abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:12:22 #91
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122872705
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:09 schreef RetepV het volgende:

[..]

Jahaaaa, dat weet ik allemaal.

Maar dronken rondrijden en iemand doodrijden is alleen maar doodslag omdat iemand dat ooit zo bepaald heeft.
Toch raar dan, dat het in vrijwel alle landen zo werkt.
Ok stelletje hokboeren
pi_122872738
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:09 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wil ik ook niet weten daar het er niet toe doet.

Bullshit. Als je geen ervaring hebt met dit soort zaken, dan is elk oordeel van jou gebaseerd op hersenspinsels en niks waard.

Het doet er dus wel degelijk toe wat iemand in zijn leven overkomen is. Hij geeft daarmee aan dat hij WEL ervaring heeft met dit soort zaken. En dat zijn stem dus meer waard is dan die van iemand die er GEEN ervaring mee heeft.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:13:44 #93
241662 Jian
Well, well, well
pi_122872762
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:10 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Zal er niet veel vandaan zitten. Anders zou je me ook geen oma noemen ;)
Je neemt wel meer dingen zomaar aan, dus dit kan er ook nog wel bij denk ik.
pi_122872779
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:09 schreef RetepV het volgende:

[..]

Jahaaaa, dat weet ik allemaal.

Maar dronken rondrijden en iemand doodrijden is alleen maar doodslag omdat iemand dat ooit zo bepaald heeft. Voor mij is het MOORD. Want je gaat willens en wetens zuipen, en je stapt daarna ook nog eens willens en wetens in je auto.

Maar er zijn wel meer rare wetten met betrekking tot alcohol en drugs. Het blijft maar moeilijk om de politiek zo ver te krijgen dat ze alcohol ook als harddrugs aanmerken.

Wat als de automobilist methamfetamine had gebruikt? Was het dan wel moord geweest?
Wat mij betreft zouden ze nultolerantie mogen invoeren. Maar wat was je punt? Dat je je eigen kwalificaties van rechtsfeiten gebruikt? Dan zie ik niet in waarom je minder fucked up zou zijn als ik dacht, verminking blijft barbaars in mijn ogen.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:14:44 #95
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_122872810
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:09 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Wil ik ook niet weten daar het er niet toe doet.

[..]

Vooralsnog is die man aangeklaagd en of hij er mee wegkomt is aan de rechters daar.

[..]

Moraal heb je er niet voor nodig, wel compassie en begrip voor de vader die door het lint ging toen hij zijn kinderen verloor.
Nee, aangezien het Amerika is zal het aan de jury liggen. De rechter bepaalt dan de straf als hij schuldig bevonden wordt.
Moraliteit heb je hier wel voor nodig. Iedereen snapt wel dat het vreselijk is voor de vader zijn twee kinderen te verliezen. Maar dat betekent nog niet dat je dan moet gaan promoten voor eigen beheer.
Zou een mooie boel worden, nog erger dan het nu al is.

Maar van jou-sorry dat ik het zeg-kan je ook niet veel anders verwachten.
Leef en Laten Leven
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:15:25 #96
241662 Jian
Well, well, well
pi_122872835
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:12 schreef padlarf het volgende:

[..]

Ja, maar ik snap wel wat hij bedoelt. Iemand schreef in dit topic, als je in een vol café blind met een slagersmes gaat staan zwaaien dan kan je wel zeggen dat het ongelukje was als je iemand opensnijdt maar dat is wel heel zwak uitgedrukt, nou zo is het met bezopen achter het stuur gaan zitten ook.
pi_122872854
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:12 schreef padlarf het volgende:

[..]

Tja, ken je de uitdrukking 'de kat op het spek binden'?

Denk je dat politici, die alcoholgebruik heel normaal vinden, ooit die alcohol serieus zullen nemen?

1 op de 4 meldingen waar de politie op reageert gaat over huisvredebreuk waarbij alcohol in het spel is.

Toch dweilt de politiek gewoon met de kraan open door alcohol niet te verbieden en meer politie aan te nemen. In plaats van alcohol wel te verbieden en de politie 25% meer tijd voor andere dingen te geven.
pi_122872863
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:10 schreef RetepV het volgende:

[..]

Aangezien ik 45 ben, denk ik dat jij het erg bij het verkeerde eind hebt.
Leeftijd zegt soms vrij weinig, mja.
pi_122872878
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:14 schreef Robijn48 het volgende:

[..]

Nee, aangezien het Amerika is zal het aan de jury liggen. De rechter bepaalt dan de straf als hij schuldig bevonden wordt.
Moraliteit heb je hier wel voor nodig. Iedereen snapt wel dat het vreselijk is voor de vader zijn twee kinderen te verliezen. Maar dat betekent nog niet dat je dan moet gaan promoten voor eigen beheer.
Zou een mooie boel worden, nog erger dan het nu al is.

Maar van jou-sorry dat ik het zeg-kan je ook niet veel anders verwachten.
Snap je zelf nog wel wat je schrijft?
pi_122872882
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:13 schreef RetepV het volgende:

[..]

Bullshit. Als je geen ervaring hebt met dit soort zaken, dan is elk oordeel van jou gebaseerd op hersenspinsels en niks waard.

Het doet er dus wel degelijk toe wat iemand in zijn leven overkomen is. Hij geeft daarmee aan dat hij WEL ervaring heeft met dit soort zaken. En dat zijn stem dus meer waard is dan die van iemand die er GEEN ervaring mee heeft.
Het leven is niet eerlijk bro, get over it. Zoiets meemaken brengt heel veel rottigheid met zich mee en 't is aan jou om erover te geraken. Hard, maar zo is het eenmaal. Je kan nu eenmaal niet mensen blijven straffen tot jij je innerlijk bevredigd voelt. Dan zou er geen rechtszekerheid meer zijn en kan iedereen je eender wat beginnen aandoen.
pi_122872894
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:14 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wat mij betreft zouden ze nultolerantie mogen invoeren. Maar wat was je punt? Dat je je eigen kwalificaties van rechtsfeiten gebruikt? Dan zie ik niet in waarom je minder fucked up zou zijn als ik dacht, verminking blijft barbaars in mijn ogen.
Autorijden met alcohol op is ook barbaars.

Autorijden zonder talent is ook barbaars.

Auto's zijn tegenwoordig zo comfortabel en makkelijk te rijden dat niemand meer doorheeft dat zo'n ding wel even 1200 kilo weegt en een projectiel is.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:17:25 #102
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_122872907
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:16 schreef Dr.Nikita het volgende:

[..]

Snap je zelf nog wel wat je schrijft?
Heel goed, dank je :)
Leef en Laten Leven
pi_122872914
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:06 schreef RetepV het volgende:

[..]

Aha. Dus je geeft toe dat jouw argumenten niets te maken hebben met wat je vindt, maar dat ze 'het beste zijn wat je kunt bedenken'?

Hoe weet jij nou zeker dat dit 'het beste' is? Jij weet niet wat je NIET weet. Misschien is er wel iets beters. Alleen weet je dat niet, en denk je dus dat democratie 'het beste is'.

Hoe weet jij of iets goed is, als je nooit iets anders hebt meegemaakt? Mensen kunnen je wel van alles verteld hebben.
Ik denk inderdaad dat het het beste is maar ik sta open voor andere ideeën.

Dat zeg ik ook, ik hoor het graag als je iets beters hebt.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:18:07 #104
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_122872933
Fantastisch topic dit.

Ik ben voor het afschieten van moordenaars, laten we net zo lang doorgaan tot er geen enkele meer over is!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_122873027
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:16 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Het leven is niet eerlijk bro, get over it. Zoiets meemaken brengt heel veel rottigheid met zich mee en 't is aan jou om erover te geraken. Hard, maar zo is het eenmaal. Je kan nu eenmaal niet mensen blijven straffen tot jij je innerlijk bevredigd voelt. Dan zou er geen rechtszekerheid meer zijn en kan iedereen je eender wat beginnen aandoen.
Kijk, het leven is niet eerlijk. Dat geldt voor die kinderen, dat geldt voor die vader... EN dat geldt ook voor die automobilist.

Jammer, je bent onverstandig geweest en hebt iets onvergeeflijks gedaan. Helaas moet je er voor boeten met je leven. Het leven is oneerlijk.

Zie je wel, ik wist wel dat je het in de grond met me eens bent.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:20:33 #106
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122873038
Overigens, mijn voorspelling voor de eerste rechtszaak: hung jury -> mistrial
Ok stelletje hokboeren
pi_122873048
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:16 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Precies, het leven is niet eerlijk.

Daarom moeten we proberen in objectiviteit en rationaliteit een goed systeem proberen te bedenken om het toch aangenaam en leefbaar en beantwoordend aan een bepaald rechtsgevoel te maken.

Als je dan slachtoffers en nabestaanden als projectielen op mogelijke daders gaat werpen, dan komen we pas in een gevaarlijke samenleving terecht.
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:22:24 #108
279726 Robijn48
Music was my first love
pi_122873112
En het rijden met alcohol op moet duidelijk beter aangepakt worden, op welke manier maar ook.
Leef en Laten Leven
pi_122873120
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:20 schreef RetepV het volgende:

[..]

Kijk, het leven is niet eerlijk. Dat geldt voor die kinderen, dat geldt voor die vader... EN dat geldt ook voor die automobilist.

Jammer, je bent onverstandig geweest en hebt iets onvergeeflijks gedaan. Helaas moet je er voor boeten met je leven. Het leven is oneerlijk.

Zie je wel, ik wist wel dat je het in de grond met me eens bent.
Ik ben het zeker niet met je eens :').
Maar soit, ik ben ermee weg, groetjes :).
pi_122873176
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:01 schreef RetepV het volgende:

[..]

Die automobilist is anders ook een moordenaar...
"Jamaar hij deed het ook!! :( "
quote:
En dat praten JULLIE al uren goed.
Dat praat niemand hier goed. Echt, dit zie je bij elk soortgelijk NWS-topic. "Als je niet direct die persoon doodwenst, pleit je hem dus vrij!" oftewel: ik kan de wereld alleen begrijpen als deze zwart-wit wordt voorgesteld :')

[ Bericht 6% gewijzigd door paddy op 18-02-2013 01:29:57 ]
pi_122873218
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:20 schreef De_Guidance het volgende:

[..]

Precies, het leven is niet eerlijk.

Daarom moeten we proberen in objectiviteit en rationaliteit een goed systeem proberen te bedenken om het toch aangenaam en leefbaar en beantwoordend aan een bepaald rechtsgevoel te maken.

Als je dan slachtoffers en nabestaanden als projectielen op mogelijke daders gaat werpen, dan komen we pas in een gevaarlijke samenleving terecht.
Dit dus. Ik zie hier te veel fokkertjes appelleren aan emotie ipv verstand.
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:48:48 #112
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122874099
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:34 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Gedane zaken kan je niet terugdraaien, maar misschien was hij maar net boven de wettelijke limiet, misschien had hij ook vrouw en kinderen, misschien zou hij zelf heel zijn leven last gehad hebben van een knagend schuldgevoel en zich daarom inzetten om drink 'n drive tegen te gaan...

Allemaal factoren waarbij je echt niet zomaar iemand kan neerknallen alsof die doodrijder een leven à la GTA leidde.
Hij was 20 en had überhaupt niet mogen drinken, want de drinking age in Texas is 21.
Ongeacht op welke limiet hij zat, hij zat eroverheen.

Men blijft er kennelijk aan voorbij gaan dat de vader de alcomobilist binnen een paar minuten na het ongeluk neergeschoten heeft.
Knappe ouder die zich op zo'n moment bewust is van wat hij doet.

Ik heb helaas van mijn buurmeisje (15) mogen horen hoe het was toen haar vriendinnetje wat naast haar fietste in haar armen stierf nadat ze was aangereden door een dronken automobilist, en als je hoort wat zo'n situatie met je doet dan weet je ook dat je op dat moment absoluut niet toerekeningsvatbaar bent.

Overigens wordt er hier al snel gedaan alsof iedereen die de daad van de vader begrijpt of kan plaatsen hem ook goedkeurt, terwijl dat twee compleet verschillende zaken zijn.
Echter, vind ik degenen die bij voorbaat al roepen dat zij dat NOOIT zouden doen, ook behoorlijk hypocriet, je weet immers nuchter en bij zinnen niet hoe je zult reageren onder de stress die je meemaakt op het moment dat je je kinderen doodgereden ziet worden.
Maar degenen die op voorhand weten dat ze dan ook braaf op een bankje zullen zitten wachten tot de rechter zijn oordeel uitgesproken heeft, wens ik vooral veel zelfbeheersing.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 14 februari 2013 @ 15:51:34 #113
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122874189
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:48 schreef Leandra het volgende:

Men blijft er kennelijk aan voorbij gaan dat de vader de alcomobilist binnen een paar minuten na het ongeluk neergeschoten heeft.
Knappe ouder die zich op zo'n moment bewust is van wat hij doet.

Hij is naar huis gegaan, heeft zijn vuurwapen gepakt, is teruggegaan, en heeft geschoten. Dat zal hem bij het proces zeker worden aangerekend.
Ok stelletje hokboeren
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:02:03 #114
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122874546
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 15:51 schreef padlarf het volgende:

[..]

Hij is naar huis gegaan, heeft zijn vuurwapen gepakt, is teruggegaan, en heeft geschoten. Dat zal hem bij het proces zeker worden aangerekend.
Het was 40 meter van huis, het gebeurde in een paar minuten.
Laten we nou niet doen alsof hij een uur onderweg geweest is om dat wapen te halen.

40 meter is voor een hoop Amerikanen minder dan de lengte van hun eigen tuin.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122874631
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:02 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het was 40 meter van huis, het gebeurde in een paar minuten.
Laten we nou niet doen alsof hij een uur onderweg geweest is om dat wapen te halen.

40 meter is voor een hoop Amerikanen minder dan de lengte van hun eigen tuin.
Dat kan (naar Nederlandse maatstaven) al genoeg zijn om als "voorbedachte rade" te kwalificeren.
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:10:42 #116
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122874883
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan (naar Nederlandse maatstaven) al genoeg zijn om als "voorbedachte rade" te kwalificeren.
Voor een vader die minuten daarvoor z'n kinderen doodgereden heeft zien worden?

Het is wat lastig oordelen omdat het hebben van een vuurwapen hier in principe nooit legaal is, en dat vuurwapen indien wel legaal nooit gebruikt mag worden voor zelfverdediging en dat soort zaken, terwijl het in Texas juridisch meestal geen enorme gevolgen heeft als je een inbreker in de tuin hebt neergeschoten, en dus is het lastig vergelijken hoe de jury/rechter zal reageren op het feit dat er een vuurwapen gepakt en gebruikt is.

De Nederlandse maatstaven op een zaak als deze loslaten is dus erg lastig, want in principe zou de vader hier al geen wapen uit huis kunnen halen.

Ik verwacht een vrij beperkte straf in deze zaak, als de jury hem al schuldig aan moord bevindt.
Het OM kan het zelfs saboteren door hem alleen van een first degree murder te beschuldigen, en daar gaat hij niet voor veroordeeld worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:14:20 #117
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_122875036
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is wat lastig oordelen omdat het hebben van een vuurwapen hier in principe nooit legaal is, en dat vuurwapen indien wel legaal nooit gebruikt mag worden voor zelfverdediging en dat soort zaken, terwijl het in Texas juridisch meestal geen enorme gevolgen heeft als je een inbreker in de tuin hebt neergeschoten, en dus is het lastig vergelijken hoe de jury/rechter zal reageren op het feit dat er een vuurwapen gepakt en gebruikt is.

De Nederlandse maatstaven op een zaak als deze loslaten is dus erg lastig, want in principe zou de vader hier al geen wapen uit huis kunnen halen.

Ik verwacht een vrij beperkte straf in deze zaak, als de jury hem al schuldig aan moord bevindt.
Het OM kan het zelfs saboteren door hem alleen van een first degree murder te beschuldigen, en daar gaat hij niet voor veroordeeld worden.
Ok, als het echt zo dichtbij was, dan heb je geen sterk argument voor voorbedachte rade. Ik blijf bij mijn voorspelling: hung jury.

Overigens, in sommige staten van de VS hanteren ze het principe 'intent travels with the bullet'. Ik weet niet of dat voor Texas geldt.
Ok stelletje hokboeren
pi_122875567
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:10 schreef Leandra het volgende:
Dat heeft helemaal niets met "met voorbedachte rade" te maken.
quote:
Het is wat lastig oordelen omdat het hebben van een vuurwapen hier in principe nooit legaal is, en dat vuurwapen indien wel legaal nooit gebruikt mag worden voor zelfverdediging en dat soort zaken,
...
Ik neem aan dat je niet denkt dat deze zaak iets met zelfverdediging te maken heeft?
quote:
terwijl het in Texas juridisch meestal geen enorme gevolgen heeft als je een inbreker in de tuin hebt neergeschoten, en dus is het lastig vergelijken hoe de jury/rechter zal reageren op het feit dat er een vuurwapen gepakt en gebruikt is.

Het is in Nederland dus niet zo dat een doodslag als moord gekwalificeerd wordt als er met een vuurwapen is geschoten, en "gewoon" als doodslag als er gestoken is.. Heeft echt niks met elkaar te maken.
  donderdag 14 februari 2013 @ 16:36:23 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_122876000
quote:
0s.gif Op donderdag 14 februari 2013 16:26 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat heeft helemaal niets met "met voorbedachte rade" te maken.
Of iemand er een weloverwogen beslissing over heeft kunnen nemen wel lijkt me.
quote:
[..]

Ik neem aan dat je niet denkt dat deze zaak iets met zelfverdediging te maken heeft?
Nee, dat heeft het niet, het is voor ons in NL alleen lastiger te beoordelen hoe men daar in Texas (of all states...) mee om zal gaan, omdat het recht een vuurwapen te dragen daar een groot goed is, en het recht een vuurwapen te gebruiken is ook een stuk ruimer dan in NL, waar het gebruik van een vuurwapen in principe nooit gerechtvaardigd is.

Het feit dat het gebruik van een vuurwapen in NL eigenlijk altijd strafbaar is, en dat ons referentiekader is, maakt het waarschijnlijk lastiger te beoordelen hoe men daar met deze zaak om zal gaan.
quote:
[..]

Het is in Nederland dus niet zo dat een doodslag als moord gekwalificeerd wordt als er met een vuurwapen is geschoten, en "gewoon" als doodslag als er gestoken is.. Heeft echt niks met elkaar te maken.
Dat stel ik ook nergens, ik stel alleen dat het OM de zaak al zou kunnen saboteren door hem alleen voor een first degree murder aan te klagen, want daar gaat hij niet voor veroordeeld worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_122876407
quote:
9s.gif Op donderdag 14 februari 2013 14:40 schreef ShaoliN het volgende:

[..]

Nee, en daarom is het ook niet goed om eigen rechter te spelen.
Tja, als niemand anders het doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')