abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_125301404
Een follow-up na alle waardevolle tips en vernietigende commentaren.

In de vorige thread kreeg ik een paar tips. Focus niet op het geld, accepteer dat ze zwanger is en dus in een andere stand staat, en ook: word eerst nou maar eens vader.

Allereerst gaf vriendin toe dat het inderdaad een kwestie van overleg moet zijn. Toen hebben we gekeken wat de consequenties zijn, financieel gezien. We dragen aan de vaste lasten bij naar rato. Het scheelt voor haar een substantieel deel van het salaris, bijna een kwart. Voor mij is het nog redelijk te doen.

Ze is bereid om de tering naar de nering te zetten, en zei dat ze best haar bijdrage aan de maandelijkse lasten wil "vastzetten", d.w.z. meer dan naar rato wil bijdragen. In de vorige thread viel iedereen erover dat ik een bedrijf i.p.v. een gezin aan het runnen was, maar ik voelde me ineens echt gehoord.

Ik kan er niks aan doen, ik ervaar het nu eenmaal als een zware last om hoofd kostwinner te zijn. Misschien voelen andere mannen dat niet zo, ik wel. Dus toen ze dat zei, viel er een last van mijn schouders af.

Maar dat heb ik afgeslagen en gezegd, laten we even afwachten tot een paar maanden na de afloop van haar zwangerschapsverlof. Dan zien we hoe het financieel gaat. En misschien vinden we het hartstikke makkelijk. Misschien ook niet, maar geen zorgen voor de dag van morgen :)

Originele OP:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_125301554
Ik heb nog wel een tip voor je vriendin trouwens, ze kan haar contractwijziging van 4 naar 3 dagen beter pas na haar zwangerschapsverlof in laten gaan, dan krijgt ze in haar verlof nog 4 dagen uitgekeerd. Nu is dit volgens mij vrij logisch, dus wellicht dat dit sowieso al de bedoeling was.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125301588
Bestaat er ook nog steeds zo iets als ouderschapsverlof?
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_125301639
Ik heb alle delen zitten lezen en heel eerlijk gezegd heb ik medelijden met je vrouw/vriendin.

Een vraag, je maakt je nu ontzettend druk over het financiële plaatje, je vrouw gaat een dag minder werken omdat ze graag voor JULLIE kindje wil zorgen.
Jij maakt je zorgen over je pensioengat, maar wat als blijkt bij de geboorte dat jullie kindje ziek is. Dat het kindje 24/7 zorg nodig heeft? Maak je je dan nog zo druk om je pensioengat? Ik mag hopen van niet!

Ik kan je nu al vertellen dat als je op deze voet door blijft gaan jullie relatie waarschijnlijk geen lang leven zal hebben.
Mijn ex zag de dingen net als jij, werkte hard voor het geld, ik ben van 5 dagen naar 2 dagen werken gegaan na de geboorte van mijn oudste, in overleg, we hadden minder inkomen, maar ik vond/vind het belangrijk om voor MIJN kinderen te zorgen. Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.

Ik wens jullie een fijne zwangerschap toe, succes met de hormonen en echt relax een beetje!
pi_125301654
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang? Als een vrouw thuiszit betekent niet meteen dat ze niks in huis doet. In de tijd dat ze voor de kinderen zorgt, kan ook gewassen worden, boodschappen gedaan, schoongemaakt en opgeruimd. Zo blijft er bovendien meer tijd over om in het weekend wat te doen. Soms is het financieel verstandiger om minder te gaan werken.
Bij mijn werkgever wordt de kinderopvang gesubsidieerd, maar had ik een particuliere opvang gehad (voor de drie dagen die ik nog werkte) dan had ik per maand bijna 400 (!) bij mijn verdiende salaris mogen neerleggen om te KUNNEN werken.
  maandag 15 april 2013 @ 09:58:50 #6
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_125301674
ik vind dat je een goede instelling hebt.
het is niet meer van deze tijd om alleen maar naar de "moeder-kind" band te verwijzen als het over rationele beslissingen gaan die je ook als gezin financieel raken.

Het leven "nu" is al hectisch zat met stijgende kosten voor jan anderhalfmodaal, de huidige economie en de onzekere huizenmarkt.

Er komt een mooie tijd aan met je gezin, geniet er van! :)
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_125301682
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang? Als een vrouw thuiszit betekent niet meteen dat ze niks in huis doet. In de tijd dat ze voor de kinderen zorgt, kan ook gewassen worden, boodschappen gedaan, schoongemaakt en opgeruimd. (ga jij haar betalen voor dit WERK?) Zo blijft er bovendien meer tijd over om in het weekend wat te doen. Soms is het financieel verstandiger om minder te gaan werken.
Bij mijn werkgever wordt de kinderopvang gesubsidieerd, maar had ik een particuliere opvang gehad (voor de drie dagen die ik nog werkte) dan had ik per maand bijna 400 (!) bij mijn verdiende salaris mogen neerleggen om te KUNNEN werken.
pi_125302349
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_125302435
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:54 schreef DroogDok het volgende:
contractwijziging van 4 naar 3 dagen beter pas na haar zwangerschapsverlof in laten gaan
Klopt, doen we.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef -x-Feathers-x- het volgende:
Hij bleef echter de dingen zwart/wit zien en geld was het belangrijkste in plaats van zijn gezin.
Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:57 schreef gargamel het volgende:
Als zij minder gaat werken, hou je dan ook rekening met het bedrag dat je kwijt zou zijn aan kinderopvang?
Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.

Jouw mening lijkt te zijn dat ik het schoonmaak/boodschappenwerk geld waard vind. Dat vind ik dus niet. Ik vind die traditionele verhouding tussen man/vrouw een slechte verhouding, en wil die vermijden.

quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 09:58 schreef Jumparound het volgende:
het is niet meer van deze tijd om alleen maar naar de "moeder-kind" band te verwijzen (...)
Er komt een mooie tijd aan met je gezin, geniet er van! :)
Precies. Dank voor de gelukswens :-)
  maandag 15 april 2013 @ 10:42:33 #10
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125302622
Je moet denken aan je kind, die is nu het belangrijkste en naar mijn mening is zo min mogelijk dagen in de opvang het beste.
Ik heb niks tegen kinderopvang maar drie dagen is toch echt het uiterste en van wat ik van vriendinnen hoor die in de opvang werken is twee dagen het beste.
Als jullie kind dadelijk naar school gaat kan ze toch weer vier dagen gaan werken? Dus het is een overbrugging van vier jaar.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 15 april 2013 @ 10:55:29 #11
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_125302923
en daar ben ik het niet me een snake, ik heb het idee dat kinderen die naar de opvang gaan in elk geval een stuk socialer zijn dan kinderen die thuis blijven.

er is een verschil tussen 5 dagen van half 8 tot half 6 en 2 dagen, maar er zit genoeg ruimte tussen.
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  maandag 15 april 2013 @ 10:58:25 #12
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125302996
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 10:55 schreef Jumparound het volgende:
en daar ben ik het niet me een snake, ik heb het idee dat kinderen die naar de opvang gaan in elk geval een stuk socialer zijn dan kinderen die thuis blijven.

er is een verschil tussen 5 dagen van half 8 tot half 6 en 2 dagen, maar er zit genoeg ruimte tussen.
Dat ligt geheel aan je eigen, als je je kind genoeg met anderen laat spelen is het net zo sociaal, of bv naar de peuterspeelzaal.
Mijn kinderen zijn nooit naar de opvang geweest omdat ik 's avonds en in de weekenden werkte, ze zijn niks meer of minder sociaal dan kinderen die naar de opvang gaan.
Daarbij krijgen ze in de opvang weinig tot geen individuele aandacht, en dat is nu juist zo belangrijk de eerste jaren.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 15 april 2013 @ 11:02:05 #13
8369 speknek
Another day another slay
pi_125303081
N=1.

Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.

Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_125303113
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 10:35 schreef Allem-Wilexander het volgende:

Ik vind geld niet zozeer het belangrijkst, ik zoek gewoon steun in mijn zorgen voor de toekomst. Tegelijk begrijp ik ook dat dingen heel anders kunnen worden na de geboorte, dus eigenlijk hebben we gezegd: laten we de situatie daarna opnieuw bekijken.

[..]

Ja, maar door de kinderopvangtoeslag is het KDV relatief goedkoop.

Jouw mening lijkt te zijn dat ik het schoonmaak/boodschappenwerk geld waard vind. Dat vind ik dus niet. Ik vind die traditionele verhouding tussen man/vrouw een slechte verhouding, en wil die vermijden.

Ik vind jouw benadering behoorlijk goed, wellicht wat zakelijk verwoord waardoor een hoop mensen erover vallen.

Verkijk je ook niet op de financiële situatie. Ik merk dat ik als vader van een anderhalf jaar oud kind behoorlijk de broekriem heb moeten aantrekken. Je leven veranderd aanzienlijk en een kind kost behoorlijk veel geld. Ook het KDV (twee dagen voor 650 euro per maand) hakt er behoorlijk (of juist) in! En die teruggave is niet zo heel veel en hou rekening met alle bezuinigingen dat het allemaal duurder gaat worden.

Iedereen rept hier maar over de gezondheid van het kind, maar juist een goede financiële basis helpt bij het gezond houden van een kind. Je kan ze alle liefde van de wereld geven, maar als je geen geld meer hebt voor een huis, of door financiële problemen een stressvol huishouden hebt, is dat ook niet gezond voor een kind.

Bovendien ben ik het helemaal met je eens over de traditionele verhouding tussen man en vrouw. Mijn vrouw en ik hebben ook besloten om allebei evenveel te blijven werken en doen er ook alles aan om elkaar daarin te helpen. Ik ben degene die, vanwege de locatie van mijn werk, verantwoordelijk is om onze dochter op te halen bij het KDV, ook op onverwachte momenten. Daarmee ben ik minder flexibel in overwerken e.d. Zij zal mij daarom snel tegemoet komen als ik iets heb op mijn vrije dag of andere momenten door een dag vrij te nemen.

Zo raar is het allemaal niet om je relatie financieel wat zakelijker te benaderen, tenslotte moet iedereen tevreden zijn met die situatie en dat kun je niet als er geen afspraken zijn.
  maandag 15 april 2013 @ 11:06:10 #15
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125303180
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:02 schreef speknek het volgende:
N=1.

Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld genomen kinderen die naar een creche geweest zijn, socialer zijn. Uit ander onderzoek is verder gebleken dat dit niet leidt tot enige onthechting, mits ze thuis stabiliteit en liefde krijgen. Dus ben je een tokkie, moet je je kinderen niet naar een creche doen, rest geen probleem.

Maar op fok is sowieso iedereen hoogopgeleid, heeft een salaris boven de ton en een liefdevolle relatie, dus dit gaat allemaal niet op.
Ik ben ook niet tegen kinderopvang, ik persoonlijk vind twee á drie dagen alleen genoeg, mede wegens ervaringen van mensen uit de kinderopvang.
Van wat ik hoor zijn de kinderen die 5 dagen naar de opvang gaan het minst sociaal aangezien die moeten "vechten" om aandacht te krijgen, vaak op een negatieve manier.
Maar dat is bij TS ook niet van toepassing voor zover ik kan lezen.
pi_125303201
quote:
N=1.

Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!
  maandag 15 april 2013 @ 11:08:26 #17
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125303227
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:07 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ja maar Speknek wat zegt zo'n wetenschappelijk onderzoek nou? Iedereen hier heeft het zelf gezien of gehoord van medewerkers van creches! Tenslotte is mijn Mees een heel bijzonder kind geworden zonder opvang en één individu zegt veel meer dan zo'n onderzoek over duizenden anonieme kinderen!
Goh, wat lekker sarcastisch zeg. :')

Overigens blijkt uit onderzoek ook dat kinderen die naar de KDV gaan vermoeider zijn en over-gestimuleerd wegens geen seconde rust en altijd geluiden om hun heen.

Vandaar ook dat ik zeg, zoek een middenweg, niet te veel dagen in de opvang.
  maandag 15 april 2013 @ 11:11:32 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_125303310
quote:
N=1.

En maakt dat onderzoek nog onderscheid tussen 4 a 5 dagen per week of 2 a 3 dagen per week, of komt het niet verder dan "naar de crèche zijn geweest"?

Overigens hoop ik dat de benaming "crèche" je eigen benaming is, want anders gaat het niet over kinderdagverblijven maar over peuterspeelzalen, en daar gaan kinderen sowieso niet meer dan 3 dagdelen per week heen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_125303326
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:08 schreef snakelady het volgende:

[..]

Goh, wat lekker sarcastisch zeg. :')
Mag toch wel af en toe? ;)

Mijn dochter zit ook maar twee dagen op het KDV hoor, dus ben het verder met je eens; ik vind alleen dat een stelling over of het goed is of niet je kind op een KDV te zetten wel wat onderbouwing verdient.
pi_125303329
quote:
N=1.

Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.
  maandag 15 april 2013 @ 11:17:15 #21
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125303438
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Mag toch wel af en toe? ;)

Mijn dochter zit ook maar twee dagen op het KDV hoor, dus ben het verder met je eens; ik vind alleen dat een stelling over of het goed is of niet je kind op een KDV te zetten wel wat onderbouwing verdient.
Ik denk dat het beide voor- en nadelen heeft en het uiteindelijk niet voor elkaar onder doet, ligt er ook maar net aan welk onderzoek je bekijkt, de een zegt dat het het beste is wat je voor je kind kan doen en de andere zegt het slechtste.

Als ouder zou je gewoon goed de voor- en nadelen op een rijtje moeten zetten en daar een conclusie uit moeten trekken.

Als je hier leest zit er dus weinig goeds aan, terwijl andere weer zeggen dat kinderen in het KDV slimmer en socialer zijn.

http://www.intermediair.n(...)%A8che-voor-een-baby
  maandag 15 april 2013 @ 11:18:18 #22
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125303473
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:12 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Creche is niet hetzelfde als kinderdagverblijf, dat weet je toch? Naar een creche gaan kinderen vanaf 2 jaar voor een dagdeel, naar het kinderdagverblijf gaan kinderen vanaf 0 voor een hele dag.
Volgens wikipedia is het een kdv.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderdagverblijf
pi_125303554
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:18 schreef snakelady het volgende:

[..]

Volgens wikipedia is het een kdv.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinderdagverblijf
In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
  maandag 15 april 2013 @ 11:21:57 #24
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_125303590
quote:
0s.gif Op maandag 15 april 2013 11:20 schreef DroogDok het volgende:

[..]

In het "normale" Nederlandse spraakgebruik zijn het, in elk geval in de regio waar ik woon, toch echt twee verschillende dingen.
Ik dacht bij creche ook altijd aan een PSZ hoor, maar blijkbaar zien vele het ook als een KDV
pi_125303668
Maar, zou het niet alleen moeten gaan om hoe goed of slecht een crèche is, maar ook om het feit dat je voor een kind kiest omdat je daar gelukkig van wordt en er dan dus ook tijd mee door wilt brengen? Althans, dat mag ik hopen. Als je een kind neemt en het vervolgens een groot deel van de week ergens anders onderbrengt, wat heb je dan aan je kind en andersom ? Vriendin van TS had het in beter overleg kunnen gooien ja, maar als het geen gigantische financiële problemen met zich meebrengt dan is het toch een volkomen logische keuze? Kinderen nemen is ook een egoïstische keuze: dat doe je voor jezelf tegenwoordig met alle anticonceptie mogelijkheden etc. En als je het dan voor jezelf doet, waarom dan niet zoveel mogelijk van dat kind genieten als mogelijk.
Ja doei.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')