abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 maart 2013 @ 12:17:34 #1
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_124602795
Mijn 2e Burmees Julius heb ik begin februari moeten laten inslapen. Hij was dik 20+, dus het was niet al te droef. Van zijn broertje Caesar had ik 3 jaar geleden al afscheid moeten nemen, en 17+ is voor een raskat met stamboom ook niet slecht. Bij hedendaagse Burmezen moet je al op een leeftijd van 5/6 jaar rekening houden met nier-problemen (bij wijlen mijn jongens op 14/15), er zijn al fokkers gestopt met het ras omdat het helemaal kapot gefokt is.

Sinds die tijd had ik wat schilder- en ander onderhouds-werk gedaan dat ik al die tijd had uitgesteld om Julius niet te belasten. Zaterdag-ochtend had ik de laatste punten afgerond : de bestelde horizontale en verticale jaloezieen opgehaald en opgehangen. Dus meldde ik me zaterdag-middag bij het asiel, met een idee om me over 2 middelbare (5-10), en 1 of 2 bejaarde katten te ontfermen. Kittens vind ik minder spannend, ik hou er wel van om met een al gevormd karakter een band te leren vormen, bovendien is de kans groot dat ik binnenkort weer 10-12 uur per dag van huis ben. En ik wilde een groepje samenstellen waarin ik later vers bloed kan introduceren, als ik bij Julius een andere kat had geplaatst had ik een uur later nog steeds maar 1 kat gehad.

Nou bleken de beide middelbare exemplaren die wel geschikt voor mij leken op de site toch nog wat problemen te hebben, maar het asiel had eigenlijk een groot probleem : 4 katers, die ze op de site hadden vermeld als een koppel plus 2 losse (wel met verwijzingen naar elkaar), vormden eigenlijk een redelijk hechte groep van 4 die zich in het asiel gevormd had. Maar ja, een asiel durft niet te hopen op iemand die een kwartet (nog niet) al te aanhankelijke katers wil opnemen. Wat kennis gemaakt (voor zover mogelijk, ze waren schrikachtig, slechts 2 lieten zich heel voorzichtig aanhalen), en goed nagedacht, maar uiteindelijk het hele kwartet in mijn auto gehesen.

Nu een kleine week verder is mijn huis wel goedgekeurd, en ze durven nu alle 4 vleeswaren uit mijn hand te pakken, maar aanraken is nog steeds niet aan de orde. Dat zal, afhankelijk van de heren, nog wel een paar weekjes duren, maar als ik 's avonds op de bank zit verblijven ze liever ook in de huiskamer dan zich terug te trekken op de overloop en de slaapkamer op de 1e verdieping.

De heren :
• Cayok : een zwart met witte kater van dik 8 jaar
• Chester : een wit met cyperse kater van rond de 2 jaar
• Pepe : een cypers met witte kater van rond de 2 jaar
• Diesel : een cypers met witte kater van rond de 3 jaar
Diesel en Pepe zijn al als paartje binnengekomen, en zijn onafscheidelijk en ook nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Chester en Cayok zijn er later bijgekomen, en het is nu een groepje waarin Diesel en Pepe nog wel een duidelijk extra band hebben, maar ze liggen in elke combinatie tegen elkaar aan te slapen. Allemaal lieve koerende geluidjes om met elkaar in contact te blijven.

Het kwartet toen ik ze net uit de transport-manden had losgelaten (met de deurtjes in de richting van het kamertje met de kattenbakken !) :

Cayok op een zitblok met een speelgoed zwart-met-witte kat. Dit is al duidelijk zijn vaste plekje geworden.

maar hij kan ook nog wel elders liggen :

En gek genoeg is Cayok degene waarvan het meeste gewennings-problemen verwacht werden, maar nu degene die zoveel mogelijk gewoon blijft liggen waar hij ligt, ook als ik in de buurt dreig te komen.

Chester :

Cayok en Chester verlangen al duidelijk naar buiten :

Diesel & Pepe :

even een toevalstreffer toen Pepe van de Ikea Billy afsprong :

en alle 3 de jonkies samen op een smal plankje, van voor naar achter Diesel, Chester en Pepe. Diesel en Pepe lagen er samen, Chester heeft zich ertussen gewurmd :

Terwijl ze 's avonds toch liever in de warme huiskamer liggen te doezelen, ondanks mijn aanwezigheid, dan in de koude slaapkamer te bivakkeren, gaan de jongere katers met 2 of 3 toch 's avonds wel een uurtje naar boven, om ongestoord met elkaar te kunnen ravotten. Zijn ze moe, dan zakken ze weer af om beneden te gaan slapen.

't Is allemaal niet zonder startup-probleempjes verlopen.

De volgende paragraaf niet lezen als je een zwakke maag hebt
Ik had van het asiel droogvoer meegekregen dat ze daar ook aten, maar omdat ik nog meer dan 5 kg nierdieet van Hill's Scientific en Royal Canin had, en dat op zich ook geen probleem is voor katten zonder nier-problemen, had ik ze dat voorgezet, en het verdween snel uit het schaaltje. Alleen blijkt dat Chester zwakke darmen heeft, en die had dus binnen een paar uur spetterpoep. Nou was dat geen probleem geweest als hij niet in de hectiek van de eerste uurtjes naar de huiskamer gevlucht was toen ik naar bed ging en niet meer naar de 1e verdieping durfde terug te keren omdat ik daar was. Toen zijn darmen weer begonnen te rommelen probeerde hij het dus maar in een potplant te doen, maar spoot erover heen, op de die ochtend geinstalleerde verticale lamellen. Het droop eraf, tegen de hete radiator van de CV aan. Ik wilde om 3 uur 's nachts nog even iets controleren waar ik niet zeker van was, en liep de huiskamer in ... mmm, gebakken katten-diarrhee ... Dat was een uurtje in de weer met sop en sponsjes. Gelukkig was een terugkeer naar hun oorspronkelijke dieet voldoende om ook Chester weer op wat vastere ontlasting te krijgen.

Het tweede probleem was ook al op zaterdag-avond ontstaan, maar dat duurde wat langer voordat het duidelijk was. Ik besteedde zaterdag en zondag niet al te veel aandacht aan mijn nieuwe aanwinsten, om ze zoveel mogelijk tot rust te laten komen. Ik ging om de paar uur even op de 1e verdieping kijken hoe het er mee stond, en werd gewoonlijk netjes met geblaas en gegrom ontvangen : alles normaal, en ik dacht ze ook allemaal te zien. Gezien de redelijk panische reactie was ik blij verrast dat op zondag-middag Chester al de huiskamer kwam verkennen (de jongste van het stel, en zeer nieuwsgierig). Later kwam hij samen met Diesel terug, en nog wat later met Diesel en Cayok. Ik begon met toen in toenemende mate af te vragen hoe het met Pepe zat, en ik kon dat beest inderdaad nergens vinden, en kon er ook niet meer zeker van zijn dat ik hem na zaterdag-middag nog gezien had (omdat ik toen ook nog niet Diesel en Pepe uiteen kon houden). Ik had de trap naar de zolder wel geblokkeerd, maar ik heb toch de stapels oude computers, tapedrives, monitoren enz. verplaatst en stof van meer dan 10 jaar oud ingeademd, maar niets gevonden. 's Avonds had al bij de buren rondgevraagd, zonder resultaat. Ik ging dus uiteindelijk om 1 uur 's nachts richting bed maar met een naar gevoel. In de badkamer wilde nog even het toilet gebruiken, en toen zag ik dat de badkuip ook als toilet was gebruikt : er lag een keurig kattenhoopje bij de afvoer ! Dus heb ik Pepe met een bezemsteel achter de wasmachine vandaan gejaagd (ik ga niet binnen bereik komen van een kat waarvan de oren horizontaal van de kop afstaan), en de badkamer weer gesloten, hopend dat hij zelf zijn kameraadjes weer zou vinden. Dat arme beest heeft daar vermoedelijk meer dan een dag zonder eten, drinken, warmte en gezelschap opgesloten gezeten.

Op maandag-ochtend zat hij nog steeds in een transport-mandje op de overloop, in paniek, dus na enige afwegingen het transport-mandje afgesloten en gebruikt om hem in de huiskamer bij zijn groep te plaatsen. Dat was een goed beslissing, 's avonds lag hij in mijn aanwezigheid over de vloer te rollen en een speelgoedmuisje rond te tennissen, en hij is al minder timide dan Diesel, dus ook dit incident heeft geen blijvende gevolgen.

Al met al zal het nog wel even duren voordat mij volledig vertrouwen, en de kattenluiken zullen niet voor half mei openkunnen, maar uiteindelijk wordt dit wel een gezellig geheel.

O ja, bij Diesel is het wit over zijn snorhaar-kussentjes wat breder, maar tussen zijn ogen "overschreven" met wat bruin, bij Pepe is het wit over de snorhaar-kussentjes wat smaller, maar het wit tussen zijn ogen is zuiver.

[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 18:59:35 ]
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 28 maart 2013 @ 12:38:52 #2
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_124603471
Geweldige foto van Pepe! :D
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_124603615
Wat enorm schattig zeg, 4 katers die zo onafscheidelijk zijn! O+ :') O+

Tof dat je ze een huisje hebt gegeven *;
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_124604163
Wat ontzettend lief om zo'n kwartet te nemen! O+

Hoop dat je nog regelmatige updates geven gaat waaruit blijkt dat ze ontspannen en goed op hun plekje zijn!
  donderdag 28 maart 2013 @ 13:28:10 #5
8252 mvdejong
pi_124605066
quote:
1s.gif Op donderdag 28 maart 2013 13:02 schreef BlueEyes het volgende:
Wat ontzettend lief om zo'n kwartet te nemen! O+

Hoop dat je nog regelmatige updates geven gaat waaruit blijkt dat ze ontspannen en goed op hun plekje zijn!
Toch hoorde ik ook even later iets wat me even deed twijfelen : ze hadden, op dat moment nog in afzondering, een kat van 19 jaar zitten. En dat is natuurlijk ook iets dat heel weinig mensen aantrekt, weinig actief, de zekerheid dat je er maar heel kort plezier van zult hebben, en de waarschijnlijkheid dat je in die korte tijd wel heel veel dierenarts-rekeningen langskrijgt (Julius heeft me dit jaar alleen, in de laatste 5 weken van zijn leven, meer dan EUR 800 aan de dierenarts gekost). Als ik me aan de oorspronkelijke groeps-samenstelling had gehouden, had ik er een plaatsje in opengehouden voor dat exemplaar. Maar ja, elke keuze die je maakt heeft ook weer een keerzijde, en ik had al die vrijwilligsters als dolgelukkig gemaakt door toe te zeggen dit kwartet op te nemen.

Dit wordt wel een running log van het inburgerings-proces, minstens totdat de kattenluiken open zijn gegaan (en Chester zijn eerste muisje of vogeltje heeft gepakt, dat beest is duidelijk een jagertje).

Overigens, nog een wat onsmakelijk verhaal, maar ik was er blij mee. Vanwege de problemen van Chester met zijn darmen had ik maar even tijdelijk een kattenbak in de huiskamer geplaatst. Op dinsdag-ochtend hebben tijdens mijn ontbijt, op iets van anderhalve meter afstand van mijn bank, twee van de heren daarop een grote boodschap gedaan. Lichtelijk onsmakelijk, maar ik kon daardoor tot mijn vreugde constateren dat :
- Chester geen last meer had van diarrhee;
- Chester en Pepe (degene die dus meer dan een dag in eenzame opsluiting heeft gezeten) zoveel zelfvertrouwen hadden opgebouwd dat mijn aanwezigheid op korte afstand ze niet meer stoorde bij die activiteit, terwijl ze ook naar de bak op de 1e verdieping hadden kunnen uitwijken (een kat kan in een niet-vertrouwde omgeving absoluut weigeren dit te doen).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
  vrijdag 29 maart 2013 @ 08:58:54 #6
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_124635840
Zo zie je maar weer, wonderen bestaan nog!
Respect dat je dit viertal een thuis hebt gegeven.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 10:06:07 #7
8252 mvdejong
pi_124637110
Nog wat pics, nu met de gezichtjes vaak wat beter in beeld :

Chester, de meeste actieve, en dus destructieve (vanochtend is een mooie grote plantenpot gesneuveld), van het gezelschap, op wat zijn vaste slaapplekje lijkt te worden :

En op het plankje waarvanaf je zo'n goed uitzicht op de buitenwereld hebt :

De 3 kleine kleutertjes weer knus op het plankje, nu in de volgorde Chester, Diesel, Pepe :

Diesel vindt het hoogste (en dus veiligste) plekje in de huiskamer :

De vaste slaapplekken in de huiskamer zijn nu duidelijk :
Kayok ligt op het zitblok bij de stereo bij de speelgoed-kat. Als het drietal jonkies niet geschrokken is en onder de bank is gestoven ligt Chester op een matje dat ik onder een stoel heb gelegd (zie de bovenste foto van deze post), hij ligt blijkbaar graag op grond-niveau; maf voor een kat. Als hij wat gezelschap wil, schuift hij aan bij Diesel en Pepe, die op het ligplankje voor de tuindeur slapen (Pepe bij de zijmuur, Diesel bij het grote raam).

Ik ben erg blij dat ik het viertal genomen heb, want er wordt meer duidelijk over de onderlinge verhoudingen, en met de oorspronkelijke plannen van het asiel was het niet goed gegaan; een asiel is nou eenmaal niet altijd de beste plek om een kat te analyseren. Het idee om Chester en Cayok als een koppeltje weg te zetten had fout uitgepakt, het is duidelijk dat Chester, die met zijn krappe 2 jaar zich nog een beetje als een kitten gedraagt, veel en veel te actief is om alleen de 8+ Cayok om zich heen te hebben, die heeft een andere jonge kat nodig om mee te ravotten, en je ziet Chester en Pepe dus vaak samen naar boven gaan zich om even uit te leven (met plukken haar op het tapijt in mijn slaapkamer als gevolg), en soms doet Diesel daarin mee, al gedraagt die zich met zijn 3 jaar al meer als een puur volwassen kater.

Cayok doet daar zelden aan mee, en speelt liever in zijn eentje met wat speelgoed. Hij slaapt ook niet meer bij de rest, het lijkt erop dat die meer de oude heer als troost opzochten dan omgekeerd. Heel duidelijk is ook geworden dat Cayok leeft om zijn maagje met lekkere dingen te vullen. Ik denk eigenlijk dat Cayok goed alleen had kunnen worden geplaatst in een gezin met 1 of 2 niet al te drukke kinderen, en dat hij nu soms in de paniek-reacties van de rest van de groep wordt meegetrokken. Volgens mij heeft hij het grootste deel van zijn leven in een gezin geleefd waar hij er echt bijhoorde, en is hij gewoon erg getraumatiseerd geraakt toen hij daaruit werd weggehaald, en heeft daarom aansluiting gevonden bij de groep. Hij heeft vanaf het begin al duidelijk laten zien dat als ik zit te eten, hij verwacht dat er ook wat naar hem wordt afgeschoven, en ik denk dat als hij de drempel van de frustratie heeft overwonnen hij een pure mensenkat gaat worden, en zich weinig met de andere heren zal bemoeien.

Maar goed, hoe het ook uitpakt, bij mij zijn en blijven ze welkom, en als er eentje uiteindelijk nooit echt met me bindt, dan heb ik daar geen probleem mee. Hoewel ik dat niet verwacht, ze waren in het asiel allemaal bij tijd en wijle wel in voor aanhalen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:00:38 ]
  vrijdag 29 maart 2013 @ 12:34:29 #8
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_124641245
Leuke foto's O+

Wel sneu voor die 19-jarige kat in het asiel, die krijgt natuurlijk nooit meer een huisje ;( Nou ja, misschien komt er snel nog iemand zoals jij langs!
Ziggy played guitar
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:39:43 #9
8252 mvdejong
pi_124643715
Heel klein overwinnings-puntje : toen ik zojuist even mijn lunch ging maken beneden, zaten ze alle 4 nog in zicht, i.p.v. dat de 3 jongeren onder de bank waren geschoten (meestal zag ik bij binnenkomst nog net de staart van Chester verdwijnen). Zelfs Diesel, de grootste en meest indrukwekkende van het stel, en ook de grootste bangebroek, bleef nog een tijdje zitten waar hij zat (bovenop de kast), zonder direct op te staan om te vluchten.
pi_124689978
Lief!
pi_124690547
Ah, deze ga ik volgen.
Ik ben net ook mijn twee katten verloren, en ga misschien in de toekomst wel eeen oud exemplaar in huis nemen. Vanmiddag heb ik het overgebleven voer en medicijnen bij het asiel afgeleverd en gelijk even gegluurd bij de kattenafdeling :D
  Moderator zaterdag 30 maart 2013 @ 18:47:42 #12
155227 crew  Guppy
dus
pi_124690823
Wat lief dat je de tijd en het geduld hebt voor deze vier O+ heel veel plezier met je nieuwe katten!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 30 maart 2013 @ 19:22:23 #13
8252 mvdejong
pi_124691951
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 12:34 schreef MissBliss het volgende:
Leuke foto's O+

Wel sneu voor die 19-jarige kat in het asiel, die krijgt natuurlijk nooit meer een huisje ;( Nou ja, misschien komt er snel nog iemand zoals jij langs!
Vanmiddag even bij het asiel langsgegaan om verslag uit te brengen, en het lijkt er op dat het stukje antiek bij een van de vrijwilligsters gehuisvest gaat worden. Er zijn er die een zwak hebben voor bejaarde katten, en voor hun vallen de medische kosten wat lager uit.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 21:31:01 #14
111829 MissBliss
Godin van SHO
pi_124698332
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:22 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Vanmiddag even bij het asiel langsgegaan om verslag uit te brengen, en het lijkt er op dat het stukje antiek bij een van de vrijwilligsters gehuisvest gaat worden. Er zijn er die een zwak hebben voor bejaarde katten, en voor hun vallen de medische kosten wat lager uit.
Oh wat super! O+
Ik heb ook ooit een bejaarde poes uit het asiel gehaald (16 jaar) en dat gaf gewoon een goed gevoel om zo'n oudje nog een paar jaartjes een huisje te kunnen geven *;
Ziggy played guitar
  zondag 31 maart 2013 @ 20:40:54 #15
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_124731203
He, wat een leuk topic! Dit ga ik volgen! Zelf heb ik een oude zieke rode kater uit het asiel gehaald 2 jaar geleden. Hij is nu 17 jaar en doet het nog goed hoewel zijn nierwaarden wel hoog zijn. Vorig jaar een superangstige poes van waarschijnlijk 5 jaar erbij genomen.
Je hebt gelijk hoor: in een asiel is het mijnsinziens niet altijd mogelijk om het karakter te bepalen. Mijn rode kater zou nl volgens het asiel het beste zonder soortgenoten zijn maar die heeft hij toch echt nodig want hij is gek op katten/ poezen. En mijn bange poes zou het beste geplaatst zijn bij soortgenoten maar... die vindt de rode kater maar eng...
  zondag 31 maart 2013 @ 20:41:22 #16
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_124731223
Oeps dubbel

[ Bericht 99% gewijzigd door Pippi op 01-04-2013 00:00:13 ]
  zondag 31 maart 2013 @ 20:42:47 #17
7446 Pippi
Crazy cat woman
pi_124731293
Die bejaarde kat staat inderdaad niet op de site van asiel Rottedam. Gelukkig maar want ik ben gek op oude rooie katten :)
  zondag 31 maart 2013 @ 21:46:48 #18
8252 mvdejong
pi_124734388
't Wordt trouwens weer luidruchtig hier, maar om andere redenen dan vroeger.

Mijn twee Burmezen waren, zoals dat hoort voor het ras, behoorlijk spraakzaam, veel gemauw op een fors volume (hoewel niet op Siamees-niveau, totdat Julius doof werd en geen feedback van zijn eigen geluid meer had). Hun spinnen daarentegen was zeer voelbaar, maar nauwelijks hoorbaar.

Ik heb hier nog geen mauwtje gehoord (zelfs niet toen ik ze alle 4 in de auto had, dat was wel eng omdat het transport van mijn 2 Burmezen een klaagzang van 3 kwartier opleverde). Ik heb wel een hoop schattige koerende geluidjes als onderlinge communcatie mogen aanhoren, maar het volume van het spinnen is indrukwekkend. Pepe had al tijdens het handmatig voeren van lekkers laten horen dat hij op 2 m goed hoorbaar is, en toen Diesel vanmiddag bij Chester ging liggen en eens een stevige wasbeurt uitdeelde, was Chester's genoegen daarover op 3 m duidelijk hoorbaar.

't Blijft trouwens maf dat Diesel, de grootste en zwaarste uit de groep, zo'n watje is. Niet alleen is hij het meest timide naar mij toe, maar als ik wat lekkers uitdeel zijn de andere vaak in staat om hem zijn portie af te pakken, dus ik moet steeds zorgen dat de andere 3 met hun hapje bezig zijn. Ook bij pogingen om het uit mijn hand te pakken, als zij zich al voldoende vermant om dat te proberen, laat hij zich makkelijk door zijn lichtere vriendjes opzij zetten. Gelukkig zat hij vanavond aan de zijkant onder de bank, zodat ik hem een beetje apart de reepjes kipfilet kon voorhouden, terwijl de andere 3 redelijk aan elkaar gewaagd zijn door inzet (Cayok) en jeugd. Een reepje broodbeleg is makkelijk uit de hand te pakken, een kattensnoepje is moeilijker, omdat je echt contact met de vingers moet maken, en de enige die daarin elke keer in slaagde was dan weer Pepe, zelfs voor Cayok was dat toch wel erg eng.

Toch lijkt Diesel ook meer en meer te twijfelen of ik wel zo'n slecht mens ben, soms zit hij me van anderhalve meter op te nemen. Ik denk ook dat voor hem de angst echt een last is.
Ik denk nog steeds dat het "zich laten aanhalen" een wedstrijdje wordt tussen Cayok, die toch al niet zo erg schuchter is, en Diesel. Is Diesel zover, dan zal Pepe snel volgen, Chester kom later wel.

Diesel en Pepe stonden in het asiel bekend als katten die zich wel laten knuffelen, ik heb zelf toen ik stond te beraden of het tussen het kwartet en mij zou gaan werken Pepe een behoorlijke tijd op zijn kop mogen krabben (ook de rest, maar hij wurmde steeds om mijn hand weer op zijn kop te krijgen). Chester was behoorlijk onrustig, maar die heb ik ook een minuutje kunnen aanhalen, waarbij zelfs zijn oogjes dichtgingen, voordat hij weer als een raket naar het buitenverblijf schoot.

Ondertussen heb ik de blokkering van mijn zoldertrap verwijderd (ze kunnen zich daar onvindbaar verstoppen tussen de stapels antieke computer-hardware). Mijn huiskamer is op dit moment iets van 210, mijn slaapkamer 130 maar mijn zolder-/werkkamer weer 180 (met een stoel, een mandje, en een lig"bak" in de vensterbank die ik gemaakt had om te verhinderen dat wijlen Julius met zijn slechte controle van zijn heupen steeds omlaag plofte), dus de zolder is een warme en rustige plek. Ik wilde ze de eerste dagen niet een mogelijkheid bieden om zich te makkelijk aan mijn aanwezigheid te onttrekken, en mijn slaapkamer was te koud om er lang te verblijven, maar nu was het tijd voor het experiment, en terwijl met name Diesel en Pepe daar overdag wel lang liggen, heb ik ze 's avonds alle vier langere tijd in de huiskamer. Waren er enkele definitief naar boven verhuisd, dan had ik de zolder weer geblokkeerd om het socialisatie-proces niet oneindig lang te laten duren. Cayok vindt trouwens de zolder ook wel leuk, maar Chester blijft dan liever in zijn eentje in de huiskamer zitten.

[ Bericht 92% gewijzigd door mvdejong op 31-03-2013 22:11:04 ]
  zondag 31 maart 2013 @ 22:23:39 #19
8252 mvdejong
pi_124736523
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:40 schreef Pippi het volgende:
Je hebt gelijk hoor: in een asiel is het mijnsinziens niet altijd mogelijk om het karakter te bepalen.
Dat Cayok gewoon theater speelde om met rust gelaten te worden zonder zijn plekje te moeten verlaten, daar had niemand in het asiel doorheen gekeken.

Maar toen ik vertelde dat volgens mij het idee om Chester en Cayok samen te plaatsen op een ramp zou zijn uitgelopen, en aangaf waarom, toen kwam er uit te kring van vrijwilligsters toch wel een "dat zei ik toch" reactie. Verschillende mensen hebben toch verschillende ideeen, maar op een gegeven moment moet er wat op de site worden gezet.

Zou de groep toch niet als kwartet weggekund hebben, dan zou volgens mij de beste oplossing zijn geweest om de 3 jonkies samen weg te zetten, en Cayok alleen, of met een andere wat oudere kat. Het zou Cayok wel eens sneller weer "handtam" gemaakt kunnen hebben, hij wordt nu door de groeps-dynamiek meegezogen.

Als het echt in paartjes gemoeten had, dan zou ik nog eerder de beide 2-jarige, Chester en Pepe samen doen, en dan Diesel en Cayok als andere paar. Je ziet dat Diesel en Pepe wel een band hebben, maar toen Pepe die dag opgesloten zat, is Diesel niet echt aan het zoeken geweest, maar kroop op een gegeven moment wel bij Cayok. Al moet ik zeggen dat dit in de eerste dagen was, dus niet echt een betrouwbaar moment om dit te bepalen.

Maar goed, die theorieen zijn een beetje overbodig, die 4 zullen de rest van hun leven samen met mij (moeten) doorbrengen.

quote:
Mijn rode kater zou nl volgens het asiel het beste zonder soortgenoten zijn maar die heeft hij toch echt nodig want hij is gek op katten/ poezen. En mijn bange poes zou het beste geplaatst zijn bij soortgenoten maar... die vindt de rode kater maar eng...
Wat natuurlijk ook speelt is het individu, ook een sociale kat kan niet altijd met elke andere kat overweg. Nog een extra complicatie is dat veel poezen uitstekend met alle andere poezen overweg kunnen, maar absoluut geen katers om zich heen tolereren, hoe lief en zachtaardig die ook zijn. En dan maakt het al dan niet gesteriliseerd/gecastreerd zijn niet echt uit. Gecastreerde katers maken gewoonlijk niet zo'n onderscheid.

quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 20:42 schreef Pippi het volgende:
Die bejaarde kat staat inderdaad niet op de site van asiel Rottedam. Gelukkig maar want ik ben gek op oude rooie katten :)
Katten waarvan de achtergrond niet bekend zijn 2 weken niet plaatsbaar om een eventuele eigenaar de gelegenheid te geven het beestje terug te krijgen, en dit overjarige exemplaar zat nog in die periode.
pi_124740429
Wat een lief topic! O+

En wat een uitdaging, zo'n viertal laten acclimatiseren, maar zo te lezen is dat jou wel toevertrouwd en kun jij ze de tijd en ruimte geven om zich te ontplooien. Ik ben heel benieuwd hoe de heren gaan opbloeien!
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 2 april 2013 @ 09:04:11 #21
8252 mvdejong
pi_124783576
Over het Paasweekeinde geen grote vorderingen, maar wel weer wat kleine stapjes vooruit :
- ook Diesel durft nu te eten terwijl ik ook in de keuken bezig ben;
- Pepe en Cayok wilden zo graag de vogeltjes bekijken dat ze ook op het kozijn vlak bij mijn bank sprongen terwijl ik op die bank zat;
- Cayok wilde vanochtend zeker weten dat er niets te halen viel bij mijn ontbijt, en sprong zomaar op de bank om zeker te zijn (maar het uit de hand voeren doe ik nu alleen nog maar 's avonds).

Pepe en Diesel hebben de neiging om zich overdag ergens op zolder in een hoekje terug te trekken (als ik daar niet zit te werken), Cayok soms ook, maar rond etenstijd zakken ze allemaal af naar de huiskamer, en blijven daar de rest van de avond ook hangen. Chester lijkt de zolder totaal oninteressant te vinden.

We hebben hier in de buurt een beetje last van duiven, omdat iemand ze voert (wel met mate na een waarschuwing van de verhuurder). Zodra dit viertal naar buiten mag, zal dat duivenprobleem wel opgelost zijn, als ik hun reacties achter de ramen zo zie. Het zou ook voor de buurkatten wel eens een onrustige tijd kunnen worden, want het zou wel eens kunnen zijn dat deze jongens als een groep ten strijde gaan trekken.
pi_124795850
Leuk topic! Ben benieuwd hoe het inburgeren verder gaat.
  maandag 8 april 2013 @ 10:42:12 #23
8252 mvdejong
pi_125022473
Een kleine update, maar geen spectaculaire vorderingen. Ik had gehoopt dat zo langzamerhand tenminste eentje zich liet aanraken, maar zover zijn we nog niet. Mijn huis is nog steeds best leuk, het eten is goed, maar die tweebener zou er eigenlijk niet moeten zijn. Ik ben niet echt eng, want ze liggen soms gewoon overal en nergens op de vloer als ik er ben:

maar ze proberen toch zoveel mogelijk een metertje van me vandaan te blijven.

Wat opvalt is dat Cayok weer naar de groep trekt, hij is erg speels aan het worden, met van die kitten-achtige sprongetjes, en een van de meest actieve aanstichters van stoeipartijtjes. Die stoeipartijtjes worden steeds meer ook gewoon in mijn aanwezigheid gedaan, wat wel een teken van iets meer vertrouwen is, maar bijv. gisterenavond lag Pepe bij het matten met Chester steeds mijn kant op te kijken, en vertrok uiteindelijk naar mijn slaapkamer om het gevecht daar voort te zetten.

Diesel is niet meer zo schichtig als in het begin, hij heeft gisterenavond de meeste kattensnoepjes uit mijn vingers aangenomen, wat Pepe al een week lang aandurft (maar die is dan ook het meest assertieve als het op eten aankomt, en probeert alles uit de bekjes van de andere te stelen). Cayok probeert het wel, maar durft nog niet stevig genoeg te bijten om het snoepje echt vast te krijgen. Maar, doordat ik nu de meest assertieve en meest timide eter uit mijn vingers kan laten eten, wordt het wel makkelijker om te zorgen dat iedereen zijn portie eerlijk krijgt :
- een snoepje uit mijn vingers voor Pepe (hij eerst, anders duwt hij Diesel bij mijn vingers weg);
- een snoepje uit mijn vingers voor Diesel;
- snel de snoepjes naar Cayok en Chester gooien voordat Pepe klaar is.

De ligplaatsen zijn nog iets veranderd, als ze na de stoei-activiteiten in het begin van de avond een tukje gaan doen, liggen Diesel en Pepe op het plankje voor de tuindeur, maar Chester gaat er niet meer bijliggen. Die ligt ofwel op het matje dat ik onder de stoel gelegd heb, of in het rieten transport-mandje dat ik in de huiskamer gezet heb omdat Cayok leek te zoeken naar een iets meer beschutte ligplek :

Overigens, zodra ik van de bank opsta stapt Chester wel uit het mandje, hij voelt zich dan toch teveel opgesloten. Alleen als Chester op "zijn" blok ligt :

wil Cayok nog wel in het transport-mandje kruipen :

Boven mijn TV heb ik een plank gemonteerd, waarop ook een schapenvacht-mandje ligt. Dit is de favoriete ligplek van Cayok, als ik tenminste niet op de bank zit, want dat is net te dichtbij :

Overigens liggen Chester, Diesel en Pepe overdag en in het begin van de avond wel regelmatig in wisselende samenstelling op het plankje voor de tuindeur, hier kreeg Pepe een wasbeurt van Chester, tegen wil en dank :

[ Bericht 1% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:03:39 ]
pi_125025272
O+
  maandag 8 april 2013 @ 12:24:32 #25
8252 mvdejong
pi_125025500
Ik zal de komende week nog wat foto's proberen te maken waarop Cayok en Diesel goed uitkomen. Van Diesel heb ik eigenlijk te weinig solo-foto's, en van Cayok alleen maar foto's waar hij er als een grumpy old cat uitziet, terwijl hij er ook uit kan zien als een kitten (zeker als hij etens-geluiden hoort). Cayok is ook echt een maatje kleiner dan de rest van het tuig.
  zaterdag 13 april 2013 @ 19:16:07 #26
8252 mvdejong
pi_125238959
Weer even wat pics dumpen, en wat kleine winstpuntjes in het vertrouwen.

Ik ben nog steeds wel eng, maar dat slijt toch aardig weg. Zojuist de ramen aan de voorkant gewassen, en terwijl ze een week geleden nog van het kozijn vluchtten als ik de tuin inliep, zat ik nu bij de meeste ramen naar een kattenkop aan de andere kant te kijken, het meeste Cayok, soms Chester, en een keertje Pepe, met name Cayok had de neiging om me van raam tot raam te volgen. Wat ook opvalt is dat de vechtpartijen tegenwoordig meer en meer gewoon in de huiskamer gebeuren, ze vinden mijn aanwezigheid daarvoor niet meer te storend.

De 3 jonkies nog maar eens :

Echt bang zijn ze niet, anders ploffen ze niet constant midden op de vloer neer :

Pepe is wat schichtiger geworden, maar daar is een reden voor. Eerder deze week had hij door waar de doos met de kattensnoepjes lag, en begon die uit de plastic zak te graven. Alleen, hij deed dat door het handvat heen, dus toen hij probeerde weer weg te komen, had hij een leuk plastic schortje aan, dat zich ook nog eens regelmatig om zijn achterpoten wikkelde, zodat hij zich nogal onbeholpen voortbewoog. Toen ik richting keuken ging om te kijken wat daar aan de hand was, raakte hij natuurlijk helemaal in paniek, gelukkig was hij voldoende belemmerd in zijn bewegingen dat ik hem tegen de grond kon drukken toen hij langskwam. Snel de zak vastgehouden en Pepe losgelaten, zodat hij weg kon scheuren, maar natuurlijk ziet hij me nu meer als een bedreiging, in plaats van als de grote bevrijder.

Dat verhindert hem overigens niet om de kattensnoepjes uit mijn vingers te graaien, en Diesel en Chester doen dat nu ook. Cayok zou wel willen, maar is nog te onzeker om het echt vast te pakken, en dan staan er 3 jongere, zwaardere en assertievere beesten klaar om hem uit te weg te zetten. Dus nu kan ik snel de 3 jonkies er een in hun bekkie stouwen, en er dan snel eentje naar Cayok gooien die een eind verderop zit. Cayok heeft het dan op tijd goed vast, voordat een van de andere toegesnelde heren het hem kan ontnemen.

Diesel begint, zoals verwacht, inderdaad een beetje genoeg te krijgen van het doen alsof ik zo eng ben. Hij is daar van aard eigenlijk veel te relaxed voor, en hij is deze week toch regelmatig op het kozijn vlak bij de bank gesprongen, ook toen ik daar zat. Hij ziet er gewoon uit als een heerlijke knuffelbeer, en ik denk dat hij dat gaat worden. We hebben trouwens iets gemeen : een grote liefde voor kaas. Hij sprong donderdag vanaf het kozijn op het kleine tafeltje naast mijn bank toen hij doorhad dat ik geraspte kaas over mijn pasta had, en likte de restjes dankbaar uit de schaal. Toen ik vandaag ook wat zat te eten (wat niet voor katten eetbaar was) sprong hij weer omlaag om te kijken wat er te halen was, dus hij begint het allemaal steeds meer te vertrouwen. Ook heb ik hem deze week even op zijn rug aangeraakt tijdens het eten, en terwijl hij wel opzij sprong, was dat niet verder dan een metertje, en hij was direct weer terug, waar Cayok en Chester dan eerder de huiskamer invluchten als ik dat probeer.

Chester begint de neiging te krijgen om achter me aan te komen als ik naar bed ga, dan blijft hij wat in mijn slaapkamer rondklooien terwijl ik lig te lezen. Hij was zelfs een keertje ongemerkt op mijn bed gesprongen terwijl ik lag te lezen (met mijn rug naar de kamer toe). Ik kwam er pas achter toen ik mijn benen strekte en hem weer van het bed trapte ... Hij leek er niet erg van onder de indruk.

Wat opvalt is dat ze graag met een fors deel van de poten, of zelfs met de borst, over de rand van het plankje hangen, waar de meeste katten als ze liggen hun pootjes onder zich trekken :

En ik heb nu een hele lijst van dingen waaraan ik het verschil tussen Diesel en Pepe kan zien (behalve puur de manier waarop ze lopen en reageren, want dat is ook verschillend). Voor de rest zijn ze uiterlijk zo gelijk dat ik denk dat ze, ondanks het verschil in leeftijd, broertjes zijn van dezelfde poes en kater.

Vooraan Pepe, achteraan Diesel :
• bij Diesel is het wit tussen de ogen weer met bruin overschreven, bij Pepe loopt het wit door tot op het voorhoofd;
• bij Diesel zijn de snorhaar-kussentjes helemaal wit, bij Pepe maar deels;
• bij Diesel zijn alleen de teentjes van zijn voorpoten wit, bij Pepe loopt het wit wat verder door;
• Diesel is wat meer bruin, Pepe wat meer grijs van kleur (onder de meeste lichtomstandigheden);
• Diesel is zwaarder en breder, ook zijn kop heeft meer de karakteristieke kater-vorm (dat lijkt op deze foto niet zo, omdat Pepe hier meer op de voorgrond ligt).

Wat niet wil zeggen dat ik me toch niet regelmatig vergis. OK, en even een examen afnemen. Dan is dit dus ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:05:04 ]
pi_125239318
Pepe
  zaterdag 13 april 2013 @ 19:28:59 #28
8252 mvdejong
pi_125239392
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:26 schreef computergirl het volgende:
Pepe
Een tien met een griffel en een zoen van de meester.
pi_125239401
Geweldig zoals je het aanpakt O+ En wat een heerlijke mannen zijn het..!!
pi_125239486
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:28 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Een tien met een griffel en een zoen van de meester.
*O*
Het wit op het neusje valt het meeste op.
pi_125239714
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:32 schreef computergirl het volgende:

[..]

*O*
Het wit op het neusje valt het meeste op.
Keek ik ook naar. :Y

Mooie mannen zijn het. O+
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  zaterdag 13 april 2013 @ 19:48:32 #32
8252 mvdejong
pi_125240041
quote:
14s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:29 schreef mangalie het volgende:
Geweldig zoals je het aanpakt O+ En wat een heerlijke mannen zijn het..!!
Het belangrijkste van de aanpak is "helemaal niets", namelijk dat ik ze zoveel mogelijk hun gang laat gaan, en me zelden aan ze opdring. Ik doe dus wel mijn gewone dingen, dus als ze alle vier in de keuken zitten te eten, en ik moet wat voor mijn eigen eten doen, dan loop ik daar dus gewoon heen, al weet ik dat ik dan een massale vluchtreactie uitlok (wat een heerlijk cartoon-effect geeft, 16 pootjes op laminaat).

Voor de rest : regelmatig tegen ze praten, en maar heel zelden proberen ze aan te raken.

Zoals ik al eerder zei : als ze zich min of meer permanent op zolder zouden hebben genesteld, dan zou ik die weer hebben afgesloten, omdat ze wel regelmatig met me geconfronteerd moeten worden. Maar de aantrekkingskracht van de zolder als afzonderingsplek is nu eigenlijk al weer over omdat je vanuit de huiskamer VOGELTJES kunt kijken.

Maar het is best af en toe frustrerend, en onmogelijk te doen voor iemand die niet gek op katten is, en dat op de goede manier is (katten primair als katten zien, en niet als knuffeldier/aankleedpop : het zijn geen honden). Het is dan ook goed te begrijpen dat het asiel direct aan dit viertal dacht toen ik langskwam met mijn verlanglijstje, en een uitleg waarom ik die gezinssamenstelling zocht.

En, hoeveel mensen komen diep in de nacht in een meurend huiskamer, zien en ruiken dat hun verticale jaloezieen van 1 dag oud onder de diarrhee zitten, en reageren dan "dat arme beest, wat moet hij zich ellendig voelen".
  zaterdag 13 april 2013 @ 21:40:49 #33
8252 mvdejong
pi_125245366
Zojuist een klein mijlpaaltje. Diesel wilde zo graag wetrn wat er in de schaal op mijn schoot zat (helaas voor hem : sla), dat hij met zijn voorpoten op mijn dij ging staan om zijn kop in de schaal te krijgen. Het eerste bewuste fysieke contact !
  zondag 14 april 2013 @ 12:17:27 #34
97687 Lavenderlily
beroepslurker/muurbloem
pi_125261371
Wat leuk, die mijlpaal! *O*
  maandag 15 april 2013 @ 10:17:47 #35
8252 mvdejong
pi_125302094
En weer een stapje : zondagavond sprong Diesel naast me op de bank om weer te kijken of mijn eten ook voor hem interessant was (weer helaas, simpele kaakjes), en toen hij weer wegliep aaide ik hem over zijn rug, waarop geen reactie volgde, in plaats van de gebruikelijk vlucht-reflex !
pi_125302458
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 april 2013 19:48 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Het belangrijkste van de aanpak is "helemaal niets", namelijk dat ik ze zoveel mogelijk hun gang laat gaan, en me zelden aan ze opdring. Ik doe dus wel mijn gewone dingen, dus als ze alle vier in de keuken zitten te eten, en ik moet wat voor mijn eigen eten doen, dan loop ik daar dus gewoon heen, al weet ik dat ik dan een massale vluchtreactie uitlok (wat een heerlijk cartoon-effect geeft, 16 pootjes op laminaat).

Voor de rest : regelmatig tegen ze praten, en maar heel zelden proberen ze aan te raken.

Zoals ik al eerder zei : als ze zich min of meer permanent op zolder zouden hebben genesteld, dan zou ik die weer hebben afgesloten, omdat ze wel regelmatig met me geconfronteerd moeten worden. Maar de aantrekkingskracht van de zolder als afzonderingsplek is nu eigenlijk al weer over omdat je vanuit de huiskamer VOGELTJES kunt kijken.

Maar het is best af en toe frustrerend, en onmogelijk te doen voor iemand die niet gek op katten is, en dat op de goede manier is (katten primair als katten zien, en niet als knuffeldier/aankleedpop : het zijn geen honden). Het is dan ook goed te begrijpen dat het asiel direct aan dit viertal dacht toen ik langskwam met mijn verlanglijstje, en een uitleg waarom ik die gezinssamenstelling zocht.

En, hoeveel mensen komen diep in de nacht in een meurend huiskamer, zien en ruiken dat hun verticale jaloezieen van 1 dag oud onder de diarrhee zitten, en reageren dan "dat arme beest, wat moet hij zich ellendig voelen".
Mijn 2 katten waren in het begin ook een beetje angstig. Heb het eigenlijk op dezelfde manier als jij aangepakt, gewoon laten zien dat ik ook in dat huis woon en eigenlijk vanaf het moment dat ze in de gaten hadden dat ik degene was die ervoor zorgde dat er altijd lekkere brokjes klaar staan was het ijs gebroken. Maar het belangrijkste is gewoon dat ze het op hun eigen tempo moeten ontdekken. Je moet jezelf niet opdringen, maar ook niet wegvlakken.

Mooie katten heb je in ieder geval. :)
  dinsdag 16 april 2013 @ 09:20:45 #37
8252 mvdejong
pi_125343515
En Diesel maakt het nog wat bonter. Ook maandagavond was hij weer erg geinteresseerd in wat ik aan het eten was, en hij liep over de bank naast me terwijl ik hem toch meer dan 10 seconden over zijn rug aaide, zonder daarop te reageren. En zijn broertje Pepe sprong in navolging ook nog op de bank, hoewel ik besloot niet te proberen hem aan te halen, hij is daar is nog duidelijk niet aan toe.

's Avonds lag ik in bed te lezen, en hoorde plotseling de koerende geluidjes die ze onderling gebruiken. Toen ik omkeek zag ik dat Diesel me zat te bestuderen, via de spiegeldeur van mijn garderobe-kast (een trucje dat mijn Burmezen ook gebruikten). Toen ik tegen hem praatte kwam hij dichterbij, en toen ik op mijn buik ging liggen om verder te lezen sprong hij op het bed en ging tussen mijn benen zitten. Hij heeft zich even zitten wassen, en is toen gaan liggen. Dat duurde maar een paar minuten, maar we zijn dus van "twee-bener wil ik wel aanraken als het me dichter bij eten brengt" al gepromoveerd naar "twee-bener is gezellig om bij te liggen" !

En vanochtend even een reeksje van Cayok geschoten terwijl hij uit lag te puffen van de stoeipartijtjes na het ontbijt. Hierin is te zien dat hij niet altijd zo nurks kijkt. Ik probeer nog een keertje een foto te maken als hij kijkt of ik iets eetbaars heb, dan heeft hij een nog jonger koppie.

Het is de afgelopen dagen weer erg duidelijk geworden hoezeer de groep toch bij elkaar hoort. Als Diesel en Pepe een langere tijd willen slapen, dan zoeken ze elkaar altijd op, waar de ander ook ligt. Maar als Cayok loopt de koeren omdat hij wil stoeien, dan is het bijna altijd Diesel die op hem afgaat, terwijl Chester en Pepe liever elkaar afranselen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:07:23 ]
  vrijdag 19 april 2013 @ 22:44:10 #38
8252 mvdejong
pi_125504140
Ik dacht niet veel te melden hebben voor deze week, en dan krijgen we een avondje als deze vrijdag.

Als ik op de bank iets eet dan loopt Diesel nu gewoonlijk over me heen om even te kijken of er wat te halen valt. Ik aai hem dan wel eens, wat hij soms probeert te ontwijken, en soms over zich heen laat komen, maar vanavond merkte ik dat hij duidelijk zijn ruggetje kromde om de vingers op de goede plek te krijgen.

Toen ik een tijdje later op mijn zij op de bank lag, sprong tot mijn grote verbazing de jongste, Chester, op de bank en heeft ruim een half uur op 30-40 cm afstand liggen doezelen. Dat is dus ruim binnen aanrakings-afstand, hoewel ik besloot om gewoon van het moment te genieten en niet te proberen hem aan te halen.

En als toegift gaf Cayok bij het rondje kattensnoepjes mijn hand een kopje.

't Gaat langzaam, maar steeds komen er weer van die leuke verrassingen van de heren.

O ja, ik wist al dat ze niet laaiend enthousiast werden van zalm, maar dat werden mijn Burmeesjes ook niet. Echter blijken ze gebakken kabeljauwhaasjes (van de visboer, niet diepvries) ook niet echt als een festijn te beschouwen, waar hun voorgangers echt dol op waren. Als ik kaas eet, dan heb ik 4 gretige afnemers, en daar waren de voorgangers dan weer helemaal niet in geinteresseerd. Katten ...
pi_125504363
Tja, mijn nieuwe asielgeval is dol op chips en Pringles.
Krijgt ze uiteraard niet, maar zo probeert ze zo uit mijn hand te jatten 8)7
  vrijdag 19 april 2013 @ 23:00:53 #40
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_125504950
Ik volg dit topic stiekem vanaf het begin, mooie verhalen en wat ben je goed bezig.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_125505102
Ik word in ieder geval weer blij van je update en vorderingen!!
^O^
  dinsdag 23 april 2013 @ 18:01:13 #42
8252 mvdejong
pi_125647035
Joepie. Toen ik zojuist klaar was met werk en beneden kwam, hadden de heren vrij snel door dat het nog wat vroeg was voor eten, en verdeelden zich over de kozijnen voor wat birdwatching. Op een gegeven moment sprong Diesel naast me op de bank, plaatste zijn voorpoten op mijn dij en keek me verwachtingsvol aan. Mijn hand op nek en rug werd met licht gespin ontvangen, en hij draaide zich in alle hoeken om de goede plekjes te laten krabbelen. Na een paar minuten ging hij weer weg, maar een kwartiertje later was hij terug voor een langere sessie, waarbij hij zo luid spinde dat Chester kwam kijken wat er aan de hand was.

Overigens, als ik Chester bekijk :
• een wat langere kop met een wat gladdere overgang van voorhoofd naar neus;
• af en toe een licht schele blik;
• hoog op de poten;
• een staart die zo lang is dat de punt nog wel eens op zijn rug ligt
vermoed ik dat er wat oosters bloed door zijn aderen vloeit.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 23-04-2013 18:57:11 ]
pi_125648233
Wat tof dat hij gewoon een aai kwam halen *O*
  dinsdag 7 mei 2013 @ 13:39:03 #44
8252 mvdejong
pi_126170167
Een update, maar geen spectaculaire vorderingen.

Zo eens in de paar dagen krijgt Diesel plotseling de neiging om even een korte kroelbeurt op te zoeken, de laatste tijd met name als ik na het gaan van de wekker nog in bed lig. Vanochtend kwam hij even een krabbel halen toen ik in de slaapkamer wat dingen aan het sorteren was, en ik nam een grote gok en tilde hem op (oef, wat is die zwaar). Hij spartelde wel tegen, maar toen ik hem (bijna direct) weer losliet kwam hij weer langs me schuren om nog wat verder gekrabbeld te worden.

Toch merk ik ook van de andere heren dat ze steeds wat minder schrikkerig reageren, en dat als ze op de loop gaan eerder net voldoende afstand tot mijn voeten houden, dan direct naar de andere kant van de kamer vliegen. Ook aanraken, wat ik wel doe als ik hun etensbakjes klaarzet of ze hun snoepjes aan het geven ben, resulteert niet meer in paniek-reacties, maar nog wel ontwijk-reacties. Als ze zitten te eten kan ik vaak over het hele zooitje heenstappen terwijl ze blijven zitten, maar als er eentje echt vlucht, dan volgt een stampede.

Ik was eigenlijk van plan ze binnen te houden totdat ze goed aanraakbaar waren, maar dat gaat nog lang duren voordat ze alle 4 zover zijn. Onlangs was ik even wat buiten gaan doen, en had de voordeur niet volledig in het slot getrokken. Die waaide open, en toen ik weer terugkwam zag ik 1 cyperse staart naar binnen verdwijnen, en de kop van Cayok nog even de situatie inschatten voordat die ook naar binnen schoot. Mijn huis is duidelijk een veilig toevluchtsoord, ondanks mijn aanwezigheid, en ze gaan voorzichtig en onderzoekend naar buiten, dus ik denk dat ik ze binnen een paar weken wel deze vrijheid kan gaan geven (arme duiven ...).

"Mee-eten met de baas" levert trouwens steeds verrassende resultaten op :
- kaas is lekker;
- vis valt tegen : zalm, kabeljauw, zwaardvis (mijn Burmezen werden heel onrustig als ik dat stond te bereiden);
- Diesel vindt gehakt lekker, ook al was het bereid met een stevige lepel mosterd (Cayok was niet geinteresseerd, de 2 twee-jarigen waren boven en hebben het niet geroken);
- kipfilet vinden ze lekker, behalve Chester.

[ Bericht 11% gewijzigd door mvdejong op 07-05-2013 14:03:25 ]
  maandag 13 mei 2013 @ 16:25:20 #45
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126434009
En, hoe is het nu?
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 mei 2013 @ 18:05:57 #46
8252 mvdejong
pi_126438755
Er is de afgelopen week niet veel veranderd, het ene moment kan ik over het viertal heenstappen terwijl ze in de keuken zitten te eten, maar als er eentje even een schrikbeweging maakt, volgt er een stampede. Het lijkt erop dat het verder langzaam gaat. Ergens eind van deze maand, als het een dagje mooi weer is, ga ik op de bank in de voortuin zitten lezen en doe ik de deur open, het wordt toch tijd dat ze buiten mogen gaan spelen, en ze hebben al een paar keer bewezen heel voorzichtig te willen gaan verkennen, en mijn huis als veilige plek te zien.

Ik was wel gewend om Diesel af en toe een aai te geven als hij kwam eten, en dat liet hij gebeuren, gewoonlijk kromde hij zijn ruggetje van genoegen (de rest aaide ik ook wel eens, maar dat werd niet echt op prijs gesteld). Nu is het twee keer gebeurd dat, als ik het achterwege liet, ik plotseling een duw van zijn kop kreeg en het eten een minuutje werd uitgesteld om even wat te aaien.

Afgelopen zondag kwam mijn broer langs, en aanvankelijk vonden 3 ervan dat heel eng, alleen Chester bleef in de huiskamer, vrij relaxed de zaken aanziend. Toen het etenstijd was, druppelden ook de andere 3 naar beneden, maar omdat ik in de keuken druk met het menselijke eten bezig was, en mijn broer op de scheiding tussen keuken en huiskamer stond, vonden ze het heel eng om te gaan eten. Diesel en Chester overwonnen vrij snel hun schroom, Cayok en Pepe hadden er wat meer tijd voor nodig, maar vooral wanneer ze beide tegelijk zaten te eten was elk geluidje reden tot een paniek-reactie; als een van deze twee alleen, of samen met Diesel of Chester zat te eten, ging het een stuk rustiger. Ze hadden al vrij snel alle vier toch even aan mijn broers vingers gesnuffeld, en toen het later op de avond tijd was om kattensnoepjes uit te delen, hadden ze geen moeite om die uit mijn broers vingers te graaien. Ze voelen zich duidelijk toch best op hun gemak, als ze zo snel een nieuwe tweebener in hun omgeving aanvaarden.
  maandag 13 mei 2013 @ 18:15:21 #47
8252 mvdejong
pi_126439205
Trouwens dit weekeinde een hygiene-probleempje opgelost. Mijn Burmezen hadden nauwelijks de neiging hun drolletjes te begraven, maar omdat die erg hard en droog waren, had ik geen stank-problemen, mede omdat ik Catsan grit gebruik, dat geur en vocht uitstekend absorbeert. Onder mijn nieuwe viertal zitten een paar mijnwerkers in de kattenbak, maar omdat ik nu het dubbele aantal katten heb, die nog eens een stuk forser gebouwd zijn en een wat zachtere ontlasting produceren, begon dat toch merkbaar te worden.

De kattenbakken staan in een klein kamertje op de 1e verdieping, de deur wordt met een haak op een kier van 10-12 cm gehouden, en ik rook het regelmatig in mijn slaapkamer (die ook op de overloop op de 1e verdieping uitkomt), maar soms ook in het halletje op de begane grond. Ik had natuurlijk de deur dicht kunnen doen en de toegang middels een kattenluik kunnen verschaffen (dat heb ik gedaan met de deur tussen huiskamer en halletje), maar in het kattenbak-kamertje staan ook 3 kasten, met o.a. fietskleding, colberts en de jassen die niet bij het seizoen passen, en ik was een beetje bang dat de geur in de kleding zou gaan hangen.

Dus maar eens gekeken wat er gebeurde als ik een ventilator in het raamkozijn plaatste, naar buiten blazend. Gekozen voor een Honeywell HT-900, lekker stil, zeker op de laagste stand, en dat lijkt uitstekend te werken, ook in dat kamertje ruik je weinig meer. De katten hebben geen problemen met de ventilator, toen ik in de huiskamer even testte reageerden alleen Diesel en Pepe, en dan niet op het geluid van de ventilator, maar op de bewegende blaadjes van een plant aan het andere eind van de bank, dat moest goed onderzocht worden. Ik kan de ventilator vanuit bed horen, maar het is minder hinderlijk dan de mechanisme luchtverversing van het huis zelf, ik slaap er niet minder om.

Ik had trouwens 2 van die ventilatoren gekocht, voor het geval eentje op de laagste stand niet voldoende hielp, dan kon ik kiezen om ofwel 1 op een standje hoger, of 2 op de laagste stand te proberen, afhankelijk van de geluids-productie. Aangezien ik toch al een ventilator wilde hebben om 's zomers op zolder te gebruiken, kon ik er rustig direct 2 bestellen.

Gewoonlijk staat de deur op een kier, maar zo ziet het er uit :

Je ziet hier ook de gevolgen van wat enthousiast graafwerk van de heren. Dat heeft niets te maken met een vuile bak, ook als ze de eerste zijn op een bak die net is schoongemaakt wordt het zo aangepakt (ik schep tot 4 keer per dag de keutels uit de bak, in dat mini-vuilnisbakje achterin).

De matten voor en achter de drempel werken enigzins om zoveel mogelijk te voorkomen dat het grit het hele huis door gelopen wordt.

[ Bericht 4% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:08:17 ]
  maandag 13 mei 2013 @ 18:16:56 #48
187891 Ofresca
Lucky you.
pi_126439266
Top dat je in 1x 4 katten in huis wil nemen! ^O^

Speel je eigenlijk ook een beetje met ze? Dat is in mijn beleving altijd een vrij goede manier geweest om schuwe katten een beetje uit hun schulp te lokken en af te leiden.

Ik zie wel speelgoed liggen, maar lees niets over speelgedrag. :P
  maandag 13 mei 2013 @ 18:32:49 #49
8252 mvdejong
pi_126439968
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:16 schreef Ofresca het volgende:
Top dat je in 1x 4 katten in huis wil nemen! ^O^

Speel je eigenlijk ook een beetje met ze? Dat is in mijn beleving altijd een vrij goede manier geweest om schuwe katten een beetje uit hun schulp te lokken en af te leiden.

Ik zie wel speelgoed liggen, maar lees niets over speelgedrag. :P
Ik heb geprobeerd met ze te spelen, maar ze willen dat niet. Op een van de foto's zie je een roze stok, met daaraan een lint met een belletje, maar pogingen om ze daarin geinteresseerd te krijgen liepen op niets uit totdat ik het ding gewoon op de grond gooide ...

Dat is het probleem van zo'n op elkaar ingespeelde groep, als ze willen spelen doen ze dat of alleen met speelgoed, of ze gaan brute stoeispelletjes met elkaar doen. Het is een genoegen om te zien hoe ze elkaar aftuigen, en zeker als ze na het avondeten zich op mijn slaapkamer terugtrekken, kan ik verwachten heel wat plukken haar op het tapijt en mijn bed te vinden.

Naast het echte speelgoed uit de winkel slingeren er ook wat tie-wraps rond die ze uit de prullenbak hebben gevist, en een balletje van opgerold zilverpapier. Ook worden er bladeren van een van de planten afgerukt en soms het hele huis rondgedragen. Toen ze een keertje in mijn badkamer mochten rondhangen zonder dat ik er was, vond ik de volgende dat een van de schoonmaak-sponsjes, deels verscheurd, in de huiskamer terug.

Elk op zich zouden ze al een stuk socialer zijn geweest, maar ze hebben me niet echt nodig in hun sociale leve, ze hebben voldoende aan elkaar. Het meest opvallende is Cayok, die als eerste een beetje loskwam, maar nu de meest afstandelijke van de groep is. Die heeft gewoon pragmatisch in de eerste dagen uitgevonden hoe hij zonder al te veel stress zijn maagje goed gevuld krijgt en rustig kan slapen, en geaccepteerd dat ik ook besta als bron van onrust. Er zit bij hem verder het minste schot in onze "relatie", want hij lijkt de huidige situatie wel goed te vinden.

Ik denk dat Chester de volgende is die gaat "loskomen" door zijn jeugd en nieuwsgierigheid, Pepe zou denk ik ook wel willen maar die heeft om de twee weken een of andere stress-situatie die ons contact verslechtert :
- de eerste dag heeft hij 24 uur alleen en zonder eten en drinken opgesloten gezeten in de koude badkamer;
- twee weken later was hij verward geraakt in een plastic zak waar de kattensnoepjes inzaten, en moest ik hem heel even vastpakken om hem daarvan te verlossen;
- vorige week zat hij in de kamer waar mijn gereedschap enz. staat en ging helemaal over de rooie toen ik daar binnenstapte en hij niet direct langs me kon schieten (anderhalve meter het behang in vliegen en dat soort capriolen).
  maandag 13 mei 2013 @ 19:55:31 #50
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126444707
Wat goed dat je zo'n geduld hebt én accepteert dat zij gevieren hun sociale kring hebben waar je niet zo gemakkelijk in komt. Menig baasje zou dat bolwerkje moedwillig willen doorbreken.

Met de tijd groeien ze vast naar je toe. En dan vertrouwen ze je volledig omdat je hen de tijd en ruimte hebt gegeven.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 13 mei 2013 @ 20:32:39 #51
8252 mvdejong
pi_126446994
Zojuist nog maar eens een bevestiging gekregen van hun toenemende vertrouwen.

Ik heb alleen een liggende krabplank, en mijn Burmezen wilden niets anders. De nieuwe lichting gebruikt die ook enthousiast voor dat doel, en als algemene ligplek (het is niets meer dan een 30x80 plank met een stugge nylon deurmat eromheen), maar ik krijg het idee dat ze toch ook iets willen waar ze echt aan kunnen hangen.

Een 25x200 plank had ik nog liggen, dus weer 2 deurmatten en een paar doosjes tapijtnagels gehaald, en aan de slag met een hamer. Dit tot grote interesse van de heren, die ook tijdens het hameren gingen snuffelen aan het uiteinde waar ik even niet bezig was. En ondertussen wordt er op en om de plank, die nu nog op de grond ligt, hevig gebakkeleid.

Echt nerveuze katten zouden met dat gehamer snel een of twee verdiepingen hoger zijn gaan liggen, en zich de komende twee uur niet meer hebben vertoond.

Morgen even twee bevestigingspunten in de muur maken, en het ding rechtop zetten, dat kan wat spektakel opleveren.
  maandag 13 mei 2013 @ 23:22:43 #52
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126459273
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 20:32 schreef mvdejong het volgende:
Zojuist nog maar eens een bevestiging gekregen van hun toenemende vertrouwen.

Ik heb alleen een liggende krabplank, en mijn Burmezen wilden niets anders. De nieuwe lichting gebruikt die ook enthousiast voor dat doel, en als algemene ligplek (het is niets meer dan een 30x80 plank met een stugge nylon deurmat eromheen), maar ik krijg het idee dat ze toch ook iets willen waar ze echt aan kunnen hangen.

Een 25x200 plank had ik nog liggen, dus weer 2 deurmatten en een paar doosjes tapijtnagels gehaald, en aan de slag met een hamer. Dit tot grote interesse van de heren, die ook tijdens het hameren gingen snuffelen aan het uiteinde waar ik even niet bezig was. En ondertussen wordt er op en om de plank, die nu nog op de grond ligt, hevig gebakkeleid.

Echt nerveuze katten zouden met dat gehamer snel een of twee verdiepingen hoger zijn gaan liggen, en zich de komende twee uur niet meer hebben vertoond.

Morgen even twee bevestigingspunten in de muur maken, en het ding rechtop zetten, dat kan wat spektakel opleveren.
Is zeker een goed teken hoor!

Hoe de nieuwsgierigheid het toch uiteindelijk wint hè? O+
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 15 mei 2013 @ 09:29:45 #53
8252 mvdejong
pi_126521390
quote:
0s.gif Op maandag 13 mei 2013 18:32 schreef mvdejong het volgende:
Ik denk dat Chester de volgende is die gaat "loskomen" door zijn jeugd en nieuwsgierigheid, ...
En jawel hoor. Toen ik vanochtend na het afgaan van de wekker nog even op mijn rug lag, was binnen de kortste keren het hele kwartet in mijn slaapkamer. Diesel kwam weer even kroelen, en spinde zo luidruchtig dat Chester ook op mijn bed sprong om te kijken wat er gebeurde. Ik krabbelde hem even, wat hij een lekker gevoel vond, totdat hij erachter kwam dat dat door mijn hand gebeurde, toen sprong hij direct van mijn bed af. En twee minuten later was hij terug omdat hij zich realiseerde dat het toch wel erg lekker was, en spinde zeer luidruchtig.

Trouwens nog iets speciaals : Pepe heeft een paar keer (in etens-situaties) een mauwtje naar me gegeven, de eerste "verbale" communicatie. Het is iets tussen een "normale" mauw en de "iew" geluidjes van een kitten, maar het was totaal anders dan het koeren wat ze onderling doen, en het was duidelijk aan mijn gericht.

En de verticale krabplank is geplaatst. Het inslaan van nog wat extra tapijtnagels. en het indraaien van de bevestigings-schroeven in de plank met een schroef-boormachine was interessant, maar toen de boorhamer eraan te pas kwam om de gaten in de muur te maken, hield uiteindelijk zelfs Chester het niet meer uit. Maar, 's avonds bleek het toch wel een succes, Pepe verkende de plank over de volle lengte :

Vanwege de wat gekke hoek, en omdat ik geen zin had de boekenkast weer half te demonteren, is de linkerkant met 3 scharnieren aan de muur bevestigd. Hij moet eigenlijk strak tegen de kast aanzitten, en daarvoor moet ik nog een vergrendeling maken, maar nu beweegt hij nog, en je ziet op de foto dat de plank wat uitgedraaid is. Vannacht is er duidelijk meer mee gespeeld, want ik had hem weer terug op zijn plek gezet, en vannochtend stond hij iets van 900 van de muur. Als de plank vastzit zullen ze ook op de boekenkast over kunnen stappen, ik heb de speaker al wat verder naar rechts verplaatst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:13:50 ]
pi_126521983
Dit is zo'n O+ topic!
pi_126522068
quote:
1s.gif Op woensdag 15 mei 2013 09:54 schreef PaarsBeestje het volgende:
Dit is zo'n O+ topic!
Eens. Heel leuk om te lezen ook hoe ze los komen.
pi_126523253
Had dit topic nog niet gezien.

Wat schattig allemaal O+
I solemnly swear i'm up to no good
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:12:03 #57
8252 mvdejong
pi_126799139
Vanochtend verzamelde na het afgaan van de wekker het hele kwartet zich weer in mijn slaapkamer (vermoedelijk om me te helpen op te staan, zodat ik voor eten kon gaan zorgen). Diesel zat al snel op bed voor een hoop aanhalen, en Chester voegde zich er even later bij. Sinds zijn aai-partij vorige week had hij verder geen contact gezocht, maar toen ik hem nu over zijn ruggetje aaide, lag hij bijna direct ondersteboven om op zijn buikje (een mooie zachte witte vlakte) gekrabbeld te worden, iets waar sommige katten best problemen mee hebben.

De laatste tijd probeer ik tijdens het vullen van de voerbakken ook de twee meer onwillige heren, Pepe en Cayok, aan te raken, en zowaar, vanochtend ging bij Pepe het ruggetje omhoog en hij was korte tijd niet meer geinteresseerd in het eten. Ik tel het nog niet echt als de derde die zich laat aanhalen, maar het begint te komen.

Cayok wordt trouwens ook steeds meer relaxed. Hij heeft een nieuwe plaats waar hij ook overdag graag ligt, op het kussen helemaal aan de linkerkant van de bank (ik zit altijd helemaal rechts). Kort geleden was mijn binnenkomst in de kamer al voldoende om hem daar weg te krijgen (ik moet dan vlak langs hem lopen), om nog maar te zwijgen over het daadwerkelijk op de bank gaan zitten. Maar de laatste paar dagen heeft hij geen zin meer om op te staan en ergens anders te gaan liggen, dus accepteert hij mijn aanwezigheid maar, en ligt desnoods te pitten met zijn rug naar me toe. Ik heb hem onlangs toen hij daar lag zelfs even met een vinger een por gegeven, en hij keek wel heel boos, maar bleef liggen toen hij zag dat ik daarna wegliep.

Stapje voor stapje komen we verder.

[ Bericht 4% gewijzigd door mvdejong op 21-05-2013 09:57:04 ]
  dinsdag 21 mei 2013 @ 09:55:28 #58
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_126800034
Oh wat goed! O+

Het is zo'n mooi verhaal, dat kwartet! Heerlijk!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_126808529
*O*
Voor al je geduld en liefde en voor het dappere 4tal!
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:26:10 #60
8252 mvdejong
pi_126814533
Wat me nu zojuist opviel : ik kom thuis, en al het tuig zit in de huiskamer. Ik groet ze even, en ga naar zolder om achter de computer te zitten. En 2 minuten later gaat Chester daar in het kozijn liggen, en dit gebeurde de afgelopen 2 weken vaker. Dat beestje lijkt het wel haast leuk te vinden om bij me op zolder te liggen. Belachelijk !
pi_126815200
Belachelijk fijn he? ;)
pi_126819275
Feelgood topic O+
  dinsdag 21 mei 2013 @ 19:10:26 #63
8252 mvdejong
pi_126822353
En 't wordt nog gekker vandaag. Tijdens het vullen van de voerbakken zojuist liet Cayok zich aanhalen. Hij zag er wel heel verward uit, maar bleef zitten. Blijkbaar had hij last van zeer conflicterende signalen van lichaam en geest, dus ik heb het niet te lang doorgezet. Hij lijkt verder niet bijzonder van slag te zijn geraakt, dus dit is wel een doorbraak-dinsdag : ik heb ze alle 4 even mogen aanhalen !
pi_126822754
*O* *O* *O*

Voor de dappere mannen én voor jouw geduld en toewijding!
  maandag 27 mei 2013 @ 09:13:24 #65
8252 mvdejong
pi_127056752
Het leek er haast op dat er niets te melden zou zijn over deze week, maar het was gisteren best lekker weer, ook 's avonds, dus ik kreeg het idee om maar eens de volgende grote stap te gaan zetten : buitenlopen. Dat werd even vergemakkelijkt doordat na het eten de 3 jongere heren naar boven vertrokken, en ik met Cayok alleen beneden bleef. Zo kon ik het eerst met eentje proberen.

Dus maar eens de deur naar de tuin opengezet, en ben op de tuinbank gaan zitten. Cayok stond al snel in de deur-opening, en stapte ook al snel verder. Hij liep, erg voorzichtig en onderzoekend rond, maar bleef op een gegeven moment een hele tijd achter de vuilnisbakken zitten, waarbij ik alleen zijn achterste zag. Toen ik even opstond om te kijken waarom hij niet verder ging, zag ik dat hij bijna neus aan neus zat met Hummeltje. De naam is tegenwoordig niet meer zo op zijn plaats, Hummeltje is een zeer forse, ongecastreerde, kater van rond 3 jaar oud, behorende bij een buurman op de volgende hoek van het rijtje huizen. Tot mijn aanzienlijke verbazing resulteerde deze ontmoeting niet in hoge ruggen, dikke staarten of gegrom, ze zaten elkaar gewoon rustig te bestuderen. Cayok schrok ervan dat ik opstond en schoot terug naar het vlondertje voor mijn tuindeur, en Hummeltje liep vervolgens langs mijn tuinhek verder, waarop Cayok uiteindelijk toch weer zijn kant op stapte. Toen H. dit merkte kwam hij weer even terug, terwijl hij het soort koerende geluidjes maakte wat mijn heren ook onderling bezigen, helaas was dat wat teveel voor Cayok en begon die te blazen, waarop H. maar weer rustig verder trok.

Toch een wat ongewone situatie dat 2 volwassen katers, waarvan 1 nog intact, elkaar dermate beschaafd bejegenen. Ik weet dat Hummeltje best kan vechten, hij is verantwoordelijk geweest voor het een en ander aan schade aan mijn wijlen Burmees Julius, maar daarbij moet ik aantekenen dat Julius, conform de ras-eigenschappen van een Burmees, extreem territoriaal was, en elke kat die zich op "zijn" terrein bevond, zonder veel voorafgaande dreigementen aanviel. Zwerfkaters van 6+ kg hadden al snel door dat een ommetje beter was dan dat 3,5 kg donkerbruine monstertje te trotseren.

Toen na een tijdje Cayok weer even binnen zat, en ik de deur dichtdeed (ik woon ook op een hoek, en het was guur buiten), kwamen net Pepe en Chester beneden, dus toch maar een dikkere jas aangetrokken en de deur weer geopend, waarop ook deze heren hun eerste verkenningen konden doen.

En, toen ik een kwartier later alles weer binnenhad en de deur dichtdeed, kwam natuurlijk net Diesel ook afzakken, dus toen het hele kwartet nog wat tijd gegeven, waarbij Diesel toch aanvankelijk meer timide was dan de ander drie. Ze zijn nog niet verder geweest dan een meter of 20, en toen er op een gegeven moment iemand langsliep, zat de hele collectie weer in de huiskamer, waarop ik de deur maar weer afsloot.

't was een geslaagd experiment, ze gaan alle 4 duidelijk de buurt rustig aan verkennen, en elke schrik-reactie resulteert in een terugtrekkende beweging richting mijn tuin, en eventueel huis : duidelijk de veilige omgeving voor ze.

Het enige probleem was dat ze het niet eens waren met de gesloten deur, Cayok en Chester hebben om de beurt nog 3 kwartier geprobeerd het kattenluik te forceren.

De komende dagen ga ik ze vaker naar buiten laten, en dan moet ik een beslissing nemen hoe ik het uiteindelijk ga aanpakken. Voor mijn Burmezen, die al 9,5 waren toen ik ze overnam, had ik na wat experimenteren een aanpak waarbij ze binnen zaten als ik langere tijd van huis was, en 's avonds en 's nachts buiten mochten rommelen, wat meestal neerkwam op :
- als ik na mijn werk thuiskwam en het goed weer was slenterden we met zijn drieen wat rond door de buurt;
- als ik eten stond te maken gingen ze nog even een kort rondje buiten doen;
- na het eten zaten we meestal gedrieen de rest van de avond op de bank;
- rond mijn bedtijd gingen ze weer buitenspelen, waarbij de lokale knaagdier-populatie het moeilijk kreeg (verschillende soorten muizen, een mol en een zwarte rat).
Voor de huidige haarbal-collectie zal dat toch anders gaan uitpakken, mogelijk krijgen ze gewoon permanent toegang tot de buitenwereld.
  maandag 27 mei 2013 @ 10:20:09 #66
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127058147
Oh jemig, wat spannend! Ik vind het met één asielkat die binnenkort naar buiten mag al spannend, laat staan dat je er vier hebt!

Goed teken en prettig voor jou, dat ze zo voorzichtig zijn en nog even dichtbij het veilige thuis blijven. Mijn vorige asielkatje zette het gelijk op een rennen. Hup onder de tuindeur door de steeg in. Dat zijn momenten die me enige jaren van mijn leven kosten.
Binnenkort gaat er dus weer zo'n ex- zwerver naar buiten en het zou me niet verbazen als die hetzelfde gedrag gaat vertonen: run!

Gelukkig kwam nummer 1 na tien minuutjes weer braaf thuis hoor en nu komt ze nauwelijks de tuin meer uit. Veel te comfortabel, zo dichtbij het personeel.

Hier hebben ze overigens een kattenluik. Ik vind dat ideaal, ook voor vakanties en dergelijke. De oppas hoeft dan niet te komen portieren.
Alleen even waken voor ongewenst bezoek. Ik was op een bepaald moment een soort voedselbank voor de gehele kattengemeenschap alhier. Maar dat zal vast meevallen als er vier katers in huis wonen.

Blijf je ons op de hoogte houden? Het is erg leuk om jullie avonturen te lezen.
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 27 mei 2013 @ 21:51:09 #67
8252 mvdejong
pi_127085118
Vanmiddag was het heerlijk weer, dus op tijd gestopt, en op de bank zitten lezen met de deur open. De heren zijn tot 9 uur bijna constant buiten geweest. Zelfs voor het eten kwamen ze even binnen, maar vertrokken onmiddelijk weer. Ze kwamen wel regelmatig weer even in de voortuin terug, maar zelfs als ze ergens van schrokken was de tuin al voldoende hun terrein geworden dat ze niet altijd meer het huis in vluchtten.

Iets voor negen schrokken Cayok en Diesel zo van elkaar dat ze blazend en grommend, en met dikke staarten, naar binnen stoven, de andere twee heb ik daarna naar binnen gelokt met het geluid van de doos met kattensnoepjes. Ik heb toen de deur gesloten, en Cayok probeert nu weer het kattenluik te forceren.

Opvallend was dat ze de druk spelende kinderen in de tuin van de buren minder bedreigend leken te vinden dan een rustig voorbijlopende volwassene.

Wat indringers betreft ben ik niet bang. Deze vier eten alle voer onmiddelijk op, dus er staat nooit iets om andere katten in verleiding te brengen. Bovendien wordt mijn huis nog steeds geassocieerd met mijn beide hyper-territoriale Burmezen, de soms naar buiten liepen met een houding alsof ze op zoek gingen naar ruzie.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 12:58:55 #68
8252 mvdejong
pi_127105145
Vanochtend niet de deur opengedaan, maar het kattenluik geopend toen ik naar boven ging (Chester had al een paar keer geprobeerd of hij daar iets kon bereiken).

Toen ik voor lunch weer naar geneden ging, lagen er 4 katten op gebruikelijke plekjes te dutten. Het ideale resultaat : buiten is leuk, maar huis is thuis.
  woensdag 29 mei 2013 @ 08:34:32 #69
8252 mvdejong
pi_127139573
Mmmm, het gaat iets te goed, en dat is niet zo goed.

Gisterenavond was erg eenzaam, de heren kwamen even binnen tijdens etenstijd, en vertrokken onmiddelijk weer. Cayok heb ik nog 2 keer gezien als hij ergens tezeer van schrok. Chester kwam tegen middernacht binnen en plofte in een halve coma neer, die heeft de hele dat de buurt lopen verkennen en was uitgeput.

Toen ik vanochtend weer beneden was, zat alleen de maag met oogjes (Cayok) in de huiskamer. De andere 3 bleken zich wel in de tuin op te houden, dus de geluiden van het klaarzetten van eten lokte ze wel naar binnen, en na wat heen en weer geloop door het kattenluik liggen ze nu wel allemaal in de huiskamer.

Zo gaat de verdere socialisatie erg langzaam.
pi_127139660
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2013 08:34 schreef mvdejong het volgende:
de maag met oogjes
:D
  donderdag 30 mei 2013 @ 09:26:33 #71
8252 mvdejong
pi_127192156
Toen ik vanochtend gedouchet had en naar beneden ging, stonden ze alle 4 klaar voor hun ontbijt, het geluid heeft ze vermoedelijk binnengelokt.

Toen ze klaar waren met eten zat ik nog te ontbijten, en het was een druk in- en uitlopen, dus ik verloor het zicht op de heren. Maar tot mijn verrassing, toen ik op zolder achter mijn bureau ging zitten : 3 katten in de vensterbank, 1 kat in het mandje op het andere bureau. Ik heb ze zowaar alle 4 in zicht, in rust.

Verder prettig voor de buren : het lijkt erop dat ze hetzelfde gedrag gaan vertonen als wijlen Julius : plassen doe je buiten waar je op dat moment bent, of waar het interessant ruikt, maar voor poepen kom je binnen en loop je naar de 1e verdieping om het op de bak te doen.
  zondag 2 juni 2013 @ 21:33:08 #72
8252 mvdejong
pi_127335672
Na deze week me af en toe knap alleen gevoeld te hebben, omdat de heren buiten gaan lopen op de tijden dat ik beneden zit, kreeg ik vandaag toch een heel bemoedigende ervaring.

Het was fantastisch weer, dus ik heb zowat de hele dag op de fiets gezeten, rond 12 weg, rond 19 terug, waarvan 6,5 uur in het zadel.

Bij terugkomst werd ik dus voornamelijk begroet vanwege mijn vaardigheden als brenger van voedsel. Cayok en Chester stonden middenin de huiskamer naar de deur te kijken, en liepen suggestief richting keuken toen ik in de deur-opening verscheen. Dus ging ik maar eerst de heren van voedsel voorzien, waarbij Diesel al erg tegen me aan liep te strijken, en ik dacht haast dat hij het jammer vond toen ik opstond om hem zijn gang te laten gaan met het voer. Maar goed, Cayok en Pepe wilden ook eten, maar wilden ook weer niet te dicht bij me komen, want die stonden nog even op een afstandje te wachten. Chester was ondertussen aan het schranzen.

Dus ik zette de oven aan om op te warmen voor mijn eten, en vertrok richting een hoognodige douche. Toen ik onder de douche vandaan kwam, zat tot mijn verrassing Chester op de trap te kijken, en toen ik mijn slaapkamer inliep had ik vrij snel Chester, Diesel en Pepe daar, waarbij Diesel voortdurend langs mijn benen liep te strijken ! Dus ben ik maar even op de grond gaan zitten om hem grondig aan te halen, en al snel kwam ook Chester demonstratief binnen aanraak-afstand, en het was duidelijk dat mijn aanhalen ook echt de bedoeling was geweest. Alleen Pepe bleef op afstand, maar dat was te verwachten.

De enige conclusie die ik kan trekken : ze misten me na zo'n lange dag afwezigheid !

Verder :
- Cayok vertrouwt me steeds meer, ik kon deze week het raam boven de tuindeur openen, terwijl hij op het plankje voor die tuindeur bleef zitten. Hij trok zich weliswaar helemaal naar achteren terug, maar hij bleef zitten ! Momenteel lijkt Pepe me nog het minst te vertrouwen.
- Nog een verschilletje tussen Diesel en Pepe : Diesel's oogjes zijn gelig, Pepe's oogjes zijn echt groen.
- Chester is zoals ik verwachtte wel avontuurlijk, maar niet vechtlustig. De oude blauwe Pers die hier rondzwalkt jaagt hem regelmatig op.

[ Bericht 0% gewijzigd door mvdejong op 02-06-2013 23:35:41 ]
  zondag 2 juni 2013 @ 21:36:58 #73
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127335873
Jaaaa, die hebben je gemist hoor!
En echt niet alleen als 'voeder'!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127338825
Ik blijf de updates heerlijk vinden, hoe geduldig je bent, hoe je ze kat laat zijn en ze de tijd geeft.
Petje af!!
  zaterdag 8 juni 2013 @ 22:06:18 #75
8252 mvdejong
pi_127566236
Eerder deze week heb ik een volgende ontmoeting met een buurkat mogen bespioneren vanuit mijn zolderraam. Een van de buren heeft ook een voorraad katten, maar die is ondertussen uitgedund tot 3, en een van de voormalige groepsleden was een kleine jonge poes, die het niet meer uithield in de groep toen ze onverhoopt zwanger werd (er werd nogal wat afgevochten). Ze is, na een tijdje in een pleeggezin om de kittens te krijgen, via het asiel weer in de buurt teruggekeerd als enige kat in een huis met een echtpaar waarvan de kinderen al ruimschoots de deur uit zijn, en ze is helemaal opgebloeid in die veel rustiger omgeving.

Er was al wat zicht-contact geweest met mijn gezelfschap, op afstand, maar toen ze op het dak van een berging lag te zonnen, ging Diesel toch eens proberen vriendjes te maken met haar. Dus heel rustig en voorzichtig proberen te benaderen, op een kleine 2 meter afstand liggen rollen om duidelijk te maken dat hij geen kwade bedoelingen had, maar het leverde alleen maar een hoop kwade geluiden van de dame op. Uiteindelijk gaf hij het maar op en ging weer weg.

Ook dat is een verschil met mijn Burmezen, Julius verjoeg alles wat kat was behalve zijn broertje, en Caesar heeft wel geprobeerd om vriendjes te worden met een oudere buurpoes, maar nadat ze op zijn toenaderingen meermalen onaardig reageerde, ging hij net zo fanatiek achter haar aanjagen.

Diesel is de laatste tijd wel erg lief aan het doen. Ook vandaag was hij bij het neerzetten van het eten aanvankelijk meer geinteresseerd in aanhalen dan in direct aanvallen op het voer. Toen hij na het eten weer een tijdje buiten was geweest, kwam hij binnen, liep direct op de bank af waar ik zat, sprong er zonder aarzelen op, zette de motor aan en liet zich een hele tijd aanhalen. Het is wel maf dat een zo imposante kater als hij wel duidelijk de voorkeur heeft om heel zachtjes aangehaald te worden.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 23:06:10 #76
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127568248
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 22:06 schreef mvdejong het volgende:
Eerder deze week heb ik een volgende ontmoeting met een buurkat mogen bespioneren vanuit mijn zolderraam. Een van de buren heeft ook een voorraad katten, maar die is ondertussen uitgedund tot 3, en een van de voormalige groepsleden was een kleine jonge poes, die het niet meer uithield in de groep toen ze onverhoopt zwanger werd (er werd nogal wat afgevochten). Ze is, na een tijdje in een pleeggezin om de kittens te krijgen, via het asiel weer in de buurt teruggekeerd als enige kat in een huis met een echtpaar waarvan de kinderen al ruimschoots de deur uit zijn, en ze is helemaal opgebloeid in die veel rustiger omgeving.

Er was al wat zicht-contact geweest met mijn gezelfschap, op afstand, maar toen ze op het dak van een berging lag te zonnen, ging Diesel toch eens proberen vriendjes te maken met haar. Dus heel rustig en voorzichtig proberen te benaderen, op een kleine 2 meter afstand liggen rollen om duidelijk te maken dat hij geen kwade bedoelingen had, maar het leverde alleen maar een hoop kwade geluiden van de dame op. Uiteindelijk gaf hij het maar op en ging weer weg.

Ook dat is een verschil met mijn Burmezen, Julius verjoeg alles wat kat was behalve zijn broertje, en Caesar heeft wel geprobeerd om vriendjes te worden met een oudere buurpoes, maar nadat ze op zijn toenaderingen meermalen onaardig reageerde, ging hij net zo fanatiek achter haar aanjagen.

Diesel is de laatste tijd wel erg lief aan het doen. Ook vandaag was hij bij het neerzetten van het eten aanvankelijk meer geinteresseerd in aanhalen dan in direct aanvallen op het voer. Toen hij na het eten weer een tijdje buiten was geweest, kwam hij binnen, liep direct op de bank af waar ik zat, sprong er zonder aarzelen op, zette de motor aan en liet zich een hele tijd aanhalen. Het is wel maf dat een zo imposante kater als hij wel duidelijk de voorkeur heeft om heel zachtjes aangehaald te worden.
Die Diesel. O+ Ruwe bolster, blanke pit.

Laat je ons ook weer eens foto's zien?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 9 juni 2013 @ 10:49:21 #77
8252 mvdejong
pi_127575861
Vanochtend wipte Diesel bij terugkomst ook even op de bank voor een aaitje, en ging daarna weer weg. Hij begint op Julius te lijken, die me ook altijd even kwam begroeten als hij weer binnenkwam, ook als hij daarna andere dingen te doen had.

Aangezien het katten zijn, is de aantrekkingskracht van dozen natuurlijk vanzelfsprekend :

Op zolder heb ik het kozijn verbreed toen Julius teveel problemen met zijn heupen kreeg, en er steeds vanaf viel, soms zelfs tussen verwarming en bureau tot op de grond. Dat is een lekkere ligplaats. Ondertussen heb ik de verbreding nog doorgetrokken, zodat het ook voor de 3e en eventueel 4e kat lekker ligt. Dit is nog de oude situatie :

Toen een aantal jaren geleden de gemeente besloot om de wegen en trottoirs in de buurt weer op het bedoelde maaiveld-niveau te brengen, lag mijn tuin 30-40 cm onder het niveau van het trottoir. Toen heb ik mijn tuin, toch al een oerwoud, laten ophogen en betegelen, en ik heb er een hek om laten zetten waarvan de bovenkant uit brede balken bestond, met het idee dat het leuk was voor Julius en Caesar om op te zitten en te lopen. Die waren niet geinteresseerd, maar de nieuwe lichting wel :

Waar mijn Burmezen zelden of nooit op hun rug lagen, doet Diesel dat soms en Chester vaak, waarbij Chester dat heerlijk zachte witte buikje toont :

En Diesel ligt gefascineerd ergens naar te kijken :

[ Bericht 6% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:19:40 ]
  zondag 16 juni 2013 @ 10:50:17 #78
8252 mvdejong
pi_127854535
Vrijdagochtend lag Chester relaxed in een mandje op een stoel, dus ik ging eens voor hem zitten en begon hem aan te halen. Hoewel hij zich in een eerste reactie op een voorpoot opdrukte om weg te schieten, zakte hij bijna onmiddelijk weer luid spinnend terug. Bij het aanhalen en krabbelen vond ik aan de rechterkant van zijn nek iets wat op een korstje van een verwonding leek (de heren bijten elkaar regelmatig "speels"), maar aan de linkerkant zat overduidelijk een teek. Helaas, tegen de tijd dat ik pincet en leesbril had, was Chester weggelopen. Maar, het is duidelijk dat er ongedierte-bestrijding, ook preventief, nodig wordt. Nu nog een tweede moment vinden waarin hij zich laat aanraken, zodat ik die teek kan opruimen en ook de andere kant nog even wat beter bekijken.

's Avonds keek ik toevallig uit het raam en zag Chester met "iets" rondlopen waar een bos bruine veren uitstak. Hij liet me niet dichtbij genoeg komen om te zien wat het was (hij liep mijn tuin in om het te verorberen, schoot naar de tuin van de buren toen ik te dichtbij kwam, en uiteindelijk het huis in), maar het heeft er alle schijn van dat er een vogeltje gesneuveld is. Of dat de eerste was is niet te zeggen, hij verwerkt de prooi blijkbaar wel buiten.

Zaterdag was een drukke dag, maar vanochtend heb ik in ieder geval Pepe en Chester een pipetje vlooienmiddel in hun nekjes kunnen geven.
  zondag 16 juni 2013 @ 14:25:37 #79
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127860745
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 10:50 schreef mvdejong het volgende:
Vrijdagochtend lag Chester relaxed in een mandje op een stoel, dus ik ging eens voor hem zitten en begon hem aan te halen. Hoewel hij zich in een eerste reactie op een voorpoot opdrukte om weg te schieten, zakte hij bijna onmiddelijk weer luid spinnend terug. Bij het aanhalen en krabbelen vond ik aan de rechterkant van zijn nek iets wat op een korstje van een verwonding leek (de heren bijten elkaar regelmatig "speels"), maar aan de linkerkant zat overduidelijk een teek. Helaas, tegen de tijd dat ik pincet en leesbril had, was Chester weggelopen. Maar, het is duidelijk dat er ongedierte-bestrijding, ook preventief, nodig wordt. Nu nog een tweede moment vinden waarin hij zich laat aanraken, zodat ik die teek kan opruimen en ook de andere kant nog even wat beter bekijken.

's Avonds keek ik toevallig uit het raam en zag Chester met "iets" rondlopen waar een bos bruine veren uitstak. Hij liet me niet dichtbij genoeg komen om te zien wat het was (hij liep mijn tuin in om het te verorberen, schoot naar de tuin van de buren toen ik te dichtbij kwam, en uiteindelijk het huis in), maar het heeft er alle schijn van dat er een vogeltje gesneuveld is. Of dat de eerste was is niet te zeggen, hij verwerkt de prooi blijkbaar wel buiten.

Zaterdag was een drukke dag, maar vanochtend heb ik in ieder geval Pepe en Chester een pipetje vlooienmiddel in hun nekjes kunnen geven.
Ik kan je een speciaal tekentangetje aanraden ipv. een pincet. Heb je het beestje te grazen voor de kat het doorheeft. Je schuift het tangetje onder de teek en draait hem eruit. Weet je ook zeker dat er niets is blijven zitten.

Onze katten sprintten weg zodra we met ander gereendschap kwamen aanzetten. Maar dit tangetje werkt perfect. Gewoon een beetje kroelen als ze ergens liggen en dan dat tangetje eronder.

En preventief behandelen is natuurlijk altijd goed. Werkt dat 100%?
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 16 juni 2013 @ 14:29:13 #80
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_127860898
Oh en wat een heerlijke foto's. Wat ben je toch een superbaasje, met je verbrede vensterbank! :o O+

Hoe gaat het met verharen eigenlijk? Moet je met vier katten niet tegen de klippen op stofzuigen?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_127875758
Wat een feelgoodtopic is dit! En compliment voor het geduld wat je opbrengt om de katten op hun eigen tempo te laten wennen aan je.
Zo ik iets ben, ben ik een Hagenaar
  zondag 16 juni 2013 @ 21:19:29 #82
8252 mvdejong
pi_127876448
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 14:25 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik kan je een speciaal tekentangetje aanraden ipv. een pincet. Heb je het beestje te grazen voor de kat het doorheeft. Je schuift het tangetje onder de teek en draait hem eruit. Weet je ook zeker dat er niets is blijven zitten.
Ik kan niet echt overweg met die tangetjes, ik heb zowel stalen als plastic versies geprobeerd. De pincet die ik gebruik heeft hele dunne uiteinden, naaldachtig, en die schuif ik onder de teek, en klaar.

quote:
Onze katten sprintten weg zodra we met ander gereendschap kwamen aanzetten. Maar dit tangetje werkt perfect. Gewoon een beetje kroelen als ze ergens liggen en dan dat tangetje eronder.
Chester was niet echt onder de indruk van de pincet, maar hij kreeg er genoeg van dat ik eerst wegliep voor de pincet, en toen nog eens voor mijn leesbril.

quote:
En preventief behandelen is natuurlijk altijd goed. Werkt dat 100%?
Het preventieve is in eerste instantie voor de vlooien, maar ik heb wel positieve geluiden gehoord over de Advantage die ook tegen teken zou moeten werken.
  zondag 16 juni 2013 @ 21:22:52 #83
8252 mvdejong
pi_127876685
quote:
1s.gif Op zondag 16 juni 2013 14:29 schreef Duderinnetje het volgende:
Oh en wat een heerlijke foto's. Wat ben je toch een superbaasje, met je verbrede vensterbank! :o O+

Hoe gaat het met verharen eigenlijk? Moet je met vier katten niet tegen de klippen op stofzuigen?
Mijn Burmezen verhaarden constant, en met die ondervacht die ze hebben was dat bijna niet weg te zuigen.

Deze jongens hebben in mei duidelijk in een paar weken hun winterjas door een zomerjack vervangen, het leek 3 weken alsof er een deken op de grond lag.
  zondag 16 juni 2013 @ 21:26:07 #84
8252 mvdejong
pi_127876889
Voordat ik ging fietsen lukte het ook nog om Diesel een pipetje Advantage toe te dienen. Het ging met die 3 jongere best makkelijk, ik drukte ze net achter hun schouderbladen op de ondergrond, en na een eerste poging om weg te komen wachtten ze eigenlijk vrij gelaten op wat ging komen.

En bij het eten geven zojuist leken ze niet echt schuchterder geworden.

Nu Cayok nog ...
  maandag 17 juni 2013 @ 13:40:13 #85
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127900107
Wat een leuk topic dit! :Y En dikke _O_ dat je deze 4 heren onder je hoede genomen hebt! :Y
  maandag 17 juni 2013 @ 19:32:05 #86
8252 mvdejong
pi_127914913
Ik kan de laatste tijd Chester en Diesel vaak ook aanhalen als ze ergens rustig liggen; ze hebben wel een eerste reactie om me te mijden, maar meestal is het toch te fijn om daadwerkelijk weg te lopen. Dat ik het initiatief mag nemen is weer een stapje voorruit.

Zojuist deed ik dat bij Diesel, op de klim-/lig-plankjes bij de keuken. Toen ik stopte en een glas cola ging inschenken, sprong hij eraf en begon tegen mijn kuiten te strijken, en hij volgde me naar de bank. Zelfs toen ik hem oppakte om hem naast me neer te zetten, toch iets heel engs, sprong hij niet eens van de bank, en hij was binnen een paar tellen weer terug onder handbereik. Er blijft zo weinig over van de afstandelijkheid.
pi_127915803
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 19:32 schreef mvdejong het volgende:
Ik kan de laatste tijd Chester en Diesel vaak ook aanhalen als ze ergens rustig liggen; ze hebben wel een eerste reactie om me te mijden, maar meestal is het toch te fijn om daadwerkelijk weg te lopen. Dat ik het initiatief mag nemen is weer een stapje voorruit.

Zojuist deed ik dat bij Diesel, op de klim-/lig-plankjes bij de keuken. Toen ik stopte en een glas cola ging inschenken, sprong hij eraf en begon tegen mijn kuiten te strijken, en hij volgde me naar de bank. Zelfs toen ik hem oppakte om hem naast me neer te zetten, toch iets heel engs, sprong hij niet eens van de bank, en hij was binnen een paar tellen weer terug onder handbereik. Er blijft zo weinig over van de afstandelijkheid.
Mooi om te lezen hoe ze steeds meer naar je toe trekken.
I solemnly swear i'm up to no good
  woensdag 19 juni 2013 @ 10:05:41 #88
8252 mvdejong
pi_127977614
Vanochtend stond Diesel niet direct om me heen te draaien toen ik in de keuken verscheen, hij kwam pas na een paar minuten uit de achtertuin. Hij at snel wat, en verdween toen weer, terwijl ik toch met mijn ontbijt naar de huiskamer ging, wat zoals gewoonlijk inhoudt dat er ook wat vleeswaar in de katten verdwijnt.

De reden zag ik na mijn ontbijt : hij was in de achtertuin met een dood spitsmuisje aan het spelen, en toen het begon te regenen kwam hij ermee naar binnen, en bleef onvermoeibaar dat beestje door de kamer gooien (even een probleempje toen hij zo hoog opgooide dat het muisje op de tafel belandde).

Ik weet niet of Diesel zelf de muis gevangen heeft (sommige katten zijn klaar met de prooi als die dood is, en dan mag een andere kat doen wat die wil), maar er is duidelijk aardig wat jacht-instinct en -vaardigheid in de groep. Chester zal het niet geweest zijn, aangezien die zijn prooi wel lijkt op te eten.
  donderdag 20 juni 2013 @ 19:54:37 #89
8252 mvdejong
pi_128047291
Ik heb in de tijd van Julius en Caesar een plankje buiten het bovenraam van mijn tuindeur gemaakt, zodat Caesar, die vaak op het randje zat, wat lekkerder kon gaan liggen. Een weekje later kwam ik erachter dat Julius wel vanaf de dakrand naar het plankje kon springen, maar als het raampje dicht zat niet meer de ruimte had om omhoog te springen. Dus een tweede plankje gemaakt zodat ze ook weer terug het dak op konden.

Ik stapte zojuist even de deur uit om te kijken of ik 1 of meerdere katten kon zien, Gewoonlijk vind ik ze geen van alle, maar nu waren ze allemaal binnen een straal van een metertje bijeen (natuurlijk de broertjes samen op 1 plankje) :

Tegen de tijd dat ik mijn camera klaarhad ging Pepe naar binnen :

[ Bericht 4% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:20:09 ]
pi_128048566
Fijn zo'n knutselbaas(je) ^O^
  zaterdag 22 juni 2013 @ 17:37:14 #91
8252 mvdejong
pi_128122536
't Wordt weer even wat minder weer, dus er wordt meer binnen, en tegen elkaar, geslapen.

3 van de heren op het verbrede kozijn op zolder, nu in de huidige verlengde versie. Nu is er ruimte zat voor 3 om lekker te liggen zonder elkaar zelfs maar te raken, en met een beetje onderling contact passen ze er makkelijk alle 4 op; dat heb ik al meegemaakt, maar ik had toen geen camera bij de hand.

Ik heb op een stoel in de huiskamer een schapenvachtmandje liggen. Dat was wat te dichtbij de bank, en dus mijn persoontje, voor de eerste weken, maar voor Chester is het een van zijn standaard slaapplekjes geworden. Vandaag was het er druk verkeer, en omdat het eigenlijk maar een 1-persoonskats-mandje is, moeten ze er dus in een knusse omhelzing in liggen. Ondanks dat Diesel ook maar een jonkie is, schijnt hij toch een beetje de "grote broer" uit het gezelschap te worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door Guppy op 31-12-2023 19:20:40 ]
  zaterdag 22 juni 2013 @ 17:51:02 #92
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128122910
Leuke foto's! O+
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_128126689
Ik zeg het nog maar een keer: Zo'n leuk topic! O+ En wat fijn dat je knullen zich zo thuis voelen!
  woensdag 26 juni 2013 @ 09:28:48 #94
8252 mvdejong
pi_128269715
Onvoorspelbaarheid, uw naam is "kat".

Cayok moest (en moet) nog steeds zijn pipetje met vlooienmiddel krijgen, en behandeling wordt wat urgenter omdat er een forse teek achter een van zijn oren zit. Maandag-avond toch maar eens geprobeerd daar wat aan te doen. Het enige resultaat van een poging om hem vast te houden is een aantal nare krassen op mijn linkerhand, hij probeerde uit alle macht weg te komen, en uiteindelijk hield ik hem niet meer. Waarna hij het kattenluik uitstoof en ik hem de rest van de avond niet meer heb gezien. Het wel was puur het krabbelen om weg te komen, niet gericht krabben of bijten. Binnenkort nog eens proberen met een grote handdoek.

Ik begon de laatste tijd te denken dat Cayok altijd een afstandelijke kat zou blijven.

Gisteren moest ik even in de vaste kast in de huiskamer zijn, en dat levert altijd een toeloop van katten op die in die kast willen rondsnuffelen. Een paar uur later kwam ik weer in die kast, en trof daar, op een stapel tassen, een relaxed slapende Cayok aan, die was blijkbaar onopgemerkt de kast in geslopen. Mijn verwachting was dat mijn verschijning wel tot een raket-achtige lancering de kast uit zou leiden, maar hij bleef gewoon liggen, en begon zelfs zachte koer-geluidjes te maken. Ik moest hem toch die kast uit hebben, dus de volgende actie was doen alsof ik hem aan wilde raken, wat wel tot een vlucht zou moeten leiden. Nee dus, meneer liet zich aanhalen en onder zijn kinnetje krabben, onder lief gespin. WTF ?!?!?! Na een paar minuten wilde hij toch de kast wel uit, en ik ging nog maar even verder, en pakte hem op en zette hem uit de kast, en ook dat ging onverwacht soepel, hij verstrakte wel, maar geen groot paniek-gedoe.

Er is dus nog hoop dat ook dit oudje uiteindelijk toch wel handtam gaat worden.
  woensdag 26 juni 2013 @ 09:41:48 #95
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128270062
Dat eerste is minder, maar dat 2e klinkt goed *O*
  donderdag 27 juni 2013 @ 19:11:17 #96
8252 mvdejong
pi_128332219
Nou, de interactie met de lokale fauna begint een beetje uit de klauw te lopen.

Ik wist al dat Cayok een teekje had zitten, maar het lijkt er op dat Chester er eentje op zijn schouderblad heeft zitten, en Pepe een hele grote onder zijn kin. Dat wordt heel wat geworstel. Daarnaast vond ik zojuist een heel opgezwollen dood exemplaar op de grond in de huiskamer.

En aan de andere kant zag ik zojuist 3 van de heren in de achtertuin kauwbewegingen maken. Eentje zou nog wat gras voor de spijsvertering aan het grazen kunnen zijn, maar dat is gewoonlijk niet een groeps-activiteit. Een duif verorberen is dat wel.
pi_128334545
Wat een geweldig topic *; en wat hebben z het getroffen O+
  donderdag 27 juni 2013 @ 21:06:24 #98
8252 mvdejong
pi_128337005
Zo, de makkelijkste maar even eerst genomen. Chester ging op zijn standaard lig-plekje op de stoel liggen, en liet zich aanhalen. Een iets fermere greep maakte het vrij makkelijk om de teek, die ook op een erg makkelijke plaats zat, duidelijk te maken dat zijn aanwezigheid ongewenst was.

De duif wordt regelmatig door een of meer van de heren bezocht, en ligt nu ondertussen in meerdere delen verspreid. Ze zijn redelijk makkelijk naar elkaar toe over deze prooi, slecht heel af en toe hoor ik die diepe "dat is van mij" keel-grom.

Wie de duif gesnaaid heeft is niet helemaal duidelijk, een buurman heeft vandaag gezien dat Diesel het op straat op een duif voorzien had, dus het kan zijn dat hij de mighty hunter is, en de prooi voor de zekerheid van de straat/voortuin naar de achtertuin heeft gesleept, maar het zou ook kunnen zijn dat een van de heren de prooi van een buurpoesje (een beestje met een hele reeks dode duiven op haar gewetentje - alsof een kat een geweten zou hebben) heeft bemachtigd.
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:17:24 #99
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_128340556
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 19:11 schreef mvdejong het volgende:
Nou, de interactie met de lokale fauna begint een beetje uit de klauw te lopen.

Ik wist al dat Cayok een teekje had zitten, maar het lijkt er op dat Chester er eentje op zijn schouderblad heeft zitten, en Pepe een hele grote onder zijn kin. Dat wordt heel wat geworstel. Daarnaast vond ik zojuist een heel opgezwollen dood exemplaar op de grond in de huiskamer.

En aan de andere kant zag ik zojuist 3 van de heren in de achtertuin kauwbewegingen maken. Eentje zou nog wat gras voor de spijsvertering aan het grazen kunnen zijn, maar dat is gewoonlijk niet een groeps-activiteit. Een duif verorberen is dat wel.
:o
Het wordt wel erg druk daar inderdaad :D

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:06 schreef mvdejong het volgende:
Zo, de makkelijkste maar even eerst genomen. Chester ging op zijn standaard lig-plekje op de stoel liggen, en liet zich aanhalen. Een iets fermere greep maakte het vrij makkelijk om de teek, die ook op een erg makkelijke plaats zat, duidelijk te maken dat zijn aanwezigheid ongewenst was.

De duif wordt regelmatig door een of meer van de heren bezocht, en ligt nu ondertussen in meerdere delen verspreid. Ze zijn redelijk makkelijk naar elkaar toe over deze prooi, slecht heel af en toe hoor ik die diepe "dat is van mij" keel-grom.

Wie de duif gesnaaid heeft is niet helemaal duidelijk, een buurman heeft vandaag gezien dat Diesel het op straat op een duif voorzien had, dus het kan zijn dat hij de mighty hunter is, en de prooi voor de zekerheid van de straat/voortuin naar de achtertuin heeft gesleept, maar het zou ook kunnen zijn dat een van de heren de prooi van een buurpoesje (een beestje met een hele reeks dode duiven op haar gewetentje - alsof een kat een geweten zou hebben) heeft bemachtigd.
Oewh, een heus mysterie :9
  vrijdag 28 juni 2013 @ 13:10:21 #100
8252 mvdejong
pi_128357242
Ik kom zojuist thuis : dode mus in de huiskamer.

Ik zie trouwens niets meer aan Pepe's keeltje hangen, dus het was misschien toch geen teek (wat rotzooi van die dooie duif, opgedaan tijdens het knagen ?), of dat was die dooie teek die ik op de grond vond, die uiteindelijk toch niet tegen de bestrijdings-middelen kon.

Dat is prettig, want Pepe is momenteel de bangste van het setje, Cayok is afstandelijker maar niet zozeer bang. Toch dit weekeinde maar eens een poging doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')