Dat bij 1 op de 5 mensen een sleeve niet het gewenste resultaat geeft komen ze ook steeds meer op terug. Zit nauwelijks verschil in vertelde dokter Apers me. Maar een maagbandje is inderdaad uit de tijd, in Leeuwarden plaatsen ze ze al niet meer vanwege de vele ernstige complicaties die er in het verleden zijn voorgekomen, zelfs met de dood tot gevolg.quote:Op donderdag 21 maart 2013 10:17 schreef McLaura het volgende:
[..]
Er wordt inderdaad naar jou als persoon gekeken, maar een maagbandje is wel behoorlijk 'uit de tijd'. Er wordt gekeken naar wat het probleem bij jou is, of je nog een kinderwens hebt, etc.
Ik heb nog wel een kinderwens, maar wilde liever een GBP dan een sleeve, omdat de sleeve bij 1 op de 5 mensen niet het gewenste effect geeft, en ik ben meestal niet de 'mazzelaar'. De arts vond het een prima idee, vooral omdat inmiddels in Leeuwarden is gebleken dat zwangerschap na een GBP prima kan. Wel wordt aangeraden in beide gevallen niet binnen een jaar na de operatie zwanger te worden.
Beide zijn trouwens geschikt voor 'volume-eters', maar geen enkele WLS is geschikt voor emotie-eters. Tenminste, daar zijn ze in Leeuwarden van overtuigd.
Wildervankstertje > Sleeve 2012quote:Op donderdag 21 maart 2013 10:17 schreef McLaura het volgende:
Welkom in de reeks over Weight Loss Surgery oftewel WLS. Als je alles al geprobeerd hebt om zelf af te vallen en echt drastisch moet afvallen omdat je gezondheid onder je gewicht te lijden heeft, dan kan je hier meelezen, je vragen stellen of je ei kwijt.
Maagbandje
Wordt in Nederland nog wel geplaatst, maar in België steeds minder. Wordt laparoscopisch geplaatst, dus snellere genezing, maar je blijft je hele leven met een bandje lopen. Verschillende mogelijkheden voor wat betreft strakker laten zetten of juist losser laten zetten.
Gastric Bypass
Je maag wordt verkleind tot een zeer klein maagje en daarnaast worden je darmen deels omgeleid. Er wordt echter niets van je maag of darmen weggenomen. Na deze operatie heb je kans op dumping. Ook kan het zijn dat er nog een tweede operatie nodig is om een ring te plaatsen omdat je maagje toch te groot is geworden. Dit heet een Fobiring.
Gastric Sleeve
Er wordt een groot gedeelte van de maag weggenomen waardoor het afvallen zal komen door de kleinere maag en de daarbij horende eetaanpassingen. Tevens zouden de "eetlust-hormonen" in het weggehaalde deel van de maag zitten waardoor je geen trek meer ontwikkelt. Ook andere hormonen verdwijnen hierbij.
Scopinaro of Bilio Pancreatische Derivatie
Naast het verkleinen van de maag waarbij het originele maagportier verdwijnt, wordt de dunne darm rigoureus omgeleid. De galblaas en de blinde darm worden ook weggehaald om complicaties hiermee te voorkomen. Na de operatie zit je voor de rest van je leven vast aan supplementen voor vitamines en mineralen, omdat deze minder goed opgenomen worden. Gemiddeld gezien neem je nog een kleine 1200 kilocalorieën per dag op na deze operatie en dat is dan ook de reden waarom je hier veel mee af kunt vallen. Er kleven echter een groot aantal nadelen aan deze operatie, vandaar dat deze eigenlijk niet meer uitgevoerd wordt, maar vervangen is door de
Duodenal Switch
Het effect is bijna hetzelfde, behalve dat de oorspronkelijke maagportier nog wel aanwezig is en dat de maag op een andere manier verkleind wordt. Ook bij deze operatie verdwijnen dus de "eetlust-hormonen". Ook hier heb je een sterk verminderde voedselopname, net zoals bij de Scopinaro.
Er zijn mogelijkheden om na een eerste operatie over te gaan naar een andere methode (met de daarbij behorende operaties) (een revisie), zoals van een maagband naar een Gastric Bypass of van een Gastric Sleeve naar een Gastic Bypass. Ook de Fobiring is zo'n revisie.
De criteria voor het ondergaan van een WLS zijn:
Een BMI van 40 of hoger met een leeftijd tussen de 18 en de 65.
Een BMI van 35 of hoger met één van de volgende co-morbiditeiten:
• Diabetes
• Hoge bloeddruk
• Reuma
• Slaapapneu
• Gewrichtsklachten
Tevens moet er voldaan zijn aan de volgende voorwaarden:
• Andere methoden om gewicht te verliezen niet hebben geholpen onder professionele begeleiding
• Geen aandoeningen aan nieren, lever, darmen of maag.
De behandelend artsen moeten geen bezwaar hebben tegen de operatie en je moet daarnaast nog voldoen aan eventuele aanvullende eisen die per ziekenhuis kunnen verschillen.
Na een WLS kan je tegen de volgende zaken aanlopen:
Overhangend buikvel > abdominoplastie
Kipfilets aan de bovenarmen > armplastie of brachioplastie
Problemen met vel bij de dijen > dijlift
Hangborsten > mastopexie
Ook hiervoor zijn weer bepaalde eisen wil je dit vergoed krijgen van de zorgverzekeringen.
Criteria abdominoplastie:
Vanuit de zorgverzekeringswet komt de correctie van de buikwand voor vergoeding in aanmerking als:
• BMI 30 of lager
• BMI moet de laatste 12 maanden stabiel zijn
• de buikwand bedekt minstens 1/4 van het bovenbeen wanneer u recht op staat, waarbij de lengte van het bovenbeen liggend gemeten wordt volgens speciale regels
OF
• Last van smetvorming die qua ernst gelijk is aan derdegraads brandwonden en waarbij de behandeling hiervoor geen of onvoldoende resultaat heeft opgeleverd.
Psychisch lijden onder deze aandoening is zonder dat er sprake is van de bovenstaande voorwaarden, volgens de wet geen reden om tot vergoeding over te gaan.
Deze criteria wijzigen overigens elke keer, dus het kan zijn dat het niet een up-to-date rijtje is, maar op het moment van schrijven (april 2012) is het nog correct.
Er wordt druk onderhandeld om deze eisen te versoepelen. Nu de WLS makkelijker vergoed wordt door de verzekeraars, zouden ook de vervolgoperaties makkelijker vergoed moeten worden. De zorgverzekeraars hebben hun handtekening al gezet onder de Zorgstandaard Obesitas, maar dit is nog geen verplichting om naar te handelen.
Krantenartikel over de strijd tegen het vel
Meer informatie kun je hier vragen, maar besef wel dat hier geen artsen of chirurgen rondlopen. Heel veel informatie, ook vanuit artsen, kun je ook vinden op WLSinfo.nl. Daar kun je goede overzichten vinden van supplementen, maar ook van de bloedonderzoeken die van belang zijn als je geopereerd bent. Probeer je goed in te lezen voordat je met een chirurg gaat praten zodat je goede vragen kunt stellen.
De "vaste bewoners" hier die een operatie gehad hebben:
-Bubseltje- > GBP omgezet in een D
octopussy > GBP
Rewimo > Scopinaro (2005)
Riann > GBP ondersteund door een Fobiring (2009+2011)
Troel > Scopinaro (2005), BWC (2012)
Trusten > GPB
zapato61 > GBP (2012)
(als het niet klopt ofzo, gewoon gillen)
Kleine voetnoot, speciaal voor de dames: let erop dat niet alle anticonceptie meer betrouwbaar zal werken na een WLS. Ik hoop eigenlijk dat Dave Schweitzer (WLS-goeroe) daar ooit eens wat over gaat schrijven zodat dat algemeen bekend wordt ook bij de huisartsen en apothekers.
In Leeuwarden is de eerste overledene ten gevolge van complicaties na een gbp helaas ook al een feit.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 05:29 schreef Wildervankstertje het volgende:
Inderdaad geen enkele WLS is geschikt voor emotie eters, al lees ik op de faceboekgroep van het CON wel steeds meer over mensen die geopereerd zijn en toch emotie eter zijn. Blijkbaar komen sommige mensen met liegen door de screening.
Wat lijkt me dat ellendig. Als het bij mij in mijn slokdarm opstapelt kots ik het uit. Ging in het begin heel veel mis, maar nu eigenlijk nooit meer. Kwestie van doorkrijgen hoeveel je op kunt inderdaad. Ik merk nu ook gewoon heel goed "ik moet niet meer, ik heb genoeg gehad". En ik heb veel minder moeite met gewoon wat op mijn bord laten liggen en niet alles opetenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:45 schreef Trusten het volgende:
Hmmm heb ik weer dit. Op controle geweest (mijn GBP was in 2008) en aangegeven dat ik eigenlijk, indien ik wil, vrij grote hoeveelheden op kan. Ik was bang dat er wat opgerekt zou zijn of dat er een pouch was onstaan bij de maagovergang naar de darm. Er is daarom een slikfoto gemaakt en alles is nog precies zoals het hoort, niets uitgerekt, het kleine maagje is zelfs aan de kleine kant. Het vermoeden is nu dat het eten zich dan opstapelt in mijn slokdarm. Normaal gesproken zou je dat moeten voelen of klachten krijgen als je dus teveel eet maar een kleine groep heeft een zeer flexibele slokdarmen voelt dat niet. Kortom, ik moet doorgaan met wat ik nu ook al doe en dat is de hoeveelheden puur baseren op verstand en niet op wat mijn lichaam aangeeft. Het gaat dus weer volledig op discipline aankomen
Het ellendige eraan is dat ik dus nog steeds amper een 'voldaan' gevoel heb. Dat had ik überhaupt al nooit....alleen een paar maandjes na de operatie...en nu heb ik het dus wederom nietquote:
Voldaan gevoel is lastig, vind ik. Na de operatie krijg je pijn als je teveel eet. Geen voldaan gevoelquote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:53 schreef flugeltje het volgende:
Dat voldane gevoel is eigenlijk precies waar ik heel benieuwd naar ben, ik heb dat niet zo heel snel. Van Trusten weet ik dus nu dat ie dat niet meer heeft, maar de anderen? Hoe was het, met name in het begin, met je 'trek' in eten in combinatie met het eten van slechts kleine hapjes. Was het moeilijk of is het echt een hulpmiddel voor die lastige momenten?
In zoverre dat ik dus nu merk "het is genoeg". Maar een voldaan gevoel kan ik het niet noemen. Het is meer dat ik voel dat mijn maag vol raak. Voldaan gevoel heb ik nog nooit gehad.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:53 schreef flugeltje het volgende:
Dat voldane gevoel is eigenlijk precies waar ik heel benieuwd naar ben, ik heb dat niet zo heel snel. Van Trusten weet ik dus nu dat ie dat niet meer heeft, maar de anderen? Hoe was het, met name in het begin, met je 'trek' in eten in combinatie met het eten van slechts kleine hapjes. Was het moeilijk of is het echt een hulpmiddel voor die lastige momenten?
Ik ken echt maar héél weinig mensen die in het begin heel erg moeilijk ofzo konden eten. Het verschilt per ziekenhuis maar ik moest al 'vast' gegeten hebben voor ik weg moest. De meeste die ik ken met een GBP kunnen een redelijke normale portie eten (bijv. een stukje vlees van 75-100 gram, normale portie groenten en geen of een klein beetje rijst/aardappels/pasta). Mijn arts heeft het altijd over een ontbijtbord in plaats van een 'diner' bord. Er word wel eens gesproken over de maaginhoud van een koffiekopje, maar dat klopt mijns inziens niet...en dan heb ik het zeker niet alleen over mijn eigen geval maar ook wat ik in al die jaren heb gelezen op de fora enz.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 12:53 schreef flugeltje het volgende:
met je 'trek' in eten in combinatie met het eten van slechts kleine hapjes. Was het moeilijk of is het echt een hulpmiddel voor die lastige momenten?
Wanneer is dat gebeurd dan? Toen ik vorig jaar maart de 1e voorlichting had werd er verteld dat er daar in de afgelopen 6 jaar niemand was overleden aan complicaties tijdens of na een WLS.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 08:37 schreef McLaura het volgende:
[..]
In Leeuwarden is de eerste overledene ten gevolge van complicaties na een gbp helaas ook al een feit.
Dat emotie-eters door de screening komen vind ik een slechte zaak inderdaad. Er wordt elkaar zelfs aangeraden dit te verzwijgen of erom heen te draaien. Ik zeg dan : bij onduidelijkheden niet opereren. In mijn natrajectgroep zit een meid die het eerlijk heeft toegegeven en het heeft haar maar 6 maanden vertraging opgeleverd omdat ze eerst naar de ggz moest.
Ik zou dan liever die vertraging hebben dan naderhand weer even dik zijn omdat je je door je gbp heen hebt gegeten.
Ik heb gisteren 4 uurtjes overgewerkt dus moest warm eten op werk. Had een patatje stoofvlees besteld (de rest wat ze bij de vaste snackbar bestellen is niet te eten) en zat na 4 hapjes al vol.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:07 schreef Rewimo het volgende:
Als ik te veel eet krijg ik maagkramp (pijn in mijn maag dus). Alleen is het niet te voorzien of dat na 1, 10 of 100 (bij wijze van spreken) happen is. En dat is best weleens lastig.
Ja, dat is gewoon niet te voorspellenquote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:12 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik heb gisteren 4 uurtjes overgewerkt dus moest warm eten op werk. Had een patatje stoofvlees besteld (de rest wat ze bij de vaste snackbar bestellen is niet te eten) en zat na 4 hapjes al vol.
Maar is dat dan wel écht vol? Niet dat ik je niet geloof maar ik zit bijv van een half croissantje of 4 patatjes ook 'vol' omdat vettige deeg dingen gewoon niet goed vallen. Een half uur later heb ik dan echter weer honger dus was mijn maag zeker niet echt vol. Wellicht is dat bij een sleeve anders hoor..quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:12 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ik heb gisteren 4 uurtjes overgewerkt dus moest warm eten op werk. Had een patatje stoofvlees besteld (de rest wat ze bij de vaste snackbar bestellen is niet te eten) en zat na 4 hapjes al vol.
Denk dat het door de stoofvlees kwam. Als ik hier van de snackbar een patatje stoofvlees neem kan ik er meer van op.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:25 schreef Trusten het volgende:
[..]
Maar is dat dan wel écht vol? Niet dat ik je niet geloof maar ik zit bijv van een half croissantje of 4 patatjes ook 'vol' omdat vettige deeg dingen gewoon niet goed vallen. Een half uur later heb ik dan echter weer honger dus was mijn maag zeker niet echt vol. Wellicht is dat bij een sleeve anders hoor..
Ik eet het ook niet vaak maar af en toe moet kunnen vind ik.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:49 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ja een sleeve werk echt wel anders. Omdat je wel je maagportier hebt. Maar goed friet etc kan ik niet goed eten. Dat is niet erg natuurlijk
Dat is vervelend. Ik hoef nergens van overgeven, eet alles.quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:50 schreef -Bubseltje- het volgende:
Tuurlijk maar ik moet echt 9 van de 10x er van overgeven.
Juni 2012quote:Op vrijdag 22 maart 2013 16:02 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Wanneer is dat gebeurd dan? Toen ik vorig jaar maart de 1e voorlichting had werd er verteld dat er daar in de afgelopen 6 jaar niemand was overleden aan complicaties tijdens of na een WLS.
Oke dat was dus na de voorlichting die ik had. Heb weleens iets gelezen op een ander forum over een man (Ted heette die volgens mij) die was overleden na WLS maar weet niet of hij het is. Maar bij hem kwam het niet door de operatie op zich maar door aan aantal ernstige aandoeningen die hij had. Hij is op de OK overleden.quote:
Dan moet je in Leeuwarden eerst via de GGZ ja.quote:Op zondag 24 maart 2013 01:26 schreef Mirjam het volgende:
Klopt het dat je hier niet voor in aanmerking komt als je een emotie-eter bent, las ik dat nou?
Klopt, als bij intake of screening duidelijk is dat je een emo-eter bent dan moet je eerst naar GGZ (of Lentis voor de mensen die in de provincie Groningen wonen) om therapie te volgen. Als je daardoor van de eetstoornis af kunt komen moet je vervolgens eerst proberen om met een dieet en meer bewegen af te vallen. Als het dan nog niet lukt mag je na een half jaar weer opnieuw je aanmelden bij het CON, zo gaat dat tenminste in het MCL. Ik ken zelf iemand die hetzelfde doormaakt momenteel. Zij was al eerder voor screening geweest dan ik maar afgewezen, in april mag ze het weer proberen.quote:Op zondag 24 maart 2013 01:26 schreef Mirjam het volgende:
Klopt het dat je hier niet voor in aanmerking komt als je een emotie-eter bent, las ik dat nou?
Hm... nee? Als ik me ook maar een beetje emotioneel/gestresst voel, is eten het laatste wat ik wil.quote:Op zondag 24 maart 2013 10:05 schreef -Bubseltje- het volgende:
In iedere vrouw zit toch wel iets van een emo/stress eter?
Als ik me ellendig voel of stress heb dan eet ik niks of ik eet gewoon normaal. Troost zoeken in eten heb ik nog nooit gedaan.quote:Op zondag 24 maart 2013 10:05 schreef -Bubseltje- het volgende:
In iedere vrouw zit toch wel iets van een emo/stress eter?
Eén van de redenen waarom ik dat bij mijn zoon bewust niet gedaan hebquote:Op zondag 24 maart 2013 14:00 schreef McLaura het volgende:
Het schijnt dat stress- of emotie-eten aangeleerd kan zijn. Bijvoorbeeld doordat je als kind wat lekker kreeg als je viel of om een andere reden verdrietig was.
Dito!quote:Op zondag 24 maart 2013 14:36 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Eén van de redenen waarom ik dat bij mijn zoon bewust niet gedaan heb
Precies, dus je voedingspatroon is afhankelijk van je gemoedstoestandquote:Op zondag 24 maart 2013 10:18 schreef McLaura het volgende:
[..]
Hm... nee? Als ik me ook maar een beetje emotioneel/gestresst voel, is eten het laatste wat ik wil.
Dat wel maar onder een emo-eter verstaan ze mensen die zich volproppen als ze het even moeilijk hebben. Maar niet dat ze juist niks eten.quote:Op zondag 24 maart 2013 15:47 schreef Troel het volgende:
Precies, dus je voedingspatroon is afhankelijk van je gemoedstoestand
Niet om flauw te doen, maar echt uit belangstelling: wat voor eetstoornis heb/had jij dan?quote:Op zondag 24 maart 2013 09:31 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Klopt, als bij intake of screening duidelijk is dat je een emo-eter bent dan moet je eerst naar GGZ (of Lentis voor de mensen die in de provincie Groningen wonen) om therapie te volgen. Als je daardoor van de eetstoornis af kunt komen moet je vervolgens eerst proberen om met een dieet en meer bewegen af te vallen. Als het dan nog niet lukt mag je na een half jaar weer opnieuw je aanmelden bij het CON, zo gaat dat tenminste in het MCL. Ik ken zelf iemand die hetzelfde doormaakt momenteel. Zij was al eerder voor screening geweest dan ik maar afgewezen, in april mag ze het weer proberen.
Een WLS is namelijk niet de oplossing voor een eetstoornis. Iemand met een WLS kan net als iemand met een normaal formaat maag de hele dag door eten, ook al zijn het veel kleinere hoeveelheden. Dus stel iemand die emo-eter is wordt geopereerd, die kan daarna bijvoorbeeld nog gewoon grote hoeveelheden chocola op een dag eten (vooral met een sleeve). Want dat smelt snel en is dus snel weer uit de maag verdwenen. Ik las op een ander forum een tijd geleden het verhaal van een vrouw die 5 maanden na haar operatie weer begon aan te komen omdat ze teveel slechte dingen tussendoor bleef eten als ze niet lekker in haar vel zat.
Maar er zullen vast en zeker wel mensen zijn met een eetstoornis die zonder problemen door de screening komen, de één kan beter liegen en dingen verzwijgen dan een ander. Maar die krijgen na de ingreep vanzelf grote problemen.
Bijv. http://www.sabn.nl/inform(...)ing_disorder_bed.phpquote:Op maandag 25 maart 2013 19:56 schreef tanteklara het volgende:
wat voor soort eetstoornis is het dan als je veel te dik bent en geen emotie-eter bent.
Bedankt voor het antwoord. Het is me nu duidelijker.quote:Op maandag 25 maart 2013 21:09 schreef Trusten het volgende:
[..]
Bijv. http://www.sabn.nl/inform(...)ing_disorder_bed.php
Maar het punt hierboven was meer, dat het niet slim is om een dergelijke operatie te nemen zolang je eetpatroon erg afhangt van je gemoedstoestand. Omdat dat na de operatie niet opgelost is..
Geen eetstoornis. Resultaat van jarenlang aan crash diëten doen. Heb daarmee compleet mijn stofwisselingssysteem gesloopt. Met ongeveer 20kg overgewicht 4 weken aan de Modifast, Weightcare e.d. Daarna afbouwen maar tijdens dat afbouwen kom je dus vaak meteen weer aan.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:56 schreef tanteklara het volgende:
[..]
Niet om flauw te doen, maar echt uit belangstelling: wat voor eetstoornis heb/had jij dan?
Of misschien is de vraag anders beter: wat voor soort eetstoornis is het dan als je veel te dik bent en geen emotie-eter bent.
8 weken is ook lang als je de screeningsdatum weet. ik moest nadat ik werd gebeld 4 weken wachten en vond dat al lang. daarna weer 4 weken tot het gesprek met chirurg en anesthesist en toen 3,5 week tot operatie.quote:Op zondag 31 maart 2013 20:12 schreef flugeltje het volgende:
Pffft, nu ik eenmaal besloten heb dat ik er voor wil gaan word ik ook steeds ongeduldiger, dan duren 8 weken tot de screening nog heel erg lang ineens...
Ik kreeg de screeningsdatum meteen bij aanmelding al door, kreeg telefonisch alvast een 'mini-screening' waaruit bleek dat ik aan de grote screening mee mocht doen.quote:Op zondag 31 maart 2013 22:40 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
8 weken is ook lang als je de screeningsdatum weet. ik moest nadat ik werd gebeld 4 weken wachten en vond dat al lang. daarna weer 4 weken tot het gesprek met chirurg en anesthesist en toen 3,5 week tot operatie.
Ok... ik werd in december gescreend, en in februari had ik het chirug/anesthesioloog gesprek. Daarna duurde het nog 5 weken voor ok. Je kunt wel zien dat de wachttijd veranderd isquote:Op zondag 31 maart 2013 22:40 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
8 weken is ook lang als je de screeningsdatum weet. ik moest nadat ik werd gebeld 4 weken wachten en vond dat al lang. daarna weer 4 weken tot het gesprek met chirurg en anesthesist en toen 3,5 week tot operatie.
Na screening 3/4 weken wachten op de uitslag? Wat lang. Van het MCL bellen ze meestal de dag erna. Soms iets langer als er een weekend tussen zit. Maar sowieso altijd binnen een week.quote:Op maandag 1 april 2013 19:01 schreef flugeltje het volgende:
4 maanden wachttijd? Waar word je geopereerd lisa?
edit: (naar wat ik begrepen heb is het hier na de screening nog een week of 3/4 wachten voor het Ja/ Nee en heb je daarna nog een wachttijd van 6 tot 8 weken. Mocht het bij mij allemaal goed gaan ben ik dus ook ergens augustus/september aan de beurt)
Voor mijn gevoel niet heel extreem eigenlijk....snap niet goed waar die 10 kg ineens vandaan kwamen want ik was al een hele tijd stabiel. Begrijp me niet verkeerd, ik kon zeker wel dingen verbeteren in mijn eetpatroon, met name op het gebied van suikers, maar ik ben niet ineens anders gaan eten en toen aan gaan komen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:24 schreef Troel het volgende:
Heb je ook echt in die tijd je eetpatroon laten versloffen zodat je weet waar het aan licht?
Adem in adem uit. Heel vaak zoekt je lijf een nieuwe balans en dan kan het even duren voordat je wat op de weegschaal ziet. Het is echt niet nodig om snel en gelijk resultaat te zien. Het is nodig om naar beneden te gaan en te blijven. Ik kan me voorstellen dat je fiks baalt, maar geef je lijf de tijd. Het duurt soms best even voordat je lijf geactiveerd genoeg is OF er blijkt een andere onderliggende reden te zijn.quote:Op vrijdag 5 april 2013 10:46 schreef Trusten het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel niet heel extreem eigenlijk....snap niet goed waar die 10 kg ineens vandaan kwamen want ik was al een hele tijd stabiel. Begrijp me niet verkeerd, ik kon zeker wel dingen verbeteren in mijn eetpatroon, met name op het gebied van suikers, maar ik ben niet ineens anders gaan eten en toen aan gaan komen.
Maar ik begrijp vooral niet waarom het er nu niet af wil...heb het idee dat ik voor niks zo hard aan het sporten ben
quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:38 schreef kahlie het volgende:
[..]
Adem in adem uit. Heel vaak zoekt je lijf een nieuwe balans en dan kan het even duren voordat je wat op de weegschaal ziet. Het is echt niet nodig om snel en gelijk resultaat te zien. Het is nodig om naar beneden te gaan en te blijven. Ik kan me voorstellen dat je fiks baalt, maar geef je lijf de tijd. Het duurt soms best even voordat je lijf geactiveerd genoeg is OF er blijkt een andere onderliggende reden te zijn.
Vragen die ik altijd stel als iemand sluipkilo's heeft gekregen zijn:
- Wat is er veranderd in het eetpatroon ('s avonds toch chips eten etc.)
- Wat is er veranderd in het stress/relax patroon (veel stress zorgt of voor aankomen of voor afvallen, maar doet eigenlijk altijd wat).
- Wat is er veranderd in het slaappatroon
- Wat is er veranderd in het beweegpatroon
- Is het mogelijk dat je tekorten hebt?
- Zijn er ook momenten geweest waar in je vaker niet lekker ben geweest?
Er is altijd iets wat veranderd, want kilo's komen er niet zomaar. Er is een reden waarom het nu omgezet is in vet ipv eraf is gebleven. Zodra je helder hebt waarom, gaat het er ook weer sneller af.
Vrijwel niks (daarmee bedoel ik, tussen het moment voordat ik ging aankomen en daarna)quote:Op vrijdag 5 april 2013 11:38 schreef kahlie het volgende:
- Wat is er veranderd in het eetpatroon ('s avonds toch chips eten etc.)
Ik doe werk wat ik niet leuk vind, ga elke dag met lood in mn schoenen en solliciteer me ondertussen een slag in de rondtequote:Wat is er veranderd in het stress/relax patroon (veel stress zorgt of voor aankomen of voor afvallen, maar doet eigenlijk altijd wat)
Zou kunnen dat ik wat later naar bed ga en later op sta (niet uitslapen o.i.d. maar half 9 ipv 7 uur bijv) omdat ik vaak pas 's middags hoef te werkenquote:- Wat is er veranderd in het slaappatroon
In de tijd van aankomen sportte ik nog amper, nu weer vier keer per week onder begeleiding van een fysiotherapeut/personal trainerquote:- Wat is er veranderd in het beweegpatroon
Mijn laatste resultaten zeiden van niet (maand geleden) maar ik heb over het algemeen wel erg weinig energie / snel moe en heb snel spierpijnquote:- Is het mogelijk dat je tekorten hebt?
Nope, behalve wat ik bij de vorige keer schreefquote:Zijn er ook momenten geweest waar in je vaker niet lekker ben geweest?
Ik gok dat dit de check isquote:Op vrijdag 5 april 2013 21:46 schreef Trusten het volgende:
Ik doe werk wat ik niet leuk vind, ga elke dag met lood in mn schoenen en solliciteer me ondertussen een slag in de rondte
Ja misschien wel maar dat is meestal maar zo'n drie middagen per week (terwijl ik fulltime beschikbaar ben, ook frustrerend) en de wet van energie veranderd daar niet mee zou je zeggen toch?quote:
Het vreet dus constant aan jequote:Op vrijdag 5 april 2013 22:02 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ja misschien wel maar dat is meestal maar zo'n drie middagen per week (terwijl ik fulltime beschikbaar ben, ook frustrerend) en de wet van energie veranderd daar niet mee zou je zeggen toch?
Stress in je lijf kan er voor zorgen dat je lijf besluit om een wintervoorraad aan te leggen. Dus de wet van energie veranderd niet, maar de manier waarop die energie zich uit wel. Die wordt opgeslagen in vet ipv geuit in je energiek voelen en willen bewegen.quote:Op vrijdag 5 april 2013 22:02 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ja misschien wel maar dat is meestal maar zo'n drie middagen per week (terwijl ik fulltime beschikbaar ben, ook frustrerend) en de wet van energie veranderd daar niet mee zou je zeggen toch?
quote:Op zondag 7 april 2013 19:06 schreef Wildervankstertje het volgende:
Dacht trek ff een oude broek (maat 46/48) aanDeze broek droeg ik half januari nog en toen zat die nog redelijk goed, en nu
:P:P Kan er bijna in kamperen.
[ afbeelding ]
Bij mij ging het juist van de 1 op andere dag dat ik dacht: Dat wil ik.quote:Op maandag 8 april 2013 19:02 schreef flugeltje het volgende:
Morgen over 7 weken de screening, blijft spannend allemaal. Maar ik begin hoe langer hoe meer overtuigd te raken van het feit dat dit dé weg voor mij is.... Gek is dat dan he, jaren en jaren heb ik het niet gedurfd en nu kan ik niet wachten...
Kijk dat kan ik dan wel begrijpen. Sommige mensen hebben nou eenmaal complicaties waardoor het moeilijker is om dus gewicht te verliezen, maar het lijkt of tegenwoordig een heleboel mensen gewoon de discipline niet hebben en dan uit luiheid maar zo'n operatie aangaan om het makkelijker te maken.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:37 schreef lisa het volgende:
@IkWistGeenNaam als ik het zonder operatie zou kunnen, denk je dan dat ik me liet opereren?
Om voor zo'n operatie in aanmerking te komen, moet je kunnen aantonen (in ieder geval in mijn geval) dat je de laatste paar jaar serieuze lijnpogingen hebt ondernomen. Je moet een hele medische molen door (diëtist, chirurg, anesthesist, internist, longarts, psycholoog). Pas als zij het er allemaal mee eens zijn, mag je geopereerd worden.
Er zijn nu eenmaal ook genoeg mensen die door bijv. schildklier etc. bijna niet kunnen afvallen.
In mijn geval zit ik in een negatieve spiraal. Ik heb o.a. een schildklierafwijking en ben hypermobiel (met als bijwerking 3 grote hernia's). Door die hernia's kan ik moeilijk bewegen waardoor ik aan ben gekomen. Door het meerdere gewicht heb ik steeds meer last van mijn rug/hernia's en er diabetes bovenop gekregen.
Maar dat weet je dus niet, dus je oordeelt wel een beetje te snel, vind ik.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:40 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
[..]
Kijk dat kan ik dan wel begrijpen. Sommige mensen hebben nou eenmaal complicaties waardoor het moeilijker is om dus gewicht te verliezen, maar het lijkt of tegenwoordig een heleboel mensen gewoon de discipline niet hebben en dan uit luiheid maar zo'n operatie aangaan om het makkelijker te maken.
Mensen nemen niet voor niks het risico op een levensgevaarlijke operatie, daar gaat meestal een hele hoop aan vooraf. Degene die kiezen voor een dergelijke operatie hebben ook vaders/moeders, kinderen vaak...quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:40 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
het lijkt of tegenwoordig een heleboel mensen gewoon de discipline niet hebben en dan uit luiheid maar zo'n operatie aangaan om het makkelijker te maken.
Op het moment dat je meer dan zoveel kilo (weet niet meer hoeveel het was, 40? 50?) overgewicht hebt, is dat volgens de arts die ons toen opereerde, niet meer zonder operatie te verhelpen, omdat je lichaam dat tegen gaat werken. Die mensen kunnen dus alleen nog maar op een zeer rigoureuze manier afvallen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:40 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
[..]
Kijk dat kan ik dan wel begrijpen. Sommige mensen hebben nou eenmaal complicaties waardoor het moeilijker is om dus gewicht te verliezen, maar het lijkt of tegenwoordig een heleboel mensen gewoon de discipline niet hebben en dan uit luiheid maar zo'n operatie aangaan om het makkelijker te maken.
Sinds wanneer is een operatie 'de makkelijke weg' kiezen? Je moet het dan alsnog zelf doen hoor, de operatie is een hulpmiddel inderdaad, maar ook niet meer dan dat... Bovendien wordt je echt niet zomaar geholpen, het wordt vergoed door de verzekeraar in de normale basisverzekering, obesitas wordt gezien als een chronische ziekte...quote:Op dinsdag 9 april 2013 19:40 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
[..]
heb jij hernias? Is et bij jou iets gezegd oververergering van je rugklachten in combinatie met het snelle afvallen? Of werd dit juist aangeraden?quote:Op maandag 1 april 2013 19:08 schreef lisa het volgende:
Ik word in het Sint Franciscus Gasthuis Rotterdam geopereerd. Ik zat in augustus bij de huisarts en toen hadden we het naïeve idee dat ik afgelopen winter wel geholpen zou zijn.
Helaas het ziekenhuis wat veel sneller is en beter bekend staat (en beter te bereiken voor me) werd niet vergoed door mijn ziektekosten.
De neuroloog vond het een heel goede beslissing. Maar het zijn eigenlijk de gevolgen van hernia's. Er zit littekenweefsel wat tegen mijn zenuwen drukt. We hopen dat druk op mijn wervels minder wordt waardoor mijn zenuwen wat meer ruimte gaan krijgen.quote:Op dinsdag 9 april 2013 22:06 schreef Mirjam het volgende:
[..]
heb jij hernias? Is et bij jou iets gezegd oververergering van je rugklachten in combinatie met het snelle afvallen? Of werd dit juist aangeraden?
Ik ben bijna 10 jaar bezig geweest met verschillende dieet methodes. Ik viel af en tijdens afbouwen naar een "normaal" voedingspatroon kwam ik weer aan terwijl ik er ook nog bij sportte. In nog geen 10 jaar tijd van 70 naar 136kg gegaan. Achteraf gezien had ik gewoon blij moeten zijn met die 70kg maar ik wilde er toen 5kg af. Dat diëten heeft voor mij dus een negatieve uitwerking gehad.quote:Op dinsdag 9 april 2013 18:15 schreef IkWistGeenNaam het volgende:
Ik ben hier niet om mensen te beledigen ofzo, maar waarom zou je dit soort operaties aan gaan terwijl je ook gewoon op de normale manier kan afvallen? Lukt dat gewoon voor sommige mensen niet?
Nou, 40/50 kg afvallen is zwaar, maar er zijn mensen die het nog kunnen zonder een operatie hoor. Mijn partner is goed op weg. Toen wij elkaar leerden kennen zou het zo'n 50kg moeten zijn die hij af moest vallen om een BMI van 23 te bereiken. Inmiddels is er na een jaar of 3 al behoorlijk wat af (hij heeft niet altijd even goed geluisterd, maar een plateau is ook gezond voor langere tijd) en is 21kg kwijt. Het mooie is dat hij nooit meer gestegen is zoals bijvoorbeeld wel na zijn Sonja bakker tijd (heeft hij gedaan toen ik hem nog niet kende. 20kg eraf in een paar maanden, daarna weer 30kg erbij).quote:Op dinsdag 9 april 2013 20:11 schreef Troel het volgende:
Op het moment dat je meer dan zoveel kilo (weet niet meer hoeveel het was, 40? 50?) overgewicht hebt, is dat volgens de arts die ons toen opereerde, niet meer zonder operatie te verhelpen, omdat je lichaam dat tegen gaat werken. Die mensen kunnen dus alleen nog maar op een zeer rigoureuze manier afvallen.
Mijn orthopeed kreeg het schuim rond de bek en riep dat het echt een kutidee was. ik heb drie versleten wervels en herniaklachten, maar als ik dit deed zou het echt veel erger worden. Ik weet dat zo net nog niet, vandaar..quote:Op woensdag 10 april 2013 01:13 schreef lisa het volgende:
[..]
De neuroloog vond het een heel goede beslissing. Maar het zijn eigenlijk de gevolgen van hernia's. Er zit littekenweefsel wat tegen mijn zenuwen drukt. We hopen dat druk op mijn wervels minder wordt waardoor mijn zenuwen wat meer ruimte gaan krijgen.
Er is me nooit wat verteld over verergering van rugklachten in combinatie met snelle afvallen. Kan dat dan ook gebeuren (ik moet nog geopereerd worden)?
Ik weet wel dat ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven bij de pijnpolie blijf lopen, maar als het erger zou worden, zit ik niet op te wachten eigenlijk (dan kan ik helemaal niks meer).
quote:Op woensdag 10 april 2013 09:19 schreef Mirjam het volgende:
Mijn orthopeed kreeg het schuim rond de bek en riep dat het echt een kutidee was. ik heb drie versleten wervels en herniaklachten, maar als ik dit deed zou het echt veel erger worden. Ik weet dat zo net nog niet, vandaar..
het was gewoon geen goed idee.quote:Op woensdag 10 april 2013 09:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]Wat waren zijn argumenten? (en ik neem aan dat hij niet het woord 'kutidee' gebruikte
)
mja zie maar eens iemand te vinden die gespecialiseerd is in versleten wervels en herniaklachten, en wls...quote:Op woensdag 10 april 2013 09:35 schreef Isabeau het volgende:
Ik kan me voorstellen dat vooral het snel gewicht verlies een probleem kan zijn ja![]()
Misschien een second opinion vragen bij artsen die ook ervaring hebben met patiënten na wls?
Info inwinnen is nooit verkeerd. Er zijn vast wel orthopedisch specialisten die ervaring hebben met mensen die veel afvallen (en zo niet, dan is dat een gat in de markt). Dat hoeft niet perse een WLS te zijn.quote:Op woensdag 10 april 2013 09:38 schreef Mirjam het volgende:
[..]
mja zie maar eens iemand te vinden die gespecialiseerd is in versleten wervels en herniaklachten, en wls...
ik zat te twijfelen om info in te winnen bij het Slotervaart
In een jaar of 3 had ik zelf ook wel een kilo of 20 af kunnen vallen zonder operatie. Maar ik heb gekozen voor de operatie om gezondheidsproblemen/ziektes te voorkomen. In een paar jaar kan een hoop gebeuren en ik wilde de kans op hart en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes veel kleiner maken. En hoe ouder je wordt hoe minder makkelijk het wordt om af te vallen.quote:Op woensdag 10 april 2013 08:37 schreef kahlie het volgende:
[..]
Nou, 40/50 kg afvallen is zwaar, maar er zijn mensen die het nog kunnen zonder een operatie hoor. Mijn partner is goed op weg. Toen wij elkaar leerden kennen zou het zo'n 50kg moeten zijn die hij af moest vallen om een BMI van 23 te bereiken. Inmiddels is er na een jaar of 3 al behoorlijk wat af (hij heeft niet altijd even goed geluisterd, maar een plateau is ook gezond voor langere tijd) en is 21kg kwijt. Het mooie is dat hij nooit meer gestegen is zoals bijvoorbeeld wel na zijn Sonja bakker tijd (heeft hij gedaan toen ik hem nog niet kende. 20kg eraf in een paar maanden, daarna weer 30kg erbij).
Ik heb er het volste vertrouwen in dat er in dit jaar weer een kilo of 10 af gaat en misschien zelfs meer, want dit jaar heeft hij nog meer commitment dan voorgaande jaren.
Daarintegen vind ik het "een operatie is makkelijk, waarom doe je het niet zelf" zo enorm kort door de bocht en verschrikkelijk dom klinken. Het is a) niet makkelijk en b) mensen worden heel goed gescreend. Er zijn echt wel mensen waar het er niet meer af kan of gaat en waar na een operatie veel meer en heftigere eisen overblijven dan bij een gezond eetpatroon houden.
Ik was bij dat gesprek, en voor mijn gevoel was hij uberhaubt tegen een wls. De lul......quote:Op woensdag 10 april 2013 09:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]Wat waren zijn argumenten? (en ik neem aan dat hij niet het woord 'kutidee' gebruikte
)
quote:Op woensdag 10 april 2013 10:43 schreef lisa het volgende:
Mijn fysio wist ook te vertellen dat door het gewicht van mijn buik, ik juist in een heel verkeerde houding loop. Nou heb ik het "geluk" dat ik ook een stevige kont (understatement van het jaar) het, die de boel weer een beetje rechttrekt.
Maar in feite zijn mijn huisarts, diabetesverpleegkundige en fysio erg enthousiast dat ik het ga laten doen. De neuroloog noemde het een "moedig maar zeer verstandig" besluit.
Mijn fysio had trouwens wel 2 mensen gehad met rug/hernia klachten en WLS. Hij vond het juist onvoorstelbaar hoe snel na de operatie hun rugklachten verminderde en wat ze allemaal weer konden doen.
Volgens mij is dit precies hetzelfde verhaal als de verschillen tussen de ziekenhuizen vwb het predieet, eten vlak na de operatie, opnameduur etc. Iedereen zegt maar wat en ze weten het ook niet.
Hij heeft ze verloren zonder regelmatig sporten (dat vond ik zeker met zijn gewicht echt echt niet kunnen) en zonder dieet (want een dieet helpt niet). Ik ben meer van de gedragsveranderingen, het luisteren naar jezelf en je lijf en het oplossen van onderliggende problemen. Hij krijgt wel meer hulp en ondersteuning dan de andere mensen die ik professioneel help, maar dat komt omdat hij mijn partner is, dus je hebt gewoon meer contact momenten. Mijn ervaring is dat als je op deze manier afvalt, je geen bonuskilo's hebt of ze er weer aanvliegen. Daarintegen vind hij het ook lastig om naar mij te luisteren (juist omdat ik zijn partner ben), dus met andere mensen heb ik snellere resultaten.quote:Op woensdag 10 april 2013 16:35 schreef lisa het volgende:
Zoveel kilo's is bijna niet te doen. Ja met een personal trainer, diëtiste etc (a la het programma obese). Maar ja, als je die al kunt betalen, heb je die niet voor je hele leven plus dat niet iedereen de tijd ervoor heeft om 4 uur per dag te sporten etc (als ik het al zou kunnen).
Een aantal kilo's is wel te doen hoor, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze vliegen er weer aan (incl. bonuskilo's).
Het is ook bekend dat bij mensen die zoveel overgewicht hebben, het lichaam in de "spaarstand" gaat als ze gaan lijnen.
Zoals gezegd, er zijn echt wel voldoende redenen om voor wls te kiezen en ik ondersteun dat van harte. Maar net zoals ik: "je kunt het prima zelf, je bent lui als je voor wls kiest" veel te kort door de bocht vindt, vind ik "als het om xx kilo's gaat kun je het niet meer zelf, dus dan moet je een wls" ook te kort door de bocht.quote:Op woensdag 10 april 2013 14:53 schreef Wildervankstertje het volgende:
In een jaar of 3 had ik zelf ook wel een kilo of 20 af kunnen vallen zonder operatie. Maar ik heb gekozen voor de operatie om gezondheidsproblemen/ziektes te voorkomen. In een paar jaar kan een hoop gebeuren en ik wilde de kans op hart en vaatziekten, hoge bloeddruk en diabetes veel kleiner maken. En hoe ouder je wordt hoe minder makkelijk het wordt om af te vallen.
Vind zelf dat ik niet veel discipline nodig heb vanwege die vitaminepillen die ik elke dag moet slikken. Voorheen slikte ik de pil (nu prikpil) zodra ik mijn bed uit was en nu slik ik een vitaminepil en een omeprazolquote:Op woensdag 10 april 2013 08:27 schreef Troel het volgende:
En denk inderdaad even aan de vitaminetekorten en dergelijke die je mogelijk oploopt en waarvoor je de rest van je leven supplementen moet slikken of spuiten, daar is discipline voor nodig
Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo hequote:Op zaterdag 13 april 2013 13:19 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Vind zelf dat ik niet veel discipline nodig heb vanwege die vitaminepillen die ik elke dag moet slikken. Voorheen slikte ik de pil (nu prikpil) zodra ik mijn bed uit was en nu slik ik een vitaminepil en een omeprazolWel ander soort pillen maar het zijn pillen.
Verder wordt alles ook steeds makkelijker. Op een gegeven moment is het "ritme" dat je hebt met eten/drinken gewoon normaal geworden.
Dat is 1 pilletje, dat is ook niet veelquote:Op zaterdag 13 april 2013 13:19 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Vind zelf dat ik niet veel discipline nodig heb vanwege die vitaminepillen die ik elke dag moet slikken. Voorheen slikte ik de pil (nu prikpil) zodra ik mijn bed uit was en nu slik ik een vitaminepil en een omeprazolWel ander soort pillen maar het zijn pillen.
Verder wordt alles ook steeds makkelijker. Op een gegeven moment is het "ritme" dat je hebt met eten/drinken gewoon normaal geworden.
Klopt, sommigen moeten hun hele levensstijl omgooien. Dat was bij mij niet zo, ik at al 6x per dag. Enige verschil bij mij is dat er nu minder in gaatquote:Op zaterdag 13 april 2013 13:56 schreef Troel het volgende:
[..]
Maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo he
Oke, ik slik zelf geen calcium. Heb ik niet voorgeschreven gekregen. In juli moet ik voor bloedprikken naar het MCL om te kijken of ik geen tekorten heb.quote:Op zaterdag 13 april 2013 16:23 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Dat is 1 pilletje, dat is ook niet veel. Ik neem er nog losse vitamines en calcium bij. Dat mag allemaal niet tegelijk, dus dan heb je wel 3/4 momenten op een dag.
Ben ik gewoon thuis dan lukt het wel maar ben ik drukker dan is het soms wel lastig.
Je hebt maar een sleeve dan zal het wel meevallen.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:06 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Oke, ik slik zelf geen calcium. Heb ik niet voorgeschreven gekregen. In juli moet ik voor bloedprikken naar het MCL om te kijken of ik geen tekorten heb.
Er zijn mensen met een sleeve die wel meteen calcium voorgeschreven kregen. Ik merk het komende zomer wel of ik wel of niet alsnog moet gaan gebruiken.quote:Op zaterdag 13 april 2013 19:28 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Je hebt maar een sleeve dan zal het wel meevallen.
Met een duodenal switch zijn extra vitamines heel erg belangrijk. Standaard extra zink en calcium, en ik dan extra vitamine A en D.
Behalve dat het ook steeds gemakkelijker wordt om weer meer te snoepen, glaasje wijn hier en daar, je verkleinde maag rekt ook weer uit (althans de pouch bij een GBP wel). Je kan weer een 'normale' portie eten (een bescheiden bord eten). Het sluipt er toch weer in als je niet oppast.quote:Op zaterdag 13 april 2013 13:19 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ben ik niet bang voor, heb nooit gesnoept en alcohol drink ik niet omdat ik dat vies vind. Ik weet hoeveel er in mijn maagje past en die hoeveelheid gaat er ook in en niks meer.quote:Op zaterdag 13 april 2013 21:11 schreef octopussy het volgende:
[..]
Behalve dat het ook steeds gemakkelijker wordt om weer meer te snoepen, glaasje wijn hier en daar, je verkleinde maag rekt ook weer uit (althans de pouch bij een GBP wel). Je kan weer een 'normale' portie eten (een bescheiden bord eten). Het sluipt er toch weer in als je niet oppast.
En ik denk dat het lichaam na zo'n lange tijd crashen toch ook weer efficiënter met de binnenkomende brandstof omgaat. En dan komen de kilo's er toch langzaam weer aan.
En juist dan is het verrekte moeilijk om jezelf weer op dieet te zetten. En het is doodeng want je hebt je laatste redmiddel gehad. Geen jokers meer. De euforie van de eerste jaren is weg.
En dan weet je pas echt wat het betekent als ze het over 'hulpmiddel' hebben.
ben toch benieuwd hoe je er over 3 jaar tegenaan kijktquote:Op zondag 14 april 2013 08:56 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ben ik niet bang voor, heb nooit gesnoept en alcohol drink ik niet omdat ik dat vies vind. Ik weet hoeveel er in mijn maagje past en die hoeveelheid gaat er ook in en niks meer.
Merk ik dan wel. Volgens mijn chirurg is oprekken van de maag te voorkomen door gewoon nooit meer te eten dan voorgeschreven. En geen koolzuur drinken. Dat heb ik dus ook al een hele tijd niet meer gehad al mis ik een cola'tje af en toe best wel.quote:Op zondag 14 april 2013 09:25 schreef Trusten het volgende:
[..]
ben toch benieuwd hoe je er over 3 jaar tegenaan kijkt
Mij is in het MCL verteld dat koolzuur de maag weer oprekt. Staat ook in de map met eet/drink adviezen dat koolzuur vermeden moet worden. Daarom heb ik dus al bijna 4 maanden niks meer gehad waar koolzuur in zit.quote:Op zondag 14 april 2013 09:33 schreef -Bubseltje- het volgende:
Sorry maar dan zou mijn maagje erg groot moeten zijn (van de koolzuur) en daar was niks mis mee..
De eerste zoveel weken idd niet maar daarna lijtk het me wat overdreven. Mijn sleeve is bij het 2de deel van de operatie goed bekeken. Was niks mis mee ondanks de koolzuur en heel veel overgeven...quote:Op zondag 14 april 2013 09:36 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Mij is in het MCL verteld dat koolzuur de maag weer oprekt. Staat ook in de map met eet/drink adviezen dat koolzuur vermeden moet worden. Daarom heb ik dus al bijna 4 maanden niks meer gehad waar koolzuur in zit.
Zal het nog een navragen bij het CON. Af en toe een cola'tje vind ik wel lekker. Drink nu bijna alleen maar koffie, melk en treissiere.quote:Op zondag 14 april 2013 09:40 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
De eerste zoveel weken idd niet maar daarna lijtk het me wat overdreven. Mijn sleeve is bij het 2de deel van de operatie goed bekeken. Was niks mis mee ondanks de koolzuur en heel veel overgeven...
Ik kreeg een tijdje na mijn WLS ook rugklachten. Dat was volgens de fysio heel verklaarbaar: je gewicht is minder, je spieren moeten wennen aan je nieuwe lichaamsverhoudingen. Met fysio was het goed te verhelpen. Daarna kreeg ik last van mijn been - maar dat bleek dus een compleet andere oorzaak te hebben achterafquote:Op woensdag 10 april 2013 09:29 schreef Mirjam het volgende:
het was gewoon geen goed idee.
doot het snelle afvallen zouden de spieren niet snel genoeg mee gaan en zou ik veel meer rugpijn krijgen. en dat had hij al meer gezien en opereren was sowieso voor mij geen optie, welke operatie dan ook en andere argumenten wilde hij niet horen
Is bij een sleeve ook, ongeveer 5kg zal er weer bij komen is mij gezegd. Maar dat vind ik niet erg, ik woog 136,7kg en nu 84,3 en er zit nog steeds een snel dalende lijn in. Dus mocht er weer 5kg bij komen dan neem ik dat voor lief want het is dan nog steeds een hele verbetering sinds vorig jaar.quote:Op zondag 14 april 2013 12:18 schreef lisa het volgende:
Ik begreep dat je na een paar jaar na je GBP sowieso wat gaat aankomen omdat je lichaam gewend is geraakt aan de nieuwe situatie en zich gaat "herstellen" van de GBP.
Dat was precies wat ik dachtquote:Op zondag 14 april 2013 09:25 schreef Trusten het volgende:
[..]
ben toch benieuwd hoe je er over 3 jaar tegenaan kijkt
Waarom zou je bij de pijnpoli blijven lopen als het niet werkt.quote:Op woensdag 10 april 2013 01:13 schreef lisa het volgende:
[..]
De neuroloog vond het een heel goede beslissing. Maar het zijn eigenlijk de gevolgen van hernia's. Er zit littekenweefsel wat tegen mijn zenuwen drukt. We hopen dat druk op mijn wervels minder wordt waardoor mijn zenuwen wat meer ruimte gaan krijgen.
Er is me nooit wat verteld over verergering van rugklachten in combinatie met snelle afvallen. Kan dat dan ook gebeuren (ik moet nog geopereerd worden)?
Ik weet wel dat ik waarschijnlijk voor de rest van mijn leven bij de pijnpolie blijf lopen, maar als het erger zou worden, zit ik niet op te wachten eigenlijk (dan kan ik helemaal niks meer).
Maar jouw nichtje heeft toch geen spierziekte? Dat zou een hoop kunnen schelenquote:Op zondag 14 april 2013 19:22 schreef Isabeau het volgende:
Vervelend om te lezen Riann, ook omdat mijn nichtje al haar hoop op WLS heeft gegooid wat betreft haar rugpijnIk hoop maar dat het bij haar wel een deel van de klachten wegneemt.
Nee, dat klopt. Dat is voor Riann natuurlijk helaas wel anders.quote:Op zondag 14 april 2013 19:24 schreef Troel het volgende:
Maar jouw nichtje heeft toch geen spierziekte? Dat zou een hoop kunnen schelen
Ik hoop ook van harte voor je dat het zo zal blijven hoor. Het is alleen dat ik bijna mezelf hoor praten en nu toch moet toegeven dat het mij ook zwaar valt. Ondanks dat ik nog steeds een klein maagje heb (recent gecheckt met slikfoto) kan ik redelijk normale porties eten. Daarnaast kan ik overal tegen zoals suiker (zowel vast als vloeibaar) en alcohol. Kortom, vanaf dan komt het weer gewoon op wilskracht aan. En ik merk echt dat mijn lichaam gewoon héél zuinig is en dan moet je gewoon weer megaveel discipline hebben om het eraf te houden óf de sluipkilo's er weer af te krijgen.quote:Op zondag 14 april 2013 09:30 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Merk ik dan wel. Volgens mijn chirurg is oprekken van de maag te voorkomen door gewoon nooit meer te eten dan voorgeschreven. En geen koolzuur drinken. Dat heb ik dus ook al een hele tijd niet meer gehad al mis ik een cola'tje af en toe best wel.
Wat betreft suiker ben ik niet bang dat ik dat veel zal nemen ook al zou het kunnen. Hou niet van zoetigheid, en alcohol drink ik sowieso al niet omdat ik het vies vind.quote:Op maandag 15 april 2013 09:10 schreef Trusten het volgende:
[..]
Ik hoop ook van harte voor je dat het zo zal blijven hoor. Het is alleen dat ik bijna mezelf hoor praten en nu toch moet toegeven dat het mij ook zwaar valt. Ondanks dat ik nog steeds een klein maagje heb (recent gecheckt met slikfoto) kan ik redelijk normale porties eten. Daarnaast kan ik overal tegen zoals suiker (zowel vast als vloeibaar) en alcohol. Kortom, vanaf dan komt het weer gewoon op wilskracht aan. En ik merk echt dat mijn lichaam gewoon héél zuinig is en dan moet je gewoon weer megaveel discipline hebben om het eraf te houden óf de sluipkilo's er weer af te krijgen.
Nogmaals, ik hoop voor je dat het allemaal zo soepel blijft gaan maar de vele reacties van mensen die langer geopereerd zijn, zijn er niet voor niks. Dus waak er in ieder geval voor
Punt is dat de mensen die het stelligst beweren "dat gaat mij niet overkomen", na een aantal jaar schoorvoetend terugkomen met de melding dat het hun ook is overkomenquote:Op maandag 15 april 2013 10:53 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Wat betreft suiker ben ik niet bang dat ik dat veel zal nemen ook al zou het kunnen. Hou niet van zoetigheid, en alcohol drink ik sowieso al niet omdat ik het vies vind.
Ik word telkens gewaarschuwd voor teveel suiker. Maar ik heb nog nooit veel suiker gebruikt omdat ik niet van zoetigheid hou, dus wat suiker betreft weet ik zeker dat ik dat niet teveel neem.quote:Op maandag 15 april 2013 14:08 schreef Troel het volgende:
[..]
Punt is dat de mensen die het stelligst beweren "dat gaat mij niet overkomen", na een aantal jaar schoorvoetend terugkomen met de melding dat het hun ook is overkomen
Ik ken iemand die gewoon elk weekend aan de bier is met een gbp.quote:Op maandag 15 april 2013 12:47 schreef Rewimo het volgende:
Alcohol is sowieso een no-go na een WLS. Je lever krijgt er een enorme opdonder van. Gewoon niet doen dus. Ik heb mijn 2 glazen per jaar ook afgezworen
En mijn galblaas was er inderdaad al uit voor de WLS. Blindedarm hebben ze wel meteen weggehaald.
Dat is niet zo slim danquote:Op maandag 15 april 2013 23:22 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ik ken iemand die gewoon elk weekend aan de bier is met een gbp.
Ja maar het is slecht voor je lever. Dat heeft weinig met afvallen te maken..quote:Op woensdag 17 april 2013 11:49 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Nee maar ze is bijna 1,5 jaar geleden geopereerd en valt nog steeds af.
Tja, ken ook iemand die mij laatst vroeg of ze tijdens pré-dieet wel gewoon alcohol mocht. Inmiddels is zij wel geopereerd. 'T is iemand die gewend is elk weekend flink aan de zuip te zijn. Krijgt vanzelf problemen.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:03 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Ja maar het is slecht voor je lever. Dat heeft weinig met afvallen te maken..
wat is dan het verschil qua effect van alcohol op je lever voor en na de operatie?quote:Op woensdag 17 april 2013 12:03 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Ja maar het is slecht voor je lever. Dat heeft weinig met afvallen te maken..
Het is sneller bij de lever zover ik weet en moet dan ook harder werken. Normaal doet je maag al een deel verteren en nu niet meer.quote:Op woensdag 17 april 2013 12:50 schreef Mirjam het volgende:
[..]
wat is dan het verschil qua effect van alcohol op je lever voor en na de operatie?
ah, zo. Ik snapte er al niks van, maar dit klinkt heel logisch.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:10 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Het is sneller bij de lever zover ik weet en moet dan ook harder werken. Normaal doet je maag al een deel verteren en nu niet meer.
Nou leef ik al veel langer zonder alcohol, als ik een peachtree met jus neem in een longdrinkglas en ik doe een halve cm peachtree, dan heb ik na 1 slok eigenlijk al genoeg. Waarom? Omdat je de alcohol proeft en omdat dat op een of andere manier je lichaam in een waakstand zetquote:Op vrijdag 19 april 2013 18:53 schreef flugeltje het volgende:
Maar is dat effect ook al bij een enkel wijntje zo?
Ligt er dan ook weer aan welke operatie je hebt gehad. Bij een sleeve is het anders dan bij mbgp of gbp.quote:Op woensdag 17 april 2013 13:10 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Het is sneller bij de lever zover ik weet en moet dan ook harder werken. Normaal doet je maag al een deel verteren en nu niet meer.
Toch wordt het bij alle operaties afgeradenquote:Op vrijdag 19 april 2013 20:13 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ligt er dan ook weer aan welke operatie je hebt gehad. Bij een sleeve is het anders dan bij mbgp of gbp.
Staat inderdaad ook in de map die ik heb meegekregen. Maakt voor mij ook niet uit, enige met alcohol wat ik nog wel lust is Shandy, en daar zit niet veel in. Heb dat vorige week gedronken, lepeltje erin om de koolzuur eruit te roeren.quote:Op vrijdag 19 april 2013 20:15 schreef Troel het volgende:
[..]
Toch wordt het bij alle operaties afgeraden
Ja al mijn oude kleding is al weg. Heb nu maat 40/42 dus moest wel nieuwe kopen. Ben ik in januari al mee begonnen want toen pasten mijn oude broeken me al niet meer. Maar wat ik in januari heb gekocht is me ook te wijd nu. Bij m'n bovenbenen wil het nog wel maar rondom mijn taille veel te groot. Dus koop regelmatig wat nieuws, wel nog bij de goedkopere winkels als Bristol en Takko, anders word het me veel te duur. Er zijn weleens mensen die zeggen van wacht daar toch even mee, maar in kleding lopen wat veel te wijd is zit niet lekker en ziet er nogal slonzig uit, zo ga ik de straat niet op.quote:Op donderdag 25 april 2013 22:34 schreef Isabeau het volgende:
Heb je al een hele nieuwe garderobe?Gaat geweldig!
Ik koop nooit 2ehands, voel ik me niet prettig in.quote:Op vrijdag 26 april 2013 07:43 schreef Isabeau het volgende:
Nee, ik begrijp dat je naar de goedkope winkels gaat hoor. Je zou ook eens bij een tweede hands winkel kunnen kijken? We hebben hier een erg goede met soms prachtige kleding die er als nieuw uitziet. En dan straks als je een tijdje op gewicht bent echt leuke kleren kopen
Andere goedkope opties zijn de Makro als je een pasje hebt (of iemand kent met een pasje) of Primark als je in het westen woont.quote:Op vrijdag 26 april 2013 04:17 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ja al mijn oude kleding is al weg. Heb nu maat 40/42 dus moest wel nieuwe kopen. Ben ik in januari al mee begonnen want toen pasten mijn oude broeken me al niet meer. Maar wat ik in januari heb gekocht is me ook te wijd nu. Bij m'n bovenbenen wil het nog wel maar rondom mijn taille veel te groot. Dus koop regelmatig wat nieuws, wel nog bij de goedkopere winkels als Bristol en Takko, anders word het me veel te duur. Er zijn weleens mensen die zeggen van wacht daar toch even mee, maar in kleding lopen wat veel te wijd is zit niet lekker en ziet er nogal slonzig uit, zo ga ik de straat niet op.
Ik woon in het noord-oosten maar ga regelmatig naar Primark, die in Bremen is voor mij het dichtst bij. Altijd erg leuk om daar te winkelen. Al is de kwaliteit niet altijd even goed. Heb 2 truitjes waar na een paar keer dragen al gaten in vielen.quote:Op zaterdag 27 april 2013 12:26 schreef kahlie het volgende:
[..]
Andere goedkope opties zijn de Makro als je een pasje hebt (of iemand kent met een pasje) of Primark als je in het westen woont.
Oh ja, in die richting buiten NL zit er natuurlijk ook nog een Primark. Kwaliteit is inderdaad zo zo, dus perfect voor een galerobe waarvan je denkt dat je hem na een paar maanden toch niet meer hebt.quote:Op zaterdag 27 april 2013 13:51 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ik woon in het noord-oosten maar ga regelmatig naar Primark, die in Bremen is voor bij het dichtst bij. Altijd erg leuk om daar te winkelen. Al is de kwaliteit niet altijd even goed. Heb 2 truitjes waar na een paar keer dragen al gaten in vielen.
Inderdaad te wijde shirts staan ook niet. Heb gisteren een blauw imitatie lederen jasje te koop aangeboden. Nauwsluitend model, paste me voorheen perfect maar pas er nu 2x inquote:Op zaterdag 27 april 2013 12:57 schreef Rewimo het volgende:
Je moet echt af en toe wel wat nieuws terwijl je aan het afvallen bent, zeker broeken. Maar veel te wijde shirts staan op een gegeven moment ook niet meerDat slobbert zo om je heen.
Maar wat een verschil zeg, Wildervankstertje!
Ik heb bijna alles weggegeven aan een meisje die het niet zo breed heeft, zit in de schuldsanering en heeft een dochtertje van bijna 1 waar ze in haar eentje de zorg voor heeft. Alle geld wat ze over houdt gaat naar de kleine. Ze loopt normaal altijd in kapotte/verlepte kleding dus ik gun het haar dat ze nu wat normaals kan dragen.quote:Op zondag 28 april 2013 16:58 schreef flugeltje het volgende:
Ik heb sowieso nog kleren in alle maten zo ongeveer... Tenminste, van maat 44 tot 50 dan, mocht ik daar ooit onder komen wordt het weer een ritje marktplaats of idd tweedehands winkels. Keertje goed wassen en zonder problemen te dragen...
Is inderdaad ook makkelijk. Ik heb zelf dus eerst in mijn omgeving gekeken (al voor de operatie) of er iemand was die het zou passen en het kon gebruiken en toen meldde een kennis van mij zich met de vraag of zij het mocht hebben. Ik wist toen al dat ze in de schuldsanering zit en in haar eentje voor haar kleine meisje zorgt dus vond het ook een goed doel om het aan haar te geven. Heb op der facebook al meerdere foto's gezien waarop ze de kleding draagt en is er dolblij meequote:Op zondag 28 april 2013 19:35 schreef Riann het volgende:
mijn oude kleding is allemaal naar een goed doel gegaan. Een vrouw hier op de gang spaart allemaal kleren die naar een arm land gaan.
Ik moet ook zeggen dat ik het wel lekker makkelijk vond om het daar heen te brengen. Kast opruimen en meteen aan haar geven. Was ik er ook meteen vanaf.
Ik had nooit dure kleding, kocht het meeste bij Bon Prix en bij Kik. Ik kijk zelf wel echt naar of iemand zelf echt niks kan kopen of dat diegene het wel kan. Iemand die geld zat heeft en al elke week nieuwe kleding koop daaraan geef ik het niet. Had namelijk wel een reactie gehad van iemand die ik ken en het ook wel wilde hebben. Maar zij werkt in 5 ploegendienst en woont nog gratis bij haar ouders en koopt elke week kleding/schoenen. Dan geef ik het toch liever aan iemand die het niet zo breed heeft.quote:Op zondag 28 april 2013 20:59 schreef Troel het volgende:
Ik heb mijn kleren weggegeven aan mensen die de kleren konden gebruiken. Schuldsanering of niet, kleren in mijn maat waren verschrikkelijk prijzig en een iedere die ik ermee blij kon maken, heb ik ermee blij gemaakt. Nog steeds als er hier kleding over is, gaat het naar iemand die het kan gebruiken, ongeacht wat de achtergrond is.
Ik heb 1 spijkerbroek maat 48 bewaard ter herinnering en in de hoop dat dat voor mij altijd een tent zal blijvenquote:Op zondag 28 april 2013 21:00 schreef flugeltje het volgende:
Ik kan mezelf niet eens voorstellen dat ik m'n kleding echt definitief de deur uit zou doen...
wauw!quote:Op maandag 29 april 2013 22:00 schreef Wildervankstertje het volgende:
Ff wezen winkelen bij Bon Prix in Emden vandaag :-) Was het zat om telkens in een spijkerbroek te lopen, dus mijn favo Bon Prix broek maar weer gehaald. Op de linker foto draag ik precies net zo'n broek als op de rechter (ik zweer bij die broeken van Bon Prix) alleen nu 5 maten kleiner. En maar weer even een foto gemaakt, word tijd dat ik zelf een grote spiegel koop haha. Maar bij deze even 2 foto's ter vergelijking. Deze zijn wat duidelijker dan mijn vorige foto's.
[ afbeelding ]
Hoeveel was je nu afgevallen in die 4,5 maandquote:Op maandag 29 april 2013 22:47 schreef Wildervankstertje het volgende:
'T lukte me zelfs om een maat 38 dicht te krijgenMaar die zat bij m'n bovenbenen nog wat te strak. Maar met maat 40 ben ik ook al meer dan tevreden, ben bijna 4 en halve maand geleden geopereerd dus ik vind 't netjes
Ik denk dat mensen die je een tijdje niet gezien hebben je niet herkennenquote:Op maandag 29 april 2013 22:47 schreef Wildervankstertje het volgende:
'T lukte me zelfs om een maat 38 dicht te krijgenMaar die zat bij m'n bovenbenen nog wat te strak. Maar met maat 40 ben ik ook al meer dan tevreden, ben bijna 4 en halve maand geleden geopereerd dus ik vind 't netjes
Inclusief de 3 weken pré-dieet ben ik nu in ongeveer 5 maanden tijd 41 kilo afgevallen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 08:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hoeveel was je nu afgevallen in die 4,5 maandZiet er fantastisch uit hoor!
Mensen herkennen me nog steeds wel, maar ze zijn meestal wel verbaasd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 08:58 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die je een tijdje niet gezien hebben je niet herkennen
Denk ik juist niet, draag altijd broeken die wijd uit lopen naar onder. Met smallere pijpen aan de onderkant lijken mijn bovenbenen dikker. Dat is iets wat ik altijd al heb gehad, ook toen ik 65kg woog, slank bovenlichaam maar weer dikkere bovenbenen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:10 schreef flugeltje het volgende:
Binnen 5 maanden?Darn, ik hoop zo dat ik een JA krijg en het bij mij ook zo soepel zal gaan... Ziet er in elk geval goed uit!!!
edit: Zat effe te denken of ik deze aanvulling nog zou doen, maar ik zou het zelf ook fijn vinden om tips te krijgen... Wildvankstertje, ik denk dat een ander model broek je nog meer af zou kleden...
Dan kun je beter een overdreven bootcut nemen, dus strak rond de bovenbenen en onderaan uitlopend. Deze broek ziet eruit alsof het een rechte pijp is en dat maak je juist weer kleiner... En verder wat Troel ook zegt... ik probeer je niet af te zeiken hoor, alleen mee te denken hoe je je behaalde successen nog duidelijker zichtbaar kunt makenquote:Op dinsdag 30 april 2013 17:29 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Denk ik juist niet, draag altijd broeken die wijd uit lopen naar onder. Met smallere pijpen aan de onderkant lijken mijn bovenbenen dikker. Dat is iets wat ik altijd al heb gehad, ook toen ik 65kg woog, slank bovenlichaam maar weer dikkere bovenbenen.
Dit is een bootcut model, heb ik altijd. Van spijkerbroeken draag ik ook bootcut, meestal die van C&A. Maar deze zwarte draag ik al jaren, toen ik maatje 36 had, toen ik grote maat had en nu dus weer. Kan bijna nergens broeken vinden die net zo lekker zitten als dezequote:Op dinsdag 30 april 2013 17:33 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Dan kun je beter een overdreven bootcut nemen, dus strak rond de bovenbenen en onderaan uitlopend. Deze broek ziet eruit alsof het een rechte pijp is en dat maak je juist weer kleiner... En verder wat Troel ook zegt... ik probeer je niet af te zeiken hoor, alleen mee te denken hoe je je behaalde successen nog duidelijker zichtbaar kunt maken
Had er nog een shirt onderaan die wat lastig uit gaat dus afgerold naar beneden om shirt toch te kunnen passen, daardoor lijkt het op de foto alsof er een enorme rol zitquote:Op dinsdag 30 april 2013 17:30 schreef Troel het volgende:
Door zulke wijde pijpen lijken je bovenbenen wellicht kleiner, maar het laat ook je buik dikker lijken
Edit: Laat maarquote:Op dinsdag 30 april 2013 17:44 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Had er nog een shirt onderaan die wat lastig uit gaat dus afgerold naar beneden om shirt toch te kunnen passen, daardoor lijkt het op de foto alsof er een enorme rol zit
In het MCL zeggen ze dat je ongeveer een kilo of 5 weer aan zal komen, dat is normaal. Maar er zijn mensen die meer aankomen. Ligt denk ik voor een groot deel ook aan jezelf, je levensstijl/voedingspatroon.quote:Op dinsdag 30 april 2013 12:05 schreef Isabeau het volgende:
Hoe gaat het eigenlijk met de mensen die al jaren geleden zijn geopereerd? Blijf je dan op gewicht, of kom je weer een deel aan? En wat doe je dan?
Of zijn oude gewoonten nooit weggeweest. Of er komt ineens een stressvolle situatie in je leven (een overlijden, ziekte van een naaste, noem maar op) en je zult zien dat je lichaam ineens heel anders gaat reageren (en dan doel ik niet alleen op mezelf, heb het al bij meerdere mensen zien gebeurenquote:Op dinsdag 30 april 2013 20:08 schreef -Bubseltje- het volgende:
Klopt idd wel. Ze hebben het ook wel eens over +/- 10% van wat je afgevallen bent.
Niet altijd kan je er zelf wat aan doen. Mechanisch kan er ook wat mis zijn. Een fistel bijvoorbeeld. Maar vaak sluipen er oude gewoonten ook weer in.
Wat is flan? Ik hoor het regelmatig van mensen met een gbp of mgbp dat ze bepaalde dingen niet meer lekker vinden. Bij mensen met een sleeve hoor ik dat nooit, lust zelf ook alles nog wel.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:41 schreef Troel het volgende:
Wat ik overigens nog steeds echt ontzettend stom vind:
Ik vond flan vroeger heerlijk. Van die echte flan die je in Frankrijk koopt.
Ik vind het nu niet meer te etenMijn smaak is wat dat betreft echt gewoon anders geworden.
Is dat lekker? Heb zelf vorige week kwarktaart gemaakt, zonder zoete koekbodem en gezoet met stevia, was ook lekker.quote:
Niet alleen voor de pouch. Mijn sleeve heeft daar ook vaak moeite meequote:Op dinsdag 30 april 2013 21:34 schreef octopussy het volgende:
En vergeet niet de invloed van hormonen (bij. door zwangerschap)![]()
![]()
![]()
Iets wat ik niet had verwacht: Een gekookt ei kan ineens heel verkeerd vallen en de combinatie van brood en vlees (bijv. hamburger of broodje shoarma) zijn ook niet altijd fijn voor de pouch.
Ik heb ook een sleeve en kan nog steeds geen sneetje gewoon brood op. Ik verdraag het wel prima maar na 3 kleine hapjes heb ik het gevoel dat ik vol zit. Maar als ik het rooster dan krijg ik het wel op dus mijn ontbijt bestaat nu elke ochtend uit een geroosterd sneetje brood. Met andere soorten brood zoals pistolets, stokbrood en ciabatta's heb ik geen last.quote:Op dinsdag 30 april 2013 21:40 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Niet alleen voor de pouch. Mijn sleeve heeft daar ook vaak moeite mee
Ja, check.quote:Op woensdag 1 mei 2013 12:47 schreef flugeltje het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met muesli en yoghurt, ook mensen die daar niet meer tegen konden? En waarom is het zo dat bepaalde voedingsmiddelen verkeerd vallen?
Ik wijt het in dit geval echt aan het zurige. Verse jus werkt ook zo en cornflakes met melk blijven wel zitten (maar eet ik niet, want veel minder lekkerquote:Op woensdag 1 mei 2013 12:58 schreef flugeltje het volgende:
Maar wat is de reden dat bepaalde voedingsmiddelen slecht vallen Troel? Volstrekt willekeurig of zit er een beredenering achter?
Hier nog 4 weken tot de grote dag, gaat uiteindelijk nog best wel vlotjes, over 2 weken bloed laten prikken en gezien het aantal kruisjes op m'n formulier kunnen ze er beter een tapkraantje op zettenIk heb mezelf inmiddels heel erg ingelezen en hoop nu nog harder op een 'JA'...
Hier geen last hoor van melkproducten. Muesli ben ik niet zo'n fan van maar kan me niet voorstellen dat ik daar last van zou hebben. Ik heb alleen last van gekookt ei (op nuchtere maag vooral), compact brood (witte pistoletjes, italiaanse bol enz) en de combinatie vet/zoet...bijv. dingen met bladerdeeg, croissantquote:Op woensdag 1 mei 2013 12:47 schreef flugeltje het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met muesli en yoghurt
Echo en gastroscopie? Waarvoor is dat?quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:16 schreef Tijger6 het volgende:
ik kom mij hier alvast even aanmelden.
27 juni as krijg ik een gastric bypass.
Ttz, als alle vooronderzoeken vlot verlopen.
30 mei naar de dietiste en de psycoloog
13 juni echo, gastroscopie en internist.
18 juni terug naar de chirurg en een weekje later onder het mes.
Oke, in het MCL doen ze dat soort dingen niet van tevoren.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:12 schreef -Bubseltje- het volgende:
Bij mij vroeger, 7 jaar geleden, was een gastroscopie om te kijken of er geen zweren enzo waren.
Echo misschien voor galstenen?
-Bubseltje- heeft helemaal gelijk.quote:Op donderdag 2 mei 2013 16:48 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Echo en gastroscopie? Waarvoor is dat?
Kloptquote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:16 schreef Tijger6 het volgende:
[..]
-Bubseltje- heeft helemaal gelijk.
Gastro om te kijken of er in de maag geen problemen zijn, zoals maagzweren.
Echo voor de algemene toestand in de buik , maar voornamelijk idd voor galstenen. Want blijkbaar wordt hier in België (of toch alleszins door mijn chirurg) de gal mee weggenomen als er een verhoogd risico is op galstenen, of als die reeds aanwezig zijn.
Door wie word je geopereerd?quote:Op vrijdag 3 mei 2013 09:31 schreef Tijger6 het volgende:
mja
ik vind het een beetje overdreven, zo veel onderzoeken vooraf, klinkt een beetje als geldklopperij
maar als ik er goed over nadenk, begrijp ik het ook wel.
En'k ben blij dat mijn chirurg tenminste op voorhand goed zijn werk doet.
Zo weet ik zeker dat hij weet waar hij mee bezig is !!
Dat is wel fijn ja. Misschien dat je alleen minder opneemt, maar dat valt ook op te vangen natuurlijk.quote:Op vrijdag 3 mei 2013 10:39 schreef flugeltje het volgende:
Ik heb vanochtend m'n bloed ingeleverd voor het testen op tig dingen, nu is het balletje echt aan het rollen... Nog 25 dagen tot de screening en ik begin aardig nerveus te worden. Was ik vooraf nogal huiverig voor het feit dat ik antidepressiva slik en dit wellicht een contra indicatie is, nu ben ik daarin wel wat gerustgesteld door m'n psychiater die stelde dat wat haar betreft e.e.a. geen probleem hoeft te zijn. Als je eigen psych (op hetzelfde ziekenhuis) er al zo over denkt zal het team daar volgens mij wel in meegaan. Al een eerste opstekertje dus
Jepsquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:26 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Door wie word je geopereerd?
Heb ook een echo gehad de eerste keer dat ik in België geopereerd werd, Bij de 2de operatie hebben ze de galblaas wel verwijderd, maar dat is standaard bij een ds volgens mij.
Dokter Caluwe in Turnhoutquote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:26 schreef -Bubseltje- het volgende:
Door wie word je geopereerd?
Heb ook een echo gehad de eerste keer dat ik in België geopereerd werd, Bij de 2de operatie hebben ze de galblaas wel verwijderd, maar dat is standaard bij een ds volgens mij.
Het is gelukkig een antidepressivum waar je de bloedspiegel van kunt meten, de psych gaf aan dat we gewoon wat vaker prikken als ik begin met afvallen, dan kunnen we snel bijsturen waar nodig...quote:Op vrijdag 3 mei 2013 11:26 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Dat is wel fijn ja. Misschien dat je alleen minder opneemt, maar dat valt ook op te vangen natuurlijk.
Nee gebeurde 1x spontaan thuis later op de avond en 1x op het werk. Geen dumping, dat heb ik nog nooit gehad, gebeurd ook bijna niet bij mensen die een sleeve hebben. Ik kan gewoon alles eten. Was ook niet misselijk.quote:Op woensdag 22 mei 2013 06:48 schreef Rewimo het volgende:
Was het toevallig na het eten? Wat je omschrijft lijkt op dumping namelijk.
Door de operatie?quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:50 schreef Mylene het volgende:
Iemand toevallig TLC My Naked Secret gezien? Met een man die overtollige huid had na operatie en een uitstekende hernia.
Oh naar de voorkant dan? Ik snap het nietquote:Op woensdag 22 mei 2013 17:23 schreef -Bubseltje- het volgende:
Door de operatie kan je wel een hernia krijgen. De plekken waardoor ze opereren zijn toch zwakke plekken in je buikwand.
Hernia is een uitstulping kan overal zijn dusquote:Op woensdag 22 mei 2013 17:23 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Oh naar de voorkant dan? Ik snap het niet
ow zo, dus dan vanuit je buik.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:25 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Hernia is een uitstulping kan overal zijn dus
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*panisch voor rughernia's, heb er al genoeg*
quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:25 schreef Mirjam het volgende:
ow zo, dus dan vanuit je buik.Een liesbreuk heet ook een herniaSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*panisch voor rughernia's, heb er al genoeg*
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ow zo, dus dan vanuit je buik.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
*panisch voor rughernia's, heb er al genoeg*![]()
snap ik
Teer punt, ik weet hetquote:Op woensdag 22 mei 2013 17:28 schreef Mirjam het volgende:
Ja stond ik ff niet bij stil idd, ik kreeg meteen een zwarte herniawaas voor ogen, sorry
Ze hebben hem geopereerd en de boel glad getrokken zo ver dat het mogelijk was. Dan zie je dus ook de operatie en het resultaat. Het zag er netjes uit.quote:Op woensdag 22 mei 2013 17:31 schreef Mirjam het volgende:
Och jeetje dat filmpje
maar da's ook wel een extreem geval geloof ik. wat sneu voor die man
Had na de eerste keer al gebeld maar ze zeiden dat het niet altijd met de operatie te maken hoeft te hebben. Iedereen kan weleens duizelig worden.quote:Op woensdag 22 mei 2013 16:46 schreef Troel het volgende:
Ik snap niet echt goed dat als het de laatste 3 weken 2 keer is gebeurd, dat je nog niet aan de bel hebt getrokken voor dat bloedonderzoek
Ik ga in juni weer naar Schweitzer. Ik vertrouw de boel niet helemaal, iets met een gebroken been, een DEXA-scan waar wel een en ander op te zien was, maar niet dat het een probleem was, maar ook een gebroken been. Dan heb ik liever even iemand met echt verstand van deze zaken
Mijn bloeddruk is goed, is altijd al goed geweest. Denk dus zelf aan vitaminetekort.quote:Op donderdag 23 mei 2013 12:24 schreef lisa het volgende:
Wildervankstertje heb je ook je bloeddruk laten controleren? Ik heb dit soort klachten ook in een ver verleden gehad en toen bleek ik veel te lage bloeddruk te hebben.
Het enige grote voordeel dus met mijn aankomen is dat ik nu een goede bloeddruk heb... Ik ben dus ook heel benieuwd hoe dat zal gaan als ik mijn GBP heb gehad.
Is gecheckt bij de huisarts en was zoals gewoonlijk helemaal goed.quote:Op donderdag 23 mei 2013 17:14 schreef Troel het volgende:
Heb je je bloeddruk gecheckt dan? Zo nee, niet zeggen dat ie goed is, want dat weet je dan niet.
Mijn bloeddruk was juist te hoog voor de operatie. En die is de laatste jaren echt prachtigquote:Op donderdag 23 mei 2013 12:24 schreef lisa het volgende:
Wildervankstertje heb je ook je bloeddruk laten controleren? Ik heb dit soort klachten ook in een ver verleden gehad en toen bleek ik veel te lage bloeddruk te hebben.
Het enige grote voordeel dus met mijn aankomen is dat ik nu een goede bloeddruk heb... Ik ben dus ook heel benieuwd hoe dat zal gaan als ik mijn GBP heb gehad.
Mijn bloeddruk was zelfs toen ik 136kg woog perfect, cholesterolgehalte en suikergehalte ook. In het MCL noemden ze me een kerngezond persoon met morbide obesitasquote:Op vrijdag 24 mei 2013 08:16 schreef Rewimo het volgende:
[..]
Mijn bloeddruk was juist te hoog voor de operatie. En die is de laatste jaren echt prachtig
Als je bmi 40 is wordt het sowieso vergoed en kan het denk ik echt wel doorgang vindenquote:Op maandag 27 mei 2013 16:37 schreef flugeltje het volgende:
Ik hoop het, een keertje goed nieuws kan ik wel gebruiken...
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe gezond je bent hequote:Op maandag 27 mei 2013 16:37 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Als je bmi 40 is wordt het sowieso vergoed en kan het denk ik echt wel doorgang vinden
Ik denk iig aan je
Ja okquote:Op maandag 27 mei 2013 16:46 schreef Troel het volgende:
[..]
Dat ligt er natuurlijk helemaal aan hoe gezond je bent he
Hou je taai morgenquote:
Sommige vitamines duren gewoon zo lang...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:10 schreef Wildervankstertje het volgende:
Gisteren bloed laten prikken in het MCL. Moet gewoon 3 weken wachten op de uitslag, wel erg lang vind ik.
En hebben de psycholoog en de diëtiste inspraak of je geopereerd wordt.quote:Op donderdag 2 mei 2013 17:34 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Oke, in het MCL doen ze dat soort dingen niet van tevoren.
Dat is normaal.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:10 schreef Wildervankstertje het volgende:
Gisteren bloed laten prikken in het MCL. Moet gewoon 3 weken wachten op de uitslag, wel erg lang vind ik.
Ja maar de gesprekken met die 2 stellen ook helemaal niks voor. Ken iemand die gewoon liegend de screening door is gekomen. Beweren dat ze een gezond voedingspatroon had terwijl ze tot aan pré-dieet aan toe iedere dag pakken gevulde koeken naar binnen werkte. Denk dat er nog wel weer meer zijn die liegend de screening door komen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:42 schreef McLaura het volgende:
[..]
En hebben de psycholoog en de diëtiste inspraak of je geopereerd wordt.
Maar we weten allemaal dat dik zijn niet komt van de lucht die je inademt, dus die mensen zullen toch ook wel enig voorbehoud inbouwen in het verhaal dat mensen tijdens de screening vertellen?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:51 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ja maar de gesprekken met die 2 stellen ook helemaal niks voor. Ken iemand die gewoon liegend de screening door is gekomen. Beweren dat ze een gezond voedingspatroon had terwijl ze tot aan pré-dieet aan toe iedere dag pakken gevulde koeken naar binnen werkte. Denk dat er nog wel weer meer zijn die liegend de screening door komen.
Iemand die iedere dag heel veel ongezonde dingen eet en daardoor aankomt zou (vind ik) eerst eens moeten proberen daarmee te stoppen en dan te zien of hij/zij dan afvalt. Degene waarover ik het heb heeft niets geprobeerd. Liep wel bij diëtist 2 jaar lang maar heeft nooit de adviezen van hem opgevolgd, maar beweerd van wel.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:52 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Maar we weten allemaal dat dik zijn niet komt van de lucht die je inademt, dus die mensen zullen toch ook wel enig voorbehoud inbouwen in het verhaal dat mensen tijdens de screening vertellen?
Als je iedere dag pakken gevulde koeken naar binnen werkt maar verder geen echt probleem hebt, is dat toch prima..?
Soms denken mensen dat ze er alles aan doen, terwijl de rest ziet dat dat niet zo is. Daar doe je niks aan, denk ik.En als een operatie dan toch een prima oplossing is omdat de regels dan wel gevolgd worden, denk ik, ach, dan moet het maar zo.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:02 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Iemand die iedere dag heel veel ongezonde dingen eet en daardoor aankomt zou (vind ik) eerst eens moeten proberen daarmee te stoppen en dan te zien of hij/zij dan afvalt. Degene waarover ik het heb heeft niets geprobeerd. Liep wel bij diëtist 2 jaar lang maar heeft nooit de adviezen van hem opgevolgd, maar beweerd van wel.
Deze persoon heeft het zelf verteld wat zij allemaal deed om af te vallen, 3 weken een shake dieet en verder niks. Ze had een tv programma gezien over maagverkleiningen en had toen zoiets van: Dat laat ik doen, lekker makkelijk want sporten en dieet heb ik geen zin in als het ook op een makkelijke manier kan. Waren haar eigen woorden. Ze gaf ook gewoon toe dat ze te lui was om gezond te koken, broodjes te smeren in plaats van gevulde koeken als lunch te nemen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:13 schreef Troel het volgende:
Maar echt, hoe goed kan jij in het leven van iemand anders kijken. Heb je 24 uur met die persoon samen geleefd?
Ik bedoel, proberen te stoppen is echt iets heel anders dan stoppen. En soms hebben mensen gewoon hulp nodig omdat ze het echt niet kunnen, ook al proberen ze het wel. Ik vind je wel heel erg veroordelend
Dan heeft ze dus blijkbaar toch wat gedaan, namelijk 3 weken een shake dieetquote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:18 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Deze persoon heeft het zelf verteld wat zij allemaal deed om af te vallen, 3 weken een shake dieet en verder niks. Ze had een tv programma gezien over maagverkleiningen en had toen zoiets van: Dat laat ik doen, lekker makkelijk want sporten en dieet heb ik geen zin in als het ook op een makkelijke manier kan. Waren haar eigen woorden.
Ja 3 weken shake dieet, wat ook niet helpt op de langere termijn. Weten veel mensen inmiddels alles wel van. Ben zelf ook aan de Modifast geweest, de kilo's vlogen eraf maar bij het afbouwen naar normaal gezond eten kwamen ze er net zo snel weer aan.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:19 schreef Troel het volgende:
[..]
Dan heeft ze dus blijkbaar toch wat gedaan, namelijk 3 weken een shake dieet
Overigens tegenwoordig een erg leuke reclame op de radio van Atkins repen. Je neemt een gezonde maaltijd en dan een lekkere Atkins reep. Ha, dus die repen zijn niet gezond, goed om te weten
Zoals de vrouw uit onderstaan artikel, die heeft zichzelf na haar gbp dood gegeten. Afschuwelijk, snap niet dat iemand zoiets voor elkaar krijgt. Die is gewoon blijven proppen.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:36 schreef Troel het volgende:
Overigens, ik ben zeer zeker van mening dat niet iedereen ervoor in aanmerking zou moeten komen, maar hey, ik zit niet in zo'n commissie
Spannend...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:43 schreef flugeltje het volgende:
Nou screening achter de rug, 12 juni krijg ik de uitslag... internist en psycholoog zijn in principe wel akkoord, dietiste weet ik niet en die was ook erg kritisch dus ik knijp 'm nog wel een beetje....
spannend!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:25 schreef lisa het volgende:
Ik heb mijn oproep binnen. Ik word 14 juni geopereerd!! Begint wel spannend te worden nu.
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:21 schreef flugeltje het volgende:
Ik sproeide trouwens nog wat melk over de internist heen toen ze m'n borsten controleerde
Gewoon m'n borsten, uitgebreid lichamelijk onderzoek... Ze heeft ook m'n klieren goed nagevoeld en dergelijke..quote:
Oeh, dat is best snel al!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 19:25 schreef lisa het volgende:
Ik heb mijn oproep binnen. Ik word 14 juni geopereerd!! Begint wel spannend te worden nu.
Bij mij meette ze enkel m'n omtrek, checkte hart en longen en of ik geen vocht vasthieldquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:23 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Gewoon m'n borsten, uitgebreid lichamelijk onderzoek... Ze heeft ook m'n klieren goed nagevoeld en dergelijke..
Dat inderdaad ook allemaal... Heb ook een hartfilmpje en longfunctietest gehad...quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:25 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Bij mij meette ze enkel m'n omtrek, checkte hart en longen en of ik geen vocht vasthield
Bij mij was het ff luisteren en klaar, zo zie je maar wat een verschillen er zijnquote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:25 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Dat inderdaad ook allemaal... Heb ook een hartfilmpje en longfunctietest gehad...
Ik ben een hele ochtend zoet geweest... Dietiste 3 kwartier, longfunctietest en hartfilmpje kwartiertje, toen ruim een half uur internist (lichamelijk onderzoek en ook veel bloedwaarden besproken) en nog drie kwartier psycholoog... En de uitslag krijg ik dus op 12 juni van de internist.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Bij mij was het ff luisteren en klaar, zo zie je maar wat een verschillen er zijn
Dat is heel erg zielig. Kansloos ook, die vallen zomaar in het oude patroon. Jammer dat de maag zich enorm aanpast. Voor hun dan, ik ben heel erg blij met mijn kleine maagje.... en de toekomst.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 10:51 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Ja maar de gesprekken met die 2 stellen ook helemaal niks voor. Ken iemand die gewoon liegend de screening door is gekomen. Beweren dat ze een gezond voedingspatroon had terwijl ze tot aan pré-dieet aan toe iedere dag pakken gevulde koeken naar binnen werkte. Denk dat er nog wel weer meer zijn die liegend de screening door komen.
En jouw reden is? Je werd wel dik van lucht? Of wat?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:02 schreef Wildervankstertje het volgende:
[..]
Iemand die iedere dag heel veel ongezonde dingen eet en daardoor aankomt zou (vind ik) eerst eens moeten proberen daarmee te stoppen en dan te zien of hij/zij dan afvalt. Degene waarover ik het heb heeft niets geprobeerd. Liep wel bij diëtist 2 jaar lang maar heeft nooit de adviezen van hem opgevolgd, maar beweerd van wel.
Dat dus. Je was erbij ofzo?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 11:13 schreef Troel het volgende:
Maar echt, hoe goed kan jij in het leven van iemand anders kijken. Heb je 24 uur met die persoon samen geleefd?
Spannend lieverd.... ik hoop dat je een OK krijgt. Het scheelt zoveel!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 15:43 schreef flugeltje het volgende:
Nou screening achter de rug, 12 juni krijg ik de uitslag... internist en psycholoog zijn in principe wel akkoord, dietiste weet ik niet en die was ook erg kritisch dus ik knijp 'm nog wel een beetje....
"vind ik leuk"quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:21 schreef flugeltje het volgende:
Ik sproeide trouwens nog wat melk over de internist heen toen ze m'n borsten controleerde
Ik had de pech (of het geluk) dat het tussen Kerst en Oud en Nieuw viel. Na de screening vroeg de psycholoog wat ik nog wilde vragen.... Het was of ik in aanmerking kwam. Ja dus. Succes meis!quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:29 schreef flugeltje het volgende:
[..]
Ik ben een hele ochtend zoet geweest... Dietiste 3 kwartier, longfunctietest en hartfilmpje kwartiertje, toen ruim een half uur internist (lichamelijk onderzoek en ook veel bloedwaarden besproken) en nog drie kwartier psycholoog... En de uitslag krijg ik dus op 12 juni van de internist.
Rond mijn 18e niet zo erg gelet op wat ik at, toen heel veel aangekomen. Vanaf mijn 20e/21e veel diëten gedaan en gesport maar kreeg er niet genoeg af.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 21:03 schreef McLaura het volgende:
En jouw reden is? Je werd wel dik van lucht? Of wat?
Ze heeft me zelf alles uitgebreid verteld, ook tegen anderen. Maakt er geen geheim van dat ze eigenlijk te lui is om een dieet te volgen of meer te gaan bewegen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit gaat ook allemaal plaats vinden. Maar dat is pas allemaal in het ziekenhuis.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 20:26 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Bij mij was het ff luisteren en klaar, zo zie je maar wat een verschillen er zijn
quote:Op dinsdag 28 mei 2013 22:01 schreef octopussy het volgende:
Bizar eigenlijk, in Brugge was het 'voortraject' voor de GBP alleen een gesprek bij de chirurg/assistent en de dietiste en wat bloedonderzoek. Geen psycholoog of uitgebreid lichamelijk onderzoek. Sowieso waren er veel Belgen met relatief weinig overgewicht die ook een WLS kregen.
Flugel, wat spannend![]()
Toen ik vanwege die complicatie (darmhernia) in het ziekenhuis lag moest ik Cold-Turkey stoppen met de borstvoeding. Ik had toen gelukkig wel mijn kolf, maar op een gegeven moment toch een harde knobbel die ik niet wegkreeg. Voor de zekerheid is er toen een mammogram gemaakt. Het hele apparaat zat onder de melk daarna en de knobbel was wegIk heb nog ergens die röntgenfoto waar een druppel melk opstaat die uit de tepel kwam op het moment dat de foto werd gemaakt.
Hmmm, ik hoor elke keer dat ze geen dubbele ingreep doen. Maar dus wel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. flugeltje, ik hoop dat je over 2 weken een mooi OK hoort.
lisa, jou wens ik natuurlijk ook een geslaagde operatie en een fijn herstel erna.
quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:12 schreef Mirjam het volgende:
Fijn voor je, spannend hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op donderdag 30 mei 2013 18:12 schreef Mirjam het volgende:
Fijn voor jeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.in welk ziekenhuis?
bergen op zoomquote:Op donderdag 30 mei 2013 19:01 schreef -Bubseltje- het volgende:
[..]
Fijn voor jein welk ziekenhuis?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |