quote:Op zondag 24 februari 2013 09:43 schreef Nijna het volgende:
Het schijnt wel goed te kunnen helpen bij slapen...
quote:Op maandag 25 februari 2013 13:58 schreef ScarFace- het volgende:
[..]Jep.
En als je het dagelijks neemt de angsten weet ik niet maar als antidepressiva is het, als ik het zo lees, een hele goede (eerste?) keuze imo @davo1979
quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef Neeleh het volgende:
[..]
Ik heb 2 jaar terug een half jaar mirtazapine geslikt om door te slapen.. Ik zat ook te twijfelen toen, maar iedere nacht 3/4 x wakker worden breekt je op een gegeven moment ook op, zeker als je in een depressie zit..
Het is mij erg goed bevallen, nam hem in en 30-45 minuten later sliep ik als een blok..
Heb je veel last gehad van bijwerkingen? Hielp het ook met je humeur en stemmingen? En hoe was je rijvaardigheid?quote:Op dinsdag 5 maart 2013 11:57 schreef Neeleh het volgende:
[..]
Ik heb 2 jaar terug een half jaar mirtazapine geslikt om door te slapen.. Ik zat ook te twijfelen toen, maar iedere nacht 3/4 x wakker worden breekt je op een gegeven moment ook op, zeker als je in een depressie zit..
Het is mij erg goed bevallen, nam hem in en 30-45 minuten later sliep ik als een blok..
Hoelang heb je dit genomen? Dit wat je schreef heb ik vaker gelezen maar het zou na een tijdje moeten verdwijnen.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 22:15 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik heb ook korte periode mirtazapine gekregen om beter te slapen, maar bij mij hielp het niet en 's ochtends voelde het alsof nogal stoned was. Zelfs sokken aandoen duurden al minuten lang.
Een maandje geloof ik. Ben er vrij snel mee gestopt.quote:Op dinsdag 5 maart 2013 23:11 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Hoelang heb je dit genomen? Dit wat je schreef heb ik vaker gelezen maar het zou na een tijdje moeten verdwijnen.
Ik denk dat het belangrijk is wat jij wilt, niet wat een ander daar van vind!quote:Op woensdag 6 maart 2013 18:22 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik volg dit topic maar heel soms, maar ik heb een vraag.
Ik krijg de laatste tijd vaak te horen dat het sterk is om het alleen te doen (en dus dat het slap is om medicijnen te gebruiken bij psychische klachten). Krijgen jullie dat ook weleens te horen?
Ik hoef natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan anderen, maar als je het maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je jezelf natuurlijk ook een beetje slap voelen.
Overigens helpen de medicijnen enorm goed! Totdat er één of andere bijwerking ontstaat en er een zoektocht ontstaat naar iets anders (wat toch elke keer weer lijkt te gebeuren).
Ja ik ben daardoor 15 kg aangekomen.. Was toen ook wel erg mager hoor en nu is er inmiddels alweer bijna 10 kg af door de Ritalin.. Gelukkig geef ik weinig om mijn gewichtquote:Op dinsdag 5 maart 2013 20:57 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Heb je veel last gehad van bijwerkingen? Hielp het ook met je humeur en stemmingen? En hoe was je rijvaardigheid?
Vergelijk het eens met een zichtbare ziekte.. Bijvoorbeeld suikerpatienten.. Als zij hun medicijnen niet nemen kunnen ze overlijden.. Neem jij geen pillen, omdat je depressief bent dan is er ook een kans dat je uiteindelijk een einde aan je leven maakt..quote:Op woensdag 6 maart 2013 18:22 schreef Aspergermeisje het volgende:
Ik volg dit topic maar heel soms, maar ik heb een vraag.
Ik krijg de laatste tijd vaak te horen dat het sterk is om het alleen te doen (en dus dat het slap is om medicijnen te gebruiken bij psychische klachten). Krijgen jullie dat ook weleens te horen?
Ik hoef natuurlijk geen verantwoording af te leggen aan anderen, maar als je het maar vaak genoeg te horen krijgt, ga je jezelf natuurlijk ook een beetje slap voelen.
Overigens helpen de medicijnen enorm goed! Totdat er één of andere bijwerking ontstaat en er een zoektocht ontstaat naar iets anders (wat toch elke keer weer lijkt te gebeuren).
Dat zou een goed argument zijn... tenzij het mensen zijn die zelf ook psychische klachten hebben én zeggen dat het zonder medicijnen ook onleefbaar is, maar dat ze het probleem wel bij zichzelf zoeken en er hard voor werken.quote:Op vrijdag 8 maart 2013 20:38 schreef Neeleh het volgende:
[..]
Vergelijk het eens met een zichtbare ziekte.. Bijvoorbeeld suikerpatienten.. Als zij hun medicijnen niet nemen kunnen ze overlijden.. Neem jij geen pillen, omdat je depressief bent dan is er ook een kans dat je uiteindelijk een einde aan je leven maakt..
Ik vind het juist sterk dat je ze wèl slikt.. Juist omdat er zoveel verhalen de ronde gaan..
Ik heb het al eerder gehad. Ik kan me alleen de bijwerkingen op deze manier niet herinneren. Maar donderdag heb k weer overleg.quote:Op maandag 11 maart 2013 15:41 schreef Nijna het volgende:
Vervelend... en overleggen met de psychiater/dokter die het heeft voorgeschreven? Eventueel dosis halveren en langzamer opbouwen een optie?
ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :pquote:Op zondag 10 maart 2013 22:41 schreef davo1979 het volgende:
Wat ik begreep is dat prozac niet meer voorgeschreven mocht worden?
Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.quote:Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:
[..]
ik heb recentelijk nog prozac geprobeerd :p
ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
ook zyprexa hier. De duizeligheid herken ik wel. De droge mond niet echt. Ik haf wel enorm last van spierstijfheid. Kon op een gegeven moment mijn linkerarm niet meer doorstrekkenquote:Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:
[..]
ik gebruik nu Zyprexa,iemand ervaring daarmee? Ik ben dagelijks duizelig en heb altijd een droge bek, kan dat te maken hebben met die anti psychotica?
quote:Op maandag 18 maart 2013 19:00 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.
gewoon aan de prozac hier. Ook de apotheek had het gewoon op voorraad.quote:Op maandag 18 maart 2013 19:00 schreef davo1979 het volgende:
[..]
Vaag mijn begeleider zei het omdat er teveel mensen zelfmoord er door pleegde, zou het hier in Nederland niet meer mogen.
Je kunt een soort gel bij de apotheek krijgen, waarmee je een soort nep speeksel krijgt. "Met natuurlijk speekselenzymen"quote:Op maandag 18 maart 2013 19:44 schreef Nijna het volgende:
Ja, zoiets las ik ook seasushi, om het voor kinderen te verbieden en dat het in Amerika al verboden is ofzoiets...
Geen zyprexa, wel droge mond (parnate).
Vaak wat drinken of suikervrije kauwgom kauwen...
vorige post geeditquote:Op maandag 18 maart 2013 19:57 schreef Nijna het volgende:
Heb je daar ervaring mee? Ik zal eens googlen, ik ben niet zo'n kauwgomkauwer, maar ik zit ook niet te wachten op gaatjes e.d.
Een beetje naar mint, maar niet te veel. Ik kreeg ook vieze associatiesquote:Op maandag 18 maart 2013 20:02 schreef Nijna het volgende:
ieks, met natuurlijke speekselenzymen, ik zie al iemand staan kwijlen boven zo'n bakkie om dat toe te voegen.
Maar ik denk het proberen waard, ik zal eens informeren bij de apotheek of mn tandarts.
Waar smaakt t naar? Frisse smaak, zeggen ze.
Ik zie van Dentaid iets met appelsmaak, lijkt me ook wel prettig.
ik gebruik nu ruim anderhalf jaar zyprexa. In het begin veel moeite gehad met opstaan en inderdaad ook een droge mond. Gelukkig nu verder geen bijwerkingen. Behalve dan dat ik zo'n 10-15 kg aangekomen benquote:Op maandag 18 maart 2013 15:46 schreef Fokjee het volgende:
[..]
Mja voor mij is het ook altijd zo van, ik wil er niet aan vast blijven zitten. Ik heb ook perfect gefunctioneerd zonder, ik zie het dan ook als soort van paardenmiddel voor een korte termijn, om even wat shit te overbruggen ipv er vast aan te geraken.quote:Op donderdag 21 maart 2013 19:36 schreef Nyota het volgende:
Ik wilde en was begonnen met afbouwen: van 100 mg naar 75 mg sertraline. Maar vraag me toch af of het zo'n goed idee is.
Aan de ene kant heb ik het idee dat het allemaal niet zoveel doet en dat een ander middel wellicht een beter idee is. Aan de andere kant gaat het niet zo heel goed nu en zei ik dat afbouwen wellicht in een opwelling? Ik weet het allemaal ff niet meer...
En gebruiken jullie eigenlijk nog voedigssuplementen naast je ad? Ik zat te denken aan visolie, zink, magnesium en/of vitamine D.
Dan hier ook evenquote:Op zondag 31 maart 2013 21:31 schreef kuolema het volgende:
Ik heb bijna een uur geleden mijn eerste citalopram (10 mg) ingenomen. Ben benieuwd wanneer ik iets van de bijwerkingen ga merken.
Zijn er ook mensen die helemaal geen bijwerkingen hadden op de lange termijn? Vooral gewichtstoename lijkt me heel naar...
Het grootste gedeelte wat ik merk van de AD is dat het je mentale bewustzijn echt aan het veranderen is. En dat, dat voelt echt super onnatuurlijk.quote:Op maandag 1 april 2013 18:41 schreef kuolema het volgende:
Ik was zelf ook heel erg tegen medicijnen, maar heb al 6 jaar last van depressies en 2x therapie gehad, wat niet veel hielp. Nu ben ik er echt klaar mee en richt ik mijn laatste hoop op pillen.
Ik vind het ook geen fijn idee om elke dag chemische bende in mijn lichaam te krijgen, maar daar heb ik me toch maar overheen gezet. Het is ook niet de bedoeling om het je hele leven te slikken.
AD's hebben voor zover bekend geen negatieve gevolgen op de lange termijn, roken wel. En mediteren..tja, het zou kunnen helpen, verschilt vast ook per persoon, je moet er wel voor open staan.
Wel mooi dat het jou genoeg helpt:)
Persoonlijk zat ik zo in een dip dat ik toch even medicatie nodig had. Al was het maar puur voor het placebo effect. Feit is, ik blijf het echt troep vinden en vind ook dat je het niet nodig hebt voor de lange termijn. Ik heb wel eens een psychiator gehad die een lijntje ging uittekenen met op de x-as mijn leeftijd en y-as vrolijkheid en zei dat ik met deze AD de rest van mn leven stukken beter in mn vel zou zitten.quote:Op woensdag 6 maart 2013 22:13 schreef Nijna het volgende:
Sterk om het alleen te doen en slap om medicatie te gebruiken... Wat een kul.
Het is sterk dat je hulp zoekt en als blijkt dat je een steuntje in de rug nodig hebt in de vorm van medicatie, dan is daar in mijn ogen niks mis mee.
Je gaat toch ook niet tegen iemand met een gebroken been zeggen dat het slap is om er gips omheen te doen? Alleen dan kan je het zien en iets psychisch is niet zichtbaar van buiten...
Laat je niet van de wijs brengen hoor aspergemeisje, als jij erachter staat dan moet je die mensen die het slap vinden maar laten kletsen. Ene oor in, andere oor uit. (voor zover dat wil, ik ben ook vaak wel gevoelig voor dat soort commentaar).
Hoelang heb jij er aan gezetenquote:Op dinsdag 2 april 2013 09:22 schreef Nijna het volgende:
Ik vind dat Murmeli wel een punt heeft, SE. Je maakt het wel heel negatief zo.
Paxil is toch seroxat? Heb ik ook geslikt, maar ook geen last gehad van de bijwerkingen die jij beschrijft. Ik ben er een week niet lekker van geweest (draaierig en wat misselijk en trillerig, maar dat was alles). Helaas deed het voor mij ook niet zoveel.
Maar voor sommige mensen helpt het wel.
Mits je alleen last heb van een depressie, en niet manisch bent of andere stoornissen zoals bipolar/borderline etc. verandert je het wel degelijk als mens. Het is niet alleen 'beter' functioneren zoals mijn therapist zegt. Het is anders functioneren. Je gooit jezelf in wezen in een kooitje. Bij het gebruik van de Seroxat voelde ik dat na een aantal week al.quote:Het kan een steuntje in de rug zijn, de een gebruikt het tijdelijk en is er dan weer. Een ander moet het langer of misschien wel voor altijd gebruiken.
Tuurlijk, liever zonder medicatie als het kan, maar als je beter functioneert met, waarom dan niet?
Eens. Maar ieder heeft zo zijn eigen bijwerkingen. En zelfmoord gedachtes als bijwerkingen van Seroxat is niet iets wat ik verzin, het is wel degelijk dat Seroxat 'berucht' staat om het verzwaren van zelfmoord gedachtes. Niet dat je direct voor een trein springt, maar je snapt mijn punt wel. Welke AD heb je overigens?quote:Op maandag 1 april 2013 21:59 schreef Murmeli het volgende:
SE: mijn ervaring is totaal anders dan de jouwe. Ik ben nog nooit verdoofd geweest qua emotie door de AD, en kon er juist beter door huilen zelfs. zelfmoordgedachten heb ik er nooit door gehad, maar als dat leeftijdsgebonden is, dan zal ik daar wel te oud voor zijn![]()
En het beste is m.i altijd nog eerst therapie proberen, als dat niet helpt therapie en medicijnen en dan daarna stoppen met de meds. Soms lukt het gewoon niet zonder, heel rot, maar zo is het.
En er zijn inderdaad mensen die echt niet meer zonder kunnen, dat is meestal niet een verslaving, maar daar klopt gewoon fysiek iets niet in het koppie/lijf.
Ik vind jouw posts een beetje bangmakerig overkomen. Zal zo niet bedoeld zijn denk ik, maar zo komt het bij mij wel over. En dat vind ik een beetje zonde. Want hier zit nu wel iemand die het echt wil proberen met de meds, en die zelf ook wel eerst echt 10x heeft nagedacht of het ook anders kan. Dan vind ik het niet zo relaxed dat je daar dan deze shit overheen uitstrooit, die m.i. erg gekleurd is.
(en ik heb paxil ook een tijdje gehad, ook geen last van verdoofd zijn of zelfmoord, alleen nog ergere rusteloze benen, daardoor ben ik ermee gestopt)
Ik heb een aantal jaar Seroxat gebruikt en herken deze bijwerkingen gelukkig nietquote:Op maandag 1 april 2013 12:06 schreef sitting_elfling het volgende:
Om over bijwerkingen te praten van de Paxil.
Het doet echt nare shit met je hoofd, je krijgt er helaas door het afkappen van de enorm zware emoties van verdriet en blijdschap een soort van obscene zelfmoord gedachtes van. Je krijgt echt zelfmoord gedachtes door die pillen. Enorme mentale pijn.
Het enige wat mij werd vermeld is dat gezien mijn leeftijdsgroep en deze pillen, het begin wel eens wat 'erger' kon zijn voor het beter zou worden. Maar dat er letterlijk zelfmoord gedachtes door je hoofd spoken tot het echt zware aan toe, is geen grap.
Huilen doet pijn, omdat deze pillen er voor zorgen dat je eigenlijk niet kan huilen.
Paxil kan de prullenbak indan maar geen AD.
Ik zit hier enorm over te twijfelen .. Seroxat wordt hem iig niet, maar ik ben er sowieso niet heel erg te spreken over. Helaas is het op dit moment wel een beetje rampseizoen aan het worden by de shrink omdat de tijden tussen de afspraken steeds langer worden. Eerst 1 keer in de 2 week, nu 1 keer in de 4.quote:Op dinsdag 2 april 2013 15:16 schreef Burdie het volgende:
[..]
Edit: ga je nog wat anders proberen, of hang je de AD helemaal aan de wilgen?
ik zou het iig melden aan je behandelaar omdat je jier dus erg last van hebt eb ja het is een van de grootste bijwerkingen van deze groep medicatie al zijn er ook die maar een beperkte gewichtstoename geven zoals Abilify maar zoals gezegd, bespreek het met je behandelaar aangezien idd afvallen moeilijk zal zijn als je aan deze medicatie blijft.quote:Op zondag 2 juni 2013 17:59 schreef DaviniaHR het volgende:
vraagje: ik slik olanzapine. Dit heeft als bijwerking dat je er zwaarder van kan worden. Inmiddels zit er dus idd 8 kilo aan.
zorgt deze medicatie ook dat afvallen moeilijker gaat?
Komt de gewichtstoename ook door een verandering in het metabolisme, of is het alleen de hongerprikkel? Weet jij dat?quote:Op zondag 2 juni 2013 19:37 schreef Re het volgende:
[..]
ik zou het iig melden aan je behandelaar omdat je jier dus erg last van hebt eb ja het is een van de grootste bijwerkingen van deze groep medicatie al zijn er ook die maar een beperkte gewichtstoename geven zoals Abilify maar zoals gezegd, bespreek het met je behandelaar aangezien idd afvallen moeilijk zal zijn als je aan deze medicatie blijft.
het is wel degelijk een metabool probleem maar men weet nog niet precies waarom en hoe maar het richt zich niet alleen op gewichtstoename al is dat wel de meest stressvolle bijwerkingquote:Op vrijdag 14 juni 2013 12:49 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
Komt de gewichtstoename ook door een verandering in het metabolisme, of is het alleen de hongerprikkel? Weet jij dat?
En olanzapine grijpt ook in op het prolactineniveau en dat is weer gelinkt aan de borstvoeding (melkproductie). En daar wil ik eigenlijk geen risico mee lopen, dat de productie ineens helemaal wegzakt.
Thx voor de info. Ik heb volgens mij een keer bloed laten prikken, terwijl ik al aan de meds was.quote:Op vrijdag 14 juni 2013 13:24 schreef Re het volgende:
[..]
het is wel degelijk een metabool probleem maar men weet nog niet precies waarom en hoe maar het richt zich niet alleen op gewichtstoename al is dat wel de meest stressvolle bijwerking
[ afbeelding ]
op prolactine niveau is het zo dat APs een verhoging geven van prolactine (met allerlei andere problematiek) dus ik denk dat de productie juist niet wegzakt, maar hang me er niet aan op maar olanzapine (en andere atypische zoals risperdal) is er wel een waarbij verhoging is aangetoond.
Wat voor bijwerkingen had je van de paroxetine, als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 10:27 schreef Thice het volgende:
Ik slik nu sinds kort lexapro en moet zeggen dat dit medicijn een stuk beter is dan die troep van een paroxetine ofwel seroxat/paxil die ik jaren heb geslikt.. Wat een bijwerkingen had ik daarvan, niet normaal.. Met lexapro totaal geen bijwerkingen, ik begrijp dat libido verhaal ook nooit echt.. Ik zat een tijd zonder anti d en het ging echt niet lekker, extreme onrust en spanning in mn hoofd (extreem rusteloos was ik zonder pillen) waardoor ik echt geen zin in sex had bijvoorbeeld.. Nu slik ik een maand lexapro en al die gevoelens komen ineens weer terug ! en ik wordt weer een stuk vrolijker met meer emoties. Zo zie je maar dat het per persoon zo verschillend is..
Edit: Paroxetine wordt overigens ook niet meer voorgeschreven aan mensen die beginnen met AD hoorde ik van mijn psychiater, alleen de mensen die het nog slikken krijgen het. Het is ook een hel om er mee te stoppen!
Nou ik was vooral heel erg moe altijd, ik kon zo in slaap vallen overdag.. En schokken door mn spieren en in mn hoofd etc.. Dat waren wel de ergste dingen vond ik, verder viel het dan nog wel mee... En het stoppen ermee is ook geen pretje, dat schijnt met lexapro wel mee te vallen, het is ook een nieuwer medicijn net als citalopram. Paroxetine is meer van de oudere generatie anti d's , al zijn het wel allemaal SSRI's . Ik vind trouwens dat huisartsen uberhaupt het recht niet mogen hebben om anti d of andere psycho medicatie voor te schrijven, vaak hebben ze er heel erg weinig verstand van.. Ik heb het destijds ook voorgeschreven gekregen van mijn huisarts.. Over het algemeen moet je ook niet met psychische klachten naar je huisarts gaan, ze snappen er niks van.. althans dat is mijn ervaring..quote:Op dinsdag 20 augustus 2013 22:06 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wat voor bijwerkingen had je van de paroxetine, als ik vragen mag?
Mij werd het ook direct voorgeschreven door de huisarts, was mijn psychiater toen ook niet zo blij mee. Het is gewoon voor veel artsen een 'bekend' middel, waardoor ze niet snel aan iets anders denken. Ik vind dat ze eigenlijk standaard moeten doorverwijzen naar een psychiater, die heeft er immers voor geleerd, maar soit
.
Ik kreeg er ook spierspanningshizzle van ja, maar dat heb ik bij alle ad's (alleen ssri's want geen andere gehad).quote:Op maandag 24 juni 2013 23:05 schreef Thice het volgende:
Wie heeft er ervaring met seroxat/paroxetine ? ik heb het jaren geslikt , ben er al meer dan een half jaar vanaf maar het blijft een hel.. Was ik er maar nooit aan begonnen.. Afkick duurt wel erg lang moet ik zeggen.. Heb nog steeds spanningen in mn hoofd, slechte concentratie, stemmingswisselingen.. Ik ben door heel dit gezeik al tijd werkloos...
Ik heb het idee dat benzo's nog steeds te snel worden voorgeschreven. Bij de GGZ tenminste, is mijn ervaring, ik weet niet of het voor huisartsen ook geldt. Hetzelfde geldt voor AD's. Persoonlijk vind ik het geen troep, ik heb maar 1 bijwerking die ik niet als probleem ondervind. Totaal geen last van afvlakking of zo. Maar ik heb ook andere verhalen gehoord. Het is voor iedereen anders. Zal ook te maken hebben met de dosis; een te hoge dosis zal eerder voor vervelende bijwerkingen zorgen. Maar soms is het wel gewoon echt nodig, en die mensen zullen zo blij zijn met de werking dat ze met de bijwerkingen kunnen leven. Het is een keuze. Zolang het middel niet erger is dan de kwaal, right? Denk wel dat het troep is voor mensen die het niet echt nodig hebben.quote:Op woensdag 21 augustus 2013 12:38 schreef kristalhelder het volgende:
Worden benzo's nog vaak als psychofarmaca voorgeschreven? Want vroeger werd dit spul als snoepjes over de toonbank gesmeten, maar sinds de uitvinding van AD's is de populariteit onder psychs enorm gedaald.
Btw, AD's zijn toch nog grotere troep?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |