Een distributieriem is een slijtageonderdeel, dus wordt het sowieso een moeilijk verhaal.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:13 schreef spartametje het volgende:
Beste mensen,
Wij hebben op 31 januari 2012 voor ¤ 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht (bouwjaar 2003, KM stand 242.450) van een garage. We hebben bij dezelfde garage bij aankoop meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren van ¤ 251,00. Uit de reeds aanwezige onderhoudshistorie en uit een sticker in de motorkap, bleek dat de distributieriem in maart 2011 vervangen was bij een km-stand van 218.000. Vervanging was volgens de garage destijds dan ook nog niet nodig.
Groot was mijn verbazing toen vandaag (km-stand 276.000 km) de distributieriem toch knapte. De auto is naar een garage gebracht (andere dan waar de auto is gekocht) en die heeft geconstateerd dat de auto het niet meer waard is om gerepareerd te worden wegens kromme kleppen. Volgens het onderhoudsboekje moest de riem om de vijf jaar of na 120.000 km vervangen worden. De garage beaamde dat het vreemd was dat de distributieriem gebroken was en adviseerde mij contact op te nemen met de verkopende partij.
Deze heb ik gebeld, met de vraag wat zij voor ons konden betekenen. De auto is zonder garantie verkocht. We hebben ook voor 750 euro kosten aan de auto gehad, maar over die kosten zul je mij dan ook niet horen. Dat nu de distributieriem geknapt is, vind ik echter een ander verhaal. Omdat ik een jaar lang in de auto heb kunnen rijden, begrijp ik ook wel dat het niet redelijk is om het volledig aankoop bedrag terug te eisen. Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas?
Je kan ook wel eens gewoon pech hebben. Ook met een distributieriem. En ik kan me heel goed voorstellen dat de verkoper niet op je voorstel is ingegaan: het is 10 maanden na de aankoop en ze hebben juist gehandeld (op basis van wat bekend was). Imho dus geen enkele reden (verplichting) om het hun probleem te maken.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:13 schreef spartametje het volgende:
Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas?
het vuige lefquote:voor ¤ 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht
ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Mensen die het lef hebben om een Laguna te kopen uit 2003Met deze auto kan je letterlijk alles verwachten. Het is dan ook zo'n beetje de meest onbetrouwbare rampenbak die je maar kan kopen.
Een kwestie van goed uitkijken volgende keer.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:28 schreef spartametje het volgende:
[..]
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.
Nee,quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kwestie van goed uitkijken volgende keer.
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.quote:
Als de riem ruim, dik en ver onder het aantal KM + jaren dat ie oud mag zijn vervangen is dan is het gewoon pech. (of hij is nooit vervangenquote:Op woensdag 6 februari 2013 18:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.
Zoals gezegd is er meer gebeurd. Daar hoor je mij ook niet over. Maar het merk en de leeftijd van de auto heeft toch geen invloed op de levensduur van de distributieriem. Of vergis ik me dan?quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.
Als ik marktplaats eens bekijk ligt dat aan de uitvoering.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:40 schreef CafeRoker het volgende:
Compleet afschrijven vind ik wel wat drastisch trouwens. Gebruikt blok 750 euro, omleggen ook zoiets.. Restwaarde is vast meer dan 1500 euro + 100 euro sloopkosten.
edit: hmm, ze staan voor wel erg weinig op MP
Student uit Geleen zijn met zo'n nick.quote:
Ouwe jaloerse sokkenquote:Op woensdag 6 februari 2013 18:47 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Student uit Geleen zijn met zo'n nick.
Dat trekt wel volle zalen ? (Doven en blinde waarschijnlijk)
Laguna's uit 2003 waren al een bodemloze put en één bonk ellende toen ze de showroom verlieten en dat blijven ze ook. (Lees voor de grap eens gebruikersreviews op Autoweek)quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:40 schreef CafeRoker het volgende:
Compleet afschrijven vind ik wel wat drastisch trouwens. Gebruikt blok 750 euro, omleggen ook zoiets.. Restwaarde is vast meer dan 1500 euro + 100 euro sloopkosten.
edit: hmm, ze staan voor wel erg weinig op MP
Tegenwoordig is de kwaliteit van Renault prima op orde. Van 2000 tot 2004 was het werkelijkwaar één groot drama. Renault is hier veel klanten mee verloren.quote:
Vergeet ook niet dat er zoveel technische onzin in de auto's tegenwoordig zit, 1 ding kapot en je zit al gelijk voor enkele 100'den euro's schade.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de kwaliteit van Renault prima op orde. Van 2000 tot 2004 was het werkelijkwaar één groot drama. Renault is hier veel klanten mee verloren.
Zitten wel lekker warm he.....quote:
Nogmaals, het is en slijtage onderdeel. Die kunnen altijd breken, zelfs en dag na aanschaf. Dit valt niet onder en non-conformiteitquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:22 schreef spartametje het volgende:
Ok, zou ik het dan nog op non-conformiteit kunnen gooien (artikel 7:17 lid 1 BW). Als ik een auto koop met een dergelijke onderhoudshistorie, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze niet voldoet aan hetgeen ik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten wanneer de distributieriem zo snel breekt?
Maar omdat het binnen de zes maanden is zal het verkopende bedrijf moeten bewijzen dat het gebrek niet bij aflevering inherent aanwezig was. Daar wens ik ze heel veel succes mee.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Nogmaals, het is en slijtage onderdeel. Die kunnen altijd breken, zelfs en dag na aanschaf. Dit valt niet onder en non-conformiteit
Dat stel ik ook niet (alhoewel ik nu ook zie dat ik het wel wat duidelijker kan formuleren).quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:34 schreef Zelva het volgende:
Tevens is je stelling dat slijtageonderdelen nooit niet-conform kunnen zijn absolute quatsch. Als de slijtage heviger is dan wat verwacht mag worden of als dat indruist tegen wat erover gecommuniceerd is naar de klant, dan is het echt niet conform hoor.
Dat is wat anders. Dat is namelijk de normale slijtage die je mag verwachten. Je kunt het misschien beter vergelijken met het kopen van een huis waarvan het dak goed is. Als deze binnen een jaar gaat lekker heb je het ook niet over een non-conformiteit maar over pech. Dan ga je ook niet terug omdat het een verborgen gebrek is geweest.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:47 schreef AMDFreak het volgende:
Zie hetzelfde wanneer je na een jaar terugkomt (30.000km verder) ja m'n banden zijn versleten. Maar toen ik de auto kocht waren de banden nog goed..
En ook dit is quatsch.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:48 schreef sanger het volgende:
Maar deze situatie is dus duidelijk geen voorbeeld van een non-conformiteit. TS heeft de auto gekocht en toen werkte de distributieriem naar behoren. De verkoper heeft een auto opgeleverd welke op dat moment aan de onderhoudsvoorschriften voldeed (voor zover bij iedere partij bekend).
Ehm ... nee dus.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:28 schreef spartametje het volgende:
[..]
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.
Waarom is het volgens jou dan wel een non-conformiteit? Omdat de distributieriem eerder breekt dan gemiddeld genomen verwacht mag worden, neem ik aan?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:29 schreef r_one het volgende:
[..]
En ook dit is quatsch.
Ik schaar me achter Zelva en ben ook van mening dat TS een redelijke kans van slagen maakt door zich te beroepen op non-conformiteit.
dat geldt niet voor 2ehands auto's aangezien je die koopt in de huidige staat en je zelf een inspectieplicht hebt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:22 schreef spartametje het volgende:
Ok, zou ik het dan nog op non-conformiteit kunnen gooien (artikel 7:17 lid 1 BW). Als ik een auto koop met een dergelijke onderhoudshistorie, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze niet voldoet aan hetgeen ik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten wanneer de distributieriem zo snel breekt?
Niet mee eens.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wat anders. Dat is namelijk de normale slijtage die je mag verwachten. Je kunt het misschien beter vergelijken met het kopen van een huis waarvan het dak goed is. Als deze binnen een jaar gaat lekker heb je het ook niet over een non-conformiteit maar over pech. Dan ga je ook niet terug omdat het een verborgen gebrek is geweest.
Ja, inderdaad. En ook niet een beetje eerder he.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:33 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarom is het volgens jou dan wel een non-conformiteit? Omdat de distributieriem eerder breekt dan gemiddeld genomen verwacht mag worden, neem ik aan?
Onzin. En je tweede opmerking, daar heeft TS ruimschoots aan voldaan (zie OP).quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dat geldt niet voor 2ehands auto's aangezien je die koopt in de huidige staat en je zelf een inspectieplicht hebt.
Met is het wel ja?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:44 schreef Maanvis het volgende:
ik zie niet dat TS een onafhankelijke aankoopkeuring heeft gedaan dus nee.
Dat is ook helemaal niet nodig dus toch wel.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:44 schreef Maanvis het volgende:
ik zie niet dat TS een onafhankelijke aankoopkeuring heeft gedaan dus nee.
volgens mij heb je dan wel aan alle tips van de ANWB en RDW voldaan ja.quote:
Tips van ANWB en RDW staan gelijk aan de wet?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
volgens mij heb je dan wel aan alle tips van de ANWB en RDW voldaan ja.
Er zijn dan ook weinig Volvo liefhebbers erg lovend over het 1.7L Renault blok, zoals deze in de 440 lag.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:16 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Zitten wel lekker warm he.....
Jij vergeet even dat veel Volvo's reden met benzine blokken van JAWEL Renault.
Die is geen Frans en een grage wagen qua betrouwbaarheid.
Maar goed, dat weet jij nog niet, want dat hoofdstuk heb je nog niet in dit jaar.
dat denk ik niet omdat de distributie riem aanslijtage onderhevig is. Heeft de verlopende partij aan het onderhoud voorschrift van Renault gehouden. Dan hebben zij gedaan wat ze kunnenquote:Op woensdag 6 februari 2013 20:29 schreef r_one het volgende:
[..]
En ook dit is quatsch.
Ik schaar me achter Zelva en ben ook van mening dat TS een redelijke kans van slagen maakt door zich te beroepen op non-conformiteit.
Dat.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
dat denk ik niet omdat de distributie riem aanslijtage onderhevig is. Heeft de verlopende partij aan het onderhoud voorschrift van Renault gehouden. Dan hebben zij gedaan wat ze kunnen
Dat mag zijn maar als een distributieriem op nog niet eens de helft van de levensduur zit, is er duidelijk sprake van abnormale slijtage dan wel een productiefout. Daar komt bij dat TS er bij de verkopende garage zeer nadrukkelijk naar gevraagd heeft en de garage vervanging expliciet heeft afgeraden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:49 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
dat denk ik niet omdat de distributie riem aanslijtage onderhevig is. Heeft de verlopende partij aan het onderhoud voorschrift van Renault gehouden. Dan hebben zij gedaan wat ze kunnen
nou we zien na de updates wel wie de wet aan zijn kant had he.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:54 schreef r_one het volgende:
Daar komt bij dat TS er bij de verkopende garage zeer nadrukkelijk naar gevraagd heeft en de garage vervanging expliciet heeft afgeraden.
Dan moet je wel goed kunnen achterhalen waarom de riem geknapt is.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat mag zijn maar als een distributieriem op nog niet eens de helft van de levensduur zit, is er duidelijk sprake van abnormale slijtage dan wel een productiefout. Daar komt bij dat TS er bij de verkopende garage zeer nadrukkelijk naar gevraagd heeft en de garage vervanging expliciet heeft afgeraden.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:57 schreef Maanvis het volgende:
[..]
nou we zien na de updates wel wie de wet aan zijn kant had he.
hij zit al op de helft. Interval is 120k of 5 jaar. Verv. Is nu 3jaar geledenquote:Op woensdag 6 februari 2013 20:54 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat mag zijn maar als een distributieriem op nog niet eens de helft van de levensduur zit, is er duidelijk sprake van abnormale slijtage dan wel een productiefout. Daar komt bij dat TS er bij de verkopende garage zeer nadrukkelijk naar gevraagd heeft en de garage vervanging expliciet heeft afgeraden.
Daarom geeft het geen pas om op voorhand tegen TS te zeggen dat-ie de boom in kan maar op z'n minst de zaak in onderzoek te nemen (en ja, ik weet dat de bewijslast bij TS ligt maar dan nog).quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan moet je wel goed kunnen achterhalen waarom de riem geknapt is.
Kan komen door een defecte spanrol (wordt overigens vervangen met riem), klein olie-lek of iets dat vastgelopen is en ook door de riem wordt aangedreven.
En dus? Doet dat iets af aan de verwachte levensduur van 120k?quote:Daarnaast was het vervangen afgeraden in januari 2012.
We zijn nu februari 2013 en dat is een jaar verder.
tis iig niet de eerste die geen update postte dat de wet aan hun kant stond.quote:
Hij zit nu op 58k / 23 maandenquote:Op woensdag 6 februari 2013 20:59 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
hij zit al op de helft. Interval is 120k of 5 jaar. Verv. Is nu 3jaar geleden
Je punt is?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
tis iig niet de eerste die geen update postte dat de wet aan hun kant stond.
WGR / Distributieketting geknapt
kans is klein dat ze gelijk krijgen. zeker aangezien er nog een ander topique op fok loopt waar ze geen gelijk kregen.quote:
Ohjanee dat is de graadmeter.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
kans is klein dat ze gelijk krijgen. zeker aangezien er nog een ander topique op fok loopt waar ze geen gelijk kregen.
Want Fok!-topique = jurisprudentiequote:Op woensdag 6 februari 2013 21:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
kans is klein dat ze gelijk krijgen. zeker aangezien er nog een ander topique op fok loopt waar ze geen gelijk kregen.
oke we wedden om een kratje bier ?quote:
Je weet toch Rinus.quote:
Dat een rechter eerst Fok! raadpleegt voordat-ie een vonnis uitspreekt?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:06 schreef Maanvis het volgende:
[..]
oke we wedden om een kratje bier ?
Welja, als de levensduur afwijkt van de norm, moet de norm dus worden aangepast. Dat wil ik de garage wel eens zien verdedigen in een rechtszaal.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:07 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ah dan moet het schrma "Zwaar"onderhoud toegepast worden en is de interval 60k of 2, 5 jaar
De garage had januari 2012 groot gelijk dat de distributieriem, die volgens de sticker in maart 2011 vervangen was, nog niet vervangen hoefde te worden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Daarom geeft het geen pas om op voorhand tegen TS te zeggen dat-ie de boom in kan maar op z'n minst de zaak in onderzoek te nemen (en ja, ik weet dat de bewijslast bij TS ligt maar dan nog).
[..]
En dus? Doet dat iets af aan de verwachte levensduur van 120k?
er zijn 2 normen 30k per 2 jaar. Riem gaat fan 5 jaar mee of 120.000. En 30k per jaar dan moet elke 60 k of 2, 5jaar vervangen wordenquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Welja, als de levensduur afwijkt van de norm, moet de norm dus worden aangepast. Dat wil ik de garage wel eens zien verdedigen in een rechtszaal.
Mijn riem moest overigens ook al 20.000km geleden vervangen worden besef ik netquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
er zijn 2 normen 30k per 2 jaar. Riem gaat fan 5 jaar mee of 120.000. En 30k per jaar dan moet elke 60 k of 2, 5jaar vervangen worden
En de garage zou februari 2013 exact hetzelfde advies geven, toch?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:09 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De garage had januari 2012 groot gelijk dat de distributieriem, die volgens de sticker in maart 2011 vervangen was, nog niet vervangen hoefde te worden.
Is dat belangrijk? TS heeft een overeenkomst met de garagist, niet met de vervanger van destijds (als dat iemand anders mocht zijn).quote:Wat dat betreft hebben ze geen verkeerd advies gegeven.
Als de riem op dat moment alsnog was vervangen, had dat de kans dat de riem tussen nu en 10 maanden alsnog was geknapt niet verkleind.
Verder zie ik ook nergens staan door wie de riem destijds is vervangen.
Niet op een triviaal schroefje of lampje maar wel op een essentieel onderdeel waarvan de gebruiker mag verwachten dat dit vijf (5!) jaar (120k) mee moet gaan conform fabrieksopgave.quote:Je koopt een auto van 3000 Euro met 242.000km op de teller.
Dan weet je dat je weinig tot geen garantie hebt, zeker niet meer na een jaar.
Ik neem aan dat de auto tussendoor nog wel eens voor onderhoud naar een garage is geweest (APK, reparaties, kleine beurt) en dat ook die garage het niet verontrustend vond.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:14 schreef r_one het volgende:
[..]
En de garage zou februari 2013 exact hetzelfde advies geven, toch=
En blijft een garage daarmee verantwoordelijk tot Sint Juttemis?quote:[..]
Is dat belangrijk? TS heeft een overeenkomst met de garagist, niet met de vervanger van destijds (als dat iemand anders mocht zijn).
Alles kan stuk.quote:[..]
Niet op een triviaal schroefje of lampje maar wel op een essentieel onderdeel waarvan de gebruiker mag verwachten dat dit vijf (5!) jaar (120k) mee moet gaan conform fabrieksopgave.
En waarom zou voor TS het schema "zwaar" nu ineens moeten gelden? En sowieso, wat is "zwaar"?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:13 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
er zijn 2 normen 30k per 2 jaar. Riem gaat fan 5 jaar mee of 120.000. En 30k per jaar dan moet elke 60 k of 2, 5jaar vervangen worden
Precies. En op basis van deze verwachte levensduur kun je je als consument beroepen op de wettelijke garantie.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:17 schreef MaGNeT het volgende:
Het zou het advies van iedere garage zijn, aangezien je zo'n ding nu eenmaal om de X kilometer of Y jaar hoeft te vervangen.
Ik vraag me af of dat ook nog zo is in deze situatie.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Precies. En op basis van deze verwachte levensduur kun je je als consument beroepen op de wettelijke garantie.
Nee, maar wel langer dan een jaar (als de verwachte levensduur 5 jaar is).quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:17 schreef MaGNeT het volgende:
En blijft een garage daarmee verantwoordelijk tot Sint Juttemis?
Joh, misschien heeft TS de auto inmiddels wel omgekat of gekloond. Het zou zo maar kunnen.quote:Sowieso is voor de garage niet meer vast te stellen of dit nog dezelfde distributieriem is als toen de auto verkocht werd. Voor hetzelfde geld heeft TS de auto een week later bij een beunhaas gebracht om het voor 150 Euro te laten vervangen.
Ja echt??quote:Alles kan stuk.
Kom kom, niet twijfelen aan Rinus.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat ook nog zo is in deze situatie.
Heb veel respect voor jouw oordelen over consumentenzaken, je bent zeg maar de "Chuck-N0rr1s" van het consumentenrecht... Maar in dit geval heb ik sterke twijfels.
Dank je. Laat ik het zo zeggen, ik zou als gemachtigde van TS de gang naar de rechtszaak met vertrouwen tegemoet zien (maar ook ik heb niet alle wijsheid in pacht dus hou me maar scherpquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:22 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik vraag me af of dat ook nog zo is in deze situatie.
Heb veel respect voor jouw oordelen over consumentenzaken, je bent zeg maar de "Chuck-N0rr1s" van het consumentenrecht... Maar in dit geval heb ik sterke twijfels.
Je zal dan eerst moeten kunnen aantonen of de distributieriem is geknapt omdat deze (of de spanrol) kapot is gegaan.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Dank je. Laat ik het zo zeggen, ik zou als gemachtigde van TS de gang naar de rechtszaak met vertrouwen tegemoet zien (maar ook ik heb niet alle wijsheid in pacht dus hou me maar scherp).
LEZEN< TS maakt ZWAAR gebruik van de auto en dan is de interval 60.000KM of 30MAAND!!!quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:14 schreef r_one het volgende:
[..]
En de garage zou februari 2013 exact hetzelfde advies geven, toch?
[..]
Is dat belangrijk? TS heeft een overeenkomst met de garagist, niet met de vervanger van destijds (als dat iemand anders mocht zijn).
[..]
Niet op een triviaal schroefje of lampje maar wel op een essentieel onderdeel waarvan de gebruiker mag verwachten dat dit vijf (5!) jaar (120k) mee moet gaan conform fabrieksopgave.
want? een keering kan na de afleverbeurt zijn gaan lekken, en daar kan een riem niet tegen wat resulteert in een vroegtijdige breken van de riem, kan niemand iets aan doen, dom weg pech en slijtage, het is geen auto van 1 jaar met 20kquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Dank je. Laat ik het zo zeggen, ik zou als gemachtigde van TS de gang naar de rechtszaak met vertrouwen tegemoet zien (maar ook ik heb niet alle wijsheid in pacht dus hou me maar scherp).
Hmm, dat kost een Laguna uit 2003 met zo'n kilometerstand op Marktplaats niet eens meer zie ik net.quote:Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Het zware onderhoud schema komt ten sprake zodra iemand intensief veel rijdt (meer dan gemiddeld waar de fabrikant op rekend), ts heeft in 24 maand bijna 60K er opgezet, fabrikant rekent op 30k, dit is dus een dubbele belasting van de auto en motor, en derhalve zal de interval gehalvereerd moeten worden, en zou de auto sinds aanschaf toezijn aan de 4(!)de beurt, en dus distrubutie wisselquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:17 schreef r_one het volgende:
[..]
En waarom zou voor TS het schema "zwaar" nu ineens moeten gelden? En sowieso, wat is "zwaar"?
En daar heb je echt maar héél weinig olie voor nodig.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:33 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
want? een keering kan na de afleverbeurt zijn gaan lekken, en daar kan een riem niet tegen wat resulteert in een vroegtijdige breken van de riem, kan niemand iets aan doen, dom weg pech en slijtage, het is geen auto van 1 jaar met 20k
yup, afgelopen vorst zat auto's op transport gegaan ivm vast gelopen motor, zeker een stuk 3 per dag voor 3 wekenquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En daar heb je echt maar héél weinig olie voor nodig.
Zelfs wat overdruk door een verstopte carterontluchting (hey, het heeft gevroren!) kan al wat olie over je blok verspreiden en dat spul loopt overal in en tussen.
Uiteraard.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:30 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Je zal dan eerst moeten kunnen aantonen of de distributieriem is geknapt omdat deze (of de spanrol) kapot is gegaan.
Vele rijden er nog en klagen niet.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zijn dan ook weinig Volvo liefhebbers erg lovend over het 1.7L Renault blok, zoals deze in de 440 lag.
IK DOE NIET ANDERS< maar de conclusie ZWAAR gebruik had ik nog niet getrokken (anders VROEG ik er toch niet naar, wel?)quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:31 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
LEZEN< TS maakt ZWAAR gebruik van de auto en dan is de interval 60.000KM of 30MAAND!!!
Bewijslast ligt bij TS begrijp ik.quote:
quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:40 schreef r_one het volgende:
[..]
IK DOE NIET ANDERS< maar de conclusie ZWAAR gebruik had ik nog niet getrokken (anders VROEG ik er toch niet naar, wel?)
zie bovenstaandquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
Het zware onderhoud schema komt ten sprake zodra iemand intensief veel rijdt (meer dan gemiddeld waar de fabrikant op rekend), ts heeft in 24 maand bijna 60K er opgezet, fabrikant rekent op 30k, dit is dus een dubbele belasting van de auto en motor, en derhalve zal de interval gehalvereerd moeten worden, en zou de auto sinds aanschaf toezijn aan de 4(!)de beurt, en dus distrubutie wissel
En het betreft hier een motor met een variabele nokkenas tandwiel, hier kan ook een defect is zitten met dit probleem tot gevolg, een dekra expertise rapport zal dus opgesteld moeten worden a 500 euro... wil ts uberhaubt iets willen aantonen
Zoals Chuck al zegt: Dekra (of ANWB). Maar om te beginnen zijn de bevindingen van de laatste garage al een welkome graadmeter om je kansen in te schatten.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:40 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Bewijslast ligt bij TS begrijp ik.
Hoe mag het bewijs aangeleverd worden, zodat het geaccepteerd wordt bij een eventuele zaak?
zoals ik al eerder zei, er zijn meer oorzaken die het breken van een riem tot gevolg hebbenquote:
Die post wou maar niet in mijn glazen bol oplichtenquote:
nieuw gas in doenquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:45 schreef r_one het volgende:
[..]
Die post wou maar niet in mijn glazen bol oplichten
Dat mag allemaal wezen en ik geloof je meteen maar dat weten we dus niet. Vooralsnog is dit enige waar we op kunnen varen:quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:44 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
zoals ik al eerder zei, er zijn meer oorzaken die het breken van een riem tot gevolg hebben
even een korte lijst
Achterstallig onderhoud
Vast gelopen spanrol
Vast gelopen geleiderol
vast gelopen waterpomp
afgebroken borgmoer spanrol
afgebroken borg moer/bout geleide rol
defect in variabele nokkenastandwiel
uitgeslagen spie in tandwiel tgv veel hoogtoerig laten draaien van een motor
breken van riem door schakelfout
productie fout
lekkage van koelwater op de distributie riem
lekkage van motorolie op de distrubutie riem
lekkage van brandstof op de distrubutie riem
breken van de multiriem
afbreken cq defect aan spanrol multi riem waardoor de multi riem tussen de d-riem is gelopen
indringen van vreemd voorwerp tussen de stofkappen
slechte kwaliteit materiaal gebruikt
productie fout
Ik neem aan dat die garage meer heeft gedaan dan de duim in de mond steken en in de lucht houden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:13 schreef spartametje het volgende:
De garage beaamde dat het vreemd was dat de distributieriem gebroken was en adviseerde mij contact op te nemen met de verkopende partij.
Hoeveel 440's uit 1995 zijn er met een 1.7L geleverd?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:38 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Vele rijden er nog en klagen niet.
Loopt altijd..........
Ik had er 1 uit 89 en mij heeft er 1 uit 95.
ligt ff aan het blokquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:48 schreef Catch22- het volgende:
Jammer maar helaas. Je hebt een jaar geleden teveel betaald, om het maar erger te maken dan het is.
Chuck, een motorswap bij de beun kan wel voor 1000eu toch?
Maar de verkopende partij (want terzakekundig verondersteld) had TS wel op het bestaan van dit `zware` schema kunnen (lees: moeten) wijzen toen TS expliciet naar de distributieriem vroeg.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:46 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
nieuw gas in doen![]()
maar ff zonder gekheid, riem stond zowiezo (door het intensieve gebruik) alweer op de nominatie voor vervangen, en nee dit kun je imho niet hangen aan de verkopende partij omdat deze niet kan weten hoeveel ts gaat rijden per jaar
ligt er aan, een universeel kan dit niet weten, de wet van monty gelt pas vanaf euro 5 dit betreft een euro 3 voertuig. en als het goed is staat dit in het boekje, dus onderzoeks plicht van ts is dan dus ook in gebrekequote:Op woensdag 6 februari 2013 21:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar de verkopende partij (want terzakekundig verondersteld) had TS wel op het bestaan van dit `zware` schema kunnen (lees: moeten) wijzen toen TS expliciet naar de distributieriem vroeg.
geen garantie is geen garantie.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:51 schreef r_one het volgende:
[..]
Maar de verkopende partij (want terzakekundig verondersteld) had TS wel op het bestaan van dit `zware` schema kunnen (lees: moeten) wijzen toen TS expliciet naar de distributieriem vroeg.
85 Ex? Mijn dorpsgarage rekent 45 Inclquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:51 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ligt ff aan het blok
een K4M (1.6 16V) is een heul stuk goedkoper dan een F4R (2.0 16V), maar beiden zullen ongeveer 2 dagen inbeslag nemen, a normaal tarief 85 ex praat je enkel aan arbeid al over een kleine 1300 euro, dan nog een blok, sloop adviseer ik niet van de motoren, bij deze standen willen de krukas lagers er wel eens uitlopen, nieuw blok ligt op een 3k ex
dat valt niet meer onder normaalquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:53 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
85 Ex? Mijn dorpsgarage rekent 45 Incl
garage hier om de hoek (en die weten wat ze doen en bieden service) rekenen ook zoiets hoor (groningen)quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
dat valt niet meer onder normaal
ze noemen het niet voor niets de stealerquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Toen ik nog bij Renault werkte koste ik per uur 130 euro incl btw
Ik ga die man de volgende keer een vette fooi geven!quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Toen ik nog bij Renault werkte koste ik per uur 130 euro incl btw
quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:55 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ze noemen het niet voor niets de stealer
een stuk minderquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:58 schreef Fer het volgende:
Wat denk je wat een IT Consultant kost en zijn Leaselaguna maar liefst VIER jaar te laten rijden EN onderhouden?
Die tester is nou juist waarom je geen 130 euro waard bent. Je wilt iemand die weet waar ie over praat en die kan nadenken, niet een aap die een stekker aansluit en op een knop drukt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]![]()
enig idee wat het kost om een monteur (300 euro per dag * 40 dagen) op te leiden bij een importeur, aan schaf tester (15.000 euro) speciaal gereedschap (minimaal 150.000 euro) en het overige? moet ook betaald worden ,ik wil ook graag een snee brood
en daarom koste ik nou 130 euro, omdat ik meer deed dan die aap achter een tester. ik ging namelijk meten, om tot een oorzaak te komen ipv een computer tevolgenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Die tester is nou juist waarom je geen 130 euro waard bent. Je wilt iemand die weet waar ie over praat en die kan nadenken, niet een aap die een stekker aansluit en op een knop drukt.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:03 schreef Fer het volgende:
Ja als Renault NL de gratis reserve DCI blokken uitdeelt ja.
[ afbeelding ]
Qua Renault-dealers heb ik een 33 % tevredenheidsscore. De andere 67 % heeft me nooit kunnen overtuigen hun idiote tarieven waard te zijn. De 33 % goeie zijn dan ook goed omdat het niet nodig was je te naaien met allerlei kosten om hun incompetentie te verbergen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:03 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
en daarom koste ik nou 130 euro, omdat ik meer deed dan die aap achter een tester. ik ging namelijk meten, om tot een oorzaak te komen ipv een computer tevolgen
tja er zijn maar ongeveer 150 monteurs incl mezelf die deze specifice vaardigheid hebben om een storing fatsoenlijk te kunnen analyserenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:08 schreef Duvel het volgende:
[..]
Qua Renault-dealers heb ik een 33 % tevredenheidsscore. De andere 67 % heeft me nooit kunnen overtuigen hun idiote tarieven waard te zijn. De 33 % goeie zijn dan ook goed omdat ze je niet naaien met allerlei kosten om hun incompetentie te verbergen.
dat je geluk moet hebben dat je net 1 van die 150 monteurs in nl treftquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:10 schreef Duvel het volgende:
En voor de rest rekenen ze hetzelfde tarief. Wat wil je nou zeggen?
dat is waar. Maar ik ga geen 140 per uur betalen voor het vervangen van olie en en bougies. Dat kan iedereen die geen twee linkerhanden heeft (en een brug). Voor een auto als de mijne, of die laguna , hoef je echt geen topmonteur te zijn voor het onderhoud.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:56 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]![]()
enig idee wat het kost om een monteur (300 euro per dag * 40 dagen) op te leiden bij een importeur, aan schaf tester (15.000 euro) speciaal gereedschap (minimaal 150.000 euro) en het overige? moet ook betaald worden ,ik wil ook graag een snee brood
tja, daarom zeg ik ook, ik koste 130, een collega die het "simpele"werk deed ala beurtje remmen, kost een stuk minder, puur omdat wij nooit alle diagnose tijd konden door rekenen, hielden wij voor diagnose stellen een hoger uur tarief aan om het te kunnen compenseren, en 1x moet je goed zoeken naar een storing, die kun je niet max door bereken, de 2de keer wel want dan is vaak de oorzaak bekent, dus is er veel minder werk nodig, en dus tijdquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:11 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dat is waar. Maar ik ga geen 140 per uur betalen voor het vervangen van olie en en bougies. Dat kan iedereen die geen twee linkerhanden heeft (en een brug). Voor een auto als de mijne, of die laguna , hoef je echt geen topmonteur te zijn voor het onderhoud.
Zoals user boven mij: ik heb geen whizzkid nodig om uit te vinden dat er vocht in een bobine dringt waardoor de auto klote start. Ik heb geen whizzkid nodig om uit te vinden dat een sleutel opnieuw moet worden gesynchroniseerd.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:11 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
dat je geluk moet hebben dat je net 1 van die 150 monteurs in nl treft
dan begrijpen we elkaar goedquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:12 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
tja, daarom zeg ik ook, ik koste 130, een collega die het "simpele"werk deed ala beurtje remmen, kost een stuk minder, puur omdat wij nooit alle diagnose tijd konden door rekenen, hielden wij voor diagnose stellen een hoger uur tarief aan om het te kunnen compenseren, en 1x moet je goed zoeken naar een storing, die kun je niet max door bereken, de 2de keer wel want dan is vaak de oorzaak bekent, dus is er veel minder werk nodig, en dus tijd
Naja, iedereen?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:11 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dat is waar. Maar ik ga geen 140 per uur betalen voor het vervangen van olie en en bougies. Dat kan iedereen die geen twee linkerhanden heeft (en een brug). Voor een auto als de mijne, of die laguna , hoef je echt geen topmonteur te zijn voor het onderhoud.
nee, een 2de monteur laat je echt niet een motor vervangen, dat is 1ste monteurs werkquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:14 schreef Catch22- het volgende:
[..]
dan begrijpen we elkaar goedeen blok vervangen in zon auto kan toch iedere monteur?
okeuj.. en hierboven: met monteur bedoel ik iemand die wat met autos kan en dus niet bij een snelfitter werkquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:14 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
nee, een 2de monteur laat je echt niet een motor vervangen, dat is 1ste monteurs werk
Kijk, dit vind ik nou leuk, leer ik er ook eens wat bijquote:Op woensdag 6 februari 2013 21:52 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ligt er aan, een universeel kan dit niet weten, de wet van monty gelt pas vanaf euro 5 dit betreft een euro 3 voertuig. en als het goed is staat dit in het boekje, dus onderzoeks plicht van ts is dan dus ook in gebreke
Was het recht maar zo simpelquote:
EURO normen hebben betrekking tot de Co2 uitstoot, of te wel mileu eisen. deze worden door brussel bedacht en de fabrikanten moeten zich hier aan houdenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Kijk, dit vind ik nou leuk, leer ik er ook eens wat bij![]()
Geen idee wat euro 3 of euro 5 inhoudt maar die wet van Monty is wel interessant. BER2013 trouwens ook.
Bedankt, Chuck![]()
Overigens, lijkt me dat bij een eventuele expertise door TS dit ook aan de orde zal komen want in hoeverre had de verkopende garagist wel / niet op de hoogte moeten zijn.
ik zou het ronduit ridicuul vinden als ts een vergoeding werd toegewezen. Auto van 3k met een schade dat domme pech isquote:
En die hebben wát te maken met Monti / BER2013?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:23 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
EURO normen hebben betrekking tot de Co2 uitstoot, of te wel mileu eisen. deze worden door brussel bedacht en de fabrikanten moeten zich hier aan houden
Ik niet.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:24 schreef Catch22- het volgende:
[..]
ik zou het ronduit ridicuul vinden als ts een vergoeding werd toegewezen. Auto van 3k met een schade dat domme pech is
tevens, als ik het goed heb doet de DEKRA enkel technische expertische, over jurische kwesties doen ze dacht ik geen uitspraakquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Kijk, dit vind ik nou leuk, leer ik er ook eens wat bij![]()
Geen idee wat euro 3 of euro 5 inhoudt maar die wet van Monty is wel interessant. BER2013 trouwens ook.
Bedankt, Chuck![]()
Overigens, lijkt me dat bij een eventuele expertise door TS dit ook aan de orde zal komen want in hoeverre had de verkopende garagist wel / niet op de hoogte moeten zijn.
de regeling monti (open voertuig info) is verplicht vanaf euro 5 voertuigen, dit wordt gelijk geïntroduceerd met een EURO norm zodat alles in 1x over gaat en de fabrikant een stok achter de deur heeft, anders blijft deze rekken,quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:25 schreef r_one het volgende:
[..]
En die hebben wát te maken met Monti / BER2013?
Wat ik op Internet lees (correct me if I'm wrong) is Monti in oktober 2002 van kracht geworden en de Laguna is van bouwjaar 2003.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:27 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
de regeling monti (open voertuig info) is verplicht vanaf euro 5 voertuigen, dit wordt gelijk geïntroduceerd met een EURO norm zodat alles in 1x over gaat en de fabrikant een stok achter de deur heeft, anders blijft deze rekken,
ja dat klopt, dat had betrekking tot het EOBD (de mogelijkheid voor alle garage's om mimimaal de powertrain(aandrijflijn)) te kunnen uitlezen, het informatie delen is pas van toepassing sinds euro 5 (2010)quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:33 schreef r_one het volgende:
[..]
Wat ik op Internet lees (correct me if I'm wrong) is Monti in oktober 2002 van kracht geworden en de Laguna is van bouwjaar 2003.
En de plicht tot het delen van informatie gaat niet op voor modellen gebouwd vóór 2010?quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:35 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
ja dat klopt, dat had betrekking tot het EOBD (de mogelijkheid voor alle garage's om mimimaal de powertrain(aandrijflijn)) te kunnen uitlezen, het informatie delen is pas van toepassing sinds euro 5 (2010)
yep, en het moeten wel NIEUWE modelen zijn ,geen bestaande. Dus stel ik maak een clio 3 in 2009 dan valt die buiten de regeling tot de facelift, als ik die nu pas zou doorvoeren moet ik nu pas de info van de clio 3 facelift vrijgevenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:41 schreef r_one het volgende:
[..]
En de plicht tot het delen van informatie gaat niet op voor modellen gebouwd vóór 2010?
Vreemdquote:
want? men kan moeilijk boeken uit begin 2000 gaan inscannen (lees duizenden pagina's). sinds 2002 is het spul langzaam online gegaan, sinds 2010 pas echt volledig, dus tot 2010 kreeg je vaak nog een werkplaats handboekquote:
Dat wil ik een advocaat wel eens zo zien betogenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:44 schreef ShaoliN het volgende:
De Laguna is de grootste kutbak die ertussen zit.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat wil ik een advocaat wel eens zo zien betogen
heeft renault zelf aangegeven (niet in die woorden uiteraard)quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat wil ik een advocaat wel eens zo zien betogen
Vreemd omdat daarmee elementaire EU-wetgeving afhankelijk wordt van een bouwjaar i.p.v. het integraal voor een branche te regelen.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:45 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
want? men kan moeilijk boeken uit begin 2000 gaan inscannen (lees duizenden pagina's). sinds 2002 is het spul langzaam online gegaan, sinds 2010 pas echt volledig, dus tot 2010 kreeg je vaak nog een werkplaats handboek
tja zo is de afspraak, en de fabrikant zoekt naar een maas, en die is gevonden.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:48 schreef r_one het volgende:
[..]
Vreemd omdat daarmee elementaire EU-wetgeving afhankelijk wordt van een bouwjaar i.p.v. het integraal voor een branche te regelen.
En dan ook nog uit 2003 ...quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:47 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]![]()
blijkt die rechter net een laguna te rijden
![]()
Gaat het hier om een Renault dealer. Kan je bewijzen dat de garage je afgeraden heeft de riem te vervangen? Kun je aantonen dat de auto degelijk gebruikt is? Ik denk dat je geen schijn van kans maakt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:24 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, maar wel langer dan een jaar (als de verwachte levensduur 5 jaar is).
[..]
Joh, misschien heeft TS de auto inmiddels wel omgekat of gekloond. Het zou zo maar kunnen.
[..]
Ja echt??
Reactie van een rechter lijkt me beter. Gewoon, oprotten. Had je geen Laguna moeten kopen ezel.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:46 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat wil ik een advocaat wel eens zo zien betogen
Tja, wel, anyway, wel goed om dit als basiskennis op te slaan, nogmaals mijn dank.quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:50 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
tja zo is de afspraak, en de fabrikant zoekt naar een maas, en die is gevonden.
quote:Op woensdag 6 februari 2013 22:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Tja, wel, anyway, wel goed om dit als basiskennis op te slaan, nogmaals mijn dank.
Tot een wederdienst bereid, zal ik maar zeggen danquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:52 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]graag gedaan, daar zijn we voor he, mekaar helpen
zal ik onthoudenquote:Op woensdag 6 februari 2013 22:53 schreef r_one het volgende:
[..]
Tot een wederdienst bereid, zal ik maar zeggen dan
onderhoud is niet altijd te voorspellen. Ook een nieuw gemonteerd onderdeel kán gewoon falen en stukgaan. Of dat nu een distributieriem of benzinefilter is. En dat kan komen omdat het onderdeel niet goed is, of dat het niet juist is gemonteerd...quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:49 schreef spartametje het volgende:
Jeetje wat een reacties zeg. Ik vind het erg lastig allemaal. Ik denk dat ik het juridisch loket maar eens een bezoekje breng. Weten jullie of ik nog iets met de tekst uit de bewaarde advertentie kan?
'Zeer nette en goed onderhouden Renault Laguna. Motorisch en technisch in topconditie. Auto rijdt en schakelt als nieuw! Onderhoudsboekjes aanwezig!'
Zou je ook naar het juridisch loket gaan, als een koplamp na een week uit was gegaan? Zou je dan bij de verkoper een nieuwe lamp eisen of zou je een vergoeding willen?quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:49 schreef spartametje het volgende:
Jeetje wat een reacties zeg. Ik vind het erg lastig allemaal. Ik denk dat ik het juridisch loket maar eens een bezoekje breng. Weten jullie of ik nog iets met de tekst uit de bewaarde advertentie kan?
'Zeer nette en goed onderhouden Renault Laguna. Motorisch en technisch in topconditie. Auto rijdt en schakelt als nieuw! Onderhoudsboekjes aanwezig!'
Nee, zie ook de tekst uit mijn starttopic:quote:Zou je ook naar het juridisch loket gaan, als een koplamp na een week uit was gegaan? Zou je dan bij de verkoper een nieuwe lamp eisen of zou je een vergoeding willen?
quote:We hebben ook voor 750 euro kosten aan de auto gehad, maar over die kosten zul je mij dan ook niet horen. Dat nu de distributieriem geknapt is, vind ik echter een ander verhaal.
Dat was ie toen toch ook? In 40k kun je nou eenmaal slijtage verwachten. Wat denk je dan? Dat ie 40k verder nog net zo top is?quote:Op donderdag 7 februari 2013 09:49 schreef spartametje het volgende:
Jeetje wat een reacties zeg. Ik vind het erg lastig allemaal. Ik denk dat ik het juridisch loket maar eens een bezoekje breng. Weten jullie of ik nog iets met de tekst uit de bewaarde advertentie kan?
'Zeer nette en goed onderhouden Renault Laguna. Motorisch en technisch in topconditie. Auto rijdt en schakelt als nieuw! Onderhoudsboekjes aanwezig!'
De standaardtekst bij een auto, zie Autotrader en Marktplaatsquote:Op donderdag 7 februari 2013 09:49 schreef spartametje het volgende:
Jeetje wat een reacties zeg. Ik vind het erg lastig allemaal. Ik denk dat ik het juridisch loket maar eens een bezoekje breng. Weten jullie of ik nog iets met de tekst uit de bewaarde advertentie kan?
'Zeer nette en goed onderhouden Renault Laguna. Motorisch en technisch in topconditie. Auto rijdt en schakelt als nieuw! Onderhoudsboekjes aanwezig!'
Je had ze beter wel kunnen lezen.quote:Op donderdag 7 februari 2013 19:27 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
Ik ga niet alle reacties lezen maar er is sprake van een tweehandsverkoop.
Het consumentenrecht is gewoon van toepassing, ondanks het goed tweedehands is.
De klachttermijn gaat pas in tijdens de ontdekking van de kromme kleppen.
Je kan stellen dat de overeenkomst niet wordt beantwoord en dat er van af dat moment een wilsverklaring ontbreekt
De verkoper(de garage bv) moet in dit geval de schade herstellen of vervangen. Lukt dit niet, moet de verkoper gewoon de koopsom teruggeven.
En wat voor fooi hield jij er aan over ?quote:Op woensdag 6 februari 2013 21:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
Toen ik nog bij Renault werkte koste ik per uur 130 euro incl btw
laten we het er op huilen dat het salaris nog steeds om te janken is, en je moet echt van ALLES verstand hebbenquote:Op donderdag 7 februari 2013 19:52 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
En wat voor fooi hield jij er aan over ?
Ik heb jaren terug nog een blauwe maandag in een garage gewerkt, het salaris was om te huilen.
Klinkt als mijn baanquote:Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
laten we het er op huilen dat het salaris nog steeds om te janken is, en je moet echt van ALLES verstand hebben
Dat moet je bij de wegenwacht toch ook?quote:Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
laten we het er op huilen dat het salaris nog steeds om te janken is, en je moet echt van ALLES verstand hebben
Nadat TS al een jaar en tienduizenden kilometers met de Laguna gereden heeft? Echt niet.quote:Op donderdag 7 februari 2013 19:27 schreef GeneraalAdmiraal het volgende:
Ik ga niet alle reacties lezen maar er is sprake van een tweehandsverkoop.
Het consumentenrecht is gewoon van toepassing, ondanks het goed tweedehands is.
De klachttermijn gaat pas in tijdens de ontdekking van de kromme kleppen.
Je kan stellen dat de overeenkomst niet wordt beantwoord en dat er van af dat moment een wilsverklaring ontbreekt
De verkoper(de garage bv) moet in dit geval de schade herstellen of vervangen. Lukt dit niet, moet de verkoper gewoon de koopsom teruggeven.
nee hoor, bij de wegenwacht hoef ik mij niet druk te maken over een data communicatie fout, dat mocht ik in de garage welquote:Op donderdag 7 februari 2013 20:31 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Dat moet je bij de wegenwacht toch ook?
Tsjah, de advertentie is een uitnodiging tot onderhandeling. :p dus hij heeft daarna geen gelijk.quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:35 schreef Tomatenboer het volgende:
TS heeft geen poot op te staan. Ook met de advertentietekst kan hij niets, want de auto kan best in motorische en technische topconditie zijn geweest op moment van aanschaf. Maar je bent nu immers alweer 40.000 kilometer verder, en bovendien kun je met een auto met meer dan 200.000 kilometer op de teller wel wat problemen verwachten, en al helemaal als er Renault op die auto staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |