Nee, dit stukje meteoriet is afkomstig van de staart van de meteoriet die om 19 uur heel dichtbij zal zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:56 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Gaat niet om dezelfde meteoriet he!
Die komt pas vanavond, jammer genoeg kunnen we die niet zien met het blote oog.
quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:49 schreef OProg het volgende:
Precies op de route van de alternatieve Elfstedentocht.![]()
Goeie vraag. Misschien dat zo'n capsule een kleinere hoek maakt met de aarde en zo langer en rustiger kan afremmen bovenin de atmosfeer.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:43 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ziet er heftig uit, maar ik had eigenljik een vraagje over de hoeveelheid energie. Ik hoor dat het om 10 ton aan een snelheid van 15 km/s ging... dat klinkt veel, maar dat is toch eigenlijk niet zo veel?
De Apollo-capsule wogen zo'n 5ton en kwamen aan zo'n 11km/s naar beneden.
Ik snap wel dat het laatste op een heel andere manier naar beneden komt, maar grofweg geschat is de hoeveelheid kinetische energie van dezelfde grootteorde.
(Met mijn huis-tuin-keuken fysica kom ik op zo'n 134 ton TNT in het eerste geval, en 72 ton TNT in het tweede, terwijl ik voor die 2012DA14 zo'n 3,3 megaton TNT vind)
Dus eigenlijk stelt dat van deze ochtend niet zoveel voor? Of zie ik het helemaal verkeerd
Meteorieten hebben geen staart, en hij komt van een compleet andere richting en was miljoenen kilometers ervan verwijderd.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nee, dit stukje meteoriet is afkomstig van de staart van de meteoriet die om 19 uur heel dichtbij zal zijn.
Ik dacht later. Die live stream van de NASA begint pas om 20.00 uur.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Nee, dit stukje meteoriet is afkomstig van de staart van de meteoriet die om 19 uur heel dichtbij zal zijn.
quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:56 schreef rakotto het volgende:
[..]
Zeg ik dat ik dat weet, daar gaat het niet om, maar twee verschijnselen die zo zelden voorkomen en dan plotseling op dezelfde dag, yeah right, dat is zeer opmerkelijk.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 16:50 schreef Disorder het volgende:
[..]
Nou, vertel. Meneer de expert. Wat hebben die twee zaken met elkaar te maken?
Opmerkelijk, inderdaad. Maar wat mij betreft niet meer dan dat.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zeg ik dat ik dat weet, daar gaat het niet om, maar twee verschijnselen die zo zelden voorkomen en dan plotseling op dezelfde dag, yeah right, dat is zeer opmerkelijk.
Daarmee ben je dan een wonderbaarlijk slechte analist.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:13 schreef Disorder het volgende:
[..]
Opmerkelijk, inderdaad. Maar wat mij betreft niet meer dan dat.
Waarom?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Daarmee ben je dan een wonderbaarlijk slechte analist.
Dit soort meteorieten komt ongeveer 1x per jaar voor. Zo bijzonder toevallig is het nou ook weer niet.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:13 schreef DeParo het volgende:
[..]
Daarmee ben je dan een wonderbaarlijk slechte analist.
Zie hieronder, twee vrijwel unieke verschijnselen en dan ook nog eens in of vanuit de ruimte op dezelfde dag, dan zeg je niet opmerkelijk maar niet meer dan dat, dan laat je de opties open, jij trekt conclusies op een lachwekkende wijze.quote:
Maar dat zo'n meteoriet pakweg 1000 mensen verwondt komt zelden voor, laat staan op de dag dat een planetoide langs scheert op een afstand die bijna helemaal uniek is, voor moderne tijden.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:17 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dit soort meteorieten komt ongeveer 1x per jaar voor. Zo bijzonder onwaarschijnlijk is het nou ook weer niet.
De capsules komen binnen in een scherpe hoek van ongeveer 5 graden. Maar dat maakt voor de hoeveelheid energie niet uit, de energie word alleen over een langere tijdsspanne uitgesmeerd.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Goeie vraag. Misschien dat zo'n capsule een kleinere hoek maakt met de aarde en zo langer en rustiger kan afremmen bovenin de atmosfeer.
Klopt. Dat komt niet vaak voor. Wat is je punt nou? Aliens? Noord-Koreaanse raketten? Wat moet het dan wel zijn?quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Maar dat zo'n meteoriet pakweg 1000 mensen verwondt komt zelden voor, laat staan op de dag dat een planetoide langs scheert op een afstand die bijna helemaal uniek is, voor moderne tijden.
Hey, cool.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:04 schreef aloa het volgende:
[..]
Ik dacht later. Die live stream van de NASA begint pas om 20.00 uur.
-edit- http://www.ustream.tv/nasajpl2
Ik heb een keer op Nat Geo gezien dat veel astroiden de zon in de rug hebben. Die zijn nagenoeg onmogelijk te ontdekken dus.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
http://attivissimo.blogsp(...)otted-in-google.html
Inderdaad van oost naar west en dus uit het binnenste van ons zonnestelsel. Geen wonder dat we hem niet gezien hebben: het is zo moeilijk met je telescoop kijken overdag.
Mislukte militaire oefening, raket uit z'n baan, wat dan ook wie zal het zeggen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:21 schreef Disorder het volgende:
[..]
Klopt. Dat komt niet vaak voor. Wat is je punt nou? Aliens? Noord-Koreaanse raketten? Wat moet het dan wel zijn?
En dan ook nog precies een dag na Valentijnsdag en precies het jaar na 2012!quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:12 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zeg ik dat ik dat weet, daar gaat het niet om, maar twee verschijnselen die zo zelden voorkomen en dan plotseling op dezelfde dag, yeah right, dat is zeer opmerkelijk.
Ja okay. Dat klinkt al een stuk geloofwaardiger.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Mislukte militaire oefening, raket uit z'n baan, wat dan ook wie zal het zeggen.
Zaken die in Rusland net iets waarschijnlijker kunnen zijn of juist weer iets heel anders.
In Rusland wel degelijk.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:23 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja okay. Dat klinkt al een stuk geloofwaardiger.
Nu ben je echt complotten aan het zoeken. Of er wel of niet mensen gewond bij raken heeft he-le-maal niets te maken met hoe toevallig het is dat één kleine meteoriet inslaat terwijl een tweede grotere in de buurt komt.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:19 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zie hieronder, twee vrijwel unieke verschijnselen en dan ook nog eens in of vanuit de ruimte op dezelfde dag, dan zeg je niet opmerkelijk maar niet meer dan dat, dan laat je de opties open, jij trekt conclusies op een lachwekkende wijze.
[..]
Maar dat zo'n meteoriet pakweg 1000 mensen verwondt komt zelden voor, laat staan op de dag dat een planetoide langs scheert op een afstand die bijna helemaal uniek is, voor moderne tijden.
Ja. Want in Rusland gebeuren wel eens rare dingen. Dan KAN het natuurlijk GEEN brok uit de ruimte meer zijn.quote:
Het helpt ook als je land toevallig een achtste van het landoppervlak beslaat, dan word je al iets sneller geraakt door zo'n ding.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:27 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja. Want in Rusland gebeuren wel eens rare dingen. Dan KAN het natuurlijk GEEN brok uit de ruimte meer zijn.
Wel, eigenlijk is god gewoon kwaad dat zijn paus aftreedt, maar hij wordt zelf ook wat ouder, en vond op het laatste moment dat Rusland iets gemakkelijker te raken is dan Vaticaanstad.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:23 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
En dan ook nog precies een dag na Valentijnsdag en precies het jaar na 2012!
Het is een complot zeg ik je
Zoals ik al stelde, toeval bestaat niet, nogmaals het komt bijna nooit voor dat een meteoriet zoveel schade aanricht, bijna nooit, en dan precies op dezelfde dag dat een ander uniek verschijnsel in of vanuit de ruimte plaatsvindt. Prima joh, aan jou hebben ze een makkelijke inderdaad, blijkt maar weer.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nu ben je echt complotten aan het zoeken. Of er wel of niet mensen gewond bij raken heeft he-le-maal niets te maken met hoe toevallig het is dat één kleine meteoriet inslaat terwijl een tweede grotere in de buurt komt.
En "uniek voor moderne tijden". In 2011 nog kwam een iets kleinere op dezelfde afstand langs. http://en.wikipedia.org/wiki/2011_MD
Oh het kan prima, maar het is niet erg waarschijnlijk, vooral niet in Rusland.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:27 schreef Disorder het volgende:
[..]
Ja. Want in Rusland gebeuren wel eens rare dingen. Dan KAN het natuurlijk GEEN brok uit de ruimte meer zijn.
Niemand zegt toch dat het gewoon is? Dit is ongebruikelijk en merkwaardig, dat kun je gerust stellen. Maar ik zie hier verder niets vreemds in. Maar dan ben ik natuurlijk weer één van de sheeple OMG OPEN YOUR EYESquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik al stelde, toeval bestaat niet, nogmaals het komt bijna nooit voor dat een meteoriet zoveel schade aanricht, bijna nooit, en dan precies op dezelfde dag dat een ander uniek verschijnsel in of vanuit de ruimte plaatsvindt. Prima joh, aan jou hebben ze een makkelijke inderdaad, blijkt maar weer.
Verder:
De ruimtesteen met een doorsnede van ongeveer 45 meter is in de moderne geschiedenis het grootste object dat zo dicht bij onze planeet komt.
http://nos.nl/data/nosop3/reader/474390_tab3.html
Zo gewoon is het dus helemaal niet wat er gebeurt.
Rusland is 1 van de grootste landen ter wereld, dus juist in Ruslandquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:31 schreef DeParo het volgende:
[..]
Oh het kan prima, maar het is niet erg waarschijnlijk, vooral niet in Rusland.
Dat is al een maand of 3 geleden gebeurd en toen konden ze er ook niet omheen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:23 schreef DeParo het volgende:
[..]
Mislukte militaire oefening, raket uit z'n baan, wat dan ook wie zal het zeggen.
Zaken die in Rusland net iets waarschijnlijker kunnen zijn of juist weer iets heel anders.
Ik heb het niet over een complot of over heel rare dingen, maar ik vind dit gewoon vreemd op precies dezelfde dag van een ander vergelijkbaar verschijnsel, een raket die in Rusland ontploft na een mislukte training bijvoorbeeld lijkt me ook niet zo'n heel vreemde suggestie.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:32 schreef Disorder het volgende:
[..]
Niemand zegt toch dat het gewoon is? Dit is ongebruikelijk en merkwaardig, dat kun je gerust stellen. Maar ik zie hier verder niets vreemds in. Maar dan ben ik natuurlijk weer één van de sheeple OMG OPEN YOUR EYES
Juist in zee dus.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Rusland is 1 van de grootste landen ter wereld, dus juist in Rusland
Maar waar zie jij dan het bewijs voor een raket? Ik zie slechts dingen die overeen komen met een uit elkaar geklapt stuk puin uit de ruimte.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een complot of over heel rare dingen, maar ik vind dit gewoon vreemd op precies dezelfde dag van een ander vergelijkbaar verschijnsel, een raket die in Rusland ontploft na een mislukte training bijvoorbeeld lijkt me ook niet zo'n heel vreemde suggestie.
Zou wat zijn als ze een tweede zouden moeten toegevenquote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is al een maand of 3 geleden gebeurd en toen konden ze er ook niet omheen.
Heel dorp is toen met de grond gelijk gemaakt geloof ik.
Ik zie iets dat uit elkaar is geklapt op hoge afstand inderdaad, ik zie niet heel duidelijk wat het precies betreft, jij denk ik evenmin.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:34 schreef Disorder het volgende:
[..]
Maar waar zie jij dan het bewijs voor een raket? Ik zie slechts dingen die overeen komen met een uit elkaar geklapt stuk puin uit de ruimte.
quote:Cuba, 15.02.2013
Bewoners van een plaats 'in de centrale regio van Cuba zeiden dat ze hadden een object dat uit de hemel viel en explodeerde met een groot lawaai, die de huizen van de plaats schudde gezien:. Is geleerd van getuigenissen verzameld door de lokale televisie in dienst vanochtend gepubliceerd door Rodas, stad in de provincie Cienfuegos, getuigen beschreef een zeer helder licht dat gekomen is om grote omvang hebben, vergelijkbaar met die van een bus, voordat ze exploderen in de lucht.
http://www.rainews24.rai.it/it/news.php?newsid=174956
Klopt. Daarom zie ik dus absoluut niet waarom dit volgens jou per sé geen stuk puin mag zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik zie iets dat uit elkaar is geklapt op hoge afstand inderdaad, ik zie niet heel duidelijk wat het precies betreft, jij denk ik evenmin.
Klassieke drogredenatie dit. Als je niet kunt aantonen dat A en B aan elkaar verwant zijn, en ook niet dat A en C aan elkaar verwant zijn, heeft A niets maar dan ook niets te maken met de vraag of er nou B of C gebeurd is.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:33 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een complot of over heel rare dingen, maar ik vind dit gewoon vreemd op precies dezelfde dag van een ander vergelijkbaar verschijnsel, een raket die in Rusland ontploft na een mislukte training bijvoorbeeld lijkt me ook niet zo'n heel vreemde suggestie.
Maar dat gebeurd al relatief vaak.quote:
http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8980XD20121009quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:35 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zou wat zijn als ze een tweede zouden moeten toegeven![]()
!
Maar bron?
Dat heb ik al gezegd omdat de kans zo ontzettend klein is en dan ook nog eens op zo'n dag, het kan natuurlijk bijna elke dag gebeuren, maar je snapt wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:36 schreef Disorder het volgende:
[..]
Klopt. Daarom zie ik dus absoluut niet waarom dit volgens jou per sé geen stuk puin mag zijn.
Simpele kansberekening.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Klassieke drogredenatie dit. Als je niet kunt aantonen dat A en B aan elkaar verwant zijn, en ook niet dat A en C aan elkaar verwant zijn, heeft A niets maar dan ook niets te maken met de vraag of er nou B of C gebeurd is.
Klopt maar dat zo'n meteoriet duizend ongeveer verwondt komt bijna niet voor.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Maar dat gebeurd al relatief vaak.
Had er inderdaad bijna niets van meegekregen dank.quote:http://www.reuters.com/ar(...)dUSBRE8980XD20121009
Volgens mij was het dit. maar het is allemaal verdomd goed verborgen gehouden.
Laat maar zien danquote:
Hoeveel militaire oefeningen zal Rusland per jaar doen, hoeveel raketten worden er per jaar afgevuurd bij wijze van training of anders, en hoe vaak gaat er iets mis of is er de kans dat er iets misgaat? Hoe vaak komt er een meteorietenregen die de kracht heeft om zo'n 1000 mensen te verwonden, op dezelfde dag van een dergelijk ander vrijwel uniek verschijnsel, nota bene ook in of vanuit de ruimte? Precies! Het lijkt me vrij duidelijk zo daar ach zo!quote:
Niet helemaal juist. Van veel kometen/meteoren weet men de baan. Sommige keren om de zoveel tijd weer terug. Ongeveer 1 keer per jaar is er wel een object wat relatief rakelings langs de aarde schiet. De meteoor die vanavond langs zou komen is niet erg speciaal. De kans dat er dus een kleine tweede meteoor tevoorschijn komt die neerstort is eigenlijk niet eens zo heel klein aangezien dat elk jaar ook wel eens gebeurd. (meestal ergens in/op zee)quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:38 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat heb ik al gezegd omdat de kans zo ontzettend klein is en dan ook nog eens op zo'n dag, het kan natuurlijk bijna elke dag gebeuren, maar je snapt wat ik bedoel.
Dit gedeelte geldt voor zowel de rakettheorie als de meteoriet-theorie. Hij is niet voor allebei verschillend.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:41 schreef DeParo het volgende:
op dezelfde dag van een dergelijk ander vrijwel uniek verschijnsel, nota bene ook in of vanuit de ruimte?
Het is in de moderne geschiedenis het grootste object dat zo dicht langs de aarde scheert, dus je mag het vrij uniek noemen, lijkt mij dan.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Niet helemaal juist. Van veel kometen/meteoren weet men de baan. Sommige keren om de zoveel tijd weer terug. Ongeveer 1 keer per jaar is er wel een object wat relatief rakelings langs de aarde schiet. De meteoor die vanavond langs zou komen is niet erg speciaal. De kans dat er dus een kleine tweede meteoor tevoorschijn komt die neerstort is eigenlijk niet eens zo heel klein aangezien dat elk jaar ook wel eens gebeurd. (meestal ergens in/op zee)
In principe, maar het maakt de kans er niet beter op, als je niet negeert dat er dan twee unieke ruimteverschijnselen zijn.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:43 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dit gedeelte geldt voor zowel de rakettheorie als de meteoriet-theorie. Hij is niet voor allebei verschillend.
Ok, als we dan puur kansrekening gaan doen op een ietwat lompe manier:quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:41 schreef DeParo het volgende:
[..]
Hoe vaak komt er een meteorietenregen die de kracht heeft om zo'n 1000 mensen te verwonden, op dezelfde dag van een dergelijk ander vrijwel uniek verschijnsel, nota bene ook in of vanuit de ruimte?
Na de berichten van vanmiddag vind ik dat eigenlijk niet zo erg.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:56 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Gaat niet om dezelfde meteoriet he!
Die komt pas vanavond, jammer genoeg kunnen we die niet zien met het blote oog.
Jij bekijkt het vanuit je beperkte levensduur van pakweg 90-100 jaar. De aarde is miljarden jaren oud. Hoe onwaarschijnlijk een samenloop van onstandigheden ook is, het komt altijd wel een keer voor in dergelijke tijdsspannes. Laat ik het zo zeggen, het is ook al een dag of 300 miljard niet gebeurd..quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Zoals ik al stelde, toeval bestaat niet, nogmaals het komt bijna nooit voor dat een meteoriet zoveel schade aanricht, bijna nooit, en dan precies op dezelfde dag dat een ander uniek verschijnsel in of vanuit de ruimte plaatsvindt. Prima joh, aan jou hebben ze een makkelijke inderdaad, blijkt maar weer.
Verder:
De ruimtesteen met een doorsnede van ongeveer 45 meter is in de moderne geschiedenis het grootste object dat zo dicht bij onze planeet komt.
http://nos.nl/data/nosop3/reader/474390_tab3.html
Zo gewoon is het dus helemaal niet wat er gebeurt.
Sorry, maar je hebt echt geen kaas gegeten van kansrekening. Zolang je niet kunt aantonen dat de twee ruimteverschijnselen verwant zijn maakt het label "ruimteverschijnselen" 0,0 uit voor de waarschijnlijkheid van ofwel een meteoriet ofwel een test.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 17:44 schreef DeParo het volgende:
[..]
Het is in de moderne geschiedenis het grootste object dat zo dicht langs de aarde scheert, dus je mag het vrij uniek noemen, lijkt mij dan.
[..]
In principe, maar het maakt de kans er niet beter op, als je niet negeert dat er dan twee unieke ruimteverschijnselen zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |