abonnement Unibet Coolblue
pi_124204150
Met verticaal zoeken, zoek ik naar "ABN AMROAfwisselend werk". Exact de waarde zou Excel moeten vinden, maar Excel vindt de waarde niet. Als ik nu 'ABN AMROAfwisselend' vervang door 'ABN AMROBfwisselend' dan vindt Excel de waarde wel. Waarom is dat in hemelsnaam zo?
Aldus.
  maandag 18 maart 2013 @ 13:54:51 #52
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124204308
quote:
2s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:51 schreef Z het volgende:
Met verticaal zoeken, zoek ik naar "ABN AMROAfwisselend werk". Exact de waarde zou Excel moeten vinden, maar Excel vindt de waarde niet. Als ik nu 'ABN AMROAfwisselend' vervang door 'ABN AMROBfwisselend' dan vindt Excel de waarde wel. Waarom is dat in hemelsnaam zo?
Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.

Is waar de functie naar zoekt een berekend veld of een ingevoerde tekst?

-edit- oh, wacht even. Waar verander je de waarde, in de lijst met te zoeken waarden? het vierde argument van de =VERT.ZOEKEN functie kun je gebruiken als WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR de exacte waarde en WAAR de eerste waarde die groter is vindt. Ik denk dat je gevraagde zoekwaarde toch niet helemaal identiek is (staat er in de cel toevallig nog een spatie achter ofzo?) waardoor de eerstvolgende grotere waarde gevonden wordt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Janneke141 op 18-03-2013 14:01:47 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124204673
Is de kolom waarop je zoekt wel goed gesorteerd anders gaat het ook soms mis mee.
  maandag 18 maart 2013 @ 14:04:43 #54
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_124204740
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Is de kolom waarop je zoekt wel goed gesorteerd anders gaat het ook soms mis mee.
Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_124204860
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 13:54 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.

Is waar de functie naar zoekt een berekend veld of een ingevoerde tekst?

-edit- oh, wacht even. Waar verander je de waarde, in de lijst met te zoeken waarden? het vierde argument van de =VERT.ZOEKEN functie kun je gebruiken als WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR de exacte waarde en WAAR de eerste waarde die groter is vindt. Ik denk dat je gevraagde zoekwaarde toch niet helemaal identiek is (staat er in de cel toevallig nog een spatie achter ofzo?) waardoor de eerstvolgende grotere waarde gevonden wordt.
Het gaat bij nog een waarde mis met een A, zo kwam ik er achter. Ik vermoed dat de toevoeging ONWAAR, het euvel op gaat lossen. Dank!
Aldus.
pi_124205012
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 14:04 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.
OK dat klopt, maar vraagsteller moet er wel rekening mee houden dat alleen de eerste gevonden zoekwaarde doorgegeven wordt, als deze regel dus meermaals voorkomt ga je de andere niet vinden hiermee.
pi_124205373
De waarden waar ik naar zoek zijn allemaal uniek.
Aldus.
pi_124208075
dan gaat dat wel lukken.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124242462
Hoi Fok!

Ben bezig met boekhoudopleiding en wil een kolommenbalans automagiseren om indruk te maken op m'n docenten en mezelf een shitload aan onnodig werk te besparen.

Ik kom d'r helaas niet zo goed uit :'( Vorige week en gedurende het weekend veel wezen zoeken naar als-, sommen.als- en dergelijke functies maar ik zie het verschil tussen die niet zo goed. Het is me met een andere opdracht wel gelukt waar ik zo trots als een pauw op ben, heb overwogen maar afgezien van het openen van een topic op T.net maar zie ik nu hier waarempel een heus grote vragen topic speciaal voor Excel!!1!

Om een indicatie te wat moet ongeveer wel lukt met Excel, het betrof een voorraadoverzicht: 75 aanwezig, 80 minimum, 150 maximum. 65 Bestelling en 5070 waarde.
=ALS(aanwezig<minimum;150-minimum;0) en dan ergens anders inkoopwaarde x bestelling.

Hoop dat dat enigzins duidelijk is.

Anywho: hier komt de kolommenbalans:



De bedoeling van de balans is dat alleen Saldi en voorafgaande journaalposten hoeven worden ingevuld en dat de rest door Excel zelf wordt gedaan, in de kolommen F & G staan debet en credit van Verbeterde Saldibalans, waarin de wijzigingen van kolommen D & E Voorafgaande journaalposten staan. In de kolommen F & G staan debet en credit verschillende bedragen, de laagste moet telkens 'geneutraliseerd' worden. Die moet simpelweg nul gemaakt worden, zou geen probleem moeten zijn maar in combinatie met de formules die al aanwezig zijn in de cellen snap ik d'r geen hout meer van, heb trouwens ook geGoogled naar dubbele formules in cellen, dacht was te hebben gevonden maar dat werkte heul niet. :(

Voorbeeld formule cel in kolom F (debet van Verbeterde saldibalans):
=SOM(B3+D3-E3)

Voorbeeld formule cel in kolom G (credit van Verbeterde saldibalans):
=SOM(B3+D3-E3)

Heb ook een andere versie met winst/verlies-berekening die waarbij de getallen fel rood en lichtrode achtergrond worden, of felgrond met lichtgroene achtergrond, 0 en minder dan 0 onzichtbaar maken lukt me ook qua opmaak. De winst-verlies berekening werd dan meegenomen in de het nieuw Eigen vermogen - privé Verbeterde privé + winst of verlies (negatief).

Wie o wie kan zeggen of ik die formules uberhaupt al anders had moeten maken, feedback is van harte welkom, qua topic en wat formules natuurlijk!

PS: Woar bint de smilies gebleefm dan?

PPS: De reden dat de lagere cijfers niet meegeteld mogen worden is omdat ze de het totaal van F & G verneuken. Dacht misschien kan ik bedragen van 0 of minder niet meetellen in de opsomming, cel F42=SOM(F3:F41) en dan count.if meer dan nul maar de lagere getallen worden dan over het hoofd gezien, gevalletje hoofdpijn.

PPPS: M'n best gedaan om het geen FEBO-vraag te maken, hoop dat 't gelukt is :|

PPPPS: Voorraad goederen is zwart in kollommen H & I Winst- en verliesberekening omdat ik die altijd per abuis invul en dat niet de bedoeling is omdat het bezit betreft en geen winst/verlies, voor diegene die het zich afvroegen. :P

[ Bericht 6% gewijzigd door m0nkeypwnage op 19-03-2013 11:03:51 (WHAAAAAAAAAAAAA) ]
pi_124249595
Ik heb de ballen verstand van boekhouden maar wel van excel dus misschien kan ik je een beetje op weg helpen.

De formule die je gebruikt in F en G werkt nietop die manier. De functie SOM telt alleen een reeks getallen bij elkaar op. Dus =SOM(A1:A4) telt de waarden in de cellen A1, A2, A3 en A4 op.

Als je B3 wilt optellen bij D3 en dan E3 er weer vanaf doe je gewoon: =B3+D3-E3
In F3 moet komen: =B3+D3-E3
In G3 komt: =C3+E3-D3

Vraagje van mijn kant
Moet je trouwens geen rekening houden met het invullen van zowel debet als credit in kolom B en C? Zo ja dan worden de formules iets anders:
F3: =B3-C3+D3-E3
G3: =C3-B3+E3-D3

Neutraliseren van de laagste waarde in de cel.
Je bedoelt hier geloof ik dat als F3 kleiner is dan G3 dat de waarde in F3 0 moet zijn en andersom.

Dan moet je dus twee formules met elkaar gaan vergelijken en dat doe je als volgt:
in F3: =ALS((B3+D3-E3)<(C3+E3-D3);0;B3+D3-E3)
in G3: =ALS((B3+D3-E3)>(C3+E3-D3);0;C3+E3-D3)

Vraagje van mijn kant
Maar wat je nog moet afvragen is: Wat als de waarde in F3 en G3 even groot zijn? of kan dat nooit voorkomen?


De lagere getallen niet meetellen in je opsomming over kolom F is dan niet meer nodig.
Mocht je dat toch willen dan doe je in F42: =SOM.ALS(F3:F41;">0") waarmee je dan alleen getallen groter dan 0 optelt.

[ Bericht 7% gewijzigd door Deetch op 19-03-2013 14:48:38 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124251165
-woeps-
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124259399
Ah ik zie dat ik het fout overgenomen heb uit het bestand, in cel 3G staat =SUM(C3-D3+E3), niet hetzelfde als bij cel 3F anders stond er hetzelfde antwoord :P

Op je vraag: nee, terreinen is een bezit in dit geval, is altijd debet voor zover ik weet, bank kan wel credit zijn als je een schuld bij de bank hebt. Op bankafschriften staat het dacht ik trouwens weer andersom, als je 5000 D staat ben je een debiteur van hun en ben je hen 5 ruggen verschuldigd :P

Het neutraliseren ga ik morgen even naar kijken, daar staat m'n kop nu niet neer, iig heel erg bedankt voor je hulp! :D

De waardes in F en G kunnen niet even groot zijn, dit zijn antwoorden juist, er kan natuurlijk wel bijv.: 1000 op je bank staan, en dan 2000 vanaf gaan, en 2000 erbij maar dan sta je weer op ¤1000, je kan niet tegelijkertijd op je bankafschrift zien dat je 1000 plus staat en 1000 in de rood :P

Duizendmaal dank voor je input, komt m'n nachtrust ten goede :D
  woensdag 20 maart 2013 @ 16:38:50 #63
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124297951
Hoe switch je met een excel macro tussen twee files?

Bijvoorbeeld ik heb een bestand op mijn pc staan waar ik data in verzamel en van internet haal ik elke week een excel sheet waarmee ik de data mee aanvul.

Vervolgens pas ik de macro toe op die tijdelijke file, die vervolgens het hoofd bestand opent:

Workbooks.Open Filename:= _
"G:\blablala

Uit het tijdelijke file copy paste ie data en paste in Main file. Dit moet ie een stuk of 6x doen, dus hij moet telkens weer de ene file selecteren en dan weer de andere. Hoe gaat dat?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124299296
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 16:38 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe switch je met een excel macro tussen twee files?

Bijvoorbeeld ik heb een bestand op mijn pc staan waar ik data in verzamel en van internet haal ik elke week een excel sheet waarmee ik de data mee aanvul.

Vervolgens pas ik de macro toe op die tijdelijke file, die vervolgens het hoofd bestand opent:

Workbooks.Open Filename:= _
"G:\blablala

Uit het tijdelijke file copy paste ie data en paste in Main file. Dit moet ie een stuk of 6x doen, dus hij moet telkens weer de ene file selecteren en dan weer de andere. Hoe gaat dat?
Kijk eens in de openingpost daar staat volgens mij toch in hoe je een opstartmacro file kan maken, als je deze hebt worden je macro's altijd bij het opstarten van excel al geladen, en als je het wilt kunnen die ook aan een knopje in excel hangen. ^O^
  donderdag 21 maart 2013 @ 09:50:27 #65
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124325671
Ik bedoel wat anders, namelijk:

Je start je macro in file A, die zegt copy paste cel X uit file A, open file B en paste in file B.

Afin dat is geen probleem. Je ziet nu file B voor je neus met gecopy paste deel uit file A.

Maarrr, nu wil ik dat hij me weer terug brengt naar file A en weer iets nieuws kopieert en dan weer naar file B paste. etc etc.

Alleen die schakeling weet ik niet te maken.

De eerste keer is geen probleem want dan opent hij file B, maar voor opvolgende copy paste is file B al geopend, dus command OPEN file B werkt niet. Moet iets anders hebben...
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124325810
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 09:50 schreef GoodGawd het volgende:
Ik bedoel wat anders, namelijk:

Je start je macro in file A, die zegt copy paste cel X uit file A, open file B en paste in file B.

Afin dat is geen probleem. Je ziet nu file B voor je neus met gecopy paste deel uit file A.

Maarrr, nu wil ik dat hij me weer terug brengt naar file A en weer iets nieuws kopieert en dan weer naar file B paste. etc etc.

Alleen die schakeling weet ik niet te maken.

De eerste keer is geen probleem want dan opent hij file B, maar voor opvolgende copy paste is file B al geopend, dus command OPEN file B werkt niet. Moet iets anders hebben...
Ah op die manier het zal volgens mij dan iets van select.workbook....moeten zijn, ipv open.
pi_124332407
je moet dus checken of file B open is en zo nee deze openen en zo ja deze selecteren

http://www.vbaexpress.com/kb/getarticle.php?kb_id=468

vervolgens switch van je werkboek met de code
1Windows("bestandsnaam").Activate

Je hoeft echter niet steeds heen en weer te switchen om informatie van de ene file naar de andere over te hevelen. Als je in file B zit en dan in cel B2 de waarde uit cel A3 van tabblad "hiero" van file "A.xls" wilt hebben kun je ook onderstaande code gebruiken. MIts bestand A open is.
1Range("B2").Value = Workbooks("A.xls").Sheets("hiero").Range("A3").Value

ps. Hier staan nog meer van die checks of een fiole bestaaat, open is etc.
http://www.ozgrid.com/VBA/IsWorkbookOpen.htm
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 21 maart 2013 @ 14:14:06 #68
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124333569
Thx het is gelukt :) Zo dat scheelt me weer een uur per week. Macro's werken alleen binnen excel right, je kan toch niet zeggen ga naar die site en doe sus en zo :') Heb je daar programmas voor. (luiheid siert de mens)
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124489133
Dat ligt er helemaal aan hoe de site is opgebouwd en of je er informatie heen wilt sturen of uit wilt halen. Maar dan moet je wel een soort van db koppeling of sql query draaien en die binnehalen in excel. Geen idee hoe dat zou moeten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_124490617
Een voorbeeld zou zijn door in het menu Gegevens te kiezen voor Van Web.
Een makkelijk voorbeeld is een RSS feed, omdat dit zo lekker gestructureerd is:

Vul als adres bijvoorbeeld in rss.fok.nl/feeds/nieuws en vervolgens Importeren en door klikken en plots heb je iets vanaf het web geplukt dat je via je rechter muistoets in de tabel kunt updaten.
pi_124492666
Ik heb een tabel gemaakt in excel. Deze tabel moet ik kopiëren naar word. maar omdat het niet staand kan in word (te breed) , wil ik 'n liggend hebben.

Ik kan dit doen bij pagina instelling in word zelf. maar er moet nog andere tekst erbij.

Ik ben niet zo goed in het uitleggen dus heb iets in paint geknutseld. Wie kan mij helpen?

pi_124493734
Dan maak je hem in Word toch landscape?
Eerst sectie-einde invoegen - paginainstelling - landscape - spul toevoegen - weer sectie-eind - normaal.
pi_124497148
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 19:03 schreef DaFan het volgende:
Dan maak je hem in Word toch landscape?
Eerst sectie-einde invoegen - paginainstelling - landscape - spul toevoegen - weer sectie-eind - normaal.
Er moet nog tekst bij en die moet weer staand, alleen de tabel moet liggend. :'(
pi_124497389
Hm je kan de tabel selecteren en kopiëren in Excel - dan in Word Plakken Speciaal - Als afbeelding. Dan kan je hem gewoon roteren zoals een normale afbeelding. Je kan hem daarna alleen niet meer aanpassen in Word.

Ik heb Office 2013 daar is afbeeldingen enzo net even wat gemakkelijker maar in 2007 moet het ook zo werken.
Succes.
pi_124503562
quote:
7s.gif Op maandag 25 maart 2013 20:10 schreef DaFan het volgende:
Hm je kan de tabel selecteren en kopiëren in Excel - dan in Word Plakken Speciaal - Als afbeelding. Dan kan je hem gewoon roteren zoals een normale afbeelding. Je kan hem daarna alleen niet meer aanpassen in Word.

Ik heb Office 2013 daar is afbeeldingen enzo net even wat gemakkelijker maar in 2007 moet het ook zo werken.
Succes.
Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassen :@
pi_124503820
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2013 21:49 schreef _Twinkle het volgende:

[..]

Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassen :@
Dan moet je het wel in landscape doen en een tekstveld maken waar je je tekst in zet. En die dan roteren.
Anders houdt het op.
  dinsdag 26 maart 2013 @ 16:10:46 #77
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_124528247
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_124534791
lol wel grappig maar aom dat nu uren aan een stuk te doen...
Avatar mede-mogelijk gemaakt door buurpoes
pi_124536056
Wow.
pi_124537966
Ik heb ook wel eens een pacman macro voorbij zien komen.
Aldus.
pi_124544497
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van sneltoetsen, omdat dat gewoon een stuk fijner en sneller werkt. Weten jullie of er een sneltoets is voor de volgende actie's?



Ik heb dus 3 rijen geselecteerd. Door dubbel te klikken kan ik ervoor zorgen dat ze precies breed genoeg zijn. Kan dit ook via een sneltoets?



Ik heb een filter gemaakt voor wat data en heb de bovenste cel geselecteerd. Kan ik nu zonder te klikken toch gemakkelijk het menutje naar voren halen?
Eerst denken, dan typen
pi_124553102
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2013 21:47 schreef Piger het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van sneltoetsen, omdat dat gewoon een stuk fijner en sneller werkt. Weten jullie of er een sneltoets is voor de volgende actie's?

[ afbeelding ]

Ik heb dus 3 rijen geselecteerd. Door dubbel te klikken kan ik ervoor zorgen dat ze precies breed genoeg zijn. Kan dit ook via een sneltoets?
Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + M
Excel 2010 Engels: ALT H + O + I
(hier hoef je alt niet ingedrukt te houden en moet je de letters achter elkaar typen)

quote:
Ik heb een filter gemaakt voor wat data en heb de bovenste cel geselecteerd. Kan ik nu zonder te klikken toch gemakkelijk het menutje naar voren halen?
alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)
(control shift L is overigens het activeren en deactiveren van de auto-filter)
pi_124589260
quote:
0s.gif Op woensdag 27 maart 2013 00:20 schreef snabbi het volgende:

[..]

Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + M
Excel 2010 Engels: ALT H + O + I
(hier hoef je alt niet ingedrukt te houden en moet je de letters achter elkaar typen)

[..]

alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)
(control shift L is overigens het activeren en deactiveren van de auto-filter)
ah, dank je!

Dat zijn dingen die ik vaak gebruik. De meeste dingen kunnen nu zonder muis en dat werkt een stuk fijner.
Eerst denken, dan typen
pi_124628044
Ik heb een eigenaardig probleempje:

Vanuit een bepaald blad kopieer ik via een macro bepaalde regels naar een leeg 2e blad.

de gegevens in het eerste blad zijn (dus 4 kolommen)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
start
100 200 APPEL 50
100 250 APPEL 40
x x x x 
200 300 PEER 10
101 102 APPEL 30
x x x x
999 900 ANANAS 10
einde

Qua gegevens kunnen er meer regels tussen start en einde zitten op het bronblad.
Regels die er niet toe doen worden gevuld met een x in de cel, indien waarden niet van toepassing zijn.

Ik maak via een macro een selectie startend bij "start", en eindigend bij "einde"

En de gegevens zoals hierboven worden op het tweede blad vanaf cel A1 geplakt.
Vervolgens wist diezelfde macro alle cellen waar "x" in staat, en waar "start" of "einde" in staat.
Hierna sorteert de macro de gegevens.

Resultaat:

1
2
3
4
100 200 APPEL 50
200 300 PEER 10
101 102 APPEL 30
999 900 ANANAS 10

Hierna is het de bedoeling dat deze gegevens naar een csv bestand worden ge-exporteerd. Ook dit doet de macro, zonder problemen.

De bedoeling is dus een csv-bestand zoals dit:

1
2
3
4
100,200,APPEL,50
200,300,PEER,10
101,102,APPEL,30
999,900,ANANAS,10

MAAR nu komt het probleem:

Het aantal rijen verschilt van keer op keer. Nu zijn het er vier, soms 10, maar max 20.

De selectie van de cellen die geëxporteerd worden luidt in de macro nu als volgt:
1    Range("A1:D20").Copy

Blijkbaar blijven er onder de laatste regel die voor mij zichtbaar is, in dit voorbeeld nog 16 regels, in het "geheim" verborgen nog verborgen tekens, data (kolomscheidingen), tabs, staan.

Ik wil dus meer selectief dus de selectie van te exporteren data doen.

In bovenstaand voorbeeld moet de selectie dus eigenlijk zijn:
1    Range("A1:D4").Copy

Hoe vertel ik Excel in een Macro om alleen een selectie te doen van de regels met ECHTE DATA (geen tabs, of verborgen tekens)... en daar de range op aan te passen??

Of... kan ik zeggen alleen een range te selecteren van alle cellen met in de cel 2 of meer tekens???

Bij voorbaat dank.
pi_124630384
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 22:38 schreef elkravo het volgende:
Ik heb een eigenaardig probleempje:

Vanuit een bepaald blad kopieer ik via een macro bepaalde regels naar een leeg 2e blad.

de gegevens in het eerste blad zijn (dus 4 kolommen)
[ code verwijderd ]

Qua gegevens kunnen er meer regels tussen start en einde zitten op het bronblad.
Regels die er niet toe doen worden gevuld met een x in de cel, indien waarden niet van toepassing zijn.

Ik maak via een macro een selectie startend bij "start", en eindigend bij "einde"

En de gegevens zoals hierboven worden op het tweede blad vanaf cel A1 geplakt.
Vervolgens wist diezelfde macro alle cellen waar "x" in staat, en waar "start" of "einde" in staat.
Hierna sorteert de macro de gegevens.
Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!

quote:
Resultaat:
[ code verwijderd ]

Hierna is het de bedoeling dat deze gegevens naar een csv bestand worden ge-exporteerd. Ook dit doet de macro, zonder problemen.

De bedoeling is dus een csv-bestand zoals dit:
[ code verwijderd ]

MAAR nu komt het probleem:

Het aantal rijen verschilt van keer op keer. Nu zijn het er vier, soms 10, maar max 20.

De selectie van de cellen die geëxporteerd worden luidt in de macro nu als volgt:
[ code verwijderd ]

Blijkbaar blijven er onder de laatste regel die voor mij zichtbaar is, in dit voorbeeld nog 16 regels, in het "geheim" verborgen nog verborgen tekens, data (kolomscheidingen), tabs, staan.

Ik wil dus meer selectief dus de selectie van te exporteren data doen.

In bovenstaand voorbeeld moet de selectie dus eigenlijk zijn:
[ code verwijderd ]

Hoe vertel ik Excel in een Macro om alleen een selectie te doen van de regels met ECHTE DATA (geen tabs, of verborgen tekens)... en daar de range op aan te passen??

Of... kan ik zeggen alleen een range te selecteren van alle cellen met in de cel 2 of meer tekens???

Bij voorbaat dank.
Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?
Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Selection.End(xlDown).Select dan maakt het niet uit hoeveel regels er zijn (of je kunt het aantal regels bijvoorbeeld bepalen via:

Dim aantalRegels as Integer
Range("A1").select
Selection.End(xlDown).Select
aantalRegels = activecell.row
Range("A1:D" & aantalRegels).select

Dat zou je selectie moeten opleveren. (of wanneer je het met minder code wilt doen kan het ook in 1 regel:
Range("A1:D" & Selection.End(xlDown)..row).select

Uiteraard kan je ook je selectie aanpassen door de rijen die niet voldoen aan je criteria te verwijderen.
pi_124631468
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 23:24 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!
Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.

Door eerst te verwijderen, en daarna te sorteren ben ik er zeker van dat alle overblijvende, en benodigde regels met data bovenaan staan voor de export.

quote:
[..]

Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?

Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.
In mijn voorbeeld zijn dat er 4. Het originele bestand heeft 20 regels, dus als er 16 regels zijn met "x x x x" blijven er 4 regels over.
Is er maar 1 regel met "x x x x" dan hou ik 19 regels over.

Gevolg is dus hoe meer "x x x x" regels, deste korter het te exporterende bestand moet worden.

In mijn voorbeeld van 4 regels, is gebleken (en ik weet niet precies hoe) dat er toch extra data meekomt, en er 16 witregels in het csv bestand kunnen zitten (als ik de csv met kladblok open en alles selecteer goed te zien).
Het csv bestand is dan niet goed.

quote:
Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Selection.End(xlDown).Select dan maakt het niet uit hoeveel regels er zijn (of je kunt het aantal regels bijvoorbeeld bepalen via:

Dim aantalRegels as Integer
Range("A1").select
Selection.End(xlDown).Select
aantalRegels = activecell.row
Range("A1:D" & aantalRegels).select

Dat zou je selectie moeten opleveren. (of wanneer je het met minder code wilt doen kan het ook in 1 regel:
Range("A1:D" & Selection.End(xlDown)..row).select

Uiteraard kan je ook je selectie aanpassen door de rijen die niet voldoen aan je criteria te verwijderen.
Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.

Alleen bij het selecteren tot de laatste data zoals je aangeeft kan het zijn dat Excel die verborgen data (nogmaals geen idee hoe het komt nog) ook ziet en die dus meeneemt.

Is het mogelijk om alleen een range te doen van cellen waar ASCII tekst instaat?

Bedankt voor het meedenken trouwens! ^O^


Edit:

als ik

Range("A1:D" & Selection.End(xlDown).row).select

gebruik en dan Selection.Copy

Dan lijkt het te werken!!! *O*

[ Bericht 2% gewijzigd door elkravo op 29-03-2013 00:04:38 ]
pi_124632334
quote:
0s.gif Op donderdag 28 maart 2013 23:56 schreef elkravo het volgende:

[..]

Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.

Door eerst te verwijderen, en daarna te sorteren ben ik er zeker van dat alle overblijvende, en benodigde regels met data bovenaan staan voor de export.

[..]

Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.
In mijn voorbeeld zijn dat er 4. Het originele bestand heeft 20 regels, dus als er 16 regels zijn met "x x x x" blijven er 4 regels over.
Is er maar 1 regel met "x x x x" dan hou ik 19 regels over.

Gevolg is dus hoe meer "x x x x" regels, deste korter het te exporterende bestand moet worden.
Ik bedoel eigenlijk meer dat wanneer je eerst sorteert, alle regels met een x bij elkaar staan en ze makkelijker te verwijderen zijn. Heel belangrijk is het niet.

quote:
In mijn voorbeeld van 4 regels, is gebleken (en ik weet niet precies hoe) dat er toch extra data meekomt, en er 16 witregels in het csv bestand kunnen zitten (als ik de csv met kladblok open en alles selecteer goed te zien).
Het csv bestand is dan niet goed.

[..]

Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.

Alleen bij het selecteren tot de laatste data zoals je aangeeft kan het zijn dat Excel die verborgen data (nogmaals geen idee hoe het komt nog) ook ziet en die dus meeneemt.

Is het mogelijk om alleen een range te doen van cellen waar ASCII tekst instaat?

Bedankt voor het meedenken trouwens! ^O^
Via dat selection end row is eigenlijk gelijk aan de functie CTRL pijltje naar beneden. Dat is dus een goede manier om de laatst beschreven cel te pakken.

Met een klein beetje pseudo code in de comments aan het begin en het einde:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
'eerst kopieren en sorteren

'definieren van variabelen
Dim laatsteRegel As Integer
laatsteRegel = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row

'bepalen waar de laatste regel met een getal is.
Range("a1").Select
While ActiveCell.SpecialCells(x1number)
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Wend

'verwijderen van onnodige gegevens onder de regel met een getal
If ActiveCell.Row < laatsteRegel Then
  Rows(ActiveCell.Row & ":" & laatsteRegel).Delete
End If

'opslaan
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:03:21 #88
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124642217
1
2
3
4
    Columns("P").End(xlDown).Select
    ActiveCell.Columns("P:S").Select
    Selection.AutoFill Destination:=Range(Selection, Selection.Offset(1, 0)), Type:=xlFillDefault
    On Error Resume Next

Als ik dit doe dan selecteert hij Colum P heel netjes en gaat naar onderste ingevulde cell. Maar dan bij P:S moet ie de 3 columns ernaast dus ook selecteren P Q R S. Maar hij selecteert dan AE AF AG AH.

Oftewel hij reset zijn kolom telling zegmaar. Als ik P Q R S wil selecteren zou ik dus A B C D (A:D) moeten invullen.

Dit zou kunnen, maar dit wil ik niet want later wil ik gaan referen aan kolom A:D dus dan moet ik de m in kan op in de kolom telling.

Te volgen? Iemand tip? Waarom wordt kolom telling gereset?
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124642562
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:03 schreef GoodGawd het volgende:

[ code verwijderd ]

Als ik dit doe dan selecteert hij Colum P heel netjes en gaat naar onderste ingevulde cell. Maar dan bij P:S moet ie de 3 columns ernaast dus ook selecteren P Q R S. Maar hij selecteert dan AE AF AG AH.

Oftewel hij reset zijn kolom telling zegmaar. Als ik P Q R S wil selecteren zou ik dus A B C D (A:D) moeten invullen.

Dit zou kunnen, maar dit wil ik niet want later wil ik gaan referen aan kolom A:D dus dan moet ik de m in kan op in de kolom telling.

Te volgen? Iemand tip? Waarom wordt kolom telling gereset?
Dat komt vanwege je verwijzing vanuit ActiveCell.
Wat wil je eigenlijk precies selecteren? Het lijkt me een beetje zinloos om eerst een cel te selecteren en daarna de kolom.

'selecteer vanaf P1 tot laatst beschreven regel vanuit kolom P tot en met kolom S
Range("P1:S"& range("P1").End(xlDown).Row).Select

of soortgelijk:
'selecteer vanaf P1 tot laatst beschreven regel in je workbook in kolom S (dit is handig wanneer je regels in P ook een lege waarde kunnen hebben).
Range("P1:S"& ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row).Select
  vrijdag 29 maart 2013 @ 13:23:20 #90
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_124642932
Ik moet ik kolom P zijn, dan cell " X" (die is altijd variabel, altijd de laatst gevulde cell) De naast gelegen cellen Q R S moeten ook geselecteerd worden.

Want die 4 cellen willen ik laten doortrekken tot waar de data uit kolom A rijkt :) (dus daar wil ik aan gaan referen.)

Edit: wacht in principe dat eerste wat je zei kan ook. Gewoon alles selecteren en dan moet ie 't even doortrekken. Thx

[ Bericht 9% gewijzigd door GoodGawd op 29-03-2013 13:28:31 ]
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_124643708
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 13:23 schreef GoodGawd het volgende:
Ik moet ik kolom P zijn, dan cell " X" (die is altijd variabel, altijd de laatst gevulde cell) De naast gelegen cellen Q R S moeten ook geselecteerd worden.

Want die 4 cellen willen ik laten doortrekken tot waar de data uit kolom A rijkt :) (dus daar wil ik aan gaan referen.)

Edit: wacht in principe dat eerste wat je zei kan ook. Gewoon alles selecteren en dan moet ie 't even doortrekken. Thx
ja of je gaat vanuit je geselecteerde cel naar rechts:

Columns("P").End(xlDown).Select
Range(ActiveCell.Address & ":" & ActiveCell.Offset(0, 3).Address).Select
  zaterdag 30 maart 2013 @ 12:00:51 #92
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_124679284
Pivot vraagje

Ik heb een pivot met per kolom een maand. In de rijen categorien.

Bv:
1
2
3
4
5
                         Maand1        Maand2        ....     EindtotaalB
UItgaven 1
Uitgaven 2
....
EindtotaalA

Nu wil ik eigenlijk niet alleen eindtotaal B, maar ook (of in plaats van) het gemiddelde. Dus per categorie zeg maar het maandgemiddelde.

Hoe doe ik dit zonder steeds formules te moeten klussen naast de pivot?

Precies wat deze persoon wil dus:
http://www.excelbanter.com/showthread.php?t=148277
En daar is ook geen goede dynamische oplossing >.>
pi_124680984
Als je je bedrag 2 keer opneemt in het veld van de waarden, dan krijg je per uitgave 2 regels. Hiervoor kan je bijvoorbeeld 1 maal voor de SOM en eenmaal voor het GEMIDDELDE kiezen.

Echt mooi vind ik het niet staan, wellicht gewoon 2 draaitabellen naast elkaar zetten is eenvoudiger.

Je wilt niet per uitgave maar het totaal veld 2 maal weergeven.
pi_124752099
Ik ben bezig om een vragenlijst te maken waarbij iemand via optionbuttons kan aangeven wat de competenties zijn van iemand.
Alles is wel zo'n beetje gelukt behalve 1 ding.
Als ik het bestand open, wil ik graag dat alle optionbuttons niet meer geselecteerd zijn.
Want op die manier kan ik heel simpel controleren of alle vragen zijn beantwoord.
Maar ik ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet, maar het antwoord kan ik niet vinden.
Ik maak gebruik van excel 2010 de taal staat op NL.
Om het iets duidelijk te maken heb ik een stukje uit het bestand bijgevoegd.
Ik wil dus graag als ik het bestand open dat de ZO en O niet meer geselecteerd zijn, dat je alleen maar lege radiobuttons krijgt.
Alvast bedankt.

pi_124753604
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:06 schreef Arliator het volgende:
Ik ben bezig om een vragenlijst te maken waarbij iemand via optionbuttons kan aangeven wat de competenties zijn van iemand.
Alles is wel zo'n beetje gelukt behalve 1 ding.
Als ik het bestand open, wil ik graag dat alle optionbuttons niet meer geselecteerd zijn.
Want op die manier kan ik heel simpel controleren of alle vragen zijn beantwoord.
Maar ik ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet, maar het antwoord kan ik niet vinden.
Ik maak gebruik van excel 2010 de taal staat op NL.
Om het iets duidelijk te maken heb ik een stukje uit het bestand bijgevoegd.
Ik wil dus graag als ik het bestand open dat de ZO en O niet meer geselecteerd zijn, dat je alleen maar lege radiobuttons krijgt.
Alvast bedankt.

[ afbeelding ]
Gebruik een Macro met een reset optie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Sub resetRadioButtons()
'Belangrijk dat je eerst weet wat voor type je gebruikt
'Je hebt activex-besturingselementen en formulierbesturingselementen

'Deze hoef je alleen te gebruiken als je:
'gebruik maakt van Formulierbesturingselementen
   
   Dim myShape As Shape
   For Each myShape In ActiveSheet.Shapes
     With myShape
      If .Type = msoFormControl Then
       If .FormControlType = xlOptionButton Then
           .ControlFormat.Value = x1off
       End If
      End If
     End With
   Next myShape

'Deze hoef je alleen te gebruiken als je:
'gebruik maakt van activex-besturingselementen
   Dim obj As OLEObject
   For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects
      With obj
        If TypeOf obj.Object Is MSForms.OptionButton Then
           obj.Object.Value = False
        End If
      End With
    Next obj
End Sub
pi_124759649
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]

Dank je wel, zal het zo gaan proberen als de onverwachtse visite weg is!!
pi_124762579
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 12:00 schreef Holy_Goat het volgende:
Pivot vraagje

Ik heb een pivot met per kolom een maand. In de rijen categorien.

Bv:
[ code verwijderd ]

Nu wil ik eigenlijk niet alleen eindtotaal B, maar ook (of in plaats van) het gemiddelde. Dus per categorie zeg maar het maandgemiddelde.

Hoe doe ik dit zonder steeds formules te moeten klussen naast de pivot?

Precies wat deze persoon wil dus:
http://www.excelbanter.com/showthread.php?t=148277
En daar is ook geen goede dynamische oplossing >.>
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom ook niet tot een goede oplossing. Het enige wat je kan doen is de kolom met je bedragen dubbel te maken (dus een fake kolom met dezelfde waarden toevoegen). Nu kan je beide opnemen in je waarden veld en op die manier zal voor elke uitgave en ook het bijbehorende eind totaal je weergave op gemiddeld gezet kunnen worden.
pi_124762666
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:

[..]

Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]

Het werkt! Dank je wel.
Toch nog een vraag, als ik ze in een groep zet, dan werkt de macro niet, hoe kan dat?
Ik heb ze nu uit de groep gehaald en dan werkt het, maar ik snap niet waarom ze in een groep niet reageren op deze code.
Ik heb nog niet zoveel met optionbuttons gewerkt, ben nog zoekende, maar leer elke keer weer een beetje meer.
pi_124764160
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:14 schreef Arliator het volgende:

[..]

Het werkt! Dank je wel.
Toch nog een vraag, als ik ze in een groep zet, dan werkt de macro niet, hoe kan dat?
Ik heb ze nu uit de groep gehaald en dan werkt het, maar ik snap niet waarom ze in een groep niet reageren op deze code.
Ik heb nog niet zoveel met optionbuttons gewerkt, ben nog zoekende, maar leer elke keer weer een beetje meer.
Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.

Ik weet hoe ik groupen moet identiceren, maar het is me nog niet gelukt om de waarde van een button in de group te wijzigen. Dus als het werkt, laat ik het ook hierbij :)
pi_124766747
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 19:01 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.

Ik weet hoe ik groupen moet identiceren, maar het is me nog niet gelukt om de waarde van een button in de group te wijzigen. Dus als het werkt, laat ik het ook hierbij :)
Ik snap het. Nu snap ik ook waarom het me alsmaar niet lukte.
Het werkt inderdaad, dus ik ga het nu verder afmaken, reuze bedankt!!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')