.
Ja, en dat vind ik ook helemaal niet erg. Maar vriendin begon over "een camper huren en door Canada rijden". Ik schoot in de lach omdat we daar helemaal geen geld voor zullen hebben, met onze salarissen. Daar valt best een mouw aan te passen, goedkope tickets naar een goedkoop land, en dan wat minder doen, daar wordt het juist leuker op.quote:En ja, reizen kan echt nog wel, maar wel anders dan ervoor.
Thanks, dat is inderdaad zo -- nu je het zo zegt, realiseer ik me dat ik het eigenlijk doodeng vind. Maar het heeft geen zin om nu reeds zorgen daarover te maken.quote:meer vertrouwen moet hebben in je vriendin tijdens en na de bevalling. Want ze zal nog steeds je vriendin zijn, maar nu ook moeder, dus allicht zal er iets veranderen, maar ik denk dat je nooit persoonlijk zo veel veranderd
Wie strijkt jouw overhemden nu dan?quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:10 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Hahah touchéquote:Op dinsdag 16 april 2013 12:19 schreef erodome het volgende:
He gatsie, dat is wel heel onaantrekkelijk hoor, want voor melk geven hoef je niet na te denken, pas op TS, anders verander je zomaar ineens in een hersenloos wezentje
Dat klinkt als de perfecte manier om de borstvoeding om zeep te helpen, zeker als je daar te vroeg mee begint.quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:38 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Hahah touchéEven kijken hoe dat gaat dan. Ik hoorde van een vriend van een wekelijks ritme, waarin de ene week ze borstvoeding geeft 's-nachts, en de andere week ik uit bed ga 's-nachts om gekolfde melk te geven (zodat zij door kan slapen).
Ik heb twee serieuze relaties gehad, en geen van beide wisten hoe ze een overhemd moesten strijken. Ik weet niet hoe ik ze krijg uitgezocht, maar there you go.quote:
Nee, maar wel als ik met het NRC en pantoffels op de bank mag uitbuiken terwijl zij kookt en afruimt. Dan ga ik nog liever dood. Maar dat kan niet met een kindquote:Word je ook panisch als zij kookt?
Really, hoezo? Ze geeft toch overdag nog voeding? THE SPICE MUST FLOW!quote:Op dinsdag 16 april 2013 12:40 schreef Leandra het volgende:
Dat klinkt als de perfecte manier om de borstvoeding om zeep te helpen, zeker als je daar te vroeg mee begint.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |