quote:
Op vrijdag 23 december 2011 20:46 schreef HellRaver het volgende:[..]
Dat is echt grote onzin!
Het is een slijtage onderdeel en dus ook afhankelijk van diverse invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld de bestuurder, klimaat e.d.
Er bestaat geen personenwagen in Nederland met een ketting die 320.000 km mee zou gaan.
ik zou niet zo hard schreeuwen als ik jou was....
Ik weet voldoende franse wagens aan te wijzen die meer dan 3ton gelopen hebben en nog steeds draaien als een zonnetje. En dat betreft dat v6 motoren.
Waar je met dergelijke motoren, met ketting dus, erg op moet letten zijn de kettingspanners. Dat is een soort armpje met aan de ene kant een sterke veer en aan de andere kant een stuk kunststof. Deze spanners slijten wel. Dat kun je overigens ook horen en je kunt het ook een beetje zien. Iig bij de v6 motoren die ik bedoel, door de olie dop eraf te halen en naar de spanner te kijken.
Wat ook zeer van belang is is het regelmatige olieverven en de kwaliteit en juistheid van de olie.
overigens is de ketting echt geknapt of is de ketting eraf gelopen ? dat laatste kan zeer goed namelijk bij een versleten spanner. Voor het resultaat maakt het geen verschil, blok is dan echt wel gaar. De toleranties bij een diesel zijn minimaal.
Als de ketting geknapt is en de spanner is echter nog in orde zou dit echt nog niet mogen bij deze kmstand. Is de spanner echter de oorzaak dan zou achterstallig onderhoud best eens de boosdoener kunnen zijn.
kettingen worden overigens wel degelijk geacht zeer lang mee te gaan. het vervangen van een ketting is namelijk echt serieus meer werk dan het vervangen van de, tegenwoordig normale, distributieriem. De laatste zit buiten het blok, de eerste in het blok.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...