abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123954231
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:53 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Iemand tips voor een efficiënt wegennet? Heb die wegen met trambaan (en tram) en toch staat het overal vast...
gewoon zorgen dat niet alles over dezelfde weg moet.. je toeristenstroom van vliegveld/treinstation over een andere weg naar je toeristenbron (casino's/stadion/hotels) laten rijden dan dat je woon-werkverkeer moet rijden. Je ingang van je stad ook een andere route naar de werk/winkelzone geven etc.. zoveel mogelijk spreiden :)
pi_123954235
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:53 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Iemand tips voor een efficiënt wegennet? Heb die wegen met trambaan (en tram) en toch staat het overal vast...
Als je een stad hebt met 1 aansluiting op de snelweg ben je gewoon fucked als je stad groot wordt volgens mij :')
pi_123954272
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:24 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Met grotere maps, die alles in één kunnen, raak je het complete regio gedeelte kwijt, een belangrijk deel van wat het spel is.

Ik ben van mening dat de 'het-is-niet-sc4-het-is-niet-groot-genoeg' eerst maar eens sc5 moeten spelen zoals het bedoeld is en er dan achter komen dat 7 verschillende steden 'tegelijk' spelen best wel een toffe en moeilijke uitdaging is.
Ik vind 3 steden al interessant :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:57:23 #204
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123954295
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:53 schreef Thrilled het volgende:
En toch zou ik met grotere maps niet meer van alles gaan bouwen, maar juist alles mooier bouwen.. Nu moet te veel rekening houden met het efficiënt (hokjes) bouwen zodat ik meer kwijt kan en wordt het resultaat minder mooi dan ik wil.. Als ik krullende wegen rondom mijn centrum wil met buitenwijken dan gaat mij dat ten koste van grote plopables als ik verder in de game zit.. Je moet nu al rekening houden dat 1/3 van je map later opgeslokt wordt door recycling centers/mijnen/specialisatiefabrieken/expo centers/noem het allemaal maar op.. En dan wil ik zelf graag nog een grote populatie erbij krijgen waarbij de stad natuurlijk oogt in plaats van eerst wat laagbouw en ineens torenhoge flats..
In een eigen regio wil ik gewoon een keertje puur voor de vormgeving gaan zonder te moeten maximaliseren voor de regiogenoten/GW :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:58:27 #205
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_123954339
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 02:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar zeggen dat het er niet uit ziet is dan ook weer overdreven :{
Net zo overdreven om te zeggen dat ze alle tijd hebben gestoken in het er zo geweldig uit te laten zien.
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_123954367
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:55 schreef kensei het volgende:

[..]

Als je een stad hebt met 1 aansluiting op de snelweg ben je gewoon fucked als je stad groot wordt volgens mij :')
Ik heb er drie en hoe meer aansluitingen je maakt, hoe meer men in de file gaat staan op die hoofdweg :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 12 maart 2013 @ 12:59:55 #207
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123954388
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:58 schreef jackson het volgende:

[..]

Net zo overdreven om te zeggen dat ze alle tijd hebben gestoken in het er zo geweldig uit te laten zien.
Ik vind het er echt wel mooi uit zien, zeker gezien hun doel om het ook op oudere bakken te laten draaien. :). Op maxmimale zoom zien de poppetjes er niet uit inderdaad maar verder heb ik wel een stadsgevoel als ik een beetje over de map aan het zweven ben :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:01:34 #208
18322 jackson
Jackson Claxon
pi_123954437
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:59 schreef jogy het volgende: maar verder heb ik wel een stadsgevoel als ik een beetje over de map aan het zweven ben :).
Ik ook :)!

Nouja, mijn stad is wel erg beroerd gebouwd maar dat ligt aan mij :')
They always leave the best 'till last -- Have understanding, no questions asked -- You find yourself in what you see -- You found yourself in me....
-- YOU FOUND YOURSELF --
pi_123954439
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:46 schreef jogy het volgende:

[..]

Komt waarschijnlijk wel hoor. Zou anders wel karig zijn :').
Ik hoop het wel want ik heb geen zin meer om mijn stad verder te managen. Het is ook veel te duur om alles overnieuw in te richten.
If not now, then when.
pi_123954454
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:59 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik vind het er echt wel mooi uit zien, zeker gezien hun doel om het ook op oudere bakken te laten draaien. :). Op maxmimale zoom zien de poppetjes er niet uit inderdaad maar verder heb ik wel een stadsgevoel als ik een beetje over de map aan het zweven ben :).
Ik heb soms ook het idee dat je zo ver in kan zoomen zodat het langer duurt voordat je door je stad heen bent met kijken.. uitgezoomd heb je namelijk bijna je hele stad in zicht.. volgens mij kan je daardoor ook niet verder uit zoomen :')
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:04:22 #211
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123954540
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:55 schreef kensei het volgende:

[..]

Als je een stad hebt met 1 aansluiting op de snelweg ben je gewoon fucked als je stad groot wordt volgens mij :')
Was ik al bang voor.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:05:14 #212
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123954568
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:55 schreef Thrilled het volgende:

[..]

gewoon zorgen dat niet alles over dezelfde weg moet.. je toeristenstroom van vliegveld/treinstation over een andere weg naar je toeristenbron (casino's/stadion/hotels) laten rijden dan dat je woon-werkverkeer moet rijden. Je ingang van je stad ook een andere route naar de werk/winkelzone geven etc.. zoveel mogelijk spreiden :)
Dst gaat goed tot je een vrij grote stad hebt. Dan is het gedaan met filevrij rijden. ^^
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:06:25 #213
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123954615
Het wordt inderdaad wel gewoon tijd dat alle regiotransport (regiobussen/treinen/vliegtuigen/boten) geoptimaliseerd worden :). Dat scheelt dan denk ik wel de helft aan drukte.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:08:16 #214
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123954686
En ik ga het ook maar een keer proberen ja, om twee avenues te bouwen die redelijk dicht bij het begin van de map gesplitst wordt. Ik heb nu nog niet zo veel problemen met 80000 inwoners, maar toch.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:08:23 #215
389324 Sfeermaker
Knock knock
pi_123954688
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:52 schreef jogy het volgende:

[..]

True, maar daarom hebben ze er ook een reboot van gemaakt om de andere insteek te benadrukken dat het dus geen sc5 is. Het is meer casual geworden en dat trekt als het goed is wel een groter publiek aan. En wie weet wordt Civitas wel wat je van sc hoopte te krijgen. :).
Precies wat ik zoek inderdaad. Bedankt voor de link :)! En nu maar hopen dat er mensen doneren, want ik ben zo'n typ die het niet vertrouwd. De aankondiging dat het alleen van start gaat na $250.000 aan donaties vind ik jammer. Ik ben best bereid om na uitkomst van dit spel, en dat alleen gebaseerd op de plannen, een bedrag van ¤90,- te betalen.

De teleurstelling zit 'm in de nieuwe SC vooral in het feit dat ik 'god' niet meer kan zijn in deze SimCity. Er ligt een kaveltje klaar, de aansluiting met de regio is vooraf bepaald, de rails ligt al ergens, de grond kan niet omhoog of omlaag. Je wordt erg beperkt in de esthetische afwerking van je stad.
The distance between insanity and genius is measured only by success
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:11:12 #216
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123954809
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:08 schreef Sfeermaker het volgende:

[..]

Precies wat ik zoek inderdaad. Bedankt voor de link :)! En nu maar hopen dat er mensen doneren, want ik ben zo'n typ die het niet vertrouwd. De aankondiging dat het alleen van start gaat na $250.000 aan donaties vind ik jammer. Ik ben best bereid om na uitkomst van dit spel, en dat alleen gebaseerd op de plannen, een bedrag van ¤90,- te betalen.

De teleurstelling zit 'm in de nieuwe SC vooral in het feit dat ik 'god' niet meer kan zijn in deze SimCity. Er ligt een kaveltje klaar, de aansluiting met de regio is vooraf bepaald, de rails ligt al ergens, de grond kan niet omhoog of omlaag. Je wordt erg beperkt in de esthetische afwerking van je stad.
Zeker, het is ook geen vervanger van SC4, bij lange na niet maar zodra je die verwachting los laat en deze als nieuw spel bekijkt dan is het allemaal niet zo erg. Ik ben ook zeker geen sociale gamer maar vermaak me heel erg met de fok!regio's :). civitas koop ik ook zeker, misschien gooik ik er wel een donatie tegenaan :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:11:43 #217
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123954838
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:08 schreef jogy het volgende:
En ik ga het ook maar een keer proberen ja, om twee avenues te bouwen die redelijk dicht bij het begin van de map gesplitst wordt. Ik heb nu nog niet zo veel problemen met 80000 inwoners, maar toch.
Ga ik idd ook eens proberen, maar je krijgt op zeker weer problemen bij de aansluiting op de snelweg. Tot nu toe de beste ervaring met een grote rotonde. Niet zo efficiënt voor de bebouwing helaas.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:13:24 #218
101809 BObNL
Je bent top!
pi_123954904
Wat ze nou van mij echt eens hadden mogen doen is gebouwen die zich aanpassen aan het kavel. Zo moeilijk kan het niet zijn een gebouw te genereren die met de weg mee rond loopt, of die in een punt loopt zodat je niet zo gebonden ben aan de vierkante hokjes.
Leuter mee!!
pi_123955052
Heb nu van 2steden in mijn regio water gekocht en ik krijg nog niet genoeg water in men stad, is dat weer een of andere bug?:')
pi_123955105
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:17 schreef GluonC het volgende:
Heb nu van 2steden in mijn regio water gekocht en ik krijg nog niet genoeg water in men stad, is dat weer een of andere bug?:')
Je kunt alleen maar kopen wat die steden over hebben. Dus als jouw vraag groter is dan het aanbod, ben je de sjaak.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:18:52 #221
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_123955113
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:17 schreef GluonC het volgende:
Heb nu van 2steden in mijn regio water gekocht en ik krijg nog niet genoeg water in men stad, is dat weer een of andere bug?:')
Geen idee. Is er wel genoeg water beschikbaar dan?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:18:52 #222
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123955115
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:13 schreef BObNL het volgende:
Wat ze nou van mij echt eens hadden mogen doen is gebouwen die zich aanpassen aan het kavel. Zo moeilijk kan het niet zijn een gebouw te genereren die met de weg mee rond loopt, of die in een punt loopt zodat je niet zo gebonden ben aan de vierkante hokjes.
Eensch. Gebouwen met een enigszins variabele voorkant en ook versies voor de driekhoekjes, maakt het spel nog wel wat leuker. Nu weet je van te voren dat je niet het maximale eruit haalt als je je vierkantjes niet gebruikt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:19:36 #223
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_123955142
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:18 schreef jogy het volgende:

[..]

Eensch. Gebouwen met een enigszins variabele voorkant en ook versies voor de driekhoekjes, maakt het spel nog wel wat leuker. Nu weet je van te voren dat je niet het maximale eruit haalt als je je vierkantjes niet gebruikt.
Zelfde met die industriegebouwen die zo bigass zijn.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_123955163
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:18 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Je kunt alleen maar kopen wat die steden over hebben. Dus als jouw vraag groter is dan het aanbod, ben je de sjaak.
Ik ben geen kijken bij hem in de stad en wat ik kon zien had hij een behoorlijke pompinstallatie staan :) kan ik ook zien hoeveel hij voor zijn eigen stad nodig heeft?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:23:09 #225
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123955301
Je ziet volgens mij bij het regioscherm als je koopt toch de overproductie staan?
pi_123955304
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:20 schreef GluonC het volgende:

[..]

Ik ben geen kijken bij hem in de stad en wat ik kon zien had hij een behoorlijke pompinstallatie staan :) kan ik ook zien hoeveel hij voor zijn eigen stad nodig heeft?
Als je vanuit je eigen stad in de regioview zit en dan op water klikt, dan zie je wat die steden over hebben.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:23:28 #227
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123955309
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:20 schreef GluonC het volgende:

[..]

Ik ben geen kijken bij hem in de stad en wat ik kon zien had hij een behoorlijke pompinstallatie staan :) kan ik ook zien hoeveel hij voor zijn eigen stad nodig heeft?
Je ziet wat hij beschikbaar heeft als je het aan klikt, als je dat vergelijkt met wat jij nodig hebt dan kom je al een eind.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:23:43 #228
68036 iScripters
Personification of Evil
pi_123955322
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:20 schreef GluonC het volgende:

[..]

Ik ben geen kijken bij hem in de stad en wat ik kon zien had hij een behoorlijke pompinstallatie staan :) kan ik ook zien hoeveel hij voor zijn eigen stad nodig heeft?
Als je in jouw stad het Water-icoontje aanklikt staat er in het informatie schermpje 'XX kl/u beschikbaar in regio'
No Comment!
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:24:43 #229
83823 Vinno
Dat is ook.
pi_123955352
4 keer antwoord, als je het nu niet vindt, ben je het spel niet waard :P
pi_123955396
Het hoeft ook niet gelijk 300% groter te worden, ik zou alleen een 1.5x zo grote map dubbel zo leuk vinden.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:26:52 #231
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_123955424
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:26 schreef Scorpie het volgende:
Het hoeft ook niet gelijk 300% groter te worden, ik zou alleen een 1.5x zo grote map dubbel zo leuk vinden.
Zal later wel een DLC voor komen..
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:27:07 #232
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123955436
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:26 schreef Scorpie het volgende:
Het hoeft ook niet gelijk 300% groter te worden, ik zou alleen een 1.5x zo grote map dubbel zo leuk vinden.
Ook wel waar ja :)
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 13:29:58 #233
364681 over_hedge
pi_123955531
http://www.rerolled.org/s(...)iewfull=1#post128039 dit werkt wel aardig! :) En dan veel bussen laten rijden. en als je rijk genoeg bent er een hoofdbaan met tram van maken.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_123955545
Top (Y) bedankt allemaal
Heb ik dus wel genoeg :)
pi_123955593
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:59 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik vind het er echt wel mooi uit zien, zeker gezien hun doel om het ook op oudere bakken te laten draaien. :). Op maxmimale zoom zien de poppetjes er niet uit inderdaad maar verder heb ik wel een stadsgevoel als ik een beetje over de map aan het zweven ben :).
Helemaal mee eens :D Ik vind dat over de map heen zweven en inzoomen ook best leuk :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_123955621
Ik moet zeggen dat de map-size op dit moment wel het minst van alle problemen is hoor. Ja, het zou leuker zijn als je grotere dorpen kan bouwen. Maar het grootste probleem zit op dit moment in de simulatie, daar klopt geen reedt van..

10% van je inwoners is arbeiders
Verkeer pakt altijd de kortste route, niet de snelste
Industrie is nutteloos

dat zijn dingen die ik graag gefixed zie.. daarna zou een grotere map leuk zijn..
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:32:38 #237
397778 Curlbrah
dun dun dun
pi_123955666
true; eerst eens de bugs oplossen voordat ze aan grotere maps gaan denken. :P

Zou ook wel een stuk of 10 nieuwe toevoegingen kunnen bedenken die het leuker kunnen maken.
Chickens evolved from dinosaurs, and they were huge, bro. So eat lots of chicken
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:33:11 #238
194233 Friday12
Originele kloon
pi_123955693
kwaliteit stad werkt nog steeds niet gg EA
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:33:29 #239
101809 BObNL
Je bent top!
pi_123955709
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:18 schreef jogy het volgende:

[..]

Eensch. Gebouwen met een enigszins variabele voorkant en ook versies voor de driekhoekjes, maakt het spel nog wel wat leuker. Nu weet je van te voren dat je niet het maximale eruit haalt als je je vierkantjes niet gebruikt.
Overal ter wereld worden de gebouwen aan de wegen aangepast, alleen in simcity pas je de wegen aan de gebouwen aan :')
Leuter mee!!
pi_123956036
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:33 schreef BObNL het volgende:

[..]

Overal ter wereld worden de gebouwen aan de wegen aangepast, alleen in simcity pas je de wegen aan de gebouwen aan :')
in city builders is dit niks nieuws onder de zon :')
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:42:25 #241
101809 BObNL
Je bent top!
pi_123956058
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:41 schreef mschol het volgende:

[..]

in city builders is dit niks nieuws onder de zon :')
Nee maar het zou wel leuk zijn :P
Leuter mee!!
pi_123956124
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:29 schreef over_hedge het volgende:
http://www.rerolled.org/s(...)iewfull=1#post128039 dit werkt wel aardig! :) En dan veel bussen laten rijden. en als je rijk genoeg bent er een hoofdbaan met tram van maken.
Wat is nou de correct spacing die je moet gebruiken om skyscrapers enzo neer te planten?
pi_123956272
quote:
iPhone maps ook uitgebracht voor Simcity?
pi_123956290
quote:
99s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:48 schreef stbabylon het volgende:

[..]

iPhone maps ook uitgebracht voor Simcity?
_O_ _O-
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 13:52:43 #247
364681 over_hedge
pi_123956403
mijn stad stond eerst niet vast. tot dat mijn erts op was en ik alles moest veranderen. en dus ook wegen aanpassen. nu is mijn stad 1 grote file :(
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 13:54:36 #248
364681 over_hedge
pi_123956459
Als er staat: je stad word momenteel verwerkt. En het duurt al 12 uur. Dan krijg je hem niet meer terug of wel?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:54:47 #249
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_123956470
quote:
+1
  dinsdag 12 maart 2013 @ 13:56:36 #250
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_123956538
quote:
2s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:54 schreef hiddit het volgende:

[..]

+1
Alsof EA zich daar wat van aantrekt. Ze hebben hun geld toch al.. :')
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_123956572
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:52 schreef over_hedge het volgende:
mijn stad stond eerst niet vast. tot dat mijn erts op was en ik alles moest veranderen. en dus ook wegen aanpassen. nu is mijn stad 1 grote file :(
ik mis een beetje de traffic flows overzicht, die je in SC4 ook had:
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 13:58:44 #252
364681 over_hedge
pi_123956622
IK heb het gehad met deze stad :P Ik wil een nieuwe maken. Iemand plek in een actieve regio?
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_123956640
quote:
Allemachtig zeg. Hou nou toch eens op met dat gemekker over die DRM :{ Het is het volste recht van EA om dit in te bouwen en ze hebben dat in alle communicaties gemeld. Als je het zo kut vind, dan had je het spel niet moeten kopen. Klaar :{
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_123956733
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:59 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Allemachtig zeg. Hou nou toch eens op met dat gemekker over die DRM :{ Het is het volste recht van EA om dit in te bouwen en ze hebben dat in alle communicaties gemeld. Als je het zo kut vind, dan had je het spel niet moeten kopen. Klaar :{
niet mij 'aanvallen', ik geef het alleen door, ik snap namelijk prima dat EA drm wil toepassen en heeft dit inderdaad ruim van te voren gemeld..
pi_123956828
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:01 schreef mschol het volgende:

[..]

niet mij 'aanvallen', ik geef het alleen door, ik snap namelijk prima dat EA drm wil toepassen en heeft dit inderdaad ruim van te voren gemeld..
Het is ook niet tegen jou :P Maar in het algemeen. Ik lees in de reacties op de blog van SimCity ook een of andere mekkeraar die bij elke blog continue dezelfde reacties plaatst over de DRM.

Op een gegeven moment denk ik ook: ga spelen of rot op.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 14:07:01 #256
364681 over_hedge
pi_123956959
Iemand nog een plekje vrij ergens? :)
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:10:22 #257
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123957110
Ik zit in een eigen regio en wil mijn stad opnieuw gaan bouwen. Hoe kan ik dit doen? Gewoon failliet gaan en dan een stad opnieuw claimen? Maar kan ik dan wel dezelfde plek krijgen?
pi_123957338
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:10 schreef Laser. het volgende:
Ik zit in een eigen regio en wil mijn stad opnieuw gaan bouwen. Hoe kan ik dit doen? Gewoon failliet gaan en dan een stad opnieuw claimen? Maar kan ik dan wel dezelfde plek krijgen?
Regio wissen en opnieuw starten, of idd failet laten gaan. Steden alleen kun je niet wissen.

Je kunt natuurlijk altijd de hele bende buldozeren en een lading poen er heen sturen vanaf een andere stad.
  Lieve Belg dinsdag 12 maart 2013 @ 14:17:57 #259
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_123957442
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 06:47 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Wat ik niet snap is dat ze dit op reddit plaatsen ipv in de supportforums van EA / Maxis. Daar hoort het thuis. Dit is gewon, net als al die beveiligingsbedrijfjes en hackers, aandachtzoekerij. "Kijk ons eens goed zijn....we hebben bugs gevonden" :')

En wat ik nog veel interessanter vind eigenlijk: waarom zijn al die punten er niet uitgekomen tijdens de beta :P
Op Reddit zitten nu eenmaal veel meer mensen. Er gaan er niet veel zijn die speciaal op de site van EA gaan registreren om een bug te melden. Ze gaan die lijst daar ook wel gaan lezen als er genoeg aandacht aan besteed wordt.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_123957460
Overigens denk ik niet dat dat gaat werken. En bedenk ik me nu dat het ook wel erg makkelijk wordt om je regio op de lange termijn goed te laten draaien. Zodra je kolen/erts/olie op is, gewoon stad wissen en opnieuw starten.
pi_123957572
Ik lees trouwens net ook een belangrijke tip: zodra je een high school hebt, kun je je grade school slopen. Is nog onduidelijk of dit ook werkt voor high school/university.
pi_123957587
Stadje van 160k nu :)
pi_123957604
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat is nou de correct spacing die je moet gebruiken om skyscrapers enzo neer te planten?
Als je gaat zonen zie je aan de ene kant de 'dikkere' gekleurde rand van je zon. Als ietsje verder kijkt zie je een dun gekleurd streepje meelopen om te zien of de density-uitbreiding wel tussen je straten past.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:28:44 #264
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123957931
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:10 schreef Laser. het volgende:
Ik zit in een eigen regio en wil mijn stad opnieuw gaan bouwen. Hoe kan ik dit doen? Gewoon failliet gaan en dan een stad opnieuw claimen? Maar kan ik dan wel dezelfde plek krijgen?
Als je een stad binnen een regio hebt verknalt heb je op dit moment nog geen reset mogelijkheid volgens mij. Failliete steden blijven failliet. Start een nieuwe stad, maak dikke winst en gooi een lading geld naar de failliete stad en renoveer/sloop alles begin opnieuw.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:28:51 #265
201898 hiddit
Expect the unexpected,
pi_123957937
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Alsof EA zich daar wat van aantrekt. Ze hebben hun geld toch al.. :')
proberen kan geen kwaad
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:31:10 #266
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123958034
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 13:56 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Alsof EA zich daar wat van aantrekt. Ze hebben hun geld toch al.. :')
Och, als ze het verdienmodel van the sims willen gebruiken dan moeten ze wel enigszins de fans te vriend houden. Dit is in potentie een gigantische en doorlopende melkkoe, beetje zoals Civ5 ook een tijdje bleef updaten met nieuwe packs.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_123958055
Recycle fabriek zegt dat er geen recyclables zijn en staat dus uit?
PSN: Duuc-nl
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:35:50 #268
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123958243
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:31 schreef Duuc-nl het volgende:
Recycle fabriek zegt dat er geen recyclables zijn en staat dus uit?
Op een gegeven moment loopt het wel hoor, wagentjes blijven rijden.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:37:18 #269
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123958314
Maar voor recycling moet je stad wel hoger opgeleid zijn anders doen ze het niet.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_123958419
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:31 schreef jogy het volgende:

[..]

Och, als ze het verdienmodel van the sims willen gebruiken dan moeten ze wel enigszins de fans te vriend houden. Dit is in potentie een gigantische en doorlopende melkkoe, beetje zoals Civ5 ook een tijdje bleef updaten met nieuwe packs.
Volgens mij heeft niemand last van het online als het eenmaal werkt. het probleem is dat dat het niet deed/doet en het dus opvalt. Diablo III deed precies hetzelfde. En ook daar kwam een petitie. En ook daar is de DRM in stand gehouden. En dat was dan echt DRM. Gezien ze in dit spel op de server functies uit kunnen zetten in jouw 'singleplayergame' merk je al dat dit veel meer verweven is met serverside code. Dat ga je niet 'even' aanpassen als programmeur zijnde.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:42:21 #271
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123958576
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:39 schreef Pheno het volgende:

[..]

Volgens mij heeft niemand last van het online als het eenmaal werkt. het probleem is dat dat het niet deed/doet en het dus opvalt. Diablo III deed precies hetzelfde. En ook daar kwam een petitie. En ook daar is de DRM in stand gehouden. En dat was dan echt DRM. Gezien ze in dit spel op de server functies uit kunnen zetten in jouw 'singleplayergame' merk je al dat dit veel meer verweven is met serverside code. Dat ga je niet 'even' aanpassen als programmeur zijnde.
Oh ik had het niet specifiek over DRM, ik had het over de opmerking zelf van degene in de quote. DRM blijft vast wel inderdaad :).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_123958694
Hoe kom je in de zandbak mode?
pi_123958755
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:21 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als je gaat zonen zie je aan de ene kant de 'dikkere' gekleurde rand van je zon. Als ietsje verder kijkt zie je een dun gekleurd streepje meelopen om te zien of de density-uitbreiding wel tussen je straten past.
dat streepje laat zien tot hoe diep het gebouw ergens past, niet hoe diep de maximale diepte is (probeer maar eens bij een rails die de stad inkomt met een bocht..
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:45:52 #274
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_123958767
Door een game aan te maken en zandbak mode aan te zetten
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
pi_123958774
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:44 schreef ffffffffffffffffhhhhhhhhh het volgende:
Hoe kom je in de zandbak mode?
regio starten -> sandbox aanvinken
pi_123958875
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:37 schreef jogy het volgende:
Maar voor recycling moet je stad wel hoger opgeleid zijn anders doen ze het niet.
http://puu.sh/2gq0H

is dat niet goed genoeg?
PSN: Duuc-nl
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:48:58 #277
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123958914
Ik heb mijn stad met de grond gelijk gemaakt want ik wil opnieuw beginnen. Nu heb ik op een plek wel dikke ground polution. Hoe krijg ik dit (later) weg?
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:49:56 #278
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123958965
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:48 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

http://puu.sh/2gq0H

is dat niet goed genoeg?
Die paarse dingen zijn mensen die niet leren maar als je het knopje van de educatiegebouwen aanklikt heb je een ander wat duideljiker diagram met studiepetjes (6 of zo) en sterretjes (3) die laten zien wat het niveau is:).
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_123958971
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:48 schreef Laser. het volgende:
Ik heb mijn stad met de grond gelijk gemaakt want ik wil opnieuw beginnen. Nu heb ik op een plek wel dikke ground polution. Hoe krijg ik dit (later) weg?
bomen planten en veel geduld, en herplanten als ze dood zijn
bomen zijn te vinden bij parks -> nature $$ -> aan het einde
  dinsdag 12 maart 2013 @ 14:50:31 #280
343369 Laser.
Love Always Shines
pi_123958998
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:50 schreef mschol het volgende:

[..]

bomen planten en veel geduld, en herplanten als ze dood zijn
Ok, thanks! :)
pi_123959019
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:21 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als je gaat zonen zie je aan de ene kant de 'dikkere' gekleurde rand van je zon. Als ietsje verder kijkt zie je een dun gekleurd streepje meelopen om te zien of de density-uitbreiding wel tussen je straten past.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:45 schreef mschol het volgende:

[..]

dat streepje laat zien tot hoe diep het gebouw ergens past, niet hoe diep de maximale diepte is (probeer maar eens bij een rails die de stad inkomt met een bocht..
Dat idee had ik dus ook, ik kan dus nooit zien 'hoe groot' een plot moet zijn.
pi_123959118
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]


[..]

Dat idee had ik dus ook, ik kan dus nooit zien 'hoe groot' een plot moet zijn.
als het niet past kleurt dat streepje net wat lichter, of was het donkerder.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_123959140
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

[..]

Dat idee had ik dus ook, ik kan dus nooit zien 'hoe groot' een plot moet zijn.
je kan het wel zien, het is alleen een beetje op de gok doen als eerst, daarna heb je gewoon de guides :)

overigens: vaak zitten de guides mij in de weg, met een van de modifiers (shift, ctrl of alt) kan je ze tijdelijk uitzetten :)
pi_123959160
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:52 schreef Pheno het volgende:

[..]

als het niet past kleurt dat streepje net wat lichter, of was het donkerder.
? volgens mij niet?
pi_123959336
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:49 schreef jogy het volgende:

[..]

Die paarse dingen zijn mensen die niet leren maar als je het knopje van de educatiegebouwen aanklikt heb je een ander wat duideljiker diagram met studiepetjes (6 of zo) en sterretjes (3) die laten zien wat het niveau is:).
2,5 ster nu, wat moet het zijn voor ze gaan recyclen?
PSN: Duuc-nl
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:05:21 #286
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_123959798
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:56 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

2,5 ster nu, wat moet het zijn voor ze gaan recyclen?
Dat is wel goed volgens mij. En die hoedjes? :P.

bij mij gingen ze al recyclen met anderhalf sterretje iig maar volgens mij had ik toen 2/3de van de hoedjes groen. Heb je genoeg vrachtwagens? (en het duurt altijd wel ff voor het überhaupt op gang komt)
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:05:56 #287
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_123959827
quote:
19s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:48 schreef Duuc-nl het volgende:

[..]

http://puu.sh/2gq0H

is dat niet goed genoeg?
je bouwt geen residential bij totdat alles high density is?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_123960023
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 14:21 schreef Pheno het volgende:

[..]

Als je gaat zonen zie je aan de ene kant de 'dikkere' gekleurde rand van je zon. Als ietsje verder kijkt zie je een dun gekleurd streepje meelopen om te zien of de density-uitbreiding wel tussen je straten past.
die guide-lines kan je ook maar op een bepaalde manier interpreteren.. Als je je zone-tool op een weg zet zie je inderdaad de max uitbreiding van het gebouw. Als je dan een weg bouwt op die grens houd dat in dat je die nieuwe weg niet aan 2 kanten moet zonen, want dan komen er twee zones in 'botsing' met elkaar.. Ik hield bijna altijd die gridlines aan als richtlijn bij het bouwen, maar kreeg vrij vaak de melding van een gebouw 'not enough room to increase density' terwijl ik juist die grids aan hield :?

En het blijft er stom uitzien dat je aan een avenue een sta-caravan hebt staan en moet wachten tot die uitgroeit tot een wolkenkrabber.. laat ons gewoon alles upgraden van dirt road naar street car avenue..
  Lieve Belg dinsdag 12 maart 2013 @ 15:14:24 #289
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_123960239
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:10 schreef Thrilled het volgende:

[..]

die guide-lines kan je ook maar op een bepaalde manier interpreteren.. Als je je zone-tool op een weg zet zie je inderdaad de max uitbreiding van het gebouw. Als je dan een weg bouwt op die grens houd dat in dat je die nieuwe weg niet aan 2 kanten moet zonen, want dan komen er twee zones in 'botsing' met elkaar.. Ik hield bijna altijd die gridlines aan als richtlijn bij het bouwen, maar kreeg vrij vaak de melding van een gebouw 'not enough room to increase density' terwijl ik juist die grids aan hield :?
Er moet in de breedte ook genoeg plaats zijn. Als er al twee grotere gebouwen staan, kan het ook niet groeien.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_123960676
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 12:13 schreef abruzzese het volgende:
Ik wilde graag weten hoe je de cheats laat werken in SimCity .
Deze cheats werken bij mij niet en ik speel in sandbox mode .
http://www.ign.com/cheats/games/simcity-pc-128952
Ik lees graag jouw antwoord .
zou wel moeten werken..
pi_123960762
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:14 schreef Jump het volgende:

[..]

Er moet in de breedte ook genoeg plaats zijn. Als er al twee grotere gebouwen staan, kan het ook niet groeien.
Precies, en dat is dus zo kut te bepalen.
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:31:04 #292
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_123961086
Maar met een drukke straat krijg je toch ook al wolken krabbers? of zijn die dan nog een slag kleiner dan die wat met avenues kunnen ontstaan?
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
pi_123961187
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:31 schreef Lon3 het volgende:
Maar met een drukke straat krijg je toch ook al wolken krabbers? of zijn die dan nog een slag kleiner dan die wat met avenues kunnen ontstaan?
volgens mij maken hi density roads of avenue's niks uit wat betreft wolkenkrabbers..
  dinsdag 12 maart 2013 @ 15:38:25 #294
271634 Lon3
Lone! Lone! Lone! Lone!
pi_123961427
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:33 schreef mschol het volgende:

[..]

volgens mij maken hi density roads of avenue's niks uit wat betreft wolkenkrabbers..
Dat idee had ik ook al. Ik gebruik de avenues vooral voor de trambanen als hoofdwegen. Dus een grove grid met daarin een fijne grid met normale wegen. Zo hou ik het openbaar vervoer grof op gang.

Verder maak ik blokjes van straten. Als ik merk dat ik toe ben aan wolkenkrabbers haal ik van een 2x2 grid van kleine blokjes het binnenste kruispunt weg. Zodat de 4 blokjes 1 groot blokje worden. Zo ontstaat er in een keer een groot vierkant waarin de mensen meteen settelen en er flats beginnen te ontstaan. En als deze ver gevorderd is ga ik naar het volgende 2x2 grid en haal ik daar weer de binnenste straten weg.

Ik heb het een keer gedaan dat ik teveel van die dingen tegelijk deed en kreeg ik een hoop daklozen en zwervers....
Het is Lon3 de 3 hoort bij mijn naam. Spreek uit als een E... Dus LonE...herhaal! LonE....LLooonnnnnEEEEEEEEE
pi_123961677
er was hier iemand die zei dat het aanleggen van een weg haaks op de toegangs weg dat je betere traffic flow zou krijgen, (werd iig gesuggereerd omdat het een reactie op problemen met de snelweg was..)

maar ik heb eens geprobeerd, maar dit levert volgens mij nog steeds problemen op straks?

pi_123961810
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:44 schreef mschol het volgende:
er was hier iemand die zei dat het aanleggen van een weg haaks op de toegangs weg dat je betere traffic flow zou krijgen, (werd iig gesuggereerd omdat het een reactie op problemen met de snelweg was..)

maar ik heb eens geprobeerd, maar dit levert volgens mij nog steeds problemen op straks?

[ afbeelding ]
Zoiets heb ik. Dat loopt bij mij helemaal vast. Volgens mij was het idee ook dat je iets verder van de inrit gaat zitten.
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_123961834
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:44 schreef mschol het volgende:
er was hier iemand die zei dat het aanleggen van een weg haaks op de toegangs weg dat je betere traffic flow zou krijgen, (werd iig gesuggereerd omdat het een reactie op problemen met de snelweg was..)

maar ik heb eens geprobeerd, maar dit levert volgens mij nog steeds problemen op straks?

[ afbeelding ]
misschien helpt het als je die woonwijk niet verbind aan die middelste weg? Zomaar een ideetje.
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2013 @ 15:48:20 #298
364681 over_hedge
pi_123961836
Veel park en rides en zorgen dat je bussen goed werken helpt geloof ik best goed
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_123961889
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:44 schreef mschol het volgende:
er was hier iemand die zei dat het aanleggen van een weg haaks op de toegangs weg dat je betere traffic flow zou krijgen, (werd iig gesuggereerd omdat het een reactie op problemen met de snelweg was..)

maar ik heb eens geprobeerd, maar dit levert volgens mij nog steeds problemen op straks?

[ afbeelding ]
Ligt eraan wat je aan beide uiteindes bouwt lijkt mij. Als je links fabrieken en rechts huizen neerzet, willen ze daar allemaal oversteken.

Ik heb nu een stad met ongeveer dit patroon

1
2
3
4
.|/
\|
.|
regio
Links zitten mijn depots, rechts mijn RCI. Bovenaan komen deze wegen weer samen. Wat heel erg opvalt is dat er een dikke rij op die linker zit, maar dan wel allemaal voor links af, en die heeft een lange tijd geen afslagen of kruisingen. Mijn GM-trucks kunnen er gewoon rechts langs heen rijden, omdat ze niet de 2de en 3de baan gebruiken voor links af, omdat de 1ste nog niet vol is.
pi_123961894
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2013 15:48 schreef Typisch het volgende:

[..]

misschien helpt het als je die woonwijk niet verbind aan die middelste weg? Zomaar een ideetje.
dan krijg je dus 1 hoofdweg die rechtdoorloopt, links en rechts afslaat? (en die hoofdweg rechtdoor heeft geen aftakkingen )?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')