Ik zocht iets op over Finland (kennis wonen die het over het verdwijnen van de middenmoot had)
Kom ik hier terecht.
quote:
Eerst moet een mythe uit de wereld worden geholpen: onze economie drijft NIET op de export naar de eurolanden. De totale Nederlandse export draagt voor 20,7% bij aan ons BNP en daarmee aan onze economie (1). Ongeveer 57% van die export ging naar eurolanden, omgerekend 11,8% van het Nederlandse BNP (2). Bovendien groeide de export naar niet-Eurolanden in de periode 2004-2012 veel harder (+92,2%) dan de export naar eurolanden (+46,9%).
Hebben ze het over target2
quote:
at werkt ongeveer op deze manier. Stel dat een Spaanse onderneming enkele hoogwaardige machines in Nederland besteld. Na ontvangst van de machines geeft de importeur zijn Spaanse bank de opdracht het geld aan de Nederlandse exporteur te betalen. Deze betaling verloopt via het Target-2 systeem: de Spaanse bank leidt het geld via de Spaanse en vervolgens Nederlandse Centrale Bank naar de bank van de exporteur, die het geld vervolgens op diens rekening bijschrijft. De importeur krijgt zijn machines, de exporteur zijn geld – alles in orde, toch?
Doelbewust gecreëerde schijn
Jammer genoeg is dat slechts -doelbewust gecreëerde- schijn. In werkelijkheid verlaat het geld nooit Spanje en komt het nooit in Nederland aan. In plaats daarvan krijgt De Nederlandsche Bank een Target-2 vordering bij de Spaanse Centrale Bank, die het geld niet betaalt, maar als een schuldenpost op zijn balans bijschrijft.
Voorstanders van dit systeem beweren dat de wederzijdse vorderingen die de Centrale Banken zo bij elkaar opbouwen op den duur tegen elkaar kunnen worden weggestreept en alles weer in balans is. Deze simplistische redenatie gaat echter alleen op als er geen langdurige handels- en kapitalenbalansen tussen de lidstaten zouden bestaan.
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoe jullie erover denken.
Ik denk er helemaal nog niets over, maar er zijn bepaalde punten waarom ik Europa kan begrijpen, Ik vind die target2 wat ver gezocht, maar lees er verder niet zoveel over en hoe gaat dat in zijn werk?
Mijn vraag is idd ook. Waar blijft dat geld dan? De export groeide toch?