Zie geen raketten in de filmpjes.quote:Paniek na meteorietenregen in drie Russische steden
Een reeks explosies in de lucht en op de grond, volgens de Russische overheid veroorzaakt door meteorieten, heeft in drie Russische steden in de regio Chelbayinsk voor flink wat paniek gezorgd.
Er zijn ook flink wat ramen gesneuveld, het gsm-netwerk ligt plat en er is ook sprake van zeker honderd gewonden. En van de meteorieten zou een zinkfabriek hebben verwoest.
Raketten
Volgens nog onbevestigde berichten zou het Russische leger raketten hebben afgeschoten op een grotere meteoriet op twintig kilometer hoogte.De meteoriet zou aan flarden zijn geschoten door raketten van de luchtverdediging die gestationeerd is in Urzhumka.
Inwoners van de regio's Chelyabinsk, Tyumen en Sverdlovsk, maar ook uit de Republiek Bashkiria en het noorden van Kazachstan waren getuige van een n grote knal en verschillende kleine. Velen zagen de meteorieten ook een spoor door de ochtendlucht trekken.
'Alsof er tegelijk een aardbeving gebeurde en de bliksem insloeg,' omschrijven getuigen in Chelyabinsk het gebeuren. Sommige zagen brandende voorwerpen vallen, anderen alleen lange rookpluimen in de lucht.
Er ontstond grote paniek en de politie en het leger hebben een noodplan in werking gesteld om 'essentile infrastructuur te beschermen'. Volgens de plaatselijke regering is daarvoor 20.000 man ingezet. Drie vliegtuigen zijn de locaties van impact in kaart aan het brengen.
Alle kantoorgebouwen in 'downtown' Chelyabinsk worden momenteel gevacueerd. Er zouden nogal wat gewonden zijn gevallen in n van de middelbare scholen in de stad, vooral door rondvliegend glas. Zojuist heeft de regionale overheid ook opgeroepen om kinderen zo snel mogelijk op te halen van school en om daarna thuis te blijven.
De meest gedetailleerde getuigenissen komen momenteel uit Emanzhilinsk, zo'n 50 kilometer van Chelyabinsk. Daar zagen de inwoners een heel heldere, door de lucht schietende bol 'ineens in vlammen uitbarsten en daarna uit elkaar spatten.' Ze spreken ook van een grote zwarte wolk die ze zien hangen. In Chelyabinsk zeggen de mensen dat de lucht "ruikt als kruit".
Gaat niet om dezelfde meteoriet he!quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Wow! En vandaag zou idd die meteoriet langskomen op vrij korte afstand!
Ja snap ik, maar zou het kunnen dat er stukken afgebroken zijn? Hoewel het natuurlijk raar is als die dan eerder komen...quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:56 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Gaat niet om dezelfde meteoriet he!
Die komt pas vanavond, jammer genoeg kunnen we die niet zien met het blote oog.
Ik hoorde net een expert op de radio zeggen dat de meteoriet die vanavond langs komt van precies de andere kant komt, en dat ie er daardoor niets mee te maken heeft.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ja snap ik, maar zou het kunnen dat er stukken afgebroken zijn? Hoewel het natuurlijk raar is als die dan eerder komen...
ok duidelijkquote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:58 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik hoorde net een expert op de radio zeggen dat de meteoriet die vanavond langs komt van precies de andere kant komt, en dat ie er daardoor niets mee te maken heeft.
Duidelijk. Sonic boom van de aardscheerder.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:54 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
De sonic boom was hard genoeg om ruiten te breken![]()
Klopt, wat ik wel apart vind is dat ze geen enkele waarschuwing vooraf hebben kunnen geven.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:58 schreef Kper_Norci het volgende:
[..]
Ik hoorde net een expert op de radio zeggen dat de meteoriet die vanavond langs komt van precies de andere kant komt, en dat ie er daardoor niets mee te maken heeft.
Niet alles wordt op tijd herkend, het zou goed kunnen dat er morgen een meteoriet van 25 km doorsnee op aarde inslaat, die pas een uur van te voren wordt ontdekt. Of nou ja, goed kunnen, er is een mogelijkheid, niet groot, maar die is er.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:59 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Klopt, wat ik wel apart vind is dat ze geen enkele waarschuwing vooraf hebben kunnen geven.
Ze zien een asteroide wel aankomen maanden van te voren, maar dit niet?
Blijkbaar niet. Maar zo groot zal hij niet geweest zijn, misschien een paar meter (let op, pure speculatie van mij). We hebben niet de capaciteit om de continu de hele sterrenhemel af te speuren naar dit soort steentjes.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 08:59 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Klopt, wat ik wel apart vind is dat ze geen enkele waarschuwing vooraf hebben kunnen geven.
Ze zien een asteroide wel aankomen maanden van te voren, maar dit niet?
Dat is waar,maar zouden ze toch wel moeten doen lijkt mij.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Blijkbaar niet. Maar zo groot zal hij niet geweest zijn, misschien een paar meter (let op, pure speculatie van mij). We hebben niet de capaciteit om de continu de hele sterrenhemel af te speuren naar dit soort steentjes.
Dit zijn gewonden vanwege de knal die de meteoriet veroorzaakte, doordat ie door de geluidsbarriere ging. Denk niet dat je je daar als land tegen kunt wapenen. Ook niet met een fijnmazig net van hele snelle telescopen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:04 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Dat is waar,maar zouden ze toch wel moeten doen lijkt mij.
Het zijn nu ong 100 gewonden ?
Stel dat het 100 doden waren.
Om zoiets op te zetten zal vele miljarden kosten, als het al haalbaar is. Laten we eerst maar meer investeren om de echt grote jongens in kaart te brengen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:04 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Kosten <> baten. Meen ik serieus. Op dit moment is het niet eens mogelijk om kleine meteorieten de zien aankomen, laat staan dat we mensen ook nog kunnen waarschuwen. Laten we wel wezen, van alle natuurrampen die voor kunnen komen is dit zo ongeveer de meest zeldzame. Je kan veel beter geld en energie steken in tsunami waarschuwingssystemen om maar iets te noemen want even een goed detectiesysteem opzetten voor meteorieten gaat echt in de miljarden lopen.quote:Op vrijdag 15 februari 2013 09:04 schreef fonkeymonkey het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |