abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 9 juni 2013 @ 20:40:12 #101
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127594207
Wat een ongelooflijk gaaf huis ^O^
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  Moderator zondag 9 juni 2013 @ 22:36:24 #102
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_127601501
Het is en blijft een niet alle daags bouwproject !
Ben benieuwd wat je er uiteindelijk van gaat maken ;)

Het is in ieder geval allemaal behoorlijk constructief wat er gebeurd ! *O*
  maandag 10 juni 2013 @ 06:48:00 #103
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127609446
Even een tussentijdse snelle poll om te kijken of dit topic een beetje interessant is. Er zijn veel mensen die het lezen, maar weinig interactie, dus ik wil even kijken of het slimmer kan.

Ideeen zijn welkom! :)

Poll: Hoe krijgen we dit topic meer interactief?
Vaker een poll zodat ik kan stemmen over beslissingen
Stel vragen over hoe iets aan te pakken
Kies een andere schrijfstijl, namelijk ...
Ik zou het helemaal anders doen, namelijk..
Ik zou niets veranderen
Ik lees gewoon graag de updates, maar interactie hoeft voor mij niet
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
China verslagje: [sc] 611 Waar Geer een lijk probeert te verbergen...
  Manager PR/Moderator maandag 10 juni 2013 @ 07:11:57 #104
269689 crew  Viv
pi_127609501
Hoi! :W Ik ben zo iemand die dit topic altijd leest en geen interactie. Ik denk dat het in dit stadium van je project lastig is om mee te helpen met beslissingen, omdat wij er simpelweg geen verstand van hebben. Straks, wanneer het gaat om de indeling van een kamer of de tegels in de badkamer verwacht ik dat er vanzelf meer interactie komt. ;)
  maandag 10 juni 2013 @ 09:22:35 #105
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_127610577
Wat Vivi zegt inderdaad. Nou ben ik sowieso geen klussert (vandaar dat ik juist veel topics volg ;) ) dus ik kan uberhaupt weinig advies geven. Het valt me wel op dat je iets schrijft wanneer je iets hebt afgerond dus dan kunnen mensen weinig anders meer zeggen dan oeh en aah. Maar mij maakt dat helemaal niets uit eigenlijk hoor! En ik denk dat er vrij weinig mensen hier rondlopen die ooit het dak van een boerderij hebben vervangen.
Spoilers!
pi_127615682
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 09:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wat Vivi zegt inderdaad. Nou ben ik sowieso geen klussert (vandaar dat ik juist veel topics volg ;) ) dus ik kan uberhaupt weinig advies geven. Het valt me wel op dat je iets schrijft wanneer je iets hebt afgerond dus dan kunnen mensen weinig anders meer zeggen dan oeh en aah. Maar mij maakt dat helemaal niets uit eigenlijk hoor! En ik denk dat er vrij weinig mensen hier rondlopen die ooit het dak van een boerderij hebben vervangen.
Dak van ongeveer 8 bij 16 meter 30 cm omhoog met stempels en toen ondermetseld. Alleen de kap constructie dus spanten en sporen en alles wat er tussen zit en hangt. Onder de eiken staanders is een 40 cm poer onder gemetseld zodat we het onderste rotte stuk weg onder weg konden zagen. Eén staander 30 bij 30 cm en 3 meter lang is toen vervangen. Rest was allemaal puntje gaaf.
Geloof dat we iets van 90 stempels er onder hadden staan. Nadat alle muren weer op hoogte waren is er underlayment, van die brandvrije platen en schroef riet riet opgekomen.

Klusje in de bouwvak gedaan al wel weer 25 jaar terug. Twee handige timmerlui, één strakke metselaar en dagelijks wisselend sjouw volk. Moet bekennen dat de week er voor ik slecht heb geslapen. Drie weken hard werken en nu nog trots op die klus.
Jeroentje.
  maandag 10 juni 2013 @ 12:58:14 #107
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_127615812
Ik volg het ook nog steeds. De werkzaamheden tot zover zien er erg goed uit, maar ik heb er totaal geen verstand van, dus kan ik ook niet echt iets bijdragen behalve 'wauw, ziet er goed uit'.

Maar ik vind het zeer zeker de moeite waard om te blijven volgen.
pi_127616079
Heel heel gaaf. Hoe lang denk je dat je nog bezig bent?
  maandag 10 juni 2013 @ 13:10:45 #109
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_127616202
Ik volg ook en that's it. Super tof project!
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  maandag 10 juni 2013 @ 14:31:52 #110
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_127619282
Prachtig prachtig prachtig huis! :9~ :9~ :9~

Wat een potentie heeft dit pand! :o
O+
  maandag 10 juni 2013 @ 14:45:56 #111
217702 Lonaa
Honger!
pi_127619704
Interactie hoeft van mij ook niet zo. Ik lees graag de updates en wat een SUPERGAAF huis!
Sterkheidsbaas van alles.
  maandag 10 juni 2013 @ 14:57:14 #112
39632 ikbeneenkiwi
De fruitigste
pi_127620061
quote:
0s.gif Op zondag 14 april 2013 11:37 schreef Lucky_Strike het volgende:
-huisbaasverhalen-
fijn! :D
dat je het volgehouden hebt!
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_127621148
Gewoon heel gaaf om te volgen :Y
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_127629593
quote:
7s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:58 schreef Snakey het volgende:
Ik volg het ook nog steeds. De werkzaamheden tot zover zien er erg goed uit, maar ik heb er totaal geen verstand van, dus kan ik ook niet echt iets bijdragen behalve 'wauw, ziet er goed uit'.

Maar ik vind het zeer zeker de moeite waard om te blijven volgen.
Wat die donkerblauwe zegt :Y. Het is jammer dat we dat tooltje niet meer hebben waar we konden zien hoeveel mensen dit topic aan het volgen zijn, zonder gereageerd te hebben, want volgens mij heb je aardig wat volgers.

Blijven posten dus hoor!
pi_127629691
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 19:26 schreef Anne het volgende:
Wat die donkerblauwe zegt :Y. Het is jammer dat we dat tooltje niet meer hebben waar we konden zien hoeveel mensen dit topic aan het volgen zijn, zonder gereageerd te hebben, want volgens mij heb je aardig wat volgers.

Blijven posten dus hoor!
Wat die lichtblauwe zegt :Y Ik geniet vooral mee van het moois dat jullie aan het maken zijn, maar verstand van bouwen heb ik niet :D

[ Bericht 0% gewijzigd door Leintjeuh op 10-06-2013 19:33:42 ]
pi_127630051
quote:
14s.gif Op maandag 10 juni 2013 19:26 schreef Anne het volgende:

[..]

Blijven posten dus hoor!
11k views op 115 reacties zegt natuurlijk ook al wat :Y
pi_127631200
Wat een project zeg _O_
pi_127631307
Wauw, erg gaaf project! Mooi, die dakconstructie zo! Je ziet echt dat het bomen/takken zijn geweest, prachtig :)
  maandag 10 juni 2013 @ 20:24:01 #119
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127633106
Wow, wat een reacties ineens :D

We begonnen ons af te vragen of het wel mensen waren die het topic volgden, of dat het vooral google-bots waren etc die het aantal views omhoog dreven. Maar het is duidelijk nu! Inderdaad, het is - omdat we flink laat zijn begonnen met bloggen - lastiger te reageren. Ik probeer bij te komen zodat het weer meer is "wat er vandaag gebeurt en wat we morgen gaan doen". En uiteraard, straks gaan we dingen doen als inrichting en kleurtjes etc, en dan wil ik sowieso heel graag advies hebben. (Advies over hoe we gordingen moeten uitlijnen zijn ook welkom, maar die verwacht ik inderdaad niet zo veel te krijgen hier :+).

Kortom, dank voor de leuke reacties vandaag O+. Weer voldoende motivatie-boost om verder te posten *O*

(btw, vandaag liepen we in totaal met 9 mensen rond op de boerderij, volle dag klussen. Ongelofelijk wat je dan gedaan krijgt!! :D zo'n energie! - maar goed, zometeen eerst maar een update van waar we waren gebleven!)
Op woensdag 11 november 2009 18:10 schreef ElisaB het volgende: Ik ben ElisaB en stiekem verliefd op MrS O+
  maandag 10 juni 2013 @ 20:24:31 #120
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127633135
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 12:53 schreef jpajs het volgende:

[..]

Dak van ongeveer 8 bij 16 meter 30 cm omhoog met stempels en toen ondermetseld. Alleen de kap constructie dus spanten en sporen en alles wat er tussen zit en hangt. Onder de eiken staanders is een 40 cm poer onder gemetseld zodat we het onderste rotte stuk weg onder weg konden zagen. Eén staander 30 bij 30 cm en 3 meter lang is toen vervangen. Rest was allemaal puntje gaaf.
Geloof dat we iets van 90 stempels er onder hadden staan. Nadat alle muren weer op hoogte waren is er underlayment, van die brandvrije platen en schroef riet riet opgekomen.

Klusje in de bouwvak gedaan al wel weer 25 jaar terug. Twee handige timmerlui, één strakke metselaar en dagelijks wisselend sjouw volk. Moet bekennen dat de week er voor ik slecht heb geslapen. Drie weken hard werken en nu nog trots op die klus.
Gaaf, 3 weken is heel kort voor zo'n klus _O_ respect. Wij zijn nu ruim een jaar bezig :')
  maandag 10 juni 2013 @ 20:28:35 #121
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127633368
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2013 13:06 schreef stoeltafel het volgende:
Heel heel gaaf. Hoe lang denk je dat je nog bezig bent?
Ligt eraan met wat:

• Verhuisbaar maken: Hopelijk eind deze zomer (september?)
• Fase 2 (keuken), Fase 3 (woonkamer), Fase 4 (varkenstallen), Fase 5 (binnenzwembad), Fase 6 (kippenstallen) en daarna: geen idee: zodra geld en tijd het toelaat (en vooral zodra het andere huis verkocht is) :D
  maandag 10 juni 2013 @ 20:56:02 #122
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127634889
Okay, daar gaan we weer

• Sloopwerk, weghalen van voorzetwandjes, schrootjes, oude balkenplafonds
• Ontwerp maken (met architect)
• Repareren dakconstructie carport
• Aanleg electriciteit in tuin/schuur/garage
• Plaatsen gietijzer tuinhek
• Toegankelijker maken van achtertuin
• Repareren dak: aanbrengen dak isolatie, opnieuw uitlijnen dak, nieuwe dakplaten
, dakpannen en overstek
• Vervangen schoorsteen

• Slopen dragende binnenmuren
• Aanbrengen nieuwe fundering
• Voorbereiden installatie en storten nieuwe vloer
• Metselen spouwmuren
• Nieuwe verdiepingsvloer aanbrengen
• Voorzetwandjes en verdere voorbereidingen voor eindafwerking
• Kozijnen stellen en muren metselen
• Aftimmeren schuine plafonds

We hebben de fantastische keuze gemaakt om vlak voor de winter het dak te verbouwen. Een gok, met als voordeel dat de aannemer meteen tijd had, en als nadeel dat we gokten dat er weinig sneeuw zou komen. Het bleek de sneeuwste winter in 50 jaar of zo :'). Grote lekkages gehad, oude houten vloeren naar de knoppen, behang zeiknat van de muur gevallen, vochtvlekken op de plafonds, kortsluitingen, etc.

Anyway, uiteindelijk de boel dus dicht :+. Tijd om te tengelen! Oftewel: de dakplaten zijn gewoon grote gladde lange platen. Hierop spijker je latten in verticale richting (zodat eventueel water dat tussen de pannen komt er gewoon tussendoor naar beneden kan lopen) en daarop weer horizontale panlatjes waar je de pannen gewoon in hangt. In de winter ziet dat er dan zo uit als op de volgende foto. Let op de latjes die "te lang" zijn en uitsteken buiten de randen van het huis. Dit is de toekomstige overstek. Bovendien (om de dakdekker te pesten) wilden we graag de oude "knik" onderaan de rand van het dak behouden. Midden in de winter, aan 4 kanten een overstek, knikken in het dak en niet uitgelijnde gordingen van de tijd van Napoleon, ... de droom van iedere dakdekker :+

En dan mogen de pannen erop! *O*

We hebben gekozen voor een ouderwetse pan, gesmoord, antraciet/blauw. Een harde pan, met mogelijk kleine kleurverschillen per batch (hetgeen we prima vinden passen bij een oud huis). Geen glazuur etc, want dat past niet (vinden wij dan).

De muren waren in de afgelopen 200 jaar ook hier en daar gezakt (of gewoon scheef gemetseld), dus op sommige plaatsen eerst even het metselwerk bijwerken. Op deze foto is de overstek aan de voorgevel en de knik in het dak goed te zien :)

Boktor, asbest etc hadden we allemaal al gespot voor we het huis kochten, maar de oude schoorsteen bleek (na het weghalen van het plafond) helemaal rot. Nu oplossen of later spijt? ... 3000 euro later hadden we een nieuwe schoorsteen, dit keer met pijp, spouw en recht gemetseld. Hij wordt straks gestukadoord, dus uiterlijk was niet belangrijk.

Voor:

Na:

Tja, en op een nieuwe mooie schoorsteen op een nieuw mooi dak, hoort een mooie schoorsteenkap. Het bleek bizar moeilijk om zo'n ding uit te zoeken, want je kunt het zo strak of zo barok maken als je wil. Uiteindelijk gekozen voor een redelijk klassiek uiterlijk, zonder te veel gekkigheden. Op de garage komt later ooit nog een windhaan, maar die wilden we niet op het dak van het huis.

En daar staat ie dan :)

Overstekjes groen afkleden, gootjes eraan (nog niet op onderstaande foto) en... (trommelgeroffel) ... het dak is (99%) af!!

[ Bericht 1% gewijzigd door MrSubtle op 10-06-2013 22:38:16 ]
pi_127635214
Mooi geworden
  Milf maandag 10 juni 2013 @ 21:03:44 #124
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_127635401
Ook ik lees mee :Y
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 07:30:32 #125
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127651622
We houden het tempo erin, want ik wil proberen in te halen waar we nu zijn in het echt. Dus als je het gisteren gemist hebt, dan staat hier vlak boven nog een update *O* :P.

• Repareren dak: aanbrengen dak isolatie, opnieuw uitlijnen dak, nieuwe dakplaten, dakpannen en overstek
• Vervangen schoorsteen

• Voorbereiden installatie
en storten nieuwe vloer
• Metselen spouwmuren

Nu het dak gerestaureerd is kan de binnenkant worden aangepakt. Het lastige is dat we nu de dragende binnenmuren weg gaan halen, waardoor het dak weer in gevaar is, want plots gaat het dan (tijdelijk) zweven.

Tijd dus om een hoop tijdelijke constructieve balken toe te voegen. Stalen balken, zware houten pilaren, etc. worden geplaatst (en staan er tot de dag van vandaag nog steeds!) om de spanten en gordingen te ontlasten.

En dan zie je de snelheid van een team van bouwvakkers, want de dag erna kom je thuis en dan zijn de dragende binnenmuren weg, de betonvloer is eruit, de fundering is weggehaald en zelfs de oude gierkelder is vol gestort.

Om het dramatische effect te verhogen, staat dit ineens in je toekomstige woonkamer :D

we hebben hier wel stress over gehad, want als die graafmachine per ongeluk dat balkje in het midden omtikt bij het draaien, dan stort gewoon het hele huis in :@)

Tijd voor het voorbereidende werk van de installateur. Op willekeurige (niet echt) plekken begin je te graven en leg je PVC voor de afvoer van toilet en douche. De onderverdieping krijgt een kamertje om de was te doen, een toiletruimte, een kamertje voor de CV installatie, de meterkast en er is een oude badkamer die moet worden aangesloten. Het is dus al snel een wirwar van leidingen en PVC. Zwaar respect voor de architect en de installateurs die hier wijs uit komen en zo ver vooruit kunnen plannen.

Een kleine (grappige) verrassing was bij het opgraven van de gierkelder. Wij dachten dat het gewoon een grote betonnen put zou zijn, maar het bleek een heuse gewelfde kelder. Helaas niet hoog genoeg om er in te staan (anders konden we er een wijnkelder van maken), en te kostbaar om hem bruikbaar te maken. Bovendien ook een vies idee, want er was 200 jaar aan ontlasting van dieren + boeren doorheen gegaan ;). Op onderstaande foto zie je nog net de boog, maar de rest was al volgestort.

Voor de geïnteresseerden: We hebben gekozen voor een vorstrandconstructie met vloerplaat die een dragende functie krijgt voor de 8 meter (!) hoge spouwmuren die we moeten opmetselen. Voor de leken makkelijk utigelegd: graaf een rand langs de binnenkant van je buitenmuren, leg er wapening in die uitsteekt, en beton gieten maar! Je ziet folie onder de beton, dit wordt gedaan zodat het vocht niet te snel uit de beton kan trekken. Dit is nodig om het uithardingsproces goed te laten verlopen. Je ziet op de foto ook de fundering van de belangrijkste dragende binnenmuur. Voor de orientatie: De kruiwagen staat in de toekomstige woonkamer en de dikke afvoer is de plaats waar de WC straks komt :)

Oh kijk! De meterkast is al bijna klaar ;)

dinsdag 11 juni 2013 @ 07:31:42 #126
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127651630
(overigens kregen we bij het posten van deze foto's op Facebook van een paar mensen de vraag of we voor dat geld niet gewoon een mooie nieuwbouwwoning hadden kunnen kopen :'))
  dinsdag 11 juni 2013 @ 08:19:23 #127
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127651972
Tering wat ben ik jaloers op je zeg! :o Op je financiele middelen dat je dit kan aanpakken, maar sws ook op je visie, want ik zag het in eerste instantie niet hoor, toen dit topic opende. :N _O_
  † In Memoriam † dinsdag 11 juni 2013 @ 08:25:23 #128
37843 lady-wrb
kortaf
pi_127652035
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 07:31 schreef MrSubtle het volgende:
(overigens kregen we bij het posten van deze foto's op Facebook van een paar mensen de vraag of we voor dat geld niet gewoon een mooie nieuwbouwwoning hadden kunnen kopen :'))
o|O

wie wil nu een nieuwbouwwoning als dit ook in de mogelijkheden ligt ?
  dinsdag 11 juni 2013 @ 08:35:46 #129
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127652183
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:25 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

o|O

Dat dus. Niks mis met een nieuwbouw woning als dat je ding is, maar zo'n oude woonboerderij is vele, vele maler mooier en heeft zoveel meer charme.
En als je en de kennis, en de financiële middelen hebt om het te doen, waarom niet :Y
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127652320
quote:

[..]

o|O

nou, ik heb niet alle foto's nog bekeken maar als er weinig van het origineel overblijft dan heb je eigenlijk toch een soort nieuwbouwhuis toch?
  † In Memoriam † dinsdag 11 juni 2013 @ 08:44:42 #131
37843 lady-wrb
kortaf
pi_127652346
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:43 schreef computergirl het volgende:

[..]

nou, ik heb niet alle foto's nog bekeken maar als er weinig van het origineel overblijft dan heb je eigenlijk toch een soort nieuwbouwhuis toch?
het is maar hoe je het bekijkt.
pi_127652889
Wat een project. Ik vind het knap hoor. En wat wordt het mooi _O_
Met een meidenkwartet
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:30:46 #133
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127677602
quote:

[..]

o|O

Niets mis met nieuwbouw hoor. Niet mijn ding, maar ook zeker niets mis mee. Ik vind het vooral heel mooi bij anderen, maar vind het zelf vaak te hard/kil om er te willen wonen :)
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:37:28 #134
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127677912
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:43 schreef computergirl het volgende:

[..]

Het is moeilijk uitleggen wat overblijft van het origineel, maar het gaat vooral om veel "authentieke details" (speciaal voor de funny-funda-foto's topic fans :D) en de hele basis van de constructie (spanten, gordingen, buitenmuren, etc)

Het wordt zeker geen nieuwbouwhuis, maar het wordt wel een huis dat "volledig is gemoderniseerd" (om nog maar een makelaar term te gebruiken). Het is vaak de afweging tussen authentiek/ouderwets en veilig / constructief etc.
  dinsdag 11 juni 2013 @ 20:38:19 #135
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127677950
quote:
14s.gif Op dinsdag 11 juni 2013 08:19 schreef Brighteyes het volgende:
Tering wat ben ik jaloers op je zeg! :o Op je financiele middelen dat je dit kan aanpakken, maar sws ook op je visie, want ik zag het in eerste instantie niet hoor, toen dit topic opende. :N _O_
Over een paar weekjes komt de stukadoor en dan gaan we eindelijk pas fysiek zien wat ik al anderhalf jaar in mijn hoofd zie :') (hoop ik _O-)
  woensdag 12 juni 2013 @ 01:24:14 #136
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127691544
Fijn, updates! Dus nu zijn we allemaal helemaal bijgelezen?

Vraagje: hoe lang denk je nog nodig te hebben en wat besteed je allemaal uit? Wat denk je zelf te gaan doen? (of heb je dit al uitvoerig besproken en was ik te lui om terug te lezen?)
Resistance is futile.
  woensdag 12 juni 2013 @ 06:01:22 #137
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127693366
quote:
2s.gif Op woensdag 12 juni 2013 01:24 schreef Seven. het volgende:
Fijn, updates! Dus nu zijn we allemaal helemaal bijgelezen?

Vraagje: hoe lang denk je nog nodig te hebben en wat besteed je allemaal uit? Wat denk je zelf te gaan doen? (of heb je dit al uitvoerig besproken en was ik te lui om terug te lezen?)
We zijn nog niet helemaal bijgelezen, ik moet nog flink wat posten, maar probeer nu zo snel mogelijk in te halen.

Hoe lang nodig te hebben: paar maanden voor ik er kan wonen, paar jaar voor het 'af' is. We hebben de verbouwing in fases verdeeld (voornamelijk ivm financiën).

Uitbesteed:

- Nieuw dak (oude kromme gordingen uitlijnen is een vak apart)
- Fundering (ivm gebrek aan vrije tijd)
- Nieuwe verdiepingsvloer (breedplaatvloer constructie was me te lastig)
- Aantal binnenmuren (ivm gebrek aan vrije tijd)
- Stukadoren (want dat kan ik niet)
- Tegelen van moeilijke stukken
- Loodgieter
- Dempen helft van gierkelder

Zelf doen (even een snel lijstje):

- Rest van de binnenmuren metselen
- Aftimmeren dak / wegwerken klosjes
- Kleinere constructieve zaken (steunpilaartje metselen, etc)
- Tegelen van makkelijke ruimtes
- Deel van timmerwerk (plinten, architraven, badmeubel maken, etc)
- Dempen andere helft van gierkelder
- Isolatie / spouwmuren maken (houten knieschot boven en gemetselde spouwmuren beneden)
- Dragende houten balkenzolder maken
- Afwerking (schilderen, behangen, plinten, etc)
- etc
pi_127700855
Groot project, zal zeker mooi worden!
  donderdag 13 juni 2013 @ 21:24:14 #139
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127766232
• Repareren dak: aanbrengen dak isolatie, opnieuw uitlijnen dak, nieuwe dakplaten, dakpannen en overstek
• Vervangen schoorsteen
• Voorbereiden installatie en
storten nieuwe vloer
• Metselen spouwmuren

We werken met een aannemer en een heleboel onderaannemers. Regelmatig kom je thuis, en dan staat de hele straat vol busjes (maximum dat we ooit hebben gehad was 9 auto's / busjes :')). We hebben al een paar keer kleine dingetjes gedaan voor de buren (paaseitjes met pasen, kaartje met excuses, verse eieren van onze kippen, etc), want we voelen ons uiteraard best schuldig. De straat ziet er al ruim 7 maanden uit als een bouwput met al die bouwhekken en bouwvakkers.

Terug naar de bouw weer...

We waren aanbeland bij de fundering, dus tijd om de rand te metselen met betonblokjes, zodat we daarna de beton kunnen storten. Weer eerst folie tegen het te snel opdrogen van de beton. De stukken beton liggen er niet om het folie op z'n plek te houden. Hierop komt namelijk de wapeningsnetten die de beton extra stevigheid geven.

Omdat de verreiker (google maar ;)) nog in het huis moet kunnen om de verdiepingsvloerplaten te leggen, wordt maar de helft van de beton gestort. Anders zouden we de betonnen vloer kunnen beschadigen door het gewicht van de verreiker.

Bovenop de beton komt nog eens 8 cm isolatie, en daarop weer een laag beton met vloerverwarming en een smeervloer. Maar voor het zover is moet nog een hoop gebeuren, dus tot die tijd hebben we de eerste laag beton en daar moeten we het mee doen. De dikke buis geeft alvast aan waar het toilet komt! :)

Nog even twee spouwmuurtjes erop, en we zijn klaar voor de spannende volgende stap: het aanbrengen van een nieuwe verdiepingsvloer! *O*

Milf donderdag 13 juni 2013 @ 21:49:22 #140
16000 nikky
pi_127767733
Respect hoor... ik zou het niet aandurven denk ik :P
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  donderdag 13 juni 2013 @ 21:49:57 #141
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_127767782
Dit is een van mijn favoriete topics momenteel aangezien ik ook deel voor deel zelf verbouw. Ik dacht dat mijn huis, uit 1894 ergens, oud was! De jouwe, wat een potentie en wat maak je het op een goeie manier mooi! Chapeau!

...en succes!
I'm so glamourous I piss glitter!
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:01:16 #142
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127768440
quote:
14s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:49 schreef RockabeIIa het volgende:
Dit is een van mijn favoriete topics momenteel aangezien ik ook deel voor deel zelf verbouw. Ik dacht dat mijn huis, uit 1894 ergens, oud was! De jouwe, wat een potentie en wat maak je het op een goeie manier mooi! Chapeau!

...en succes!
Oh gaaf, heb je foto's? :)
Wat ben je aan het verbouwen?

Ik weet trouwens niet precies hoe oud het is. We hebben kaarten gevonden uit 1811 waar de boerderij nog niet op staat, maar op tekeningen en kadasteraantekeningen uit 1830 staat het pand wel al. Op een kaart uit ~1870 is de boerderij weer weg, maar die kaart is heel incompleet. We weten dat niet alles meer 200 jaar oud is, mogelijk zelfs alleen maar de kap en de achtergevel, maar 100% zeker weten zullen we het nooit :)
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:03:45 #143
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127768579
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 21:49 schreef nikky het volgende:
Respect hoor... ik zou het niet aandurven denk ik :P
Leuk dat je dat schrijft. We hebben typisch een paar reacties:

1) Ik zou het ook graag willen maar ik durf niet
2) Wat een sukkel ben jij, voor dat geld had je ook iets nieuws gehad
3) Tof maar niet mijn ding

:+
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:11:19 #144
190853 RockabeIIa
pi_127769021
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:01 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Oh gaaf, heb je foto's? :)
Wat ben je aan het verbouwen?

Ik weet trouwens niet precies hoe oud het is. We hebben kaarten gevonden uit 1811 waar de boerderij nog niet op staat, maar op tekeningen en kadasteraantekeningen uit 1830 staat het pand wel al. Op een kaart uit ~1870 is de boerderij weer weg, maar die kaart is heel incompleet. We weten dat niet alles meer 200 jaar oud is, mogelijk zelfs alleen maar de kap en de achtergevel, maar 100% zeker weten zullen we het nooit :)
Ik doe deel voor deel. Ben 3 jaar terug begonnen met een 'nieuwe' keuken, vorig jaar de woonkamer, nu is de aanbouw aan de beurt.
Hierin is dusver een nieuwe achterdeur geplaatst en het plafond omlaag gehaald. Vorige week 1 wand bekleed met hout, nieuwe designradiator gezet en gisteren een kast en garderobekast gebouwd. Alles beetje landelijk en nog niet helemaal af. :)
pi_127769755
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:03 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

4) Ik zou het ook graag willen maar ik kan het niet betalen :P
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:25:48 #146
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127769865
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:11 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Ik doe deel voor deel. Ben 3 jaar terug begonnen met een 'nieuwe' keuken, vorig jaar de woonkamer, nu is de aanbouw aan de beurt.
Hierin is dusver een nieuwe achterdeur geplaatst en het plafond omlaag gehaald. Vorige week 1 wand bekleed met hout, nieuwe designradiator gezet en gisteren een kast en garderobekast gebouwd. Alles beetje landelijk en nog niet helemaal af. :)
Klinkt goed, ben benieuwd naar een foto als je hebt! :)
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:27:01 #147
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127769921
quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:23 schreef R2R het volgende:

[..]

4) Ik zou het ook graag willen maar ik kan het niet betalen :P
Pfft wij voelen een kleine verbouwing als deze niet eens in de portemonnee natuurlijk :7 :')
  donderdag 13 juni 2013 @ 22:43:04 #148
190853 RockabeIIa
pi_127770819
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:25 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Klinkt goed, ben benieuwd naar een foto als je hebt! :)
Als het achter klaar is laat ik het je zien ;) Beloofd!
  Milf vrijdag 14 juni 2013 @ 07:53:24 #149
16000 nikky
pi_127778546
quote:
7s.gif Op donderdag 13 juni 2013 22:03 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Ik ben een vrouw alleen Haha :D

Ik heb ook iets bestaands gekocht waaraan twintig jaarniets is gedaan.... Moet mijn topic nodig updaten :o
  vrijdag 14 juni 2013 @ 07:54:16 #150
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127778559
In de nieuwe hal komt straks een zwart-wit geblokte vloer. We zijn eerst gaan kijken naar antieke vloeren, en waren helemaal verliefd op deze batch van een 200 jaar oude kerk. Helaas is deze batch echter zo ontzettend duur (aanschaf gaat nog wel, maar ze zijn 8cm dik en dus is het zetten van de tegels niet te betalen).

Een bedrag van 5 cijfers voor een vloertje in de hal vonden we toch echt te ver gaan ;) helaas dus geen antiek ;( :6

We hebben goede alternatieven gevonden, maar we twijfelen nog over het materiaal. De witte tegels worden marmer, hierover is geen twijfel. Maar voor de zwarte tegels moeten we kiezen tussen marmer en Belgisch hardsteen. Marmer heeft meer witte 'aders', terwijl het Belgisch hardsteen meer witte puntjes heeft (oude schelpjes etc) waardoor het minder zwart is (meer naar donkergrijs)

Zwart marmer (let niet op de brede voeg tussen de tegels, wij gaan voor een dunne voeg)

Belgisch hardsteen:

(beide foto's zijn helaas genomen met verkeerde witbalans, dus helaas zijn de foto's heel rood, maar daar moeten we maar even doorheen kijken :+)

Poll: Marmer of Belgisch hardsteen?
Marmer
Belgisch hardsteen
Ik vind ze beiden lelijk :')
Tussenstand:
  Milf vrijdag 14 juni 2013 @ 07:56:24 #151
16000 nikky
pi_127778573
Ik vind het marmer erg mooi. Dit omdat de steen niet strak is en je dus en wat karakteristieke look krijgt.
  Milf vrijdag 14 juni 2013 @ 07:57:42 #152
16000 nikky
pi_127778587
Ik kan niet echt klikken op de poll.... Mobiel internet. ging net niet goed Haha
  vrijdag 14 juni 2013 @ 08:04:23 #153
217702 Lonaa
Honger!
pi_127778657
Marmer!

En 4) Ik wil wel maar ik kan het niet betalen :P
Sterkheidsbaas van alles.
pi_127778788
quote:
7s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 07:54 schreef MrSubtle het volgende:
In de nieuwe hal komt straks een zwart-wit geblokte vloer. We zijn eerst gaan kijken naar antieke vloeren, en waren helemaal verliefd op deze batch van een 200 jaar oude kerk. Helaas is deze batch echter zo ontzettend duur (aanschaf gaat nog wel, maar ze zijn 8cm dik en dus is het zetten van de tegels niet te betalen).
superdomme vraag misschien, maar waarom is het zetten van dikke tegels dan zoveel duurder dan dunne tegels?
  vrijdag 14 juni 2013 @ 11:41:31 #155
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127783801
Domme vragen bestaan niet :) en ik wil het ook wel weten eigenlijk. Als je voldoende ruimte hebt, lijkt het me niks anders dan dunne tegels? Bij voorkeur gewoon in de specie leggen. Voegen is misschien even anders, opvullen en dan afvoegen. Maar verder...

Ben erg benieuwd :)
Laat die handjes wapperen!
  vrijdag 14 juni 2013 @ 12:26:15 #156
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_127785486
Misschien doen ze er langer over omdat het zware tegels zijn ofzo?
Spoilers!
  vrijdag 14 juni 2013 @ 20:23:10 #157
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127803232
quote:
2s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 08:04 schreef Lonaa het volgende:
Marmer!

En 4) Ik wil wel maar ik kan het niet betalen :P
lol @ 4 :D
  vrijdag 14 juni 2013 @ 20:28:20 #158
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127803445
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 08:15 schreef computergirl het volgende:

[..]

superdomme vraag misschien, maar waarom is het zetten van dikke tegels dan zoveel duurder dan dunne tegels?
Heel terechte vraag!

Hoe kleiner en dunner de tegel, hoe goedkoper om de zetten. Tegeltjes van 10x10 cm duwt een ervaren tegelzetter er zo in, maar een tegel van 30x30x8cm kun je niet eens tillen. Dat betekent met een hydrolische tegel-lift iedere tegel naar binnen rijden, dan laten zakken in een dikke laag cement meteen bovenop de vloerverwarming (ipv op een gladde afsmeervloer). De tegels kun je dan ook niet eenvoudig even recht tikken als hij scheef zit, maar je moet in 1x goed doen, of opnieuw beginnen. Om alles te bemoeilijken zijn de tegels gemiddeld 8cm, maar in praktijk verschilt dit per tegel tussen 6 en 10cm.
pi_127803526
Helder ^O^
  zaterdag 15 juni 2013 @ 07:16:45 #160
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127818313
• Vervangen schoorsteen
• Metselen spouwmuren

Tijd voor een heel belangrijk moment in de verbouwing: het aanbrengen van een nieuwe verdiepingsvloer.

Maar... hoe doe je dat nou, als je hele huis al staat, je dakconstructie heel oud is en dus niet even kan worden losgekoppeld, de buitenmuren niet sterk genoeg zijn om een verdiepingsvloer te dragen?

Er zijn natuurlijk verschillende oplossingen, maar in dit geval gekozen voor een breedplaatvloer. Eenvoudig uitgelegd komt het neer op de volgende stappen:

1) Je graaft fundering aan de binnenkant, en zet hierop dragende (binnen)spouwmuren
2) Je plaatst (op tijdelijke pilaren) een stevige metalen profielbalk over de lengte van de vloer in het midden
3) Je schuift de dunne breedplaat vloerdelen tussen de bestaande dak constructie bovenop de nieuwe muren
4) Je brengt wapeningsnetten aan, en je stort de hele boel vol beton

Even wat foto's om uit te leggen :)

Allereerst de breedplaatvloerdelen (leg deze met 10x woordwaarde bij scrabble en je hebt al gewonnen :+). Deze bestel je kant en klaar met lasdozen en een aantal kritische leidingen er al in. Bovendien zijn ze al voorzien van wapening. Ze lijken heel dun, maar bovenop de vloer komt nog een dikke laag beton uiteindelijk

Het groene vlak geeft aan waar de breedplaatvloer moest komen. Je ziet aan de 3 rode pijltjes dat de marge om deze tussen dak en muren te schuiven niet meer was dan een paar centimeter. Vergeet bovendien niet dat dit met een verreiker gebeurt, die bij ons dus in de stal is gereden met die platen, en ze er tussen heeft moeten schuiven. Vergelijk dit met Dr. Bibber, maar dan een instortend huis ipv een zoemer als je de randjes raakt :'). Wij zijn deze dag weg gebleven en pas aan het einde van de dag komen kijken, want los van het gevaar wil je dit ook gewoon niet hoeven zien :D

En zo zag het de dag erna uit (hier hebben ze ook al een half extra muurtje en wat kozijnen er onder gemetseld, maar de foto is vanuit dezelfde hoek genomen als de foto met het groene vlak.

Nu de vloer erin ligt (nu ik het zo schrijf klinkt het zo makkelijk :o) is het tijd om bovenop de vloer de betonwapening aan te brengen en de leidingen te leggen. De wapening moet er voor zorgen dat alle losse stukjes vloer straks aan elkaar hangen als de beton erop wordt gestort. Nu is het dus tijd om na te denken waar je straks allemaal stroom, water, verwarming, etc wilt hebben. De meterkast staat onder deze vloer, dus het is al snel een belachelijke wirwar van leidingen.

Het volgende moeilijke punt... de verdiepingsvloer steekt straks in de woonkamer een meter uit over een lengte van 5 meter, waardoor we een zwevende vide krijgen. Deze vide eindigt vervolgens in een knik van 45 graden waar hij ruim 1.5 meter in de lucht zweeft, en van daaruit gaat een brede draaiende trap naar beneden.

Dit zwevende deel zit nog niet aan de vloer, en moet worden gebouwd met ijzeren profielen, extra wapeningsnetten, en de vorm wordt bepaald door van hout bekisting te timmeren. In de bekisting laat je vervolgens beton lopen. Op de foto zie je de houten bekisting voor het uiteinde van de vide, dus aan de bovenkant van de foto komt uiteindelijk de trap.

Stort de bekisting vol met beton, en tadaaa, zie hier hoe het uit ziet. Nu nog een tijdelijke pilaar eronder gezet om de boel te stutten tot de trap er is. De trap zal een deel van de dragende krachten over nemen.

Uiteindelijk moet het ongeveer zo worden (dit is een 3D render van de architect, het geeft alleen de vormen weer, niet de afwerking. Wij willen bijvoorbeeld een heel ander model trap, glas-in-lood deuren, andere trapleuningen, etc). Op dit plaatje zie je goed dat de aansluiting van de trap zweeft (we hebben het zwevende deel uiteindelijk nog 2x zo lang gemaakt als op de render te zien is).

En gewoon omdat het spectaculair is, nog even een fotootje van de betonmolen die ons vloertje even kwam volstorten :D

En nog even een panorama foto van de bovenverdieping vlak voor de beton werd gestort. Helemaal vol met leidingen, betonnetten, maar ook een heleboel tijdelijke constructies om het dak op z'n plek te houden, ijzeren balken, houten balken, trekspanten, etc. Tot op de dag van vandaag zitten al deze zaken er nog steeds. De beton is 2 weken geleden gestort en nu bijna uitgehard. We hopen dat eind volgende week alles eruit mag en dan zien we nog veel beter hoe het zal gaan uitzien als het af is!

zaterdag 15 juni 2013 @ 07:24:00 #161
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_127818333
_O_
Het wordt saai, maar verder dan 'Wauw!' kom ik niet! Ik vind het zo'n gaaf project! :Y
  zaterdag 15 juni 2013 @ 07:36:35 #162
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127818361
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 07:24 schreef Brighteyes het volgende:
_O_
Het wordt saai, maar verder dan 'Wauw!' kom ik niet! Ik vind het zo'n gaaf project! :Y
Dank je :D

We hebben er net een volle week klussen op zitten (we hadden een week vrij gepakt van het werk om te bouwen). Het geeft zo veel mentale energie, maar het is ook tegelijk zo fysiek vermoeiend. Ik voel m'n rug en armen en knieën niet meer, maar toch heb ik al weer zin om zometeen weer te gaan klussen :+.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 07:57:53 #163
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127818431
Heel herkenbaar. Ik kan m'n bed niet eens uit komen vanwege allerlei pijntjes en gewoon vermoeidheid in kwadraat.

Maar eruit! Ontbijten en knallen weer. Ziet er gaaf uit! Al die logistiek in je vloeren is echt bizar he :)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:23:20 #164
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127818531
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 07:57 schreef Gieliovd het volgende:
Heel herkenbaar. Ik kan m'n bed niet eens uit komen vanwege allerlei pijntjes en gewoon vermoeidheid in kwadraat.

Maar eruit! Ontbijten en knallen weer. Ziet er gaaf uit! Al die logistiek in je vloeren is echt bizar he :)
Ja de logistiek is bizar inderdaad, maar ook heel vet als je de kans krijgt het te ontwerpen zoals je het echt wilt hebben. Van die simpele dingen als het schakelen van je rookmelders zodat ze allemaal tegelijk afgaan, of fijn in alle grote kamers hotelschakelingen naast de deur, zodat je waar je ook bent al het licht tegelijk kunt bedienen :). Later krijg je die kans niet meer, dus nu goed vooruit denken helpt enorm :)

Wat ben jij aan het bouwen Gieliovd?
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:33:58 #165
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_127818576
Zie de link in mijn sig, mijn jaren 30 projectje ;)

Brandmelders etc. is erg slim. Heb ik niets aan gedaan.. Misschien nog even overwegen gezien het 4 verdiepingen zijn.

Het uitdenken van alle dingen is erg leuk maar duurt ook erg lang en ik ben altijd bang wat te vergeten. Neem nu het elektra plan voor de woonkamer, ik ben erg huiverig iets te vergeten. Gewoon omdat ik iets te veel aan m'n kop heb...
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:46:44 #166
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127818650
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 08:33 schreef Gieliovd het volgende:
Zie de link in mijn sig, mijn jaren 30 projectje ;)

Brandmelders etc. is erg slim. Heb ik niets aan gedaan.. Misschien nog even overwegen gezien het 4 verdiepingen zijn.

Het uitdenken van alle dingen is erg leuk maar duurt ook erg lang en ik ben altijd bang wat te vergeten. Neem nu het elektra plan voor de woonkamer, ik ben erg huiverig iets te vergeten. Gewoon omdat ik iets te veel aan m'n kop heb...
Herkenbaar ja, je hoofd zit op een gegeven moment zo vol met alle parallel activiteiten die plaatsvinden, het is soms onmogelijk het overzicht te houden. Op sommige momenten liepen er 10+ mensen door het huis, allemaal in verschillende kamers dingen te doen, en je probeert maar alles te coordineren :D.

Jouw projectje had ik al eens eerder doorgebladerd, had het alleen even niet gekoppeld aan jouw naam. Jij doet volgens mij nog veel meer zelf dan wij, ... respect hoor _O_ ;)
  zaterdag 15 juni 2013 @ 08:57:30 #167
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_127818732
quote:
7s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 07:16 schreef MrSubtle het volgende:

Uiteindelijk moet het ongeveer zo worden (dit is een 3D render van de architect, het geeft alleen de vormen weer, niet de afwerking. Wij willen bijvoorbeeld een heel ander model trap, glas-in-lood deuren, andere trapleuningen, etc). Op dit plaatje zie je goed dat de aansluiting van de trap zweeft (we hebben het zwevende deel uiteindelijk nog 2x zo lang gemaakt als op de render te zien is).

[ afbeelding ]
Als het zwevende deel nog 2x zo lang is, zit de dwarsbalk dan niet in de weg bij de trap? Althans, zo lijkt het op de render.
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  zaterdag 15 juni 2013 @ 10:11:22 #168
402846 Bosbesbos
Keep on smiling
pi_127819350
Jeeetje wat een werk zeg!! Maar gaaf hoor!! Nog veel succes!! ^O^
  zaterdag 15 juni 2013 @ 13:38:57 #169
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127823686
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2013 08:57 schreef InTrePidIvity het volgende:

[..]

Als het zwevende deel nog 2x zo lang is, zit de dwarsbalk dan niet in de weg bij de trap? Althans, zo lijkt het op de render.
Heel goed gezien! goed 3D inzicht zeg _O_

De trap wordt inderdaad een heel ander model dan op de render. Op de render zijn we nog uit gegaan van een breed uitwaaierende wenteltrap. Dit halen we echter niet qua plaats, dus we gaan het vervangen door een brede spiltrap (diameter van 2,60 meter).

Reden om het zwevende deel zo lang te maken was overigens het schuine spant dat boven de aanzet van de trap zit op de bovenverdieping. Als we de knik te kort maakten dan kreeg je het gevoel dat je moest bukken omdat je anders je hoofd zou stoten. In werkelijkheid viel dat wel mee en zou je je nooit stoten, maar het was niet comfortabel en het gaf een buk-reflex en dat is niet prettig.
  maandag 17 juni 2013 @ 21:56:37 #170
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127923812
Even een mini update... twee kleine 3D renders van het huis, met mogelijkheid rond te kijken :)

http://hrdigit.al/boerderij/vide/
http://hrdigit.al/boerderij/keuken/

(met scrollwiel op de muis kun je in/uit zoomen. beetje uitzoomen geeft iets beter overzicht)
  Manager PR/Moderator maandag 17 juni 2013 @ 22:20:01 #171
269689 crew  Viv
pi_127925915
Het wordt gaaf! *O* Lekker veel licht vanuit die dakramen.
Wel jammer van die logo's midden in je kamer.. :+
  maandag 17 juni 2013 @ 22:20:26 #172
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127925965
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2013 22:20 schreef ViviRAWRS het volgende:
Het wordt gaaf! *O* Lekker veel licht vanuit die dakramen.
Wel jammer van die logo's midden in je kamer.. :+
Ja we kregen korting op het parket als we de stickers met logo's lieten zitten :+ :')
  woensdag 19 juni 2013 @ 14:39:51 #173
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127988330
Nog even een mini-update...

Een van onze binnenmuren is gemetseld met zogenaamde "zonnebakkers". Dit zijn stenen die in de 17de eeuw en later werden gebruikt en die zijn gebakken door ze in de zon te leggen en te wachten tot het vanzelf hard wordt. Het nadeel: Ze zijn allemaal anders van kleur, extreem zacht en lossen op in water. Het voordeel: het is heel bijzonder ze te hebben, ze zijn mooi (vinden wij dan, maar dat is smaak) en het is uiterst zeldzaam een huis te hebben waar ze nog in gebruikt zijn.

Het nadeel - door dat ze zo zacht zijn - is dat ze veel zand verliezen en kapot gaan als je er tegen aan stoot. We zijn dus wel genoodzaakt het grootste deel van de muren te stukadoren, want anders heb je constant zand in je huis. Toch willen we op kleine plekken de stenen in het zicht laten, omdat het gewoon heel bijzonder is.

Om dit extra te accentueren plaatsen we geen normale gemetselde latei boven de deur, maar plaatsen we een oude eikenhouten balk die we elders uit het huis hebben gehaald. Erg veel werk en erg moeilijk om te doen, maar nu het bijna af is zien we hoe het gaat worden en we vinden het erg tof. De stenen moeten nog worden schoongemaakt en de oude lelijke voegen moeten worden uitgekrabd en opnieuw worden gevoegd, maar deze foto van de bovenverdieping geeft al een idee van hoe het moet worden :)

woensdag 19 juni 2013 @ 15:13:31 #174
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_127989626
Erg mooie stenen. Ongeveer een meter van de grond zie je een streep, hebben ze daar andere stenen gebruikt? Of gewoon een streepje andere kleur op deze manier verwerkt?
pi_127989780
ziet er goed uit!
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:51:10 #176
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127991284
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:13 schreef Snakey het volgende:
Erg mooie stenen. Ongeveer een meter van de grond zie je een streep, hebben ze daar andere stenen gebruikt? Of gewoon een streepje andere kleur op deze manier verwerkt?
Geen idee helaas, maar er zit meer kleurverschil in, ook bovenin. Waarschijnlijk gewoon net wat meer bruiner zand gebruikt of iets, maar weten we ook niet.
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:52:59 #177
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_127991370
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:51 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Geen idee helaas, maar er zit meer kleurverschil in, ook bovenin. Waarschijnlijk gewoon net wat meer bruiner zand gebruikt of iets, maar weten we ook niet.
Okee. Het ziet er uit als dat het opzettelijk is gedaan. Verder niet belangrijk uiteraard.
  woensdag 19 juni 2013 @ 15:59:12 #178
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_127991613
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:52 schreef Snakey het volgende:

[..]

Okee. Het ziet er uit als dat het opzettelijk is gedaan. Verder niet belangrijk uiteraard.
Zou kunnen, maar we kunnen het niemand meer vragen :+
Overigens was het tot voorkort niet op "1 meter hoogte", want die verdiepingsvloer ligt er pas een paar weken. Ongeveer een meter lager was nog zo'n streep trouwens
pi_128020980
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2013 15:59 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar we kunnen het niemand meer vragen :+
Overigens was het tot voorkort niet op "1 meter hoogte", want die verdiepingsvloer ligt er pas een paar weken. Ongeveer een meter lager was nog zo'n streep trouwens
Dat noemen ze Speklagen.
pi_128021879
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 02:01 schreef sybsyb het volgende:

[..]

Dat noemen ze Speklagen.
quote:
Een band, spekband of speklaag, is in de bouwkunst een horizontale versiering in een gevel. Vaak is het een doorlopende lichtgekleurde horizontale strook van baksteen of natuursteen, aangebracht tussen de normale lagen baksteen. Een speklaag wordt meestal gebruikt om voor wat meer afwisseling of levendigheid te zorgen in een gevel. De naam verwijst naar varkensspek, dat hieraan doet denken: een rode basis van vlees met een witte laag vet erop.
Jeroentje.
  donderdag 20 juni 2013 @ 08:30:32 #181
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128022628
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 02:01 schreef sybsyb het volgende:

[..]

Dat noemen ze Speklagen.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar de muur is geen gevelmuur maar een binnenmuur. Neemt niet weg dat het nog steeds sier kan zijn, maar de rest van de boerderij heeft weinig sier, boeren gingen vooral voor degelijk vroeger. Het kan misschien ook een laag zijn die wat steviger is dan de andere stenen, en die bedoeld is om de boel om de paar meter nog even sterker te maken. Maar het blijft gissen :)
  donderdag 20 juni 2013 @ 09:52:43 #182
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128024148
quote:
7s.gif Op maandag 17 juni 2013 21:56 schreef MrSubtle het volgende:
Even een mini update... twee kleine 3D renders van het huis, met mogelijkheid rond te kijken :)

http://hrdigit.al/boerderij/vide/
http://hrdigit.al/boerderij/keuken/

(met scrollwiel op de muis kun je in/uit zoomen. beetje uitzoomen geeft iets beter overzicht)
Ziet er goed uit zeg! De keuken lijkt me ook heel rolstoelvriendelijk, ook wel handig in jullie situatie denk ik.
Spoilers!
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:01:39 #183
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128024345
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 09:52 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ziet er goed uit zeg! De keuken lijkt me ook heel rolstoelvriendelijk, ook wel handig in jullie situatie denk ik.
Rolstoelvriendelijk? Weet jij iets wat wij (nog) niet weten?
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:03:51 #184
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128024395
quote:
11s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:01 schreef MrSubtle het volgende:

[..]

Rolstoelvriendelijk? Weet jij iets wat wij (nog) niet weten?
Oh, sorry. Ik dacht dat je vrouw over een tijdje misschien mindervalide kan worden. Maar ik begin nu te denken dat dit een gevalletje klok/klepel is :@
Spoilers!
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:13:13 #185
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128024627
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:03 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Oh, sorry. Ik dacht dat je vrouw over een tijdje misschien mindervalide kan worden. Maar ik begin nu te denken dat dit een gevalletje klok/klepel is :@
Verdorie! We wisten van niks... wij horen ook altijd alles als laatste :'(

nee, klok/klepel denk ik inderdaad ;)
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:22:24 #186
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128024896
:D Gelukkig maar!
Spoilers!
  donderdag 20 juni 2013 @ 10:35:21 #187
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_128025251
Wat gaaf zeg, die oude binnenmuur! O+
  Manager PR/Moderator donderdag 20 juni 2013 @ 21:15:33 #188
269689 crew  Viv
pi_128052012
quote:
0s.gif Op donderdag 20 juni 2013 10:03 schreef Lucky_Strike het volgende:
Je bent in de war met ueberduitser van K&W / Ons droomhuis in Duitsland, waar we een nieuwe droom achterna gaan
;)
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:16:33 #189
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128052078
quote:
Mijn vriendin is ook duits. Misschien dat ik dat genoemd heb en dat dat de verwarring was :)
  donderdag 20 juni 2013 @ 21:33:57 #190
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_128053382
quote:
Oh ja _O-
Spoilers!
  vrijdag 21 juni 2013 @ 19:49:43 #191
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128092723
• Vervangen schoorsteen
• Metselen spouwmuren

Een van de gordingen is aan de kopgevel helemaal rot geworden. Dus... vervangen? Deels vervangen? Ondersteunen? Zoals bijna altijd kiezen we voor uiterlijk, dus we gaan voor ondersteunen. Als halve grap zei ik tegen m'n vriendin "metsel jij het pilaartje even?" en tot mijn verbazing zegt ze ja :o. Dus vol trots presenteer ik haar eerste metselwerkje, en het is gemetseld zonder profiel!

Onder de schuine wand willen we voorzetwandjes plaatsen zodat we er een isolatie/spouwmuur van kunnen maken. Om ze tegen de schuine wand te schroeven moeten de balkjes in de lengte-richting worden gezaagd in de hoek van het dak. Voor het eerst in mijn leven gebruik ik iets wat ik tijdens de wiskunde-b heb geleerd: de geodriehoek! *O* (42 graden voor wie het wil weten :P). Tijd om mijn nieuwe zaagtafel en cirkelzaag te proberen!

Dubbele balkjes op de grond vastgemaakt, schuin gezaagde balk tegen de plafond gelijmd en geschroefd, en korte balkjes met wat kracht eronder meppen en vast schroeven. En tadaaa, we hebben voorzetwandjes die meteen dienen als mini afschuifgording voor de dakplaten :). Tussen de balkjes net iets minder dan 60cm ruimte zodat er isolatie tussen kan. Daarvoor komt dampfolie om vochtproblemen te voorkomen, dan 18mm OSB3 platen, gevolgd door stucplaten, en dan mag de stukadoor komen :)

Je moet bij zo'n verbouwing niet alles te professioneel aanpakken. Dus hoe bepaal je nou de exacte plaats waar de badmeubels moeten komen in de badkamer? Simpel: maak van a4-tjes en plakband papieren toilet, badkuip, etc op ware grote, en dan kun je ze lekker door de ruimte schuiven :+ (we hadden geen karton, dat was natuurlijk nog makkelijker geweest). De twee specie-kuipen links vormen samen de badkuip :'). De witte lange streep net rechts van het midden wordt het badmeubel, de houten lat die er rechts van ligt wordt een half hoog muurtje, en rechts daarvan is de inloop-douche. De schuin geplaatste WC staat achter tegen de muur (zwarte rechthoekige bak met rode deksel). De badkamer eindigt bij de lange lat helemaal rechts. Mooi he? :')

vrijdag 21 juni 2013 @ 20:19:01 #192
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_128094094
supermooi! :D :')
O+
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:19:09 #193
190853 RockabeIIa
pi_128094101
Knap gemetseld!
  vrijdag 21 juni 2013 @ 20:35:07 #194
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128094740
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:19 schreef Saisai het volgende:
supermooi! :D :')
Tnx, wij waren er ook blij mee. Al die 3D renders van de architect is grappig, maar met A4tjes ging het pas echt leven :')

quote:
14s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 20:19 schreef RockabeIIa het volgende:
Knap gemetseld!
Ik geef het door ^O^
pi_128113848
Motdomme, wat een werk en wat zal dit prachtig worden :9~

(o, en: 5) ik zou wel willen maar wij zijn er te oud voor :+ )
Waar het stinkt is het warm.
  zaterdag 22 juni 2013 @ 12:31:49 #196
27454 InTrePidIvity
Looks like it's broken...
pi_128114074
quote:
7s.gif Op vrijdag 21 juni 2013 19:49 schreef MrSubtle het volgende:
Je moet bij zo'n verbouwing niet alles te professioneel aanpakken. Dus hoe bepaal je nou de exacte plaats waar de badmeubels moeten komen in de badkamer? Simpel: maak van a4-tjes en plakband papieren toilet, badkuip, etc op ware grote, en dan kun je ze lekker door de ruimte schuiven :+ (we hadden geen karton, dat was natuurlijk nog makkelijker geweest). De twee specie-kuipen links vormen samen de badkuip :'). De witte lange streep net rechts van het midden wordt het badmeubel, de houten lat die er rechts van ligt wordt een half hoog muurtje, en rechts daarvan is de inloop-douche. De schuin geplaatste WC staat achter tegen de muur (zwarte rechthoekige bak met rode deksel). De badkamer eindigt bij de lange lat helemaal rechts. Mooi he? :')

[ afbeelding ]
Heb je in het bad niet ook een bukreflex door de balk die erboven hangt?

Wel een enorme badkamer _O_
...it's rielie broken... It's rielie, rielie broken... Let's go wecycle!
[Tournament] Beste Remake
  Moderator zondag 23 juni 2013 @ 11:39:50 #197
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_128143643
Poeh, wat een project is dit zeg !
Dit zijn ook geen verbouwingen meer die je zonder een aannemer aandurft denk ik; zonder dat het allemaal een 10 jaren plan wordt ! :)

Het aantal leidingen naar de meterkast valt eigenlijk nog mee, ik heb het wel eens veel gekker bij een klant gezien en zelf ook moeten leggen :+

Dat zijn pas veel leidingen ! :D :6
  zondag 23 juni 2013 @ 12:04:45 #198
277627 Seven.
We are Borg.
pi_128144207
Wat een fucking heldin is je vriendin trouwens! Effe metselen, supercool.
Resistance is futile.
  zondag 23 juni 2013 @ 12:42:14 #199
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_128145307
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:39 schreef Vonkenboer het volgende:
Dit zijn ook geen verbouwingen meer die je zonder een aannemer aandurft denk ik; zonder dat het allemaal een 10 jaren plan wordt ! :)

Het aantal leidingen naar de meterkast valt eigenlijk nog mee, ik heb het wel eens veel gekker bij een klant gezien en zelf ook moeten leggen :+

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Dat zijn pas veel leidingen ! :D :6
idd, laastst ook een projectje waar alles domotica gestuurd wordt, dus alle lichtpunten apart naar 1 centrale plek..... Contructeur en gemeente waren er niet blij mee, en dus werdt het storten uitgesteld voor meer wapening te leggen en een berg leidingen anders naar de plek te brengen....

OT:

Mooi project! Wou dat ik het geld had zoiets te kopen en te (deels laten) verbouwen!
  zondag 23 juni 2013 @ 19:54:14 #200
28375 MrSubtle
Toe aan vakantie!
pi_128161851
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:22 schreef knoblaucha6 het volgende:
Motdomme, wat een werk en wat zal dit prachtig worden :9~

(o, en: 5) ik zou wel willen maar wij zijn er te oud voor :+ )
Te oud voor een marmer vloer of te oud voor zo'n project? ;)

quote:
5s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 12:31 schreef InTrePidIvity het volgende:
Heb je in het bad niet ook een bukreflex door de balk die erboven hangt?
De balken zitten op ongeveer 175cm hoogte, dus ik hoop dat je een bukreflex hebt, anders heb je een buil :+. Maar serieus, het bad zit maar deels onder de balk, maar dat is ook de reden dat we het bad juist daar plaatsen. Anders gebruik je die ruimte toch niet want voor douchen is het te laag, idem voor een toilet (voor de heren), en je kunt er ook geen spiegel ophangen om in te kijken.

quote:
Ach een 10-jaren-plan wordt het toch nog steeds, maar dat komt meer door de fases waarin we het doen (vooral vanwege financiën omdat we het oude huis niet verkocht krijgen nog)

quote:
Patser :{w ;)

quote:
6s.gif Op zondag 23 juni 2013 12:04 schreef Seven. het volgende:
Wat een fucking heldin is je vriendin trouwens! Effe metselen, supercool.
I know, stoer he? :D
Ze heeft inmiddels ook al met een 18kg breekhamer een betonnen vloer eruit geslagen... nou ja, een stukje van 10 cm dan, toen mocht ik het toch weer over nemen, want gek genoeg bleek dat best zwaar werk :+

quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 12:42 schreef gateway het volgende:
Mooi project! Wou dat ik het geld had zoiets te kopen en te (deels laten) verbouwen!
Dank je. Wij zouden ook willen dat we het geld er voor hadden :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')