Maar het gegeven dat ze veel met cijfertjes goochelen maakt het ook geen harde wetenschap. Ik ken echt geen enkele discipline waar je bij elke gewenste opvatting wel een theorie kan vinden die past. Het was een onderdeel van de filosofie. En dat had het moeten blijven. We hebben er geen goed aan gedaan de filosofie op te splitsen in een hele reeks deelgebieden, in de veronderstelling dat het analyseren van minieme stukjes van de puzzel ons vooruit zou helpen. We weten op zeker moment alles van dat ene blaadje aan die ene boom. Maar niets over die boom. Of andere bomen. Laat staan het bos waarin die boom staat. Na Adam Smith is er weinig meer gebeurd wat écht de moeite waard is, in mijn ogen. En dan bedoel ik de échte Adam Smith! Niet die gekaapt is door de 'Chicago boys' en de 'Thatcher girls'. De Adam Smith die, samen met Locke en nog zo wat grote denkers uit die tijd, de basis legden voor het klassieke liberalisme. Iets wat je tegenwoordig nog maar zelden 'in het wild' tegenkomt in ons deel van de 'patenten' en 'rechten' wereld. Die van het vrije verkeer van mensen, goederen en ideeën. De auteur van 'Wealth of Nations', maar ook (heel belangrijk!) 'The Theory of Moral Sentiments', waaruit blijkt dat hij geen enkele sympathie zou hebben voor die 'roofkapitalisten' die met zijn gedachtegoed aan de haal zijn gegaan. Het 'moderne bankieren' moest nog worden uitgevonden toen Adam Smith zijn boeken schreef. En die uitvinding van Mayer Amschel Rothschild (fiat-geld) zou hem ook zéker niet hebben kunnen bekoren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:34 schreef raptorix het volgende:
Dat je de toekomst niet kunt voorspellen maakt het nog geen zachte wetenschap.
Volgens mij komt er nog steeds contant geld uit de muur.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:54 schreef Luigi het volgende:
Banken nog steeds dicht. Hoe lang gaat dat goed nog?
Lijkt me niet dat dat nog heel lang goed kan gaan, en zeker niet tot volgende week.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:54 schreef Luigi het volgende:
Enige plek waar volgens mij nog wat uit de muur komt is in dorpjes, de automaten in de steden waren gisteren (nog) leeg.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:56 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgens mij komt er nog steeds contant geld uit de muur.
Dat wordt op pallets direct overgevlogen om onrust te voorkomen.
Wat mij betreft mag dit de enige functie van banken blijven.
Erg veel tijd heeft Cyprus niet meer om te slikken inderdaad.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:54 schreef Luigi het volgende:
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar bij mij is na een weekje het contante geld in huis wel op. Ruilhandel ftw?quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:58 schreef kwiwi het volgende:
Enige plek waar volgens mij nog wat uit de muur komt is in dorpjes, de automaten in de steden waren gisteren (nog) leeg.
Ik dacht gisteren op het nieuws gezien te hebben dat de pinautomaten al vanaf het weekend dicht waren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:56 schreef BertV het volgende:
[..]
Volgens mij komt er nog steeds contant geld uit de muur.
Dat wordt op pallets direct overgevlogen om onrust te voorkomen.
Wat mij betreft mag dit de enige functie van banken blijven.
Nou ja dat krijg je op een gegeven moment natuurlijk wel als mensen geen geld en eten meer hebben. Hoewel de schappen in de winkels ook lege plekken beginnen te vertonen, dus hoeveel er straks nog eventueel te ruilen valt is maar de vraag.quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:59 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar bij mij is na een weekje het contante geld in huis wel op. Ruilhandel ftw?
Gebrek aan cash of mogelijkheden voor dagelijkse bestedingen op het eiland zal het probleem niet gaan vormen inderdaad.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:01 schreef Luigi het volgende:
Oh wacht. Je kunt in winkels waarschijnlijk nog wel pinnen gok ik? Oid? [/dom]
Totdat je door je geld heen bent en salaris ook niet meer gestort wordt omdat een bedrijf dat niet kan overmakenquote:Op woensdag 20 maart 2013 12:01 schreef Luigi het volgende:
Ja, betaalrekeningen zijn nog gewoon beschikbaar (pinnen in winkels en dergelijke). Spaarrekeningen zijn gesloten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:01 schreef Luigi het volgende:
Ik vermoed dat er nog wel gewoon geld gestort kan worden.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:03 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Totdat je door je geld heen bent en salaris ook niet meer gestort wordt omdat een bedrijf dat niet kan overmaken
Afrikaanse leiders zijn blij met de Chinezen. Ze zouden vette cheques schuiven. De lokale economie profiteert van de verbeterde wegen. China geeft ontwikkelingshulp, eigenlijk net zoals de gemiddelde westerse donor dat doet. China biedt technische assistentie, heeft projecten in onderwijs en gezondheidszorg, geeft Afrikaanse studenten studiebeurzen en streept schulden weg, waarbij de Chinese hulp zich concentreert op fysieke infrastructuur zoals overheidsgebouwen, ziekenhuizen en voetbalstadions. Met dit grote verschil: China mekkert niet over corruptie, mensenrechten of persvrijheid. China vertelt Afrikaanse leiders niet hoe ze hun land moeten inrichten. (Bron: VN)quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:50 schreef Dvm86 het volgende:
Kom dan ook met bronnen, want dit klinkt nog steeds als jouw subjectieve onderbuikgevoel.
Hoe dan? Je kan toch niet internetbankieren?quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vermoed dat er nog wel gewoon geld gestort kan worden.
Ik weet niet precies hoe bedrijven te werk gaan, maar ik vermoed dat de medewerkers P&O niet allemaal lopen te kloten met een Rabo Reader.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hoe dan? Je kan toch niet internetbankieren?
Dat valt te bezien....quote:Op woensdag 20 maart 2013 11:55 schreef Nielsch het volgende:
Denkt Cyprus soms de EU eruit te kunnen bluffen ofzo? Dat de EU toch nog een keer met de handen door de haren strijkt en zegt: "Weet je wat Cyprus, laat die eigen bijdrage maar zitten".
Nee, gaat niet gebeuren omdat dan daadwerkelijk echt alle geloofwaardigheid is verdwenen. Cyprus speelt blufpoker maar gaat dat verliezen.
Mooi je geld overmaken naar een buitenlandse rekening, zou ik dan denken.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:06 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Hoe dan? Je kan toch niet internetbankieren?
LOL. Welkom in de vrije wereld van digitaal geld.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:08 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Mooi je geld overmaken naar een buitenlandse rekening, zou ik dan denken.
Buiten dat alle rekeningen gewoon geblokkeerd zijn, je kunt er niks mee behalve pinnen.... ja, je moet met zo'n reader dingetje werken om de betalingen (al dan niet in batch file) te autoriseren.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:08 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe bedrijven te werk gaan, maar ik vermoed dat de medewerkers P&O niet allemaal lopen te kloten met een Rabo Reader.
Hoe?quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:08 schreef Ugjerke het volgende:
[..]
Mooi je geld overmaken naar een buitenlandse rekening, zou ik dan denken.
Hm oke, zuur voor de Cyprioten.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:10 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Buiten dat alle rekeningen gewoon geblokkeerd zijn, je kunt er niks mee behalve pinnen.... ja, je moet met zo'n reader dingetje werken om de betalingen (al dan niet in batch file) te autoriseren.
Sorry. Plak er de woorden "Als je nog geld kan storten, dan ga je.." voor.quote:
Schooltv als referentie gebruiken vind ik niet zo sterk. Daarnaast zijn er ook genoeg referenties en verklaringen van betrokkenen die aangeven dat de lokale bevolkingsgroepen wel degelijk uitgebuit worden door de Chinezen. Maar goed, dat topic gaat over Cyprus dus hier houd ik het bij.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:06 schreef Duizend-Bommen het volgende:
Even googlen, en je vindt een eindeloze lijst referenties.
Het hele punt is, dat 'uitbuiten', of 'mishandeling', net als 'mensenrechten' en de term 'vrijheid' voor bijna iedereen iets anders betekenen. Door individuele verschillen, een andere beoordeling van de situatie, verschillen in de gebruikte definitie, of de overweging dat het alternatief nóg erger is dan de gewraakte praktijk. Daarbij hebben wij in ons deel van de wereld dergelijke termen in juridisch beton gegoten, louter omdat politici moeten kunnen verwijzen naar hun bereidheid 'er' iets aan te doen. Ze willen dolgraag 'daadkrachtig' overkomen, en ook een mening hebben over zaken waar ze absoluut geen verstand van hebben. Het is dodelijk, anno 2013, om te zeggen: 'Weet ik niet'. Of: 'Zo ziet u het', wat suggereert dat de klacht niet serieus wordt genomen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 12:45 schreef Dvm86 het volgende:
Schooltv als referentie gebruiken vind ik niet zo sterk. Daarnaast zijn er ook genoeg referenties en verklaringen van betrokkenen die aangeven dat de lokale bevolkingsgroepen wel degelijk uitgebuit worden door de Chinezen. Maar goed, dat topic gaat over Cyprus dus hier houd ik het bij.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |