Op zondag 24 februari 2013 13:51 schreef borisz het volgende:Iemand het volledige artikel?
Hebbes
[quote]Minder wielrennen live op tv, een zakelijker commentaar, minder sterke verhalen bij de Avondetappe 's avonds laat na de koers, en minder gezelligheid op de radio. Zo wil de NOS dit seizoen zijn verslaggeving aanpassen. De recente ontwikkelingen waren aanleiding de verslaggeving tegen het licht te houden, stelt de NOS. ,,Als het om rechtstreekse verslaggeving gaat, beperken we ons nog nadrukkelijker tot de hoofdacts", zegt Maarten Nooter, hoofdredacteur sport van NOS Nieuws. Deze zaterdag zendt de omroep voor het eerst niet de semiklassieker Omloop Het Nieuwsblad uit en zondagmiddag is er geen live verslag van Kuurne-Brussel-Kuurne. Het wielrennen helemaal staken, zoals jonge redacteuren van Studio Sport wilden, was geen optie. ,,Maar we gaan niet meer uitzenden zodra de organisator beelden levert", zegt Nooter, onder meer verwijzend naar Tourverslagen van bergritten die zes uur konden duren. ,,Doseren is het sleutelwoord, zowel qua keuzes als qua toon." Het moet zakelijker, journalistieker, minder heroïsch.
,,Ik kan me hierin vinden", zegt Mart Smeets, al vier decennia hét wielergezicht op tv. ,,Maar moet ik nu zeggen: kijkers, dit zijn de nummers één, twee en drie, maar dat kan over een jaar een heel ander lijstje zijn? Denk ik niet. Minder heroïsch? We kunnen minder verwijzen naar het verleden. Minder euforisch? Zijn we al. Ik vind mezelf niet zo'n schreeuwer - de laatste keer dat ik me liet gaan was in 1985, toen Joop Zoetemelk wereldkampioen werd. En collega Maarten Ducrot is dat al helemaal niet. Hij is de romanticus, voelt de pijn als een renner van zijn fiets valt."
In hoeverre is het geloofwaardig dat een oud-renner als Ducrot nu commentaar geeft?
Hoofdredacteur Nooter: ,,Maarten heeft gezegd dat hij ooit iets heeft gebruikt wat niet mocht. Daarmee is het klaar." Opheldering van oud-renner Michael Boogerd, die wordt genoemd in het dopingdossier, is niet aan de orde, zegt Nooter. Boogerd werkt niet meer voor de NOS. ,,Wij zijn wel benieuwd van Michael te horen wat er nou wel en niet is gebeurd in zijn loopbaan." Het wielrennen blijft journalistiek uitermate relevant, zegt Nooter.
,,Als media hun verslaggeving aanpassen, hebben ze de afgelopen 25 jaar zitten slapen." Raymond Kerckhoffs, wielerverslaggever van De Telegraaf, vindt het onzin na het vernietigende Usada-rapport over het dopingnetwerk van Lance Armstrong en alle dopingbekentenissen die erop volgden, de sport te boycotten of op een andere wijze verslag te doen. ,,De echte verandering kwam bij mij vijftien jaar geleden, in de dopingtour van 1998", zegt Kerckhoffs. ,,Toen heb ik me afgevraagd hoe het verder moest met de sport en hoe groot de problemen waren. Als je dat nu pas doet, ga je alleen mee met de hype."
De Nederlandse kranten lijken aan de vooravond van het nieuwe wielerseizoen weinig te veranderen aan de verslaggeving. Natuurlijk, doping zal een (nog) grotere rol spelen, erkennen de verslaggevers en beleidsmakers, maar een fundamentele verandering is nog ver weg. En van minder aandacht voor wielrennen is vooralsnog helemaal geen sprake.
,,We doen dezelfde koersen als afgelopen jaar", zegt Marije Randewijk, chef sport en wielerverslaggever van de Volkskrant. ,,En we gaan er niet opeens 'anders' verslag van doen. We stellen altijd vragen als er reden is renners te verdenken. Hebben we altijd gedaan en blijven we doen. Het is journalistiek gezien een geweldig interessante tijd. Dan moet je niet opeens doen alsof de sport niet bestaat."
Met een boycot is niemand geholpen, vindt Edo Sturm, wielerverslaggever van Trouw. ,,Je kan deze sport heel kritisch benaderen, zonder totale boycot. Het is hier een van de grootste sporten. Als je stopt met verslaggeving, krijg je veel boze lezersbrieven. Die afweging moet je maken."
Harry Meijer, chef sport van NRC Handelsblad: ,,We hebben in onze berichtgeving wielrennen altijd serieus benaderd. De afgelopen tijd hebben we veel geïnvesteerd in dopingonderzoek, die lijn zullen we doortrekken. De wielersport heeft een geloofwaardigheidsprobleem en daar kunnen we in de berichtgeving niet omheen."