Misschien weet je het niet, maar ik heb altijd al gezegd dat de PvdA, jouw PvdA en mijn PvdA, de doodsnagel aan de kist wordt van sociaal Nederland.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je dadelijk nog een extra huurverhoging vanwege de verzwaarde administratie druk bij de verhuurders krijgen.
De pvda is totaal de weg kwijt en zijn verdwaald geraakt in de te ver doorgeschoten neoliberale stroming waarvan ze denken dat dit kan werken.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:15 schreef Ryan3 het volgende:
eet je het niet, maar ik heb altijd al gezegd dat de PvdA, jouw PvdA en mijn PvdA, de doodsnagel aan de kist wordt van sociaal
O, okee, of maak je een grapje, jij was toch PvdA medewerker?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De pvda is totaal de weg kwijt en zijn verdwaald geraakt in de te ver doorgeschoten neoliberale stroming waarvan ze denken dat dit kan werken.
Helaas zijn alle andere partijen net zo erg geworden.
^^ Daar zit het probleem. Zelfs na inflatie zijn huizen de laatste 20 jaar nog ruim in prijs verdubbeld, en de laatste 60 jaar in prijs verviervoudigd.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 10:34 schreef B-FliP het volgende:
Nee, het is niet alarmerend hoor als hetzelfde huis wat in de jaren 90 voor 130000 gulden gekocht is nu voor 250000 EUR te koop staat. Allemaal heel normaal..Op de overheid als toezichthouder kan je vertrouwen want ze zitten niet allemaal in de slappe was hoor, nee echt niet..
Dan krijg je al een stuk minder uitkering omdat je geen vaste woon of verblijfplaats hebt.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:07 schreef kawotski het volgende:
Ze weten van gekkigheid niet meer waar ze het geld vandaan moeten halen. Je wordt in dit land gewoon maximaal uitgeknepen, al zou je onder een brug leven dan verzinnen ze daar wel een toeslag voor.
wel leuk voor de woningcorporaties, dat zijn toch de dikke vrienden van de politici, samen met de zorgverzekeraarsquote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:10 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, je moet straks elke maand doorgeven wat je verdiend hebt aan je verhuurder.
Leuk voor alle flexwerkers en zzp'ers.
Je huur wordt straks gewoon een huurbelasting die in geen enkele wijze zich meer verhoudt tot het object dat je huurt.
Dan ken je het gekonkel in Den Haag nog niet. De agenda van de 1e Kamer is zojuist aangevuld met de huurverhogings voorstellen, op 12 februari.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:00 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Er is nog maar kort tijd om een voorstel door 2e en 1e kamer te loodsen. Na 1 mrt is een verandering van de huurverhoging naar inkomen niet meer tijdig voor dit jaar in te voeren.
bronquote:Middeninkomens razend over hervorming woningmarkt
’Huurder onevenredig gestraft’
Huurders zijn laaiend over de kabinetsplannen om het scheefhuren tegen te gaan. Vooral gezinnen, echtparen of alleenstaanden die net boven de inkomensgrens van 43.000 euro zitten, vrezen een enorm koopkrachtverlies.
Huurdersvereniging Amsterdam ziet de bui al hangen. „Dit draconische plan zorgt dat de huurdersmarkt compleet onderuit gaat”, zegt voorzitter Frans Ligtvoet. „De gevolgen zijn desastreus. Want feitelijk worden huurders onevenredig hard gestraft. Wij vinden dat de overheid te snel en onbezonnen te werk gaat.”
De vereniging, een van de grootste in Nederland, behartigt de belangen van 220.000 huishoudens in Amsterdam. „Er wordt geen rekening gehouden met een inkomensval. Want wie werkloos raakt, zit straks opgescheept met een buitenproportioneel hoge huur.”
Volgens Ligtvoet zijn de rapen gaar als de plannen van minister Blok (Wonen) doorgang krijgen. „Grote delen van de hoofdstad worden daarmee onbetaalbaar voor huurders. Vooral de effecten zullen bij huurders merkbaar zijn.” Ligtvoet verwacht dat de koopkracht flink achteruit gaat. „De economische gevolgen zijn desastreus. Huurders moeten bezuinigen op levensonderhoud. Daarnaast vrezen wij dat ook de verhuurdersheffing, de belasting die de overheid corporaties wil opleggen, ten koste gaat van onderhoud aan en nieuwbouw van woningen.”
Woedend
Huurders reageren woedend. Cor Helders (69) uit Velsenbroek, die al meer dan 43 jaar een woning huurt, vindt dat de overheid te hard van stapel loopt. „Mensen die een goed inkomen hebben, wonen echt niet in huurwoning. Huurders die op de grens van 43.000 euro zitten, vallen in een financieel gat als zij maandelijks meer moeten betalen.”
De Zoetermeerse Ineke Vos is fel tegen. „Ik heb van de woningbouwvereniging een brief ontvangen met een kaartje voor een handtekeningenactie. Dit kaartje zal ik zeker insturen.” Dick Slaats vreest dat hij meer huur moet betalen. „Omdat mijn inkomen net op de grens zit van modaal, zal de regering er wel voor zorgen dat ik meer moet gaan betalen. Over scheefhuren kun je niet spreken. Onze huur is nu al behoorlijk. Ze willen in Den Haag koste wat kost geld binnenhalen. ”
Discriminatie
Toon Telgen wil er niets van weten. „Ik vind het asociaal dat deze regering mensen die zogenaamd scheefhuurder zijn, op deze manier pakt. Het is pure discriminatie. Jarenlang heb ik netjes de huur betaald. Ik woon in een huurhuis van twee ton en betaal 600 euro. Moeten wij het begrotingsgat vullen? Onvoorstelbaar.”
De gescheiden Manna Kloosterman hekelt de plannen. „Ik kreeg de kans om 36 uur te gaan werken twee jaar geleden, zodat ik mijn studerende kinderen iets kan bieden. Nu zit ik boven de grens en mag straks boven op de jaarlijkse huurverhoging ook nog inkomensafhankelijke toeslag gaan betalen. Ik betaal 574,07 euro per maand. Je zou bijna weer minder gaan werken, zodat je weer recht heb op een lagere huur.”
Bij Peter de Jongh gaat de zon bij de invoering van het plan evenmin schijnen. „Ik ben de klos, omdat ik bruto 300 euro boven de gestelde inkomensnorm zit. Met mijn salaris ben ik niet aan het scheefwonen. Bovendien kan ik onmogelijk een woning kopen.”
Voor Willem Settels uit Castricum, die al meer dan 37 jaar huurt, worden huurders die op de inkomensgrens zitten, flink de dupe. „Er zijn gezinnen die jarenlang hebben gespaard. Nu worden de spelregels tijdens de wedstrijd gewijzigd. Onacceptabel! ”
Sandra van den Berg (40) uit Amsterdam is voor het aanpakken van scheefhuurders. „Het is schandalig dat mensen met een modaal of zelfs hoger inkomen in een sociale huurwoning wonen en nog altijd de kunstmatig laag gehouden huur betalen. Het wordt tijd dat deze ongelijkheid teniet gedaan wordt, zodat er geld beschikbaar komt voor de mensen die het echt nodig hebben en verdere bezuinigingen achterwege blijven.”
Iedere maatregel heeft gevolg voor een andere
Minister Blok kan niet om CDA heen
Van onze parlementaire redactie
Scheefwonen is slechts één van de vele problemen waar de woningmarkt op dit moment onder gebukt gaat. De economische crisis, dalende huizenprijzen en scherpere regels voor de hypotheekrenteaftrek hebben geleid tot een giftige cocktail die de huizenmarkt volledig op slot heeft gezet.
Het is daarom één van de grootste ambities van het kabinet-Rutte/Asscher om de huizenmalaise op te lossen. VVD en PvdA besloten er zelfs een aparte ministerspost voor te creëren, die wordt bekleed door Stef Blok. De voormalige fractievoorzitter van de VVD weet wat er van hem wordt verwacht, hij heeft als VVD-onderhandelaar naast Rutte meegeschreven aan het regeerakkoord waarin de woonmaatregelen staan opgesomd.
Zo heeft de coalitie afgesproken dat het maximale hypotheekaftrektarief voor de hoogste inkomens langzaam wordt verlaagd. Tegelijkertijd is de aflossingsvrije hypotheek afgeschaft. Daarnaast moeten de huren inkomensafhankelijk omhoog en met die inkomsten moeten de verhuurders een heffing opbrengen die de schatkist twee miljard euro moet opleveren.
Investering
Zijn voorsprong als voormalige onderhandelaar leverde Blok nog niet veel op. Kort na zijn aantreden stak de Eerste Kamer een stokje voor het kabinetsplan om de verhuurdersheffing in te voeren. De senaat vreesde het uitblijven van investeringen van de woningbouwcorporaties in huizen, wat zou leiden tot een domino-effect van extra problemen voor de woningmarkt.
De afgelopen maanden werd duidelijk dat bouwbedrijven al veel mensen hebben ontslaan vanwege het gebrek aan werk door de economische crisis, laat staan wat er gebeurt als de corporaties nog minder investeren. Blok kan niet eenzijdig één maatregel nemen, omdat die automatisch gevolgen heeft voor de ander.
Daar komt bij dat Bouwend Nederland, de lobbyclub van de Nederlandse bouwbedrijven, met CDA-fractieleider Brinkman een machtige vertegenwoordiger in de senaat heeft. Zonder instemmingen van de christendemocraten loopt het kabinet van VVD en PvdA een meerderheid in de Eerste Kamer mis voor de bouwplannen. Want in tegenstelling tot de Tweede Kamer heeft de coalitie daar niet genoeg zetels om wetsvoorstellen redelijk vlekkeloos door het parlement te loodsen.
Het CDA dreigt het kabinet dat alle woonplannen in de senaat naar de prullenbak worden gewezen als Blok niet met uitgebreide handreikingen komt.
Of de overheid gaat het allemaal doen. De verhuurder bepaalt een huur op basis van je gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar, en jij krijgt van de overheid een iedere maand een variabele huurtoeslag op basis van het inkomen dat je werkgever die maand heeft doorgegeven aan de belastingdienst.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan ga je dadelijk nog een extra huurverhoging vanwege de verzwaarde administratie druk bij de verhuurders krijgen.
Raar. De woningbouwclub hoeft die huurverhoging toch niet door te voeren? Of gaat die handtekeningenactie ergens anders over?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 16:45 schreef Mylene het volgende:
"De Zoetermeerse Ineke Vos is fel tegen. „Ik heb van de woningbouwvereniging een brief ontvangen met een kaartje voor een handtekeningenactie."
Oh niet?quote:Op vrijdag 8 februari 2013 21:10 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Raar. De woningbouwclub hoeft die huurverhoging toch niet door te voeren?
maar met een lager inkomen dan gaat de huur weer omlaagquote:Op vrijdag 8 februari 2013 17:16 schreef Grouch het volgende:
[..]
Of de overheid gaat het allemaal doen. De verhuurder bepaalt een huur op basis van je gemiddelde inkomen van de afgelopen drie jaar, en jij krijgt van de overheid een iedere maand een variabele huurtoeslag op basis van het inkomen dat je werkgever die maand heeft doorgegeven aan de belastingdienst.
Aangezien de verhuurder aan het eind van het jaar weer geld moet investeren in de maatschappij is het met geld schuiven cirkeltje dan weer rond en is iedereen ongelukkig. Behalve de ambtenaren.
Ja, dan hebben ze in Den Haag ook weer een glitch natuurlijk.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar met een lager inkomen dan gaat de huur weer omlaag
Wat dan normalisering zal worden genoemd, na een stukje modernisering uiteraard...quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja voor hém. Duh. Maar niet zeiken. Je bent toch geen schooier die het niet kan betalen.quote:Op zaterdag 9 februari 2013 01:45 schreef ietjefietje het volgende:
Tsjonge, jonge, wat een gedreuzel....een paar jaar geleden zei Balkenende nog: na het zuur komt het zoet!
Precies - dus aan het einde van het jaar verrekent de overheid de extra toeslag die ze je hebben moeten betalen met de verhuurder. Een stompzinnig systeem zeker; waarvoor flink wat ambtenaren bijgeschakeld zouden moeten worden en corporaties dus in permanente onzekerheid zouden leven.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 23:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar met een lager inkomen dan gaat de huur weer omlaag
bewijs dat ook de VVD nu voor het communisme isquote:Op zaterdag 9 februari 2013 08:00 schreef Grouch het volgende:
[..]
Precies - dus aan het einde van het jaar verrekent de overheid de extra toeslag die ze je hebben moeten betalen met de verhuurder. Een stompzinnig systeem zeker; waarvoor flink wat ambtenaren bijgeschakeld zouden moeten worden en corporaties dus in permanente onzekerheid zouden leven.
Dus ik gok dat het per 1 april zo wordt ingevoerd.
quote:Voor alle inkomensgroepen tot 43.000 euro is dat de huidige geïndexeerde liberalisatiegrens van 654,- per maand. Daarboven kan de huur niet stijgen. Voor de lage inkomens geldt dat deze extra huurtoeslag gaan krijgen, daarvoor wordt in totaal een half miljard extra uitgetrokken.
Wij bezuinigen dus niet op de huurtoeslag zoals dat wel in het vorige kabinet het geval was.
De huurstijging voor inkomens boven de 43.000 bedraagt maximaal 6,5% per jaar boven de inflatie. Deze huren mogen wel boven de liberalisatiegrens uitkomen, maar als bovengrens geldt de 4,5% van de WOZ-waarde. Mocht je huis een hogere WOZ-waarde hebben van ruim 177.000 euro, dan kan de huur boven de liberalisatiegrens vallen.
Is je huis twee ton waard, dan ga je uiteindelijk maximaal 750 euro per maand betalen.
Er is dus geen sprake van een ongelimiteerde huurstijging als je inkomen boven de 43.000 euro uitkomt.
Bovendien zakt de huur weer als je minder dan 43.000 euro gaat verdienen.
Dat kan het geval zijn bij bijvoorbeeld mensen die met pensioen gaan, door werkloosheid en bij zzp’ers.
zit er bij jou geen google op je PC??quote:Op zaterdag 9 februari 2013 19:00 schreef computergirl het volgende:
Waar haal je die laatste tekst vandaan michaelmoore? Bron vermelden scp
Waarom zo arrogant?quote:Op zaterdag 9 februari 2013 19:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zit er bij jou geen google op je PC??
http://www.pvda.nl/berich(...)rvorming+woningmarkt
grapjequote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |