quote:Op woensdag 17 april 2013 14:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik kan me allerlei consequenties daarvan indenken, allemaal erg interessant. Maar is er iets specifieks waar je hier op doelt?
Sja... dilemma. Of ik voel wel aan waar je op doelt, maar dan had je de vraag ook niet hoeven stellen. Of ik voel niet aan waar je op doelt, maar dan was het - gegeven je standpunt dat het geen zin heeft om iets specifieks te noemen - zinloos om die vraag te stellen.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:58 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]Tja. Een antwoord als dit kan ik verwachten van jou. Je bent veel te bijdehand om je zomaar uit de tent te laten lokken.
Laat ik vergelijkbaar antwoorden: "Als jij niet aanvoelt waarop ik doel, dan heeft het voor mij ook geen zin om iets specifieks te noemen". (Toelichting: dat zou enkel oeverloze discussie's in het leven roepen; en daar zitten we geen van beiden op te wachten, denk ik)
Ik weet niet of dat een goed idee is; het niveau van de mensen die jij omschrijft komt overeen met sommigen van hen hier op het forum. En hier krijg ik, jij blijkbaar uitgezonderd, weinig handen op elkaar.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:26 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Je bent hilarisch. Ooit overwogen om op te treden als cabaretier voor bejaarden met het syndroom van down of op eo jongerendag waar de mensen en masse hun denkvermogen uitschakelen?
Maar jij 'ervaart' die erkenning dan ook niet.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niemand spreekt mij ooit aan met 'o wijze'.
Haha, ik kan inderdaad niet zeggen dat ik zit te wachten op erkenning van de gemiddelde fokker.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:07 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Maar jij 'ervaart' die erkenning dan ook niet.
Je bent hier echt niet de enige gristen en er lopen ook nog wel wat verdwaalde moslims en joden rond die je denkniveau delen dus geef de moed niet op!quote:Op woensdag 17 april 2013 15:05 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat een goed idee is; het niveau van de mensen die jij omschrijft komt overeen met sommigen van hen hier op het forum. En hier krijg ik, jij blijkbaar uitgezonderd, weinig handen op elkaar.
Ik weet niet hoe ik dat duidelijk kan maken! Ik kan echt niet verder afdalen. Ook mijn mogelijkheden zijn een keer uitgeput.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:54 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Wat is de consequentie van het citeren of was je stiekem toch niet zo wijs?
Nou, Molurus, heb je nu je zin? Staat er weer iemand boven mequote:
Ik begrijp het. Het kost je nogal wat inspanning om dat opgeblazen ego weer terug op de aarde te krijgen en dat stoffige brein weer een intelligente gedachte te laten genereren natuurlijk.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:09 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe ik dat duidelijk kan maken! Ik kan echt niet verder afdalen. Ook mijn mogelijkheden zijn een keer uitgeput.
Atheïsme is altijd een reactie op theïsme. Een gelovige claimt dat een bepaalde God bestaat en de atheïst reageert hierop met de mededeling dat hij dat niet accepteert als de waarheid.quote:Op woensdag 17 april 2013 14:42 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Om dat fatsoenlijk (volgens de regels van de logica) te kunnen doen, moet je toch eerst WETEN waar je het over hebt?
Da's niet correct. Want als je wel aanvoelt waar ik op doel, dan wijk je uit door een wedervraag te stellen. Mijn vraag wordt dan meer dan terecht en dus zinvol. De vraag is pas zinloos als je hem niet kunt (of wilt, natuurlijk, en dat is nu het geval!) beantwoorden.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Sja... dilemma. Of ik voel wel aan waar je op doelt, maar dan had je de vraag ook niet hoeven stellen. Of ik voel niet aan waar je op doelt, maar dan was het - gegeven je standpunt dat het geen zin heeft om iets specifieks te noemen - zinloos om die vraag te stellen.
Ofwel: linksom of rechtsom was het een zinloze vraag, kennelijk.
Wat staat dat eigenlijk banaal.quote:
Goed, TerryStone, no hard feelings. Ik vind een robbertje bekvechten op z'n tijd best wel amusant. De boog kan immers niet altijd gespannen blijven. Maar nu moet ik me echt weer even bezighouden met belangrijker zaken.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:11 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik begrijp het. Het kost je nogal wat inspanning om dat opgeblazen ego weer terug op de aarde te krijgen en dat stoffige brein weer een intelligente gedachte te laten genereren natuurlijk.
Het wordt een kringetje inmiddels. Ik vind het wel goed zo.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:15 schreef Tijn het volgende:
[..]
Atheïsme is altijd een reactie op theïsme. Een gelovige claimt dat een bepaalde God bestaat en de atheïst reageert hierop met de mededeling dat hij dat niet accepteert als de waarheid.
Zonder gelovigen zijn er ook geen mensen die het bestaan van God ontkennen, want niemand gaat een God verzinnen puur om zijn bestaan te weerleggen.
Tsja, er komt sowieso nooit iets uit dit soort discussies. Gelovigen en ongelovigen veranderen niet van mening door een discussie en al helemaal niet op internet.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:24 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Het wordt een kringetje inmiddels. Ik vind het wel goed zo.
Dat vind ik een heel zinnige opmerking, Tijn. En dat hier op Fok! Het moet toch niet nóg gekker worden.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tsja, er komt sowieso nooit iets uit dit soort discussies. Gelovigen en ongelovigen veranderen niet van mening door een discussie en al helemaal niet op internet.
Wat bedoel je precies? Ik bedoel, wat is de nuance tussen wel geloven en niet geloven? Je kunt toch niet een beetje geloven of wel?quote:Op woensdag 17 april 2013 15:36 schreef vaarsuvius het volgende:
Het probleem met lieden als Veritas is dat ze zo zwart-wit denken, en nog niet goed beseffen dat de realiteit veel complexer is.
Ik moet even wat langer nadenken hierover, voor een goede uitleg met voorbeeld. Nu geen tijd. Wordt vervolgdquote:Op woensdag 17 april 2013 15:38 schreef Tijn het volgende:
Wat bedoel je precies? Ik bedoel, wat is de nuance tussen wel geloven en niet geloven? Je kunt toch niet een beetje geloven of wel?
Als ik zo'n wedervraag stel kun je er redelijk vanuit gaan dat ik het antwoord daarop niet weet.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:18 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Da's niet correct. Want als je wel aanvoelt waar ik op doel, dan wijk je uit door een wedervraag te stellen. Mijn vraag wordt dan meer dan terecht en dus zinvol. De vraag is pas zinloos als je hem niet kunt (of wilt, natuurlijk, en dat is nu het geval!) beantwoorden.
Nu had ik je toch weer wat bijdehanter verwacht.
Een beetje geloven doen volgens mij de ietsiesten, volgens wiki kan 40% van de Nederlanders tot de ietsisten worden gerekend.quote:Op woensdag 17 april 2013 15:38 schreef Tijn het volgende:
Wat bedoel je precies? Ik bedoel, wat is de nuance tussen wel geloven en niet geloven? Je kunt toch niet een beetje geloven of wel?
Ik zou zeggen dat Ietsisten volledig geloven, maar niet hebben gedefinieerd wát ze geloven.quote:Op vrijdag 19 april 2013 06:06 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een beetje geloven doen volgens mij de ietsiesten, volgens wiki kan 40% van de Nederlanders tot de ietsisten worden gerekend.
Begrijp ook wel wat je bedoelt, net als, een beetje zwanger, ook niet kan.quote:Op vrijdag 19 april 2013 08:06 schreef Tijn het volgende:
Ik zou zeggen dat Ietsisten volledig geloven, maar niet hebben gedefinieerd wát ze geloven.
Maar goed, het komt idd nogal halfbakken over, dat zeker
Het wordt zo graag benadrukt door de vaste cast van F&L dat het een discussie isquote:Op woensdag 17 april 2013 15:29 schreef Tijn het volgende:
[..]
Tsja, er komt sowieso nooit iets uit dit soort discussies. Gelovigen en ongelovigen veranderen niet van mening door een discussie en al helemaal niet op internet.
Precies.quote:Op vrijdag 19 april 2013 10:55 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Begrijp ook wel wat je bedoelt, net als, een beetje zwanger, ook niet kan.
Uiteraard. Zelfs (of misschien juist?) bij religies die sterk op elkaar lijken tolereren de gelovigen elkaar moeilijk. Neem alleen al het oneindige aantal protestants-Christelijke afsplitsingen, echt onvoorstelbaar dat al die mensen hun eigen kerk willen terwijl ze in feite in hetzelfde geloven.quote:Toch is het geloof een overtuiging waarin ook gelovigen zwaar van mening kunnen verschillen.
Je gebruikt hier een definitie van atheïst die de meeste atheïsten niet zullen accepteren. Als je daar perse aan vast wilt houden, prima, maar dan zullen de meeste atheïsten hier zich hernoemen naar ongelovigen o.i.d. omdat zij zich niet in de definitie herkennen.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:52 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Een atheïst is iemand die het bestaan van een god (of goden) ontkent. Je kunt deze alleen maar ontkennen als iemand je heeft vertelt hoe die god er dan uitziet, die je vervolgens ontkent.
Dan zijn het geen atheïsten (volgens Van Dale)quote:Op zaterdag 20 april 2013 09:36 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Je gebruikt hier een definitie van atheïst die de meeste atheïsten niet zullen accepteren.
Dat mag. En is in feite ook veel realistischer. Het klinkt veel rebelser als je pretendeert, dat je atheïst bent. Overigens was dat tijdens de verlichting nog opvallend. Tegenwoordig kun je de straat er mee plaveiden.quote:Als je daar perse aan vast wilt houden, prima, maar dan zullen de meeste atheïsten hier zich hernoemen naar ongelovigen o.i.d. omdat zij zich niet in de definitie herkennen.
Ik denk dat je hier jezelf enigszins vergaloppeerd. Iets dat onbewust is kan nooit deel uitmaken van iets dat je wel of niet gelooft. Dat komt omdat geloven weliswaar een heel bijzonder fenomeen is - en door onbewuste ervaringen wordt geprikkeld -, maar het gedraagt zich volkomen in de ratio. Over dat wat wordt geloofd, kun je gewoon praten en een mening hebben.quote:Ik heb een set van dingen waar ik in geloof, en ik heb een set van dingen waar ik niet in geloof. Binnen beide sets bevindt zich een subset van dingen waar ik bewust wel/niet in geloof.
Je bevestigt mijn punt: Als jou een 'nieuwe god' wordt geïntroduceerd, dan . Met andere woorden: je doet kennis op van een 'nieuwe god'. Dat is een rationeel proces. Aan het eind van dit proces neem je een besluit. Ook dat doe je rationeel (onafhankelijk van de argumenten of de algemeen geaccepteerde redelijkheid er van). Je zegt ja of je zegt nee of je zegt 'ik weet het niet'. Dan blijft het proces al dan niet latent sudderen en neem je later een besluit. Of niet. In dat geval blijft het sudderen totdat het proces zodanig naar de achtergrond is verplaatst, dat je er niet meer aan denkt. Je stelt je prioriteiten (vaak onbewust).quote:Mocht jij nu een nieuwe god aan mij introduceren, begint hij zijn wonderlijke reis in de set van dingen waar ik (onbewust) niet in geloof. Naarmate ik meer over deze nieuwe god leer, kan hij zich verplaatsen naar de subset van dingen waar ik bewust niet in geloof.
Dit had je nu niet moeten schrijven. Als je dit goed op je in laat werken, zeg je eigenlijk dat het wel of niet geloven in een god een proces is, waar je zelf al dan niet wel/geen invloed op uitoefent (je bent het je al dan niet bewust). Dat is waarschijnlijk toch niet wat je wilt zeggen. Het is namelijk lariekoek.quote:In principe zou hij zich ook nog kunnen verplaatsen naar de set van dingen waar ik wel in geloof (al dan niet bewust).
Laat me de vraag anders formuleren: Hoe kun je niet-geloven in iets waar je nog nooit van hebt gehoord?quote:Alles waar ik nog nooit van heb gehoord, bevindt zich in de set van dingen waar ik niet in geloof. Hoe zou ik kunnen geloven in iets waar ik nog nooit van heb gehoord?
Of wel (en heeft Van Dale een te krappe definitie).quote:Op zaterdag 20 april 2013 13:09 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Dan zijn het geen atheïsten (volgens Van Dale)
Ik denk dat het te maken met theïsten die atheïsme perse willen definiëren als het ontkennen van het bestaan van een god, omdat dat een onlogische positie kan zijn. Terwijl de afwezigheid van geloof logisch is.quote:[..]
Dat mag. En is in feite ook veel realistischer. Het klinkt veel rebelser als je pretendeert, dat je atheïst bent. Overigens was dat tijdens de verlichting nog opvallend. Tegenwoordig kun je de straat er mee plaveiden.
Dat ben ik niet met je eens. Geloven is het voor waar houden van een claim. Dat kan rationeel tot stand zijn gekomen, maar ook niet-rationeel. Ik denk dat je mensen door bv. indoctrinatie, autoriteit of drogredennaties prima dingen kunt laten geloven. Geloven is niet perse rationeel of een keuze.quote:[..]
Ik denk dat je hier jezelf enigszins vergaloppeerd. Iets dat onbewust is kan nooit deel uitmaken van iets dat je wel of niet gelooft. Dat komt omdat geloven weliswaar een heel bijzonder fenomeen is - en door onbewuste ervaringen wordt geprikkeld -, maar het gedraagt zich volkomen in de ratio. Over dat wat wordt geloofd, kun je gewoon praten en een mening hebben.
Ik denk niet dat er in het proces van ongeloof naar geloof een besluit genomen wordt. Ik denk dat dit allemaal onbewust verwerkt wordt. Het hebben van veel kennis en (logische) vaardigheden kunnen een persoon wel helpen om de uitkomst rationeel te noemen. Maar het uiteindelijke verschuiven van ongeloof naar geloof is m.i. een onbewust proces.quote:[..]
Je bevestigt mijn punt: Als jou een 'nieuwe god' wordt geïntroduceerd, dan … Met andere woorden: je doet kennis op van een 'nieuwe god'. Dat is een rationeel proces. Aan het eind van dit proces neem je een besluit. Ook dat doe je rationeel (onafhankelijk van de argumenten of de algemeen geaccepteerde redelijkheid er van). Je zegt ja of je zegt nee of je zegt 'ik weet het niet'. Dan blijft het proces al dan niet latent sudderen en neem je later een besluit. Of niet. In dat geval blijft het sudderen totdat het proces zodanig naar de achtergrond is verplaatst, dat je er niet meer aan denkt. Je stelt je prioriteiten (vaak onbewust).
Zoiets denk ik.quote:Ik lees: "een nieuwe god begint zijn wonderlijke reis en kan hij zich verplaatsen naar ". Hoe moet ik dit zien?
Laten we het vergelijken met hobby's. Er bestaat een haast oneindige keuze aan hobby's. Veel hobby's ken ik. Van die selectie heb ik een aantal hobby's gekozen die ik beoefen (bijv. mountainbiken). Een aantal hobby's beoefen ik bewust niet (bijv. postzegels verzamelen). Er bestaan ook hobby's (vermoed ik) waar ik nog nooit van gehoord heb (hier heb ik geen voorbeeld van, want ik heb er nog nooit van gehoord). Dat zijn geen hobby's die ik bewust niet beoefen.quote:[..]
Laat me de vraag anders formuleren: Hoe kun je niet-geloven in iets waar je nog nooit van hebt gehoord?
Klopt.quote:Overigens: we hebben het steeds over een god, maar in feite gaat het om een principe en heeft het niets met een god, goden of religie, te maken.
Ik heb in eerdere berichten al heel uitgebreid uiteengezet dat er een verschil is tussen geloven in de zin van functie (het technische aspect van geloven, oftewel dat wat de mens kan doen) en het geloven van een claim. In dit laatste geval stel je de mechaniek van geloven in werking en krijgt de machinerie een object te verwerken: de claim. Dit is ook gewoon in de Van Dale en diverse Encyclopedia terug te lezen.quote:Op zaterdag 20 april 2013 17:03 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Of wel (en heeft Van Dale een te krappe definitie).
Het is bizar, hoe stompzinnig en kortzichtig deze redenatie is. Ten eerste betreft de moeite die ik doe NIET het overtuigen van jullie. Ten tweede: als jij gelijk hebt en het geloven (jij hebt het nog steeds over het religieuze geloven) is iets waar je niets aan kan doen; wat praten we dan nog met elkaar? Ten derde: als geloven iets is, dat je overkomt (buiten je wil om), dan is niet-geloven dat ook. Sterker nog: dit is volgens jullie de 'default position'. Je zou ten gevolge daarvan kunnen stellen, dat 'geloven' het gevolg is van een soort strijd, die door het onderwuste wordt gevoerd om weer terug te keren tot de default position.quote:Op zaterdag 20 april 2013 21:39 schreef vaarsuvius het volgende:
ondanks al je moeite heb je ons er niet van kunnen overtuigen dat geloven een bewust iets moet zijn. Een mooie theoretische uiteenzetting op papier misschien, waar je mooi over kunt debatteren, maar in de werkelijke wereld werkt het zo niet.
Prima, houden zo. Ik ken er vele tientallen die dat wel doen. Misschien moet je eens buiten je vierkante meter stappen? Er gaat een hele wereld voor je open. Vast.quote:Ik ken werkelijk niemand die op die manier gelooft. En ik praat en lees hier al zo'n 20 jaar over met tientallen personen. Grumpy Fish heeft het begrepen en zijn schema is een goed model van de werkelijkheid.
Als je de keuze maakt voor een koranschool (maak een kind die zelf wel?), impliceert dit toch kennis? Als er maar één mogelijkheid is, is ook geen sprake van kiezen. Daarbij: waarom kies je (neem je het besluit) voor de boeken van Russel? En niet voor die van Kant? Karl Marx? Hegel, Nietzsche? Augustinus? Kierkegaard? Calvijn? Of de Bijbel? Is het niet vanwege iets, dat je al weet (of vermoedt)? Er moet in elk geval al een basis-interesse zijn, want dat soort lectuur komt je niet aanwaaien. Zelf was ik in mijn jeugd weg van boeken als die van Erich von Däniken c.s.; ondanks dat het allemaal zeer interessant was wat zij schreven, vertelden ze mij maar één ding: hier moet ik niet zijn.quote:Als je de keuze maakt om naar een koranschool te gaan, dan heb je een grotere kans om op een islamitische manier te gaan geloven. Besluit je om alle boeken van Bertand Russell te gaan lezen dan is de kans groter dat je atheïst wordt etc.
Ook als het kind door zijn ouders naar school wordt gestuurd is dat om één ding: kennis. En dan hopen ze dat het kind ook gaat geloven in wat het aangereikt krijgt. Er zijn legio mensen die een koranschool hebben gevolgd en toch geen moslim zijn geworden. Waarom niet? Omdat hetgeen ze leerden hen niet aansprak: ze maakten bewust een keuze. En misschien wilden ze hun ouders niet teleurstellen en deden ze alsof.quote:Sommige van die keuzes kun je bewust maken, en daar draag je dus ook verantwoordelijkheid voor. Sommige maak je ook niet bewust, bv je bent een klein kind en je ouders sturen je naar die school.
Die vraag kun je natuurlijk net zo makkelijk omdraaien. Ik zie niet waarom een bekering of van je geloof vallen op latere leeftijd een ander soort verklaring behoeft dan wanneer dat op jonge leeftijd gebeurt.quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Maar als je dat zo ziet: Hoe verklaar je dan dat sommige verstokte atheïsten op latere leeftijd alsnog net zo overtuigd christenen worden? En hoe verklaar je dat mensen op latere leeftijd alsnog een keuze maken voor het geloof?
Ik snap dit soort reacties niet. Het is nergens voor nodig.quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Prima, houden zo. Ik ken er vele tientallen die dat wel doen. Misschien moet je eens buiten je vierkante meter stappen? Er gaat een hele wereld voor je open. Vast.
Die keuze is niet noodzakelijk gebaseerd op kennis van goden. Wellicht op kennis van religies, maar niet meer dan dat.quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Als je de keuze maakt voor een koranschool (maak een kind die zelf wel?), impliceert dit toch kennis?
Ik denk dat je elk van die auteurs moet beoordelen op hun eigen persoonlijke merites. Snijden de argumenten die worden aangedragen voor hun respectievelijke standpunten echt hout?quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Als er maar één mogelijkheid is, is ook geen sprake van kiezen. Daarbij: waarom kies je (neem je het besluit) voor de boeken van Russel? En niet voor die van Kant? Karl Marx? Hegel, Nietzsche? Augustinus? Kierkegaard? Calvijn? Of de Bijbel?
We moeten hier een aantal zaken uit elkaar houden. Ten eerste is er algemeen onderwijs in aanvaarde kennis en vaardigheden. Wij achten dat, met zijn allen, in het algemeen belang, en daarom wordt onderwijs voor een groot deel vanuit de staat georganiseerd en gefinancierd.quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ook als het kind door zijn ouders naar school wordt gestuurd is dat om één ding: kennis. En dan hopen ze dat het kind ook gaat geloven in wat het aangereikt krijgt. Er zijn legio mensen die een koranschool hebben gevolgd en toch geen moslim zijn geworden. Waarom niet? Omdat hetgeen ze leerden hen niet aansprak: ze maakten bewust een keuze. En misschien wilden ze hun ouders niet teleurstellen en deden ze alsof.
De toch vriendelijke en niet op de man gerichte reactie van vaarsuvius neerzetten als nonsens is 1 ding. Maar dat aanvullen met 'laten we het daar maar bij houden', ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen. (Dit zeg ik als persoon, niet als moderator.)quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Met alle respect, Vaarsuvius, het is allemaal nonsens wat jullie schrijven. En ook niet te verdedigen. Maar ik kan het ook niet begrijpen, omdat mijn onderbewuste dat begrip blokkeert.
Dus laten we het maar hierbij houden.
Ook tegen jou zeg ik: "laten we het hier maar bij houden".quote:Op zondag 21 april 2013 13:51 schreef Molurus het volgende:
De toch vriendelijke en niet op de man gerichte reactie van vaarsuvius neerzetten als nonsens is 1 ding. Maar dat aanvullen met 'laten we het daar maar bij houden', ik vind het eerlijk gezegd niet kunnen. (Dit zeg ik als persoon, niet als moderator.)
Je houdt een verhaal en ik lees het. Ongeacht wat jouw doel is om hier een verhaal te houden, kan ik door het lezen ervan overtuigd worden van de juistheid van je redenaties. Of niet. Of dat ook jouw doel was of niet doet totaal niet terzake.quote:Op zondag 21 april 2013 13:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Ten eerste betreft de moeite die ik doe NIET het overtuigen van jullie.
mijn betoog gaat ook op voor andere vormen van geloven, bijvoorbeeld het geloof dat jouw geliefde van jou houdt is ook gebaseerd op alle eerdere ervaringen die je hebtquote:Ten tweede: als jij gelijk hebt en het geloven (jij hebt het nog steeds over het religieuze geloven)....
kijk, je hebt wél iets begrepen van mijn betoog. Heel goedquote:....is iets waar je niets aan kan doen; wat praten we dan nog met elkaar? Ten derde: als geloven iets is, dat je overkomt (buiten je wil om), dan is niet-geloven dat ook.
Of het de default positie is of niet, of we als diersoort al als baby's 'geprogrammeerd' zijn om te geloven doet niet ter zake omdat zowel geloven als 'niet-geloven' via hetzelfde proces tot stand komt.quote:Sterker nog: dit is volgens jullie de 'default position'. Je zou ten gevolge daarvan kunnen stellen, dat 'geloven' het gevolg is van een soort strijd, die door het onderwuste wordt gevoerd om weer terug te keren tot de default position.
Als je dit nu nog moet vragen heb je toch mijn stelling niet begrepen. Op ELK moment van hun leven is de geloofspositie van ELk individu het resultaat van al hun ervaringen. Die ervaringen veranderen continue met het verstrijken van de tijd. Op elk tijdstip t kan het dus zo zijn een bepaalde ervaring een verandering in geloof veroorzaakt.quote:Maar als je dat zo ziet: Hoe verklaar je dan dat sommige verstokte atheïsten op latere leeftijd alsnog net zo overtuigd christenen worden? En hoe verklaar je dat mensen op latere leeftijd alsnog een keuze maken voor het geloof?
Bedankt voor je bezorgdheid, maar mijn wereld is groot genoeg, ik heb een brede belangstelling voor zoveel zaken dat ik er wel 10 mensenlevens mee kan vullen. Helaas moet je ook nog slapen.quote:Prima, houden zo. Ik ken er vele tientallen die dat wel doen. Misschien moet je eens buiten je vierkante meter stappen? Er gaat een hele wereld voor je open. Vast.
De vorige keer zat je ook al zo te hameren op een specifiek voorbeeld. Het doel van een voorbeeld is om een illustratie te geven bij een algemener punt. Je mag dat voorbeeld vervangen door een ander voorbeeld. Het rijtje namen dat je noemt zijn ook prima voorbeelden.quote:Als je de keuze maakt voor een koranschool (maak een kind die zelf wel?), impliceert dit toch kennis? Als er maar één mogelijkheid is, is ook geen sprake van kiezen. Daarbij: waarom kies je (neem je het besluit) voor de boeken van Russel? En niet voor die van Kant? Karl Marx? Hegel, Nietzsche? Augustinus? Kierkegaard? Calvijn? Of de Bijbel?
uiteraard, maar dat geldt ook voor interesse in motorfietsen of UNIX kernels. Nisschien had je een oudere buurjongen die altijd met brommers aan het sleutelen was of kreeg je een Commodore 64 als 8-jarige (niet jij, ik vermoed dat jij te jong bent voor een C64, maar het is een voorbeeld) en wekte dat je interesse in programmeertalen...quote:Is het niet vanwege iets, dat je al weet (of vermoedt)? Er moet in elk geval al een basis-interesse zijn, want dat soort lectuur komt je niet aanwaaien.
Ik ook! Dat lijkt me vrij natuurlijk voor jeugdige personen. Het is spannend en je hebt op die leeftijd nog niet de ervaring en kennis opgedaan die je nodig hebt om die ideeën meteen als pseudo-wetenschappelijke onzin af te serveren. Later als je oefening hebt gehad in kritisch nadenken kun je dat wel.quote:Zelf was ik in mijn jeugd weg van boeken als die van Erich von Däniken c.s.; ondanks dat het allemaal zeer interessant was wat zij schreven, vertelden ze mij maar één ding: hier moet ik niet zijn.
Omdat ze andere ervaringen opdeden die uiteindelijk meer invloed hadden dan de ervaringen die de koranschool hen gaf.quote:Ook als het kind door zijn ouders naar school wordt gestuurd is dat om één ding: kennis. En dan hopen ze dat het kind ook gaat geloven in wat het aangereikt krijgt. Er zijn legio mensen die een koranschool hebben gevolgd en toch geen moslim zijn geworden. Waarom niet?
Kijk, hier komen we ergens. Het 'doen alsof' , DAT is een keuze. Je kunt kiezen om elke week naar de kerk te gaan terwijl je er niks van gelooft. De kerk zit er vol mee. Het niet meer geloven, dat is niet een keuze, dat is gewoon hoe de geloofs-situatie voor die persoon op dat moment isquote:Omdat hetgeen ze leerden hen niet aansprak: ze maakten bewust een keuze. En misschien wilden ze hun ouders niet teleurstellen en deden ze alsof.
Ik had al begrepen dat jij het niet begrepen hebt. Maar wat niet is kan nog komen.quote:Met alle respect, Vaarsuvius, het is allemaal nonsens wat jullie schrijven. En ook niet te verdedigen. Maar ik kan het ook niet begrijpen, omdat mijn onderbewuste dat begrip blokkeert.
Als eerste wil ik jouw mijn excuses aanbieden voor mijn wat geïrriteerde antwoord dat ik eerder op jouw post gaf. Ik was de discussie, het voortdurende gedraai, het per definitie afwijzen van argumenten zonder er inhoudelijk op in te gaan - bij anderen - enigszins zat. Ik zag jouw post als mosterd na de maaltijd, want kon ik nog iets schrijven, dat niet al door mij geschreven was? Vandaar mijn eerdere reactie, die - ik zie dat in - veel te kort door de bocht ging.quote:
Toch is dit geen passende verklaring, het gaat vaak zo, maar niet altijd. Dat doet mij vermoeden dat er nog iets anders achter kan liggen wat vergeten wordt in deze discussie.quote:Op zondag 21 april 2013 18:00 schreef vaarsuvius het volgende:
uiteraard, maar dat geldt ook voor interesse in motorfietsen of UNIX kernels. Nisschien had je een oudere buurjongen die altijd met brommers aan het sleutelen was of kreeg je een Commodore 64 als 8-jarige (niet jij, ik vermoed dat jij te jong bent voor een C64, maar het is een voorbeeld) en wekte dat je interesse in programmeertalen...
Niks in mijn stelling is in tegenstrijd met jouw situatie. Hoogstens zou ik kunnen zeggen dat je met zo'n atheïstische opvoeding minder kans hebt om nu juist die ervaringen op te doen die jou naar je huidige geloof hebben geleid, maar ik beweer nooit dat dit onmogelijk is.quote:Op maandag 22 april 2013 13:13 schreef erodome het volgende:
[..]
Toch is dit geen passende verklaring, het gaat vaak zo, maar niet altijd. Dat doet mij vermoeden dat er nog iets anders achter kan liggen wat vergeten wordt in deze discussie.
Maar ik vertel juist dat ik niet zozeer naar het juiste geloof ben geleid door ervaringen, ik had dat wereldbeeld/geloof al, het was een zoeken naar herkenning en dat is nu net wat ik bij best veel mensen zie die later tot een geloof zijn gekomen. Niet zozeer ervaringen die hun bij dat geloof hebben gebracht, maar iets in hun dat heeft gezorgt dat ze zijn gaan zoeken naar een naampje bij wat in ze zat.quote:Op maandag 22 april 2013 14:52 schreef vaarsuvius het volgende:
@ Erodome
[..]
Niks in mijn stelling is in tegenstrijd met jouw situatie. Hoogstens zou ik kunnen zeggen dat je met zo'n atheïstische opvoeding minder kans hebt om nu juist die ervaringen op te doen die jou naar je huidige geloof hebben geleid, maar ik beweer nooit dat dit onmogelijk is.
nogmaals, ik gebruik ervaring in de allerruimste zin van het woord omdat ik geen beter woord weet.quote:Op maandag 22 april 2013 14:54 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar ik vertel juist dat ik niet zozeer naar het juiste geloof ben geleid door ervaringen, ik had dat wereldbeeld/geloof al, het was een zoeken naar herkenning en dat is nu net wat ik bij best veel mensen zie die later tot een geloof zijn gekomen. Niet zozeer ervaringen die hun bij dat geloof hebben gebracht, maar iets in hun dat heeft gezorgt dat ze zijn gaan zoeken naar een naampje bij wat in ze zat.
Dat er juist amper tot geen ervaringen zijn geweest die tot dat geloof hadden kunnen leiden.
Het gaat me om die claim, dat dat ergens vandaan moet komen. Ik durf te beweren dat dat absoluut niet uit mijn omgeving komt, het tegengestelde is eerder waar namelijk.quote:Op maandag 22 april 2013 14:57 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
nogmaals, ik gebruik ervaring in de allerruimste zin van het woord omdat ik geen beter woord weet.
Een gedachte die al in je zat is ook een 'ervaring'
Wat ik wel claim is dat elke gedachte ooit ergens vandaan gekomen is, want je had ze nog niet 10 minuten na je geboorte.
Atheïsmequote:
Naar aanleiding van deze opmerking heb ik het onderwerp "atheïsme" in mijn encyclopedie, Winkler Prins - 8e editie, opgezocht. Ik heb het ingescand en geplaatst op mijn website. Je vindt het hier.quote:Ik denk dat het te maken met theïsten die atheïsme perse willen definiëren als het ontkennen van het bestaan van een god, omdat dat een onlogische positie kan zijn.
Op zich ben ik het hier wel mee eens. Ik heb steeds geroepen, dat geloof een object nodig heeft. Zoals ik hierboven heb aangegeven is 'het eigen kunnen van de mens' in het geval van de atheïst het object (waarin hij gelooft). Als er geen object is, is geloof niet in bedrijf, zou je kunnen zeggen. Het pauzeert, totdat het een object vindt. Anders gezegd: geloof moet zich ergens op kunnen richten, anders komt het niet in beweging. Dit bewegen noem ik 'het functioneel geloven'. Het is een werkwoord (ww). Het is actief. Het probleem ontstaat als je dit feit niet ziet. Geloof kan namelijk ook een zelfstandig naamwoord (zn) zijn. Dan is 'geloven' het meervoud van 'geloof'.quote:Terwijl de afwezigheid van geloof logisch is.
Ten eerste kun je de stellingen samenvoegen; een opsplitsing maakt het nodeloos complex. Daarnaast deugen ze niet. Je brengt namelijk een factor in, dat er niet in hoort: geloven (ww). Het zou als volgt beter kloppen:quote:Stelling 1: god bestaat
a. ik geloof de stelling (theïst)
b. ik geloof de stelling niet (atheïst, de meeste atheïsten vallen in deze categorie)
Stelling 2: god bestaat niet
a. ik geloof de stelling (atheïst volgens Van Dale, en een kleine minderheid van de mensen die zich atheïst noemen)
b. ik geloof de stelling niet (de theïst en atheïst (jaja, allebei) van stelling 1)
Dit is afhankelijk wat je als 'geloof' (zn) definieert. Zoals ik aangaf is 'geloof' (zn) afhankelijk van een object. Zonder object geen geloof (zn). Geloven (ww) is niet in bedrijf. De auto staat te wachten met draaiende motor. En dan heb je gelijk, maar is de logische uitgangspositie niet 'de afwezigheid van geloof' maar 'de afwezigheid van een object', dat het geloven (ww) in werking zet.quote:Bij beide stellingen is de logische uitgangspositie die van afwezigheid van geloof. …
Als je 'geloof' in dit geval nu eens vervangt, door mening of aanname? Klopt het dan niet veel beter? De 'overtuiging' (het switchen) is dan veel meer het gevolg van het ontbreken van goede? tegenargumenten. Immers: als iemand anders met betere argumenten, deugdelijker bewijs of een nog zwaarder beroep op emotie, autoriteit (de laatste twee zijn drogredenen) enz. switcht de persoon gewoon weer naar de andere kant.quote:Na argumentatie en bewijs (of beroepen op emotie, autoriteit, drogredennaties) kan een persoon switchen naar geloof.
De misvatting is, dat je moet geloven (of niet-geloven) in een stelling. Overigens de volgende stelling is waar als dit klopt: 'niet-geloven' = onwaar, als 'geloven (ww) is een functie van de menselijke geest = waar. De volgende stelling is ook waar als dit klopt: 'geloven' = waar, als 'geloven (ww) is een functie van de menselijke geest = waar. Logischer wijze kun je dan concluderen dat beide uitingen 'geloven' (ww) en 'niet-geloven' (ww) tot dezelfde functie in het menselijke denken behoren. Dit mag je wat mij betreft het onbewuste 'ja' resp. het onbewuste 'nee' tegen het object van het 'geloven' noemen.quote:Veel mensen verwarren het niet geloven van de stelling met geloven dat de stelling onwaar is. Dat is een misvatting.
Ik besef nu, dat ik me wat heb laten meeslepen door mijn eigen verlangen om de rationaliteit van 'geloven' (zn) aan te tonen. Dat komt omdat ik kost wat kost wil voorkomen, dat iemand zijn verantwoording ontspringt, met een beroep op zijn 'geloof' (zn).quote:Geloven is het voor waar houden van een claim. Dat kan rationeel tot stand zijn gekomen, maar ook niet-rationeel. Ik denk dat je mensen door bv. indoctrinatie, autoriteit of drogredennaties prima dingen kunt laten geloven. Geloven is niet perse rationeel of een keuze
Dat begrijp ik. Maar is het rationele waar je het over hebt, nu niet juist iets waar je wel over nagedacht moet hebben? Ik krijg de indruk, dat je rationeel als een attribuut ziet van een object. Daar ben ik het dan niet mee eens.quote:Wat ik bedoel met de subset van dingen waar ik bewust in geloof, is dat ik daar over nagedacht heb, en dat daar argumenten en bewijs voor zijn. Dat hoeft niet te betekenen dat ze perse rationeel tot stand zijn gekomen, maar wel dat ze rationeel te verdedigen zijn. Daarnaast zijn er vast ook een heleboel dingen waar ik in geloof waar ik niet over nagedacht heb, en waar ik dus ook niet zeker van ben of ze rationeel zijn.
Dat ben ik weer met je eens. Het proces van geloven (ww) is een onbewust proces. Die klik ervaar je of niet. Maar het ervaren van de klik is enkel maar mogelijk als je kennis maakt met een object dat in staat is die klik te veroorzaken.quote:Ik denk niet dat er in het proces van ongeloof naar geloof een besluit genomen wordt. Ik denk dat dit allemaal onbewust verwerkt wordt. Het hebben van veel kennis en (logische) vaardigheden kunnen een persoon wel helpen om de uitkomst rationeel te noemen. Maar het uiteindelijke verschuiven van ongeloof naar geloof is m.i. een onbewust proces.
Maar dat heb je het in elk geval niet over geloven (ww). Dit geloven (ww) niets te maken met het nemen van besluiten. Het is een onbewust proces, dat kleuring geeft aan het besluit dat je neemt. Maar dan moet het wel een besluit zijn dat met het object van jouw geloof een relatie heeft. De keuze voor de kleur van een auto is vaak heel onbewust (ik vind die kleur gewoon mooi), maar heeft niet te maken met de functie 'geloven' (ww), tenzij je gelooft dat de kleur bijdraagt aan de veiligheid op de weg. Maar over de relatie tussen de kleur van de auto in relatie tot je persoonlijk geloof (zn) kun je natuurlijk discussiëren. Bijvoorbeeld: Ik ben dominee en ik kies een zwarte of juist een witte auto. Of een rode. Of, zegt die dominee: het zal me om het even zijn welke kleur; als 'ie maar rijdt.quote:Nu worden de meeste besluiten sowieso onbewust genomen, en hebben we enkel de illusie dat deze volkomen rationeel tot stand zijn gekomen.
quote:Zoiets denk ik.
Het moge duidelijk zijn, dat ik inderdaad het 'niet-geloven (ww)' zie als een actief proces. 'Geloven' (ww) en 'niet-geloven' (ww) zijn het twee takken aan dezelfde boom (de functie: geloven). Ze groeien op dezelfde manier uit de bast, maar in verschillende richtingen. De zin: "Niet-geloven is simpelweg het afwezig zijn van geloof in X" is een contradictie. Dat wordt duidelijk als ik de zin in stappen iets anders construeer: 1. "Niet-geloven (in X) is simpelweg het afwezig zijn van geloof in X". 2. "Niet-geloven (in X) is simpelweg het afwezig zijn van (geloven) in X". Op de volgende wijze klopt het wel: "Niet-geloven (in X) is simpelweg het tegenovergestelde van geloven in X"quote:Ik krijg het idee dat je niet-geloven als actief proces ziet. Dat is het niet. Niet-geloven is simpelweg het afwezig zijn van geloof in X. Snap je dat niet, of accepteer je die definitie niet?
Waarom een geheel persoonlijke definitie van atheïsme gebruiken, waarin een thema verwerkt zit (dat stuk over het zelf creëren van zingeving) dat werkelijk niks met algemeen gebruikte definities van atheïsme te maken heeft?quote:Op maandag 22 april 2013 18:10 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Als ik een definitie geef van het atheïsme zoals ik dat ervaar: "Het atheïsme is een denksysteem waarbij men er van uitgaat, dat de mens in staat is, zichzelf een zin in het bestaan te scheppen. Men heeft God of religie daar niet voor nodig."
Dit klinkt alsof je bedoeld dat iemand zich niet bewust is van geloof, iets tegenkomt en daardoor gaat geloven. Maar daar ben ik het niet mee eens. Het is juist meer dat het bewuste geloof een zoektocht naar een object geeft.quote:Dat ben ik weer met je eens. Het proces van geloven (ww) is een onbewust proces. Die klik ervaar je of niet. Maar het ervaren van de klik is enkel maar mogelijk als je kennis maakt met een object dat in staat is die klik te veroorzaken.
Je drukt het anders uit dan ik zou doen, maar dat is inderdaad wel de kern van wat ik bedoel. Ik denk - en daar hoef je het inderdaad niet mee eens te zijn - dat het zoeken plaatsvindt voordat het object wordt gevonden (of wordt aangeboden, zo je wilt). Het zoeken naar het ultieme object zit in het DNA van het menselijk denken. Het ultieme object voor zingeving bevindt zich op het hoogste level van de schaal. En zolang dat ultieme object niet is gevonden, blijft de mens op zoek. Het 'geloven' (ww) blijft zich intussen bezighouden met de mindere objecten.quote:Op maandag 22 april 2013 19:19 schreef erodome het volgende:
Dit klinkt alsof je bedoeld dat iemand zich niet bewust is van geloof, iets tegenkomt en daardoor gaat geloven. Maar daar ben ik het niet mee eens. Het is juist meer dat het bewuste geloof een zoektocht naar een object geeft.
Dit vind ik niet zo'n goed voorbeeld, omdat het hier niet gaat om geloven en zeker niet om zingeving, maar om de onbewuste stimulans voor het kind om z'n weg te vinden in het leven. Het nadenken over zingeving is iets dat een kind niet zo snel doet. Er valt nog zoveel te ontdekken. Daarom raken ook zo veel jonge mensen hun van huis uit meegegeven geloof (zn) kwijt. Dat wat voor hun ouders waarschijnlijk een hoge mate van zingeving vertegenwoordigde, doet dat voor hun niet. Het draagt niet bij aan het vormen van hun 'persoonlijk geloof'. Ze moeten dus als het ware weer opnieuw beginnen. En dan nu echt. Dit verklaart ook, waarom veel 'afvalligen' het vaak niet zoeken bij het geloof van hun ouders.quote:Kijk naar dat kind met die levendige fantasie, die krijgt de "waarom" periode, die gaat wat in zijn hoofd speelt meten aan de wereldbeelden van anderen, die zoekt kennis om zijn wereldbeeld te verfijnen/veranderen. Daarna komt het zoeken naar een object, of beter gezegd de ontvankelijkheid voor een object.
Dat ben ik met je eens. Geloof (zn) is de vrucht van de samenwerking van je 'geloven' (ww) met het object dat het 'geloven' in beweging houdt. Geloof kan dus groeien, maar ook wegkwijnen. Het kan worden geroofd en het kan worden gevoed. 't Is een wonderlijk fenomeen, dat geloof.quote:Geloof is ook geen stilstaand iets, ik ken zo goed als niemand die echt op precies dezelfde manier gelooft als in het begin. Kennis en inzichten veranderen ook het geloof, soms is dat maar heel subtiel, maar toch. Die "waarom" periode blijft heel stiekem toch echt wel ons hele leven hangen
Ik kan hierin alleen voor mezelf spreken met zekerheid, voor wat anderen alleen van horen zeggen, dus ik heb geen idee of dat voor de meeste opgaat of juist niet.quote:Op maandag 22 april 2013 20:39 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
Ik kan me niet voorstellen - ik ben hier ervaringsdeskundige - dat je al weet waarnaar je zoekt. Tenminste als het gaat om het ultieme zingevings-object.
Heel mooi. Dank je wel. Wat me opviel is dat je zegt dat het een feest van herkenning voor je betekende. Kan ik het omschrijven als het gevoel 'thuis zijn gekomen'? Een soort heimwee, dat plotseling wordt opgeheven? Als dat het geval is, kun je toch wel spreken van zingeving in de zin dat je het hebt 'gevonden'?quote:Op dinsdag 23 april 2013 11:36 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik kan hierin alleen voor mezelf spreken met zekerheid, voor wat anderen alleen van horen zeggen, dus ik heb geen idee of dat voor de meeste opgaat of juist niet.
Maar bij mij was het dus zo dat ik wel degelijk wist waarnaar ik zocht, ik zocht alleen naar een gedeeld naampje, naar herkenning, aansluiting misschien zelfs wel. Mijn geloof en de vorm waarin het gegroeit is is gedaan zonder dat naampje erbij te hebben, ik heb eerst voor mezelf uitgevogelt wat er nu in me leefde en ben vanuit dat punt opzoek gegaan naar dat "naampje".
Vandaar ook dat ik langs verschillende geloven kwam en die snel of na wat meer onderzoek afwees, gewoon omdat het niet paste bij mijn geloof in mijn hoofd.
Als ik zeg het was een feest van herkenning bedoel ik niet dat er toen een klik was en de puzzelstukjes in elkaar vielen en het totale plaatje lieten zien. Ik bedoel echt letterlijk een feest van herkenning, mijn gedachten weerspiegelt in de woorden van een ander.
Natuurlijk heeft het vinden van die herkenning ook wel wat vorming van het geloof gebracht, want voor het eerst in mijn leven had ik andere mensen die in dezelfde lijn geloofde met wie ik van gedachte kon wisselen, maar goed, dat geld ook voor al het andere, die vorming gaat een leven lang door.
Ik zie mijn geloof ook niet zozeer als zingeving, het is voor mij gewoon een deel van mijn wereldbeeld. Ik kan het ook niet gebruiken om de verantwoordelijkheid ergens anders neer te leggen, hoe het met het hiernamaals zit is helemaal niet zeker in mijn geloof, je hoeft ook helemaal niet tot mijn geloof te behoren om een "goed" mens te zijn.
Er zijn helemaal niet echt gedragsregels of wat dan ook in mijn geloof, kortom, je hebt er maar weinig steun aan voor je eigen leven, dat zal je echt gewoon zelf moeten doen.
De mens is niet het brandende middelpunt van de aandacht in mijn geloof, de goden zijn er niet om ons mensen te plezieren of te verzorgen.
Ik herken echt helemaal niets in deze paragraaf. Ik heb nooit in m'n leven het gevoel gehad dat ik rondloop met een "gat in de kern van mijn mens-zijn". Ik heb werkelijk geen idee wat ik me daarbij voor moet stellen. Ik vind woorden als "zingeving" ook ontzettend abstract. Maar ik heb het prima naar m'n zin, eigenlijk m'n hele leven al. Naar school gaan, werken, dingen leren, dingen doen, met mensen omgaan, een beetje genieten en niet teveel zeuren. Wie heeft er meer nodig dan dat? Ik niet elk geval.quote:Op dinsdag 23 april 2013 12:12 schreef Veritas_Illustrat het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dat ieder mens rondloopt met een groot gat in de kern van zijn mens-zijn. (Augustinus) In dat gat past maar één ding: het ultieme object van zingeving. Als dat object op z'n plaats is, dan is de mens 'thuis gekomen' en zoekt hij niet verder. Het leven wordt dan één groot feest van herkenning. Zelfs de minder positieve kanten er van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |