SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang? Als een vrouw thuiszit betekent niet meteen dat ze niks in huis doet. In de tijd dat ze voor de kinderen zorgt, kan ook gewassen worden, boodschappen gedaan, schoongemaakt en opgeruimd. (ga jij haar betalen voor dit WERK?) Zo blijft er bovendien meer tijd over om in het weekend wat te doen. Soms is het financieel verstandiger om minder te gaan werken.
Bij mijn werkgever wordt de kinderopvang gesubsidieerd, maar had ik een particuliere opvang gehad (voor de drie dagen die ik nog werkte) dan had ik per maand bijna 400 (!) bij mijn verdiende salaris mogen neerleggen om te KUNNEN werken.
Jaquote:Op maandag 15 april 2013 09:55 schreef seasushi het volgende:
Bestaat er ook nog steeds zo iets als ouderschapsverlof?
Klopt, doen we.quote:Op maandag 15 april 2013 09:54 schreef DroogDok het volgende:
contractwijziging van 4 naar 3 dagen beter pas na haar zwangerschapsverlof in laten gaan
Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang?
Precies. Dank voor de gelukswens :-)quote:Op maandag 15 april 2013 09:58 schreef Jumparound het volgende:
het is niet meer van deze tijd om alleen maar naar de "moeder-kind" band te verwijzen (...)
Er komt een mooie tijd aan met je gezin, geniet er van!
Dat ligt geheel aan je eigen, als je je kind genoeg met anderen laat spelen is het net zo sociaal, of bv naar de peuterspeelzaal.quote:Op maandag 15 april 2013 10:55 schreef Jumparound het volgende:
en daar ben ik het niet me een snake, ik heb het idee dat kinderen die naar de opvang gaan in elk geval een stuk socialer zijn dan kinderen die thuis blijven.
er is een verschil tussen 5 dagen van half 8 tot half 6 en 2 dagen, maar er zit genoeg ruimte tussen.
Ik vind jouw benadering behoorlijk goed, wellicht wat zakelijk verwoord waardoor een hoop mensen erover vallen.quote:Op maandag 15 april 2013 10:35 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.
[..]
Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.
Jouw mening lijkt te zijn dat ik het schoonmaak/boodschappenwerk geld waard vind. Dat vind ik dus niet. Ik vind die traditionele verhouding tussen man/vrouw een slechte verhouding, en wil die vermijden.
Ik ben ook niet tegen kinderopvang, ik persoonlijk vind twee á drie dagen alleen genoeg, mede wegens ervaringen van mensen uit de kinderopvang.quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.
Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.
Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
Goh, wat lekker sarcastisch zeg.quote:Op maandag 15 april 2013 11:07 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!
En maakt dat onderzoek nog onderscheid tussen 4 a 5 dagen per week of 2 a 3 dagen per week, of komt het niet verder dan "naar de crèche zijn geweest"?quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Mag toch wel af en toe?quote:
Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.quote:Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.
Ik denk dat het beide voor- en nadelen heeft en het uiteindelijk niet voor elkaar onder doet, ligt er ook maar net aan welk onderzoek je bekijkt, de een zegt dat het het beste is wat je voor je kind kan doen en de andere zegt het slechtste.quote:Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Mag toch wel af en toe?![]()
Mijn dochter zit ook maar twee dagen op het KDV hoor, dus ben het verder met je eens; ik vind alleen dat een stelling over of het goed is of niet je kind op een KDV te zetten wel wat onderbouwing verdient.
Volgens wikipedia is het een kdv.quote:Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.quote:Op maandag 15 april 2013 11:18 schreef snakelady het volgende:
[..]
Volgens wikipedia is het een kdv.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderdagverblijf
Ik dacht bij creche ook altijd aan een PSZ hoor, maar blijkbaar zien vele het ook als een KDVquote:Op maandag 15 april 2013 11:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
Dat ook ja!quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, zou het niet alleen moeten gaan om hoe goed of slecht een crèche is, maar ook om het feit dat je voor een kind kiest omdat je daar gelukkig van wordt en er dan dus ook tijd mee door wilt brengen? Althans, dat mag ik hopen. Als je een kind neemt en het vervolgens een groot deel van de week ergens anders onderbrengt, wat heb je dan aan je kind en andersom ? Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze? Kinderen nemen is ook een egoïstische keuze: dat doe je voor jezelf tegenwoordig met alle anticonceptie mogelijkheden etc. En als je het dan voor jezelf doet, waarom dan niet zoveel mogelijk van dat kind genieten als mogelijk.
quote:Op zondag 14 april 2013 08:37 schreef tombolafan het volgende:
In de op heb je het erover dat ze minder gaat werken, later dat ze minder wil werken... Lijkt mij een wezenlijk verschil, dat tweede lijkt me gewoon een opening tot overleg over hoe jullie het gaan doen. Daarbij, als ze ouderschapsverlof opneemt (en dus tijdelijk minder gaat werken) kan het zijn dat je nog wat toeslag/korting kan ontvangen en wie weet ben je dan nog goedkoper uit dan met een extra dag kdv
T is de moeite om dat te berekenen denk ik. Wel t geld dat je uitspaart in haar pensioengat stoppen he
Maar iedere dag haasten om je kind op het kdv te krijgen (aangezien babies echt niet altijd meegaan in je planning in de ochtend, denk aan een flinke spuitluier,spugen, krampjes, enz.) is ook een hoop stress.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten. Ik denk dat ouders hier dat wel zullen beamen. Van mijn collega's met kinderen krijg ik vooral mee dat ze blij zijn dat ze ook kunnen werken en dat het ze uiteindelijk ook leukere moeders maakt.
Dit vind ik echt enorme onzin. Jouw ex is jouw ex en niet TS.quote:Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Ik heb alle delen zitten lezen en heel eerlijk gezegd heb ik medelijden met je vrouw/vriendin.
Een vraag, je maakt je nu ontzettend druk over het financiële plaatje, je vrouw gaat een dag minder werken omdat ze graag voor JULLIE kindje wil zorgen.
Jij maakt je zorgen over je pensioengat, maar wat als blijkt bij de geboorte dat jullie kindje ziek is. Dat het kindje 24/7 zorg nodig heeft? Maak je je dan nog zo druk om je pensioengat? Ik mag hopen van niet!
Ik kan je nu al vertellen dat als je op deze voet door blijft gaan jullie relatie waarschijnlijk geen lang leven zal hebben.
Mijn ex zag de dingen net als jij, werkte hard voor het geld, ik ben van 5 dagen naar 2 dagen werken gegaan na de geboorte van mijn oudste, in overleg, we hadden minder inkomen, maar ik vond/vind het belangrijk om voor MIJN kinderen te zorgen. Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Dat geldt toch net zo hard voor de vader? Hij ook maar een dag minder gaan werken zonder eerst alle factoren af te wegen?quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:
Maar, zou het niet alleen moeten gaan om hoe goed of slecht een crèche is, maar ook om het feit dat je voor een kind kiest omdat je daar gelukkig van wordt en er dan dus ook tijd mee door wilt brengen? Althans, dat mag ik hopen. Als je een kind neemt en het vervolgens een groot deel van de week ergens anders onderbrengt, wat heb je dan aan je kind en andersom ? Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze? Kinderen nemen is ook een egoïstische keuze: dat doe je voor jezelf tegenwoordig met alle anticonceptie mogelijkheden etc. En als je het dan voor jezelf doet, waarom dan niet zoveel mogelijk van dat kind genieten als mogelijk.
Het is goed om afwisseling te hebben, zeker.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten.
Misschien is het geluk van de vader wel wat finaciele ruimte om in de vrije tijd samen leuke dingen te kunnen doen. Dat maar vergeten dan?quote:Op maandag 15 april 2013 11:36 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb het dan ook niet over 24/7 kwijlend van geluk naar het wondertje Sterre staren, maar over een balans die beide, maar in het begin vooral de ouders gelukkig maakt, en als dat voor vriendinlief (in het begin) 3 dagen werken is, en als dat kán, doe dat dan, voor je eigen geluk.
ja, hoewel hij later zei dat 'ze zei dat ze minder wil werken' dus dat het niet perse een voldongen feit was dat ze voor zn voeten gooide. Lijkt mij een wezenlijk verschilquote:Op maandag 15 april 2013 11:40 schreef Cue_ het volgende:
Keyword is "in overleg" Kijken wat de wensen zijn van zowel teokomstig moeder als vader. Kijken of het financieel allemaal te doen is. Dan heb je volgens mij het beste wat eruit te halen is.
Grootste probleem wat TS had (naar mijn mening) was dat vrouwlief het enkel mededeelde dat ze minder ging werken ipv het overlegde.
Hoe ze het daadwerkelijk zei en overkwam is natuurlijk maar gissen. Ga dan ook even uit hoe het in de OP stond.quote:Op maandag 15 april 2013 11:43 schreef tombolafan het volgende:
ja, hoewel hij later zei dat 'ze zei dat ze minder wil werken' dus dat het niet perse een voldongen feit was dat ze voor zn voeten gooide. Lijkt mij een wezenlijk verschil
Helemaal mee eensquote:Op maandag 15 april 2013 11:46 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Hoe ze het daadwerkelijk zei en overkwam is natuurlijk maar gissen. Ga dan ook even uit hoe het in de OP stond.
Maar ondertussen is de hele discussie verandert in wel/geen KDV en wat voor gevolgen dat heeft voor een kind. En of iemand wel / niet helemaal thuis moet blijven voor het kind.
Dergelijke discussies is wat onnodig hier, aangezien TS en vriendin al hebben bepaald hoe ze er invulling in willen geven.
En de manier waarop er 'gevraagd/gezegd' is in die invulling verandering te geven, geeft voor TS nu een pijnpunt.
(niet specifiek naar jou bedoelt deze post)
creche/kdv -> peuterspeelzaal -> kleuterschool (basisschool)quote:Op maandag 15 april 2013 11:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
Over de bijdragen aan "het gezin" kan ik trouwens wel even mijn voorbeeld geven:quote:Op maandag 15 april 2013 09:47 schreef Allem-Wilexander het volgende:
Een follow-up na alle waardevolle tips en vernietigende commentaren.
Allereerst gaf vriendin toe dat het inderdaad een kwestie van overleg moet zijn. Toen hebben we gekeken wat de consequenties zijn, financieel gezien. We dragen aan de vaste lasten bij naar rato. Het scheelt voor haar een substantieel deel van het salaris, bijna een kwart. Voor mij is het nog redelijk te doen.
Ze is bereid om de tering naar de nering te zetten, en zei dat ze best haar bijdrage aan de maandelijkse lasten wil "vastzetten", d.w.z. meer dan naar rato wil bijdragen.
Niet logisch, maar wel voor de hand liggend.quote:Op maandag 15 april 2013 11:24 schreef motorbloempje het volgende:Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze?
Ja, dat ben ik met je eens. Dat geldt voor meer dingen. Door schade en schande wijs geworden, ben ik tot de conclusie gekomen dat werk in de weg kan staan van dingen zoals zorg voor kinderen en aandacht voor elkaar (oftewel seks).quote:Op maandag 15 april 2013 11:35 schreef erodome het volgende:
Probeer dus altijd te zoeken naar een mooie balans, hoe blijf je financieel prima zitten en heb je genoeg tijd om je kind groot te zien worden.
Ik vond het wel meevallen, eerlijk gezegd. Twee dagen kinderopvang in de maand lijkt me 400 euro te kosten (8 uur maal 2 dagen maal 4 weken maal ¤6,25). Toeslag is iets van 200 euro. En de kinderbijslag is 64 euro p/mnd.quote:Op maandag 15 april 2013 11:03 schreef zatoichi het volgende:
Ook het KDV (twee dagen voor 650 euro per maand) hakt er behoorlijk (of juist) in! En die teruggave is niet zo heel veel en hou rekening met alle bezuinigingen dat het allemaal duurder gaat worden.
Uhm niet om het een of ander, maar ter voorbereiding; een kind hebben gaat dat laatste nog een factor 3 erger maken... Al is het alleen maar dat ze op een of andere manier altijd het moment kiezen om te beginnen met krijsen als je net bezig bent...quote:Op maandag 15 april 2013 12:23 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ja, dat ben ik met je eens. Dat geldt voor meer dingen. Door schade en schande wijs geworden, ben ik tot de conclusie gekomen dat werk in de weg kan staan van dingen zoals zorg voor kinderen en aandacht voor elkaar (oftewel seks).
Nee hoor, dan kom je op de 650 euro die ik ook noemde inderdaad. Ik vind het niet weinig eerlijk gezegd, maar ja het hangt er maar net af van wat je verdient natuurlijk...quote:Op maandag 15 april 2013 12:28 schreef Allem-Wilexander het volgende:
[..]
Ik vond het wel meevallen, eerlijk gezegd. Twee dagen kinderopvang in de maand lijkt me 400 euro te kosten (8 uur maal 2 dagen maal 4 weken maal ¤6,25). Toeslag is iets van 200 euro. En de kinderbijslag is 64 euro p/mnd.
Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat je de mening van je collega's niet zomaar kunt overzetten op alle moeders, ik bijvoorbeeld zou het verschrikkelijk vinden een baby van amper 3 maanden naar het kinderdagverblijf te moeten brengen, en zou dat alleen maar doen als het echt niet anders kon, want het strookt absoluut niet met hoe het moederschap voor mij in elkaar zit.quote:Op maandag 15 april 2013 11:30 schreef Lienekien het volgende:
Een kind hebben is niet alleen maar genieten. Ik denk dat ouders hier dat wel zullen beamen. Van mijn collega's met kinderen krijg ik vooral mee dat ze blij zijn dat ze ook kunnen werken en dat het ze uiteindelijk ook leukere moeders maakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |