Dus dit is de kant die het op gaat: Het laten meebetalen van grote spaartegoeden wordt acceptabel (tot de Cyprus crisis werd dit zoveel mogelijk vermeden) en komt in de wet te staan. Depositogarantiestelsel wordt gerespecteerd. Wat betreft dit laatste: hoewel Europese wetgeving is het wel het land zelf dat er voor op moet draaien dus ook daar zit een duidelijke grens aan. Maar de verzekerde tegoeden gaan er in elk geval niet als eerste aan dus er is een flinke buffer voordat de DSG tegoeden in gevaar komen.quote:EU to push for losses on big savers at failed banks: lawmaker
The European Parliament will demand that big savers take losses if their banks run into trouble, a senior lawmaker told Reuters, adding momentum to a policy unveiled as part of a Cypriot bailout.
Jeroen Dijsselbloem, head of the Eurogroup of euro zone finance ministers, said on Monday that in future, the currency bloc should first ask banks to recapitalize themselves, then look to shareholders and bondholders and then "if necessary" to uninsured deposit holders.
Now the likelihood is rising that tough treatment of big depositors will be written into a new EU law, making losses for large savers a permanent feature of future banking crises.
"You need to be able to do the bail-in as well with deposits," said Gunnar Hokmark, an influential member of the European Parliament, who is leading negotiations with EU countries to finalize a law for winding up problem banks.
"Deposits below 100,000 euros are protected ... deposits above 100,000 euros are not protected and shall be treated as part of the capital that can be bailed in," Hokmark told Reuters, adding that he was confident a majority of his peers in the parliament backed this line.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE92P0NZ20130326
Wordt het voor de Nederlandse markt nog een stuk aantrekkelijker om de hypotheek zsm af te lossen (voor de grote spaarders tenminste)quote:Op woensdag 27 maart 2013 08:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus dit is de kant die het op gaat: Het laten meebetalen van grote spaartegoeden wordt acceptabel (tot de Cyprus crisis werd dit zoveel mogelijk vermeden) en komt in de wet te staan. Depositogarantiestelsel wordt gerespecteerd. Wat betreft dit laatste: hoewel Europese wetgeving is het wel het land zelf dat er voor op moet draaien dus ook daar zit een duidelijke grens aan. Maar de verzekerde tegoeden gaan er in elk geval niet als eerste aan dus er is een flinke buffer voordat de DSG tegoeden in gevaar komen.
Gewoon goed spreiden, niks aan de hand.quote:Op woensdag 27 maart 2013 09:16 schreef Blik het volgende:
[..]
Wordt het voor de Nederlandse markt nog een stuk aantrekkelijker om de hypotheek zsm af te lossen (voor de grote spaarders tenminste)
De psychologische grens van 2 % bereikt....quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:22 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Beste heer N.I.M.B.Y.,
We willen je vooraf informeren over de komende rentewijziging. Vanwege ontwikkelingen op de financiële markten is MoneYou genoodzaakt de spaarrente te verlagen.
Renteverlaging MoneYou (Kwartaal) Spaarrekening
De volgende spaarrente wordt per 29 maart aanstaande verlaagd:
• De rente van de MoneYou Spaarrekening wordt verlaagd van 2,10% naar 2,00%*.
• De rente van de MoneYou Kwartaal Spaarrekening wordt verlaagd van 2,10% naar 2,00%*.
De basisrente wordt 1,50% en de bonusrente blijft ongewijzigd 0,50%.
* Variabele rente, effectief op jaarbasis
CEB zit al jaren op 1,60%quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De psychologische grens van 2 % bereikt....![]()
tja - 1,2 % vrh - > 3 % inflatie ....quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:26 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
De psychologische grens van 2 % bereikt....![]()
vrh en inflatie kan je optellen: 4.2% inflatie dus. De oplossing van de overheid voor de schuldencrisis...quote:Op woensdag 27 maart 2013 11:31 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
tja - 1,2 % vrh - > 3 % inflatie ....
Ik maak er > 4,2 % inflatie van ik gebruik zelf namelijk producten en diensten die aan een hogere inflatie zitten zoals benzine.quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:12 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
vrh en inflatie kan je optellen: 4.2% inflatie dus. De oplossing van de overheid voor de schuldencrisis...
Ziet er interessant uit. Hoeveel leg je dan in? Ik zou het ook leuk vinden om er een kaatje ofzo in te leggen, maar dat schiet natuurlijk niet zo op...quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:29 schreef AQuila360 het volgende:
Gaat snel op die manier!
Vandaag zelf een klein bedrag via geldvoorelkaar.nl uitgeleend, om te kijken hoe en wat dat precies werkt. In elk geval een stuk hogere rente maar uiteraard ook meer risico.
Je zit zeer snel boven de 21 K nog iets euro zo moet je b.v. ook je reserveringen voor de VVE meerekenen net als cash je zit erg snel over die grens.quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:24 schreef Blik het volgende:
1,2% geldt alleen over je spaargeld hoger dan 20.000 euro (en een beetje). Bij een stel 42.000 euro (en een beetje). Dus het is een beetje kort door de bocht door te stellen dat die VRH geldig is voor al je spaargeld.
Ik heb nu 500 gedaan in 1 zo'n '' project'' om eens te kijken hoe dat gaat. Je kunt 100 of een veelvoud daarvan inleggen. Heb nu die overeenkomst ontvangen en dan moet ik die terugsturen eenmalig daarna hoeft dat niet meer. Kosten bedragen 0,9 % en dat wordt ingehouden op de eerste maandbetaling ( elke maand krijg je deel aflossing en rente gestort)quote:Op woensdag 27 maart 2013 12:38 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ziet er interessant uit. Hoeveel leg je dan in? Ik zou het ook leuk vinden om er een kaatje ofzo in te leggen, maar dat schiet natuurlijk niet zo op...
Als je 40k spaargeld hebt dan is je geldontwaarding vanwege vrh gelijk aan 0,6%, daarom kun je die 1,2% niet 1-op-1 overnemenquote:Op woensdag 27 maart 2013 12:45 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
[..]
Je zit zeer snel boven de 21 K nog iets euro zo moet je b.v. ook je reserveringen voor de VVE meerekenen net als cash je zit erg snel over die grens.
Het klopt wel dat je rekening moet houden met het verschil in waardevermindering tussen de eerste 21 K en wat erboven zit.
Dat zeg ikquote:Op woensdag 27 maart 2013 13:02 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je 40k spaargeld hebt dan is je geldontwaarding vanwege vrh gelijk aan 0,6%, daarom kun je die 1,2% niet 1-op-1 overnemen
No worriesquote:Op woensdag 27 maart 2013 13:05 schreef Blik het volgende:
[..]
sorry, was meer als uitleg voor de rest
Aha dank je. Ik zal er binnenkort ook eens wat inleggen als er een kortlopend project voorbij komt met een redelijke rente (en wat mij een beetje aanspreekt).quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:01 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik heb nu 500 gedaan in 1 zo'n '' project'' om eens te kijken hoe dat gaat. Je kunt 100 of een veelvoud daarvan inleggen. Heb nu die overeenkomst ontvangen en dan moet ik die terugsturen eenmalig daarna hoeft dat niet meer. Kosten bedragen 0,9 % en dat wordt ingehouden op de eerste maandbetaling ( elke maand krijg je deel aflossing en rente gestort)
De voorgangers hiervan zijn meen ik wel allemaal mislukt omdat er te veel mensen geld leende die het niet konden betalen maar bij deze site zit wel een controle vooraf dat scheelt in elk geval wel weer.
Waarom geloof je in een constructie waarvan het keer op keer bewezen is dat je daarmee je geld kwijtraakt?quote:Op woensdag 27 maart 2013 13:01 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Ik heb nu 500 gedaan in 1 zo'n '' project'' om eens te kijken hoe dat gaat. Je kunt 100 of een veelvoud daarvan inleggen. Heb nu die overeenkomst ontvangen en dan moet ik die terugsturen eenmalig daarna hoeft dat niet meer. Kosten bedragen 0,9 % en dat wordt ingehouden op de eerste maandbetaling ( elke maand krijg je deel aflossing en rente gestort)
De voorgangers hiervan zijn meen ik wel allemaal mislukt omdat er te veel mensen geld leende die het niet konden betalen maar bij deze site zit wel een controle vooraf dat scheelt in elk geval wel weer.
quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:48 schreef RamboDirk het volgende:
vandaag maar mijn studieschuld compleet afgelost, levert meer winst op.
Bij mij is de rentebij IB groep 2,39%. Dat is inderdaad hoger dan op vrij opneembare rekeningen. Ik kijk het nog even aan en dan los ik ook maar af. Is niet veel maar alle beetjes helpen...quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:48 schreef RamboDirk het volgende:
Bij die voorgaande sites had ik dat idee wel maar hierbij eerlijk gezegd niet. Al snap ik wel dat dit altijd een beetje in die hoek blijft staan. Er staat ook vanalles qua risico en looptijd op dus je kunt ook zelf kijken hoe en wat.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:47 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Waarom geloof je in een constructie waarvan het keer op keer bewezen is dat je daarmee je geld kwijtraakt?
Je weet toch dat je geld uitleent aan mensen die bij een normale bank geen financiering kunnen krijgen, het crapuul van de maatschappij.
Same for me, ook 2,39%. Ik heb op dit moment nog een aantal deposito's, maar die lopen gedurende het jaar ook af. Daarna ga ik waarschijnlijk ook wat meer van de studieschuld aflossen, is toch nog 7.5k euro.quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bij mij is de rentebij IB groep 2,39%. Dat is inderdaad hoger dan op vrij opneembare rekeningen. Ik kijk het nog even aan en dan los ik ook maar af. Is niet veel maar alle beetjes helpen...
ik zit/zat ook in die 2,39% groep. Lange tijd had ik zoiets het levert me meer op door het op de spaarrekening te houden, ook omdat de schuld maar een relatief laag bedrag was in vergelijking met de spaargelden. In de huidige tijden is het gewoon slimmer om het af te lossen als jezelf toch voldoende gelden hebt.quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Bij mij is de rentebij IB groep 2,39%. Dat is inderdaad hoger dan op vrij opneembare rekeningen. Ik kijk het nog even aan en dan los ik ook maar af. Is niet veel maar alle beetjes helpen...
Ik kan 'm beter gaan uitgeven, kijkend naar mijn rente min inflatie.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:48 schreef RamboDirk het volgende:
Kan je dit niet eerlijker vergelijken met depositorentes?quote:Op woensdag 27 maart 2013 15:21 schreef leolinedance het volgende:
Ze zijn erg voorspelbaar ja.quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:14 schreef SeLang het volgende:
Lachen dit. Iedereen gaat aflossen. Dat is kredietkrimp/ deleveraging/ deflatie, exact het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken met die lage rentes
Deflatiequote:Op woensdag 27 maart 2013 16:14 schreef SeLang het volgende:
Lachen dit. Iedereen gaat aflossen. Dat is kredietkrimp/ deleveraging/ deflatie, exact het tegenovergestelde van wat ze willen bereiken met die lage rentes
Nee, dat is er juist niet bij 3% inflatie. En die inflatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de overheid zelf door van alles duurder te maken.quote:
Het is de vraag in hoeverre Asset deflatie zich vertaald naar CPI-deflatie. Er is nu eerder sprake van het eerstgenoemde heb ik het idee. Al helemaal in Cyprusquote:
Er is inderdaad weinig/ geen invloed op CPI-inflatie. Je krimpt de geldhoeveelheid maar dat beïnvloedt vooral assetprijzen. Echter, wat centrale banken willen is ook geen stijgende CPI inflatie maar stijgende assetprijzen en krediet expansie. De middelen om dat te beperken zijn beperkt, wat ook wel blijkt uit het beperkte succes dat ze hiermee hebben.quote:Op woensdag 27 maart 2013 17:55 schreef McNulty het volgende:
[..]
Het is de vraag in hoeverre Asset deflatie zich vertaald naar CPI-deflatie. Er is nu eerder sprake van het eerstgenoemde heb ik het idee. Al helemaal in Cyprus
quote:Op woensdag 27 maart 2013 16:26 schreef AQuila360 het volgende:
Stufi aflossen is wel een goed idee trouwens, ik betaal 1,9 % dus dat zit er nog maar net onder.
Dacht ik eigenlijk, maar zal nog eens kijken straks.quote:Op donderdag 28 maart 2013 08:11 schreef 44pje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
3.58% hier. 2014 krijg ik een nieuwe rente, dus dat wacht ik nog even af. Ik hoop dat de trend voortzet
Voorlopig de bankspaarrekening eerst voldumpen, dat levert meer op.
(overigens waar haal je die 1.9% vandaan?)
Ik zit ook op 3,58% en ben juist wel aan het aflossen, want een vergelijkbaar percentage krijg ik niet op spaargeld.quote:Op donderdag 28 maart 2013 08:11 schreef 44pje het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
3.58% hier. 2014 krijg ik een nieuwe rente, dus dat wacht ik nog even af. Ik hoop dat de trend voortzet
Voorlopig de bankspaarrekening eerst voldumpen, dat levert meer op.
(overigens waar haal je die 1.9% vandaan?)
"keer op keer bewezen"? Ik moet toegeven dat ik niet echt in de materie zit, maar is dat echt zo? Ik weet dat in Nederland enkele jaren geleden Boober verscheen en al snel weer verdween, maar ik begreep dat geldvoorelkaar.nl het het afgelopen jaar aardig deed en er nog geen wanbetalers geweest zijn, mogelijk door de strengere controle vooraf. En in de VS heb je bijvoorbeeld LendingClub.com, welke al enkele jaren bezig is en waar volgens mij miljoenen in omgaan.quote:Op woensdag 27 maart 2013 14:47 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Waarom geloof je in een constructie waarvan het keer op keer bewezen is dat je daarmee je geld kwijtraakt?
Je weet toch dat je geld uitleent aan mensen die bij een normale bank geen financiering kunnen krijgen, het crapuul van de maatschappij.
Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. Als iemand hier iets nuttigs over kan zeggen, graagquote:Op donderdag 28 maart 2013 13:39 schreef troepjepdat het volgende:
[..]
"keer op keer bewezen"? Ik moet toegeven dat ik niet echt in de materie zit, maar is dat echt zo? Ik weet dat in Nederland enkele jaren geleden Boober verscheen en al snel weer verdween, maar ik begreep dat geldvoorelkaar.nl het het afgelopen jaar aardig deed en er nog geen wanbetalers geweest zijn, mogelijk door de strengere controle vooraf. En in de VS heb je bijvoorbeeld LendingClub.com, welke al enkele jaren bezig is en waar volgens mij miljoenen in omgaan.
Wb je opmerking over "het crapuul van de maatschappij": misschien lichtelijk kort door de bocht?Ik geloof dat in de VS er veel creditcardschulden afbetaald worden met dit soort leningen, dus dat het mogelijk wel mensen betreft die niet al te goed met geld kunnen omgaan, maar volgens mij zijn het bij geldvoorelkaar.nl veel starters in de bedrijvenmarkt, die op deze manier een lagere rente kunnen krijgen.
Ik weet alleen dat hier idd een controle aan vooraf gaat, ze kijken in elk geval in hoe verre iemand in staat moet zijn om die lening terug te betalen en daar hangen ze dan een risico classificatie aan.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:30 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Hier ben ik dus ook erg benieuwd naar. Als iemand hier iets nuttigs over kan zeggen, graag
Ik zou ditzelfde heel graag zien voor hypotheken: je spaargeld onder NHG-garantie direct uitlenen aan consumenten tegen (zeg) 3.5% rente. Lekker banken buitenspel zetten en de overheidsgarantie die banken nu genieten zelf benutten.quote:Op donderdag 28 maart 2013 14:59 schreef AQuila360 het volgende:
Maar ik snap hem ook wel in de zin van dat dat in het verleden vaak fout liep maar het idee opzich vind ik wel heel erg goed en misschien dat de tijd er nu meer rijp voor is ook
30 jaar vast, doe jij dat ook?quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:06 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Ik zou ditzelfde heel graag zien voor hypotheken: je spaargeld onder NHG-garantie direct uitlenen aan consumenten tegen (zeg) 3.5% rente. Lekker banken buitenspel zetten en de overheidsgarantie die banken nu genieten zelf benutten.
Klopt, als 1 persoon heb je daar weinig aan, tenzij je het als pensioen doet o.i.d. Maar met meerdere personen kan dat wel lukken, zo doet de bank het tenslotte ook.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Want ik heb daar wel eens over gedacht, maar het idee van dergelijke looptijden spreekt me niet heel erg aan, ook niet als de rente variabel zou zijn
Dan ben je simpelweg hetzelfde als een bank, met bankiers, managers, overhead etc etc. Je moet dan looptijden hedgen etc. etc. Je moet buffers aanhouden, want wat als iemand het spaargeld weer weghaalt - en je moet je eigen principe geweld aandoen dat banken het spaargeld direct weer moeten kunnen terugbetalen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 15:28 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Klopt, als 1 persoon heb je daar weinig aan, tenzij je het als pensioen doet o.i.d. Maar met meerdere personen kan dat wel lukken, zo doet de bank het tenslotte ook.
Wil nog even terugkomen want staat nu weer een nieuwe op de sitequote:Op donderdag 28 maart 2013 13:39 schreef troepjepdat het volgende:
[..]
"keer op keer bewezen"? Ik moet toegeven dat ik niet echt in de materie zit, maar is dat echt zo? Ik weet dat in Nederland enkele jaren geleden Boober verscheen en al snel weer verdween, maar ik begreep dat geldvoorelkaar.nl het het afgelopen jaar aardig deed en er nog geen wanbetalers geweest zijn, mogelijk door de strengere controle vooraf. En in de VS heb je bijvoorbeeld LendingClub.com, welke al enkele jaren bezig is en waar volgens mij miljoenen in omgaan.
Wb je opmerking over "het crapuul van de maatschappij": misschien lichtelijk kort door de bocht?Ik geloof dat in de VS er veel creditcardschulden afbetaald worden met dit soort leningen, dus dat het mogelijk wel mensen betreft die niet al te goed met geld kunnen omgaan, maar volgens mij zijn het bij geldvoorelkaar.nl veel starters in de bedrijvenmarkt, die op deze manier een lagere rente kunnen krijgen.
Lijkt misschien erg weinig, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je bijvoorbeeld 10,000 EUR uitgeleend hebt en zo'n twee- tot driehonderd EUR rente + aflossing per maand terugkrijgt, je alleen die paar honderdjes weer inlegt en niet weer nieuw kapitaal hiervoor inzet. Je ziet dat er ook door lage nummers (dus vroege investeerders) kleine bedragen geinvesteerd wordt. Bovendien, je risico spreiden - dus in veel van die projecten een paar honderdjes investeren en niet duizenden in een enkel project - is ook een stuk veiliger.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:44 schreef wormtrein het volgende:
Mensen die toch maar even 100 euro tegen 9,5% wegzetten voor 2 jaar!
LPB staat al tijden in de top qua rente, het zou opmerkelijk zijn als ze inderdaad onder de twee procent duiken.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:51 schreef Ill-Skillz het volgende:
Wel typisch dat de rente op de LPB spaarrekening op 1,92 staat, maar op de website wordt nog geadverteerd met 2,22. Hebben die banken wel vaker last van.
Het lastige voor LPB is dat ze zich telkens voor drie maanden redelijk vastleggen en dat ze wel gul willen lijken, maar niet al te gul willen zijn. Ze zijn er tenslotte om zichzelf rijk te maken en niet hun klanten.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
LPB staat al tijden in de top qua rente, het zou opmerkelijk zijn als ze inderdaad onder de twee procent duiken.
Ik denk ook dat dat nog veel mensen zijn die voor het eerst wat uitlenen en dus even willen kijken hoe en wat het precies is en dus met 100 beginnen.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:44 schreef wormtrein het volgende:
Ze zijn dus omlaag naar 1,92%. Log maar in en kijk bij het rentepercentage van je spaarrekening.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
LPB staat al tijden in de top qua rente, het zou opmerkelijk zijn als ze inderdaad onder de twee procent duiken.
Ik heb het gezien.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:48 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ze zijn dus omlaag naar 1,92%. Log maar in en kijk bij het rentepercentage van je spaarrekening.
Ah, ok. Qua formulering leek het alsof je nog niet overtuigd was.quote:
De LPB mag toch zelf wel bepalen hoeveel opslag ze op de euribor doen. Het is aan de LPB te bepalen of het 2,1% is of bijvoorbeeld 1,7%.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 20:51 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Ah, ok. Qua formulering leek het alsof je nog niet overtuigd was.
Maar het is inderdaad vreemd, steeds verhoogden ze de euribor met 2,1%. En de euribor is geen -0,3%.
Oftewel LPB neemt ook een loopje met de spaarders.
Is ook zo, natuurlijk mogen ze dat zelf bepalen. Maar wel typisch dat ze altijd adverteerden met 2,1% opslag, en dan nu ineens zonder dat duidelijk naar de spaarders toe te communiceren te verlagen. Dat lijkt me een beetje stiekem.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:07 schreef elkravo het volgende:
[..]
De LPB mag toch zelf wel bepalen hoeveel opslag ze op de euribor doen. Het is aan de LPB te bepalen of het 2,1% is of bijvoorbeeld 1,7%.
Uiteindelijk is de LPB een bank die het rentepercentage zo inricht dat het én genoeg spaargeld aantrekt, én niet teveel rente hoeft te betalen. Dus lijkt het me logisch dat als de rest daalt, de LPB ook daalt.
Nu de WUB nog... die staat nu op, 2,15%.... ik gok dat dat dat snel 2,00% wordt...
LPB stuurt toch altijd een mailtje rond maandeinde met de nieuwe rate..., dus hou je mailbox in de gaten. Ze doen dat niet anders als normaal mag ik aannemen. Wellicht dat de feestdagen een beetje storend zijn op dat punt.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 21:23 schreef Ill-Skillz het volgende:
[..]
Is ook zo, natuurlijk mogen ze dat zelf bepalen. Maar wel typisch dat ze altijd adverteerden met 2,1% opslag, en dan nu ineens zonder dat duidelijk naar de spaarders toe te communiceren te verlagen. Dat lijkt me een beetje stiekem.
Daarnaast adverteren ze op hun website ook nog steeds met 2,2% en de 2,1% opslag. Dat is toch niet chique?
quote:Op vrijdag 29 maart 2013 22:49 schreef elkravo het volgende:
LPB stuurt toch altijd een mailtje rond maandeinde met de nieuwe rate..., dus hou je mailbox in de gaten.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 29 maart 2013 19:44 schreef wormtrein het volgende:
Omdat het de komende 3 maanden vast ligt moeten ze wel denk ik..quote:Op dinsdag 26 maart 2013 15:31 schreef brulaap112 het volgende:
Ik ben benieuwd of de LPB naar beneden gaan. Volgens mij mogen ze toch elke 3 maanden de grondslag aanpassen? Zal wel naar 1,8 of 1,9 gaan -> 1,92% - 2,02%
Dus toch met 0,30% gedaald, rente van 1,92 whahaha dit gaat helemaal nergens meer over. Heb zojuist al mijn spaargeld eraf gehaald, ga het gebruiken om mijn hypotheek af te lossen.quote:De renteopslag in het tweede kwartaal van 2013
Ieder kwartaal wordt de vaste renteopslag bij LeasePlan Bank opnieuw vastgesteld. Voor het tweede kwartaal is deze renteopslag verlaagd van 2,10% naar 1,80%.
Internetsparen
De 1 maands Euribor® is de afgelopen maand stabiel gebleven op 0,12%. Op grond van de stand van de 1 maands Euribor® op 27 maart 2013 komt de spaarrente voor april 2013 hiermee uit op 1,92% nominaal op jaarbasis. Dat is inclusief de opslag van 1,80%.
Dat valt nog te bezien.quote:Op zondag 31 maart 2013 10:50 schreef QBay het volgende:
Het is dat ik geen schulden heb, anders ging ik dit direct aflossen met mijn spaargeld...1.80% rente, dat gaat echt nergens over. Misschien maar een groter gedeelte in aandelen gaan stoppen, dat levert mij veel meer op.
Je zou haast denken dat het overheidsbeleid is: "verlaag de spaarrentes zo sterk, dat mensen hun hypotheekschuld gaan aflossen". Echter, deze bank is geen overheid.quote:Op zondag 31 maart 2013 10:11 schreef plesner het volgende:
Dus toch met 0,30% gedaald, rente van 1,92 whahaha dit gaat helemaal nergens meer over. Heb zojuist al mijn spaargeld eraf gehaald, ga het gebruiken om mijn hypotheek af te lossen.
1,92% rente ontvangen terwijl er 1,2% vermogensbelasting wordt gehanteerd. Jah dag, door de inflatie alleen al verlies je keihard geld door te sparen.
Dat is niet nodig. Ik denk dat de kans vrij groot is dat de spaarrente over een aantal maanden lager is dan de VRH.quote:Op zondag 31 maart 2013 11:40 schreef blomke het volgende:
Ik weet wel wat beters van de overheid: de VRH opschroeven. Tot boven de spaarrentes. Worden de hypotheken zeker versneld afgelost. Oeps...nou maar hopen dat Dijsselbloem dit niet leest....
Waarom zou dat gebeuren? En wat gebeeurt er dan met de hypotheekrentes?quote:Op zondag 31 maart 2013 11:48 schreef SeLang het volgende:
Dat is niet nodig. Ik denk dat de kans vrij groot is dat de spaarrente over een aantal maanden lager is dan de VRH.
Canada zit ook op het juiste spoor:quote:In what appears to be drastically worse than many had hoped (and expected), uninsured depositors in Cyprus' largest bank stand to get no actual cash back from their initial deposit as the plan (expected to be announced tomorrow) is:
22.5% of the previous cash deposit gone forever (pure haircut)
40% of the previous cash deposit will receive interest (but will never be repaid),
and the remaining 37.5% of the previous cash deposit will be swapped into equity into the bank (a completely worthless bank that is of course.)
So, theoretically this is 62.5% haircut but once everyone decides to 'sell' their shares to reconstitute some cash then we would imagine it will be far greater. Furthermore, at what valuation will the 37.5% equity be allocated (we suspect a rather aggressive mark-up to 'market' clearing levels).
Critically though, there is no cash. None. If you had EUR150,000 in the bank last week (net of insured deposits which may well be impaired before all is said and done) you now have EUR0,000 to draw on! But will earn interest on EUR60,000 (though we do not know at what rate); and own EUR56,250 worth of Bank of Cyprus shares (the same bank that will experience the slow-burn leak of capital controlled outflows).
Bail-in het woord om te vrezen in 2013.quote:“The [Canadian] Government proposes to implement a “bail-in” regime for systemically important banks. This regime will be designed to ensure that, in the unlikely event that a systemically important bank depletes its capital, the bank can be recapitalized and returned to viability through the very rapid conversion of certain bank liabilities into regulatory capital.
Inderdaad belachelijk dat ze het niet allemaal kwijt zijn.quote:Op zondag 31 maart 2013 13:24 schreef McNulty het volgende:
Gaat lekker in Cyprus. 62,5% van je geld weg als je boven de 100k zit! Belachelijk.
[..]
Canada zit ook op het juiste spoor:
[..]
Bail-in het woord om te vrezen in 2013.
2,0% dacht ik.quote:Op zondag 31 maart 2013 14:53 schreef Sloggi het volgende:
Dinsdag maar eens al mijn geld richting MoneYou trappen.
Ai, da's helemaal een nààr scenario!quote:Op zondag 31 maart 2013 12:43 schreef Hyaenidae het volgende:
Het klopt wat SeLang zegt, in 2014 zal de spaarrente zelfs negatief zijn.
Graaien wat ze kunnen, nu het nog kan! Ze weten daar ook dat iedereen elke cent zal opnemen zodra dat kan, en het enige wat overblijft dus hetgeen is wat ze nu confisqueren.quote:Op zondag 31 maart 2013 13:24 schreef McNulty het volgende:
Gaat lekker in Cyprus. 62,5% van je geld weg als je boven de 100k zit! Belachelijk.
Iemand die dit weet?quote:Op zaterdag 30 maart 2013 17:29 schreef elkravo het volgende:
Kijkt de actie van ING (saldo 14 april) naar alleen de spaarrekeningen of ook naar je betaalrekening.
Het kan zijn dat ik een paar tientjes te weinig heb... kan ik die dan door roodstand op mijn betaalrekening effectief zo aanvullen? De rente voor het roodstaan over het weekend valt in het niet tegen de rente die je krijgt op je spaarrekening dan...
Volgens mij kijkt de ING bij de actie alleen naar het saldo van je spaarrekening. Dus dat zou kunnen.quote:
Ik lees dat de rentes juist omhoog zouden moeten gaan om de spaarders te behouden i.v.m. met het toegenomen risico bij het onderbrengen van je geld bij een bank. De EU zone is sinds de bail-in een risicovollere spaarlocatie geworden, daar hoort een hogere vergoeding bij.quote:Op zondag 31 maart 2013 11:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is niet nodig. Ik denk dat de kans vrij groot is dat de spaarrente over een aantal maanden lager is dan de VRH.
Mij komen de tranenquote:Op zondag 31 maart 2013 22:16 schreef McNulty het volgende:
Cyprioten zijn echt zwaar gefucked gewoon. Lees dit eens!!
[ afbeelding ]
The most of circulating assets on our business Current Account are blocked.
Over 700k of expropriated money will be used to repay country's debt. Probably we will get back about 20% of this amount in 6-7 years.
I'm not Russian oligarch, but just European medium size IT business. Thousands of other companies around Cyprus have the same situation.
The business is definitely ruined, all Cypriot workers to be fired.
We are moving to small Caribbean country where authorities have more respect to people's assets. Also we are thinking about using Bitcoin to pay wages and for payments between our partners.
Special thanks to:
- Jeroen Dijsselbloem
- Angela Merkel
- Manuel Barroso
- the rest of officials of "European Comission"
P.S. The worst thing is, that even a month ago I was suspecting that things can go wrong. In February, I several times called my banker and lawyer and asked them if money on the account is safe, mentioning that article in Financial Times. But they convinced me that there is no reason to worry, and even if country goes default, in no way current accounts may be affected. "This is European Union and banks here can't just grab your money and go" I was told.
I got a hard lesson and now I know the meaning of phrase "TRUST NO ONE".
Geld lenen tegen een negatieve rente... ik zou me dan meteen maximaal in de schulden stekenquote:Op zondag 31 maart 2013 16:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Ai, da's helemaal een nààr scenario!
Hoewel, als de hypotheekrente ook negatief wordt, kan dat wel eens gunstig uitpakken voor het herstel van de huizenmarkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |