abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 maart 2013 @ 11:44:43 #1
371032 GoedeVraag
Het begint met een vraag.
pi_124477726

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

maandag 25 maart 2013 @ 11:45:54 #2
371032 GoedeVraag
pi_124477759
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 10:57 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:

[..]

Als jij niet snapt dat een verlies door de ECB genomen moet worden en dat dit verlies tot een failliete ECB zou leiden waardoor de nationale banken uit het eurosysteem geld bij moeten storten waardoor goud dan pas ertoe doet, tja, dan is het lastig om er inhoudelijk op in te gaan. De vraag van SeLang is dus, heel terecht, hoe wordt de ECB geherkapitaliseerd? Die zou namelijk feitelijk gezien failliet kunnen gaan. Ik ben heel benieuwd.
De ECB staat dus niet los van de rest van het eurosysteem.

Los daarvan heeft de ECB een geldpers.

http://www.z24.nl/analyse(...)_ECB_failliet__.html
  maandag 25 maart 2013 @ 11:48:44 #3
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124477844
Kapitaal kun je niet printen :O

btw: je hebt de OP gesloopt. Ga je die nog fixen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 11:50:09 #4
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_124477891
Goud? Wat is dat?
  maandag 25 maart 2013 @ 11:50:35 #5
371032 GoedeVraag
pi_124477905
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:48 schreef SeLang het volgende:
Kapitaal kun je niet printen :O
Dat maakt niet uit voor faillissement :*

maandag 25 maart 2013 @ 11:51:59 #6
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124477954
Verdiep je anders even in hoe het systeem werkt...
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 11:54:40 #7
371032 GoedeVraag
pi_124478035
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:51 schreef SeLang het volgende:
Verdiep je anders even in hoe het systeem werkt...
....zei de man die niet weet dat het eurosysteem 15% van zijn balans in goud aanhoudt; bijna twee maal zoveel als de buitenlandse reserves.
pi_124478141
IS DE RUST MET DE NOODLENING NU WEER TERUGGEKEERD OP CYPRUS?
Dat lijkt wishful thinking. De Cyprioten kunnen gewoon pinnen en morgen gaan de banken na tien dagen weer open, behalve Bank of Cyprus. Voor vermogende buitenlanders en ondernemers is Cyprus echter een onbetrouwbare partner geworden, schrijft correspondente Marloes de Koning vanmiddag vanuit Nicosia in het Handelsblad. Een massale kapitaalvlucht is volgens analisten onvermijdelijk nu grote rekeninghouders bij de twee zwakste banken extra hard worden getroffen.

“De winstgevende financiële dienstverlening smelt weg, wat blijft erover? Hoeveel overeind blijft van Cyprus als offshore economie en dienstverlener hangt onder meer af van de uitwerking van maatregelen in de komende dagen. De werkloosheid kan volgens een expert zomaar gaan oplopen tot Griekse hoogten als 26 procent van de bevolking. Bij het wegvagen van Laiki gaan duizenden banen verloren.”
NRC
  maandag 25 maart 2013 @ 12:01:52 #9
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124478281
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 11:54 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

....zei de man die niet weet dat het eurosysteem 15% van zijn balans in goud aanhoudt; bijna twee maal zoveel als de buitenlandse reserves.
Ik weet prima hoeveel er in eurosysteem zit. Jammer dat jij het verschil niet begrijpt tussen de ECB en het eurosysteem. Reageer dan gewoon niet!
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 12:03:24 #10
371032 GoedeVraag
pi_124478324
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:01 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik weet prima hoeveel er in eurosysteem zit. Jammer dat jij het verschil niet begrijpt tussen de ECB en het eurosysteem. Reageer dan gewoon niet!

Gaat de ECB wel of niet failliet denk je?
  maandag 25 maart 2013 @ 12:12:40 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124478663
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:03 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Gaat de ECB wel of niet failliet denk je?
We zijn weer terug bij de oorspronkelijke post:

quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:29 schreef SeLang het volgende:

Dat betekent overigens wel (lijkt me) dat de ECB forse verliezen zal moeten gaan slikken op leningen die waren verstrekt aan de failliete banken en op collateral waartegen die waren verstrekt. Aangezien de ECB maar een paar miljard kapitaal heeft is ze misschien zelfs technisch failliet en zal dan moeten worden herkapitaliseerd. Ik ben benieuwd hoe ze dat implementeren. De lidstaten opnieuw geld laten storten? Of wellicht een asset creëren op basis van toekomstige seigniorage inkomsten?
Verder moet je ophouden met die linkdumps en gewoon vragen wat je niet begrijpt (of gewoon zelf je huiswerk doen om domme vragen/ opmerkingen te vermijden).

Ik ben hier wel weer mee klaar trouwens.
Mijn reisverslagen
pi_124478995
Wat ik niet helemaal begrijp is het volgende. Ze beweren nu dat spaarders onder de 100k gespaard zullen blijven. Maar is dat werkelijk zo?

Wat ik begrijp is dat ze de Laiki bank gaan opsplitsen. De spaarders onder 100k worden overgeheveld naar de Bank of Cyprus. De 'slechte' Laiki bank met al het Russisch spaargeld laten ze doodbloeden.

Maar echter, bij de Bank of Cyprus komt er ook een bail-in, ook voor de kleine spaarders. Dijsselbloem zegt hierover: "We want Bank of Cyprus to stay alive and continue, but it needs recapitalisation from senior, junior bondholders, also small savers,"

Hoe valt dit te rijmen met de zin uit het communiqué van vannacht: ''In particular, they
safeguard all deposits below EUR 100.000 in accordance with EU principles.''

Iemand die dit kan uitleggen?
  maandag 25 maart 2013 @ 12:27:27 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124479168
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:22 schreef Breekfast het volgende:
Wat ik niet helemaal begrijp is het volgende. Ze beweren nu dat spaarders onder de 100k gespaard zullen blijven. Maar is dat werkelijk zo?

Wat ik begrijp is dat ze de Laiki bank gaan opsplitsen. De spaarders onder 100k worden overgeheveld naar de Bank of Cyprus. De 'slechte' Laiki bank met al het Russisch spaargeld laten ze doodbloeden.

Maar echter, bij de Bank of Cyprus komt er ook een bail-in, ook voor de kleine spaarders. Dijsselbloem zegt hierover: "We want Bank of Cyprus to stay alive and continue, but it needs recapitalisation from senior, junior bondholders, also small savers,"

Hoe valt dit te rijmen met de zin uit het communiqué van vannacht: ''In particular, they
safeguard all deposits below EUR 100.000 in accordance with EU principles.''

Iemand die dit kan uitleggen?
Dat lijkt mij inderdaad strijdig met elkaar als ze met "small savers" bedoelen <¤100.000
Mijn reisverslagen
pi_124479480
Ben wel benieuwd met welke wraakactie Rusland gaat komen aanzetten.
pi_124479680
De economische transitie van Cyprus staat pas op het punt te beginnen. De gemiddelde Cyprioot zal daar nog jarenlang de gevolgen van merken en hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van zijn toekomstperspectief verliezen.

Beter had die eigen bevolking meteen alle verliezen kunnen nemen, weliswaar met een hevigere crisis in eerste instantie. Nu gaat die harde bodem de komende jaren niet bereikt worden waaruit de economie kan worden opgebouwt. De pijn word door een bailout misschien verkleint (wat niet eens zeker is) maar weliswaar uitgespreid over een zeer lange periode, waardoor de pijn erger aanvoelt.

En het is nog maar de vraag of er over een x tijd niet nog meer geld bij moet (imo een zekerheid).
  maandag 25 maart 2013 @ 12:44:27 #16
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479716
http://www.rtl.nl/%28/act(...)_over_Cyprusdeal.xml

quote:
Rusland des duivels over Cyprusdeal

Rusland is zeer verbolgen over het reddingspaln voor Cyprus. Russische spaarders hebben veel geld bij Cypriotische banken, dat ze vrijwel zeker kwijt zijn.

"Het stelen van wat reeds gestolen is, gaat door", zei premier Dmitri Medvedev tegenover Russische media. Een wat cryptische formulering waar ook nog eens vrij lang op moest worden gewacht. Medvedev doelt waarschijnlijk op al het kapitaal uit Rusland dat naar het 'offshore banking paradijs' Cyprus is weggesluisd. Daar zit veel zwart geld bij maar vorige week gaf Medevedev ook toe dat staatsbedrijven geld op Cyprus hebben gestald.

"Als premier kan Medvedev het natuurlijk niet opnemen voor belastingonduikers en daarom is waarschijnlijk voor deze wat merkwaardige formulering gekozen.", aldus oud RTL-correspondent in Rusland, Reinoud Broekhuijsen. "Dat ze hier in Rusland niet blij mee zijn is wel duidelijk, dit regime is een regime van rijker Rusland en je kan erop rekenen dat heel wat mensen uit de omgeving van Medvedev nu flink wat spaargeld in een zwart gat zien verdwijnen. Bovendien zijn er heel wat staatsbedrijven met een stevig centje op een Cypriotische bank. "
'De EU zal worden bestraft'

Voormalig Kremlin-adviseur Aleksander Nekrassov voorspelde zondag dat Moskou naar manieren zal gaan zoeken om "de EU te straffen". Rusland zou het verlies van de Russische gelden willen wreken op Europese bedrijven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 25 maart 2013 @ 12:47:42 #17
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479824
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:43 schreef piepeloi55 het volgende:
De economische transitie van Cyprus staat pas op het punt te beginnen. De gemiddelde Cyprioot zal daar nog jarenlang de gevolgen van merken en hoogstwaarschijnlijk het grootste deel van zijn toekomstperspectief verliezen.

Beter had die eigen bevolking meteen alle verliezen kunnen nemen, weliswaar met een hevigere crisis in eerste instantie. Nu gaat die harde bodem de komende jaren niet bereikt worden waaruit de economie kan worden opgebouwt. De pijn word door een bailout misschien verkleint (wat niet eens zeker is) maar weliswaar uitgespreid over een zeer lange periode, waardoor de pijn erger aanvoelt.

En het is nog maar de vraag of er over een x tijd niet nog meer geld bij moet (imo een zekerheid).
juist dit, er is nu geen investeerder die iets gaat doen op Cyprus, het is in ene een straatarme regio en het zal ook een problemenkind blijven met torenhoge schulden die nooit en te nimmer kunnen worden terugbetaald en weggevaagd vertrouwen.. Dit had voorkomen kunnen worden door het land gewoon failliet te laten gaan.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 25 maart 2013 @ 12:49:07 #18
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124479863
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat lijkt mij inderdaad strijdig met elkaar als ze met "small savers" bedoelen <¤100.000
de rentevergoeding zal flink omlaag gaan (naar 0%) en er zullen flinke kosten in rekening gebracht worden voor spaarrekeningen zo hoorde ik net.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_124480334
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 12:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
juist dit, er is nu geen investeerder die iets gaat doen op Cyprus, het is in ene een straatarme regio en het zal ook een problemenkind blijven met torenhoge schulden die nooit en te nimmer kunnen worden terugbetaald en weggevaagd vertrouwen.. Dit had voorkomen kunnen worden door het land gewoon failliet te laten gaan.
Dat lijkt mij niet.

Er vallen twee banken om. En Cyprus zit met een staatsschuld van om en nabij de 100%. De VS met 110%, en Japan met 250%. En beiden snel oplopend!
Maar wel de macht en het geld van de EU erachter om dat gas uit de bodem onder dat eiland te halen. En dat is toch echt 'kapitaal' in een carbon-economie!
Daarnaast kan het zijn belastingwetgeving herzien, nu het niet meer aantrekkelijk hoeft te zijn voor de 'Berezovsky's' van deze wereld. Waar vooral Engelsen die zich op Cyprus hebben gevestigd vanwege het 'gunstige klimaat' de dupe van zullen worden.
En tot slot woedt er pal voor de deur een oorlog met potentie, om het zo maar even te noemen. Daar kun je ook leuk aan verdienen als de EU dat embargo opheft, zoals de Engelsen en de Fransen willen om hun eigen wapenindustrie een 'boost' te geven......

Kortom: Zat 'potentie'!
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124480362
-

[ Bericht 99% gewijzigd door Duizend-Bommen op 25-03-2013 13:06:49 (dubbel) ]
"Niets doet meer kwaad in een staat dan dat men list voor wijsheid houdt." (Francis Bacon)
pi_124481724
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 13:05 schreef Duizend-Bommen het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet.

Er vallen twee banken om. En Cyprus zit met een staatsschuld van om en nabij de 100%. De VS met 110%, en Japan met 250%. En beiden snel oplopend!
Maar wel de macht en het geld van de EU erachter om dat gas uit de bodem onder dat eiland te halen. En dat is toch echt 'kapitaal' in een carbon-economie!
Daarnaast kan het zijn belastingwetgeving herzien, nu het niet meer aantrekkelijk hoeft te zijn voor de 'Berezovsky's' van deze wereld. Waar vooral Engelsen die zich op Cyprus hebben gevestigd vanwege het 'gunstige klimaat' de dupe van zullen worden.
En tot slot woedt er pal voor de deur een oorlog met potentie, om het zo maar even te noemen. Daar kun je ook leuk aan verdienen als de EU dat embargo opheft, zoals de Engelsen en de Fransen willen om hun eigen wapenindustrie een 'boost' te geven......

Kortom: Zat 'potentie'!
Jouw cijfers kloppen niet (met de bailout rond de 150% en dan moet de economie niet te fors krimpen en geen extra geld nodig blijken te zijn), maar laten we hopen dat je buiten dat wel gelijk hebt en de economie in Cyprus nu wonderbaarlijk gaat herstellen. Ik geloof daar niet in, de economische transitie staat pas op het punt te beginnen in Cyprus. De gemiddeld bevolking zal vroeg of laat ook beseffen wat ze liever gehad zouden hebben, het ontnemen van alle toekomstperspectief is namelijk erger dan een ''kortstondig" groter verlies.
pi_124482995
Cijfers zijn geduldig. Helaas.

Dat van het ontnemen van toekomstperspectief zie ik niet zo. Als we in ogenschouw nemen wat het gas ons in Nederland heeft gebracht, zonder dat de gemiddelde Nederlander zich dat overigens realiseert, dan ziet de toekomst voor een ingezetene van Cyprus er helemaal niet beroerd uit. Zelfs in de aanloop naar de uiteindelijke winning van dat gas zal er zat activiteit zijn waar je als Cyprioot leuk aan kunt verdienen. Uiteindelijk waarschijnlijk meer dan aan die postbussen van de 'Joodse Maffia', ook wel 'Russen' genoemd.

60 trillion-cubic-feet, te verdelen over 800.000 Cyprioten. Er zullen nog zat Europeanen zijn, in de niet te verre toekomst, die zouden willen dat ze in hun schoenen stonden. Als de EU haar impliciete belofte tenminste waarmaakt, dat ze hun schouders zullen zetten onder het verdedigen van het 'Cypriotische' belang in dat gasveld. Dat nu samenvalt met het 'Europese' belang.

Iets soortgelijks overigens bij Griekenland, waar bij Kreta een identieke gigantische gasbel wordt vermoed. Hillary Clinton kwam direct na het begin van de 'Eurocrisis' al langs in Athene, met in haar gevolg de 'usual suspects' met een Amerikaans paspoort die de Grieken wel wilden 'helpen'.

Dat hele oostelijke deel van de Middellandse en Egeïsche Zee, van Piraeus tot Alexandrië, heeft volgens een groeiend aantal deskundigen, de potentie om uit te groeien tot het nieuwe 'Golfgebied'. Tijd voor Europa om te stoppen met navelstaren, en het hoofd niet langer te laten hangen naar 'sceptici' die zich druk maken om bedragen die ze in de VS, Japan en Engeland dagelijks van de drukpers laten rollen.

pi_124483258
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 09:29 schreef SeLang het volgende:
Die Cyprus "deal" lijkt een goede in zoverre dat men nu kennelijk de senioriteits volgorde respecteert die ook zou gelden bij een faillissement. Dat is een goede zaak.

Dat betekent overigens wel (lijkt me) dat de ECB forse verliezen zal moeten gaan slikken op leningen die waren verstrekt aan de failliete banken en op collateral waartegen die waren verstrekt. Aangezien de ECB maar een paar miljard kapitaal heeft is ze misschien zelfs technisch failliet en zal dan moeten worden herkapitaliseerd. Ik ben benieuwd hoe ze dat implementeren. De lidstaten opnieuw geld laten storten? Of wellicht een asset creëren op basis van toekomstige seigniorage inkomsten?
De verplichtingen aan de ecb van laiki bank worden overgenomen door bank of cyprus
pi_124483403
ben ik de enige die denkt dat de 100.000+ spaarders van laiki bank 100% terugkrijgen? immers de 100.000- spaarders worden overgeheveld naar de bank of cyprus, zodat de uitstaande leningen ruim voldoende zijn om de resterende spaarders terug te betalen, wellicht in 10 jaar tijd dat wel
pi_124484429
quote:
Vrede en welvaart in europa dankzij de euro _O_
  maandag 25 maart 2013 @ 14:58:35 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124484693
Deze jongens balen

Mijn reisverslagen
pi_124484795
bail-in means all funds above 100,000 euros are being seized in order to pay down the liabilities of the bank. in exchange depositors get equity stock in the new bank entity created once all creditors are paid. the stock will likely only be worth 25 - 40% of the original depositor's account. it's at least a 50% haircut and it might be months before depositors can cash out.

deze reaktie komt volgens dicht bij de waarheid

http://www.cnbc.com/id/100585793
pi_124487677
Na een aanvankelijk positieve reactie dook de AEX in de loop van de middag toch in het rood. Beleggers vrezen, nu rijke spaarders bij Cypriotische banken ongenadig hard worden aangepakt, dat grote spaarders tegoeden in Zuid-Europa weghalen. ,,Bovendien gaat er een gerucht dat de Cyprioten zelf uit de euro zouden willen stappen", zegt marktvolger Tim Linger.

iemand hier nog meer info over?
  maandag 25 maart 2013 @ 16:20:15 #29
371032 GoedeVraag
pi_124488061
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 16:10 schreef Automatisch het volgende:

Bovendien gaat er een gerucht dat de Cyprioten zelf uit de euro zouden willen stappen", zegt marktvolger Tim Linger.
Ja, geruchten kunnen de beurs natuurlijk tijdelijk beïnvloeden. Over Griekenland, Italië, Duitsland en nog een hele zwik landen zijn er ook al vaak zulke 'geruchten' geweest. Ik denk dat het ook deze keer niet meer zal blijken dan een gerucht.
pi_124490177
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 16:20 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Ja, geruchten kunnen de beurs natuurlijk tijdelijk beïnvloeden. Over Griekenland, Italië, Duitsland en nog een hele zwik landen zijn er ook al vaak zulke 'geruchten' geweest. Ik denk dat het ook deze keer niet meer zal blijken dan een gerucht.
toch een andere reden: dijsselbloem heeft weer wat gezegd. http://www.nu.nl/economie/3380117/plan-cyprus-blauwdruk.html hij wil een bankrun veroorzaken zo lijkt het.
  maandag 25 maart 2013 @ 17:26:21 #31
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_124490257
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:23 schreef Automatisch het volgende:

[..]

toch een andere reden: dijsselbloem heeft weer wat gezegd. http://www.nu.nl/economie/3380117/plan-cyprus-blauwdruk.html hij wil een bankrun veroorzaken zo lijkt het.
Zoek de verschillen: Dijsselbloem: spaarders kunnen gerust zijn, want Cyprus is uniek
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_124490276
quote:

[..]

juiste woorden op het verkeerde moment, hij verandert de regels van het spel en dat kan je niet maken t.o.v. de gewone man die dit allemaal niet volgt.
pi_124490372
quote:

[..]

Wat een inzichten bij de jongens en meisjes politici 5 tot 6 jaar na de start van de kredietcrisis. Als je de bancaire sector wil verkleinen moet je de banken niet gaan helpen op het moment dat ze om dreigen te vallen.
pi_124490452
quote:
11s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:30 schreef Kowloon het volgende:
Wat een inzichten bij de jongens en meisjes politici 5 tot 6 jaar na de start van de kredietcrisis. Als je de bancaire sector wil verkleinen moet je de banken niet gaan helpen op het moment dat ze om dreigen te vallen.
En de spelregels van senioriteit aanpassen is ook geen goede keuze geweest. Verder vind ik het een goed plan, laat deze bubble maar eens voorgoed barsten, de rekening leggen waar hij hoort en een echte economie opbouwen.
  maandag 25 maart 2013 @ 17:33:37 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124490470
Toch wordt de EU op deze manier wel terug op het goede pad gezet. Terug naar kapitalistische principes en weg met socialisme. Risiconemers draaien weer voor hun eigen verliezen op in plaats van die te socialiseren. Hadden ze dit gelijk aan het begin van de crisis gedaan dan zat de eurozone nu niet in de crisis waar we nu in zitten.
Mijn reisverslagen
pi_124490512
quote:
''Als er een risico is in een bank, zou onze eerst vraag moeten zijn: wat gaan jullie bij de bank eraan doen? Als de bank het niet kan oplossen, praten met de aandeelhouders en obligatiehouders en als dat nodig is de niet verzekerde spaarders.''
Ik snap de vetgedrukte passage overigens niet helemaal. Zijn er verzekerde spaarders? Hij doelt wellicht op het depositogarantiestelsel, maar zelfs bij SNS bleek de draagkracht van de overige banken al te klein om het depositogarantiestelsel uit te voeren in het geval van een faillissement van SNS. Er zijn dus per saldo helemaal geen verzekerde spaarders.
  maandag 25 maart 2013 @ 17:35:19 #37
371032 GoedeVraag
pi_124490515
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:26 schreef BlueRoom het volgende:

[..]

juiste woorden op het verkeerde moment, hij verandert de regels van het spel en dat kan je niet maken t.o.v. de gewone man die dit allemaal niet volgt.
Het lijkt er op dat hij de risico's daar wil neerleggen waar ze ontstaan zijn. Nou is de dat misschien eerder bij de aandeelhouder/bankdirectie dan bij de spaarder, maar hij zet in elk geval een stap om de kosten richting de banken te verschuiven in plaats van richting de belastingbetaler.

Wat de kleine man betreft: die heeft ook nooit gekozen om via oplopende staatsschuld of rollende drukpers te betalen voor het redden van banken.
pi_124490539
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:33 schreef SeLang het volgende:
Toch wordt de EU op deze manier wel terug op het goede pad gezet. Terug naar kapitalistische principes en weg met socialisme. Risiconemers draaien weer voor hun eigen verliezen op in plaats van die te socialiseren. Hadden ze dit gelijk aan het begin van de crisis gedaan dan zat de eurozone nu niet in de crisis waar we nu in zitten.
Ik snap trouwens jouw ECB probleem niet. Ze hebben toch die vordering van 9 miljard op de Bank of Cyprus?
  maandag 25 maart 2013 @ 17:37:58 #39
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124490602
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:35 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Ik snap de vetgedrukte passage overigens niet helemaal. Zijn er verzekerde spaarder? Hij doelt wellicht op het depositogarantiestelsel, maar zelfs bij SNS bleek de draagkracht van de overige banken al te klein om het depositogarantiestelsel uit te voeren in het geval van een faillissement van SNS. Er zijn dus per saldo helemaal geen verzekerde spaarders.
Je kunt nooit garanderen dat het DSG volledig wordt nageleefd als dat geld er domweg niet is. Waar het om gaat is dat je senioriteit respecteert zoals dat ook bij een faillissement zou zijn. Dus verzekerde tegoeden gaan voor onverzekerde tegoeden en bonds.
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 17:47:29 #40
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124490928
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik snap trouwens jouw ECB probleem niet. Ze hebben toch die vordering van 9 miljard op de Bank of Cyprus?
Ze hebben vorderingen op de failliete bank kennelijk overgedaan naar een niet-failliete bank. Hoe dat juridisch kan weet ik niet precies, maar ELA leningen zijn dacht ik preferent boven alles. Hoe het met verdere steun zit en eventueel collateral dat in rook is opgegaan dat weet ik niet. Misschien valt het mee omdat Cyprus zelf nu dus niet default. Ze zullen er wel alles aan hebben gedaan om de ECB buiten schot te houden want als de ECB zou moeten worden herkapitaliseerd heb je een gigantisch politiek probleem.
Mijn reisverslagen
pi_124491172
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:33 schreef SeLang het volgende:
Het hebben van een spaarrekening zou toch het tegenovergestelde moeten zijn van risico's nemen? Ik kan me zo voorstellen dat de uitstroom van kapitaal uit landen als Griekenland, Spanje en Italie weer een vlucht gaat nemen na deze woorden van Dijsselbloem. Een paar dagen geleden werd nog beweerd dat Cyprus een volstrekt uniek geval was.
pi_124491294
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:37 schreef SeLang het volgende:
Je kunt nooit garanderen dat het DSG volledig wordt nageleefd als dat geld er domweg niet is. Waar het om gaat is dat je senioriteit respecteert zoals dat ook bij een faillissement zou zijn. Dus verzekerde tegoeden gaan voor onverzekerde tegoeden en bonds.
Nu ik er nog er over nadenk. Volgens mij is het DGS een externe aangelegenheid, een afspraak tussen banken onderling onder leiding van de centrale bank. Als een bank failliet gaat, of je simuleert een faillissement voor mijn part, dan senioriteit volgens mij gewoon (1) lonen en premieafdrachten van werknemers, (2) schulden aan overheidspartijen zoals de belastingdienst, (3) normale crediteuren (volgens mij vallen spaartegoeden daar gewoon onder, ook al is het DGS er deels op van toepassing), (4) vermogensverschaffers en (5) achtergestelde vermogensverschaffers. Het DGS werkt door de overige deelnemende banken te dwingen de vorderingen van de spaarders <100k over te nemen. Vervolgens kunnen de overige deelnemende banken de vorderingen in normale volgorde van senioriteit opeisen bij de bank die failliet is gegaan. Zo is het dacht ik bij DSB gegaan.
  maandag 25 maart 2013 @ 18:02:57 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124491387
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:55 schreef Budapestenaar het volgende:

[..]

Het hebben van een spaarrekening zou toch het tegenovergestelde moeten zijn van risico's nemen? Ik kan me zo voorstellen dat de uitstroom van kapitaal uit landen als Griekenland, Spanje en Italie weer een vlucht gaat nemen na deze woorden van Dijsselbloem. Een paar dagen geleden werd nog beweerd dat Cyprus een volstrekt uniek geval was.
Een onverzekerd niet-achtergesteld spaartegoed staat normaal gesproken gelijk aan senior bonds, dus in zoverre neem je daar een (beperkt) risico mee.

Zoals ik al vaak heb geschreven zit de fout natuurlijk in die politiek van pappen en nathouden, extend and pretend, markt-to-myth, etc. Want daardoor heeft het probleem zo groot kunnen groeien. Normaal gesproken leg je een bank direct stil als het eigen vermogen negatief dreigt te worden en dan lopen de spaartegoeden nauwelijks risico. Je moet dus weer terug naar die oude normale situatie.
Mijn reisverslagen
pi_124491534
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Een onverzekerd niet-achtergesteld spaartegoed staat normaal gesproken gelijk aan senior bonds, dus in zoverre neem je daar een (beperkt) risico mee.

Zoals ik al vaak heb geschreven zit de fout natuurlijk in die politiek van pappen en nathouden, extend and pretend, markt-to-myth, etc. Want daardoor heeft het probleem zo groot kunnen groeien. Normaal gesproken leg je een bank direct stil als het eigen vermogen negatief dreigt te worden en dan lopen de spaartegoeden nauwelijks risico. Je moet dus weer terug naar die oude normale situatie.
Dijnselbloem zegt dit toch eigenlijk ook? Tenminste deels.
pi_124491911
Dit zijn echt major gamechangers, de perceptie dat de autoriteiten altijd inspringen a.k.a. de ''almachtige autoriteit'' is nu een beetje stuk. Tenminste in Europa, maar dit zal een globale impact krijgen. Ik heb altijd beschouwd dat het barsten van deze perceptie een van de hoofdredenen zal zijn van het barsten van de huidige bubble. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, dat zal niet vandaag op morgen zijn.
  maandag 25 maart 2013 @ 18:18:31 #46
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124491923
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 17:59 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Nu ik er nog er over nadenk. Volgens mij is het DGS een externe aangelegenheid, een afspraak tussen banken onderling onder leiding van de centrale bank. Als een bank failliet gaat, of je simuleert een faillissement voor mijn part, dan senioriteit volgens mij gewoon (1) lonen en premieafdrachten van werknemers, (2) schulden aan overheidspartijen zoals de belastingdienst, (3) normale crediteuren (volgens mij vallen spaartegoeden daar gewoon onder, ook al is het DGS er deels op van toepassing), (4) vermogensverschaffers en (5) achtergestelde vermogensverschaffers. Het DGS werkt door de overige deelnemende banken te dwingen de vorderingen van de spaarders <100k over te nemen. Vervolgens kunnen de overige deelnemende banken de vorderingen in normale volgorde van senioriteit opeisen bij de bank die failliet is gegaan. Zo is het dacht ik bij DSB gegaan.
Ja hier op Fok is al eens een discussie over geweest in hoeverre de overheid verplicht is het DSG na te leven. Heb je een vordering op de aan het aan het DSG deelnemende banken, op de overheid, of op de centrale bank? M.a.w. is een verzekerd spaartegoed even veilig als een staatsobligatie?

Maar hoe dat juridisch precies in elkaar steekt is voor deze situatie niet relevant imo. Waar het om gaat is de perceptie of verzekerde spaartegoeden veilig zijn. Dit dient namelijk een doel (stabiliteit) en als je dat intact wilt laten dan mag er dus geen twijfel bestaan over die garantie.

Overigens is (of wordt) de interventiewet zo dat de minister beslag kan leggen op assets van een bank als verzekerde tegoeden in gevaar dreigen te komen. Het besluit van vorige week was daarom nogal inconsistent (en voor mij aanleiding voor een mail aan de minister). Het laatste besluit zet verzekerde spaartegoeden weer vooraan en dat is consistent, al is een groot deel van de schade nu al gedaan.
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 18:20:02 #47
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124491986
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dijnselbloem zegt dit toch eigenlijk ook? Tenminste deels.
Precies. En ik ben daar blij om dat we deze principes weer in ere herstellen. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om uit deze crisis te komen. Dus wat dit betreft mijn complimenten aan Dijsselbloem.
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 18:26:08 #48
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124492239
Dit nieuwe (eigenlijk oude :') ) beleid kan overigens voorlopig wel zorgen voor heel wat hobbels in de weg. Het zou me niks verbazen als de ECB extra LTRO's moet gaan doen om de kapitaalvlucht uit zwakkere banken/ landen te compenseren....
Mijn reisverslagen
pi_124492421
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 14:58 schreef SeLang het volgende:
Deze jongens balen

[ afbeelding ]
Met de huidige goudprijs zal dat balen wel meevallen. :')
pi_124492549
Wanneer gaan Dijsselbloem en co een overlegje houden over Slovenië? Daar gaat het ook niet echt best schijnt het :')
pi_124493975
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:33 schreef ArnosL het volgende:
Wanneer gaan Dijsselbloem en co een overlegje houden over Slovenië? Daar gaat het ook niet echt best schijnt het :')
Het gaat nergens echt lekker, toch? Economisch gesproken? Het hele punt is, dat als we in de EU/Eurozone proberen alle banktegoeden met een overheidsgarantie af te dekken, het eindpunt van de 'crunch' ligt in die landen die de grootste 'bank-sector' hebben. Lees: Nederland. Als de banken HIER 'gaan', zitten we met een collectieve schuld van vier tot vijfmaal ons BBP. En zonder 'échte' economie, want die hebben we geëxporteerd naar lage-lonen landen.
Tegelijk zijn we juist ook exact dáárom volstrekt aangewezen op een zo 'open' mogelijke economie. Dus een 'Eurozone'.
Als iedereen die geld heeft geleend van Nederlandse banken en pensioenfondsen zegt: 'Screw you! And the horse you rode in on...', dan zijn niet ZIJ het haasje. Maar WIJ.
pi_124494585
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:08 schreef Duizend-Bommen het volgende:

[..]

Het gaat nergens echt lekker, toch? Economisch gesproken? Het hele punt is, dat als we in de EU/Eurozone proberen alle banktegoeden met een overheidsgarantie af te dekken, het eindpunt van de 'crunch' ligt in die landen die de grootste 'bank-sector' hebben. Lees: Nederland. Als de banken HIER 'gaan', zitten we met een collectieve schuld van vier tot vijfmaal ons BBP. En zonder 'échte' economie, want die hebben we geëxporteerd naar lage-lonen landen.
Tegelijk zijn we juist ook exact dáárom volstrekt aangewezen op een zo 'open' mogelijke economie. Dus een 'Eurozone'.
Als iedereen die geld heeft geleend van Nederlandse banken en pensioenfondsen zegt: 'Screw you! And the horse you rode in on...', dan zijn niet ZIJ het haasje. Maar WIJ.
Nederland heeft meer paarden waar het op kan wedden. De bankensector is flink, maar de landbouw en glas/tuinbouw is ook erg groot. De echte lopende band productie in fabrieken is wel grotendeels geëxporteerd inderdaad.

Wat de Eurozone Nederland gebracht heeft blijf ik me afvragen. De Nederlandse consument is er de laatste jaren alleen maar in koopkracht achteruit gegaan en de komende jaren wordt dat ook nog niet beter. De landen waar ingegrepen wordt gaan er minimaal de komende tien jaar keihard op achteruit. Die hele economieën worden kapot bezuinigd, het vertrouwen wordt in de afgrond gemikt en uiteindelijk worden de landen opgezadeld met leningen die ze bij lange na niet af kunnen gaan betalen.

Dat het Nederlandse vertrouwen in de Euro beroerd is, heeft ook met bovenstaande te maken. Dalende huizenprijzen helpen ook niet echt natuurlijk.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:24:50 #53
38496 Perrin
pi_124494592
Vers van de pers:
quote:
Dijsselbloem: redding Cyprus geen blauwdruk maar specifiek geval

Cyprus is een specifiek geval en er is geen sprake van modellen of 'blauwdrukken'. Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem heeft dat maandag in een verklaring laten weten.

Aanleiding voor de verklaring is de commotie die was ontstaan door een interview dat Dijsselbloem maandag had gegeven aan persbureau Reuters en aan de Financial Times. Daarin was sprake van het reddingsplan voor Cyprus als blauwdruk voor de rest van de Europese bankensector. De interviews bij Reuters en FT leidden tot een daling van de Europese effectenbeurzen. Vooral de financiële aandelen daalden hard.

'Cyprus is een specifiek geval met uitzonderlijke uitdagingen die de reddingsmaatregelen vroegen waarover we het gisteren eens zijn geworden. Macro-economische aanpassingsprogramma's zijn maatwerk voor de situatie waar het betreffende land zich in bevindt en modellen of blauwdrukken worden niet gebruikt', aldus de verklaring van Dijsselbloem.

Pijn
in het interview met Reuters zegt Dijsselbloem onder meer: Wat we afgelopen nacht hebben gedaan is wat ik noem het terugbrengen van risico's', zei hij. 'Als er een risico is in een bank, zou onze eerst vraag moeten zijn: wat gaan jullie bij de bank eraan doen? Als de bank het niet kan oplossen, praten met de aandeelhouders en obligatiehouders en als dat nodig is de niet verzekerde spaarders.'

Dijsselbloem geeft volgens Reuters in het interview toe dat dit een nieuwe strategie is binnen de Eurozone. Een neveneffect moet zijn dat het Europese noodfonds niet gebruikt gaat worden om banken te herkapitaliseren. 'De aanpak moet zijn om de banken in de banken eerst aan te pakken, voordat gekeken wordt naar publiek geld. Banken moeten in principe in staat zijn zichzelf te redden, of tenminste zichzelf te herstructureren of zichzelf zoveel mogelijk te herkapitaliseren. Volgens Dijsselbloem zal dit leiden tot een nieuw risicobesef bij investeerders. 'Die zullen realiseren dat het nemen van risico's misschien pijn kan doen.'
:? :? :?
pi_124494655
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:24 schreef Perrin het volgende:

[..]

:? :? :?
Dat probeert ie mooi even snel te herstellen, na vanmiddag het vertrouwen van consumenten in heel de Eurozone even plat te hebben gegooid. Het zal alleen niet veel effect hebben denk ik.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:27:54 #55
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124494720
Mijn reisverslagen
pi_124494763
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 18:33 schreef ArnosL het volgende:
Het lijkt me dat ze (en dan vooral Merkel) dat liever even uitstellen, bij voorkeur tot na de Duitse verkiezingen.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:28:40 #57
38496 Perrin
pi_124494766
Lijkt me niet helemaal het juiste moment om onduidelijk te zijn of 'oeps, ongelukje'-foutjes te maken.. :{
  maandag 25 maart 2013 @ 19:29:57 #58
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124494833
Maar eigenlijk vreemd dat iedereen nu zo paniekerig loopt te doen want wat Dijsselbloem zegt was voordat deze eeuwigdurende bailout bonanza begon allemaal heel normaal... Verwacht men dan dat de belastingbetaler voor eeuwig iedereen bailouts blijft geven?
Mijn reisverslagen
pi_124494893
quote:
10s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:29 schreef SeLang het volgende:
Maar eigenlijk vreemd dat iedereen nu zo paniekerig loopt te doen want wat Dijsselbloem zegt was voordat deze eeuwigdurende bailout bonanza begon allemaal heel normaal...
** perceptie ** almachtige autoriteiten ** laten ze niet gebeuren ** POP **
  maandag 25 maart 2013 @ 19:31:56 #60
38496 Perrin
pi_124494945
quote:
10s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:29 schreef SeLang het volgende:
Maar eigenlijk vreemd dat iedereen nu zo paniekerig loopt te doen want wat Dijsselbloem zegt was voordat deze eeuwigdurende bailout bonanza begon allemaal heel normaal... Verwacht men dan dat de belastingbetaler voor eeuwig iedereen bailouts blijft geven?
Ach, spaarders zijn een subset van belastingbetalers. Ik heb liever dat men eens wat doet aan een financieel systeem wat lapmiddel na lapmiddel nodig heeft.
  maandag 25 maart 2013 @ 19:32:01 #61
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124494950
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:31 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

** perceptie ** almachtige autoriteiten ** laten ze niet gebeuren ** POP **
Hier in Europa wordt daar nu een begin mee gemaakt ja. Nu de rest nog...
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 19:32:41 #62
38496 Perrin
pi_124494989
quote:
* * * Cue to Diesel-Boom, sitting in his desk, phone ringing: Ring Ring Ring * * *

Diesel-BOOM: "Hello.... Oh Hi Goldman, how are the tentacles hang.."

* * * Interrupted... screaming heard in earpiece * * *

Diesel-BOOM: "You want me to do what... You want me to RETRACT an on the record interview with two major publications... But...But..."

* * * Interrupted again... Long silence... listening intently.... Beads of sweat forming on forehead * * *

Diesel-BOOM: "Oh.... Dear Lord.... I see.... Ok Then.... Done."

* * * Click, fade to black * * *
(via ZH)
  maandag 25 maart 2013 @ 19:33:07 #63
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124495008
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ach, spaarders zijn een subset van belastingbetalers. Ik heb liever dat men eens wat doet aan een financieel systeem wat lapmiddel na lapmiddel nodig heeft.
Maar dat doen ze nu toch ook? Slechte leningen kunnen nu worden afgeschreven, aandeelhouders zijn hun geld kwijt en bondholders zijn een deel van hun geld kwijt.

Het trieste is dat ze er zolang mee hebben gewacht. Het probleem is daardoor veel groter gegroeid dan het had kunnen zijn. Spaarders hadden niet zoveel hoeven verliezen.
Mijn reisverslagen
  maandag 25 maart 2013 @ 19:34:22 #64
38496 Perrin
pi_124495088
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:33 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar dat doen ze nu toch ook? Slechte leningen kunnen nu worden afgeschreven, aandeelhouders zijn hun geld kwijt en bondholders zijn een deel van hun geld kwijt.
Yep.. op Cyprus. Nu de rest van de wereld nog :P
pi_124495361
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:26 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dat probeert ie mooi even snel te herstellen, na vanmiddag het vertrouwen van consumenten in heel de Eurozone even plat te hebben gegooid. Het zal alleen niet veel effect hebben denk ik.
Stel je niet aan zeg :D . De reactie van de markten is ook niet meer dan lauw geweest...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_124495411
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Stel je niet aan zeg :D . De reactie van de markten is ook niet meer dan lauw geweest...
Dacht je dat er nog veel mensen vertrouwen hebben in de Eurozone? Het greintje vertrouwen dat er nog was is nu wel zo'n beetje weg hoor :)
pi_124496193
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:38 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Dacht je dat er nog veel mensen vertrouwen hebben in de Eurozone? Het greintje vertrouwen dat er nog was is nu wel zo'n beetje weg hoor :)
Als dat zo was, wás er al lang geen Eurozone meer.

Ik vind dat Dijsselbloem verstandige praat verkondigt, tijd dat mensen zich ook weer eens gaan realiseren dat je altijd risico loopt en daar ook pijn van kan hebben.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_124497042
quote:
3s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Als dat zo was, wás er al lang geen Eurozone meer.

Ik vind dat Dijsselbloem verstandige praat verkondigt, tijd dat mensen zich ook weer eens gaan realiseren dat je altijd risico loopt en daar ook pijn van kan hebben.
In Europa had afgelopen januari nog maar 18% van de inwoners vertrouwen in de Euro. Dat was dus voor de huidige problematiek van de afgelopen weken. In Duitsland is er een nieuwe Eurosceptische partij gevormd die het volgens de peilingen behoorlijk goed gaat doen in de komende verkiezingen. Als daar de basis steeds kleiner wordt is er al helemaal geen peiler meer onder de Euro.

Wat mij betreft is het als volgt: Als er geen vertrouwen in is, is het beter om er mee te stoppen.
pi_124497406
Dijsselbloem is niet bepaald lekker aan het communiceren zeg :')
pi_124500116
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:05 schreef ArnosL het volgende:

[..]

In Europa had afgelopen januari nog maar 18% van de inwoners vertrouwen in de Euro. Dat was dus voor de huidige problematiek van de afgelopen weken. In Duitsland is er een nieuwe Eurosceptische partij gevormd die het volgens de peilingen behoorlijk goed gaat doen in de komende verkiezingen. Als daar de basis steeds kleiner wordt is er al helemaal geen peiler meer onder de Euro.

Wat mij betreft is het als volgt: Als er geen vertrouwen in is, is het beter om er mee te stoppen.
Ah, je bent gewoon een hardcore-EU-hater. Dat verklaart je dramaqueen gedrag over het consumentenvertrouwen :+
  maandag 25 maart 2013 @ 21:01:01 #71
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_124500521
quote:

Als daar de basis steeds kleiner wordt is er al helemaal geen peiler meer onder de Euro.

peiler? zei de taalnazi
http://www.onzetaal.nl/taaladvies/advies/pijler-peiler
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_124500536
quote:
6s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:54 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ah, je bent gewoon een hardcore-EU-hater. Dat verklaart je dramaqueen gedrag over het consumentenvertrouwen :+
Cijfers liegen niet, maar ik ben wel een Euro hater ja :+

quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:01 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

peiler? zei de taalnazi
Foutje, kan gebeuren.
  maandag 25 maart 2013 @ 21:12:44 #73
371032 GoedeVraag
pi_124501179
quote:

[..]

In Europa had afgelopen januari nog maar 18% van de inwoners vertrouwen in de Euro.
Hoe betrouwbaar is die statistiek?
  maandag 25 maart 2013 @ 21:13:20 #74
371032 GoedeVraag
pi_124501211
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:31 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat zouden ze moeten doen?
pi_124501308
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:12 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Hoe betrouwbaar is die statistiek?
http://www.spitsnieuws.nl(...)r-vertrouwen-in-euro

Eurobarometer van de Europese Commissie. Ik ga er dus vanuit dat het betrouwbare statistiek is :)
  maandag 25 maart 2013 @ 21:16:39 #76
38496 Perrin
pi_124501444
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:13 schreef GoedeVraag het volgende:

[..]

Wat zouden ze moeten doen?
Iets beters verzinnen dan van brandje naar brandje hollen.
pi_124503082
Wat ik wel komisch vind is dat een paar dagen terug de Cypriotische Kerk heel patriottisch haar hele vermogen aanbood ter redding van het vaderland, maar vandaag zit te huilen over het verliezen van ¤100 mln.
pi_124503374
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:42 schreef HiZ het volgende:
Wat ik wel komisch vind is dat een paar dagen terug de Cypriotische Kerk heel patriottisch haar hele vermogen aanbood ter redding van het vaderland, maar vandaag zit te huilen over het verliezen van ¤100 mln.
Eens, zelfs de Russische rijken blijven stil.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  maandag 25 maart 2013 @ 21:57:22 #79
38496 Perrin
pi_124504023
„Können Sie nachts noch ruhig schlafen?“

Duitse krant boos op geinterviewde Franse bankenbaas..
  maandag 25 maart 2013 @ 21:57:55 #80
371032 GoedeVraag
pi_124504076
quote:
2s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:14 schreef ArnosL het volgende:

[..]

http://www.spitsnieuws.nl(...)r-vertrouwen-in-euro

Eurobarometer van de Europese Commissie. Ik ga er dus vanuit dat het betrouwbare statistiek is :)
Ja, dat zou je denken, al gaat het hier wel om de interpretatie van een derde partij (RTL).

Ik vond de waarde van 18% nog niet terug, maar heb ook niet heel lang gezocht.

http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/eb_arch_en.htm

Overigens wel erg opmerkelijk dat er overal in Europa zoveel gespaard wordt als het vertrouwen echt maar 18% zou zijn. Zijn alle mensen die euros niet vertrouwen die dingen toch op een bankrekening aan het verzamelen?
  maandag 25 maart 2013 @ 22:47:35 #81
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124506895
Jeroen wist de euro vandaag goed omlaag te praten.

quote:
Euro omlaag na uitspraken Dijsselbloem

De euro daalde maandag tot het laagste niveau ten opzichte van de dollar in 4 maanden tijd, nadat uitspraken van Eurogroepvoorzitter Jeroen Dijsselbloem voor verwarring hadden gezorgd op de Europese beurzen.

De Europese munt zakte tot 1,2850 dollar, de laagste stand sinds 22 november vorig jaar. Eerder lag de munt nog op ruim 1,30 dollar door optimisme over het reddingsplan voor Cyprus.

In twee interviews voor persbureau Reuters en de Financial Times was sprake van het reddingsplan voor Cyprus als blauwdruk voor de rest van de Europese bankensector.

Later zei Dijsselbloem in een verklaring dat Cyprus een specifiek geval is en er geen sprake is van modellen of 'blauwdrukken'.
Say what?
pi_124507665
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:11 schreef Breekfast het volgende:
Dijsselbloem is niet bepaald lekker aan het communiceren zeg :')
je kan je afvragen of dat echt belangrijk is, zolang de lucht maar uit de luchtbel gaat vind ik het allemaal prima :Y
  maandag 25 maart 2013 @ 23:04:13 #83
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_124507671
terwijl hij best een punt heeft.. :-) Leuke tegenlicht docu trouwens vanavond over de offshore geldmarkt!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_124507980
Iedereen vond toch dat banken failliet moesten kunnen gaan en niet eindeloos aan het staatsinfuus moesten hangen. Nu gebeurd het en is er weer veel kritiek, wat opzich logisch is. Zou Dijsselbloem de wat warrige genie zijn die de crisis gaat oplossen..
  maandag 25 maart 2013 @ 23:30:22 #85
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124508778
Men is anders tot nu toe niet al te positief over hem:

quote:
Dijsselbloem mikpunt van kritiek

Toegevoegd: maandag 25 mrt 2013, 22:24
Update: maandag 25 mrt 2013, 22:40

Minister Dijsselbloem is met zijn uitspraken over een 'Cypriotische blauwdruk' internationaal het mikpunt van kritiek geworden. Terwijl de reacties in Nederland nog mild zijn, vegen buitenlandse commentatoren de vloer aan met de voorzitter van de Eurogroep.

Dijsselbloem deed zijn omstreden uitspraken vanmiddag in een interview met Reuters en de Financial Times. Hij zei dat het reddingsplan voor Cyprus, waarbij grote spaarders moeten inleveren om een bank overeind te houden, een blauwdruk is voor volgende reddingsoperaties.

'Onvoorzichtige praatjes'
Op de beurzen was meteen een dip in de koersen te zien. Als spaargeld nergens meer veilig is, kan overal een bankrun ontstaan, zo vrezen beleggers. Even later kwam Dijsselbloem met een verklaring waarin hij zijn uitspraken terugnam. Cyprus is een uniek geval, schreef hij. Zeker geen blauwdruk dus.

"Dijsselbloem, besef dat onvoorzichtige praatjes levens kosten", schrijft Financial Times-columnist Paul Murphy in een blog. "En het wordt tijd dat ze jou je baan kosten."

'Verbale bom'
MarketWatch, een site van de Wall Street Journal, schrijft dat Dijsselbloem een "verbale bom" heeft laten vallen op de financiële markten. Wel een goede manier om ervoor te zorgen dat iedereen over je praat, staat erbij.

Reuters-journalist Felix Salmon schreef een blog onder de titel 'The Dijsselbloem Principle'. Dat principe houdt volgens hem in dat spaarders in feite beleggers zijn, die geld steken in instanties die dat misschien niet kunnen terugbetalen. Hij noemt het interview van vanmiddag "een schoolvoorbeeld van politieke incompetentie".

'Niet handig'
In de Nederlandse politiek wordt tot nu toe een stuk voorzichtiger gereageerd. CDA-Kamerlid Van Hijum noemt de communicatie van Dijsselbloem "weinig gelukkig" en SP-Kamerlid Merkies vindt zijn optreden "niet handig". Volgens Merkies valt deze misstap in het niet bij Dijsselbloems "flater van vorige week", toen ook alle kleinere spaartegoeden in de eurozone op het spel leken te staan.
NOS
Say what?
pi_124509001
quote:
Dat principe houdt ... in dat spaarders in feite beleggers zijn, die geld steken in instanties die dat misschien niet kunnen terugbetalen
daar is natuurlijk wel degelijk wat voor te zeggen
  maandag 25 maart 2013 @ 23:35:39 #87
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_124509019
Verwarring alom

quote:
Banken Cyprus toch nog niet open

Toegevoegd: maandag 25 mrt 2013, 23:01

De banken op Cyprus gaan morgen toch nog niet open. De centrale bank van Cyprus heeft bekendgemaakt dat ze nog tot en met woensdag gesloten blijven.

Eerder vandaag werd gemeld dat de meeste banken morgen weer open zouden gaan, nu er overeenstemming is over een reddingsplan voor Cyprus. Het gevaar voor een bankrun zou daarmee geweken zijn.

Alleen de Bank of Cyprus en de Laiki Bank, de twee grootste banken, zouden tot donderdag gesloten blijven. Die banken worden grondig gereorganiseerd en zijn daarom gevoeliger voor een bankrun.

Waarom de autoriteiten nu toch besloten hebben om alle banken nog twee dagen gesloten te houden, is nog onduidelijk.
NOS
Say what?
pi_124509186
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:11 schreef Bombshell het volgende:
Iedereen vond toch dat banken failliet moesten kunnen gaan en niet eindeloos aan het staatsinfuus moesten hangen. Nu gebeurd het en is er weer veel kritiek, wat opzich logisch is. Zou Dijsselbloem de wat warrige genie zijn die de crisis gaat oplossen..
Als je banken gewoon failliet laat gaan en de rekening legt waar hij hoort heb je aanvankelijk een grotere crisis, op termijn is het echter onderdeel van de enige echte duurzame oplossing. De waan van de dag zal dus altijd roepen dat het niet goed is om te doen, maar wil je anders nog jaren blijven doorsukkelen, het kaartenhuis blijven stutten met een hoog toekomstig prijskaartje? Zodat over 4 jaar blijkt dat we nog steeds niet uit de crisis zijn?

Het werken naar een duurzame oplossing is een bittere pil en een crisis is dan onvermijdelijk. Er is geen easy way out. Ik snap de kritiek op Dijsselbloem dan ook niet zo, misschien zijn zijn uitspraken niet 'handig'. Ze zijn in ieder geval wel eerlijk en het verhaal consistent imo.
pi_124509228
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:30 schreef UpsideDown het volgende:
Men is anders tot nu toe niet al te positief over hem:

[..]

NOS
Heb net bij Pauw en Witteman gekeken, volgens mij luisteren de journalisten gewoon niet goed naar wat hij zegt. Hij kwam met een heel consistent verhaal. Als er paniek is op de financiële markten/sector, zoals in 2008 na Lehman, dan springt de overheid bij. Als er geen echte paniek is op de financiële markten/sector, dan is Dijsselbloem voorstander van het hanteren van de normale situatie zoals bij een echt faillissement. Met andere woorden, een blauwdruk is er niet want de aanpak is afhankelijk van de situatie van het moment waarop de ingreep nodig is.
pi_124509393
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:39 schreef piepeloi55 het volgende:
Het werken naar een duurzame oplossing is een bittere pil en een crisis is dan onvermijdelijk. Er is geen easy way out. Ik snap de kritiek op Dijsselbloem dan ook niet zo, misschien zijn zijn uitspraken niet 'handig'. Ze zijn in ieder geval wel eerlijk en het verhaal consistent imo.
Mee eens, sommige partijen vinden het misschien vervelend nieuws maar ja, dat is hun eigen probleem.
pi_124509484
quote:
14s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:44 schreef Kowloon het volgende:
Mee eens, sommige partijen vinden het misschien vervelend nieuws maar ja, dat is hun eigen probleem.
Het geeft aan in welke economische vervreemde wereld we leven met een perceptie van almachtige autoriteiten die alles menen te kunnen sturen. Het is al erg genoeg dat we dit jaren hebben moeten aanschouwen/slikken en daarmee de toekomstige rekening enkel verhoogd hebben. Imo is het gewoon genoeg geweest, het (stimulerende/bailout) beleid heeft gefaald. Laten we het maar eens op deze manier proberen.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 00:01:17 #92
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_124510078
Ze zeggen letterlijk dat ze van 'bail out' naar 'bail in' gaan. Zo hoort het wel. Historisch werden de bankiers gewoon onthoofd in zo'n situatie, doordat de klanten woedend waren. We zijn wel wat dichterbij dit scenario.

Op dit moment zou je eigenlijk gewoon een kluis moeten kopen en spaargeld moeten gaan aantrekken. Grappig dat ik alleen maar reclame's van ING zie op de tv.

Het probleem met mijn businessplan is dat je ook meteen voor je eigen beveiliging mag zorgen, ik zou dat niet toevertrouwen aan de overheid, want dan heb je ook weer net niks..
pi_124510982
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Heb net bij Pauw en Witteman gekeken, volgens mij luisteren de journalisten gewoon niet goed naar wat hij zegt. Hij kwam met een heel consistent verhaal. Als er paniek is op de financiële markten/sector, zoals in 2008 na Lehman, dan springt de overheid bij. Als er geen echte paniek is op de financiële markten/sector, dan is Dijsselbloem voorstander van het hanteren van de normale situatie zoals bij een echt faillissement. Met andere woorden, een blauwdruk is er niet want de aanpak is afhankelijk van de situatie van het moment waarop de ingreep nodig is.
Daar gaat het niet om. Ik geloof best dat hij een consistent en logisch verhaal heeft. Maar als eurogroep voorzitter moet je toch de politieke intuïtie hebben dat het uiterst dom is om vlak na de Cyprus deal vergelijkingen te maken met toekomstige reddingsoperaties voor banken en de gelijkenissen die zulke deals moeten gaan hebben met de Cyprus case.

Daarnaast denk ik dat het beter is als Weekers meer taken op zich neemt want Dijsselbloem lijkt behoorlijk oververmoeid. Ik snap ook werkelijk niet hoe Junçker, als premier van Luxemburg, die baan zo lang heeft combineren. Het lijkt me een aanslag op je fysieke gesteldheid.
pi_124511026
Ik snap niet waarom ze nu zo bangig doen over het openen van banken. Volgens mij moeten ze morgen de opnamelimiet op ¤1000 per dag zetten en gewoon alle nationale overboekingen vrijgeven. Grote deposito's kunnen toch niet bewogen worden zolang de Laiki bank niet is afgewikkeld.
pi_124511086
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 00:30 schreef Breekfast het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Ik geloof best dat hij een consistent en logisch verhaal heeft. Maar als eurogroep voorzitter moet je toch de politieke intuïtie hebben dat het uiterst dom is om vlak na de Cyprus deal vergelijkingen te maken met toekomstige reddingsoperaties voor banken en de gelijkenissen die zulke deals moeten gaan hebben met de Cyprus case.
Ach in het VK vinden ze gewoon per definitie iedereen die niet in de City werkt en iets zegt over de economie als dom en incompetent. Het is standaard fare wat hij nu over zich heenkrijgt. Alleen Bankiers in Britain hebben de absolute waarheid in pacht.
pi_124511135
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 00:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ach in het VK vinden ze gewoon per definitie iedereen die niet in de City werkt en iets zegt over de economie als dom en incompetent. Het is standaard fare wat hij nu over zich heenkrijgt. Alleen Bankiers in Britain hebben de absolute waarheid in pacht.
Onzin. Juncker heeft in alle crisisjaren amper kritiek over zich heen gekregen en werd als uiterst competent beschouwd. Dijsselbloem moet gewoon beseffen dat elk woord dat hij nu zegt onder een vergrootglas staat.
pi_124511484
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 00:30 schreef Breekfast het volgende:
Ik vind het juist erg aangenaam dat hij die politieke intuitie dan misschien niet heeft. Politiek commentatoren vinden dat misschien heel erg eng, maar voor de mensen buiten de politiek is openheid en transparantie alleen maar aangenaam. Trouwens, hij maakte eigenlijk geen vergelijking met toekomstige reddingsoperaties, hij constateerde gewoon dat er nu al bij een aantal reddingsoperaties een andere koers gevaren is door niet alleen naar de overheid te kijken maar naar kapitaalverschaffers van de bank. Dat is gewoon een feitelijke waarneming die iedereen kan maken, en Dijsselbloem benadrukt dat gewoon nog even. Niks mis mee, ook al worden sommige mensen er misschien wat ongemakkelijk van en dan komen ze met gewauwel over politieke intuïtie aan zetten.

quote:
Daarnaast denk ik dat het beter is als Weekers meer taken op zich neemt want Dijsselbloem lijkt behoorlijk oververmoeid. Ik snap ook werkelijk niet hoe Junçker, als premier van Luxemburg, die baan zo lang heeft combineren. Het lijkt me een aanslag op je fysieke gesteldheid.
Erg onverstandig vind ik, Dijsselbloem heeft wel verstand van zaken merk ik aan zijn manier van praten. Weekers heb ik daar eigenlijk nog nooit op kunnen betrappen, die is meer van het type Jan Kees de Jager met zijn leuke praatjes.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 00:59:24 #98
383099 Wouter_Drucker
Lid piratenpartij
pi_124511555
Dijsselbloem schopt tegen een hoop machtige schenen volgens mij. Noem me paranoide, maar ik hoop dat hij goed beschermd wordt.
pi_124511699
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 00:59 schreef Wouter_Drucker het volgende:
Dijsselbloem schopt tegen een hoop machtige schenen volgens mij. Noem me paranoide, maar ik hoop dat hij goed beschermd wordt.
Doe niet zo paranoide.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 08:10:32 #100
78918 SeLang
Black swans matter
pi_124513881
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 23:40 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Sterker nog, de "ingreep" in Cyprus is eigenlijk gewoon teruggaan naar de oude pre-crisis situatie. Eigenlijk is het dus wel een blauwdruk: het is namelijk de normale gang van zaken zoals die altijd al was voor de crisis! Deze hele discussie geeft wel aan hoe afhankelijk men is geworden van de overheid en dat nu in het paradigma van mensen zit ingebakken dat de overheid je altijd wel komt redden als er iets mis gaat.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')