Nee, niet Eldermans. Zie hier.quote:Op zondag 10 februari 2013 21:12 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dus Eldermans ging op eigen houtje naar het Meertensinstituut?
Nadat hij eea van Montenberg had gehoord?
En vertelde daar zonder bronvermelding het verhaal over Nunspeet, HRH etc.
Dit?:quote:
quote:Ter Hofstede (p. 14) schrijft dat B.L. Richel, de schoonzoon van Eldermans, na diens dood een deel van zijn collectie had geërfd. Richel heeft die stukken, i.c.m. eigen materiaal, na zijn dood doen toekomen aan het Museum of Witchcraft in Boscastle, Cornwall. De directeur van dat museum heeft vervolgens contact opgenomen met de UvA om deze Nederlandstalige collectie te laten catalogiseren. Dat is Bauduins project geweest (2004). Zij heeft op haar beurt het Documentatie- en Onderzoekscentrum Volksverhaal, dat verbonden is aan het Meertens Instituut, gewezen op het bestaan van dit kabouter-manuscript. Het DOC Volksverhaal heeft vervolgens, in 2009, een digitale versie ervan verkregen.
We hebben ons daar iig niet echt op gefocust, ofschoon de Droste's wel voorbij zijn gekomen....quote:Op zondag 10 februari 2013 21:22 schreef Ponytram het volgende:
OK, maar wat als Montenberg niet UITSLUITEND de bron was van Eldermans verhaal? Aangezien hier de Droste's / landgoed Rhoostee ook in vermeld worden wat ik - correct me if I am wrong - via geen enkele andere lijn bij Montenberg vandaan kwam.
Misleiding, besmetting en door elkaar halen van bronnen...
Het citaat komt uit een brief van Montenberg aan Berni van Vloten uit 1974, deze is te raadplegen in het Gelders Archief. Modificatie naderhand is inderdaad een mogelijkheid.quote:Op zondag 10 februari 2013 20:53 schreef Ponytram het volgende:
[..]
Nee, dit rijtuigje heeft een kettingrem rechts. Zoals op de foto en zoals door mij vroeger aangetroffen én gebruikt.
http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1388
Uiteraard kan ik niet instaan voor modificaties aan het rijtuigje voor mijn tijd.
Ik heb toch het idee dat dat ook bij Montenberg vandaan komt. Eldermans schreef in 1980 of kort daarna dat volgens zijn bron "thans" geesten van Droste-meisjes in de omgeving van het Ronde Huis zouden zijn gezien, en inderdaad maakten de onderzoekers sinds januari 1980 gebruik van de diensten van iemand die dingen "zag", de paragnost Delius Pit.quote:Op zondag 10 februari 2013 21:22 schreef Ponytram het volgende:
OK, maar wat als Montenberg niet UITSLUITEND de bron was van Eldermans verhaal? Aangezien hier de Droste's / landgoed Rhoostee ook in vermeld worden wat ik - correct me if I am wrong - via geen enkele andere lijn bij Montenberg vandaan zie komen.
Misleiding, besmetting en door elkaar halen van bronnen...
Alle onderdelen ervan? Dus het hele complex van Heilige Lijnen - Pangermaanse sekte - de Mythstee/het Ronde Huis?quote:Op zondag 10 februari 2013 21:37 schreef Dissectienaald het volgende:
De Germaanse sekte is afkomstig van Eldermans. Dat beaamt Montenberg in een brief aan het Rijksarchief Gelderland. Het hele Pangermaanse gedoe is op Eldermans terug te voeren.
Dit linkje vond ik nog. Zien we 'onze' Toppie staan.quote:Op maandag 11 februari 2013 17:25 schreef gerhardius het volgende:
Even voor mijn begrip, de Drostes, dat is toch een heel ander tijdperk? Jaren dertig, dacht ik..
Volgens mij kochten ze de Roostee in 1930 idd.quote:Op maandag 11 februari 2013 17:25 schreef gerhardius het volgende:
Even voor mijn begrip, de Drostes, dat is toch een heel ander tijdperk? Jaren dertig, dacht ik..
Het leest niet weg als iemand die meisjes naar Nunspeet stuurt om aan Wodan geofferd te worden...quote:Op maandag 11 februari 2013 18:18 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Dit linkje vond ik nog. Zien we 'onze' Toppie staan.
http://www.hotforum.nl/fo(...)eetse-volksverhalen/
en dit is ook wel mooi om te lezen
http://deoorlog.nps.nl/pa(...)vrouw%20Droste?afl=4
ik kan eens een berichtje er aan wagen bij het museum..quote:Op maandag 11 februari 2013 21:12 schreef gerhardius het volgende:
Ik las op dit forum wel eens dat op Mythstee zaken zijn gevonden, die nu in het museum Harderwijk liggen. Is daar al eens iemand achter aan gegaan?
Het rijtuigje komt van de fabriek Glássing en Schollwer in Berlijn. Ca. 1890. Begin 1900 koopt van Vloten dit rijtuigje. Waar het rijtuigje, tussen 1890 en het tijdstipt dat van Vloten het op de kop tikte ,gereden heeft is nog steeds een raadsel. Mogelijk op een tentoonstellingsterrein (Keulen ?) of voor de toeristen/dagjesmensen in een park.quote:Op zondag 10 februari 2013 20:40 schreef Dissectienaald het volgende:
Nee, de gecontroleerde verhalen blijken ook niet te kloppen. Montenberg is nooit op het Ronde Huis geweest ten tijde van Van Vloten. Dan was hij in 1968 niet op zoek gegaan naar locomotiefjes naar aanleiding van het remsysteem. Dan had hij geweten dat het trammetje door een paard getrokken werd.
Dank U wel -edit, geen persoonlijke dingen- dat was nu net het puzzelstukje wat ik zocht, u hebt het nu aan mij bevestigd.quote:Op vrijdag 8 februari 2013 11:20 schreef Dissectienaald het volgende:
Maar goed, door dit zo te zeggen creëer ik weer een mythe dat ik een 33e graads vrijmetselaar ben, ingehuurd door de tempeliers die deel uitmaken van onze overheid om tegen betaling desinformatie te verspreiden over het Ronde Huis..
dit vind ik geen leuk bericht, is dit nu nodig hier? Concentreer je eens op de feiten. Je vorige bericht vond ik interessanter!quote:Op maandag 11 februari 2013 23:06 schreef Dragonflys het volgende:
[..]
Dank U wel -edit-dat was nu net het puzzelstukje wat ik zocht, u hebt het nu aan mij bevestigd.
Ik heb mij al een tijd afgevraagd hoe het mogelijk is dat een rijksambtenaar vanachter zijn bureau zoveel tijd (lees in de baas zijn tijd) besteed aan het uitzoeken, lezen en het verzenden van e-mails aan dit forum en dit zonder zich iets aan te trekken van andere meningen en feiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |