abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 5 maart 2013 @ 12:00:17 #1
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123654570
Dit topic is bedoeld om ervaringen uit te wisselen over de diverse soorten medicatie die er bestaan om psychische klachten tegen te gaan.
Wat echter voor alle medicatie opgaat, is dat de werkzaamheid per persoon verschilt. Ga daarom niet blind op ervaringen van anderen af, en raadpleeg altijd een arts bij eventuele twijfels of vragen.

Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit topic om te discussiëren over het al dan niet gebruiken van antidepressiva en andere medicijnen. Alleen eigen ervaringen en do's & dont's dus.

Enkele links met meer informatie over psychofarmaca

Stichting Pandora - belangenvereniging voor mensen met psychische of psychiatrische problemen.. Onder het kopje 'dossiers' staan handige .pdfjes, met daarin onder andere informatie over de soorten medicatie, eventuele bijwerkingen, en het gebruik ervan.

Consumed - site met algemene informatie over medicijnen, en ook over de diverse medicijnen bij psychische klachten. Naast feitelijke informatie als samenstelling, verkrijgbaarheid, ook informatie over bijwerkingen en dergelijke.

Hulpgids.nl - prima uitleg over de werking van antidepressiva.

Hersenstorm - onder het kopje 'Ritalin, ja of nee?' ervaringen over de bijwerkingen van Ritalin, én alternatieven voor dit medicijn. Let op: deze ervaringen zijn alleen gebaseerd op die van de schrijfster van deze site. Ook nu geldt: wat voor de één niet werkt, kan voor de ander een uitkomst zijn.

Schizofrenieplein - index met een flink aantal bijsluiters van antipsychotica. Daarnaast veel algemene informatie over schizofrenie, en de behandelmethodes ervan.

Psycholoog.net forum - Het forum van psycholoog.net, heeft een apart 'Medicatie en psychofarmaca' subforum, met daarin vooral veel ervaringen van onder andere AD's en ritalin.

Meldpunt Medicijnen- Meldt hier je goede en slechte ervaringen met medicatie.

Enkele afkortingen, die je in dit topic kan vinden.

*ad= antidepressiva
*ha= huisarts
*mw= maatschappelijk werk

Het vorige deel: R&P / [Centraal] Medicatie bij psychische klachten #16

Deze OP vindt je hier.
  dinsdag 5 maart 2013 @ 12:02:58 #2
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123654641
Laatste berichten:

quote:
0s.gif Op zondag 24 februari 2013 09:43 schreef Nijna het volgende:
Het schijnt wel goed te kunnen helpen bij slapen...
quote:
0s.gif Op maandag 25 februari 2013 13:58 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

:Y Jep.
En als je het dagelijks neemt de angsten weet ik niet maar als antidepressiva is het, als ik het zo lees, een hele goede (eerste?) keuze imo @davo1979
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef Neeleh het volgende:

[..]

Ik heb 2 jaar terug een half jaar mirtazapine geslikt om door te slapen.. Ik zat ook te twijfelen toen, maar iedere nacht 3/4 x wakker worden breekt je op een gegeven moment ook op, zeker als je in een depressie zit..

Het is mij erg goed bevallen, nam hem in en 30-45 minuten later sliep ik als een blok..
pi_123658800
Handig topic, herinnerde me eraan dat ik mn 2e dosis in moest nemen ;).
Overigens laatste dagen weer wat last van hartkloppingen, de eerste anderhalf a 2 uur na de 2e dosis... van de week maar even met de psych bespreken...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_123676065
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef Neeleh het volgende:

[..]

Ik heb 2 jaar terug een half jaar mirtazapine geslikt om door te slapen.. Ik zat ook te twijfelen toen, maar iedere nacht 3/4 x wakker worden breekt je op een gegeven moment ook op, zeker als je in een depressie zit..

Het is mij erg goed bevallen, nam hem in en 30-45 minuten later sliep ik als een blok..
Heb je veel last gehad van bijwerkingen? Hielp het ook met je humeur en stemmingen? En hoe was je rijvaardigheid?

[ Bericht 2% gewijzigd door davo1979 op 05-03-2013 21:12:49 ]
pi_123681500
Ik heb ook korte periode mirtazapine gekregen om beter te slapen, maar bij mij hielp het niet en 's ochtends voelde het alsof nogal stoned was. Zelfs sokken aandoen duurden al minuten lang.
signatuurloos
pi_123685131
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 22:15 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik heb ook korte periode mirtazapine gekregen om beter te slapen, maar bij mij hielp het niet en 's ochtends voelde het alsof nogal stoned was. Zelfs sokken aandoen duurden al minuten lang.
Hoelang heb je dit genomen? Dit wat je schreef heb ik vaker gelezen maar het zou na een tijdje moeten verdwijnen.
pi_123685313
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 23:11 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Hoelang heb je dit genomen? Dit wat je schreef heb ik vaker gelezen maar het zou na een tijdje moeten verdwijnen.
Een maandje geloof ik. Ben er vrij snel mee gestopt.
signatuurloos
pi_123685678
Overigens had ik het puur voor het slapen en ook de laagste dosering.
signatuurloos
pi_123710468
Ik volg dit topic maar heel soms, maar ik heb een vraag.

Ik krijg de laatste tijd vaak te horen dat het sterk is om het alleen te doen (en dus dat het slap is om medicijnen te gebruiken bij psychische klachten). Krijgen jullie dat ook weleens te horen?

Ik hoef natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan anderen, maar als je het maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je jezelf natuurlijk ook een beetje slap voelen.

Overigens helpen de medicijnen enorm goed! Totdat er één of andere bijwerking ontstaat en er een zoektocht ontstaat naar iets anders (wat toch elke keer weer lijkt te gebeuren).
pi_123721175
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 18:22 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik volg dit topic maar heel soms, maar ik heb een vraag.

Ik krijg de laatste tijd vaak te horen dat het sterk is om het alleen te doen (en dus dat het slap is om medicijnen te gebruiken bij psychische klachten). Krijgen jullie dat ook weleens te horen?

Ik hoef natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan anderen, maar als je het maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je jezelf natuurlijk ook een beetje slap voelen.

Overigens helpen de medicijnen enorm goed! Totdat er één of andere bijwerking ontstaat en er een zoektocht ontstaat naar iets anders (wat toch elke keer weer lijkt te gebeuren).
Ik denk dat het belangrijk is wat jij wilt, niet wat een ander daar van vind!
pi_123723268
Sterk om het alleen te doen en slap om medicatie te gebruiken... Wat een kul.

Het is sterk dat je hulp zoekt en als blijkt dat je een steuntje in de rug nodig hebt in de vorm van medicatie, dan is daar in mijn ogen niks mis mee.
Je gaat toch ook niet tegen iemand met een gebroken been zeggen dat het slap is om er gips omheen te doen? Alleen dan kan je het zien en iets psychisch is niet zichtbaar van buiten...

Laat je niet van de wijs brengen hoor aspergemeisje, als jij erachter staat dan moet je die mensen die het slap vinden maar laten kletsen. Ene oor in, andere oor uit. (voor zover dat wil, ik ben ook vaak wel gevoelig voor dat soort commentaar).
Mama van 2 lieve meiden :)
  vrijdag 8 maart 2013 @ 20:35:40 #12
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123805452
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 maart 2013 20:57 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Heb je veel last gehad van bijwerkingen? Hielp het ook met je humeur en stemmingen? En hoe was je rijvaardigheid?
Ja ik ben daardoor 15 kg aangekomen.. Was toen ook wel erg mager hoor en nu is er inmiddels alweer bijna 10 kg af door de Ritalin.. Gelukkig geef ik weinig om mijn gewicht :)

Het heeft toen ook wel geholpen met mijn humeur en stemmingen.. Sowieso dat ik beter sliep deed al heel veel..

Destijds moest ik gekeurd worden, maar reed toen helemaal geen auto.. Wel goedgekeurd overigens voor 3 jaar inmiddels, slik inmiddels alleen weer andere medicijnen, maar geef het niet meer door, want het is gewoon geldklopperij..

Overigens neem ik wel een aantal voorzorgsmaatregelen.. Ik neem extra veel afstand tot mijn voorganger, haal geen capriolen uit en ik rij niet als ik me niet goed voel of moe ben..
  vrijdag 8 maart 2013 @ 20:38:35 #13
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123805592
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 18:22 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik volg dit topic maar heel soms, maar ik heb een vraag.

Ik krijg de laatste tijd vaak te horen dat het sterk is om het alleen te doen (en dus dat het slap is om medicijnen te gebruiken bij psychische klachten). Krijgen jullie dat ook weleens te horen?

Ik hoef natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan anderen, maar als je het maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je jezelf natuurlijk ook een beetje slap voelen.

Overigens helpen de medicijnen enorm goed! Totdat er één of andere bijwerking ontstaat en er een zoektocht ontstaat naar iets anders (wat toch elke keer weer lijkt te gebeuren).
Vergelijk het eens met een zichtbare ziekte.. Bijvoorbeeld suikerpatienten.. Als zij hun medicijnen niet nemen kunnen ze overlijden.. Neem jij geen pillen, omdat je depressief bent dan is er ook een kans dat je uiteindelijk een einde aan je leven maakt..

Ik vind het juist sterk dat je ze wèl slikt.. Juist omdat er zoveel verhalen de ronde gaan..
pi_123808080
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2013 20:38 schreef Neeleh het volgende:

[..]

Vergelijk het eens met een zichtbare ziekte.. Bijvoorbeeld suikerpatienten.. Als zij hun medicijnen niet nemen kunnen ze overlijden.. Neem jij geen pillen, omdat je depressief bent dan is er ook een kans dat je uiteindelijk een einde aan je leven maakt..

Ik vind het juist sterk dat je ze wèl slikt.. Juist omdat er zoveel verhalen de ronde gaan..
Dat zou een goed argument zijn... tenzij het mensen zijn die zelf ook psychische klachten hebben én zeggen dat het zonder medicijnen ook onleefbaar is, maar dat ze het probleem wel bij zichzelf zoeken en er hard voor werken. :{
  vrijdag 8 maart 2013 @ 22:28:48 #15
397873 Neeleh
Graag verwijderen
pi_123811124
Dat soort mensen zijn erg kortzichtig.. Want niet iedereen is hetzelfde..

Prima dat hun het zonder kunnen doen, maar dan zullen de factoren erom heen ook wel zo zijn..

Ik ben erg blij dat er medicijnen bestaan, want anders denk ik dat ik hier nu niet meer was geweest.. Dat wil niet zeggen dat ik me nu nooit meer klote voel, maar het is hanteerbaar.. En soms ook even niet, dan wordt bijna de crisisdienst weer gebeld..

En ook ik zoek het bij mezelf en werk er erg hard voor.. Je moet altijd naar jezelf kijken als je psychische klachten hebt en je kan daar zelf ook zeker wel invloed in uitoefenen.. Het zijn alleen wel leerprocessen die erg veel tijd in beslag nemen..

Momenteel zit ik zelf ook in een erg moeilijke periode en dat betekent dan dat ik extra op mezelf moet letten en niet in de oude patronen moet terugvallen zoals er niet over praten, want dan is het er ook niet.. Dat werkt voor even, maar op de lange termijn werkt het tegen je..

Toen ik opgenomen was, oktober 2009 slikte ik enkel en alleen alprazolam.. Pas toen ik bijna klaar was met mijn deeltijdbehandeling (8 maanden, in 2010) ging ik starten met de medicijnen..

Ik heb alprazolam, mirtazapine en lexapro destijds geslikt..

Nu slik ik nog 25 mg sertraline (normale begindosis is 50 mg, maar ben heeeel langzaam aan het afbouwen), Welbutrin 150mg en Ritalin max. 70 mg per dag.

Achteraf gezien is het de ADHD geweest denk ik dat ik uiteindelijk in een depressie beland ben.. Maar dat is pas afgelopen december vastgesteld..

Kun je nagaan, ben al 3,5 jaar aan het sukkelen..
pi_123860476
Niet iedereen is hetzelfde idd, zo loopt de 1 de deur van de huisarts plat voor somatische kleinigheidjes die vanzelf overgaan-gewoon griepje bv- _O- als ze niet al bij de SEH naar binnen zijn gelopen :P als dat soort mensen depressief zegt te zijn zou ik toch wat minder snel AD voorschrijven als huisarts,
Dan iemand die al jaren slecht slaapt een hoge pijngrens heeft en "nooit" op consult komt.

Maarum, de (terechte) commotie is wellicht dat er zoveel anti depressiva door huisartsen, en niet psychiaters, worden voorgeschreven.
Al is dat wel weer tegenstrijdig met de trend om de zorgkosten te verlagen :D
pi_123890008
Die verdomde prozac. Het middel is nog erger als de kwaal op het moment. Ga ik de bijwerkingen nog even uitzingen, of spoel ik ze door het toilet. Alle bijwerkingen als die van xtc, alleen de euforie ontbreekt.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_123890745
Wat ik begreep is dat prozac niet meer voorgeschreven mocht worden?
pi_123891736
prozac
= fluoxetine
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_123906575
Hoe lang je het nu dan, seasushi?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_123913432
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 12:43 schreef Nijna het volgende:
Hoe lang je het nu dan, seasushi?
2 weken.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_123914142
Vervelend... en overleggen met de psychiater/dokter die het heeft voorgeschreven? Eventueel dosis halveren en langzamer opbouwen een optie?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_123916768
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2013 15:41 schreef Nijna het volgende:
Vervelend... en overleggen met de psychiater/dokter die het heeft voorgeschreven? Eventueel dosis halveren en langzamer opbouwen een optie?
Ik heb het al eerder gehad. Ik kan me alleen de bijwerkingen op deze manier niet herinneren. Maar donderdag heb k weer overleg.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
  maandag 18 maart 2013 @ 14:52:14 #24
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124206633
Hojjjjj!

AD aan het afbouwen *O*
nou ja, heeeeeel langzaam. citalopram van 30 mg naar 25 mg sinds afgelopen zaterdag.
Ben zo duf als een knijn nu. Kan dat daarvan zijn denken jullie? T voelt meer of ik er net mee begin haha, wilde net al een tukkie gaan doen op de bank :)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  maandag 18 maart 2013 @ 15:25:46 #25
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_124207928
Wat goed Murm O+
KuikenGuppy
pi_124208590
quote:
0s.gif Op zondag 10 maart 2013 22:41 schreef davo1979 het volgende:
Wat ik begreep is dat prozac niet meer voorgeschreven mocht worden?
ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :p

ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
  maandag 18 maart 2013 @ 18:20:19 #27
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124215293
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:25 schreef Burdie het volgende:
Wat goed Murm O+
[/quote]

Thanks!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_124216839
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:

[..]

ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :p

ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.
  maandag 18 maart 2013 @ 19:03:40 #29
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_124216947
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:

[..]

ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :p

ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
ook zyprexa hier. De duizeligheid herken ik wel. De droge mond niet echt. Ik haf wel enorm last van spierstijfheid. Kon op een gegeven moment mijn linkerarm niet meer doorstrekken :X
Ging vanzelf weer over. Al heb ik nog wel trillingen rond mijn oogleden soms. Maar dat kan ook getriggetd worden door vermoeidheid.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_124217505
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:00 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:00 schreef davo1979 het volgende:

[..]

Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.
gewoon aan de prozac hier. Ook de apotheek had het gewoon op voorraad.
Heb even gegoogled, maar ik kom er alleen op uit dat er stemmen opgaan om prozac onder de 18 jaar te gaan verbieden.
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_124218998
Ja, zoiets las ik ook seasushi, om het voor kinderen te verbieden en dat het in Amerika al verboden is ofzoiets...

Geen zyprexa, wel droge mond (parnate) :{.
Vaak wat drinken of suikervrije kauwgom kauwen...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124219263
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:44 schreef Nijna het volgende:
Ja, zoiets las ik ook seasushi, om het voor kinderen te verbieden en dat het in Amerika al verboden is ofzoiets...

Geen zyprexa, wel droge mond (parnate) :{.
Vaak wat drinken of suikervrije kauwgom kauwen...
Je kunt een soort gel bij de apotheek krijgen, waarmee je een soort nep speeksel krijgt. "Met natuurlijk speekselenzymen" :? Biotene. het helpt wel goed, en ik vind het in ieder geval niet vies. Zeker ook omdat je meer risico loopt op gebitsproblemen en gaatjes als je te weinig speeksel aanmaakt.

[ Bericht 4% gewijzigd door seasushi op 18-03-2013 19:59:38 ]
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_124219701
Heb je daar ervaring mee? Ik zal eens googlen, ik ben niet zo'n kauwgomkauwer, maar ik zit ook niet te wachten op gaatjes e.d.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124219808
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 19:57 schreef Nijna het volgende:
Heb je daar ervaring mee? Ik zal eens googlen, ik ben niet zo'n kauwgomkauwer, maar ik zit ook niet te wachten op gaatjes e.d.
vorige post geedit ;)
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_124220054
ieks, met natuurlijke speekselenzymen, ik zie al iemand staan kwijlen boven zo'n bakkie om dat toe te voegen ;).
Maar ik denk het proberen waard, ik zal eens informeren bij de apotheek of mn tandarts.
Waar smaakt t naar? Frisse smaak, zeggen ze.
Ik zie van Dentaid iets met appelsmaak, lijkt me ook wel prettig.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124220313
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 20:02 schreef Nijna het volgende:
ieks, met natuurlijke speekselenzymen, ik zie al iemand staan kwijlen boven zo'n bakkie om dat toe te voegen ;).
Maar ik denk het proberen waard, ik zal eens informeren bij de apotheek of mn tandarts.
Waar smaakt t naar? Frisse smaak, zeggen ze.
Ik zie van Dentaid iets met appelsmaak, lijkt me ook wel prettig.
Een beetje naar mint, maar niet te veel. Ik kreeg ook vieze associaties :9~ :?
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_124224553
Ik zie vaak plaatjes bij dat soort dingen ;)
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124251533
Na de afgelopen tijd al verschillende middelen geprobeerd te hebben ga ik vanaf vandaag starten met Anafranil (Clomipramine). Hopelijk werkt het bij mij net zo goed als bij de cabaretier Mike Bodde. Mocht er hier iemand zijn met positieve ervaringen met dit middel, dan hoor ik het graag.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 15:17:30 #39
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_124252240
Geen ervaring, maar wil je wel even succes wensen :).
KuikenGuppy
pi_124256690
Citalopram, erg moe en kan niet ejaculeren, en als het al lukt komt er maar weinig sperma uitschieten. Erg frustrerend iemand ideeën?
pi_124257757
Johan, geen ervaring, maar succes!

Nightsweat, lijkt me bijwerking... overleggen met je behandelaar?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124290936
Dankjewel Birdie en Nijna voor het succes wensen!
pi_124301665
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:

[..]

ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :p

ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
ik gebruik nu ruim anderhalf jaar zyprexa. In het begin veel moeite gehad met opstaan en inderdaad ook een droge mond. Gelukkig nu verder geen bijwerkingen. Behalve dan dat ik zo'n 10-15 kg aangekomen ben :') :')
pi_124346030
Ik wilde en was begonnen met afbouwen: van 100 mg naar 75 mg sertraline. Maar vraag me toch af of het zo'n goed idee is.

Aan de ene kant heb ik het idee dat het allemaal niet zoveel doet en dat een ander middel wellicht een beter idee is. Aan de andere kant gaat het niet zo heel goed nu en zei ik dat afbouwen wellicht in een opwelling? Ik weet het allemaal ff niet meer...

En gebruiken jullie eigenlijk nog voedigssuplementen naast je ad? Ik zat te denken aan visolie, zink, magnesium en/of vitamine D.
pi_124347719
Ik slik multivitamine erbij Nyota, en ik krijg om de maand een vitamine B12 injectie omdat dat erg laag was en het effect had op mn moeheid toen we het probeerden.
Heb ook een tijdje D erbij geslikt, maar hoop dat we gauw weer wat zon krijgen en het gewoon buiten kunnen oppikken.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124368569
Tegen de droge mond van mn AD ging ik eerst ook pepermuntjes eten.
Nu drink ik gewoon meer water.
De tanden wat vaker poetsen wil ook wel eens helpen, langer dan pepermunt maar zo'n droge mond daar ga je wel aan wennen op den duur.
En dan beschouw je het niet/minder als probleem :) weer een probleem de wereld uit^^
  zondag 31 maart 2013 @ 21:31:47 #47
399061 kuolema
vermaledijd
pi_124733676
Ik heb bijna een uur geleden mijn eerste citalopram (10 mg) ingenomen. Ben benieuwd wanneer ik iets van de bijwerkingen ga merken.

Zijn er ook mensen die helemaal geen bijwerkingen hadden op de lange termijn? Vooral gewichtstoename lijkt me heel naar...
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_124736623
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2013 19:36 schreef Nyota het volgende:
Ik wilde en was begonnen met afbouwen: van 100 mg naar 75 mg sertraline. Maar vraag me toch af of het zo'n goed idee is.

Aan de ene kant heb ik het idee dat het allemaal niet zoveel doet en dat een ander middel wellicht een beter idee is. Aan de andere kant gaat het niet zo heel goed nu en zei ik dat afbouwen wellicht in een opwelling? Ik weet het allemaal ff niet meer...

En gebruiken jullie eigenlijk nog voedigssuplementen naast je ad? Ik zat te denken aan visolie, zink, magnesium en/of vitamine D.
Mja voor mij is het ook altijd zo van, ik wil er niet aan vast blijven zitten. Ik heb ook perfect gefunctioneerd zonder, ik zie het dan ook als soort van paardenmiddel voor een korte termijn, om even wat shit te overbruggen ipv er vast aan te geraken.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 1 april 2013 @ 10:16:30 #49
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124750076
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2013 21:31 schreef kuolema het volgende:
Ik heb bijna een uur geleden mijn eerste citalopram (10 mg) ingenomen. Ben benieuwd wanneer ik iets van de bijwerkingen ga merken.

Zijn er ook mensen die helemaal geen bijwerkingen hadden op de lange termijn? Vooral gewichtstoename lijkt me heel naar...
Dan hier ook even :)
gewichtstoename heb ik geen last van gehad bij AD. Bij 1 soort (ik heb er meerdere gehad) kreeg ik wel meer trek in eten, maar ik ben er uiteindelijk niet of nauwelijks van aangekomen.
Andere bijwerkingen die ik heb gehad is misselijkheid (de eerste dag was dat het ergst, duurde een uurtje of 8 denk ik, en daarna trok het weg) en slaperigheid. In het begin nam ik ze smorgens maar dat heb ik toen verzet naar 'savonds (zoals jij dus nu al doet) en dan sliep ik er heerlijk op haha.
Verder krijg ik er rusteloze benen van en in het begin ook wel eens een soort kleine schokjes (dan bewoog ineens een been ofzo, een heel klein beetje maar hoor, niet zichtbaar voor mijn omgeving denk ik). maar deze laatste 2 dingen zijn vrij zeldzaam, dus die ga je niet krijgen denk ik. het meest waarschijnlijk is een klein beetje misselijkheid, evt wat hoofdpijn, en een duffe kop en dat gedurende een paar dagen. Ik weet niet of je werk of school hebt, maar misschien kan je, als je je erg duf voelt. halve dagen maken ofzo.

Ik ben nu aan het afbouwen (sowieso verlagen, terug naar 20 mg), met name omdat ik die rusteloze benen niet goed trek, en ook omdat het nu best goed gaat. Ik weet mijn stemmingen beter te hanteren en ze wisselen ook niet meer zo heel extreem. Alleen qua angst moet ik het nog even afwachten. Ik wil niet meer zo'n schijthaas worden als ik was, en ik weet niet of dat gaat zonder AD....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_124752092
Om over bijwerkingen te praten van de Paxil.

Het doet echt nare shit met je hoofd, je krijgt er helaas door het afkappen van de enorm zware emoties van verdriet en blijdschap een soort van obscene zelfmoord gedachtes van. Je krijgt echt zelfmoord gedachtes door die pillen. Enorme mentale pijn.

Het enige wat mij werd vermeld is dat gezien mijn leeftijdsgroep en deze pillen, het begin wel eens wat 'erger' kon zijn voor het beter zou worden. Maar dat er letterlijk zelfmoord gedachtes door je hoofd spoken tot het echt zware aan toe, is geen grap.

Huilen doet pijn, omdat deze pillen er voor zorgen dat je eigenlijk niet kan huilen.

Paxil kan de prullenbak in :r dan maar geen AD.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 1 april 2013 @ 17:33:44 #51
399061 kuolema
vermaledijd
pi_124761354
Fijn om te lezen dat jij er niet van aankwam, Murmeli. Ik vraag me af of het een direct gevolg van de ad is of dat het komt doordat je meer eetlust krijgt en meer gaat eten. Hoop het laatste.

Ik heb gelukkig (nog) nergens last van vandaag. Wel een beetje hoofdpijn, trekt soms weer weg, en vanochtend 1x een vlaag van misselijkheid. Maar dat zou heel goed kunnen komen door mijn slaaptekort. Als je erop gaat letten heb je de neiging om alles toe te schrijven aan de medicijnen, dat probeer ik dus niet te doen.

Goed dat je aan het afbouwen bent Murmeli, ik hoop voor je dat het goed gaat komen!

Zelfmoordgedachten en niet kunnen huilen had ik al, hoewel het de laatste anderhalve week best goed gaat, ben vrij helder. Komt wsl doordat ik weer hoop heb, bezig ben met een oplossing.
Ik kan me voorstellen dat als je ineens door de ad's dat soort gedachtes krijgt, het nogal eng is, se. Hoe lang had je het volgehouden met de Paxil? Ga je nog iets nieuws proberen?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_124762226
Ik heb het Asperger Syndroom, en daardoor altijd gezeten met depressies en dergelijke. Sinds ik gestopt ben met chemische medicijnen, heb ik die vervangen door een soort meditatie en een regelmatig jointje.

Ik wil niks anders meer. Fuck die pillen, daar word je een zombie van. Jointje a day, een keertje mediteren, of twee, keeps every doctor away.
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better
Was ooit triptamine, account is verneukt :(
  maandag 1 april 2013 @ 18:41:22 #53
399061 kuolema
vermaledijd
pi_124763510
Ik was zelf ook heel erg tegen medicijnen, maar heb al 6 jaar last van depressies en 2x therapie gehad, wat niet veel hielp. Nu ben ik er echt klaar mee en richt ik mijn laatste hoop op pillen.
Ik vind het ook geen fijn idee om elke dag chemische bende in mijn lichaam te krijgen, maar daar heb ik me toch maar overheen gezet. Het is ook niet de bedoeling om het je hele leven te slikken.
AD's hebben voor zover bekend geen negatieve gevolgen op de lange termijn, roken wel. En mediteren..tja, het zou kunnen helpen, verschilt vast ook per persoon, je moet er wel voor open staan.
Wel mooi dat het jou genoeg helpt:)
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_124764395
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 18:41 schreef kuolema het volgende:
Ik was zelf ook heel erg tegen medicijnen, maar heb al 6 jaar last van depressies en 2x therapie gehad, wat niet veel hielp. Nu ben ik er echt klaar mee en richt ik mijn laatste hoop op pillen.
Ik vind het ook geen fijn idee om elke dag chemische bende in mijn lichaam te krijgen, maar daar heb ik me toch maar overheen gezet. Het is ook niet de bedoeling om het je hele leven te slikken.
AD's hebben voor zover bekend geen negatieve gevolgen op de lange termijn, roken wel. En mediteren..tja, het zou kunnen helpen, verschilt vast ook per persoon, je moet er wel voor open staan.
Wel mooi dat het jou genoeg helpt:)
Het grootste gedeelte wat ik merk van de AD is dat het je mentale bewustzijn echt aan het veranderen is. En dat, dat voelt echt super onnatuurlijk.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_124766875
Ik had liever ook geen medicatie geslikt en het is ook een aardige zoektocht geweest, maar nu lijk ik dan een middel gevonden te hebben dat echt wat doet.
Waarschijnlijk zal ik er ook een tijd aan vastzitten, ik zie het wel. Ik hoop dat ik nu een soort basis heb van waaruit we wat kunnen en zelfs dan nog is het niet makkelijk...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124767940
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2013 22:13 schreef Nijna het volgende:
Sterk om het alleen te doen en slap om medicatie te gebruiken... Wat een kul.

Het is sterk dat je hulp zoekt en als blijkt dat je een steuntje in de rug nodig hebt in de vorm van medicatie, dan is daar in mijn ogen niks mis mee.
Je gaat toch ook niet tegen iemand met een gebroken been zeggen dat het slap is om er gips omheen te doen? Alleen dan kan je het zien en iets psychisch is niet zichtbaar van buiten...

Laat je niet van de wijs brengen hoor aspergemeisje, als jij erachter staat dan moet je die mensen die het slap vinden maar laten kletsen. Ene oor in, andere oor uit. (voor zover dat wil, ik ben ook vaak wel gevoelig voor dat soort commentaar).
Persoonlijk zat ik zo in een dip dat ik toch even medicatie nodig had. Al was het maar puur voor het placebo effect. Feit is, ik blijf het echt troep vinden en vind ook dat je het niet nodig hebt voor de lange termijn. Ik heb wel eens een psychiator gehad die een lijntje ging uittekenen met op de x-as mijn leeftijd en y-as vrolijkheid en zei dat ik met deze AD de rest van mn leven stukken beter in mn vel zou zitten.

Die gast heb ik na 1 keer nooit weer gesproken. Feit is, en dat meen ik serieus, ik vind dat alle problemen zonder medicatie op lange termijn zijn op te lossen. Ik zie AD echt als korte termijn oplossing. Ik ken mensen die er al jaren aan verslaafd zijn en die zijn toch anders geworden. En dan heb ik het alleen over depressie of burnout.

Maarja, sommige ziektes, of stoornissen zijn ook gewoon heel moeilijk te behandelen, en dan maakt het niet uit of je nu wel of niet therapie hebt of medicijnen. Asperger, borderline, de hele rampetamp, dan begrijk ik volledig dat je de rest van je leven aan de medicatie zou zitten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 1 april 2013 @ 21:59:06 #57
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124772266
SE: mijn ervaring is totaal anders dan de jouwe. Ik ben nog nooit verdoofd geweest qua emotie door de AD, en kon er juist beter door huilen zelfs. zelfmoordgedachten heb ik er nooit door gehad, maar als dat leeftijdsgebonden is, dan zal ik daar wel te oud voor zijn ;)

En het beste is m.i altijd nog eerst therapie proberen, als dat niet helpt therapie en medicijnen en dan daarna stoppen met de meds. Soms lukt het gewoon niet zonder, heel rot, maar zo is het.
En er zijn inderdaad mensen die echt niet meer zonder kunnen, dat is meestal niet een verslaving, maar daar klopt gewoon fysiek iets niet in het koppie/lijf.

Ik vind jouw posts een beetje bangmakerig overkomen. Zal zo niet bedoeld zijn denk ik, maar zo komt het bij mij wel over. En dat vind ik een beetje zonde. Want hier zit nu wel iemand die het echt wil proberen met de meds, en die zelf ook wel eerst echt 10x heeft nagedacht of het ook anders kan. Dan vind ik het niet zo relaxed dat je daar dan deze shit overheen uitstrooit, die m.i. erg gekleurd is.

(en ik heb paxil ook een tijdje gehad, ook geen last van verdoofd zijn of zelfmoord, alleen nog ergere rusteloze benen, daardoor ben ik ermee gestopt)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_124783817
Ik vind dat Murmeli wel een punt heeft, SE. Je maakt het wel heel negatief zo.
Paxil is toch seroxat? Heb ik ook geslikt, maar ook geen last gehad van de bijwerkingen die jij beschrijft. Ik ben er een week niet lekker van geweest (draaierig en wat misselijk en trillerig, maar dat was alles). Helaas deed het voor mij ook niet zoveel.
Maar voor sommige mensen helpt het wel.

Het kan een steuntje in de rug zijn, de een gebruikt het tijdelijk en is er dan weer. Een ander moet het langer of misschien wel voor altijd gebruiken.

Tuurlijk, liever zonder medicatie als het kan, maar als je beter functioneert met, waarom dan niet?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_124792539
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 09:22 schreef Nijna het volgende:
Ik vind dat Murmeli wel een punt heeft, SE. Je maakt het wel heel negatief zo.
Paxil is toch seroxat? Heb ik ook geslikt, maar ook geen last gehad van de bijwerkingen die jij beschrijft. Ik ben er een week niet lekker van geweest (draaierig en wat misselijk en trillerig, maar dat was alles). Helaas deed het voor mij ook niet zoveel.
Maar voor sommige mensen helpt het wel.
Hoelang heb jij er aan gezeten :)?

Qua bijwerkingen van de Seroxat had ik met name last van suicidale gevoelens, trillen, misselijk en erg dromerig. En met name eerst genoemde is gewoon erg beangstigend. Feit is wel, versterking van suicidale gevoelens en seroxat is wel degelijk bekend en ook een duidelijk probleem. Voor mij werd het gewoon te angstig. Dus stekker er uit.

quote:
Het kan een steuntje in de rug zijn, de een gebruikt het tijdelijk en is er dan weer. Een ander moet het langer of misschien wel voor altijd gebruiken.

Tuurlijk, liever zonder medicatie als het kan, maar als je beter functioneert met, waarom dan niet?
Mits je alleen last heb van een depressie, en niet manisch bent of andere stoornissen zoals bipolar/borderline etc. verandert je het wel degelijk als mens. Het is niet alleen 'beter' functioneren zoals mijn therapist zegt. Het is anders functioneren. Je gooit jezelf in wezen in een kooitje. Bij het gebruik van de Seroxat voelde ik dat na een aantal week al.

Again, ik heb het puur alleen over een depressie, niet over de mijn inziens, zwaardere stoornissen. Maar dat is up for debate. Ik loop overigens al in therapie sinds Oktober.

quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 21:59 schreef Murmeli het volgende:
SE: mijn ervaring is totaal anders dan de jouwe. Ik ben nog nooit verdoofd geweest qua emotie door de AD, en kon er juist beter door huilen zelfs. zelfmoordgedachten heb ik er nooit door gehad, maar als dat leeftijdsgebonden is, dan zal ik daar wel te oud voor zijn ;)

En het beste is m.i altijd nog eerst therapie proberen, als dat niet helpt therapie en medicijnen en dan daarna stoppen met de meds. Soms lukt het gewoon niet zonder, heel rot, maar zo is het.
En er zijn inderdaad mensen die echt niet meer zonder kunnen, dat is meestal niet een verslaving, maar daar klopt gewoon fysiek iets niet in het koppie/lijf.

Ik vind jouw posts een beetje bangmakerig overkomen. Zal zo niet bedoeld zijn denk ik, maar zo komt het bij mij wel over. En dat vind ik een beetje zonde. Want hier zit nu wel iemand die het echt wil proberen met de meds, en die zelf ook wel eerst echt 10x heeft nagedacht of het ook anders kan. Dan vind ik het niet zo relaxed dat je daar dan deze shit overheen uitstrooit, die m.i. erg gekleurd is.

(en ik heb paxil ook een tijdje gehad, ook geen last van verdoofd zijn of zelfmoord, alleen nog ergere rusteloze benen, daardoor ben ik ermee gestopt)
Eens. Maar ieder heeft zo zijn eigen bijwerkingen. En zelfmoord gedachtes als bijwerkingen van Seroxat is niet iets wat ik verzin, het is wel degelijk dat Seroxat 'berucht' staat om het verzwaren van zelfmoord gedachtes. Niet dat je direct voor een trein springt, maar je snapt mijn punt wel. Welke AD heb je overigens?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  dinsdag 2 april 2013 @ 15:16:39 #60
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_124793655
quote:
0s.gif Op maandag 1 april 2013 12:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Om over bijwerkingen te praten van de Paxil.

Het doet echt nare shit met je hoofd, je krijgt er helaas door het afkappen van de enorm zware emoties van verdriet en blijdschap een soort van obscene zelfmoord gedachtes van. Je krijgt echt zelfmoord gedachtes door die pillen. Enorme mentale pijn.

Het enige wat mij werd vermeld is dat gezien mijn leeftijdsgroep en deze pillen, het begin wel eens wat 'erger' kon zijn voor het beter zou worden. Maar dat er letterlijk zelfmoord gedachtes door je hoofd spoken tot het echt zware aan toe, is geen grap.

Huilen doet pijn, omdat deze pillen er voor zorgen dat je eigenlijk niet kan huilen.

Paxil kan de prullenbak in :r dan maar geen AD.
Ik heb een aantal jaar Seroxat gebruikt en herken deze bijwerkingen gelukkig niet :).
Ja, ze stonden wel in de bijsluiter, en ik heb er ook over gesproken met mijn huisarts en psychiater, maar mij heeft het alleen beter gemaakt, niet slechter.
Ik weet wel dat seroxat voor sommige klachten/problematiek niet voorgeschreven wordt, inderdaad om wat jij schrijft ;)

Edit: ga je nog wat anders proberen, of hang je de AD helemaal aan de wilgen? ;)
KuikenGuppy
pi_124796129
Ik denk dat ik seroxat een maand of 9 heb gebruikt. En daarna volgden er nog heel wat.
Maar goed, nu eindelijk (we zijn zo'n 13 jaar verder) iets gevonden wat wel helpt!

Ik herken gelukkig jouw bijwerkingen niet. Ik heb wel een psychiater gehad die zei dat je soms wel even moest zoeken voordat je een middel zou vinden wat bij je paste. Nou daar had ze dus uiteindelijk wel gelijk in...
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 2 april 2013 @ 19:39:59 #62
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124803783
SE, dat heb ik vaker gehoord ja, over ad in het algemeen, en vaag staat me bij dat seroxat nog een wat grotere kans op geeft. Dat wil ik ook niet bagatelliseren. Ik ga er echter wel vanuit dat elke arts zijn/haar patiënt ervan op de hoogte stelt, zodat de patiënt een bewuste keuze kan maken.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_124817227
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 april 2013 15:16 schreef Burdie het volgende:

[..]

Edit: ga je nog wat anders proberen, of hang je de AD helemaal aan de wilgen? ;)
Ik zit hier enorm over te twijfelen .. Seroxat wordt hem iig niet, maar ik ben er sowieso niet heel erg te spreken over. Helaas is het op dit moment wel een beetje rampseizoen aan het worden by de shrink omdat de tijden tussen de afspraken steeds langer worden. Eerst 1 keer in de 2 week, nu 1 keer in de 4.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  woensdag 3 april 2013 @ 09:50:37 #64
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_124825100
Oh dat is wel erg weinig als je je zo klote voelt.

En is sint janskruid niets voor je? Ook geen heilig middel hoor, maar minder slecht dan AD, denk ik :)
Ik wil dat zelf misschien gaan proberen als het afkicken van de AD's te zwaar wordt. Zit nog erg te twijfelen tussen helemaal stoppen, een heeeeele lage dosis, of het houden op wat ik nu slik (standaarddosering 20 mg citalopram)

Als je wel AD wilt: Mijn eigen ervaring is dat citalopram toch de minste bijwerkingen geeft.

En is er niet een mogelijkheid dat je via deze shrink ook nog een gewone psycholoog kan spreken, en dan misschien wat vaker? Lijkt me, als je echt in een dip zit wel prettig om in ieder geval eens in de 2 weken iemand te spreken, of nog liever elke week.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  zondag 2 juni 2013 @ 17:59:57 #65
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_127327337
vraagje: ik slik olanzapine. Dit heeft als bijwerking dat je er zwaarder van kan worden. Inmiddels zit er dus idd 8 kilo aan. ;(

zorgt deze medicatie ook dat afvallen moeilijker gaat?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 2 juni 2013 @ 19:37:00 #66
262 Re
Kiss & Swallow
pi_127330130
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 17:59 schreef DaviniaHR het volgende:
vraagje: ik slik olanzapine. Dit heeft als bijwerking dat je er zwaarder van kan worden. Inmiddels zit er dus idd 8 kilo aan. ;(

zorgt deze medicatie ook dat afvallen moeilijker gaat?
ik zou het iig melden aan je behandelaar omdat je jier dus erg last van hebt eb ja het is een van de grootste bijwerkingen van deze groep medicatie al zijn er ook die maar een beperkte gewichtstoename geven zoals Abilify maar zoals gezegd, bespreek het met je behandelaar aangezien idd afvallen moeilijk zal zijn als je aan deze medicatie blijft.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 14 juni 2013 @ 12:49:26 #67
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_127786322
quote:
3s.gif Op zondag 2 juni 2013 19:37 schreef Re het volgende:

[..]

ik zou het iig melden aan je behandelaar omdat je jier dus erg last van hebt eb ja het is een van de grootste bijwerkingen van deze groep medicatie al zijn er ook die maar een beperkte gewichtstoename geven zoals Abilify maar zoals gezegd, bespreek het met je behandelaar aangezien idd afvallen moeilijk zal zijn als je aan deze medicatie blijft.
Komt de gewichtstoename ook door een verandering in het metabolisme, of is het alleen de hongerprikkel? Weet jij dat?
En olanzapine grijpt ook in op het prolactineniveau en dat is weer gelinkt aan de borstvoeding (melkproductie). En daar wil ik eigenlijk geen risico mee lopen, dat de productie ineens helemaal wegzakt.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 14 juni 2013 @ 13:24:30 #68
262 Re
Kiss & Swallow
pi_127787782
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 12:49 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

Komt de gewichtstoename ook door een verandering in het metabolisme, of is het alleen de hongerprikkel? Weet jij dat?
En olanzapine grijpt ook in op het prolactineniveau en dat is weer gelinkt aan de borstvoeding (melkproductie). En daar wil ik eigenlijk geen risico mee lopen, dat de productie ineens helemaal wegzakt.
het is wel degelijk een metabool probleem maar men weet nog niet precies waarom en hoe maar het richt zich niet alleen op gewichtstoename al is dat wel de meest stressvolle bijwerking



op prolactine niveau is het zo dat APs een verhoging geven van prolactine (met allerlei andere problematiek) dus ik denk dat de productie juist niet wegzakt, maar hang me er niet aan op maar olanzapine (en andere atypische zoals risperdal) is er wel een waarbij verhoging is aangetoond.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 14 juni 2013 @ 13:33:28 #69
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_127788192
quote:
3s.gif Op vrijdag 14 juni 2013 13:24 schreef Re het volgende:

[..]

het is wel degelijk een metabool probleem maar men weet nog niet precies waarom en hoe maar het richt zich niet alleen op gewichtstoename al is dat wel de meest stressvolle bijwerking

[ afbeelding ]

op prolactine niveau is het zo dat APs een verhoging geven van prolactine (met allerlei andere problematiek) dus ik denk dat de productie juist niet wegzakt, maar hang me er niet aan op maar olanzapine (en andere atypische zoals risperdal) is er wel een waarbij verhoging is aangetoond.
Thx voor de info. Ik heb volgens mij een keer bloed laten prikken, terwijl ik al aan de meds was.
Mijn bloedsuiker lag toen precies op de gemiddelde waarde, dus dat is fijn.
Zorgen de andere bijwerkingen evt ook voor een tragere metabolisme?

ik bedoel bij afbouwen van olanzapine, dat de productie dan wegzakt.
Wat voor problematiek bedoel je bij verhoging van prolactineniveau? Bij mij was dat zeker het geval, want bij iedere ophoging (2x, want 5 mg) werd de productie tijdelijk meer. Was met een paar dagen geregeld, dus was niet heel erg. Maar er was dus wel een reactie, bedoel ik te zeggen.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zaterdag 15 juni 2013 @ 09:40:49 #70
262 Re
Kiss & Swallow
pi_127819038
nee volgens mij zijn er geen bijwerkingen die een trager metabolisme veroorzaken, er zijn wel APs die minder uitwerking hebben op het metabolisme. Wat vaak ook nog meespeelt is dat patienten met bepaalde psychische aandoeningen waarvoor APs nodig zijn (zoals schizofrenie) zelf al een genetisch profiel hebben waarbij deze metabole bijwerkingen extra gaan werken terwijl anderen er bijvoorbeeld helemaal geen problemen mee hebben.

Wat betreft prolactine en afbouwen denk ik niet dat het afbouwen een negatief effect hebben, de prolactine levels herstellen weer tot normale niveaus naar mijn weten
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 24 juni 2013 @ 23:05:54 #71
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_128219935
Wie heeft er ervaring met seroxat/paroxetine ? ik heb het jaren geslikt , ben er al meer dan een half jaar vanaf maar het blijft een hel.. Was ik er maar nooit aan begonnen.. Afkick duurt wel erg lang moet ik zeggen.. Heb nog steeds spanningen in mn hoofd, slechte concentratie, stemmingswisselingen.. Ik ben door heel dit gezeik al tijd werkloos...
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:23:36 #72
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_128279856
Hallo, ik gebruik tegen psychoses al sinds '99 Haloperidol. De begindosering lag op 6mg en daarbij had ik toen ook Akineton (tegen eventuele trillingen van de handen en stijve spieren -bewegingsstoornissen).

In de loop van de tijd en na de opname ben ik gaan minderen naar 3mg per dag. 's Ochtends ongeveer rond 8 uur nam ik de 1ste in, dan rond de middag (12 uur) en nog eentje 's avonds. Met Akineton ben ik kort na de opname gestopt omdat dit voor mij geen toegevoegde waarde bleek te hebben. Ik trilde immers niet meer als ik de medicijnen niet in nam en de Haldol zat al goed in mijn bloed (werd goed geaccepteerd).

Zoals misschien andere gebruikers van medicijnen hier was de acceptatie dat ik de rest van mijn leven waarschijnlijk medicijnen zou moeten slikken moeilijk te verkroppen en heb het daarom op sommige moment afgebouwd. De "micro" psychoses kwamen echter in rap tempo terug en nu is het zo dat, 13 jaar later ik dit middel nog steeds gebruik (3mg per dag).

Ik vind (persoonlijk) dat het middel niet veel nadelen heeft. Het is een redelijk oud middel en er zullen vast wel nieuwe op de markt zijn, maar om heel eerlijk te zijn heb ik hier geen behoefte in. Ik ben nogal angstig dat wanneer ik iets anders ga slikken alles weer terugkomt. Ik ben nu 34 jaar en ik vind de Haldol 1 groot nadeel hebben wat misschien "normaal" is en dat is dat het mijn gevoel heel erg dempt.

Op een gegeven moment ben heb ik een plaatselijke verdoving in mijn been gehad vanwege een operatie en ik was benieuwd wat het verschil nog zou kunnen zijn tussen "verdoofd" zijn en verdoofd zijn..zo erg was mijn gevoel "numb" geworden.

Nouja, verder hoe je het ook went of keert. Prima middel vind ik wat gewoon zijn ding doet. Ik heb, naar mijn mening een niet te hoge dosering en van de andere bijwerkingen heb ik niet/nauwelijks last.

Dus jah, toen een hel om te nemen. Nu mijn "redding" in zekere zin.

Haldol remt een bepaalde toevoer van dopamine in de hersenen. Daarvoor moet je uitkijken met alcohol(vooral wanneer je wat impulsieve neigingen hebt). Wat ik merk is dat soms, wanneer mijn stemming het toelaat, de werking van alcohol sterker is dan die van de medicijnen en waardoor ik nog wel een "gek" kan overkomen. Vooral impulsiviteit en teveel energie doorbreken de medicijnen.

Als je vragen hebt hierover dan hoor ik het wel. Ik zou het "leuk" vinden om er een paar te beantwoorden en ik hoop dat, wanneer je dit leest, er iets aan hebt. Zoniet, dan niet ;)
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:27:47 #73
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_130266211
Ik slik nu sinds kort lexapro en moet zeggen dat dit medicijn een stuk beter is dan die troep van een paroxetine ofwel seroxat/paxil die ik jaren heb geslikt.. Wat een bijwerkingen had ik daarvan, niet normaal.. Met lexapro totaal geen bijwerkingen, ik begrijp dat libido verhaal ook nooit echt.. Ik zat een tijd zonder anti d en het ging echt niet lekker, extreme onrust en spanning in mn hoofd (extreem rusteloos was ik zonder pillen) waardoor ik echt geen zin in sex had bijvoorbeeld.. Nu slik ik een maand lexapro en al die gevoelens komen ineens weer terug ! en ik wordt weer een stuk vrolijker met meer emoties. Zo zie je maar dat het per persoon zo verschillend is..

Edit: Paroxetine wordt overigens ook niet meer voorgeschreven aan mensen die beginnen met AD hoorde ik van mijn psychiater, alleen de mensen die het nog slikken krijgen het. Het is ook een hel om er mee te stoppen!
pi_130291861
Tja het blijft persoonlijk Thice ik werd zelf nogal over-energiek van lexapro en paroxetine werkt heel goed :)
Van ieder psychoactief medicijn krijg je "last" als je t lang hebt gebruikt, het als fijn ervaart, en ermee wilt stoppen/stopt/afbouwt...;) psychiaters tja ;p
Edit:maar geen zin in slowchat ;) :$
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:06:18 #75
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_130292889
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 10:27 schreef Thice het volgende:
Ik slik nu sinds kort lexapro en moet zeggen dat dit medicijn een stuk beter is dan die troep van een paroxetine ofwel seroxat/paxil die ik jaren heb geslikt.. Wat een bijwerkingen had ik daarvan, niet normaal.. Met lexapro totaal geen bijwerkingen, ik begrijp dat libido verhaal ook nooit echt.. Ik zat een tijd zonder anti d en het ging echt niet lekker, extreme onrust en spanning in mn hoofd (extreem rusteloos was ik zonder pillen) waardoor ik echt geen zin in sex had bijvoorbeeld.. Nu slik ik een maand lexapro en al die gevoelens komen ineens weer terug ! en ik wordt weer een stuk vrolijker met meer emoties. Zo zie je maar dat het per persoon zo verschillend is..

Edit: Paroxetine wordt overigens ook niet meer voorgeschreven aan mensen die beginnen met AD hoorde ik van mijn psychiater, alleen de mensen die het nog slikken krijgen het. Het is ook een hel om er mee te stoppen!
Wat voor bijwerkingen had je van de paroxetine, als ik vragen mag?
Mij werd het ook direct voorgeschreven door de huisarts, was mijn psychiater toen ook niet zo blij mee :'). Het is gewoon voor veel artsen een 'bekend' middel, waardoor ze niet snel aan iets anders denken. Ik vind dat ze eigenlijk standaard moeten doorverwijzen naar een psychiater, die heeft er immers voor geleerd, maar soit ;).
KuikenGuppy
  woensdag 21 augustus 2013 @ 00:00:52 #76
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_130299053
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 22:06 schreef Burdie het volgende:

[..]

Wat voor bijwerkingen had je van de paroxetine, als ik vragen mag?
Mij werd het ook direct voorgeschreven door de huisarts, was mijn psychiater toen ook niet zo blij mee :'). Het is gewoon voor veel artsen een 'bekend' middel, waardoor ze niet snel aan iets anders denken. Ik vind dat ze eigenlijk standaard moeten doorverwijzen naar een psychiater, die heeft er immers voor geleerd, maar soit ;).
Nou ik was vooral heel erg moe altijd, ik kon zo in slaap vallen overdag.. En schokken door mn spieren en in mn hoofd etc.. Dat waren wel de ergste dingen vond ik, verder viel het dan nog wel mee... En het stoppen ermee is ook geen pretje, dat schijnt met lexapro wel mee te vallen, het is ook een nieuwer medicijn net als citalopram. Paroxetine is meer van de oudere generatie anti d's , al zijn het wel allemaal SSRI's . Ik vind trouwens dat huisartsen uberhaupt het recht niet mogen hebben om anti d of andere psycho medicatie voor te schrijven, vaak hebben ze er heel erg weinig verstand van.. Ik heb het destijds ook voorgeschreven gekregen van mijn huisarts.. Over het algemeen moet je ook niet met psychische klachten naar je huisarts gaan, ze snappen er niks van.. althans dat is mijn ervaring..
  woensdag 21 augustus 2013 @ 12:38:45 #77
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_130309206
Worden benzo's nog vaak als psychofarmaca voorgeschreven? Want vroeger werd dit spul als snoepjes over de toonbank gesmeten, maar sinds de uitvinding van AD's is de populariteit onder psychs enorm gedaald.
Btw, AD's zijn toch nog grotere troep?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 12:46:27 #78
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_130309435
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:05 schreef Thice het volgende:
Wie heeft er ervaring met seroxat/paroxetine ? ik heb het jaren geslikt , ben er al meer dan een half jaar vanaf maar het blijft een hel.. Was ik er maar nooit aan begonnen.. Afkick duurt wel erg lang moet ik zeggen.. Heb nog steeds spanningen in mn hoofd, slechte concentratie, stemmingswisselingen.. Ik ben door heel dit gezeik al tijd werkloos...
Ik kreeg er ook spierspanningshizzle van ja, maar dat heb ik bij alle ad's (alleen ssri's want geen andere gehad).
Hoe lang heb je over afbouw gedaan. Als het te snel gaat kan je langer klachten houden volgens mij.
Ik ben van paroxetine overgestapt naar venlafaxine (nog ergere bijwerkingen) en toen naar citalopram. Dus van paroxetine zelf geen afbouwshit gehad. Van citalopram wel. Ook met heel langzaam afbouwen maar t was wel te doen. Heb 4 maanden afgebouwd van 30 naar 0 mg
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_130309897
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:38 schreef kristalhelder het volgende:
Worden benzo's nog vaak als psychofarmaca voorgeschreven? Want vroeger werd dit spul als snoepjes over de toonbank gesmeten, maar sinds de uitvinding van AD's is de populariteit onder psychs enorm gedaald.
Btw, AD's zijn toch nog grotere troep?
Ik heb het idee dat benzo's nog steeds te snel worden voorgeschreven. Bij de GGZ tenminste, is mijn ervaring, ik weet niet of het voor huisartsen ook geldt. Hetzelfde geldt voor AD's. Persoonlijk vind ik het geen troep, ik heb maar 1 bijwerking die ik niet als probleem ondervind. Totaal geen last van afvlakking of zo. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord. Het is voor iedereen anders. Zal ook te maken hebben met de dosis; een te hoge dosis zal eerder voor vervelende bijwerkingen zorgen. Maar soms is het wel gewoon echt nodig, en die mensen zullen zo blij zijn met de werking dat ze met de bijwerkingen kunnen leven. Het is een keuze. Zolang het middel niet erger is dan de kwaal, right? Denk wel dat het troep is voor mensen die het niet echt nodig hebben.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_130309957
Overigens is men wel beter bewust van de gevaren van benzo's tegenwoordig. Het wordt in de meeste gevallen alleen voorgeschreven voor de korte termijn, waar het voor bedoeld is, en in de gaten gehouden. Ze zijn er minder makkelijk mee dan vroeger.
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:43:12 #81
409903 kristalhelder
geen troebel zicht
pi_130311032
Maar benzo's zijn verdovend en zwaar verslavend.
AD's daarentegen zijn nog grotere troep omdat veel bijwerkingen, ziek zijn, gewichtstoename, emoties verliezen
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:27:31 #82
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_130360435
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 12:46 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ik kreeg er ook spierspanningshizzle van ja, maar dat heb ik bij alle ad's (alleen ssri's want geen andere gehad).
Hoe lang heb je over afbouw gedaan. Als het te snel gaat kan je langer klachten houden volgens mij.
Ik ben van paroxetine overgestapt naar venlafaxine (nog ergere bijwerkingen) en toen naar citalopram. Dus van paroxetine zelf geen afbouwshit gehad. Van citalopram wel. Ook met heel langzaam afbouwen maar t was wel te doen. Heb 4 maanden afgebouwd van 30 naar 0 mg
Ik zat al heel lang op 10mg paroxetine, en uiteindelijk ben ik daar in 1 x mee gestopt... Maar ik zit nu weer aan de lexapro, 10 mg per dag, maar 10mg lexapro is anders dan 10 mg paroxetine, lexapro is sterker..
  donderdag 22 augustus 2013 @ 20:33:16 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_130360644
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:43 schreef kristalhelder het volgende:
Maar benzo's zijn verdovend en zwaar verslavend.
AD's daarentegen zijn nog grotere troep omdat veel bijwerkingen, ziek zijn, gewichtstoename, emoties verliezen
Het ligt er maar aan wat je als troep ziet :)
Bij mij werkte benzo's extreem goed. Zo goed dat ik ze na een aantal uur echt voelde uitwerken, met als gevolg dat ik er op dat moment nog wel één zou willen nemen. De verslavende werking snap ik dan ook bijzonder goed. Na een benzo ben ik ook een aantal dagen flink van het padje af (moe).
Dit terwijl AD's mij juist heel goed hebben geholpen, en een veel permanenter resultaat hebben gegeven. En ja, het afbouwen was een crime, maar zonder die medicijnen was ik er denk ik niet zo gemakkelijk bovenop gekomen.
KuikenGuppy
pi_130364137
quote:
0s.gif Op donderdag 22 augustus 2013 20:27 schreef Thice het volgende:

[..]

Ik zat al heel lang op 10mg paroxetine, en uiteindelijk ben ik daar in 1 x mee gestopt... Maar ik zit nu weer aan de lexapro, 10 mg per dag, maar 10mg lexapro is anders dan 10 mg paroxetine, lexapro is sterker..
Van 10 naar 0 is een erg grote stap. De psychiater wilde dat bij mij ook doen, met citalopram dus, werkt qua dosering net als paroxetine), maar ik heb geweigerd dat te doen, dus ben eerst naar 5 en toen naar 0 gegaan. Die laatste 2 stappen duurden het langst. Denk bij elkaar 2 mnd. En dan dus nog 2 mnd van 30 naar 10 in 4 stappen.

Klopt, lexapro telt dubbel. Als je ooit wilt stoppen: eerst naar 7,5, dan 5, dan 2,5 en dan 0. Of nog kleiner als dat pillenbreektechnisch kan. Ik had eerst ook lexapro, ben toen eem keer geminderd van 10 naar 5. Geen aanrader. Eerst werd ik half manisch en toen stortte ik in. Ben meteen weer (in het weekend, zonder overleg :@ ) terug gegaan naar 10 mg.

Echt te erg, ik weet teveel van teveel soorten ad...heb ze echt te lang geslikt :o
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_131275788
***

[ Bericht 100% gewijzigd door buffelkneer op 18-09-2013 18:58:47 ]
  dinsdag 17 september 2013 @ 13:41:19 #86
262 Re
Kiss & Swallow
pi_131276912
APs worden gebruikt als augmentatie (versterking) van ADs, aangezien ADs bij jou niet goed schijnen aan te slaan. Al zie ik dat je nog maar uit 2 groepen ADs hebt gehad (SSRIw en SNRIs) en er zijn er tegenwoordig wel wat meer (of oudere zoals tricyclische)... Ook zijn er APs die minder gewichtstoename als bijwerking hebben. Lijkt me dat je dit met een psychiater moet bespreken en idd niet met een huisarts, die horen vaak klepels enzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 23 september 2013 @ 12:42:47 #87
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_131475022
Vraagje. Ik gebruik olanzapine (zyprexa) inmiddels bijna 2 jaar.
Bij het opstarten en verhogen had ik erg last dat mijn linkernovenarm op slot ging (spierstijfheid).
Is een bekende bijwerking (1 op10 tot 1 op 100) ( http://www.mylan.nl/uploa(...)12c13/3595300000.pdf )

Nu ben ik voor de tweede keer in korte tijd "door mijn rug gegaan", oftewel, onderrug zit knoepertvast.
Kan dit alsnog een bijwerking zijn of heb ik twee keer achter elkaar domme pech?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_131478466
Geen idee Davinia... misschien heeft je huisarts of je behandelaar een idee daarvan?
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_131502810
Ik ga hier nu niet alles nalezen, maar ik slik Orap, Lexapro en Alprazolam en zonodig Levomepromazine. De orap slik ik ondertussen sinds 2001, ik heb gemerkt dat mijn geheugen heel veel slechter is geworden, veel ben aangekomen en dat het niet het gewenste effect heeft. Ik ga niet aan de Leponex, dat middel geeft me de kriebels, plus dat ik een naaldfobie heb. Bloed prikken ga ik niet zo regelmatig doen als dan nodig zou zijn. Nu zit ik dus in de zoveelste dip, en die volgen steeds sneller op, en nu wil de psych de Orap afbouwen, terwijl ik zo paranoia en achterdochtig ben als de pest. Ik heb een poosje 12 mg Orap geslikt (nu al jaren 8), maar dat bracht niet het resultaat dat we voor ogen hadden. Nu wil die afbouwen, aangezien meer geen effect heeft, minder misschien ook wel niet. Maar dan ben ik dus bang in een enorme dip te raken. Ik ben niet suïcidaal maar wel moe van het leven. Ik weet het effe niet en ook niet of dit het goede topic voor is. Maar ik vroeg me af of er mensen van hier ervaring hebben met Orap afbouwen, en of ze een antipsychoticum kennen dat niet zo vervlakt, dikker maakt en andere veel voorkomende bijwerkingen heeft!?
  dinsdag 1 oktober 2013 @ 16:09:55 #90
47102 Elvi
miemkwien
pi_131744413
Oh ik had dit topic niet gezien! Stel ik mn vraag ook gewoon even hier ;)

Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts om informatie te krijgen over antidepressiva (op aanraden van de psychologe). Ik ben nu bezig om een vragenlijstje te maken.
Weten jullie nog iets waar ik zeker naar moet vragen? Waar ik op moet letten?
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 09:02:02 #91
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_132317815
quote:
5s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 16:09 schreef Elvi het volgende:
Oh ik had dit topic niet gezien! Stel ik mn vraag ook gewoon even hier ;)

Ik heb vrijdag een afspraak bij de huisarts om informatie te krijgen over antidepressiva (op aanraden van de psychologe). Ik ben nu bezig om een vragenlijstje te maken.
Weten jullie nog iets waar ik zeker naar moet vragen? Waar ik op moet letten?
Misschien een beetje een late reactie, maar toch:

• wat zijn de effecten op langere termijn

• wat zijn de bijwerkingen

• kan je het ook met andere geneesmiddelen gebruiken
  dinsdag 24 december 2013 @ 16:53:32 #92
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_134655731
Heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van Topamax in verband met slaapproblemen?

Ik heb het naast een boel andere medicatie ruim een jaar geslikt, maar omdat de slaapduur niet beter werd, afgebouwd en gestopt. Leek een goed idee omdat het dus geen invloed had op slaapduur maar nu ik het niet meer slik droom ik weer veel heftiger. Ik vraag me af of dat door het stoppen kan komen.

[ Bericht 64% gewijzigd door Luchtbel op 24-12-2013 21:08:29 ]
pi_134664416
Nee geen ervaring mee LB, hoe is het met jou?

Ik slik inmiddels bijna een jaar de parnate. En dit is het eerste middel dat echt werkt. Mijn stemming is behoorlijk stabiel :). Het is de bedoeling om het ook komend jaar nog te blijven gebruiken en dan kijken we verder...
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_134665104
Iemand ervaring met fluoxetine/prozac afbouwen?
Ik was ivm mijn zwangerschap accuut gestopt, maar dat was niet zo'n goed idee... :+ psych ook niet zo blij mee... Dus nu moet ik nadenken of ik het wil afbouwen of niet, maar ik wil weten wat mij te wachten staat qua bijwerkingen...
S. 2014
J. 2016
  dinsdag 24 december 2013 @ 21:36:31 #95
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_134668085
Ik heb paroxetine gebruikt en bij mij leken de bijwerkingen van het afbouwen op de bijwerkingen van het opbouwen.
KuikenGuppy
pi_134668208
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2013 21:36 schreef Burdie het volgende:
Ik heb paroxetine gebruikt en bij mij leken de bijwerkingen van het afbouwen op de bijwerkingen van het opbouwen.
Ik heb ook paroxetine gehad vond afbouwen een hel,.maar daar was ik al vanaf ivm kinderwens, toen sertraline ( :r) en nu fluoxetine, dat is veilig/goed gekeurd voor de zwangerschap maar ik wil t proberen voor ukkie om er helemaal af te komen
S. 2014
J. 2016
pi_134671115
Het afbouwen van de prozac viel hier enorm mee, ik heb er weinig tot geen last van gehad.
Goed dat je wilt proberen af te bouwen, maar doe het rustig aan en hou jezelf in de gaten :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  dinsdag 24 december 2013 @ 23:06:57 #98
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134671404
Ik heb vooral afbouwervaring met citalopram. Dat waren niet de 4 leukste maanden uit mijn leven zeg maar. Maar echt een ramp was t ook niet en heb me op zich maar 1 dag echt ziek hoeven melden en ik geloof nog een keer een dag vrij genomen en een keer met nul uur slaap gaan werken (leuke bijwerking, gewoon hele nacht klaarwakker).
Maar het is de moeite wel waard. Zonder zooi is toch wel fijn, al ben ik minder vrolijk dan met.
En vooral: kleine stappen en langzaam. Ik brak op t laatst gewoon pillen in 2 stukken die eigenlijk niet echt breekbaar waren. En sommige ad's zijn er ook in druppelvorm.
Bij ggz willen ze soms dat je elke 2 weken verlaagt en daar heb ik echt een stokje voor gestoken. Ik voel zelf prima aan wanneer ik weer kan verlagen en klaar ben voor weer een paar dagen hel ;)
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_134826350
Bezig met heel langzaam afbouwen van de Paroxetine. Ben nu in 2,5 maanden van 40 naar 30mg gegaan :) Liever lekker traag dan de hel...
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  zondag 29 december 2013 @ 20:04:20 #100
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_134841784
Netjes. Gewoon rustig aan doen!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_136009279
Heeft iemand van jullie ervaringen met Lamictal/Lamotrigine voor Bipolaire of depressie klachten? Zelf ben ik er sinds afgelopen vrijdag mee begonnen in een lage dosis van 25MG dus vooralsnog kan ik er niet zoveel over zeggen.
  maandag 27 januari 2014 @ 15:43:02 #102
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136009323
jup. Ik zit nu stabiel op 200 mg. Wat wil je weten?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136009361
Wat goed! Hoe is het bij jouw opgebouwd en hoe lang duurde het voor je stabiel was. Ervaar je bijwerkingen?
  maandag 27 januari 2014 @ 15:46:03 #104
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136009438
Je hebt mazzel dat ik net op Fok keek :D

Ik heb per twee weken de dosis verdubbeld. Dus 2 maanden bezig geweest, geloof ik.
Ik heb bij het opbouwen wel last gehad van oogtrillingen. Bloedirritant. Verder ook duizelig en moe (maar ik heb sowieso lage bloeddruk, dus dat duizelige is mij niet geheel vreemd)
Ben nu al bijna 2 jaar stabiel en heb helemaal nergens last meer van.
Ik heb van het merk Sandoz (geloof ik) en die maken de pillen echt mierzoet. Best ranzig, maar ach, het werkt.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136010330
Zeker mazzel!

De bijwerkingen die je noemt zijn allemaal klachten die ik zonder de medicatie al had. Ik heb het idee dat ik er slecht door slaap, maar ik ga er vanuit dat het met wennen aan het middel te maken heeft. Heeft het bij jouw invloed op slapen gehad?

Bij mij zijn ze ook zoet, maar stoor me er niet aan. Ik laat ze eerst oplossen in een klein beetje water trouwens.
  maandag 27 januari 2014 @ 16:22:01 #106
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136010819
Ik heb het idee dat ik er juist beter door slaap, eigenlijk.
Maar ik gebruik ook olanzapine, en dat heeft ook als bijwerkiing dat je er slaperig van kan worden, dus ik kan je niet vertellen welke van de twee nu die bijwerking heeft.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136014743
Olanzapine heb ik ook wel eens gehad in het verleden en daar sliep ik als een blok op, dus zou goed kunnen dat het in jouw geval daarvan is. In ieder geval bedankt voor je reacties!
  dinsdag 28 januari 2014 @ 17:03:13 #108
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_136057940
:)

graag gedaan. :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_136272299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 14:23 schreef Spellmeista het volgende:
Hallo, ik gebruik tegen psychoses al sinds '99 Haloperidol. De begindosering lag op 6mg en daarbij had ik toen ook Akineton (tegen eventuele trillingen van de handen en stijve spieren -bewegingsstoornissen).

In de loop van de tijd en na de opname ben ik gaan minderen naar 3mg per dag. 's Ochtends ongeveer rond 8 uur nam ik de 1ste in, dan rond de middag (12 uur) en nog eentje 's avonds. Met Akineton ben ik kort na de opname gestopt omdat dit voor mij geen toegevoegde waarde bleek te hebben. Ik trilde immers niet meer als ik de medicijnen niet in nam en de Haldol zat al goed in mijn bloed (werd goed geaccepteerd).

Zoals misschien andere gebruikers van medicijnen hier was de acceptatie dat ik de rest van mijn leven waarschijnlijk medicijnen zou moeten slikken moeilijk te verkroppen en heb het daarom op sommige moment afgebouwd. De "micro" psychoses kwamen echter in rap tempo terug en nu is het zo dat, 13 jaar later ik dit middel nog steeds gebruik (3mg per dag).

Ik vind (persoonlijk) dat het middel niet veel nadelen heeft. Het is een redelijk oud middel en er zullen vast wel nieuwe op de markt zijn, maar om heel eerlijk te zijn heb ik hier geen behoefte in. Ik ben nogal angstig dat wanneer ik iets anders ga slikken alles weer terugkomt. Ik ben nu 34 jaar en ik vind de Haldol 1 groot nadeel hebben wat misschien "normaal" is en dat is dat het mijn gevoel heel erg dempt.

Op een gegeven moment ben heb ik een plaatselijke verdoving in mijn been gehad vanwege een operatie en ik was benieuwd wat het verschil nog zou kunnen zijn tussen "verdoofd" zijn en verdoofd zijn..zo erg was mijn gevoel "numb" geworden.

Nouja, verder hoe je het ook went of keert. Prima middel vind ik wat gewoon zijn ding doet. Ik heb, naar mijn mening een niet te hoge dosering en van de andere bijwerkingen heb ik niet/nauwelijks last.

Dus jah, toen een hel om te nemen. Nu mijn "redding" in zekere zin.

Haldol remt een bepaalde toevoer van dopamine in de hersenen. Daarvoor moet je uitkijken met alcohol(vooral wanneer je wat impulsieve neigingen hebt). Wat ik merk is dat soms, wanneer mijn stemming het toelaat, de werking van alcohol sterker is dan die van de medicijnen en waardoor ik nog wel een "gek" kan overkomen. Vooral impulsiviteit en teveel energie doorbreken de medicijnen.

Als je vragen hebt hierover dan hoor ik het wel. Ik zou het "leuk" vinden om er een paar te beantwoorden en ik hoop dat, wanneer je dit leest, er iets aan hebt. Zoniet, dan niet ;)
Ik heb haldol een jaar geslikt 2 mg (afgewisseld met tig anderen) maar bij 3 mg kreeg ik nare bijwerkingen. Spierpijn, stijve nek en erg veel hoofdpijn. Akineton hielp wel, maar ik besefte hoe vervelend apathisch ik van haldol werd.
Seroquel en haldol waren wel het best van alles wat ik geprobeerd heb, haldol maakt je zo stijf. Ik snap dat je moeite hebt met stoppen, ik ben er doorheen gegaan, en ik slik nu niets meer. Wat een opluchting. Succes!!!!
  woensdag 5 februari 2014 @ 11:08:59 #110
176875 Spellmeista
||planetary Spells||
pi_136356369
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 00:59 schreef TheHolyTiamat het volgende:

[..]

Ik heb haldol een jaar geslikt 2 mg (afgewisseld met tig anderen) maar bij 3 mg kreeg ik nare bijwerkingen. Spierpijn, stijve nek en erg veel hoofdpijn. Akineton hielp wel, maar ik besefte hoe vervelend apathisch ik van haldol werd.
Seroquel en haldol waren wel het best van alles wat ik geprobeerd heb, haldol maakt je zo stijf. Ik snap dat je moeite hebt met stoppen, ik ben er doorheen gegaan, en ik slik nu niets meer. Wat een opluchting. Succes!!!!
Nou, lijkt mij heel prettig dat je zover bent gekomen dat je van de haldol af bent. Voor mij zit dat er (denk ik) niet in aangezien de psychoses in rap tempo terug komen. Rap tempo is misschien een beetje overdreven, maar hoe langer ik dan geen medicijnen slik des te achterdochtiger wordt ik. Ik wordt dan ook sneller angstig en ik moet zeggen dat ik mij daar helemaal niet fijn bij voel.

In het verleden dacht ik dat ik wel zou kunnen stoppen. Wat ik vooral spannend vond was het gevoel dat daarna kwam. Het was vooral spannend om in een soort "fairytale" te zitten en vaak voelde ik mij (onrealistisch) sterk. Bij mij worden namelijk mijn gevoelens heel erg versterkt als ik ermee stop.

Ik heb echt helemaal geen behoefte meer om te stoppen. Ik denk ook dat dat komt omdat ik nu wat ouder ben en wat minder opstandig als vroeger.
  donderdag 6 maart 2014 @ 07:58:48 #111
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137438252
Yooo!
Daar ben ik weer. Terug aan de ad's
Dag 1: bijwerkingen ftw *O*
Straks met vaag strak hoofd op mijn werk zitten. Hoop dat het niet te erg opvalt want ik wil het pas vertellen als alles weer ok is.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137438410
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 07:58 schreef Murmeli het volgende:
Yooo!
Daar ben ik weer. Terug aan de ad's
Dag 1: bijwerkingen ftw *O*
Straks met vaag strak hoofd op mijn werk zitten. Hoop dat het niet te erg opvalt want ik wil het pas vertellen als alles weer ok is.
Jammer dat het toch weer nodig is. Welke heb je? Sterkte ermee! :*
  donderdag 6 maart 2014 @ 09:10:44 #113
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137439051
Weer citalopram gewoon
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137441342
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 09:10 schreef Murmeli het volgende:
Weer citalopram gewoon
Werkt die wel gewoon vaker dan? Want toen ik voor de tweede keer Sertraline kreeg werkte het bij mij niet meer. En dat kwam vaker voor zei de psychiater. Toen ben ik overgestapt op citalopram en dat werkte toen wel. Nu al weer paar maanden ad-vrij gelukkig :)
  donderdag 6 maart 2014 @ 12:31:55 #115
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137443646
Heb hem nu voor de 3e keer dus neem aan dat het goed gaat :)
Anders moet ik inderdaad andere.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
  donderdag 6 maart 2014 @ 13:15:18 #116
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137444805
*zingt* Ik ben een beetje misselijk, gewoon een beetje misselijk, dat gebeurt ons allemaaaaaal....
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137452625
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 13:15 schreef Murmeli het volgende:
*zingt* Ik ben een beetje misselijk, gewoon een beetje misselijk, dat gebeurt ons allemaaaaaal....
burp.... ;)
steady op 25mg nog hier :)
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  donderdag 6 maart 2014 @ 18:23:39 #118
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137454594
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 17:16 schreef zomertje het volgende:

[..]

burp.... ;)
steady op 25mg nog hier :)
Ja echt he :r
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137467790
quote:
1s.gif Op donderdag 6 maart 2014 18:23 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ja echt he :r
Ik ken het uit mn opbouw en afbouw.... burp :r
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  vrijdag 7 maart 2014 @ 08:10:56 #120
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137473920
quote:
0s.gif Op donderdag 6 maart 2014 22:50 schreef zomertje het volgende:

[..]

Ik ken het uit mn opbouw en afbouw.... burp :r
Jah.
Vandaag lijkt wat beter
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137715703
Hoe gaat het nu met je Murmeli, veel last van bijwerkingen?
Hoelang ben je zonder AD's geweest?
pi_137716089
Ik zou zo graag willen stoppen met het slikken van mijn AD. Helaas lukt het niet en wordt het ook absoluut niet aangeraden bij mij.
Ik heb in december een poging gedaan tot stoppen. Toen heb ik voor het eerst weer écht kunnen lachen. Het voelde als een soort kinderlijke blijdschap waarbij ik letterlijk over de grond rolde van het lachen. Ik mis dat zo ontzettend erg. :'(
Herkenbaar?
pi_137736172
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 23:03 schreef appelsap het volgende:
Ik zou zo graag willen stoppen met het slikken van mijn AD. Helaas lukt het niet en wordt het ook absoluut niet aangeraden bij mij.
Ik heb in december een poging gedaan tot stoppen. Toen heb ik voor het eerst weer écht kunnen lachen. Het voelde als een soort kinderlijke blijdschap waarbij ik letterlijk over de grond rolde van het lachen. Ik mis dat zo ontzettend erg. :'(
Herkenbaar?
nee, ik kan met ook prima lol trappen en lachen.

Al eens geprobeerd heel langzaam af te bouwen? 10% minderen per 6 weken?
En misschien afbouwen tot de helft?
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  vrijdag 14 maart 2014 @ 19:04:44 #124
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_137740296
quote:
0s.gif Op donderdag 13 maart 2014 22:57 schreef appelsap het volgende:
Hoe gaat het nu met je Murmeli, veel last van bijwerkingen?
Hoelang ben je zonder AD's geweest?
Haaj :)
Ja best wel. Die rusteloze benen
-O-
Heb vanmorgen mijn benen wat omhoog gelegd en dat leek te helpen. Alleen lig ik dan raar (en pijnlijk) aangezien ik op mijn zij lig (op mijn rug doet pijn).
Verder ben ik al dagen niet fit maar dat ligt niet aan de AD

lief dat je het vroeg O+

Ik ken het gevoel van willen stoppen wel. Maar ik ben ervan genezen voor nu hihi.

Ben trouwens een maand of 8 zonder geweest
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_137764105
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 maart 2014 16:48 schreef zomertje het volgende:

[..]

nee, ik kan met ook prima lol trappen en lachen.

Al eens geprobeerd heel langzaam af te bouwen? 10% minderen per 6 weken?
En misschien afbouwen tot de helft?
Ik heb capsules en kan alleen afbouwen in stappen van 30mg. De bijverschijnselen van het afbouwen kan ik wel aan, maar de klachten die terugkomen niet.
Kwestie van accepteren dus denk ik, maar ik heb het er op dit moment wel moeilijk mee.
pi_137765302
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 maart 2014 13:26 schreef appelsap het volgende:

[..]

Ik heb capsules en kan alleen afbouwen in stappen van 30mg. De bijverschijnselen van het afbouwen kan ik wel aan, maar de klachten die terugkomen niet.
Kwestie van accepteren dus denk ik, maar ik heb het er op dit moment wel moeilijk mee.
Het accepteren van de klachten kan best moeilijk zijn ja. Ik ken dat heel goed, heeft lang geduurd hier.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_139792096
Wie heeft er ervaringen met TOPIRAMAAT / TOPOMAX voor PTSS / slaapstoornis klachten?

Google biedt geen uitkomst, alleen voor epilepsie/migraine, waar het medicijn eigenlijk voor bedoeld is.
pi_139951846
Ik slik sinds ongeveer 5 maanden Citalopram 20mg vanwege een dysthyme stoornis. Ik voel me een stuk beter en eigenlijk nergens last meer van. Ik merk alleen dat ik niet meer kan huilen.. Hebben meer mensen dat?
pi_139954626
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:36 schreef Poesopstokje het volgende:
Wie heeft er ervaringen met TOPIRAMAAT / TOPOMAX voor PTSS / slaapstoornis klachten?

Google biedt geen uitkomst, alleen voor epilepsie/migraine, waar het medicijn eigenlijk voor bedoeld is.
Google even op ptsd en topiramate, dan kom je wel een hoop tegen! Er staan bij de zoekresultaten onderzoeken waarbij topomax effectief gebleken is.
Ik ken een aantal mensen die het gebruiken voor nachtmerries en herbelevingen en die zijn er positief over. Vooral nachtmerries worden er minder van bij de mensen die ik ken.
pi_139958107
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 18:55 schreef appelsap het volgende:

[..]

Google even op ptsd en topiramate, dan kom je wel een hoop tegen! Er staan bij de zoekresultaten onderzoeken waarbij topomax effectief gebleken is.
Ik ken een aantal mensen die het gebruiken voor nachtmerries en herbelevingen en die zijn er positief over. Vooral nachtmerries worden er minder van bij de mensen die ik ken.
PTSS + Topiramaat geeft weinig resultaat, engelse variant kwam nog niet in me op, dank daar voor ;)
En voor de ervaringen van kennissen, geeft weer hoop :)
pi_139958115
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:20 schreef Ace1 het volgende:
Ik slik sinds ongeveer 5 maanden Citalopram 20mg vanwege een dysthyme stoornis. Ik voel me een stuk beter en eigenlijk nergens last meer van. Ik merk alleen dat ik niet meer kan huilen.. Hebben meer mensen dat?
Ik slik hetzelfde voor dezelfde ziekte en ik kan nog prima huilen. :) Wel kan ik veel meer hebben voordat ik ga huilen.

Ik kan sowieso meer hebben trouwens, voorheen keek ik bijvoorbeeld nooit naar enge films of scènes, nu kijk ik ze graag juist.
  dinsdag 20 mei 2014 @ 00:02:58 #132
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_140154802
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 mei 2014 21:36 schreef Poesopstokje het volgende:
Wie heeft er ervaringen met TOPIRAMAAT / TOPOMAX voor PTSS / slaapstoornis klachten?

Google biedt geen uitkomst, alleen voor epilepsie/migraine, waar het medicijn eigenlijk voor bedoeld is.
Ik heb opgebouwd, lange tijd geslikt, afgebouwd en weer opgebouwd. Dus ik heb wel ervaring zeg maar :') Wat wil je weten?
  dinsdag 20 mei 2014 @ 07:57:12 #133
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_140158258
quote:
0s.gif Op woensdag 14 mei 2014 17:20 schreef Ace1 het volgende:
Ik slik sinds ongeveer 5 maanden Citalopram 20mg vanwege een dysthyme stoornis. Ik voel me een stuk beter en eigenlijk nergens last meer van. Ik merk alleen dat ik niet meer kan huilen.. Hebben meer mensen dat?
Das niet leuk.
Ik heb daar geen last van. Slik hetzelfde.
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_140161335
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 00:02 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik heb opgebouwd, lange tijd geslikt, afgebouwd en weer opgebouwd. Dus ik heb wel ervaring zeg maar :') Wat wil je weten?
Nou, ten eerste waarom je hebt afgebouwd en weer hebt opgebouwd :P

Ik wil graag weten wat voor jou de positieve effecten zijn geweest, wbt de nachtmerries/herbelevingen/angststoornissen etc.

Gestart met 's avonds 1x 25mg. Sinds vorige week 's ochtends 1x 25mg en 's avonds 1x 25mg.
Ik begin vandaag met 's ochtends 1x 25mg en 's avonds 1x 50mg. Volgende week 1x 50mg en 1x 50mg 's avonds. Daarna waarschijnlijk 's avonds 75mg. Maar dat is nog even aankijken.

Op hoeveel mg zat jij uiteindelijk stabiel?
  woensdag 21 mei 2014 @ 15:37:38 #135
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_140206567
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 mei 2014 10:44 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Nou, ten eerste waarom je hebt afgebouwd en weer hebt opgebouwd :P

Ik wil graag weten wat voor jou de positieve effecten zijn geweest, wbt de nachtmerries/herbelevingen/angststoornissen etc.

Gestart met 's avonds 1x 25mg. Sinds vorige week 's ochtends 1x 25mg en 's avonds 1x 25mg.
Ik begin vandaag met 's ochtends 1x 25mg en 's avonds 1x 50mg. Volgende week 1x 50mg en 1x 50mg 's avonds. Daarna waarschijnlijk 's avonds 75mg. Maar dat is nog even aankijken.

Op hoeveel mg zat jij uiteindelijk stabiel?
Stabiel heb ik eigenlijk niet gezeten denk ik.
Ik ben een tijdje gestopt met slikken omdat het aantal uren dat ik sliep terwijl ik het slikte laag bleef.
Slikte toen 400 mg, verdeeld over de dag. Maar ik slik ook nog andere medicijnen (kalmerings, antidepressiva en antipsychotica) en omdat het weinig invloed leek te hebben en zo veel medicijnen slikken natuurlijk niet heel goed is, ben ik toen gaan afbouwen. Al snel bleek dat ik met toch beter sliep. Ik slaap niet veel maar wel dieper en dat scheelt echt. Ik slik nu 300 mg, voor de nacht. Ben denk ik in totaal 6 weken gestopt geweest.
Het heeft bij mij wel echt alleen invloed op het slapen, op herbelevingen en nachtmerries niet.

Ik hoor ook net als Appelsap wel verhalen van mensen met positievere ervaringen. Dus succes, ik hoop voor je dat het helpt.

Excuses voor de kromme zinnen
pi_140206645
quote:
0s.gif Op woensdag 21 mei 2014 15:37 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Stabiel heb ik eigenlijk niet gezeten denk ik.
Ik ben een tijdje gestopt met slikken omdat het aantal uren dat ik sliep terwijl ik het slikte laag bleef.
Slikte toen 400 mg, verdeeld over de dag. Maar ik slik ook nog andere medicijnen (kalmerings, antidepressiva en antipsychotica) en omdat het weinig invloed leek te hebben en zo veel medicijnen slikken natuurlijk niet heel goed is, ben ik toen gaan afbouwen. Al snel bleek dat ik met toch beter sliep. Ik slaap niet veel maar wel dieper en dat scheelt echt. Ik slik nu 300 mg, voor de nacht.
Het heeft bij mij wel echt alleen invloed op het slapen, op herbelevingen en nachtmerries niet.

Ik hoor ook net als Appelsap wel verhalen van mensen met positievere ervaringen. Dus succes, ik hoop voor je dat het helpt.

Excuses voor de kromme zinnen
Bedankt voor het delen :)

Succes met het vinden van goede combinaties :) En natuurlijk met je problemen, ik hoop dat je er uit kunt komen.
  zaterdag 24 mei 2014 @ 11:31:37 #137
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_140307910
Dank je wel. Jij ook succes. Het is natuurlijk ook altijd gewoon zoeken. Merk je al wat?
pi_140308199
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 11:31 schreef Luchtbel het volgende:
Dank je wel. Jij ook succes. Het is natuurlijk ook altijd gewoon zoeken. Merk je al wat?
De negatieve bijwerkingen zijn nu zo goed als weg, af en toe nog tintelingen in m'n vingers en gezicht.
Verder flink verminderde eetlust.

Positief; ik word uitgeruster wakker met minder slaap per nacht. 's Avonds blijf ik ook langer wakker omdat ik nog geen 'slaap' heb. :) Overdag ben ik ook niet echt moe meer, waardoor ik 's middags ook niet zo gauw meer op bed kruip.

Verder niet echt. Dat zal later wel komen, als ik met de therapie begin. De combinatie zal toch het beste effect hebben :)
pi_140309793
Wel fijn poes, dat je uitgeruster wakker wordt! Het kan wel heel veel schelen, uitgeruster wakker worden, ik hoop dat dat icm de therapie echt effect gaat hebben! :*
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_140309937
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 12:41 schreef Nijna het volgende:
Wel fijn poes, dat je uitgeruster wakker wordt! Het kan wel heel veel schelen, uitgeruster wakker worden, ik hoop dat dat icm de therapie echt effect gaat hebben! :*
Dankje :*

Ik hoop oprecht dat dit hét wondermiddel is icm therapie :Y Ik heb het echt nodig.. ;(
We zullen zien hoe het de komende maanden gaat, tot nu toe blijf ik hoop houden.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:05:09 #141
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_140471448
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 mei 2014 11:42 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

De negatieve bijwerkingen zijn nu zo goed als weg, af en toe nog tintelingen in m'n vingers en gezicht.
Verder flink verminderde eetlust.

Positief; ik word uitgeruster wakker met minder slaap per nacht. 's Avonds blijf ik ook langer wakker omdat ik nog geen 'slaap' heb. :) Overdag ben ik ook niet echt moe meer, waardoor ik 's middags ook niet zo gauw meer op bed kruip.

Verder niet echt. Dat zal later wel komen, als ik met de therapie begin. De combinatie zal toch het beste effect hebben :)
Ja het blijft natuurlijk altijd een combinatie. Maar fijn dat het al iets werkt, ik heb van meerdere mensen begrepen dat dit één van de eerste dingen was dat het medicijn heeft gedaan. Bij mij gaat er ook weer naar gekeken worden. Overigens heb ik als bijwerking een spastisch been, een soort van krampachtig iets, elke dag tussen 12 en 14 uur. Heel mal.
pi_140983410
Hoi!

Ik heb even een vraag en ik hoop dat er iemand is met ervaring die me kan helpen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vraag gaat over de combinatie van AD en schildklierrmedicijnen(ik slik medicijnen omdat mijn schildklier te langzaam werkt) en vooral over de invloed van de AD op de schildklier. Ik merk dat ik snel ben afgevallen (wat ik in eerste instantie weet aan het gebrek aan eetlust), inmiddels is mijn eetlust weer normaal, maar blijf ik afvallen. Zelfs nu ik veel meer ben gaan eten dan normaal en "magere" producten aan het vervangen ben voor "volle" producten merk ik niet dat ik aankom (blijft nu gelukkig beetje stabiel). Nu vind ik het prima hoe ik nu ben of was. Maar ik vraag me af of misschien de AD invloed kunnen hebben op schildklierfunctie? Of dat mensen daar ervaring mee hebben? Het zou misschien kunnen dat de AD mij schildklier harder laten werken waardoor ik nu een overkill aan medicijnen slik en hij nu te snel werkt. Ik herken wel wat dingen van toen mijn moeder last had van een te snelle schildklier(gehaast gevoel, geen rust kunnen vinden) maar dat zijn dan ook weer bijwerkingen die ik van de AD kan krijgen :+ Dus ik weet het niet zo goed. Iemand ervaring of een idee / mening hierover?
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_140983805
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 10:45 schreef Californium het volgende:
Hoi!

Ik heb even een vraag en ik hoop dat er iemand is met ervaring die me kan helpen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn vraag gaat over de combinatie van AD en schildklierrmedicijnen(ik slik medicijnen omdat mijn schildklier te langzaam werkt) en vooral over de invloed van de AD op de schildklier. Ik merk dat ik snel ben afgevallen (wat ik in eerste instantie weet aan het gebrek aan eetlust), inmiddels is mijn eetlust weer normaal, maar blijf ik afvallen. Zelfs nu ik veel meer ben gaan eten dan normaal en "magere" producten aan het vervangen ben voor "volle" producten merk ik niet dat ik aankom (blijft nu gelukkig beetje stabiel). Nu vind ik het prima hoe ik nu ben of was. Maar ik vraag me af of misschien de AD invloed kunnen hebben op schildklierfunctie? Of dat mensen daar ervaring mee hebben? Het zou misschien kunnen dat de AD mij schildklier harder laten werken waardoor ik nu een overkill aan medicijnen slik en hij nu te snel werkt. Ik herken wel wat dingen van toen mijn moeder last had van een te snelle schildklier(gehaast gevoel, geen rust kunnen vinden) maar dat zijn dan ook weer bijwerkingen die ik van de AD kan krijgen :+ Dus ik weet het niet zo goed. Iemand ervaring of een idee / mening hierover?
Het hoort niet bij de bijwerkingen voor zover bekend is.
Ik weet wel toen ik paroxetine gebruikte ik ook snel afviel. Ook omdat ik totaal niet stil kon zitten en me heel de dag hyperactief voelde. Op die manier moet je meer kcal tot je nemen dan normaal.
Mocht je twijfelen over je schildklierfunctie dan zou ik die opnieuw laten prikken bij de huisarts.
pi_140984202
Ik merk inderdaad dat op sommige dagen stilzitten onmogelijk is!

Ik heb volgende week een afspraak bij een arts dus ik zal het daar dan ook zeker over hebben, maar misschien dat iemand er ervaring mee heeft. Ik wil ook de arts overhalen om cholesterol en leverfunctie te laten meten (van die onzichtbare bijwerkingen he!)
Op donderdag 4 juni 2009 15:52 schreef Disorder het volgende:
Mannen van Nederland: Neuk niet met Californium.
pi_140991516
Soms twijfel ik wel eens aan de medicatie die ik slik. Gebruik paroxetine al een paar jaar. Ben inderdaad nooit meer zo depressief geweest. Maar heb nog wel paniek/angsten, herbelevingen, rare gedachten, nachtmerries enz. En van Paroxetine word ik dik, krijg er extra honger van en kom dan natuurlijk aan.

Iemand ervaring met andere medicatie tegen angst/paniek zonder dat je er honger van krijgt?
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_140991673
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 15:05 schreef zomertje het volgende:
Soms twijfel ik wel eens aan de medicatie die ik slik. Gebruik paroxetine al een paar jaar. Ben inderdaad nooit meer zo depressief geweest. Maar heb nog wel paniek/angsten, herbelevingen, rare gedachten, nachtmerries enz. En van Paroxetine word ik dik, krijg er extra honger van en kom dan natuurlijk aan.

Iemand ervaring met andere medicatie tegen angst/paniek zonder dat je er honger van krijgt?
Citalopram schijnt die bijwerking niet te hebben.
pi_141171070
Even een algemeen vraagje tussendoor, ik hoop antwoord te krijgen voor donderdag :@

Ik zit nu op 100mg Topiramaat per nacht voor de PTSS (overdag gestopt met slikken ivm bijwerkingen en veiligheid ivm klein kind in huis). Ik merk er helaas niet zo heel veel van..

Nu heb ik donderdag een gesprek met een psychiater bij mijn nieuwe behandeltraject over mijn medicatie, dus ook over de Topiramaat. Nu wil ik eigenlijk gaan vragen om een rustgevend middel voor overdag, zodat ik wat beter met stress en paniek om kan gaan. MAARRR het moet wel veilig blijven, ik moet wel in staat blijven om mijn kind te kunnen blijven opvoeden ;) Hij is anderhalf, en heeft dus nog veel zorg en aandacht nodig.

Ik ben nu nog veel moe, overprikkeld en rusteloos. Veel piekeren, achterdochtig, ik raak gauw in paniek, schiet snel in de stress.. Veel PTSS kenmerken, maar het heeft ook te maken met mijn autisme.

Is er iemand die toevallig een pilletje hiervoor weet? Wat geen ''gevaarlijke'' bijwerkingen heeft?
pi_141183909
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 20:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Even een algemeen vraagje tussendoor, ik hoop antwoord te krijgen voor donderdag :@

Ik zit nu op 100mg Topiramaat per nacht voor de PTSS (overdag gestopt met slikken ivm bijwerkingen en veiligheid ivm klein kind in huis). Ik merk er helaas niet zo heel veel van..

Nu heb ik donderdag een gesprek met een psychiater bij mijn nieuwe behandeltraject over mijn medicatie, dus ook over de Topiramaat. Nu wil ik eigenlijk gaan vragen om een rustgevend middel voor overdag, zodat ik wat beter met stress en paniek om kan gaan. MAARRR het moet wel veilig blijven, ik moet wel in staat blijven om mijn kind te kunnen blijven opvoeden ;) Hij is anderhalf, en heeft dus nog veel zorg en aandacht nodig.

Ik ben nu nog veel moe, overprikkeld en rusteloos. Veel piekeren, achterdochtig, ik raak gauw in paniek, schiet snel in de stress.. Veel PTSS kenmerken, maar het heeft ook te maken met mijn autisme.

Is er iemand die toevallig een pilletje hiervoor weet? Wat geen ''gevaarlijke'' bijwerkingen heeft?
Medicatie zoals seroquel en truxal (antipsychotica) wordt dan vaak voorgeschreven in lage dosering. Dit beïnvloedt het reactievermogen wel wat, maar voornamelijk in de eerste dagen. Na een aantal dagen nemen de bijwerkingen zoals sufheid en moe zijn wat af en valt er over het algemeen goed op te functioneren.
pi_141184055
quote:
1s.gif Op maandag 16 juni 2014 23:57 schreef appelsap het volgende:

[..]

Medicatie zoals seroquel en truxal (antipsychotica) wordt dan vaak voorgeschreven in lage dosering. Dit beïnvloedt het reactievermogen wel wat, maar voornamelijk in de eerste dagen. Na een aantal dagen nemen de bijwerkingen zoals sufheid en moe zijn wat af en valt er over het algemeen goed op te functioneren.
Seroquel gebruik ik 's nachts al :@ Mijn GGZ psychiater wil mij daar juist vanaf hebben.

Ik heb vanavond gesproken met een vriendin die een achtergrond in de medicijnen heeft. Zij had het over valeriaan, vrij ontschuldig middel. Gewoon te halen bij het Kruidvat. Zoiets misschien?
pi_141184537
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 00:00 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Seroquel gebruik ik 's nachts al :@ Mijn GGZ psychiater wil mij daar juist vanaf hebben.

Ik heb vanavond gesproken met een vriendin die een achtergrond in de medicijnen heeft. Zij had het over valeriaan, vrij ontschuldig middel. Gewoon te halen bij het Kruidvat. Zoiets misschien?
Valeriaan zou een optie zijn. Ik zou nog even in gesprek gaan met jouw psychiater hierover.
Het wordt denk ik verder lastig als hij jou van de seroquel af wil hebben.. Want verder kom je dan gauw uit op een oxazepam of iets dergelijks.
Ik weet niet in hoeverre je therapie hebt maar werken ontspanningsoefeningen niet? Of specifieke oefeningen bij herbelevingen of stressmomenten om in het hier en nu te blijven?
pi_141191453
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 00:07 schreef appelsap het volgende:

[..]

Valeriaan zou een optie zijn. Ik zou nog even in gesprek gaan met jouw psychiater hierover.
Het wordt denk ik verder lastig als hij jou van de seroquel af wil hebben.. Want verder kom je dan gauw uit op een oxazepam of iets dergelijks.
Ik weet niet in hoeverre je therapie hebt maar werken ontspanningsoefeningen niet? Of specifieke oefeningen bij herbelevingen of stressmomenten om in het hier en nu te blijven?
Geen idee, zover ben ik nog niet. De GGZ psych is een andere dan de nieuwe psych :)
De Seroquel gebruik ik als slaapmedicatie en ik kan niet meer zonder :@ Ik zit op slechts 50mg per nacht, dus ik kan eventueel nog afbouwen naar 25mg, maar zonder lukt echt niet meer.
pi_141289063
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 00:07 schreef appelsap het volgende:

[..]

Valeriaan zou een optie zijn. Ik zou nog even in gesprek gaan met jouw psychiater hierover.
Het wordt denk ik verder lastig als hij jou van de seroquel af wil hebben.. Want verder kom je dan gauw uit op een oxazepam of iets dergelijks.
Ik weet niet in hoeverre je therapie hebt maar werken ontspanningsoefeningen niet? Of specifieke oefeningen bij herbelevingen of stressmomenten om in het hier en nu te blijven?
Het is oxazepam geworden, 10mg per dag :)
De Seroquel mag blijven gelukkig, daar is de psych een voorstander van *O*

De Topiramaat wil hij er af hebben, omdat hij nu al vermoed dat het bij mij niet gaat werken (dat gevoel heb ik ook al...) dus dat wordt binnenkort experimenteren met andere medicatie.

Eerst maar even wat rust scheppen in m'n hoofd met de oxazepam.
pi_141290687
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 15:59 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Het is oxazepam geworden, 10mg per dag :)
De Seroquel mag blijven gelukkig, daar is de psych een voorstander van *O*

De Topiramaat wil hij er af hebben, omdat hij nu al vermoed dat het bij mij niet gaat werken (dat gevoel heb ik ook al...) dus dat wordt binnenkort experimenteren met andere medicatie.

Eerst maar even wat rust scheppen in m'n hoofd met de oxazepam.
Fijn! Hopelijk biedt het jou de rust die jij nu nodig hebt en dan kan je daarna eens rustig verder kijken.
pi_141292025
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 16:42 schreef appelsap het volgende:

[..]

Fijn! Hopelijk biedt het jou de rust die jij nu nodig hebt en dan kan je daarna eens rustig verder kijken.
Dankjewel :) Ik hoop het ook..
pi_142054864
depakine hier, sinds kort. icm afbouw van diazepam zat op 45 functioneerde prima maar de ggz heb altijd wat nu stuk lager maar pas op met de ggz egt
pi_142055028
Ik begin donderdag met 2.5mg Olanzapine voor de nacht. Voor de nachtmerries, of de ''psychoses'' zoals de psychiater ze noemt }:|
Iemand ervaring?

Met de Topiramaat mag ik volgende week stoppen, deze week afbouwen van 100mg naar 50mg.

Oxazepam doet z'n werk goed, 10mg. Ik slik het heel af en toe, als m'n hoofd echt overloopt. Ik wil niet verslaafd raken :@

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-07-2014 18:15:45 ]
  dinsdag 8 juli 2014 @ 18:21:07 #157
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_142055192
Ik gebruik 5 mg olanzapine.
Je hongergevoel verandert wel, dus pas op dat je niet teveel aankomt...
Verder geen last. Ik slik de meds rond half 9,dus ruim voor slapen. Ik slaap prima :)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_142055354
Olanzapine vond ik rotspul. Het bracht wel rust maar veel bijwerkingen bij mij. Stijfheid/houterig, tandenknarsen en aankomen in gewicht door een continu hongergevoel. Maar het verschilt erg per persoon.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 18:44:34 #159
399061 kuolema
vermaledijd
pi_142055950
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:15 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik begin donderdag met 2.5mg Olanzapine voor de nacht. Voor de nachtmerries, of de ''psychoses'' zoals de psychiater ze noemt }:|
Iemand ervaring?
Ik heb ervaring met 5 en 10 mg. Slaap er heel goed en vast op, maar ook lang.
Heb een week elke dag 10 mg geslikt en toen had ik constant honger, een opgezette buik, sufheid en schokken in mijn hoofd en lichaam (maar dat laatste kwam misschien door de combinatie met citalopram).
Maar daar heb ik geen last van als ik het niet meerdere dagen achter elkaar slik. Ik vind het wel fijn spul eigenlijk.

Succes met het afbouwen van Topiramaat :)
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:26 schreef appelsap het volgende:
Olanzapine vond ik rotspul. Het bracht wel rust maar veel bijwerkingen bij mij. Stijfheid/houterig, tandenknarsen en aankomen in gewicht door een continu hongergevoel. Maar het verschilt erg per persoon.
En per dosering. Hoeveel mg slikte je?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_142056319
Fijn, dat aankomen/hongergevoel :')

Ben net 10kg afgevallen met de Topiramaat, omdat je daar juist een verminderde eetlust van krijgt.. :')

De psychiater vond 2.5mg voldoende, het wordt voorlopig ook niet opgebouwd als ik het hier goed op doe. Ik slik al 50mg Seroquel voor het inslapen/doorslapen. De Olanzapine is meer voor de nachtmerries en de hypnagogische hallucinaties die ik ervaar 's nachts.
pi_142057352
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 18:44 schreef kuolema het volgende:

[..]

Ik heb ervaring met 5 en 10 mg. Slaap er heel goed en vast op, maar ook lang.
Heb een week elke dag 10 mg geslikt en toen had ik constant honger, een opgezette buik, sufheid en schokken in mijn hoofd en lichaam (maar dat laatste kwam misschien door de combinatie met citalopram).
Maar daar heb ik geen last van als ik het niet meerdere dagen achter elkaar slik. Ik vind het wel fijn spul eigenlijk.

Succes met het afbouwen van Topiramaat :)

[..]

En per dosering. Hoeveel mg slikte je?
5 of 10 mg per dag. Ik heb zoveel verschillende medicatie geslikt dat ik dat niet precies meer weet.
In ieder geval niet een heel hoge dosis. Ik moet er wel bij zeggen dat ik op sommige medicatie heel heftig reageer. Zo kan ik ook absoluut niet tegen venlafaxine en cisordinol (zuclopentixol).
  dinsdag 8 juli 2014 @ 19:32:35 #162
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_142057986
Die spierstijfheid idd :X
Had ik erg bij het opbouwen. Kon mijn linkerarm niet meer doorsrtrekken :X
Ging vanzelf weer over. :)
Goed op je spieren letten dus ook ;)
Lekker spul dus :')
Ach, als het goed werkt...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_142060365
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 19:32 schreef DaviniaHR het volgende:
Die spierstijfheid idd :X
Had ik erg bij het opbouwen. Kon mijn linkerarm niet meer doorsrtrekken :X
Ging vanzelf weer over. :)
Goed op je spieren letten dus ook ;)
Lekker spul dus :')
Ach, als het goed werkt...
:X Ehhrr...
Ja maar werkte het ook goed? Waar gebruikte jij het voor?
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 20:53:33 #164
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142061862
Tijd niet gepost hier :o onlangs overgestapt van cymbalta naar citalopram (mijn oorspronkelijke AD) en wat voelt dat goed *O* ik dacht dat ik ook wel goed ging op cymbalta maar achteraf gezien was ik best vaak downig. Dat merk ik nu pas!

Weer terug naar citalopram omdat ik over een tijdje wil proberen zwanger te worden en dat is een no go met cymbalta. Helaas is helemaal medicijnvrij zijn geen optie bij mij -O- iemand hier ervaring met medicatie en zwangerschap?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_142062065
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:53 schreef MaJo het volgende:
Tijd niet gepost hier :o onlangs overgestapt van cymbalta naar citalopram (mijn oorspronkelijke AD) en wat voelt dat goed *O* ik dacht dat ik ook wel goed ging op cymbalta maar achteraf gezien was ik best vaak downig. Dat merk ik nu pas!

Weer terug naar citalopram omdat ik over een tijdje wil proberen zwanger te worden en dat is een no go met cymbalta. Helaas is helemaal medicijnvrij zijn geen optie bij mij -O- iemand hier ervaring met medicatie en zwangerschap?
Apart, ik slik nu ook cymbalta en mij is gezegd dat ik wel eventueel zwanger mag raken hiermee. :o
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 20:58:53 #166
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142062132
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:57 schreef appelsap het volgende:

[..]

Apart, ik slik nu ook cymbalta en mij is gezegd dat ik wel eventueel zwanger mag raken hiermee. :o
Is dat wel goed uitgezocht dan? Mijn psychiater is het voor me gaan uitzoeken en zegt dus dat cymbalta geen optie is en citalopram wel :?
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_142062438
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:58 schreef MaJo het volgende:

[..]

Is dat wel goed uitgezocht dan? Mijn psychiater is het voor me gaan uitzoeken en zegt dus dat cymbalta geen optie is en citalopram wel :?
Daar twijfel ik nu dus ook aan. Mijn (inmiddels ex-) psychiater gaf aan dat het kan, onder begeleiding. Maar ik lees nu inderdaad dat er erg weinig over bekend is. Helaas hebben andere AD's tot nu toe geen effect of geven een allergische reactie. Binnenkort maar weer eens over beginnen.
Fijn dat citalopram zo goed voor jou werkt trouwens!
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 21:08:20 #168
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142062649
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:03 schreef appelsap het volgende:

[..]

Daar twijfel ik nu dus ook aan. Mijn (inmiddels ex-) psychiater gaf aan dat het kan, onder begeleiding. Maar ik lees nu inderdaad dat er erg weinig over bekend is. Helaas hebben andere AD's tot nu toe geen effect of geven een allergische reactie. Binnenkort maar weer eens over beginnen.
Fijn dat citalopram zo goed voor jou werkt trouwens!
Dat zou ik wel even goed uit laten zoeken inderdaad! Overigens zegt mijn psych dat het allerbelangrijkste is dat je goed in je vel zit tijdens een zwangerschap, dat is beter met medicijnen dan dat je geen medicijnen gebruikt en je zwaar kut voelt. Dus hoe dan ook is het belangrijk dat je je goed voelt lijkt me!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_142062764
Het is dan wel geen AD, maar ik heb de Seroquel door geslikt tijdens mijn zwangerschap. Kon geen kwaad volgens de huisarts en de verloskundigen.
Pas in het ziekenhuis gingen alle alarmbellen af en deden ze enorm paniekerig. Mijn zoon kwam versuft te wereld en ik moest direct stoppen.
Nou dát is knap kut! :(

Bleek achteraf dat er helemaal niets aan de hand is geweest en dat de Seroquel helemaal geen invloed heeft gehad op m'n zoon/zwangerschap/bevalling wat dan ook.
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:11:47 #170
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_142062833
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 20:24 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

:X Ehhrr...
Ja maar werkte het ook goed? Waar gebruikte jij het voor?
Die arm was een kwestie van doorbijten en wel strekken steeds.
Ik gebruik het bij een stemmingsstoornis. Depressie met bipolaire kenmerken. Als aanvulling op lamotrigine.
DDosering is trouwens 5 mg.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 21:12:46 #171
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142062894
Nou lekker dan inderdaad Poesopstokje -O- Zo zie je maar dat heel veel medisch personeel geen flauw idee heeft hoe het allemaal zit.

Hoe zit het eigenlijk met zwangerschap en controle, moet je dan extra controles krijgen? Een vriendin had het over de pop poli, die zijn gespecialiseerd in zwangerschap en psychische problemen.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:15:41 #172
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_142063079
Majo, wat leuk! Spannend hoor!
In zwangerschap en geboorte in PUD post een dame "gewoonmezelf" (en een cijfer, weet ik ff niet.) zij gebruikt medicijnen tijdens haar zwangerschap. Wellicht dat je haar een pm kan sturen?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 21:19:21 #173
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142063273
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:15 schreef DaviniaHR het volgende:
Majo, wat leuk! Spannend hoor!
In zwangerschap en geboorte in PUD post een dame "gewoonmezelf" (en een cijfer, weet ik ff niet.) zij gebruikt medicijnen tijdens haar zwangerschap. Wellicht dat je haar een pm kan sturen?
Hey Davinia, ja wel spannend allemaal hoor! Jij bent pas aan de medicijnen gegaan na de geboorte van Aviva?

Ik ken gewoonmezelf wel inderdaad. Ik zal tegen die tijd sowieso actief gaan meelezen/posten in oud :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  dinsdag 8 juli 2014 @ 21:24:31 #174
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_142063607
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:19 schreef MaJo het volgende:

[..]

Hey Davinia, ja wel spannend allemaal hoor! Jij bent pas aan de medicijnen gegaan na de geboorte van Aviva?

Ik ken gewoonmezelf wel inderdaad. Ik zal tegen die tijd sowieso actief gaan meelezen/posten in oud :)
PUD is idd OUD. Klote-mobiel-toetsenbord :(
Ik kreeg idd de depressie een paar maanden na de geboorte van Aviva. :)
Ik lurk nog veel in oud, dus ik hoop je daar snel te zien ;)
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Moderator dinsdag 8 juli 2014 @ 21:26:15 #175
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142063704
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:24 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

PUD is idd OUD. Klote-mobiel-toetsenbord :(
Ik kreeg idd de depressie een paar maanden na de geboorte van Aviva. :)
Ik lurk nog veel in oud, dus ik hoop je daar snel te zien ;)
Ik snapte wat je bedoelde ;)
Ik hoop daar ook snel te posten *O* Eerst nog onze grote reis naar Amerika over 1,5 maand en dan gaan we het proberen O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_142070293
Ik heb tijdens beide zwangerschappen prozac geslikt, mijn huisarts heeft het toen wel uitgezocht en nagevraagd. Ik slikte die prozac toen al een tijd en de psychiater die het oorspronkelijk had voorgeschreven had ook wel gezegd dat dat allemaal kon.
Bij de oudste slikte ik het nog bij de geboorte, bij de jongste ben ik ergens voor de geboorte gestopt.
Wat is wijsheid... je hoort zoveel verschillende meningen/"waarheden".
Ik ben bij de oudste wel eerder op controle geweest bij de gyneacoloog en die verwees me terug naar de verloskundige. En bij de jongste ben ik alleen maar onder controle van de verloskundige geweest met die medicatie.

Ik slik nog steeds parnate, het werkt gewoon echt! Al anderhalf jaar. En ondanks drukte enzo blijft mn stemming gewoon best stabiel. Het is geen jubelstemming, maar het is wel zo veel beter dan wat het was dat het zo wel heel veel beter te doen is allemaal.
Maar wat een zoektocht voordat we hierop uit kwamen zeg... afbouwen is nog niet de bedoeling voorlopig. Ik kom om de zoveel maanden bij de psychiater en ik zit er sowieso het komende half jaar zeker nog wel aan vast. En daarna zien we wel weer verder.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_142140903
Ik heb zelf ADD en gebruik al meer dan 10 jaar geen medicijnen meer,ik rook mn wietje en daar wordt ik ook minder depri van......al die farma zooi hoef ik niet in mn lichaam doet op de lange duur meer goed als kwaad denk ik....het zal gerust wel helpen dat weet ik ook wel,maar als je weet dat de mensen die deze wereld runnen,niet het beste met ons voorhebben en alleen maar geld willen verdienen aan ons,door ziek te blijven en aan de medicijnen te blijven....is gewoon ping ping.......
pi_142142748
En voeding is ook heel belangrijk,want bijna in alle chips,snoep,kant en klare producten zitten zoveel e nummers of GMO troep daar wordt je ook niet vrolijk van op de lange duur.....ik eet alleen nog maar naturel chips,sommige drop kan nog en veel biologische dingen halen want zit duidelijk minder tot geen zooi in....
pi_142144533
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 16:06 schreef Doedelzak77 het volgende:
Ik heb zelf ADD en gebruik al meer dan 10 jaar geen medicijnen meer,ik rook mn wietje en daar wordt ik ook minder depri van......al die farma zooi hoef ik niet in mn lichaam doet op de lange duur meer goed als kwaad denk ik....het zal gerust wel helpen dat weet ik ook wel,maar als je weet dat de mensen die deze wereld runnen,niet het beste met ons voorhebben en alleen maar geld willen verdienen aan ons,door ziek te blijven en aan de medicijnen te blijven....is gewoon ping ping.......
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 17:03 schreef Doedelzak77 het volgende:
En voeding is ook heel belangrijk,want bijna in alle chips,snoep,kant en klare producten zitten zoveel e nummers of GMO troep daar wordt je ook niet vrolijk van op de lange duur.....ik eet alleen nog maar naturel chips,sommige drop kan nog en veel biologische dingen halen want zit duidelijk minder tot geen zooi in....
Ik vind je nu ook niet vrolijk klinken?
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_142145051
Nee ben ook niet echt vrolijk nu....het helpt ook een beetje
pi_142205657
En jij bent ook niet echt een vrolijk persoon dan,als je niet meer kunt zeggen dan dit eten uit de zee...
pi_142847124
Hoi, ik ben er weer :W

Topiramaat werkte niet, van de Olanzapine kreeg ik psychoses :') (''anti'' psychotica :') ) en ik mag volgende week beginnen met ABILIFY.

Dus wederom de vraag; iemand ervaring hiermee? En dan graag ook even vertellen waarvoor je het gebruikt en wat voor bijwerkingen je hebt en zulks ;)
pi_142847844
Abilify werkt hier wel redelijk tegen (rand)psychose en geeft rust. Ik kreeg het tegen psychotische wanen en hallucinaties. Nu slik ik er heel af en toe nog een omdat het ook rustgevend werkt.
Ik werd er wel moe van en minder geconcentreerd. (Meer dan bij seroquel) Soort van wolk in mijn hoofd, maar anders dan wanneer ik benzo's slik. Ik vond het wel prettig.
pi_142849434
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 14:18 schreef appelsap het volgende:
Abilify werkt hier wel redelijk tegen (rand)psychose en geeft rust. Ik kreeg het tegen psychotische wanen en hallucinaties. Nu slik ik er heel af en toe nog een omdat het ook rustgevend werkt.
Ik werd er wel moe van en minder geconcentreerd. (Meer dan bij seroquel) Soort van wolk in mijn hoofd, maar anders dan wanneer ik benzo's slik. Ik vond het wel prettig.
Dit klinkt positief en hoopgevend :)

Nu maar hopen dat drie maal scheepsrecht is, dit geëxperimenteer is maar niks..
pi_142854691
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 21:19 schreef MaJo het volgende:

[..]

Hey Davinia, ja wel spannend allemaal hoor! Jij bent pas aan de medicijnen gegaan na de geboorte van Aviva?

Ik ken gewoonmezelf wel inderdaad. Ik zal tegen die tijd sowieso actief gaan meelezen/posten in oud :)
:W ik slik idd AD en ben nu 37.3 weken zwanger,
Mocht je vragen hebben, stel ze gewoon, pm/dm staat open :)

Verder zag ik een post van Nijna waar ik zo onwijs blij van wordt! O+
S. 2014
J. 2016
pi_142855294
Gewoonmezelf :*
Mama van 2 lieve meiden :)
  Moderator dinsdag 29 juli 2014 @ 20:32:40 #187
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142860192
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 17:55 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]

:W ik slik idd AD en ben nu 37.3 weken zwanger,
Mocht je vragen hebben, stel ze gewoon, pm/dm staat open :)

Verder zag ik een post van Nijna waar ik zo onwijs blij van wordt! O+
Het is nu nog niet aan de orde maar wanneer dat is weet ik je zeker te vinden als ik vragen heb, thanks :*
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Moderator dinsdag 29 juli 2014 @ 20:34:33 #188
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142860265
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 18:16 schreef Nijna het volgende:
Gewoonmezelf :*
Wil je het nieuws met ons delen? :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_142863495
Nieuws... nieuws... ;) zo groots nieuws was het niet, maar wel een positieve post :)
Ik schreef een stukje terug dat ik al anderhalf jaar redelijk stabiel ben met de medicatie die ik slik.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 juli 2014 22:41 schreef Nijna het volgende:

Ik slik nog steeds parnate, het werkt gewoon echt! Al anderhalf jaar. En ondanks drukte enzo blijft mn stemming gewoon best stabiel. Het is geen jubelstemming, maar het is wel zo veel beter dan wat het was dat het zo wel heel veel beter te doen is allemaal.
Maar wat een zoektocht voordat we hierop uit kwamen zeg... afbouwen is nog niet de bedoeling voorlopig. Ik kom om de zoveel maanden bij de psychiater en ik zit er sowieso het komende half jaar zeker nog wel aan vast. En daarna zien we wel weer verder.

Mama van 2 lieve meiden :)
pi_142863803
Ik heb een tijd met Nijna in depressie en angst gepost, en toen waren we allebei nog niet echt stabiel, dus daarom mijn blijheid dat ook zij zich nu goed voelt.
S. 2014
J. 2016
  Moderator dinsdag 29 juli 2014 @ 22:36:19 #191
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_142865893
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 juli 2014 21:47 schreef Nijna het volgende:
Nieuws... nieuws... ;) zo groots nieuws was het niet, maar wel een positieve post :)
Ik schreef een stukje terug dat ik al anderhalf jaar redelijk stabiel ben met de medicatie die ik slik.

[..]

Ah ik dacht een bericht van vandaag in een ander topic. Sowieso top dat je stabiel bent!
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  vrijdag 1 augustus 2014 @ 11:52:41 #192
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_142950542
Vervelend Poesopstokje dat je zo lang moet experimenteren. Hoe gaat het met Abilify, ik heb het ook een tijdje geslikt maar ik kreeg vervelende stuiptrekkingen. Ik hoop dat het je helpt en het blijft toch experimenteren. Natuurlijk ook in het verloop van jpuw proces zeg maar. Ik slik ook een rare combinatie van allerlei dingen maar het blijft uitzoeken.

Nijna :*
pi_142951195
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 augustus 2014 11:52 schreef Luchtbel het volgende:
Vervelend Poesopstokje dat je zo lang moet experimenteren. Hoe gaat het met Abilify, ik heb het ook een tijdje geslikt maar ik kreeg vervelende stuiptrekkingen. Ik hoop dat het je helpt en het blijft toch experimenteren. Natuurlijk ook in het verloop van jpuw proces zeg maar. Ik slik ook een rare combinatie van allerlei dingen maar het blijft uitzoeken.

Nijna :*
Ja, niet handig, aangezien ik nu al twee keer flinke bijwerkingen heb gehad de eerste twee weken :{

Ik mag dinsdag pas beginnen met Abilify, zodat m'n lichaam even een week kon bijkomen zeg maar. Zodra ik meer weet zal ik het hier posten!
pi_143182016
Abilify heb ik paar jaar geslikt en was het minst kwalijk van alle AP ( daarvoor heb ik risperdal en hadol gehad ) ben ruim een jaar geleden cold-turky mee gestopt en weet inmiddels wel wat m'n triggers zijn om psychotisch te kunnen worden . Abilify heeft wel een soort van opjagende bijwerking maar niet iedereen is daar gevoelig voor , ik wel trouwens wel , kon als ik gedronken had erg hyper worden !
pi_143182959
quote:
0s.gif Op donderdag 7 augustus 2014 22:43 schreef Left_Hand_Son het volgende:
Abilify heb ik paar jaar geslikt en was het minst kwalijk van alle AP ( daarvoor heb ik risperdal en hadol gehad ) ben ruim een jaar geleden cold-turky mee gestopt en weet inmiddels wel wat m'n triggers zijn om psychotisch te kunnen worden . Abilify heeft wel een soort van opjagende bijwerking maar niet iedereen is daar gevoelig voor , ik wel trouwens wel , kon als ik gedronken had erg hyper worden !
Ik kan wel wat hyperactiviteit gebruiken, ik ben al máándenlang een futloos vaatdoekje, bleh..

Vanavond beginnen met 7.5mg, ik hoop op het beste! Ik hoor veel positieve verhalen, nu maar hopen dat het bij mij precies hetzelfde gaat werken :)


Oh enehh, ik drink sowieso niet. Dat kan niet met m'n Seroquel, wat ik al 4 jaar slik. Ik ben met twee glaasjes al bezopen, geen strak plan ;) Dan drink ik maar helemaal niet, ik heb er ook geen behoefte aan. Geef mij maar koffie :D

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2014 23:04:23 ]
pi_143272589
Nacht drie op Abilify achter de rug. Ik kan merken dat ik 's ochtends niet meer weet waar ik over gedroomd heb, positief, heuy *O* Ga zo door!

Wel heb ik enorme spierpijn in m'n nek en schouders. En na de eerste nacht was ik goed ziek (vrijdag). Ik kon nauwelijks op m'n benen staan, steeds het gevoel dat ik zou flauwvallen, misselijk, draaierig.

Ook heb ik om het hotje de hik :') Heel irritant.

Verder voel ik me goed en ik hoop dat het hier bij blijft qua bijwerkingen. Nog geen hongergevoel, maar dat komt omdat ik stiekem m'n Topiramaat voorraad aan het opmaken ben :@ Inmiddels 12kg afgevallen in 3 maand tijd door dat spul. Ik ben van bingeeater naar nikseater gegaan, vind ik heul niet erg :@
  maandag 11 augustus 2014 @ 14:17:33 #197
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_143301045
Je slikt toch nog Topamax?
pi_143334589
quote:
0s.gif Op maandag 11 augustus 2014 14:17 schreef Luchtbel het volgende:
Je slikt toch nog Topamax?
Ik ben ex-boulimia patiënt en heb jarenlang eetproblemen gehad, wat geleid heeft tot een onverzadigd hongergevoel + overgewicht.
Door de Topiramaat waren bovenstaande problemen in 1 klap weg. Kilo's vliegen er af en de vreetzucht is weg.
Dus ik ben stiekem wel blij dat ik nog wat voorraad had om er bij te slikken :@ Ik ben doods benauwd dat de problemen straks net zo hard terugkomen door het gebruik van Abilify.
pi_143334667
Oh en ik slaap enorm beroerd door de Abilify de laatste 2 dagen, 20x per nacht wakker, niet kunnen inslapen, heel vermoeiend. }:|

Maar de hevigheid van de nachtmerries neemt af *O* Ik krijg toch wel een beetje hoop door dit spul.
  woensdag 13 augustus 2014 @ 15:15:10 #200
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_143380036
Oke. Ik vind het gewoon vaag ondanks je voordeel, je vindt het experimenteren niks maar zit wel zelf te klooien?
Anyhow, ik hoop wel dat Abilify je zal helpen. Want het is inderdaad niet fijn. Dat geklooi.
pi_143388751
quote:
0s.gif Op woensdag 13 augustus 2014 15:15 schreef Luchtbel het volgende:
Oke. Ik vind het gewoon vaag ondanks je voordeel, je vindt het experimenteren niks maar zit wel zelf te klooien?
Anyhow, ik hoop wel dat Abilify je zal helpen. Want het is inderdaad niet fijn. Dat geklooi.
Ja het is ook hypocriet :@
De Topiramaat deed vrijwel niks, behalve het hongergevoel wegnemen en het spontaan afvallen.
Dus het lijkt me verder geen kwaad kunnen. Topiramaat wordt ook gebruikt voor boulimiapatiënten las ik op internet.
Maar goed, dat praat het nog niet goed. M'n voorraad is bijna op, dan moet ik het weer zonder doen.

De Abilify doet het tot nu toe goed! Ik neem wel 25mg extra Seroquel, omdat ik anders heel beroerd slaap. Schijnt ook een bijwerking te zijn. Ik ben in ieder geval positief :)
pi_143813712
Ik kom even afscheid nemen hier. Vandaag met m'n psychiater afgesproken te stoppen met alle medicatie omdat ik verschrikkelijk moe en lamlendig (lees; opgebrand) ben. Hij vond het jammer dat ik niet wou doorzetten maar zag ook in dat dít zo niet kan.

Vanaf nu alleen de Seroquel voor het slapen en doorslapen.
Later kijken we wel verder.

Iedereen bedankt voor alle adviezen en informatie! :*
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 augustus 2014 @ 22:23:14 #203
22592 crew  Ole
pi_143934075
Iemand ervaring met overstappen medicijnen? Ik ga van seroxat naar escitalopram. Dokter zei drie dagen stoppen en dan nieuwe beginnen. Dinsdag laatste seroxat genomen en begin nu wel last te krijgen. Duizelig, hoofdpijn. Morgenochtend maar even bellen of ik dan mag beginnen. Het is Maar hoe

je het bekijkt met drie dagen.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_143934948
quote:
0s.gif Op maandag 25 augustus 2014 14:44 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik kom even afscheid nemen hier. Vandaag met m'n psychiater afgesproken te stoppen met alle medicatie omdat ik verschrikkelijk moe en lamlendig (lees; opgebrand) ben. Hij vond het jammer dat ik niet wou doorzetten maar zag ook in dat dít zo niet kan.

Vanaf nu alleen de Seroquel voor het slapen en doorslapen.
Later kijken we wel verder.

Iedereen bedankt voor alle adviezen en informatie! :*
Ik snap het wel. Ik ben uiteindelijk een periode om dezelfde reden gestopt met alle medicatie. Hopelijk kan je wat rust vinden zonder medicatie en misschien over een tijdje weer proberen.
pi_143935043
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 22:43 schreef appelsap het volgende:

[..]

Ik snap het wel. Ik ben uiteindelijk een periode om dezelfde reden gestopt met alle medicatie. Hopelijk kan je wat rust vinden zonder medicatie en misschien over een tijdje weer proberen.
Dankje :)

Ik voel me nu al een stukje beter, merk dat ik minder moe ben en meer energie heb, goed teken!

Eerst de therapie maar afwachten, misschien heb ik dan geeneens meer medicatie nodig.
pi_143935332
quote:
1s.gif Op donderdag 28 augustus 2014 22:23 schreef Ole het volgende:
Iemand ervaring met overstappen medicijnen? Ik ga van seroxat naar escitalopram. Dokter zei drie dagen stoppen en dan nieuwe beginnen. Dinsdag laatste seroxat genomen en begin nu wel last te krijgen. Duizelig, hoofdpijn. Morgenochtend maar even bellen of ik dan mag beginnen. Het is Maar hoe

je het bekijkt met drie dagen.
Het ligt eraan hoelang je de medicatie gebruikt en in welke hoeveelheid.
Ik heb ook wel eens in 3 dagen afgebouwd en dan met de volgende begonnen maar dat middel slikte ik pas een week.
Meestal wordt er langzamer afgebouwd omdat AD's vaak best wat bijwerkingen geven in de afbouw. Als je al last hebt van bijwerkingen dan is het advies om langzamer af te bouwen.
Vaak wordt het snel opvolgen van nieuwe medicatie wel aangeraden omdat je anders lang zonder werkzame stoffen in het bloed zit en dit depressie en/of angst kan verergeren.
Afbouwen en opbouwen zijn vaak geen pretje, veel klachten, vermoeidheid en concentratiestoornis. Om deze reden kan snel opbouwen en afbouwen ook prettig zijn. Dan ben je sneller door die periode heen.
Sommige medicatie wordt al opgebouwd terwijl je met de ander nog aan het afbouwen bent, maar niet alle medicatie gaat goed samen.

Wat ik dus wil zeggen is dat er verschillende mogelijkheden zijn en dat er niet altijd een vaste lijn is.
Ik zou inderdaad even bellen en je klachten voorleggen.
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 augustus 2014 @ 22:59:33 #207
22592 crew  Ole
pi_143935519
Ja. Las al ergens dat je bijvoorbeeld de helft van oude en helft nieuwe ka nemen. Maar even overleggen want voel me zwaar kt. Hoewel ik dus dinsdagochtend laatste heb genomen. Dan zit er wel drie dagen tussen, maar ben ik eigenlijk maar twee dagen gestopt.

Ik ga ook meteen ingewikkeld denken :')
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO donderdag 28 augustus 2014 @ 23:00:43 #208
22592 crew  Ole
pi_143935553
En ik ga ook niet naar nul maar naar een ander medicijn. Met andere samenstelling, dat wel.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_144203084
Iemand enige ervaring met het ophogen van Sertraline van 50mg naar 100mg?

Ik leid aan sociale angst, waardoor eenzaamheid ,piekeren,en depressie heel snel de kop op duikt. Nu ben ik sinds enkele jaren weer begonnen met een studie. Maar ik hou het niet vol. En dan ben ik pas anderhalf week bezig.

Spanning, zweten,blozen,tranende ogen,hartslag stijgt,ik wil weg. Dit krijg ik als ik in een klas zit. Na afloop ben ik gesloopt.

-edit- geen zelfmedicatie experimenten dus

[ Bericht 39% gewijzigd door Re op 05-09-2014 15:00:19 ]
pi_144203296
zie hierboven :).

[ Bericht 92% gewijzigd door Re op 05-09-2014 15:00:42 ]
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:14:26 #211
336295 spiritoffreedom
just a lonely girl
pi_145428783
ik heb niet het hele topic doorgelezen maar iemand hier ervaring met cymbalta?
a spiritual person is a strong person who feels deep emotions
pi_145429116
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:14 schreef spiritoffreedom het volgende:
ik heb niet het hele topic doorgelezen maar iemand hier ervaring met cymbalta?
Ik slik nu 1,5 jaar cymbalta. :) wat wil je weten?
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 15:32:07 #213
336295 spiritoffreedom
just a lonely girl
pi_145429205
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:28 schreef appelsap het volgende:
[..]
Ik slik nu 1,5 jaar cymbalta. :) wat wil je weten?
evt bijwerkingen enzo? Helpt het?
a spiritual person is a strong person who feels deep emotions
pi_145429527
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 15:32 schreef spiritoffreedom het volgende:

[..]

evt bijwerkingen enzo? Helpt het?
Bij mij helpt het goed tegen depressie. Ik voel me daarnaast wat stabieler als het gaat om extreme stemmingsveranderingen.
Bijwerkingen zijn er helaas wel en daarom overweeg ik 1x in de zoveel tijd om te stoppen. Ik heb veel last van mijn kaken, soort van klemmen/tandenknarsen, last van extreem nachtelijk zweten dus wakker worden in een drijfnat bed en soms meerdere keren per nacht omkleden, overdag opvliegers en maagdarmkkachten. Ik ben er inmiddels aan gewend maar vooral kramp/pijn in mijn kaken is vervelend.
Met het slikken van de medicijnen zijn de extreme pieken naar boven ook verdwenen helaas. Dus echt intens genieten en lachen lukt niet.
Al moet ik zeggen dat ik me langzaam aan wel steeds gelukkiger begin te voelen en meer kan genieten op de langere termijn.
Toch wegen de voordelen van de medicatie nog op tegen de nadelen.
pi_145439428
Vertel dat dan tegen de voorschrijver, appelsap!
Voor de kaakbewegingen kun je een pilletje krijgen afhankelijk vd heftigheid en voor de maagklachten sowieso die dingen worden massaal verstrekt.
Opvliegers zou ik sowieso de voorschrijver vragen eveneens de kaakklem/bewegingen maar opvliegers tja wat kan ik eraan doen is een open vraag, aan de voorschrijver om je antwoord te geven ;)
pi_145439478
Maar niet stoppen en starten verhoging verlaging dan krijg je wss wel opvliegers ja niet aankloten met medicijnen die voor je stemming zijn.
Ook niet de ene dag smorgns volgende dag savods etc
  zaterdag 11 oktober 2014 @ 22:55:48 #217
399061 kuolema
vermaledijd
pi_145441201
Is er heel toevallig iemand bij wie citalopram niet werkte, die over is gegaan op een ander antidepressivum dat wel werkt?
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_145441380
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 22:01 schreef ScarFace- het volgende:
Vertel dat dan tegen de voorschrijver, appelsap!
Voor de kaakbewegingen kun je een pilletje krijgen afhankelijk vd heftigheid en voor de maagklachten sowieso die dingen worden massaal verstrekt.
Opvliegers zou ik sowieso de voorschrijver vragen eveneens de kaakklem/bewegingen maar opvliegers tja wat kan ik eraan doen is een open vraag, aan de voorschrijver om je antwoord te geven ;)
Heb het al meerdere keren aangekaart maar zal dat binnenkort nog eens doen! Zou vooral fijn zijn als er wat zou zijn voor het klemmen. Af en toe zoveel last van dat ik van ellende maar naar bed ga.
Ik slik ze trouwens op een vast tijdstip en een vaste hoeveelheid.
  zondag 12 oktober 2014 @ 11:16:28 #219
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_145450166
Even een vraagje aan de dames hier.
Hebben jullie het idee gehad dat hormonale anticonceptie de werking van de ad verminderde?
Volgens Google vermindert mijn hormoonstaafje de werking van de lamotrigine.
Bloed geprikt en mijn medicijnspiegel is nog binnen de medicinale range, dus de ha lijkt tevreden.
Toch wil ik vragen om verhoging. Ik voel me beroerd en sommige symptomen komen weer terug...

Is dit herkenbaar? Hoe reageerden jullie artsen in het algemeen als je zelf vraagt om verhoging van de medicatie?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  Moderator / Miss SHO zondag 12 oktober 2014 @ 18:48:43 #220
22592 crew  Ole
pi_145462597
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 oktober 2014 23:00 schreef appelsap het volgende:

[..]

Heb het al meerdere keren aangekaart maar zal dat binnenkort nog eens doen! Zou vooral fijn zijn als er wat zou zijn voor het klemmen. Af en toe zoveel last van dat ik van ellende maar naar bed ga.
Ik slik ze trouwens op een vast tijdstip en een vaste hoeveelheid.
je hebt ook speciale fysio voor kaakproblemen. Misschien een idee?
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_146015112
11 november weer een afspraak met de psychiater staan. Ben door de tips in dit topic opzoek gegaan naar medicamenteuze behandelingen voor het ernstige nachtelijk zweten/vele nachtmerries en het heftige kaakklemmen. Verschillende onderzoeken gevonden waar ik wel wat mee kan.
Ik vraag normaal nooit om medicatie voor bijwerkingen en heb altijd zoiets van dat ik er maar mee moet leren leven, maar ik denk dat ik dat deze keer maar eens wel ga doen. :)

Ole, ik heb ook gekeken voor de fysio maar ik kom tegen dat dat vooral effectief is wanneer je gedragsmatig kaakklemt en dat is bij mij niet zo.
Heb van een fysio in mijn omgeving wel geleerd hoe ik m'n kaak het beste wat losser kan maken en kan masseren. Dat scheelt iig al iets aan pijn.
  Moderator / Miss SHO dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:48:19 #222
22592 crew  Ole
pi_146026028
En sport je? Sinds ik 1 keer per week fanatiek train met fysio, ( en paar keer per week zelf) zijn bij mij ademhalingsklachten e.d. Veel minder geworden.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
  Moderator / Miss SHO dinsdag 28 oktober 2014 @ 10:50:17 #223
22592 crew  Ole
pi_146026083
Maar heb nog steeds last van kaakklemmen ook hoor! Ik schrik er af en toe van hoe dat een knal geeft!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_146058035
Ik wil volgende week bij mijn afspraak met de psychiater gaan vragen of er alternatieven zijn voor de paroxetine. Ik ben er 15kg van aangekomen en als ik niet oplet dan kom ik nog veel meer aan. En dat ben ik dus beu. Hebben jullie ervaringen met andere AD (angst/depressie) waarbij je niet zo makkelijk aankomt?
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 00:39:00 #225
399061 kuolema
vermaledijd
pi_146060001
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 oktober 2014 23:32 schreef zomertje het volgende:
Ik wil volgende week bij mijn afspraak met de psychiater gaan vragen of er alternatieven zijn voor de paroxetine. Ik ben er 15kg van aangekomen en als ik niet oplet dan kom ik nog veel meer aan. En dat ben ik dus beu. Hebben jullie ervaringen met andere AD (angst/depressie) waarbij je niet zo makkelijk aankomt?
Zelf kwam ik niet aan van citalopram.
Ik was er de laatste tijd ook wat over aan het opzoeken aangezien ik zou gaan overstappen naar iets anders. Heb verschillende bronnen vergeleken en het komt op het volgende neer: paroxetine en mirtazapine moet je vermijden, Wellbutrin (bupropion) scoort het best (minste gewichtstoename) en verder maakt het niet zoveel uit.

Ik begrijp niet dat sommige artsen paroxetine als eerste middel voorschrijven ...
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 07:42:49 #226
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_146061941
Wellbutrin helpt minder goed tegen angst.
Ik ben van citalopram niet aangekomen, eerder iets afgevallen.
Kuo: ben je niet overgestapt dan?
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_146066393
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 07:42 schreef Murmeli het volgende:
Wellbutrin helpt minder goed tegen angst.
Ik ben van citalopram niet aangekomen, eerder iets afgevallen.
Kuo: ben je niet overgestapt dan?
Soms gebruiken ze Wellbutrin samen met Paroxetine. Of dat verstandig is, dat ga ik dus overleggen.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  woensdag 29 oktober 2014 @ 14:49:33 #228
399061 kuolema
vermaledijd
pi_146074696
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 07:42 schreef Murmeli het volgende:
Wellbutrin helpt minder goed tegen angst.
Ik ben van citalopram niet aangekomen, eerder iets afgevallen.
Kuo: ben je niet overgestapt dan?
Bron?
Jawel, naar escitalopram. Snap de verwarring, maar 'zou gaan' betekent dat ik toen nog niet was overgestapt :P
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 11:09 schreef zomertje het volgende:

[..]

Soms gebruiken ze Wellbutrin samen met Paroxetine. Of dat verstandig is, dat ga ik dus overleggen.
Als de paroxetine je goed helpt zou je dat kunnen overwegen. Dat scheelt je afbouwen met paroxetine, wat vaak een hel schijnt te zijn.
Why are you wearing that stupid man suit?
  woensdag 29 oktober 2014 @ 17:31:31 #229
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_146080202
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 14:49 schreef kuolema het volgende:

[..]

Bron?
Jawel, naar escitalopram. Snap de verwarring, maar 'zou gaan' betekent dat ik toen nog niet was overgestapt :P

[..]

Als de paroxetine je goed helpt zou je dat kunnen overwegen. Dat scheelt je afbouwen met paroxetine, wat vaak een hel schijnt te zijn.
Ervaring bij mezelf.
En het is geen ssri en staat volgens mij niet bekend om die dubbele werking (tegen angst en depressie, zoals ssri's).
Ik zal nog s googlen
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_146080669
quote:
1s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 17:31 schreef Murmeli het volgende:

[..]

Ervaring bij mezelf.
En het is geen ssri en staat volgens mij niet bekend om die dubbele werking (tegen angst en depressie, zoals ssri's).
Ik zal nog s googlen
Ik heb het ook gelezen, Wellbuterin is minder goed tegen angst. Maar is wel voor depressie.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_146288720
Ik ga vanaf morgen starten met fluoxetine (prozac) Hier schijn je minder van aan te komen dan van Paroxetine. Volgens psychiater kon ik gelijk overstappen omdat het allebei een SSRI is. Kan wel even wat niet fijne bijwerkingen krijgen, maar dat moet dan maar. Ik post hier wel een kotssmiley als ik misselijk ben ;)
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_146345210
quote:
0s.gif Op woensdag 29 oktober 2014 00:39 schreef kuolema het volgende:

[..]

Zelf kwam ik niet aan van citalopram.
Ik was er de laatste tijd ook wat over aan het opzoeken aangezien ik zou gaan overstappen naar iets anders. Heb verschillende bronnen vergeleken en het komt op het volgende neer: paroxetine en mirtazapine moet je vermijden, Wellbutrin (bupropion) scoort het best (minste gewichtstoename) en verder maakt het niet zoveel uit.

Ik begrijp niet dat sommige artsen paroxetine als eerste middel voorschrijven ...
Dat je iets niet begrijpt is 1 ding.
Een top zoveel lijstje van medicijnen, die je vermoedelijk niet eens geslikt hebt, klinkt alsof je je drug of choice aan het uitzoeken bent en hier informatie over verspreid.
Geloof de mensen in dit forum nou maar ieder medicijn werkt bij iedereen weer anders. Dat je niet wilt aankomen is ook prima ik als je post maar half toch vind ik het maar een raar verhaal.
Wellbutrin is een NDRI er zijn ssri's SNRI's en NDRI's.
Serotonine
Norepineprine
En dopamine.
Een SNRI is een ssri en een NRI in 1 tablet de hoeveelheid cq verhouding van de hoeveelheid serotonine en de hoeveelheid notepineprine staat dan vast dit is bv Cymbalta.
Als je een ssri en NRI krijgt of geeft, kan de dosis worden ingesteld ietwat neer op de behoefte. De 1 heeft wellicht meer serotonine (-heropname remming) "nodig" waar de ander norepineprine meer nodig heeft.
Dopamine is energie trouwens en als je sndri's nodig hebt in welke combinatie dan ook kun je beter naar mao inhibitors als ik het goed heb in ieder geval sndri word teveel.
Een ssri met SNRI kan ook niet bv zoloft en Cymbalta. Er kan zoveel niet, en wel ;)
Ik dacht ik deel het even.
Das allemaal stimulerend overigens TCA's zijn versuffend. Mirtazepine in lage dosis(!) ook, voor zover ik weet.
pi_146347823
Ik heb bij geen enkele AD last gehad met afbouwen tot nu toe, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik er ook geen tot weinig baat bij had...
Het lastige met al die ervaringen van anderen is dat het bij iedereen anders kan werken. Ik denk dus niet dat er een top zoveel is.
En dat er vaak paroxetine wordt voorgeschreven is denk ik mede omdat het een middel is wat al langer gebruikt wordt, waar meer ervaringen mee zijn.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_146349286
Ik gebruik al een jaar of 3 paroxetine en het werkt vrij goed icm seroquel en een pilletje voor de ADHD.
Hier meer-achtergrond- informatie over antidepressiva;
http://chipur.com/antidepressants-what-you-need-to-know/
pi_146349736
En nog een linkje Paroxetine daalt wel qua gebruikers in de jaren.
Ook aan voorschriften/gebruiker kun je wel iets opmaken, als iemand een medicijn niet bevalt gaat ie geen nieuw voorschrift vragen/krijgen etc.
http://www.gipdatabank.nl(...)-totaal&item=bijlage
pi_146357268
quote:
0s.gif Op woensdag 5 november 2014 22:02 schreef ScarFace- het volgende:
Ik gebruik al een jaar of 3 paroxetine en het werkt vrij goed icm seroquel en een pilletje voor de ADHD.
Hier meer-achtergrond- informatie over antidepressiva;
http://chipur.com/antidepressants-what-you-need-to-know/
Paroxetine werkt heel goed tegen angst/paniek. Daarom is dit het eerst gekozen middel tegen deze klachten. Fluoxetine heeft deze werking iets minder, deze is weer wat beter in t bestrijden van depressie.

Op dit moment is mijn lijf aan het wennen aan de fluoxetine... maagklachten galore :X :{
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_146404053
quote:
0s.gif Op donderdag 6 november 2014 03:27 schreef zomertje het volgende:

[..]

Paroxetine werkt heel goed tegen angst/paniek. Daarom is dit het eerst gekozen middel tegen deze klachten. Fluoxetine heeft deze werking iets minder, deze is weer wat beter in t bestrijden van depressie.

Op dit moment is mijn lijf aan het wennen aan de fluoxetine... maagklachten galore :X :{
En je kunt niet slapen ->toch maar pammetjes vragen dan?
Ik gebruik er ook pammetjes bij zo goed werkt die paroxetine niet tegen angsten wel tegen de depressie enigsinds, bij mijzelf.
pi_146422842
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 november 2014 15:36 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

En je kunt niet slapen ->toch maar pammetjes vragen dan?
Ik gebruik er ook pammetjes bij zo goed werkt die paroxetine niet tegen angsten wel tegen de depressie enigsinds, bij mijzelf.
Nee, ik kon ff niet slapen toen. Afgelopen nacht ging al beter. Komende nacht zullen we t zien. Pammetjes heb ik nog, maar nog niet gebruikt.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_146526742
Het was weer een nuttige afspraak bij de psychiater.
Voor het ernstige kaakklemmen kon hij wel wat voorschrijven maar dat doet hij niet omdat het niet officieel als bijwerking genoteerd staat bij cymbalta. :{
Voor de nachtmerries en hele levige dromen waardoor ik minimaal 5 keer per nacht mijn bed uitdrijf (kleding en lakens kun je letterlijk uitwringen) kon hij niks voorschrijven. Topiramaat is eigenlijk alleen voor herbelevingen. En ik heb herbelevingen maar ook nachtmerries over onderwerpen die totaal niet gerelateerd zijn aan traumatische ervaringen. Dus niet de juiste indicatie, erg jammer. ;(
En verder is er niks wat hij daaraan zou kunnen doen.
Omdat dit wel een officiële bijwerking is van cymbalta moet ik gaan denken over afbouwen en stoppen. Half jaar geleden een poging gedaan maar toen lukte dat niet. Ik denk dat ik dan in 2015 een nieuwe poging ga doen.
pi_146539339
Appelsap, :{ . Succes met afbouwen...

Ik ga voorlopig nog niet afbouwen, want de kans bestaat dat als het niet goed gaat, het middel niet meer zo goed werkt en dat zou wel heel zuur zijn. Want het was nogal een zoektocht...
Dus voorlopig toch maar doorgaan, voelt een klein beetje dubbel. Maar ik denk wel verstandig.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_146543671
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 november 2014 10:57 schreef appelsap het volgende:
Het was weer een nuttige afspraak bij de psychiater.
Voor het ernstige kaakklemmen kon hij wel wat voorschrijven maar dat doet hij niet omdat het niet officieel als bijwerking genoteerd staat bij cymbalta. :{
Voor de nachtmerries en hele levige dromen waardoor ik minimaal 5 keer per nacht mijn bed uitdrijf (kleding en lakens kun je letterlijk uitwringen) kon hij niks voorschrijven. Topiramaat is eigenlijk alleen voor herbelevingen. En ik heb herbelevingen maar ook nachtmerries over onderwerpen die totaal niet gerelateerd zijn aan traumatische ervaringen. Dus niet de juiste indicatie, erg jammer. ;(
En verder is er niks wat hij daaraan zou kunnen doen.
Omdat dit wel een officiële bijwerking is van cymbalta moet ik gaan denken over afbouwen en stoppen. Half jaar geleden een poging gedaan maar toen lukte dat niet. Ik denk dat ik dan in 2015 een nieuwe poging ga doen.
Ik zou serieus een andere psychiater zoeken als die van jou refereert naar een bijwerking die ng niet eerder vermeld is maar waar jij wel last van hebt!!
Misschien kun je hetzelfde middel in een wat lagere dosering proberen?
Het klinkt me als het type psychiater die e naar een dosis "opjaagt" namelijk, du wie weet is een lagere dosis ook?-je zegt niks over de effectiviteit- effectief, maar ervaarje minder bijwerkingen.
Voor levendige dromen zijn er allerlei middelen.
Seroquel en alprazolam bijvoorbeeld.
Al zou de gemiddelde psychiater het-gok ik-niet doen , ik zou bij de alprazolam beginnen want seroquel kan dit ook als bijwerking hebben-meen ik.
Voor kaakklemmen is het/de aantal beperkte middelen wel een type met veel bijwerkingen of in ieder geval het zijn niet zomaar pilletjes dus vanuit dat perspectief zit er wel wat in.
Maar die psychiaters verwoorden het allemaal naar eigen hand in mijn ervaring.
Je hebt een bijwerking oh ik zie m niet in het lijstje staan is net zoiets als dat de huisarts ontkent dat een kind een ziekte heeft /kan hebben die bijna alleen bij ouderen voorkomt...
Beetje lomp vind ik, beetje heel erg.
pi_146555784
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 november 2014 18:46 schreef ScarFace- het volgende:

[..]

Ik zou serieus een andere psychiater zoeken als die van jou refereert naar een bijwerking die ng niet eerder vermeld is maar waar jij wel last van hebt!!
Misschien kun je hetzelfde middel in een wat lagere dosering proberen?
Het klinkt me als het type psychiater die e naar een dosis "opjaagt" namelijk, du wie weet is een lagere dosis ook?-je zegt niks over de effectiviteit- effectief, maar ervaarje minder bijwerkingen.
Voor levendige dromen zijn er allerlei middelen.
Seroquel en alprazolam bijvoorbeeld.
Al zou de gemiddelde psychiater het-gok ik-niet doen , ik zou bij de alprazolam beginnen want seroquel kan dit ook als bijwerking hebben-meen ik.
Voor kaakklemmen is het/de aantal beperkte middelen wel een type met veel bijwerkingen of in ieder geval het zijn niet zomaar pilletjes dus vanuit dat perspectief zit er wel wat in.
Maar die psychiaters verwoorden het allemaal naar eigen hand in mijn ervaring.
Je hebt een bijwerking oh ik zie m niet in het lijstje staan is net zoiets als dat de huisarts ontkent dat een kind een ziekte heeft /kan hebben die bijna alleen bij ouderen voorkomt...
Beetje lomp vind ik, beetje heel erg.
Hij gaf zelf ook aan erg strikt te zijn en precies de regels te volgen, dus helaas.
Een lagere dosis kan ik inderdaad nog gaan proberen. Daar ga ik maar eens over nadenken.
  dinsdag 2 december 2014 @ 09:55:29 #243
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_147211207
Is de situatie al wat veranderd Appelsap?
pi_147300130
Ik zit nu op 4,5 week fluoxetine. Het lijkt allemaal wat rustiger te worden, paniek is wat minder aanwezig. Dat zou fijn zijn :)
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_147706374
Ik nam nu 3 dagen citalopram om 13:00 in maar wil wisselen naar de avond (rond 19:00 tot 00:00 heb ik namelijk echt een goede periode en wil deze juist ook overdag hebben).

Zou ik zomaar kunnen wisselen na 3 dagen van 13:00 naar 22:00?
pi_147707648
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 14:49 schreef RBWO het volgende:
Ik nam nu 3 dagen citalopram om 13:00 in maar wil wisselen naar de avond (rond 19:00 tot 00:00 heb ik namelijk echt een goede periode en wil deze juist ook overdag hebben).

Zou ik zomaar kunnen wisselen na 3 dagen van 13:00 naar 22:00?
Hangt ervan af of je er gevoelig voor bent. Om geen risico's te nemen kun je bijvoorbeeld elke dag 2 of 3 uur later nemen, dus morgen om 15.00, overmorgen om 17.00 en daarna na het avondeten.
Ik merk er zelf nooit iets van als ik een keer 4 uur later ad inneem, maar sommige mensen krijgen er al last van als ze een of twee uur later innemen dan gewoonlijk. Ik zou als ik jou was ook eerder dan 22.00 doen daarom, voor het geval je een keer vroeg naar bed gaat. Bovendien vergeet je het misschien minder snel als je het steeds na het avondeten doet.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_147740085
quote:
0s.gif Op donderdag 18 december 2014 15:31 schreef kuolema het volgende:

[..]

Hangt ervan af of je er gevoelig voor bent. Om geen risico's te nemen kun je bijvoorbeeld elke dag 2 of 3 uur later nemen, dus morgen om 15.00, overmorgen om 17.00 en daarna na het avondeten.
Ik merk er zelf nooit iets van als ik een keer 4 uur later ad inneem, maar sommige mensen krijgen er al last van als ze een of twee uur later innemen dan gewoonlijk. Ik zou als ik jou was ook eerder dan 22.00 doen daarom, voor het geval je een keer vroeg naar bed gaat. Bovendien vergeet je het misschien minder snel als je het steeds na het avondeten doet.
Nou ik ben veranderd naar 21:30. Slikte 3 dagen Citalopram om 13:00 en ben naar 21:30 gegaan.

Heb nu wel een rare "bijwerking" .. rond een uurtje of 01:00 kreeg ik ineens een (tja hoe leg ik dit uit..) hersenschok/brainzap? Voor een kwart seconde hoorde ik een "knal" (in mijn hoofd blijkbaar) en schopte ik met beide benen omhoog :').

Iemand een idee waar ik het over heb? Of heeft iemand dit ook met het opstarten van een SSRI? :')
  zaterdag 20 december 2014 @ 06:25:24 #248
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_147766809
Als een soort spastische beweging bedoel je?
De knal in je hoofd herken ik niet. Ik heb wel een soort spiertrekking in m'n rechterbeen. Zoals je ook kunt voelen als je net in slaap valt zeg maar. Vrijwel elke dag, drie uur na dat ik ad heb geslikt. Al ruim twee jaar. Schijnt 'normaal' te zijn. Ik heb ook ongeveer een uur na andere medicatie in de avond tien minuten waarbij ik wazig zie.
pi_147783249
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 december 2014 13:43 schreef RBWO het volgende:

[..]

Nou ik ben veranderd naar 21:30. Slikte 3 dagen Citalopram om 13:00 en ben naar 21:30 gegaan.

Heb nu wel een rare "bijwerking" .. rond een uurtje of 01:00 kreeg ik ineens een (tja hoe leg ik dit uit..) hersenschok/brainzap? Voor een kwart seconde hoorde ik een "knal" (in mijn hoofd blijkbaar) en schopte ik met beide benen omhoog :').

Iemand een idee waar ik het over heb? Of heeft iemand dit ook met het opstarten van een SSRI? :')
Ik heb dit wel eens zonder dat ik medicijnen voor wat dan ook slik :') , is vrij normaal volgens mij bij het in slaap vallen.
Hallon!
pi_147812651
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 december 2014 20:05 schreef BlueMage het volgende:

[..]

Ik heb dit wel eens zonder dat ik medicijnen voor wat dan ook slik :') , is vrij normaal volgens mij bij het in slaap vallen.
Haha oke gelukkig. Niets raars dus. Moet zeggen heb het ook maar 1x gehad tot nu toe (veranderde ik van 13:00 inname naar 21:30).

Nou.. zit nu op 6 dagen Citalopram 10mg en 2x 10mg oxazepam per dag.. heb zelf niet echt het gevoel dat het verbeterd.. omgeving om mij heen zegt dat ze zeker merken dat ik al verander.

Voel me nog steeds rusteloos en krijg af en toe vlagen van depersonalisatie (Ik denk dat de wereld dan langs me heen gaat en ik gewoon blijf staan.. of droom oid).

Ach.. antidepressiva moet gewoon wat meer tijd krijgen gok ik.. die tijd is alleen zo "bluh"
pi_147813564
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 19:15 schreef RBWO het volgende:

[..]

Haha oke gelukkig. Niets raars dus. Moet zeggen heb het ook maar 1x gehad tot nu toe (veranderde ik van 13:00 inname naar 21:30).

Nou.. zit nu op 6 dagen Citalopram 10mg en 2x 10mg oxazepam per dag.. heb zelf niet echt het gevoel dat het verbeterd.. omgeving om mij heen zegt dat ze zeker merken dat ik al verander.

Voel me nog steeds rusteloos en krijg af en toe vlagen van depersonalisatie (Ik denk dat de wereld dan langs me heen gaat en ik gewoon blijf staan.. of droom oid).

Ach.. antidepressiva moet gewoon wat meer tijd krijgen gok ik.. die tijd is alleen zo "bluh"
Het heeft echt veel tijd nodig om te gaan werken. Reken maar op 4 tot 6 weken. Maar als t je helpt dan is dat maar een kleine periode op de goede jaren die nog kunnen komen.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_147813852
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 19:36 schreef zomertje het volgende:

[..]

Het heeft echt veel tijd nodig om te gaan werken. Reken maar op 4 tot 6 weken. Maar als t je helpt dan is dat maar een kleine periode op de goede jaren die nog kunnen komen.
Ja klopt inderdaad. Ze hebben ook tegen mij gezegd dat het wel even kan duren eer het werkt. Zit nu al een maand thuis door dit alles. Vind het lastig de straat op te gaan, boodschappen te doen of uberhaupt wat te doen. Altijd bestaat de "kans" op een paniekaanval. Ik heb dan ook echt angst om de angst.

Ik zit nu 2 weken aan de medicijnen waarvan 1 week antidepressiva (citalopram 10mg).

Moet zeggen, in die twee weken ben ik al wel iets meer naar buiten, kan "kleine" boodschappen doen en ben zelfs gisteren naar vrienden geweest (1.5u .. maar toch). Had dit niet van mijzelf verwacht een maand geleden.

Omgeving zegt dat ze merken dat ik wel iets "opknap" .. dit alles is dan ook de reden dat ik doorzet met antidepressiva en de bijwerkingen maar op de koop toe neem.
pi_147832586
quote:
0s.gif Op zondag 21 december 2014 19:42 schreef RBWO het volgende:

[..]

Ja klopt inderdaad. Ze hebben ook tegen mij gezegd dat het wel even kan duren eer het werkt. Zit nu al een maand thuis door dit alles. Vind het lastig de straat op te gaan, boodschappen te doen of uberhaupt wat te doen. Altijd bestaat de "kans" op een paniekaanval. Ik heb dan ook echt angst om de angst.

Ik zit nu 2 weken aan de medicijnen waarvan 1 week antidepressiva (citalopram 10mg).

Moet zeggen, in die twee weken ben ik al wel iets meer naar buiten, kan "kleine" boodschappen doen en ben zelfs gisteren naar vrienden geweest (1.5u .. maar toch). Had dit niet van mijzelf verwacht een maand geleden.

Omgeving zegt dat ze merken dat ik wel iets "opknap" .. dit alles is dan ook de reden dat ik doorzet met antidepressiva en de bijwerkingen maar op de koop toe neem.
Het duurt allemaal erg lang ja, ik weet nog dat ik dacht op vrijdag dat ik op maandag op mn werk zou zitten. Dat bleek wel een paar maanden te duren eer ik weer zover was. Heb je ook therapie om te achterhalen wat de onderliggende oorzaak is?
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_147852135
quote:
0s.gif Op maandag 22 december 2014 03:52 schreef zomertje het volgende:

[..]

Het duurt allemaal erg lang ja, ik weet nog dat ik dacht op vrijdag dat ik op maandag op mn werk zou zitten. Dat bleek wel een paar maanden te duren eer ik weer zover was. Heb je ook therapie om te achterhalen wat de onderliggende oorzaak is?
De onderliggende oorzaak weten we al (wist ik ook al voordat de psych er mee kwam) Dus dat is wel fijn dat ik weet waarvan het is gekomen. Nu nog even van dat "warrige/vervreemde/angstige" gevoel proberen af te komen. Maar daar is de antidepressiva voor en cognitieve gedragstherapie.
pi_147924409
Slik nu 10 dagen antidepressiva, het verwarde/onwerkelijke gevoel word wel iets minder maar merk echt dat ik in een soort "dip" zit vandaag. Bluh,bah, uitgeblust. Word om 11:00 wakker en het liefst ga ik weer naar bed om 15:00

Is dit een tijdelijk iets? (of iig, herkennen mensen dit?)
  Moderator / Miss SHO woensdag 24 december 2014 @ 17:30:25 #256
22592 crew  Ole
pi_147924629
quote:
0s.gif Op woensdag 24 december 2014 17:23 schreef RBWO het volgende:
Slik nu 10 dagen antidepressiva, het verwarde/onwerkelijke gevoel word wel iets minder maar merk echt dat ik in een soort "dip" zit vandaag. Bluh,bah, uitgeblust. Word om 11:00 wakker en het liefst ga ik weer naar bed om 15:00

Is dit een tijdelijk iets? (of iig, herkennen mensen dit?)
je moet echt rekenen op een week of 6. En daarbij zijn deze donkere dagen sowieso vervelend.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_148064363
quote:
1s.gif Op woensdag 24 december 2014 17:30 schreef Ole het volgende:

[..]

je moet echt rekenen op een week of 6. En daarbij zijn deze donkere dagen sowieso vervelend.
Wat is jullie mening omtrent ophogen van antidepressiva(slik nu 10mg Citalopram)? Slik het nu 13 dagen en begin wel wat beter te worden/voelen. Zou je dan überhaupt ophogen zodat de kans is dat het sneller gaat/beter blijft hangen?

Wel merk ik dat ik nog steeds behoorlijk lusteloos ben.. neem mezelf voor om te gaan sporten maar komt er uiteindelijk niet van.. gewoon moe, bluh, uitgeblust dan. Zou dit met AD ook beter moeten gaan worden?

Wel slik ik nog oxazepam(max 20mg per dag), doe ik dit niet is de angst behoorlijk aanwezig (AD moet dit uiteindelijk gaan overnemen)

Positief iets: Vandaag sinds 2 weken een paniekaanval voelen opkomen, door rustig te blijven, even buiten rondje te lopen is deze niet doorgezet!! (top!!!)
pi_148092521
Update:
Positief nieuws: Moest net de huisarts bellen omdat de antidepressiva bijna op is. Moest mijn afgelopen 2 weken vertellen. Ze was verbaasd hoeveel positieve dingen er zijn gebeurd. Ze had verwacht dat het wat langer zou duren.

Moet nu dus 30 dagen lang verder met Citalopram 10mg

Mijn positieve dingen(die ik dus 2 weken geleden niet zo had!):
Paniekaanvallen minder/weg (kan ze nu zelf stoppen)
Geen "dood" gevoel meer of dat ik twijfel of ik niet gewoon in een coma lig en ik dit alles verzin. (heeeeel soms met vlagen heb ik het nog eventjes, 2 weken geleden 24/7)
Zie het weer wat positiever in
Gedachten zijn rustiger (geen wirwar van gedachten meer.. dat had ik 24/7)
Schrik veel minder van "kwaaltjes"
Automatische piloot is een stuk uit gegaan (normaal gesproken schrok ik terug in de realiteit en dacht ik "Heh? Wat doe ik hier nu in de keuken? Wilde ik wat drinken pakken?). Nu ben ik er wel "redelijk" bij.

Wel heb ik nog steeds dat zware,lusteloze gedempte gevoel. Alsof je 365 dagen hard gewerkt hebt en nu een paar weken vakantie heb.. weet gewoon van gekkigheid niet wat ik moet doen. Lichaam is een beetje in de "bluh , uitgeblust , niets doen" modus merk ik. Maar dat heeft gewoon tijd nodig!

Maar de positieve dingen zijn ook top dus!
pi_148464925
Net bij de huisarts vandaan. Toch weer wat oxazepam voorgeschreven gekregen.

Verder mag ik zelf besluiten of ik mijn Citalopram ophoog naar 20mg. Dit omdat ik voor mijn gevoel sinds begin deze week een 'extra' dipje heb. Dit kan er mee te maken hebben dat ik een maand lang extreem veel angst, hyperventilatie, onwerkelijk gevoel had en ik nu iets kalmer word dus dat ik daaraan moet wennen oid.

Slik nu 3,5 week 10mg.

Dus mag kiezen, of toch even doorgaan met 10mg of ophogen. Keus Is aan mij.. Wat nu :')

Iemand die ook zijn/haar dosis heeft verhoogd? Hoe zit het met de bijwerkingen? (daar heb ik nu nl bijna geen last meer van)
  donderdag 8 januari 2015 @ 14:34:28 #260
399061 kuolema
vermaledijd
pi_148467508
Ik had geen last van bijwerkingen bij het verhogen van de dosis toen ik citalopram slikte. Ging eerst van 10 naar 20 en later van 20 naar 40 mg. Maar ik had bij het starten ook niet echt problemen.
Ik zou wel verhogen als ik jou was, je zit toch op een lage dosis. Maar het kan ook nog even wachten.

Mijn pilletjes zijn trouwens op (maar misschien ben ik er ook wel 1 of 2 kwijtgeraakt :P ) en ik heb morgen pas een afspraak met de arts 8)7 Hopelijk ga ik er niet te veel last van krijgen. Recepten van vrijdagochtend kan ik maandag altijd pas ophalen bij de apotheek dus ik moet niet vergeten aan te geven dat ik ze echt morgen nodig heb. Het moet kunnen dat ik ze meteen vrijdag mee kan krijgen toch?
Why are you wearing that stupid man suit?
  Moderator / Miss SHO donderdag 8 januari 2015 @ 14:36:50 #261
22592 crew  Ole
pi_148467618
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:34 schreef kuolema het volgende:
Ik had geen last van bijwerkingen bij het verhogen van de dosis toen ik citalopram slikte. Ging eerst van 10 naar 20 en later van 20 naar 40 mg. Maar ik had bij het starten ook niet echt problemen.
Ik zou wel verhogen als ik jou was, je zit toch op een lage dosis. Maar het kan ook nog even wachten.

Mijn pilletjes zijn trouwens op (maar misschien ben ik er ook wel 1 of 2 kwijtgeraakt :P ) en ik heb morgen pas een afspraak met de arts 8)7 Hopelijk ga ik er niet te veel last van krijgen. Recepten van vrijdagochtend kan ik maandag altijd pas ophalen bij de apotheek dus ik moet niet vergeten aan te geven dat ik ze echt morgen nodig heb. Het moet kunnen dat ik ze meteen vrijdag mee kan krijgen toch?
Dat zou ik zeker wel vragen! Paar dagen zonder is echt kut! Had het laatst ook.
Anders even je arts(assistente) laten bellen naar de apotheek!!
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_148467649
Misschien nu even bellen naar de arts of er een recept naar de apotheek gefaxt kan worden, vandaag nog. En de apotheek bellen dat je ze echt morgen (liefst vandaag nog) nodig hebt omdat ze op zijn. Even vragen wat ze kunnen doen voor je.

Hier is het meeste gelijk mee te krijgen, mits het op voorraad ligt. Mijn medicatie moet besteld worden, maar daar hou ik dan rekening mee, als ik nog voor een week heb dan zorg ik dat er een nieuw recept komt en dan heb ik over het algemeen netjes op tijd.
Mama van 2 lieve meiden :)
  donderdag 8 januari 2015 @ 15:12:46 #263
399061 kuolema
vermaledijd
pi_148468997
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:36 schreef Ole het volgende:

[..]

Dat zou ik zeker wel vragen! Paar dagen zonder is echt kut! Had het laatst ook.
Anders even je arts(assistente) laten bellen naar de apotheek!!
Ik nam ooit het impulsieve besluit om cold turkey te stoppen. Had behoorlijke brainzaps, die ik op zich wel komisch vond, maar verder nergens last van. Eén dag, daarna deed ik weer verstandig. Dus ik verwacht niets ernstigs.
Maar ik moet het echt niet vergeten tegen de arts te zeggen. Want een heel weekend zonder is niet zo handig.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:37 schreef Nijna het volgende:
Misschien nu even bellen naar de arts of er een recept naar de apotheek gefaxt kan worden, vandaag nog. En de apotheek bellen dat je ze echt morgen (liefst vandaag nog) nodig hebt omdat ze op zijn. Even vragen wat ze kunnen doen voor je.

Hier is het meeste gelijk mee te krijgen, mits het op voorraad ligt. Mijn medicatie moet besteld worden, maar daar hou ik dan rekening mee, als ik nog voor een week heb dan zorg ik dat er een nieuw recept komt en dan heb ik over het algemeen netjes op tijd.
Ik durf niet te bellen of te mailen. Anders had ik dat al eerder gedaan, want ik wist vorige week al dat ik te weinig zou hebben. Ze hebben toch vast wel i.i.g. 3 pilletjes voor het weekend? En anders heb ik pech, eigen schuld.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_148469949
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 14:34 schreef kuolema het volgende:
Ik had geen last van bijwerkingen bij het verhogen van de dosis toen ik citalopram slikte. Ging eerst van 10 naar 20 en later van 20 naar 40 mg. Maar ik had bij het starten ook niet echt problemen.
Ik zou wel verhogen als ik jou was, je zit toch op een lage dosis. Maar het kan ook nog even wachten.

Mijn pilletjes zijn trouwens op (maar misschien ben ik er ook wel 1 of 2 kwijtgeraakt :P ) en ik heb morgen pas een afspraak met de arts 8)7 Hopelijk ga ik er niet te veel last van krijgen. Recepten van vrijdagochtend kan ik maandag altijd pas ophalen bij de apotheek dus ik moet niet vergeten aan te geven dat ik ze echt morgen nodig heb. Het moet kunnen dat ik ze meteen vrijdag mee kan krijgen toch?
Bedankt voor je antwoord!

Reden dat ik twijfel Is vanwege het feit dat het vergeleken met 3 weken geleden (toen ik begon). Een stukje beter is geworden. Zit nu op 70% in plaats van 100% 3 weken geleden. (kan dat überhaupt in 3 weken met AD?)

Wellicht als ik met 10mg door blijf gaan dat het vanzelf 'meer aanslaat' maar mss als ik 20mg pak dat het iets sneller gaat...
  donderdag 8 januari 2015 @ 16:07:02 #265
399061 kuolema
vermaledijd
pi_148471365
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 15:37 schreef RBWO het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord!

Reden dat ik twijfel Is vanwege het feit dat het vergeleken met 3 weken geleden (toen ik begon). Een stukje beter is geworden. Zit nu op 70% in plaats van 100% 3 weken geleden. (kan dat überhaupt in 3 weken met AD?)

Wellicht als ik met 10mg door blijf gaan dat het vanzelf 'meer aanslaat' maar mss als ik 20mg pak dat het iets sneller gaat...
Dat kan met 3 weken, maar wat ik onwaarschijnlijker vind is dat zo'n lage dosis werkzaam is. Misschien is het een placebo-effect, vooral omdat je al na een paar dagen zei verbetering te merken. Wat op zich niet erg is, hoe dan ook fijn dat je je beter voelt.

Je kunt het nog een week of 3 aankijken en als je dan nog niet tevreden bent, verhogen. Het kan nog veranderen namelijk. Aangezien het beter gaat, hou je het nog wel even vol zo, toch?
Het gaat overigens niet sneller als je een hogere dosis neemt.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_148471827
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:07 schreef kuolema het volgende:

[..]

Dat kan met 3 weken, maar wat ik onwaarschijnlijker vind is dat zo'n lage dosis werkzaam is. Misschien is het een placebo-effect, vooral omdat je al na een paar dagen zei verbetering te merken. Wat op zich niet erg is, hoe dan ook fijn dat je je beter voelt.

Je kunt het nog een week of 3 aankijken en als je dan nog niet tevreden bent, verhogen. Het kan nog veranderen namelijk. Aangezien het beter gaat, hou je het nog wel even vol zo, toch?
Het gaat overigens niet sneller als je een hogere dosis neemt.
Je zou bijna zeggen dat het een placebo effect is inderdaad. Huisarts vindt het ook frappant dat ik al wat dingen 'merk' qua positieve dingen met 10mg. Normaal duurt het langer gaf ze aan inderdaad. Ik denk dat ik aankomende week gewoon maar eens aankijk of het wat meer verbetert. Dan slik ik het ongeveer 5 weken.
pi_148473209
quote:
1s.gif Op donderdag 8 januari 2015 16:16 schreef RBWO het volgende:

[..]

Je zou bijna zeggen dat het een placebo effect is inderdaad. Huisarts vindt het ook frappant dat ik al wat dingen 'merk' qua positieve dingen met 10mg. Normaal duurt het langer gaf ze aan inderdaad. Ik denk dat ik aankomende week gewoon maar eens aankijk of het wat meer verbetert. Dan slik ik het ongeveer 5 weken.
Ik zou nog een paar weken wachten. Ik heb zelf gemerkt dat mijn medicijnen zelfs na 8 weken t beter doen dan na 4. Ik ga nu na 2 maanden wel omhoog omdat het nog niet goed genoeg werkt. Maar heb t 2 maanden geprobeerd.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_148567137
Wauw, ben hier gekomen door google ivm Topiramaat wat ik voorgeschreven ga krijgen.
Aangezien jullie best wel bekend zijn met de happy pilletjes zou ik graag mijn verhaal vertellen en weten wat jullie mening is. En misschien iets kleins over wat ik kan verwachten.

Op mijn 6de eerste gesprek gehad met psychiater ivm scheiding ouders en misbruik.
Rond mijn 13de eerste echte therapie en dysthime stoornis vast gesteld met risico op borderline en scrizofrenie.
Van 13 tot 20 individuele therapie gehad en allerlei onzin als cognitieve gedragstherapie en autonomiegroepen.
Rond mijn 18de angststoornis en straatvrees, begonnen met Fluvoxamine 100mg
Na een jaar afgebouwd ivm rare acties (was NERGENS meer bang voor)
Op mijn 20ste 2 jaar lang in therapie, 4 dagen in de week van 9 tot 4
Daar begonnen met (ze wilde Seroquel geven maar omdat je daarvan aan ging komen wilde ik dat niet) Seroxat (Paroxetine) 20mg
Daarbij de diagnoses gekregen: PTSS, Borderline, Dissosiatie, Angst/paniek stoornis

Vorig jaar op de eerste hulp terecht gekomen ivm poging en doorverwezen naar de Crisisdienst.
Medicatie opgehoogd naar 30mg maar omdat ik juist MEER ging voelen toen besloten om af te bouwen en over te stappen.
Het zou geen depressie meer zijn maar stemmingswisselingen.
Plan was om weer terug in therapie te gaan plus beginnen met Topiramaat.

Door een aantal foutjes is mijn therapie nog niet begonnen en zit ik nu zonder medicatie.
De crisisdienst wil mij "clean" afleveren bij de nieuwe therapie zodat ze mij vanaf dag 1 kunnen zien en zien hoe de meds gaan werken.
Voor nu Oxazepam 10 mg, Temazepam 20mg , Zodiclon en Promethazine 25 mg meegekregen om in slaap te kunnen komen en rustig te worden maar dat helpt dus allemaal niet.

Mijn vraag aan jullie, denk je dat de Topiramaat gaat werken bij mij? Omdat het een stemmings stabilisator zou zijn.
Wat kan ik ervan verwachten?
Bv geen nachtmerries, flash backs, paniek, stress, angst?
Dat zou super fijn zijn namelijk

En wat weet jij nog van het opbouwen?

Alvast super erg bedankt!!!

Owja, ik heb verder geen uitkering, uwv vind dat ik gewoon 40 uur kan werken per week :) dus moet ik dit melden aan mijn nieuwe werkgever? (zit nu in ww)
carpe that fucking diem
pi_148701053
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 14:51 schreef Loezjee het volgende:
Wauw, ben hier gekomen door google ivm Topiramaat wat ik voorgeschreven ga krijgen.
Aangezien jullie best wel bekend zijn met de happy pilletjes zou ik graag mijn verhaal vertellen en weten wat jullie mening is. En misschien iets kleins over wat ik kan verwachten.

Op mijn 6de eerste gesprek gehad met psychiater ivm scheiding ouders en misbruik.
Rond mijn 13de eerste echte therapie en dysthime stoornis vast gesteld met risico op borderline en scrizofrenie.
Van 13 tot 20 individuele therapie gehad en allerlei onzin als cognitieve gedragstherapie en autonomiegroepen.
Rond mijn 18de angststoornis en straatvrees, begonnen met Fluvoxamine 100mg
Na een jaar afgebouwd ivm rare acties (was NERGENS meer bang voor)
Op mijn 20ste 2 jaar lang in therapie, 4 dagen in de week van 9 tot 4
Daar begonnen met (ze wilde Seroquel geven maar omdat je daarvan aan ging komen wilde ik dat niet) Seroxat (Paroxetine) 20mg
Daarbij de diagnoses gekregen: PTSS, Borderline, Dissosiatie, Angst/paniek stoornis

Vorig jaar op de eerste hulp terecht gekomen ivm poging en doorverwezen naar de Crisisdienst.
Medicatie opgehoogd naar 30mg maar omdat ik juist MEER ging voelen toen besloten om af te bouwen en over te stappen.
Het zou geen depressie meer zijn maar stemmingswisselingen.
Plan was om weer terug in therapie te gaan plus beginnen met Topiramaat.

Door een aantal foutjes is mijn therapie nog niet begonnen en zit ik nu zonder medicatie.
De crisisdienst wil mij "clean" afleveren bij de nieuwe therapie zodat ze mij vanaf dag 1 kunnen zien en zien hoe de meds gaan werken.
Voor nu Oxazepam 10 mg, Temazepam 20mg , Zodiclon en Promethazine 25 mg meegekregen om in slaap te kunnen komen en rustig te worden maar dat helpt dus allemaal niet.

Mijn vraag aan jullie, denk je dat de Topiramaat gaat werken bij mij? Omdat het een stemmings stabilisator zou zijn.
Wat kan ik ervan verwachten?
Bv geen nachtmerries, flash backs, paniek, stress, angst?
Dat zou super fijn zijn namelijk

En wat weet jij nog van het opbouwen?

Alvast super erg bedankt!!!

Owja, ik heb verder geen uitkering, uwv vind dat ik gewoon 40 uur kan werken per week :) dus moet ik dit melden aan mijn nieuwe werkgever? (zit nu in ww)
Helaas geen ervaring met Topiramaat hier. Ik hoop dat t voor je gaat werken. En t UWV is soms een drakeninstantie zeg, al in beroep gegaan? Je kan zelf ook besluiten dat je voor 32 uur kan gaan werken als je daarmee wel financieel uitkomt. Heb ik ook lange tijd gedaan. De woensdag vrij, dan is t makkelijker vol te houden.

Hier dag 3 van de ophoging van de Fluoxetine, geestelijk en lichamelijk niet zo lekker helaas.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_148772666
quote:
0s.gif Op donderdag 15 januari 2015 09:01 schreef zomertje het volgende:

[..]

Helaas geen ervaring met Topiramaat hier. Ik hoop dat t voor je gaat werken. En t UWV is soms een drakeninstantie zeg, al in beroep gegaan? Je kan zelf ook besluiten dat je voor 32 uur kan gaan werken als je daarmee wel financieel uitkomt. Heb ik ook lange tijd gedaan. De woensdag vrij, dan is t makkelijker vol te houden.

Hier dag 3 van de ophoging van de Fluoxetine, geestelijk en lichamelijk niet zo lekker helaas.
Hoe is het nu met je zomertje? :*
pi_148799367
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 12:31 schreef RBWO het volgende:

[..]

Hoe is het nu met je zomertje? :*
Ik had 2 slechte dagen van de week, maar nu lijkt het wel beter. Wennen aan de verhoging is ff aankijken hoe dat weer met deze AD gaat. Zit nu pas op dag 6 .
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_148800066
quote:
0s.gif Op zondag 11 januari 2015 14:51 schreef Loezjee het volgende:
Wauw, ben hier gekomen door google ivm Topiramaat wat ik voorgeschreven ga krijgen.
Aangezien jullie best wel bekend zijn met de happy pilletjes zou ik graag mijn verhaal vertellen en weten wat jullie mening is. En misschien iets kleins over wat ik kan verwachten.

Op mijn 6de eerste gesprek gehad met psychiater ivm scheiding ouders en misbruik.
Rond mijn 13de eerste echte therapie en dysthime stoornis vast gesteld met risico op borderline en scrizofrenie.
Van 13 tot 20 individuele therapie gehad en allerlei onzin als cognitieve gedragstherapie en autonomiegroepen.
Rond mijn 18de angststoornis en straatvrees, begonnen met Fluvoxamine 100mg
Na een jaar afgebouwd ivm rare acties (was NERGENS meer bang voor)
Op mijn 20ste 2 jaar lang in therapie, 4 dagen in de week van 9 tot 4
Daar begonnen met (ze wilde Seroquel geven maar omdat je daarvan aan ging komen wilde ik dat niet) Seroxat (Paroxetine) 20mg
Daarbij de diagnoses gekregen: PTSS, Borderline, Dissosiatie, Angst/paniek stoornis

Vorig jaar op de eerste hulp terecht gekomen ivm poging en doorverwezen naar de Crisisdienst.
Medicatie opgehoogd naar 30mg maar omdat ik juist MEER ging voelen toen besloten om af te bouwen en over te stappen.
Het zou geen depressie meer zijn maar stemmingswisselingen.
Plan was om weer terug in therapie te gaan plus beginnen met Topiramaat.

Door een aantal foutjes is mijn therapie nog niet begonnen en zit ik nu zonder medicatie.
De crisisdienst wil mij "clean" afleveren bij de nieuwe therapie zodat ze mij vanaf dag 1 kunnen zien en zien hoe de meds gaan werken.
Voor nu Oxazepam 10 mg, Temazepam 20mg , Zodiclon en Promethazine 25 mg meegekregen om in slaap te kunnen komen en rustig te worden maar dat helpt dus allemaal niet.

Mijn vraag aan jullie, denk je dat de Topiramaat gaat werken bij mij? Omdat het een stemmings stabilisator zou zijn.
Wat kan ik ervan verwachten?
Bv geen nachtmerries, flash backs, paniek, stress, angst?
Dat zou super fijn zijn namelijk

En wat weet jij nog van het opbouwen?

Alvast super erg bedankt!!!

Owja, ik heb verder geen uitkering, uwv vind dat ik gewoon 40 uur kan werken per week :) dus moet ik dit melden aan mijn nieuwe werkgever? (zit nu in ww)
Ik zou toch voor de seroquel gaan.
Stemmings stabilisator is maar vaag spul vind ik.
Kans en stemmige wisselingen na afbouwen van n van de moeilijkste om af te komen anti depressiva klinkt ookniet heel erg gek hoowr ;) misschien weer opbouwen naar 20 seroxat? Of ander anti depressiva een TCA? Vraag de dokter is sederend en ad in 1 als ik goed heb. Min of meer. Ik weetook nie ales.
Ik heb enkel met Depakine ervaring qua stemming stabilisator als ze t zo willen noemen mja. Het doet wel iets maar das ook alles. Niet echt iets on te willen mja jou leven.
  zondag 18 januari 2015 @ 11:26:03 #273
262 Re
Kiss & Swallow
pi_148800240
geen therapieen gaan voorstellen hoor!

hier wat meer informatie over het klinische bewijs van topamax in psychiatrie

http://www.ajol.info/inde(...)/viewFile/34431/6359
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_148834106
:@
pi_148839399
Iemand ervaring met Citalopram PHC (Pharmacy oid?). Deze had ik eerst maar heb nu Citalopram Actavis meegekregen omdat die andere niet meer gegeven word hier.

Werkt dit hetzelfde? Huisarts zegt van wel (alleen andere fabrikant) maar ik twijfel nogal :')
pi_148852038
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 14:16 schreef RBWO het volgende:
Iemand ervaring met Citalopram PHC (Pharmacy oid?). Deze had ik eerst maar heb nu Citalopram Actavis meegekregen omdat die andere niet meer gegeven word hier.

Werkt dit hetzelfde? Huisarts zegt van wel (alleen andere fabrikant) maar ik twijfel nogal :')
Is hetzelfde..
pi_148874278
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 19:53 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Is hetzelfde..
Thanks! Gisteren ingenomen en heb idd geen andere bijwerkingen gekregen.
pi_150034840
ik zit sinds 3 dagen aan de abilify... hopelijk word ik daardoor minder depri en angstig
  vrijdag 3 april 2015 @ 16:18:45 #279
433501 schrijfveer
Mist inkt en papier
pi_151331770
Ik moet zeggen dat sinds ik de Olanzapine 2,5 mg slik, ik een enorm droge mond heb gekregen en veel zit te drinken. Ik kom nu makkelijk aan de 2 liter per dag, terwijl ik daarvoor maar iets van 1,3 liter dronk. Zit ook nog in een klimaat voor mijn stage waar het aardig warm wordt. Iemand misschien tips hoe ik ervoor kan zorgen dat mijn mond minder droog door de dag heen is ?

Daarnaast ben ik de laatste tijd heel erg moe.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 3 april 2015 @ 16:44:49 #280
22592 crew  Ole
pi_151332543
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 14:16 schreef RBWO het volgende:
Iemand ervaring met Citalopram PHC (Pharmacy oid?). Deze had ik eerst maar heb nu Citalopram Actavis meegekregen omdat die andere niet meer gegeven word hier.

Werkt dit hetzelfde? Huisarts zegt van wel (alleen andere fabrikant) maar ik twijfel nogal :')
ik had eens paroxetine van actavis. Die pillen vielen al in mijn mond uit elkaar, zodat ze veel te snel werkten.
Bij andere merken geen last. Dat is dan niet de werkzame stof, maar door de rest van de samenstelling werkten ze toch anders. Misschien is dat bij deze ook zo.

Ik heb nu trouwens escitalopram.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_151334455
Ik zit inmiddels 2,5 maand op 30mg fluoxetine. Het werkt nu beter dan met 20mg. Ik heb wel minstens 6 weken nodig om te wennen en heb de eerste weken echt bijwerkingen. Maar nu ben ik er blij mee, heb meer energie en positievere stemming. Zie minder tegen dingen op. Voorlopig ga ik hier mee door dus.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
  vrijdag 29 mei 2015 @ 20:58:55 #282
313849 Tonyvanheemschut
Een artiest van formaat!&#
pi_153084808
gebruik cipramil druppels, werkt goed bij angst/paniek aanvallen...nadeel is dat je er ontzettend van aankomt..iemand hier ook ervaring mee? zou graag meer willen sporten..maar voel me meestal uitgeblust na mn werk.. :'(
pi_154920788
Zijn er hier mensen die tussentijds zijn gestopt met AD?
Na een jaar sertraline geslikt te hebben ben ik in februari af gaan bouwen. Met als resultaat dat het vanaf juni weer helemaal mis ging. Ben nu sinds vorige week maandag weer begonnen en hoewel ik de ergste bijwerkingen achter de rug heb, voel ik me nog niet veel beter.
Toen ik de eerste keer begon merkte ik al heel snel verschil. Iemand hier ervaring mee? En sws met sertraline?
pi_154987189
Niemand?
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:27:12 #285
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_154987864
Nee, sorry.
Heb andere meds en nog nooit afgebouwd...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  vrijdag 7 augustus 2015 @ 16:30:13 #286
233895 Murmeli
buiten spelen
pi_154987939
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 10:21 schreef ConnieStBlaire het volgende:
Zijn er hier mensen die tussentijds zijn gestopt met AD?
Na een jaar sertraline geslikt te hebben ben ik in februari af gaan bouwen. Met als resultaat dat het vanaf juni weer helemaal mis ging. Ben nu sinds vorige week maandag weer begonnen en hoewel ik de ergste bijwerkingen achter de rug heb, voel ik me nog niet veel beter.
Toen ik de eerste keer begon merkte ik al heel snel verschil. Iemand hier ervaring mee? En sws met sertraline?
Niet met sertraline maar wel met opnieuw aan de AD. Het klinkt mij vreemd dat je de vorige keer al zei snel wat merkte, misschien beetje placebo effect?
In principe duurt het zeker wel een week of 3, dus je moet nog eventjes doorzetten.
Zijn er mensen in je omgeving waar je terecht kunt gedurende deze periode? Is toch ff weer een lastige tijd..
Sterkte!
Spelende vrouw, wat heeft u nu geleerd?
pi_154989535
quote:
0s.gif Op woensdag 5 augustus 2015 10:21 schreef ConnieStBlaire het volgende:
Zijn er hier mensen die tussentijds zijn gestopt met AD?
Na een jaar sertraline geslikt te hebben ben ik in februari af gaan bouwen. Met als resultaat dat het vanaf juni weer helemaal mis ging. Ben nu sinds vorige week maandag weer begonnen en hoewel ik de ergste bijwerkingen achter de rug heb, voel ik me nog niet veel beter.
Toen ik de eerste keer begon merkte ik al heel snel verschil. Iemand hier ervaring mee? En sws met sertraline?
Ik ben overgestapt van paroxetine naar fluoxetine, dat duurde zeker 6 weken voordat t goed werkte. En na een ophoging had ik dezelfde tijd nodig. Het duurt best lang helaas.

Afbouwen moet je heel langzaam doen, langzamer dan de psych adviseert. Het werkt beter bij 10% eraf per 4 weken.
"In the midst of winter, I found there was, within me, an invincible summer".
-Albert Camus.
pi_154996603
Wel eens afgebouwd, maar ik moet zeggen dat ik tot het middel wat ik nu slik, eigenlijk nooit het idee had dat het veel deed. En ook met weer opbouwen was het verschil niet echt duidelijk.

Maar je slikt het weer sinds vorige week maandag, dat is nog geen 2 weken en het kan volgens mij wel wat meer langer duren. Maar bij twijfel zou ik overleggen met degene die het heeft voorgeschreven.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_154998958
Bedankt voor de reacties. Weer dat ik het wat tijd moet geven. Feit is dat ik nu de dagen aftel, elke die ik heb gehad is er weer een dichterbij herstel. Soms is het ook gewoon even fijn om te lezen dat het allemaal weer goed komt.
En ik heb hele lieve vrienden en familie om me heen, dus zit het wel even uit
pi_156112203
Ik kom even binnenvallen met een vraag;

Ik gebruik sinds een paar weken 5mg Lorazepam voor het slapen gaan. Dit kost me nu zo'n ¤30,- per maand. Teveel.
Is het op een of andere manier mogelijk om dit vergoed te krijgen? Het is de bedoeling dat ik het nog een aantal weken (misschien maanden) ga slikken.
  dinsdag 15 september 2015 @ 20:06:59 #291
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156118709
Leg het voor bij de arts die het heeft voorgeschreven. In bepaalde gevallen wordt het wel vergoed. Meervoudige problematiek, bepaalde angststoornissen, terminale patiënten en iets neurologisch geloof ik. Als je daaronder valt kan de arts de b2 code doorgeven aan de apotheek. Dat is de enige manier waarop het kan.

Maaaaaaaaaaaar er is natuurlijk een reden waarom die dingen niet vergoed worden.
pi_156119498
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 20:06 schreef Luchtbel het volgende:
Leg het voor bij de arts die het heeft voorgeschreven. In bepaalde gevallen wordt het wel vergoed. Meervoudige problematiek, bepaalde angststoornissen, terminale patiënten en iets neurologisch geloof ik. Als je daaronder valt kan de arts de b2 code doorgeven aan de apotheek. Dat is de enige manier waarop het kan.

Maaaaaaaaaaaar er is natuurlijk een reden waarom die dingen niet vergoed worden.
Ik val denk ik onder alles behalve terminaal :@

Wat is de reden dan?
  dinsdag 15 september 2015 @ 21:06:03 #293
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156121791
Nou je kunt het dus via degene proberen die het heeft voorgeschreven.

De verslavende werking is de reden dat die dingen niet meer vergoed worden.
pi_156133167
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2015 21:06 schreef Luchtbel het volgende:
Nou je kunt het dus via degene proberen die het heeft voorgeschreven.

De verslavende werking is de reden dat die dingen niet meer vergoed worden.
Oh als dat het enige is..

Ik zal m'n huisarts straks wel even bellen voor een B2tje.
  woensdag 16 september 2015 @ 07:50:49 #295
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156133296
Ik hoop dat je er niet zo licht over denkt als het klinkt en je een goede dokter hebt.
pi_156134042
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 07:50 schreef Luchtbel het volgende:
Ik hoop dat je er niet zo licht over denkt als het klinkt en je een goede dokter hebt.
Het doel heiligt de middelen.
Na 10+ verschillende medicijnen ben ik blij dat ik nu iets van verlichting heb.
Dan maar verslaafd. Beter dat dan zwaar depressief door slaapgebrek.
  woensdag 16 september 2015 @ 10:43:29 #297
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_156135916
Ja. Ik snap het wel.
Alleen binnen heel korte tijd neemt de werking af, bij structureel hoog gebruik.
Dan heb je het doel niet meer. Alleen het middel. En de verslaving.
Daarom zeg ik, ik hoop dat je een goede arts hebt. Die hier verantwoording in neemt.
Indien aan de orde de code toepast, om je financieel te ontzien. Maar vooral voor de rest.
pi_156140842
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 10:43 schreef Luchtbel het volgende:
Ja. Ik snap het wel.
Alleen binnen heel korte tijd neemt de werking af, bij structureel hoog gebruik.
Dan heb je het doel niet meer. Alleen het middel. En de verslaving.
Daarom zeg ik, ik hoop dat je een goede arts hebt. Die hier verantwoording in neemt.
Indien aan de orde de code toepast, om je financieel te ontzien. Maar vooral voor de rest.
Dankje :)

En wat nou als ik van de een naar de andere pam hop? En dan wel steeds op hetzelfde aantal mg blijft, zou dat werken denk je?
pi_156142718
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 14:14 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Dankje :)

En wat nou als ik van de een naar de andere pam hop? En dan wel steeds op hetzelfde aantal mg blijft, zou dat werken denk je?
Nee... Aantal mg verschilt enorm per medicijn... 5MG lorazepam is erg veel... 5mg oxazepam juist weer niet...
pi_156142744
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 15:19 schreef Ace1 het volgende:

[..]

Nee... Aantal mg verschilt enorm per medicijn... 5MG lorazepam is erg veel... 5mg oxazepam juist weer niet...
In verhouding bedoel ik dan :@
pi_156142772
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 15:20 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

In verhouding bedoel ik dan :@
Lijkt me qua verslaving en gewenning niet echt verschil maken... Pammetjes zijn eigenlijk echt voor gebruik van max 2 weken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')