Inderdaad, maar het verschil is dat daar de huizen er op gebouwd zijn om een bepaalde sterkte van aardbeving te doorstaan. Dat is in Nederland duidelijk niet zo.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:38 schreef DJKoster het volgende:
Aardschokjes ja.. Japanners of bewoners van de westkust in de VS lachen ons keihard uit.
Nieuwe huisjes bouwen of de huidige versterken. Door dat aardgas is heel Groningen in ieder geval nog iets waard.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:48 schreef JaapB het volgende:
[..]
Inderdaad, maar het verschil is dat daar de huizen er op gebouwd zijn om een bepaalde sterkte van aardbeving te doorstaan. Dat is in Nederland duidelijk niet zo.
Deze manquote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Nieuwe huisjes bouwen of de huidige versterken. Door dat aardgas is heel Groningen in ieder geval nog iets waard.
Om wat boeren miljarden euro's links willen laten liggen
Daarbij, het zijn echt miniscule schokjes en het is te triest voor woorden dat er nog over gesproken wordt ook.
Ik kan ze begrijpen hoor. Woon je in Loppersum ofzo dan zijn die aardschokjes met een kracht van drie keer niets het enige vermaak op de dag en het enige waarmee je nog eens wat nieuws te vertellen hebt.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 09:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Deze man [ afbeelding ]
Geef die mensen desnoods wat compensatie. Ik heb echter geen zin in nog meer bezuinigen omdat een deel van onze gaswinning wordt stilgelegd.
quote:Gornooriahovska seismic zone, or Gorno-Oryahovsko earthquake outbreak zone
Located in central northern Bulgaria, the zone can be described as a line of seismic epitsentri along the right bank of the Yantra River in the east-west direction. Attenuation of seismic energy is realized very quickly to the south-southeast and north-northwest. Most influence on this area falls within the Central Northern Bulgaria. The last major earthquake in this zone occurred in 1913 with a magnitude of approximate - 7.4 degrees. Cycle of repetition - 100 years. Most endangered places are Gorno Oryahovo and Veliko Tyrnovo.
Denk dat de mensen die er over klagen er anders over denken.quote:
Dat is vervelend, maar geen nieuws.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:28 schreef GizartFRL het volgende:
Denk dat de mensen die er over klagen er anders over denken.
Stel; je hebt net je muurtje gestuct, aardschok; *#$& mien jong!
Dat zeker.quote:
Dat denk ik niet. Hier heeft het een menselijke oorzaak, daar niet.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:38 schreef DJKoster het volgende:
Aardschokjes ja.. Japanners of bewoners van de westkust in de VS lachen ons keihard uit.
Tot het je eigen huis is en je ziet dat het mogelijk op termijn helemaal fout kan gaan.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 09:23 schreef DS4 het volgende:
Huizen met scheuren... Nounou... Paniek!
Non-nieuws.
Denken dat er in Amerika geen aardbevingen zijn met menselijke oorzaakquote:Op zaterdag 9 februari 2013 12:10 schreef Blaadjes het volgende:
[..]
Dat denk ik niet. Hier heeft het een menselijke oorzaak, daar niet.
Maar jij doelt natuurlijk op de kracht.
Ik vraag me af: Hoe is het nou met je net nieuw gekochte huisje? ook al scheuren in de muur of is er alleen het een en ander van de kast gevallen bij de laatste aardschok?
Je huis moet erg oud en slecht gebouwd zijn wil het geen drietjes en viertjes overleven. Voor schade is er een fonds. Prima toch?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:42 schreef JaapB het volgende:
[..]
Tot het je eigen huis is en je ziet dat het mogelijk op termijn helemaal fout kan gaan.
Ik begrijp dat jij ervaringsdeskundige bent?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 09:25 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik kan ze begrijpen hoor. Woon je in Loppersum ofzo dan zijn die aardschokjes met een kracht van drie keer niets het enige vermaak op de dag en het enige waarmee je nog eens wat nieuws te vertellen hebt.
Ach ja, de een woont in een krimpregio, de ander heeft de krimp in zijn visie.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 11:27 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik snap ook niet wat je in Groningen te zoeken heb.
Krimp regio's
Huizen zijn gebouwd volgens richtlijnen die niet uitgaan van aardbevingen van 3 of meer, dus heeft niks met bouwen te maken maar met uitgangspunt.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:45 schreef Dven het volgende:
[..]
Je huis moet erg oud en slecht gebouwd zijn wil het geen drietjes en viertjes overleven. Voor schade is er een fonds. Prima toch?
Het staat nog in de kinderschoenen waardoor de gevaren vrij onbekend zijn en de voorlopige voorspellingen qua schade zijn behoorlijk negatief. Daarnaast is het rendement op dit moment nog achterlijk laag, wat nog een reden zou zijn om in ieder geval de winning op deze manier uit te stellen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:55 schreef Dven het volgende:
[..]
Nieuwe huisjes bouwen of de huidige versterken. Door dat aardgas is heel Groningen in ieder geval nog iets waard.
Om wat boeren miljarden euro's links willen laten liggen
Daarbij, het zijn echt miniscule schokjes en het is te triest voor woorden dat er nog over gesproken wordt ook.
True story.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:38 schreef DJKoster het volgende:
http://www.speld.nl/2013/(...)aardschok-groningen/quote:Inwoners van Pakistan reageerden geschokt toen ze hoorden over de overlast die de aardschokken veroorzaakten. “We zijn intens verdrietig door de tragedie die zich in Groningen heeft afgespeeld. De schokken zijn tot in Zandeweer en Garsthuizen waargenomen. Mensen zijn er wakker van geworden. Dat is nauwelijks te bevatten”, prevelt de nog emotionele Qasim Ahmad, terwijl hij koortsachtig tassen met kleding verzamelt.
Je opmerking of ik een ervaringsdeskundige ben laat ik maar in het midden, is onnodige informatie.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:46 schreef JaapB het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij ervaringsdeskundige bent?
Als het drie keer niks is dan zit je niet in je stoel te schudden.
En op de schaal van richter is 3.2 niet veel maar de diepte waarop dat plaats vindt en de richting zorgen ook voor de nodige effecten.
Nieuw Zeeland is heel wat aardbevingen gewend en toch ging een paar jaar terug Christchurch deels te gen de vlakte door een niet zo heftige maar wel ondiepe schok.
een bewoonster van Christchurg vertelde mij dat het niet zo zeer een aardbeving was maar een plaat die een dikke meter omhoog kwam en in een keer neer kwam. Dus op de schaal van richter leek het wel mee te vallen maar dat is onvolledigquote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:46 schreef JaapB het volgende:
[..]
Ik begrijp dat jij ervaringsdeskundige bent?
Als het drie keer niks is dan zit je niet in je stoel te schudden.
En op de schaal van richter is 3.2 niet veel maar de diepte waarop dat plaats vindt en de richting zorgen ook voor de nodige effecten.
Nieuw Zeeland is heel wat aardbevingen gewend en toch ging een paar jaar terug Christchurch deels te gen de vlakte door een niet zo heftige maar wel ondiepe schok.
Gaan niet uit van aardbevingen nee. Maar Nederlandse huisjes zijn zeer goed gebouwd en er is letterlijk niets om je zorgen om te maken. Nogmaals, die aardbevingen stellen niets voor.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:49 schreef JaapB het volgende:
[..]
Huizen zijn gebouwd volgens richtlijnen die niet uitgaan van aardbevingen van 3 of meer, dus heeft niks met bouwen te maken maar met uitgangspunt.
Als jij een scooter koopt die ontworpen is om 45 km/u te rijden en je hangt er een 250 cc blok onder zodat het ding 145 km/u kan dan gaat dat fout. Niet omdat de scooter slecht ontworpen is maar omdat de uitgangspunten zijn veranderd.
Blijkbaar heb je het gemist maar al die aardbevingen die jij erbij haalt, zijn natuurlijk en bij deze aardbevingen in Groningen, dat lijkt niet natuurlijk...quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:07 schreef Dven het volgende:
[..]
-knip-
Conclusie : Gewoon weer typisch Nederlands gezeik van een handvol mensen die in die regio woont.
Geinduceerde schokken zijn nooit boven de vijf gekomen en het ligt niet in de verwachting dat dit zomaar zal gebeuren. En wanneer zoiets gebeurd dan zal het zeker niet als eerste in Nederland het geval zijn omdat de geinduceerde aardschokken in zoveel andere landen al zoveel groter zijn dan in Nederland en ook niet boven die waarde uitkomen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:55 schreef Adames het volgende:
[..]
Het staat nog in de kinderschoenen waardoor de gevaren vrij onbekend zijn en de voorlopige voorspellingen qua schade zijn behoorlijk negatief. Daarnaast is het rendement op dit moment nog achterlijk laag, wat nog een reden zou zijn om in ieder geval de winning op deze manier uit te stellen.
Aardbeving is een aardbeving, geinduceerd of niet.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Blijkbaar heb je het gemist maar al die aardbevingen die jij erbij haalt, zijn natuurlijk en bij deze aardbevingen in Groningen, dat lijkt niet natuurlijk...
Dat zou ik sowieso adviseren, ook zonder de aardschokken.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:40 schreef omapietje het volgende:
Ja tot je in het gebied woont en je huis gebreken krijgt. Gaan ze je doodleuk adviseren te verhuizen.
Klopt, pijn is pijn. Dus of iemand je een mokerslag op je kaak geeft of je stoot je teen, geen verschil.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:12 schreef Dven het volgende:
[..]
Aardbeving is een aardbeving, geinduceerd of niet.
En waar zit volgens jou dan het grote verschil in? Wat maakt de aardbevingen in Groningen, veroorzaakt door menselijk handen zo bedreigend?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Klopt, pijn is pijn. Dus of iemand je een mokerslag op je kaak geeft of je stoot je teen, geen verschil.
Jawel, veelvuldig zelfs.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 16:53 schreef Adames het volgende:
Fracking is iets wat je in de VS nog wel kunt uitproberen, daar heb je vele onbewoonde vlaktes met verstopt aardgas, maar je gaat zo'n dingen toch niet testen in bewoonde gebieden.
Ja, ze reageren anders zeiken omdat het door de gasboringen komt die al gestart zijn op het moment dat het leeuwendeel van de mensen daar waarschijnlijk nog niet eens woonden. Richt een schadefonds in voor de problemen die het veroorzaakt heeft en klaar. Maar nee, alle boringen moeten gestaakt worden! Stoppen met het enige dat noordoost Groningen nog iets opleverd!quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:13 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Klopt, pijn is pijn. Dus of iemand je een mokerslag op je kaak geeft of je stoot je teen, geen verschil.
Is het je niet opgevallen dat deze Groningers anders reageren dan bijv de Limburgers die een kleine aardbevingen hebben meegemaakt? Omdat het een aardbeving betreft, maakt het geen kut uit wat de achterliggende oorzaken zijn?
Goed plan, tijd om bij de volgende orkaan in Florida, de volgende aardbevingen in California of Japan meteen maar met je kop op tv komen dat al die mensen het zelf opgezocht hebben.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja, ze reageren anders zeiken omdat het door de gasboringen komt die al gestart zijn op het moment dat het leeuwendeel van de mensen daar waarschijnlijk nog niet eens woonden. Richt een schadefonds in voor de problemen die het veroorzaakt heeft en klaar. Maar nee, alle boringen moeten gestaakt worden! Stoppen met het enige dat noordoost Groningen nog iets opleverd!
Het is denk ik eerder dat je ieder half jaar een aannemer kunt laten komen om de scheuren in de nieuwe aanbouw of nieuwe badkamer te komen dichten. Leuk dat je dat vergoed krijgt maar daar heb je weinig aan omdat het er ook na de reparatie er niet zo mooi uit ziet als voorheen en je hebt ieder half jaar bouwvakkers over de vloer. En dat alleen maar omdat Den Haag verslaafd is aan de centen van het aardgas.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:14 schreef Dven het volgende:
[..]
En waar zit volgens jou dan het grote verschil in? Wat maakt de aardbevingen in Groningen, veroorzaakt door menselijk handen zo bedreigend?
Ja, schuif ik direct aan de kant omdat ze bang zijn voor iets wat niet bestaat. Meeste mensen zullen gigantische aardbevingen verwachten in de toekomst. Iets wat simpelweg onmogelijk is.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:18 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Goed plan, tijd om bij de volgende orkaan in Florida, de volgende aardbevingen in California of Japan meteen maar met je kop op tv komen dat al die mensen het zelf opgezocht hebben.
Ze zijn bang. Schuif jij dat zo aan de kant? Want het is minder bedreigend dan xx 6.8 op de schaal van richter
Ze zijn nu al bang hoor en ze weten dat er met één druk op de knop dit niet meer voorkomt. Emotie, sommige mensen hebben dat, de rest wat je erbij haalt is gewoon beledigend voor die mensenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Ja, schuif ik direct aan de kant omdat ze bang zijn voor iets wat niet bestaat. Meeste mensen zullen gigantische aardbevingen verwachten in de toekomst. Iets wat simpelweg onmogelijk is.
In Nederland is het niet zo geregeld dat het gewonnen gas onder je huis ook een mooie zak geld oplevert voor de mensen in die huizen. De overheid roomt alle opbrengsten af en het geld wordt elders geïnvesteerd. In Groningen draagt men dus de lasten terwijl men in de rest van het land de baten afroomt. Dan maak je het mensen natuurlijk wel heel erg makkelijk om in verzet te komen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:17 schreef Dven het volgende:
Vergelijk het anders met Duitsland. Daar komen veel meer en zwaardere geinduceerde aardschokken voor maar de mensen zeiken niet zoveel. Omdat ze weten dat het nu eenmaal een kleine bijkomstigheid van iets wat een mooie zak met geld opleverd is.
Klopt, ik zeik graag op mensen die op van alles en nogwat zeiken. Als dat nu het enige is, swa.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:26 schreef opgebaarde het volgende:
Is het je niet opgevallen dat jij eigenlijk ook loopt te zeiken? Op die zeikerts en ze is een bepaalde hoek zet met bepaalde eigenschappen?
Uiteraard zal de gaswinning niet gestopt worden, lijkt mij ook geen goed idee maar we mogen ze wel serieus nemen
Ik heb begrepen dat de snelheid van winning de laatste jaren sterk is opgevoerd omdat de Rijksbegroting geld nodig heeft, die snelheid kan natuurlijk ook weer omlaag naar het oude niveau. Dan krijgt de bodem meer tijd om te reageren en neemt de frequentie en magnitude van de bevingen af. Alleen ja, dan moet men in Den Haag echt minder uit gaan geven en dat vinden ze natuurlijk wel erg vervelend. Het zijn een stel laffe honden.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:23 schreef Dven het volgende:
Maar goed, zinloze discussie. Gaswinst zal toch niet stopgezet worden.
Alsof ze er ook nog eens een mooie zak geld voor moeten krijgen. Zijn zij landeigenaar? Alle nadelige zaken worden vergoed. Is meer dan genoeg.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:26 schreef Kowloon het volgende:
[..]
In Nederland is het niet zo geregeld dat het gewonnen gas onder je huis ook een mooie zak geld oplevert voor de mensen in die huizen. De overheid roomt alle opbrengsten af en het geld wordt elders geïnvesteerd. In Groningen draagt men dus de lasten terwijl men in de rest van het land de baten afroomt. Dan maak je het mensen natuurlijk wel heel erg makkelijk om in verzet te komen.
Ah ok, thanks swa. Maar die keren dat jij een aardbeving mee maakte in jouw woonhuis, stelt dat echt zo weinig voor joh?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:28 schreef Dven het volgende:
[..]
Klopt, ik zeik graag op mensen die op van alles en nogwat zeiken. Als dat nu het enige is, swa.
Klopt, Nederland is verslaafd aan haar aardgas. Als je wat geld nodig hebt is de productie opvoeren wel zo gemakkelijk. Nu ze bijna aan de top van hun kunnen zitten, zijn er nog geen grote aardbevingen. En dan wil die commisaris een miljard hebben. Dat is 2000 euro voor iedere Groninger die er rondloopt terwijl waarschijnlijk meer dan 95% de aardbevingen niet eens opmerktquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:29 schreef Kowloon het volgende:
[..]
Ik heb begrepen dat de snelheid van winning de laatste jaren sterk is opgevoerd omdat de Rijksbegroting geld nodig heeft, die snelheid kan natuurlijk ook weer omlaag naar het oude niveau. Dan krijgt de bodem meer tijd om te reageren en neemt de frequentie en magnitude van de bevingen af. Alleen ja, dan moet men in Den Haag echt minder uit gaan geven en dat vinden ze natuurlijk wel erg vervelend. Het zijn een stel laffe honden.
Een keer een 5,5 meegemaakt, wat een paar honderd keer krachtiger is dan de aardbevingen in Groningen. Het was een vreemde gewaarwording, zat mensen die erg geschrokken zijn maar daar bleef het ook bij. Geen gewonden, geen doden. Geen schade aan gebouwen. En dat in een goedkoop Oostblokland zonder deugdelijke bouwkunde.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:32 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ah ok, thanks swa. Maar die keren dat jij een aardbeving mee maakte in jouw woonhuis, stelt dat echt zo weinig voor joh?
verhuis dan als je het ziet aankomenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:36 schreef Dven het volgende:
Enige waar ik mij zorgen om maak is dat we hier in de stad die grote aardbeving krijgen die eens in de honderd jaar voorkomt. Magnitude van tenminste 7. En de laatste was.. 99,5 jaar geleden
Schijnt dat mensen in landen met zware aardbevingen zich minder zorgen maken om aankomende aardbevingen dan landen met pisbevinkjes. Dus neen, ik zal moeten blijvenquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:51 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
verhuis dan als je het ziet aankomen
Als ik een 7,5 overleef dan komt er alles behalve een klaagtopicquote:Op zaterdag 9 februari 2013 17:56 schreef opgebaarde het volgende:
geen KLB topic openen als het je toch overkomt he
Waar woon je?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |