Het leek er haast op dat er niets te melden zou zijn over deze week, maar het was gisteren best lekker weer, ook 's avonds, dus ik kreeg het idee om maar eens de volgende grote stap te gaan zetten : buitenlopen. Dat werd even vergemakkelijkt doordat na het eten de 3 jongere heren naar boven vertrokken, en ik met Cayok alleen beneden bleef. Zo kon ik het eerst met eentje proberen.
Dus maar eens de deur naar de tuin opengezet, en ben op de tuinbank gaan zitten. Cayok stond al snel in de deur-opening, en stapte ook al snel verder. Hij liep, erg voorzichtig en onderzoekend rond, maar bleef op een gegeven moment een hele tijd achter de vuilnisbakken zitten, waarbij ik alleen zijn achterste zag. Toen ik even opstond om te kijken waarom hij niet verder ging, zag ik dat hij bijna neus aan neus zat met Hummeltje. De naam is tegenwoordig niet meer zo op zijn plaats, Hummeltje is een zeer forse, ongecastreerde, kater van rond 3 jaar oud, behorende bij een buurman op de volgende hoek van het rijtje huizen. Tot mijn aanzienlijke verbazing resulteerde deze ontmoeting niet in hoge ruggen, dikke staarten of gegrom, ze zaten elkaar gewoon rustig te bestuderen. Cayok schrok ervan dat ik opstond en schoot terug naar het vlondertje voor mijn tuindeur, en Hummeltje liep vervolgens langs mijn tuinhek verder, waarop Cayok uiteindelijk toch weer zijn kant op stapte. Toen H. dit merkte kwam hij weer even terug, terwijl hij het soort koerende geluidjes maakte wat mijn heren ook onderling bezigen, helaas was dat wat teveel voor Cayok en begon die te blazen, waarop H. maar weer rustig verder trok.
Toch een wat ongewone situatie dat 2 volwassen katers, waarvan 1 nog intact, elkaar dermate beschaafd bejegenen. Ik weet dat Hummeltje best kan vechten, hij is verantwoordelijk geweest voor het een en ander aan schade aan mijn wijlen Burmees Julius, maar daarbij moet ik aantekenen dat Julius, conform de ras-eigenschappen van een Burmees, extreem territoriaal was, en elke kat die zich op "zijn" terrein bevond, zonder veel voorafgaande dreigementen aanviel. Zwerfkaters van 6+ kg hadden al snel door dat een ommetje beter was dan dat 3,5 kg donkerbruine monstertje te trotseren.
Toen na een tijdje Cayok weer even binnen zat, en ik de deur dichtdeed (ik woon ook op een hoek, en het was guur buiten), kwamen net Pepe en Chester beneden, dus toch maar een dikkere jas aangetrokken en de deur weer geopend, waarop ook deze heren hun eerste verkenningen konden doen.
En, toen ik een kwartier later alles weer binnenhad en de deur dichtdeed, kwam natuurlijk net Diesel ook afzakken, dus toen het hele kwartet nog wat tijd gegeven, waarbij Diesel toch aanvankelijk meer timide was dan de ander drie. Ze zijn nog niet verder geweest dan een meter of 20, en toen er op een gegeven moment iemand langsliep, zat de hele collectie weer in de huiskamer, waarop ik de deur maar weer afsloot.
't was een geslaagd experiment, ze gaan alle 4 duidelijk de buurt rustig aan verkennen, en elke schrik-reactie resulteert in een terugtrekkende beweging richting mijn tuin, en eventueel huis : duidelijk de veilige omgeving voor ze.
Het enige probleem was dat ze het niet eens waren met de gesloten deur, Cayok en Chester hebben om de beurt nog 3 kwartier geprobeerd het kattenluik te forceren.
De komende dagen ga ik ze vaker naar buiten laten, en dan moet ik een beslissing nemen hoe ik het uiteindelijk ga aanpakken. Voor mijn Burmezen, die al 9,5 waren toen ik ze overnam, had ik na wat experimenteren een aanpak waarbij ze binnen zaten als ik langere tijd van huis was, en 's avonds en 's nachts buiten mochten rommelen, wat meestal neerkwam op :
- als ik na mijn werk thuiskwam en het goed weer was slenterden we met zijn drieen wat rond door de buurt;
- als ik eten stond te maken gingen ze nog even een kort rondje buiten doen;
- na het eten zaten we meestal gedrieen de rest van de avond op de bank;
- rond mijn bedtijd gingen ze weer buitenspelen, waarbij de lokale knaagdier-populatie het moeilijk kreeg (verschillende soorten muizen, een mol en een zwarte rat).
Voor de huidige haarbal-collectie zal dat toch anders gaan uitpakken, mogelijk krijgen ze gewoon permanent toegang tot de buitenwereld.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.