abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:10:41 #1
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124071708
quote:
Marokkanen, geef jonge inbrekers aan!'

De Marokkaanse gemeenschap in Gouda moet de jeugdige daders van de inbraakgolf die de stad teistert, aangeven bij de politie. Dat zegt waarnemend districtschef Marlé van Tol, die zich ergert aan de geslotenheid van deze gemeenschap, tegen het Algemeen Dagblad. De inbrekertjes lopen nu vrij rond op straat. 'De politie wordt daarop aangekeken.'

Zes keer per dag is het raak in Gouda, een opvallende piek in de jongste inbraakcijfers. Sieraden, spelcomputers en laptops zijn gewild bij de plaatselijke daders, zo blijkt uit politiegegevens. Vaak gaat het om jonge Marokkanen, sommigen pas 12 jaar oud. 'We kunnen daar wel omheen willen draaien, maar het is zo,' zegt Marlé van Tol tegen het Algemeen Dagblad. 'In die gemeenschap zit een hoop informatie, maar het wordt niet met ons gedeeld. Dat irriteert.'

'Ze kennen alle steegjes'
Intensief surveilleren in wijken waar veel wordt ingebroken, heeft geen effect. Van Tol: 'Dan stopt het daar en zien we in een andere wijk een stijging.' Uitwijken naar omliggende dorpen doen de jonge Marokkaantjes niet. 'Daar vallen zij veel meer op dan hier in Gouda. Bovendien kennen ze de stad. Ze kennen alle steegjes.'

Hoewel vorige maand nog twintig inbrekers zijn aangehouden, blijft het aantal kraken stijgen. Daarom doet de politiechef een beroep op de Marokkaanse gemeenschap met tips te komen. 'Er komt een nieuwe groep inbrekers aan in Gouda, die wij nog niet kennen. Zij zijn wél bekend bij hun familie, vrienden en buren. De leeftijd waarop zij beginnen met inbreken wordt steeds lager; sommigen zijn 12 jaar. Zij hebben hun broers of vrienden als rolmodel.'

'De sleutel ligt bij de ouders'
Blijft de gevraagde ruggensteun vanuit de Marokkaanse gemeenschap uit, dan vraagt Van Tol zich af in hoeverre de politie nog verantwoordelijk kan worden gehouden voor het aanpakken van de inbraakgolf. 'Bijna alle aanhoudingen gebeuren na tips,' zegt Van Tol. Zodoende is volgens hem de Marokkaanse gemeenschap nu aan zet. 'De sleutel ligt bij de ouders, hun opvoeding. Maar ook het jeugd- en welzijnswerk speelt een rol.'

Marokkaanse Gouwenaars verbazen zich over de oproep van de politie, die het bestaande beeld van een ongelukkig huwelijk tussen Gouda en de Marokkanen bevestigt. 'Waarom stap je met dit probleem niet direct naar de betrokkenen? Wij hebben niets gehoord. Een gemiste kans,' zegt voorzitter Chahid El Haddouti van de Stichting Imago dat het imago van Marokkanen in Gouda wil verbeteren.
bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-inbrekers-aan.dhtml

Een leuk onderbuik-topic verdient een deel twee!
pi_124071909
Waarom Betyar waarom?
Ben je ook van plan om aan dit topic iets constructiefs toe te gaan voegen?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:13:56 #3
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124071977
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Waarom Betyar waarom?
Zie plaatje in de OP. Dat zegt vooralsnog genoeg.
pi_124072128
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:13 schreef betyar het volgende:

[..]

Zie plaatje in de OP. Dat zegt vooralsnog genoeg.
Sorry maar met een, ''een leuk onderbuiktopic verdient een deeltje 2'' heb je mij niet echt overtuigd van je goede bedoelingen.

Ik ga zo ff wat constructieve posts uit deeltje 1 plaatsen in de hoop dat dit nog wat kan worden.
pi_124072241
quote]0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:09 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

artikel op de site is incompleet. uit de papieren versie pagina 6 van vandaag

'in bepaalde wijken is bij veel marokanen ingebroken, marokaanse vrouwen dragen veel sieraden'
Ammenas: marokaanse ouders schamen zich, de stap naar de politie is te groot; als 2 of 3 ouders dit toch doen, dan volgd de rest.
Mohandis: er moeten meer marokanen mee doen met burgernet. '' als ik mijn buurjongen aangeef word mijn huis in de fik gestoken' Politie moet volgens mohandis meer doen, welke jongeren gaan niet naar school , wie staan geregistreerd bij jeugdzorg , bescherm burgers die daders aangeven ..
[/quote]
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:18:18 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_124072422
Aloulou, over of het opgroeien tussen 2 culturen bij kan dragen aan de problematiek

quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 22:10 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Niet altijd maar in een aanzienlijk aantal gevallen speelt het wel 'n rol denk ik. Niet weten wie ze zijn (zware identiteitscrisis!). Groepsgedachten, je totaal niet identificeren met de grotere maatschappij, integendeel...je vaak door hen aangevallen voelen (terecht of onterecht), wantrouwend ertegen zijn...daarom schijt aan "ze" hebben en hier en daar tegen af zetten. En die zaken komen ook terug door laag zelfbeeld, in achterbuurt wonen, niet goed weten hoe de Nederlandse maatschappij werkt omdat je dat van huis uit niet meekreeg (je ouders weten het ook immers niet), onderaan de ladder van de maatschappij staan, etc etc. Ik beschrijf hier niet de Marokkaanse gemeenschap maar een zwakkere groep onder hen waarin dit alles samenkomt.

En die eeuwige koffers die zogenaamd in de gang staan helpt niet mee om bij je kinderen een sterke duidelijke identiteit te kweken waaraan ze zich kunnen vasthouden in NL. Daarnaast is het een leugen, 99% leeft hier en sterft hier. Als men "teruggaat" is het in een kist voor de laatste begrafenis in land van herkomst.

Hadden deze mensen hier gekomen als Marokkaanse middenstanders dan hadden 9 van de 10 zaken er anders uit gezien wat hun kinderen betreft. In Amerika heb je ook Marokkanen maar meestal redelijk opgeleidt tot zeer goed. Canada idemdito. Daar zie je dat men een heel andere weg is ingeslagen in het land waar men naartoe migreerde. In Montreal waar ook Marokkanen wonen heb je geen Gouda praktijken bijv.
^O^
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:20:23 #8
184207 wolf6
Beterweter.
pi_124072461
quote:
Marokkaanse Gouwenaars verbazen zich over de oproep van de politie, die het bestaande beeld van een ongelukkig huwelijk tussen Gouda en de Marokkanen bevestigt. 'Waarom stap je met dit probleem niet direct naar de betrokkenen? Wij hebben niets gehoord. Een gemiste kans,' zegt voorzitter Chahid El Haddouti van de Stichting Imago dat het imago van Marokkanen in Gouda wil verbeteren.
Je kunt je beter verbazen over het feit dat de crimineeltjes zo jong zijn en niet door de ouders worden aangepakt. Niet verontwaardigd doen over hoe je 'het niet direct' hoort, gewoon de bron van het probleem aanpakken. Zo werkt het overal in de wereld, in het bedrijfsleven en in families, je hoort een klacht nooit of zelden direct, altijd via via.
Overigens, hoe vind je in zo'n geval direct de juiste betrokkenen? Ad random marokaanse groeperingen of families gaan benaderen tot je de juiste vind? Of gewoon 1 keer een iets minder genuanceerd bericht het nieuws in slingeren en direct heel nederland bereiken?
Geef het op, ik weet het toch beter.
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:20:40 #9
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124072483
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:15 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Sorry maar met een, ''een leuk onderbuiktopic verdient een deeltje 2'' heb je mij niet echt overtuigd van je goede bedoelingen.

Ik ga zo ff wat constructieve posts uit deeltje 1 plaatsen in de hoop dat dit nog wat kan worden.
Tja, wat zijn goede bedoelingen? Men kan hier lekker anoniem schreeuwen over een bepaalde bevolkingsgroep zonder ervoor te worden bestraft. Dat is toch geweldig!

Maar goed, mijn mening: De media moet eens stoppen met het alsmaar noemen van een bevolkingsgroep, dankzij deze manier van journalistiek komen er steeds meer jongeren van Marokkaanse in de problemen, iets met een kam en scheren.
pi_124072529
Hoi, Betyar..

Er is al een topic hierover gemaakt.

Gr,
pi_124072532
Hoezo betyar
pi_124072599
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:13 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Waarom Betyar waarom?
Ja, alle Godwins zijn inmiddels ook al de revue gepasseerd, dus uit die hoek verwacht ik weinig nieuws meer.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_124072664
quote:
1s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:22 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Ja, alle Godwins zijn inmiddels ook al de revue gepasseerd, dus uit die hoek verwacht ik weinig nieuws meer.
Het gaat ze lukken, geloof me :Y
  donderdag 14 maart 2013 @ 23:24:24 #14
205222 betyar
Egyedül vagyunk
pi_124072704
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:21 schreef arjan1212 het volgende:
Hoezo betyar
Dankzij de media komen deze jongeren niet aan een baan, de centjes moeten toch ergens vandaan komen. Zie het als wanneer men stopt met de sociale zekerheid, nu blijft het gros van andermans spullen af. Als er geen sociale zekerheid meer is moeten ze toch aan centjes komen. Rara waar ze die gaan halen.
pi_124072884
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 19:20 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Het is wel de waarheid. De ouders zijn niet capabel om hun kinderen in Nederland op te voeden. Weten niet hoe de Nederlandse maatschappij in elkaar steekt en spreken de taal vaak zeer gebrekkig. Die mensen hadden al een achterstand toen ze naar Nederland kwamen. Nooit of weinig opleiding. Dat soort mensen passen zich minder snel aan, dan andere groepen. Polen zijn een Europees volk, dus die voelen zich sneller thuis in Nederland. Berbers waren al voordat Christus was geboren een Afrikaans volk en die mensen die hier naar toe kwamen hebben ook nog weinig opleiding gehad, het recept voor vele obstakels.

Wat er verder gebeurt in Gouda is heel fout en daar moet tegen opgetreden worden. Zeker niet. De ouders weten hoe ze zich in Marokko moeten bewegen, dat missen ze in Nederland. Ook door de taalbarriere worden ze door veel Nederlanders niet serieus genomen. Het klinkt heel grappig als je ze Nederlands hoort praten, hoewel het zeer sneu is, hoe slecht velen van de oudere generatie de taal machtig zijn. Pas als je vloeiend Nederlands spreekt zullen mensen tegen je op kunnen kijken, tot die tijd ben je voor velen niet veel waard. De harde waarheid.
pi_124072896
De toon van dit topic is weer gezet, gedoemd tot sarcastische semi-discussies en one liners
pi_124072917
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 18:50 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Er is weldegleijk sociale controle, als de dochter met een jongen hand in hand loopt 10 kilometer verdrop in het stadscentrum is dat snel bekend thuis hoor. Dat men niets over die fiets vraagt heeft andere oorzaken. Laten we het erop houden dat de ouders totaal niet capabel zijn om hun kinderen op te voeden in de Nederlandse maatschappij, en wat het ouderschap in de maatschappij van hen vraagt. De ouders zijn meestal ook niet opgeleidt, zitten in een isolement, hebben een gigantische taal en cultuurbarriere en staan sociaal-economisch gezien op een van de lagere ladders. Deze vier zaken die bijeenkomen zie je in de opvoeding van het kind terug, en vooral tekortkomingen daarin. Dat is het probleem veelal, en in een notendoppie.
pi_124072969
quote:
9s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:27 schreef Kesefkesef het volgende:
De toon van dit topic is weer gezet, gedoemd tot sarcastische semi-discussies en one liners
Ik doe mijn best om het goede uit #1 te filteren. Ben toch bang voor iets met een kraan en een dweil.
pi_124073082
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:24 schreef betyar het volgende:

[..]

Dankzij de media komen deze jongeren niet aan een baan, de centjes moeten toch ergens vandaan komen. Zie het als wanneer men stopt met de sociale zekerheid, nu blijft het gros van andermans spullen af. Als er geen sociale zekerheid meer is moeten ze toch aan centjes komen. Rara waar ze die gaan halen.
Je kan de media toch niet de schuld gaan geven dat de goeie onder de slechte lijden.. ben je werkloos gewoon doorgaan met solliciteren nooit opgeven enz
pi_124073168
quote:
0s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:24 schreef betyar het volgende:

[..]

Stel de bijstand word afgeschaft volgens jou krijg je dan een explosie van vermogenscriminaliteit. Het zou ook zo kunnen zijn dat wanneer dit gebeurd werkloze buitenlanders het land verlaten
  Moderator donderdag 14 maart 2013 @ 23:32:29 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_124073173
quote:
9s.gif Op donderdag 14 maart 2013 23:27 schreef Kesefkesef het volgende:
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 14 maart 2013 @ 23:34:04 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_124073267
als iemand daadwerkelijk zin heeft in deel 2 dan mag hij/zij het openen trouwens maar niet op deze idiote manier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')