Bedankt voor de reactie. Dat gaan we zeker doenquote:Op vrijdag 23 december 2011 19:00 schreef kikoooooo het volgende:
Uh nee. Alles kan kapot.
Dat zo'n ketting minder snel kapot gaat, betekent niet dat hij niet kapot kan.
Misschien direct contact opnemen met Renault en hopen op enige coulance?
Zo heb ik een keer alle kosten vergoed gekregen toen mijn distributieriem knapte. Altijd bij de VW dealer geweest en altijd tijdig de beurten genoten en slechts 115k km geredenquote:Op vrijdag 23 december 2011 19:51 schreef draaijer het volgende:
Wat ik zou doen is kijken of de auto alle originele beurten bij de Renault dealer heeft genoten. Je mag er namelijk vanuit gaan dat de auto die in onderhoud is bij de merkdealer probleemloos van beurt naar beurt moet kunnen rijden binnen de aangegeven kilometerheffing tussen de beurten.
Dat is echt grote onzin!quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:01 schreef lyolyrc het volgende:
Bij mijn weten moet een distributieketting een autoleven meegaan, waarmee autofabrikanten 200.000 mijl ofwel 320.000 km bedoelen. Met 140.000 km zit je nog niet eens daarbij in de buurt. Onderzoek van de onderhoudshistorie, zoals draaijer suggereert, is inderdaad het eerst wat je moet doen.
Goh, laatst toch gehoord van en Mercedes waarbij na 800.000km de ketting er eens af geplukt werd. Die ketting werd toen gemeten (om te kijken hoeveel die opgerekt is) en dat was slechts 10% van de maximaal toegestane rek. Die ketting ging dus fijn weer terug op het blok.quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:46 schreef HellRaver het volgende:
[..]
Dat is echt grote onzin!
Het is een slijtage onderdeel en dus ook afhankelijk van diverse invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld de bestuurder, klimaat e.d.
Er bestaat geen personenwagen in Nederland met een ketting die 320.000 km mee zou gaan.
Hm, dan is het dus de vraag of je aan die riem kon zien of hij bijna zou knappen of niet...quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:41 schreef rouwe111 het volgende:
Toen de auto gekocht werd stond er 114000 op de teller. We hebben er dus zelf zo'n 16000 km mee gereden.
ik zou niet zo hard schreeuwen als ik jou was....quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:46 schreef HellRaver het volgende:
[..]
Dat is echt grote onzin!
Het is een slijtage onderdeel en dus ook afhankelijk van diverse invloeden van buitenaf zoals bijvoorbeeld de bestuurder, klimaat e.d.
Er bestaat geen personenwagen in Nederland met een ketting die 320.000 km mee zou gaan.
om het te zien zul je hem moeten meten (veel monteurs weten of kunnen dat niet omdat ze gewoon weg geen ervaring hebben met een versleten ditributie ketting) , maar over het algemeen kun je er niet goed bij omdat hij in het motorblok zit.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:18 schreef Doodloper het volgende:
Hoeveel km is ermee gereden sinds de aankoop?
@ kenners: kun je zien of zo'n ding bijna versleten is?
hier volg ik je even niet , bij te laag olie nivo of slechte olie kan de ketting sneller oprekken , en de spanner gewoon heel blijven.quote:Op maandag 26 december 2011 04:37 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Als de ketting geknapt is en de spanner is echter nog in orde zou dit echt nog niet mogen bij deze kmstand. Is de spanner echter de oorzaak dan zou achterstallig onderhoud best eens de boosdoener kunnen zijn.
LOL. Bron aub.quote:Op maandag 26 december 2011 09:24 schreef mrPanerai het volgende:
Als je vader de auto bij een dealer heeft gekocht zegt Europa dat er een jaar garantie op moet zitten.
quote:Op maandag 26 december 2011 09:24 schreef mrPanerai het volgende:
Als je vader de auto bij een dealer heeft gekocht zegt Europa dat er een jaar garantie op moet zitten.
En ik heb gehoord dat de Paashaas echt bestaat...quote:Op vrijdag 23 december 2011 20:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Goh, laatst toch gehoord van en Mercedes waarbij na 800.000km de ketting er eens af geplukt werd. Die ketting werd toen gemeten (om te kijken hoeveel die opgerekt is) en dat was slechts 10% van de maximaal toegestane rek. Die ketting ging dus fijn weer terug op het blok.
Ik zeg toch dat het een slijtage onderdeel is en dus afhankelijk is van diverse externe factoren.quote:Op maandag 26 december 2011 04:37 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
ik zou niet zo hard schreeuwen als ik jou was....
Ik weet voldoende franse wagens aan te wijzen die meer dan 3ton gelopen hebben en nog steeds draaien als een zonnetje. En dat betreft dat v6 motoren.
Waar je met dergelijke motoren, met ketting dus, erg op moet letten zijn de kettingspanners. Dat is een soort armpje met aan de ene kant een sterke veer en aan de andere kant een stuk kunststof. Deze spanners slijten wel. Dat kun je overigens ook horen en je kunt het ook een beetje zien. Iig bij de v6 motoren die ik bedoel, door de olie dop eraf te halen en naar de spanner te kijken.
Wat ook zeer van belang is is het regelmatige olieverven en de kwaliteit en juistheid van de olie.
overigens is de ketting echt geknapt of is de ketting eraf gelopen ? dat laatste kan zeer goed namelijk bij een versleten spanner. Voor het resultaat maakt het geen verschil, blok is dan echt wel gaar. De toleranties bij een diesel zijn minimaal.
Als de ketting geknapt is en de spanner is echter nog in orde zou dit echt nog niet mogen bij deze kmstand. Is de spanner echter de oorzaak dan zou achterstallig onderhoud best eens de boosdoener kunnen zijn.
kettingen worden overigens wel degelijk geacht zeer lang mee te gaan. het vervangen van een ketting is namelijk echt serieus meer werk dan het vervangen van de, tegenwoordig normale, distributieriem. De laatste zit buiten het blok, de eerste in het blok.
Ik was verkeerd, 't is de wet in Belgiëquote:
Beter eenquote:Op maandag 26 december 2011 13:35 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik was verkeerd, 't is de wet in België
http://www.carguide.be/da(...).php?id=118_0_34_0_C
Ik dacht dat ze door europa was opgelegd.
Daar sta je dan met je
Ik zie daar niets staan over een garantie van 1 jaar.quote:Op maandag 26 december 2011 13:35 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
Ik was verkeerd, 't is de wet in België
http://www.carguide.be/da(...).php?id=118_0_34_0_C
Ik dacht dat ze door europa was opgelegd.
Daar sta je dan met je
Zo zou 't moeten zijn, idd, toch leert ervaring met een Hyundai dealer anders, die weigerden gewoon banden van m'n ouders auto te vervangen ook al was heel duidelijk dat ze helemaal op waren.quote:Op vrijdag 23 december 2011 19:51 schreef draaijer het volgende:
Wat ik zou doen is kijken of de auto alle originele beurten bij de Renault dealer heeft genoten. Je mag er namelijk vanuit gaan dat de auto die in onderhoud is bij de merkdealer probleemloos van beurt naar beurt moet kunnen rijden binnen de aangegeven kilometerheffing tussen de beurten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |