SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bij macro's die een bepaalde, merkbare, tijd nodig hebben om hun werk te doen is het van belang de gebruiker een idee te geven van wat er gebeurt, zeker met macro-optimalisatie aan kan het lijken alsof Excel is vastgelopen. Je kan bijvoorbeeld de statusbar een waarde geven, met eventueel een percentage van de reeds uitgevoerde code.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Password kwijt?
Soms heb je een worksheeet beveiligd met een password maar ben je die kwijt. Gelukkig is dat geen groot probleem want de interne beveiliging van Excel stelt niet heel veel voor.
Hier vind je meer info en een downloadbare macro die alle interne passwords verwijdert.
DISCLAIMER: Denk erom dat je met het breken van de beveiliging van een excelsheet mogelijk wet- of regelgeving overtreedt. Als de spreadsheet van jezelf is zou het geen probleem moeten zijn.
In andere gevallen: vraag toestemming aan de originele schrijver.
Bij twijfelgevallen: NIET DOEN
Mooi, grappig en cool
Een uitgebreide site met nuttige en minder nuttige excelsheetjes. Van kekke grafieken om je manager of leraar te betoveren via oscillogrammen en simulatoren tot pong voor als het weer een typische vrijdagmiddag is: Excelunusual
Verder
Alle vorige topics zijn hier terug te vinden.
Nieuw topic? Haal de OP uit de wikiSupra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
graag!quote:Op maandag 11 maart 2013 17:00 schreef Deetch het volgende:
Beter doe je dit met sumproduct maar dat leg ik in het vervolgtopic wel uit want deze is bijna vol.
Zet de drie zoektermen in drie aparte cellen (zoals janneke ook al zei)quote:Op maandag 11 maart 2013 16:05 schreef Prego het volgende:
Hallo allen,
Een vraag want ik kom er helemaal niet meer uit
De kolommen:
D: een lijst met de maanden januari tot en met december
K, N en Q: een lijst met 56 motieven bijvoorbeeld "dienst niet bereikbaar"
L, O en R: een lijst met 2 antwoorden (ja of nee)
het volgende wil ik bereken:
alle cellen in kolom D met als maand « januari »
en alle cellen in of K of N of Q met als motief « dienst niet bereikbaar »
en alle cellen in of L, of O of R met als antwoord « ja »
Is hier een formule voor? Zo ja welke? En hoe?
Mocht ik niet duidelijk genoeg zijn dat hoor ik het graag.
Alvast bedankt
bedankt voor je hulp.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:26 schreef Deetch het volgende:
[..]
Zet de drie zoektermen in drie aparte cellen (zoals janneke ook al zei)
Z1: maand
Z2: motief
Z3: ja/nee
Vervolgens kun je in Z4 de volgende formule gebruiken om te testen in hoeveel regels alle drie de voorwaarden voorkomen. Ik ga er even van uit dat je de regels 1 tm 100 in gebruik hebt.
=SUMPRODUCT(--(D1:D100=Z1),((K1:K100=Z2)+(N1:N100=Z2)+(Q1:Q100=Z2)>0)+0,((L1:L100=Z3)+(O1:O100=Z3)+(R1:R100=Z3)>0)+0)
Tssk (maar die van mij was ook in een minuutje geschreven..)quote:Op maandag 11 maart 2013 16:07 schreef InTrePidIvity het volgende:
[..]
Bedankt voor de poging
[..]
Maar deze vond ik stukken duidelijker Merci
Beter slaan we de uitleg op en hebben we het in een minuutje gecopy/pastequote:Op maandag 11 maart 2013 20:54 schreef qu63 het volgende:
[..]
Tssk (maar die van mij was ook in een minuutje geschreven..)
Dat is misschien wel een goed idee ja. En de andere vragen die regelmatig terugkomenquote:Op maandag 11 maart 2013 21:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Beter slaan we de uitleg op en hebben we het in een minuutje gecopy/paste
Afhankelijk van welke sym,bool je hebt gekozen als lijstscheidingsteken (separator) moet je overal de komma vervangen door puntkomma (gebeurt vaak bij NL ingestelde PC's en Office) en ipv sumproduct gebruik je somproduct als je de nederlandse versie van excel gebruikt.quote:Op maandag 11 maart 2013 17:48 schreef Prego het volgende:
[..]
bedankt voor je hulp.
Bij mij wordt dit:
=SUMPRODUCT(--(Tableau!D3:D150=S4),((Tableau!K3:K150=S5)+(Tableau!N3:N150=S5)+(Tableau!Q3:Q150=S5)>0)+0,((Tableau!L3:L150=S6)+(Tableau!O3:O150=S6)+(Tableau!R3:R150=S6)>0)+0)
Alleen accepteert Excel de komma tussen (D1:D100=Z1) en ((K1:K100=Z2) niet
Je afbeelding doet t niet..quote:Op dinsdag 12 maart 2013 14:54 schreef jeurse04 het volgende:
Kan iemand mij helpen? Ik maak gebruik van Microsoft Excel Starter 2010.
[ afbeelding ]
Ik ben bezig met een dagstaat voor een bedrijf. Het ziet eruit zoals hierboven. In totaal zijn er 52 bladen (elke week 1 dus).
De bedoeling is om het totaal van de 21% goederen van 1 week (dus ma,di,wo,do,vr,za,zo) door te laten tellen naar de volgende tabblad. Zodat er dus gezien kan worden hoeveel het aantal 21% goederen was in de vorige week. Uiteindelijk moet het totaal van alle weken in tabblad 52 staan.
Wie kan me hier mee helpen? Ik heb al een beetje zitten kloten met SOM, maar ik kwam er nog niet echt uit.
Zover ik het begrijp wil je het gemiddelde van 6 regels cellen bepalen wanneer de groep hetzelfde is en moet je eerst volgende keer dat je de groep tegen komt weer opnieuw 6 cellen als gemiddelde nemen waarbij de eerste is afgevallen en aan het einde er 1 bij komt?quote:Op dinsdag 12 maart 2013 14:33 schreef Jagärtrut het volgende:
Hallo allemaal!
Ik wil iets opzetten, en waarschijnlijk is het heel simpel, maar het lukt me niet.
In column A heb ik de namen van groepen. In column B heb ik getallen, en in column C wil ik moving averages van die getallen per 6 observaties per groep. Ik weet hoe ik dat met de hand moet doen, maar dan moet ik na elke groep het opnieuw invoeren. Kan ik dit makkelijk met een formule doen?
Dus ik wil dat de moving average bij elke groep weer opnieuw begint.
Ik gebruik excel 2010, in het engels!
Het werkt prima zo, bedankt! Nog een vraagje: normaal kun je alles doortrekken naar onderen, hoe werkt dat ook alweer?quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:05 schreef Janneke141 het volgende:
Als die 120gr. in cel A5 staat, krijg je de 120 eruit met =LINKS(A5;3)+0
Het vervelende is alleen dat dat alleen maar werkt als het getal 3 cijfers heeft. Is ook wel een oplossing voor, maar als dit genoeg is ben je snel klaar.
muis op de rechter onderkant van de cel, die je geselecteerd hebt, houden tot je een + ziet en dan kan je klikken en slepen.quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:08 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Het werkt prima zo, bedankt! Nog een vraagje: normaal kun je alles doortrekken naar onderen, hoe werkt dat ook alweer?
Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:21 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
muis op de rechter onderkant van de cel, die je geselecteerd hebt, houden tot je een + ziet en dan kan je klikken en slepen.
quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.
Excel vult reeksen wel aan en kan ook erg goed tellenquote:Op woensdag 13 maart 2013 15:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Had ik het toch goed. Krijg wel hele rare uitkomsten tho.
Naja, ik voer het wel handmatig in. Het werkt niet.quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:25 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
[..]
Excel vult reeksen wel aan en kan ook erg goed tellen
Wat probeer je te doen?quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:28 schreef Yuri_Boyka het volgende:
[..]
Naja, ik voer het wel handmatig in. Het werkt niet.
Of de eerste twee als waarde invoeren en dan beide selecteren en de vulgreep doenquote:Op woensdag 13 maart 2013 15:34 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk dat je even $-tekens om de verwijzing naar het gram-bedrag moet zetten.
Eigenlijk moet je gewoon de gr er uit slopen. Wanneer je heel graag de gr wilt tonen, klik dan met je rechter muistoets in de cel, kies Celeigenschappen en vervolgens voor Aangepast.quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hoi!
Een vraagje. Het is waarschijnlijk erg simpel, maar ik kom er niet uit.
[ afbeelding ]
Ik wil gewoon =120 gr. * 0,015 doen, maar dat kan niet omdat er 'gr.' achter het getal staat. Hoe kan ik dit oplossen?
inb4: coke dealer.
Volgens mij is dit gewoon wiskunde. Aan de hand van 2 punten in je grafiek kan je de helling berekenen en het snijpunt op de y-as. Vervolgens kan je de gewenste y-waarde in de formule stoppen om de juiste x te vinden.quote:Op woensdag 13 maart 2013 12:17 schreef onlogisch het volgende:
Hallo.
Op de zaak heb ik een lijngrafiekje gemaakt in Excel 2010. Deze lijngrafiek vertegenwoordigt een waarde. Als ik ergens met mijn muis op ga staan dan geeft ie aan welke waarde dat momenteel is (bijv. 15.000.423) Mijn grafiek (verticaal) loopt van 0 tot 75 miljoen.
Nu wil ik precies "pinpointen" waar de 56 miljoen zit. Kan ik zoeken naar die waarde op de één of andere manier?
Ik ben absoluut geen held met excel, en ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen
Thanks. Zal dit onthouden!quote:Op woensdag 13 maart 2013 23:10 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eigenlijk moet je gewoon de gr er uit slopen. Wanneer je heel graag de gr wilt tonen, klik dan met je rechter muistoets in de cel, kies Celeigenschappen en vervolgens voor Aangepast.
Voer daar in: 0 "gr"
als je nu 120 intypt, dan toont ie 120 gr maar met die 120 kan je gewoon rekenen.
de gr. verwijderen. Bovenaan de kolom heb je al staan dat het gewicht in grammen is, dan kun je eronder gewoon een getal gebruiken. Dan ben je ook van al je problemen af en hoef je niet nog extra formules te gebruiken.quote:Op woensdag 13 maart 2013 15:04 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Hoi!
Een vraagje. Het is waarschijnlijk erg simpel, maar ik kom er niet uit.
[ afbeelding ]
Ik wil gewoon =120 gr. * 0,015 doen, maar dat kan niet omdat er 'gr.' achter het getal staat. Hoe kan ik dit oplossen?
inb4: coke dealer.
quote:Een goede excelsheet begint met een goed uitgangspunt waardoor je met een paar simpele formules je resultaat bereikt.
Een slechte excelsheet begint met een rommeltje (die iemand anders er van heeft gemaakt) en die je eerst moet corrigeren met ingewikkelde formules, macro's, hulpkolommen waarna je pas de paar simpele formules kunt toepassen.
Soms is het dan ook beter om een slecht opgezette sheet waar je mee verder wilt werken opnieuw op te bouwen.
Waarom zou je voor 40 text regels iets moeilijks willen gaan doen met excel?quote:Op donderdag 14 maart 2013 10:59 schreef MrNiles het volgende:
ik heb een textfile van 1450 regels die ik kan importeren in excel.
kolom A bestaat uit een unieke omschrijving, en omschrijving staat altijd op dezelfde regel met dezelfde benaming
nu gebruik ik slechts 40 regels vd 1450, deze wil ik er automatisch uit laten halen,
regels staan niet opeenvolgend.
Hoe kan ik dat het beste doen?...is het wel mogelijk met excel?
als dat 1malig was dan heb je gelijk maar het is een machinefile waar gegevens uit wil halen op dagelijkse basisquote:Op donderdag 14 maart 2013 11:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zou je voor 40 text regels iets moeilijks willen gaan doen met excel?
Die 40 regels zet je gewoon handmatig met kopieren en plakken in 1 uur in een andere file.
Zit er een speciaal kenmerk in de regels die je er dan uit moet halen? Dan zou je snel met filteren dit eruit kunnen halen of allen zichtbaar kunnen maken.quote:Op donderdag 14 maart 2013 11:11 schreef MrNiles het volgende:
[..]
als dat 1malig was dan heb je gelijk maar het is een machinefile waar gegevens uit wil halen op dagelijkse basis
was misschien best nuttige info geweest als ik die er meteen bij had gezet
Precies je moet eerst weten waaraan je computer de 40 regels die je eruit wilt filteren moet herkennen.quote:Op donderdag 14 maart 2013 11:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zit er een speciaal kenmerk in de regels die je er dan uit moet halen? Dan zou je snel met filteren dit eruit kunnen halen of allen zichtbaar kunnen maken.
En die omschrijvnig in kolom A is voor elke regel die je wilt overhouden precies hetzelfde?quote:Op donderdag 14 maart 2013 11:40 schreef MrNiles het volgende:
kolom A heeft uniek omschrijving, daaraan is het te herkennen
maar ook de regelnummers zijn altijd hetzelfde
Uitgangspunten:quote:Op woensdag 13 maart 2013 12:17 schreef onlogisch het volgende:
Hallo.
Op de zaak heb ik een lijngrafiekje gemaakt in Excel 2010. Deze lijngrafiek vertegenwoordigt een waarde. Als ik ergens met mijn muis op ga staan dan geeft ie aan welke waarde dat momenteel is (bijv. 15.000.423) Mijn grafiek (verticaal) loopt van 0 tot 75 miljoen.
Nu wil ik precies "pinpointen" waar de 56 miljoen zit. Kan ik zoeken naar die waarde op de één of andere manier?
Ik ben absoluut geen held met excel, en ik hoop dat jullie mij een beetje begrijpen
Delen door 2400quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:04 schreef hello_moto1992 het volgende:
Vraagje:
ik heb een bestand waarin allerlei tijden staan. Deze staan er als 1815 en 900. Nu wil ik er 18:15 en 9:00 van maken. Hoe doe ik dat het handigst? Delen door 100 en de komma vervangen door de dubbelepunt werkt niet goed. Ik zou eigenlijk gewoon het getal willen opslitsen, maar met MID doet hij dat vanaf links. Dat zou vanaf rechts moeten, aangezien niet alle getallen uit 4 cijfers bestaan.
Wanneer je van die getallen tekst maakt en dan met links of rechts werken zou het moeten werken. Misschien dat links of rechts ook wel al met getallen werkt als je zegt dat mid ook werkt.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:04 schreef hello_moto1992 het volgende:
Vraagje:
ik heb een bestand waarin allerlei tijden staan. Deze staan er als 1815 en 900. Nu wil ik er 18:15 en 9:00 van maken. Hoe doe ik dat het handigst? Delen door 100 en de komma vervangen door de dubbelepunt werkt niet goed. Ik zou eigenlijk gewoon het getal willen opslitsen, maar met MID doet hij dat vanaf links. Dat zou vanaf rechts moeten, aangezien niet alle getallen uit 4 cijfers bestaan.
Volgens mij is dit makkelijker hoor:quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:30 schreef hello_moto1992 het volgende:
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt
=TRUNC(D4/100)&":"&RIGHT(D4;2) en bij format cells -> time
Bedankt voor het meedenken
quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:18 schreef qu63 het volgende:
[..]
Delen door 2400
9:00 is namelijk 0,375 in Excel
Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.quote:Op donderdag 14 maart 2013 17:18 schreef qu63 het volgende:
[..]
Delen door 2400
9:00 is namelijk 0,375 in Excel
Dan moet je 1815 eerst omzetten naar 1825 dan komt het wel goed.quote:Op vrijdag 15 maart 2013 08:33 schreef Deetch het volgende:
[..]
Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.
Crap, je hebt gelijk..quote:Op vrijdag 15 maart 2013 08:33 schreef Deetch het volgende:
[..]
Werkt alleen voor hele uren, 1815/2400 en dan als tijd weergeven geeft 18:09.
Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.quote:Op maandag 18 maart 2013 13:51 schreef Z het volgende:
Met verticaal zoeken, zoek ik naar "ABN AMROAfwisselend werk". Exact de waarde zou Excel moeten vinden, maar Excel vindt de waarde niet. Als ik nu 'ABN AMROAfwisselend' vervang door 'ABN AMROBfwisselend' dan vindt Excel de waarde wel. Waarom is dat in hemelsnaam zo?
Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.quote:Op maandag 18 maart 2013 14:03 schreef Basp1 het volgende:
Is de kolom waarop je zoekt wel goed gesorteerd anders gaat het ook soms mis mee.
Het gaat bij nog een waarde mis met een A, zo kwam ik er achter. Ik vermoed dat de toevoeging ONWAAR, het euvel op gaat lossen. Dank!quote:Op maandag 18 maart 2013 13:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik weet niet waar ik me nu meer over verbaas, dat dit zo is of dat je erachter bent gekomen.
Is waar de functie naar zoekt een berekend veld of een ingevoerde tekst?
-edit- oh, wacht even. Waar verander je de waarde, in de lijst met te zoeken waarden? het vierde argument van de =VERT.ZOEKEN functie kun je gebruiken als WAAR of ONWAAR, waarbij ONWAAR de exacte waarde en WAAR de eerste waarde die groter is vindt. Ik denk dat je gevraagde zoekwaarde toch niet helemaal identiek is (staat er in de cel toevallig nog een spatie achter ofzo?) waardoor de eerstvolgende grotere waarde gevonden wordt.
OK dat klopt, maar vraagsteller moet er wel rekening mee houden dat alleen de eerste gevonden zoekwaarde doorgegeven wordt, als deze regel dus meermaals voorkomt ga je de andere niet vinden hiermee.quote:Op maandag 18 maart 2013 14:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je zoekt naar een exacte match (via ONWAAR, dus) maakt dat niet uit.
Kijk eens in de openingpost daar staat volgens mij toch in hoe je een opstartmacro file kan maken, als je deze hebt worden je macro's altijd bij het opstarten van excel al geladen, en als je het wilt kunnen die ook aan een knopje in excel hangen.quote:Op woensdag 20 maart 2013 16:38 schreef GoodGawd het volgende:
Hoe switch je met een excel macro tussen twee files?
Bijvoorbeeld ik heb een bestand op mijn pc staan waar ik data in verzamel en van internet haal ik elke week een excel sheet waarmee ik de data mee aanvul.
Vervolgens pas ik de macro toe op die tijdelijke file, die vervolgens het hoofd bestand opent:
Workbooks.Open Filename:= _
"G:\blablala
Uit het tijdelijke file copy paste ie data en paste in Main file. Dit moet ie een stuk of 6x doen, dus hij moet telkens weer de ene file selecteren en dan weer de andere. Hoe gaat dat?
Ah op die manier het zal volgens mij dan iets van select.workbook....moeten zijn, ipv open.quote:Op donderdag 21 maart 2013 09:50 schreef GoodGawd het volgende:
Ik bedoel wat anders, namelijk:
Je start je macro in file A, die zegt copy paste cel X uit file A, open file B en paste in file B.
Afin dat is geen probleem. Je ziet nu file B voor je neus met gecopy paste deel uit file A.
Maarrr, nu wil ik dat hij me weer terug brengt naar file A en weer iets nieuws kopieert en dan weer naar file B paste. etc etc.
Alleen die schakeling weet ik niet te maken.
De eerste keer is geen probleem want dan opent hij file B, maar voor opvolgende copy paste is file B al geopend, dus command OPEN file B werkt niet. Moet iets anders hebben...
1 | Windows("bestandsnaam").Activate |
1 | Range("B2").Value = Workbooks("A.xls").Sheets("hiero").Range("A3").Value |
Er moet nog tekst bij en die moet weer staand, alleen de tabel moet liggend.quote:Op maandag 25 maart 2013 19:03 schreef DaFan het volgende:
Dan maak je hem in Word toch landscape?
Eerst sectie-einde invoegen - paginainstelling - landscape - spul toevoegen - weer sectie-eind - normaal.
Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassenquote:Op maandag 25 maart 2013 20:10 schreef DaFan het volgende:
Hm je kan de tabel selecteren en kopiëren in Excel - dan in Word Plakken Speciaal - Als afbeelding. Dan kan je hem gewoon roteren zoals een normale afbeelding. Je kan hem daarna alleen niet meer aanpassen in Word.
Ik heb Office 2013 daar is afbeeldingen enzo net even wat gemakkelijker maar in 2007 moet het ook zo werken.
Succes.
Dan moet je het wel in landscape doen en een tekstveld maken waar je je tekst in zet. En die dan roteren.quote:Op maandag 25 maart 2013 21:49 schreef _Twinkle het volgende:
[..]
Thanks, maar wilde 'n nog wel kunnen aanpassen
Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + Mquote:Op dinsdag 26 maart 2013 21:47 schreef Piger het volgende:
Ik probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van sneltoetsen, omdat dat gewoon een stuk fijner en sneller werkt. Weten jullie of er een sneltoets is voor de volgende actie's?
[ afbeelding ]
Ik heb dus 3 rijen geselecteerd. Door dubbel te klikken kan ik ervoor zorgen dat ze precies breed genoeg zijn. Kan dit ook via een sneltoets?
alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)quote:Ik heb een filter gemaakt voor wat data en heb de bovenste cel geselecteerd. Kan ik nu zonder te klikken toch gemakkelijk het menutje naar voren halen?
ah, dank je!quote:Op woensdag 27 maart 2013 00:20 schreef snabbi het volgende:
[..]
Excel 2010 Nederlands: ALT R + O + M
Excel 2010 Engels: ALT H + O + I
(hier hoef je alt niet ingedrukt te houden en moet je de letters achter elkaar typen)
[..]
alt + pijltje naar beneden (hier moet je alt wel ingedrukt houden)
(control shift L is overigens het activeren en deactiveren van de auto-filter)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | start 100 200 APPEL 50 100 250 APPEL 40 x x x x 200 300 PEER 10 101 102 APPEL 30 x x x x 999 900 ANANAS 10 einde |
1 2 3 4 | 100 200 APPEL 50 200 300 PEER 10 101 102 APPEL 30 999 900 ANANAS 10 |
1 2 3 4 | 100,200,APPEL,50 200,300,PEER,10 101,102,APPEL,30 999,900,ANANAS,10 |
1 | Range("A1:D20").Copy |
1 | Range("A1:D4").Copy |
Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!quote:Op donderdag 28 maart 2013 22:38 schreef elkravo het volgende:
Ik heb een eigenaardig probleempje:
Vanuit een bepaald blad kopieer ik via een macro bepaalde regels naar een leeg 2e blad.
de gegevens in het eerste blad zijn (dus 4 kolommen)
[ code verwijderd ]
Qua gegevens kunnen er meer regels tussen start en einde zitten op het bronblad.
Regels die er niet toe doen worden gevuld met een x in de cel, indien waarden niet van toepassing zijn.
Ik maak via een macro een selectie startend bij "start", en eindigend bij "einde"
En de gegevens zoals hierboven worden op het tweede blad vanaf cel A1 geplakt.
Vervolgens wist diezelfde macro alle cellen waar "x" in staat, en waar "start" of "einde" in staat.
Hierna sorteert de macro de gegevens.
Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?quote:Resultaat:
[ code verwijderd ]
Hierna is het de bedoeling dat deze gegevens naar een csv bestand worden ge-exporteerd. Ook dit doet de macro, zonder problemen.
De bedoeling is dus een csv-bestand zoals dit:
[ code verwijderd ]
MAAR nu komt het probleem:
Het aantal rijen verschilt van keer op keer. Nu zijn het er vier, soms 10, maar max 20.
De selectie van de cellen die geëxporteerd worden luidt in de macro nu als volgt:
[ code verwijderd ]
Blijkbaar blijven er onder de laatste regel die voor mij zichtbaar is, in dit voorbeeld nog 16 regels, in het "geheim" verborgen nog verborgen tekens, data (kolomscheidingen), tabs, staan.
Ik wil dus meer selectief dus de selectie van te exporteren data doen.
In bovenstaand voorbeeld moet de selectie dus eigenlijk zijn:
[ code verwijderd ]
Hoe vertel ik Excel in een Macro om alleen een selectie te doen van de regels met ECHTE DATA (geen tabs, of verborgen tekens)... en daar de range op aan te passen??
Of... kan ik zeggen alleen een range te selecteren van alle cellen met in de cel 2 of meer tekens???
Bij voorbaat dank.
Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:24 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ok eerst hier even een reactie op. Dit stuk werkt prima, maar het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom je eerst verwijdert en daarna sorteert. Als je dit omdraait gaat het veel efficiënter!
Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.quote:[..]
Ik weet niet waar precies hier je probleem ligt. Sla je standaard een bestand op met 20 regels bijvoorbeeld?
Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.quote:Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Selection.End(xlDown).Select dan maakt het niet uit hoeveel regels er zijn (of je kunt het aantal regels bijvoorbeeld bepalen via:
Dim aantalRegels as Integer
Range("A1").select
Selection.End(xlDown).Select
aantalRegels = activecell.row
Range("A1:D" & aantalRegels).select
Dat zou je selectie moeten opleveren. (of wanneer je het met minder code wilt doen kan het ook in 1 regel:
Range("A1:D" & Selection.End(xlDown)..row).select
Uiteraard kan je ook je selectie aanpassen door de rijen die niet voldoen aan je criteria te verwijderen.
Ik bedoel eigenlijk meer dat wanneer je eerst sorteert, alle regels met een x bij elkaar staan en ze makkelijker te verwijderen zijn. Heel belangrijk is het niet.quote:Op donderdag 28 maart 2013 23:56 schreef elkravo het volgende:
[..]
Ik haal eerste te regels met x x x x eruit deze mogen niet in het uiteindelijke csv bestand komen.
Door eerst te verwijderen, en daarna te sorteren ben ik er zeker van dat alle overblijvende, en benodigde regels met data bovenaan staan voor de export.
[..]
Het bestand dient evenveel regels te hebben als dat er dataregels zijn.
In mijn voorbeeld zijn dat er 4. Het originele bestand heeft 20 regels, dus als er 16 regels zijn met "x x x x" blijven er 4 regels over.
Is er maar 1 regel met "x x x x" dan hou ik 19 regels over.
Gevolg is dus hoe meer "x x x x" regels, deste korter het te exporterende bestand moet worden.
Via dat selection end row is eigenlijk gelijk aan de functie CTRL pijltje naar beneden. Dat is dus een goede manier om de laatst beschreven cel te pakken.quote:In mijn voorbeeld van 4 regels, is gebleken (en ik weet niet precies hoe) dat er toch extra data meekomt, en er 16 witregels in het csv bestand kunnen zitten (als ik de csv met kladblok open en alles selecteer goed te zien).
Het csv bestand is dan niet goed.
[..]
Dit laatste is wat ik dus, zoals ik hierboven schreef, doe door te verwijderen, en dan te sorteren.
Alleen bij het selecteren tot de laatste data zoals je aangeeft kan het zijn dat Excel die verborgen data (nogmaals geen idee hoe het komt nog) ook ziet en die dus meeneemt.
Is het mogelijk om alleen een range te doen van cellen waar ASCII tekst instaat?
Bedankt voor het meedenken trouwens!
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | 'eerst kopieren en sorteren 'definieren van variabelen Dim laatsteRegel As Integer laatsteRegel = ActiveSheet.Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row 'bepalen waar de laatste regel met een getal is. Range("a1").Select While ActiveCell.SpecialCells(x1number) ActiveCell.Offset(1, 0).Select Wend 'verwijderen van onnodige gegevens onder de regel met een getal If ActiveCell.Row < laatsteRegel Then Rows(ActiveCell.Row & ":" & laatsteRegel).Delete End If 'opslaan |
1 2 3 4 | Columns("P").End(xlDown).Select ActiveCell.Columns("P:S").Select Selection.AutoFill Destination:=Range(Selection, Selection.Offset(1, 0)), Type:=xlFillDefault On Error Resume Next |
Dat komt vanwege je verwijzing vanuit ActiveCell.quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:03 schreef GoodGawd het volgende:
[ code verwijderd ]
Als ik dit doe dan selecteert hij Colum P heel netjes en gaat naar onderste ingevulde cell. Maar dan bij P:S moet ie de 3 columns ernaast dus ook selecteren P Q R S. Maar hij selecteert dan AE AF AG AH.
Oftewel hij reset zijn kolom telling zegmaar. Als ik P Q R S wil selecteren zou ik dus A B C D (A:D) moeten invullen.
Dit zou kunnen, maar dit wil ik niet want later wil ik gaan referen aan kolom A:D dus dan moet ik de m in kan op in de kolom telling.
Te volgen? Iemand tip? Waarom wordt kolom telling gereset?
ja of je gaat vanuit je geselecteerde cel naar rechts:quote:Op vrijdag 29 maart 2013 13:23 schreef GoodGawd het volgende:
Ik moet ik kolom P zijn, dan cell " X" (die is altijd variabel, altijd de laatst gevulde cell) De naast gelegen cellen Q R S moeten ook geselecteerd worden.
Want die 4 cellen willen ik laten doortrekken tot waar de data uit kolom A rijkt (dus daar wil ik aan gaan referen.)
Edit: wacht in principe dat eerste wat je zei kan ook. Gewoon alles selecteren en dan moet ie 't even doortrekken. Thx
1 2 3 4 5 | Maand1 Maand2 .... EindtotaalB UItgaven 1 Uitgaven 2 .... EindtotaalA |
Gebruik een Macro met een reset optie:quote:Op maandag 1 april 2013 12:06 schreef Arliator het volgende:
Ik ben bezig om een vragenlijst te maken waarbij iemand via optionbuttons kan aangeven wat de competenties zijn van iemand.
Alles is wel zo'n beetje gelukt behalve 1 ding.
Als ik het bestand open, wil ik graag dat alle optionbuttons niet meer geselecteerd zijn.
Want op die manier kan ik heel simpel controleren of alle vragen zijn beantwoord.
Maar ik ben nu al een tijdje aan het zoeken op internet, maar het antwoord kan ik niet vinden.
Ik maak gebruik van excel 2010 de taal staat op NL.
Om het iets duidelijk te maken heb ik een stukje uit het bestand bijgevoegd.
Ik wil dus graag als ik het bestand open dat de ZO en O niet meer geselecteerd zijn, dat je alleen maar lege radiobuttons krijgt.
Alvast bedankt.
[ afbeelding ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 | Sub resetRadioButtons() 'Belangrijk dat je eerst weet wat voor type je gebruikt 'Je hebt activex-besturingselementen en formulierbesturingselementen 'Deze hoef je alleen te gebruiken als je: 'gebruik maakt van Formulierbesturingselementen Dim myShape As Shape For Each myShape In ActiveSheet.Shapes With myShape If .Type = msoFormControl Then If .FormControlType = xlOptionButton Then .ControlFormat.Value = x1off End If End If End With Next myShape 'Deze hoef je alleen te gebruiken als je: 'gebruik maakt van activex-besturingselementen Dim obj As OLEObject For Each obj In ActiveSheet.OLEObjects With obj If TypeOf obj.Object Is MSForms.OptionButton Then obj.Object.Value = False End If End With Next obj End Sub |
Dank je wel, zal het zo gaan proberen als de onverwachtse visite weg is!!quote:Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]
Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kom ook niet tot een goede oplossing. Het enige wat je kan doen is de kolom met je bedragen dubbel te maken (dus een fake kolom met dezelfde waarden toevoegen). Nu kan je beide opnemen in je waarden veld en op die manier zal voor elke uitgave en ook het bijbehorende eind totaal je weergave op gemiddeld gezet kunnen worden.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 12:00 schreef Holy_Goat het volgende:
Pivot vraagje
Ik heb een pivot met per kolom een maand. In de rijen categorien.
Bv:
[ code verwijderd ]
Nu wil ik eigenlijk niet alleen eindtotaal B, maar ook (of in plaats van) het gemiddelde. Dus per categorie zeg maar het maandgemiddelde.
Hoe doe ik dit zonder steeds formules te moeten klussen naast de pivot?
Precies wat deze persoon wil dus:
http://www.excelbanter.com/showthread.php?t=148277
En daar is ook geen goede dynamische oplossing >.>
Het werkt! Dank je wel.quote:Op maandag 1 april 2013 13:10 schreef snabbi het volgende:
[..]
Gebruik een Macro met een reset optie:
[ code verwijderd ]
Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.quote:Op maandag 1 april 2013 18:14 schreef Arliator het volgende:
[..]
Het werkt! Dank je wel.
Toch nog een vraag, als ik ze in een groep zet, dan werkt de macro niet, hoe kan dat?
Ik heb ze nu uit de groep gehaald en dan werkt het, maar ik snap niet waarom ze in een groep niet reageren op deze code.
Ik heb nog niet zoveel met optionbuttons gewerkt, ben nog zoekende, maar leer elke keer weer een beetje meer.
Ik snap het. Nu snap ik ook waarom het me alsmaar niet lukte.quote:Op maandag 1 april 2013 19:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met het feit dat een Group zelf een object is. Wat ik met mijn code doe is door alle objecten heen gaan en vaststellen of dit een radio button is. Hij komt nu je Group tegen, wat geen radio button is, dus slaat hij hem gewoon over.
Ik weet hoe ik groupen moet identiceren, maar het is me nog niet gelukt om de waarde van een button in de group te wijzigen. Dus als het werkt, laat ik het ook hierbij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |