abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 februari 2013 @ 21:19:53 #126
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_122729694
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:12 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dus Eldermans ging op eigen houtje naar het Meertensinstituut?
Nadat hij eea van Montenberg had gehoord?
En vertelde daar zonder bronvermelding het verhaal over Nunspeet, HRH etc.
Nee, niet Eldermans. Zie hier. ;)
pi_122729714
Kalken die gasten van het Meertensinstituut alles op wat ze van bronnen horen, en noemen dat dan vervolgens volkskunde btw?
I´m back.
pi_122729810
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:19 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nee, niet Eldermans. Zie hier. ;)
Dit?:
quote:
Ter Hofstede (p. 14) schrijft dat B.L. Richel, de schoonzoon van Eldermans, na diens dood een deel van zijn collectie had geërfd. Richel heeft die stukken, i.c.m. eigen materiaal, na zijn dood doen toekomen aan het Museum of Witchcraft in Boscastle, Cornwall. De directeur van dat museum heeft vervolgens contact opgenomen met de UvA om deze Nederlandstalige collectie te laten catalogiseren. Dat is Bauduins project geweest (2004). Zij heeft op haar beurt het Documentatie- en Onderzoekscentrum Volksverhaal, dat verbonden is aan het Meertens Instituut, gewezen op het bestaan van dit kabouter-manuscript. Het DOC Volksverhaal heeft vervolgens, in 2009, een digitale versie ervan verkregen.
I´m back.
pi_122729821
OK, maar wat als Montenberg niet UITSLUITEND de bron was van Eldermans verhaal? Aangezien hier de Droste's / landgoed Rhoostee ook in vermeld worden wat ik - correct me if I am wrong - via geen enkele andere lijn bij Montenberg vandaan zie komen.

Misleiding, besmetting en door elkaar halen van bronnen...

[ Bericht 1% gewijzigd door Ponytram op 10-02-2013 21:22:55 (taal) ]
Ockhams scheermes: Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt.
pi_122729967
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:22 schreef Ponytram het volgende:
OK, maar wat als Montenberg niet UITSLUITEND de bron was van Eldermans verhaal? Aangezien hier de Droste's / landgoed Rhoostee ook in vermeld worden wat ik - correct me if I am wrong - via geen enkele andere lijn bij Montenberg vandaan kwam.

We hebben ons daar iig niet echt op gefocust, ofschoon de Droste's wel voorbij zijn gekomen....
Maar vooral omdat het hele verhaal zich focuste op FvV.
En iedereen houdt van chocolade hè. ;).
I´m back.
pi_122730808
Eldermans is bij Meertens terecht gekomen via het Museum for Witchcraft in Boscastle. Daar liggen de originelen, Meertens heeft slechts digitale kopieën op een schijf liggen. Voor Meertens is Eldermans interessant als 'verhalenverteller' over kabouters.

Eldermans kan zelfstandig een verhaal over het Ronde Huis hebben bedacht, zijn ouders hadden in 1920 een huisje in Nunspeet, dus de jonge Eldermans zal op zijn zestiende wel de nodige zwerftochten hebben ondernomen. Hij heeft daar onder meer zijn kabouter-fetish opgedaan bij de heren Zwakenberg en Van Dam. Die zullen hem ook wel hebben verteld over de Mythstee en over het 'mysterieuze Ronde Huis'. Ik betwijfel of Eldermans ooit uitgebreid met Van Vloten heeft gesproken, vooral omdat zijn verhaal contrasteert met het algemene beeld uit die tijd over de toegankelijkheid van het park rond het Ronde Huis. Eldermans zal later de nodige verhalen uit de eigen hoge hoed hebben getoverd. De Germaanse sekte is afkomstig van Eldermans. Dat beaamt Montenberg in een brief aan het Rijksarchief Gelderland. Het hele Pangermaanse gedoe is op Eldermans terug te voeren. De Werkgroep Ronde Huis heeft er een meer sluitend verhaal van pogen te maken.

Er worden echter wat sprongen genomen:
- Eerst zijn de jachtfeesten met prostituees bij Jurriaanse, in 1907 verplaatsen deze activiteiten naar het Ronde Huis. Waarom? Wordt geen éénduidig antwoord op gegeven in het boek.
- Frank is seksmaniak omdat hij overspel heeft gepleegd. Dan is een groot deel van Nederland ook seksmaniak. Het feit is dat hij een moeizaam huwelijk heeft met Constance Lans. Ik keur overspel niet goed, maar kan begrijpen dat je in een moeizaam huwelijk naar andere 'seksuele ontsluitingen' gaat zoeken. Hij moet echter seksmaniak worden zodat de Germaanse sekte verklaard kan worden.
- Het erbij halen van allerlei mysterieuze zaken: de geheimzinnige kist met mandflessen, de honingpotjes die knullig genoeg bij een verhuizing verdwijnen, de 'vreemde werkzaamheden' die leiden tot een Wodanfiguur in het Nunspeetse landschap, de 'keltische put' waar de rituelen worden uitgevoerd, de muntjesrituelen bij Witte Klap, het verhaal over de paragnosten die gillend 'de bos' bij Nunspeet zijn uitgerend... (goed, dat laatste overdrijf ik even, my bad).

Montenberg en Eldermans hebben elkaar weldegelijk beïnvloed. Ze zijn allebei van groot belang hoe het verhaal van het Ronde Huis er vandaag uitziet. Als derde verdachte wil ik Delius Pit opvoeren. Ik heb alleen geen overzicht van zijn visioenen, en zoals het er nu naar uitziet, zal ik die ook niet mogen vernemen. Dus blijft het gissen.
pi_122731022
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:53 schreef Ponytram het volgende:

[..]

Nee, dit rijtuigje heeft een kettingrem rechts. Zoals op de foto en zoals door mij vroeger aangetroffen én gebruikt.

http://nmld.locaalspoor.nl/nl/object/1388

Uiteraard kan ik niet instaan voor modificaties aan het rijtuigje voor mijn tijd.
Het citaat komt uit een brief van Montenberg aan Berni van Vloten uit 1974, deze is te raadplegen in het Gelders Archief. Modificatie naderhand is inderdaad een mogelijkheid.
pi_122731560
Inderdaad ook weer een vreemde contradictie in het verhaal van Montenberg:
In Seasons wordt hij omschreven als een onderduiker in Epse, waar hij zijn vrouw leert kennen. Echter: Eldermans omschrijft Montenberg als 'zeer pro-Duits'. Hij was geen lid van de NSB. Volgens het boek Schalkwijk is hij getrouwd geweest met ene Marianne Bachmann, maar Bluesdude heeft ooit uitgedokterd dat het geheel iemand anders was.
  zondag 10 februari 2013 @ 21:56:45 #134
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_122732063
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:22 schreef Ponytram het volgende:
OK, maar wat als Montenberg niet UITSLUITEND de bron was van Eldermans verhaal? Aangezien hier de Droste's / landgoed Rhoostee ook in vermeld worden wat ik - correct me if I am wrong - via geen enkele andere lijn bij Montenberg vandaan zie komen.

Ik heb toch het idee dat dat ook bij Montenberg vandaan komt. Eldermans schreef in 1980 of kort daarna dat volgens zijn bron "thans" geesten van Droste-meisjes in de omgeving van het Ronde Huis zouden zijn gezien, en inderdaad maakten de onderzoekers sinds januari 1980 gebruik van de diensten van iemand die dingen "zag", de paragnost Delius Pit.

Volgens WGRH-1 (hier) zou het verhaal van de Droste-meisjes inderdaad een latere afleidingsmanoeuvre van Montenberg zijn geweest, maar dat kan ik niet nagaan.
  zondag 10 februari 2013 @ 22:03:41 #135
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_122732462
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 21:37 schreef Dissectienaald het volgende:
De Germaanse sekte is afkomstig van Eldermans. Dat beaamt Montenberg in een brief aan het Rijksarchief Gelderland. Het hele Pangermaanse gedoe is op Eldermans terug te voeren.
Alle onderdelen ervan? Dus het hele complex van Heilige Lijnen - Pangermaanse sekte - de Mythstee/het Ronde Huis?
pi_122741842
Heilige lijnen, pangermaanse cultus en de Mythstee = Eldermans. Alleen Eldermans wees niet Frank van Vloten aan als 'schuldige' maar de familie Droste. Eldermans heeft aangegeven 'wel eens contact met Frank' te hebben gehad, maar als je het boek van WGRH-1 moet geloven was hij daar kind aan huis. Er zit nogal een 'verschil' tussen. Ook ging FvV tekeer tegen Eldermans toen hij het gebied van het Ronde Huis aan het verkennen was. Klopt ook niet met wat je in de plaatselijke media kunt terugvinden: FvV had zijn landgoed opengesteld om in te wandelen. Daarnaast is zijn vader altijd een voorstander geweest van het 'onderwijzen' van de lagere klassen om ze op die manier bewust te maken (het zogenaamde beschavingsoffensief, door beschaving mensen 'verbeteren', maar niet beseffen dat als ze leren lezen en schrijven, dat ze dan ook kunnen doorkrijgen uitgebuit te worden en zich kunnen verenigen in bijvoorbeeld vakbewegingen ;-)), dat sijpelt erg door in zijn openstelling van het park voor iedereen die maar wil wandelen.

Als de beschrijving van Ponytram over Montenberg klopt, dan hebben we het inderdaad te maken met een welontwikkelde man die tevens aan een geestesstoornis lijdt zonder het zelf te beseffen (pseudologia phantastica bijvoorbeeld: liegen zonder dat je beseft dat je liegt), fantasy prone personalities (de 'verklaring' voor UFO-ontvoeringen, alhoewel aangetoond is dat bepaalde prikkelingen van de slaapkwab ook sensaties veroorzaken die op UFO-ontvoeringen lijken) of inderdaad dat Walter Mitty syndroom dat Ryan3 naar voren schoof. Maar als ik dan het verhaal lees dat Montenberg iemand heeft aangeklampt dat hij als bastaard van Prins Hendrik weet had van Satanische rituelen met kinderen dat zelfs doorwerkt in de Eper incestzaak, dan dringt toch die pseudologia aan mij op. Neem daarbij een figuur als Eldermans met zijn magie en kabouters (waar Montenberg overigens totaal geen geloof aan hechtte), en je krijgt een 'explosieve' situatie waarin twee fantasierijke mensen elkaar kunnen beïnvloeden.

Het punt is namelijk dat een geestesstoornis je nog niet tot een 'gek' bestempelt, maar wel zodanig in de weg kan zitten dat een normaal functioneren niet mogelijk is, wat weer bevestigd wordt door zijn lichamelijke verzorging, de verzorging van zijn huis of de verzorging van zijn 'bedrijf'.
  maandag 11 februari 2013 @ 09:56:08 #137
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_122742563
Sorry dat ik er zo op doorga, maar... Wat bedoel je wanneer je zegt dat Eldermans de familie Droste "als schuldige aanwijst"? In ELDER339 citeert hij voor die verhalen rondom Droste toch een niet-gespecificeerde bron, net als bij het Ronde Huis?
En wat zegt Montenberg precies over Eldermans' bijdrage? Als ik het goed begrijp vermoed jij dat er bij Eldermans al een Ronde Huis-mysterie bestond, maar is het niet mogelijk dat Montenberg zich in meer algemene zin heeft laten inspireren door Eldermans' werk over Germaanse folklore, aardmannen en wat dies meer zij (vgl. bijv. ELDER364) en dat hij hierin een verklaring zag voor het grotendeels door hemzelf geschapen mysterie?
pi_122743136
Nee, die verduidelijking komt in archief 0280 J.W. Montenberg. Montenberg heeft een brief geschreven die in dat archief is opgenomen waarin hij uitleg geeft over het 'waarom' van zijn aanbieding van de stukken van Eldermans die hij in bewaring geeft. Daarin stelt Montenberg expliciet dat het hem gaat om Eldermans' bewering over de 'Heilige Lijn' en de mogelijkheid dat de Varusslag op de Veluwe is gevochten en dat bij de Mythstee een 'benauwende sfeer' hangt. Hij stelt ook expliciet in die brief dat hij het niet zo heeft met magie en kabouters en zich liever aan 'de feiten' houdt. Montenberg 'vermoedde' occulte zaken, maar pas via Eldermans ging hij het 'Germaans occulte' erin betrekken.

In die zin heb je gelijk als je Eldermans als inspiratiebron ziet van Montenberg. Omgekeerd denk ik dat Montenberg net zo inspirerend werkte voor Eldermans. Hij is immers in zijn jeugd regelmatig daar in de buurt geweest, en herinnert zich dat 'vreemde huis' met al die 'Aziatische vrouwen' in kleurige kleding. Omdat Eldermans later met magie in aanraking is gekomen, is het heel goed mogelijk dat hij veel zaken achteraf opnieuw geïnterpreteerd heeft in een 'magische' context.

Met 'schuldige' bedoel ik dat Eldermans de familie Droste als de kindermoordende sekteleden heeft aangewezen, en niet Van Vloten. Over Van Vloten blijft hij redelijk in het ongewisse, hij wijst hem aan als iemand die 'in opdracht van' de Pangermaanse sekte zitting had op het Ronde Huis. Noem het een veredelde concierge.

Anderzijds: als je de plaatselijke krantjes gaat uitmesten op zaken als 'occultisme' en 'spiritisme', dan werd daar best veel over geschreven, zij het als 'waarschuwing' om je daar niet mee in te laten. Daarom ben ik niet overtuigd van het gegeven dat de arbeiders voor Van Vloten bleven werken uit geldnood en hun ogen te sluiten voor occulte zaken. Hun zielenheil is minstens zo belangrijk.

[ Bericht 23% gewijzigd door Dissectienaald op 11-02-2013 10:33:02 (aanvulling) ]
pi_122756992
Even voor mijn begrip, de Drostes, dat is toch een heel ander tijdperk? Jaren dertig, dacht ik..
pi_122758850
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:25 schreef gerhardius het volgende:
Even voor mijn begrip, de Drostes, dat is toch een heel ander tijdperk? Jaren dertig, dacht ik..
Dit linkje vond ik nog. Zien we 'onze' Toppie staan.
http://www.hotforum.nl/fo(...)eetse-volksverhalen/

en dit is ook wel mooi om te lezen

http://deoorlog.nps.nl/pa(...)vrouw%20Droste?afl=4
pi_122764103
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 17:25 schreef gerhardius het volgende:
Volgens mij kochten ze de Roostee in 1930 idd.
pi_122764347
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:18 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dit linkje vond ik nog. Zien we 'onze' Toppie staan.
http://www.hotforum.nl/fo(...)eetse-volksverhalen/

en dit is ook wel mooi om te lezen

http://deoorlog.nps.nl/pa(...)vrouw%20Droste?afl=4
Het leest niet weg als iemand die meisjes naar Nunspeet stuurt om aan Wodan geofferd te worden...
pi_122764429
Muntjes van Zonnestraal zijn goed aangekomen, morgen gaan ze mee naar het Rijks, eens bij metaalrestauratie kijken wanneer er tijd is om ze mee te nemen onder de Röntgen-opnames... Als ik foto's heb, zet ik ze op het forum.
pi_122767645
Ik las op dit forum wel eens dat op Mythstee zaken zijn gevonden, die nu in het museum Harderwijk liggen. Is daar al eens iemand achter aan gegaan?
pi_122770276
Ik heb eerst deze site uitgebeend alvorens naar Harderwijk te gaan. Het lijkt mij een wild goose chase. http://www.collectiegelderland.nl/zoeken/
pi_122773132
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 21:12 schreef gerhardius het volgende:
Ik las op dit forum wel eens dat op Mythstee zaken zijn gevonden, die nu in het museum Harderwijk liggen. Is daar al eens iemand achter aan gegaan?
ik kan eens een berichtje er aan wagen bij het museum..
pi_122773274
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 20:40 schreef Dissectienaald het volgende:
Nee, de gecontroleerde verhalen blijken ook niet te kloppen. Montenberg is nooit op het Ronde Huis geweest ten tijde van Van Vloten. Dan was hij in 1968 niet op zoek gegaan naar locomotiefjes naar aanleiding van het remsysteem. Dan had hij geweten dat het trammetje door een paard getrokken werd.
Het rijtuigje komt van de fabriek Glássing en Schollwer in Berlijn. Ca. 1890. Begin 1900 koopt van Vloten dit rijtuigje. Waar het rijtuigje, tussen 1890 en het tijdstipt dat van Vloten het op de kop tikte ,gereden heeft is nog steeds een raadsel. Mogelijk op een tentoonstellingsterrein (Keulen ?) of voor de toeristen/dagjesmensen in een park.
Bij de wereldtentoonstelling in 1889 in Parijs werden de bezoekers vervoerd op en Decauville baan. Hier trok een stoomlokje een tweetal 4-assige open wagons met zitbanken. Ook waren er , nog steeds trouwens, in Europa veel smalspoortjes in parken, op landgoederen of bijvoorbeeld langs de oever van een rivier. Toen Montenberg het rijtuigje terugvond is het een aantal maanden gestald bij iets te enthousiaste spoorwegliefhebbers in Enschede, welke het opknappen voor hun rekening zouden nemen. Ja, iets te enthousiast, daar op onkundige wijze veranderingen zijn aangebracht. Onder meer bij het onderstel, waar het oorspronkelijke remsysteem werd verwijderd !
Toen Montenberg daar achter kwam, heeft hij het wagentje onmiddellijk naar zijn huis in Joppe laten overbrengen. Dus beste Forum Fokkers zoek eerst de zaken goed uit voor je een niet gefundeerde mening ventileerd !
pi_122773692
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2013 11:20 schreef Dissectienaald het volgende:
Maar goed, door dit zo te zeggen creëer ik weer een mythe dat ik een 33e graads vrijmetselaar ben, ingehuurd door de tempeliers die deel uitmaken van onze overheid om tegen betaling desinformatie te verspreiden over het Ronde Huis..
Dank U wel -edit, geen persoonlijke dingen- dat was nu net het puzzelstukje wat ik zocht, u hebt het nu aan mij bevestigd.
Ik heb mij al een tijd afgevraagd hoe het mogelijk is dat een rijksambtenaar vanachter zijn bureau zoveel tijd (lees in de baas zijn tijd) besteed aan het uitzoeken, lezen en het verzenden van e-mails aan dit forum en dit zonder zich iets aan te trekken van andere meningen en feiten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 12-02-2013 10:28:13 ]
pi_122773859
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 23:06 schreef Dragonflys het volgende:

[..]

Dank U wel -edit-dat was nu net het puzzelstukje wat ik zocht, u hebt het nu aan mij bevestigd.
Ik heb mij al een tijd afgevraagd hoe het mogelijk is dat een rijksambtenaar vanachter zijn bureau zoveel tijd (lees in de baas zijn tijd) besteed aan het uitzoeken, lezen en het verzenden van e-mails aan dit forum en dit zonder zich iets aan te trekken van andere meningen en feiten.
dit vind ik geen leuk bericht, is dit nu nodig hier? Concentreer je eens op de feiten. Je vorige bericht vond ik interessanter!

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 12-02-2013 10:29:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')