Een distributieriem is een slijtageonderdeel, dus wordt het sowieso een moeilijk verhaal.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:13 schreef spartametje het volgende:
Beste mensen,
Wij hebben op 31 januari 2012 voor ¤ 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht (bouwjaar 2003, KM stand 242.450) van een garage. We hebben bij dezelfde garage bij aankoop meteen een onderhoudsbeurt laten uitvoeren van ¤ 251,00. Uit de reeds aanwezige onderhoudshistorie en uit een sticker in de motorkap, bleek dat de distributieriem in maart 2011 vervangen was bij een km-stand van 218.000. Vervanging was volgens de garage destijds dan ook nog niet nodig.
Groot was mijn verbazing toen vandaag (km-stand 276.000 km) de distributieriem toch knapte. De auto is naar een garage gebracht (andere dan waar de auto is gekocht) en die heeft geconstateerd dat de auto het niet meer waard is om gerepareerd te worden wegens kromme kleppen. Volgens het onderhoudsboekje moest de riem om de vijf jaar of na 120.000 km vervangen worden. De garage beaamde dat het vreemd was dat de distributieriem gebroken was en adviseerde mij contact op te nemen met de verkopende partij.
Deze heb ik gebeld, met de vraag wat zij voor ons konden betekenen. De auto is zonder garantie verkocht. We hebben ook voor 750 euro kosten aan de auto gehad, maar over die kosten zul je mij dan ook niet horen. Dat nu de distributieriem geknapt is, vind ik echter een ander verhaal. Omdat ik een jaar lang in de auto heb kunnen rijden, begrijp ik ook wel dat het niet redelijk is om het volledig aankoop bedrag terug te eisen. Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas?
Je kan ook wel eens gewoon pech hebben. Ook met een distributieriem. En ik kan me heel goed voorstellen dat de verkoper niet op je voorstel is ingegaan: het is 10 maanden na de aankoop en ze hebben juist gehandeld (op basis van wat bekend was). Imho dus geen enkele reden (verplichting) om het hun probleem te maken.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:13 schreef spartametje het volgende:
Ik heb de verkopende partij voorgesteld om de ontstane problemen kosteloos te verhelpen of ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Helaas heeft de verkopende partij aangegeven niets voor ons te willen doen. Kan ik nog wat doen, of is het nu een kwestie van jammer maar helaas?
het vuige lefquote:voor ¤ 3000,00 een tweedehandsauto Renault Laguna gekocht
ons met ¤ 2000,- financieel tegemoet te komen.
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Mensen die het lef hebben om een Laguna te kopen uit 2003Met deze auto kan je letterlijk alles verwachten. Het is dan ook zo'n beetje de meest onbetrouwbare rampenbak die je maar kan kopen.
Een kwestie van goed uitkijken volgende keer.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:28 schreef spartametje het volgende:
[..]
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.
Nee,quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Een kwestie van goed uitkijken volgende keer.
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.quote:
Als de riem ruim, dik en ver onder het aantal KM + jaren dat ie oud mag zijn vervangen is dan is het gewoon pech. (of hij is nooit vervangenquote:Op woensdag 6 februari 2013 18:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.
Zoals gezegd is er meer gebeurd. Daar hoor je mij ook niet over. Maar het merk en de leeftijd van de auto heeft toch geen invloed op de levensduur van de distributieriem. Of vergis ik me dan?quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:38 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Bij een Laguna van 2003 met 250k+ op de teller is het geen pech meer, dan kan je er op wachten tot zoiets gebeurt.
Als ik marktplaats eens bekijk ligt dat aan de uitvoering.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:40 schreef CafeRoker het volgende:
Compleet afschrijven vind ik wel wat drastisch trouwens. Gebruikt blok 750 euro, omleggen ook zoiets.. Restwaarde is vast meer dan 1500 euro + 100 euro sloopkosten.
edit: hmm, ze staan voor wel erg weinig op MP
Student uit Geleen zijn met zo'n nick.quote:
Ouwe jaloerse sokkenquote:Op woensdag 6 februari 2013 18:47 schreef beware_reageerd het volgende:
[..]
Student uit Geleen zijn met zo'n nick.
Dat trekt wel volle zalen ? (Doven en blinde waarschijnlijk)
Laguna's uit 2003 waren al een bodemloze put en één bonk ellende toen ze de showroom verlieten en dat blijven ze ook. (Lees voor de grap eens gebruikersreviews op Autoweek)quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:40 schreef CafeRoker het volgende:
Compleet afschrijven vind ik wel wat drastisch trouwens. Gebruikt blok 750 euro, omleggen ook zoiets.. Restwaarde is vast meer dan 1500 euro + 100 euro sloopkosten.
edit: hmm, ze staan voor wel erg weinig op MP
Tegenwoordig is de kwaliteit van Renault prima op orde. Van 2000 tot 2004 was het werkelijkwaar één groot drama. Renault is hier veel klanten mee verloren.quote:
Vergeet ook niet dat er zoveel technische onzin in de auto's tegenwoordig zit, 1 ding kapot en je zit al gelijk voor enkele 100'den euro's schade.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:54 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Tegenwoordig is de kwaliteit van Renault prima op orde. Van 2000 tot 2004 was het werkelijkwaar één groot drama. Renault is hier veel klanten mee verloren.
Zitten wel lekker warm he.....quote:
Nogmaals, het is en slijtage onderdeel. Die kunnen altijd breken, zelfs en dag na aanschaf. Dit valt niet onder en non-conformiteitquote:Op woensdag 6 februari 2013 19:22 schreef spartametje het volgende:
Ok, zou ik het dan nog op non-conformiteit kunnen gooien (artikel 7:17 lid 1 BW). Als ik een auto koop met een dergelijke onderhoudshistorie, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze niet voldoet aan hetgeen ik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten wanneer de distributieriem zo snel breekt?
Maar omdat het binnen de zes maanden is zal het verkopende bedrijf moeten bewijzen dat het gebrek niet bij aflevering inherent aanwezig was. Daar wens ik ze heel veel succes mee.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:28 schreef sanger het volgende:
[..]
Nogmaals, het is en slijtage onderdeel. Die kunnen altijd breken, zelfs en dag na aanschaf. Dit valt niet onder en non-conformiteit
Dat stel ik ook niet (alhoewel ik nu ook zie dat ik het wel wat duidelijker kan formuleren).quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:34 schreef Zelva het volgende:
Tevens is je stelling dat slijtageonderdelen nooit niet-conform kunnen zijn absolute quatsch. Als de slijtage heviger is dan wat verwacht mag worden of als dat indruist tegen wat erover gecommuniceerd is naar de klant, dan is het echt niet conform hoor.
Dat is wat anders. Dat is namelijk de normale slijtage die je mag verwachten. Je kunt het misschien beter vergelijken met het kopen van een huis waarvan het dak goed is. Als deze binnen een jaar gaat lekker heb je het ook niet over een non-conformiteit maar over pech. Dan ga je ook niet terug omdat het een verborgen gebrek is geweest.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:47 schreef AMDFreak het volgende:
Zie hetzelfde wanneer je na een jaar terugkomt (30.000km verder) ja m'n banden zijn versleten. Maar toen ik de auto kocht waren de banden nog goed..
En ook dit is quatsch.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:48 schreef sanger het volgende:
Maar deze situatie is dus duidelijk geen voorbeeld van een non-conformiteit. TS heeft de auto gekocht en toen werkte de distributieriem naar behoren. De verkoper heeft een auto opgeleverd welke op dat moment aan de onderhoudsvoorschriften voldeed (voor zover bij iedere partij bekend).
Ehm ... nee dus.quote:Op woensdag 6 februari 2013 18:28 schreef spartametje het volgende:
[..]
Eh, ik zou me graag willen beperken tot de distributieriem. Maar het is me inmiddels wel duidelijk. Gewoon kwestie van pech hebben dus.
Waarom is het volgens jou dan wel een non-conformiteit? Omdat de distributieriem eerder breekt dan gemiddeld genomen verwacht mag worden, neem ik aan?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:29 schreef r_one het volgende:
[..]
En ook dit is quatsch.
Ik schaar me achter Zelva en ben ook van mening dat TS een redelijke kans van slagen maakt door zich te beroepen op non-conformiteit.
dat geldt niet voor 2ehands auto's aangezien je die koopt in de huidige staat en je zelf een inspectieplicht hebt.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:22 schreef spartametje het volgende:
Ok, zou ik het dan nog op non-conformiteit kunnen gooien (artikel 7:17 lid 1 BW). Als ik een auto koop met een dergelijke onderhoudshistorie, dan mag ik er toch vanuit gaan dat deze niet voldoet aan hetgeen ik op grond van de koopovereenkomst mag verwachten wanneer de distributieriem zo snel breekt?
Niet mee eens.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:50 schreef sanger het volgende:
[..]
Dat is wat anders. Dat is namelijk de normale slijtage die je mag verwachten. Je kunt het misschien beter vergelijken met het kopen van een huis waarvan het dak goed is. Als deze binnen een jaar gaat lekker heb je het ook niet over een non-conformiteit maar over pech. Dan ga je ook niet terug omdat het een verborgen gebrek is geweest.
Ja, inderdaad. En ook niet een beetje eerder he.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:33 schreef sanger het volgende:
[..]
Waarom is het volgens jou dan wel een non-conformiteit? Omdat de distributieriem eerder breekt dan gemiddeld genomen verwacht mag worden, neem ik aan?
Onzin. En je tweede opmerking, daar heeft TS ruimschoots aan voldaan (zie OP).quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
dat geldt niet voor 2ehands auto's aangezien je die koopt in de huidige staat en je zelf een inspectieplicht hebt.
Met is het wel ja?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:44 schreef Maanvis het volgende:
ik zie niet dat TS een onafhankelijke aankoopkeuring heeft gedaan dus nee.
Dat is ook helemaal niet nodig dus toch wel.quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:44 schreef Maanvis het volgende:
ik zie niet dat TS een onafhankelijke aankoopkeuring heeft gedaan dus nee.
volgens mij heb je dan wel aan alle tips van de ANWB en RDW voldaan ja.quote:
Tips van ANWB en RDW staan gelijk aan de wet?quote:Op woensdag 6 februari 2013 20:46 schreef Maanvis het volgende:
[..]
volgens mij heb je dan wel aan alle tips van de ANWB en RDW voldaan ja.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |