abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122547728
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:48 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als je het niet in de hypotheek kunt meenemen, zul je het ook op die manier moeten doen.

Een geldverstrekker heeft bij jou bij huren geen onderpand, ergo: je krijgt met een hogere rente te maken.
Maar de rente is wel aftrekbaar? Nee toch, alleen als het een hypothecaire lening is?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_122547766
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:49 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Maar de rente is wel aftrekbaar? Nee toch, alleen als het een hypothecaire lening is?
Dat laatste is een groot misverstand: het hoeft geen hypotheek te zijn. Geld dat je leent van je ouders, van de creditcardmaatschappij (voor die pot verf die je online hebt besteld) of een persoonlijke lening.

Zodra het voor de aankoop of verbetering van de eigen woning is gebruikt, is de rente aftrekbaar. In dit geval dus ook voor je restschuld.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_122547785
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:49 schreef MaLo het volgende:

[..]

En dan gaat je maximaal te lenen hypotheekbedrag ook nog omlaag :{
Ja, dat boeit met niet zo, want we willen toch een behoorlijke stap omlaag doen met een volgende woning en veeeeel minder gaan lenen. Dan komen we nog bij lange na niet aan wat theoretisch ons maximum is.

Maar ja, die restschuld moeten we wel ergens kwijt.
pi_122547819
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat laatste is een groot misverstand: het hoeft geen hypotheek te zijn. Geld dat je leent van je ouders, van de creditcardmaatschappij (voor die pot verf die je online hebt besteld) of een persoonlijke lening.

Zodra het voor de aankoop of verbetering van de eigen woning is gebruikt, is de rente aftrekbaar. In dit geval dus ook voor je restschuld.
Ooh, ok, pak van mijn hart! Ik schrok er echt even van. Dan maakt het voor ons niet uit of het consumptief of hypothecair is, want we willen zoveel minder lenen voor een nieuwe woning dat dat niet erg op onze mogelijkheden zou mogen drukken, denk ik.
pi_122547861
Volgens mij komt het woord 'hypotheek' in de belastingwetgeving ook helemaal niet voor, trouwens :P
pi_122547922
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:54 schreef Five_Horizons het volgende:
Volgens mij komt het woord 'hypotheek' in de belastingwetgeving ook helemaal niet voor, trouwens :P
Haha, dat zal best.

Maar ik zit even in de stress ivm bod op huis en restschuld en wat te doen enzo. Fijn al die duidelijke info die je overal vindt.

Ik lees dus bijvoorbeeld dat mijn hypotheekverstrekker de verkoop kan tegenhouden als er een restschuld is? Dus ik moet, voor ik een bod kan accepteren, eerst naar de hypotheekverstrekker om te vragen wat zij er van vinden?
  woensdag 6 februari 2013 @ 12:59:05 #57
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_122548024
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:52 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ooh, ok, pak van mijn hart! Ik schrok er echt even van. Dan maakt het voor ons niet uit of het consumptief of hypothecair is, want we willen zoveel minder lenen voor een nieuwe woning dat dat niet erg op onze mogelijkheden zou mogen drukken, denk ik.
Vergis je daarin niet hoor :). Wij hadden ook bedacht dat we 10k aan restschuld zouden leven via een PL of DK. Zónder lening kunnen we 300K aan hypotheek krijgen, met lening, er vanuitgaande dat je 200 euro per maand aflost, nog maar 260K.

Maar ja, wij hebben ons huis nog niet eens verkocht :') en inmiddels de geschatte restschuld op een andere manier bij elkaar gekregen. Maar de huizenprijzen dalen nog steeds en tegen nóg meer restschuld valt voor ons haast niet op te sparen.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_122548053
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:55 schreef miss_sly het volgende:

Ik lees dus bijvoorbeeld dat mijn hypotheekverstrekker de verkoop kan tegenhouden als er een restschuld is? Dus ik moet, voor ik een bod kan accepteren, eerst naar de hypotheekverstrekker om te vragen wat zij er van vinden?
Dat is natuurlijk bedacht om te voorkomen dat je je huis voor anderhalve euro verkoopt. :)

Leg het ze gewoon eens voor hoe ze hiermee omgaan.
pi_122548139
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:59 schreef MaLo het volgende:

[..]

Vergis je daarin niet hoor :). Wij hadden ook bedacht dat we 10k aan restschuld zouden leven via een PL of DK. Zónder lening kunnen we 300K aan hypotheek krijgen, met lening, er vanuitgaande dat je 200 euro per maand aflost, nog maar 260K.

Maar ja, wij hebben ons huis nog niet eens verkocht :') en inmiddels de geschatte restschuld op een andere manier bij elkaar gekregen. Maar de huizenprijzen dalen nog steeds en tegen nóg meer restschuld valt voor ons haast niet op te sparen.
Wij hebben een bod en we weten het even niet. We hebben het met de bank nog niet eens gehad over restschuld, omdat we niet wisten dat dat moest. De restschuld is acceptabel, meer absoluut niet, maar wat is nu wijsheid? Kunnen we een bod accepteren, want wat als de bank dit dadelijk weigert?

We willen eerst huren en dan een huis kopen dat een dikke ton minder hypotheek zal zijn dan wat we nu hebben. Op zich zou dat dus, ook met consumptief krediet, moeten lukken, lijkt me? Onze huidige hypotheek komt ook nog niet in de buurt van onze maximale hypotheek, hoe vreemd dat ook is.

Ik weet het even niet en ik vind het k*t.
pi_122548396
maar even concreet: als hypoyheekverstrekker akkoord gaat en we een PL afsluiten voor de restschuld, kunnen we eerst huren en toch de rente aftrekken? en intussen rustig op zoek naar een ander huis?
  woensdag 6 februari 2013 @ 13:09:32 #61
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_122548426
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:08 schreef miss_sly het volgende:
maar even concreet: als hypoyheekverstrekker akkoord gaat en we een PL afsluiten voor de restschuld, kunnen we eerst huren en toch de rente aftrekken? en intussen rustig op zoek naar een ander huis?
:Y

Trouwens super dat jullie een bod hebben liggen!
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_122549169
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij hebben een bod en we weten het even niet. We hebben het met de bank nog niet eens gehad over restschuld, omdat we niet wisten dat dat moest. De restschuld is acceptabel, meer absoluut niet, maar wat is nu wijsheid? Kunnen we een bod accepteren, want wat als de bank dit dadelijk weigert?

We willen eerst huren en dan een huis kopen dat een dikke ton minder hypotheek zal zijn dan wat we nu hebben. Op zich zou dat dus, ook met consumptief krediet, moeten lukken, lijkt me?

Ik weet het even niet en ik vind het k*t.
Wat dacht je er van om dat met de hypotheeknemers en de kredietmaatschappij te overleggen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122549234
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:08 schreef miss_sly het volgende:
Ja, dat kan. Maar dan ben je al een paar (3) hordes verder, die eerst genomen dienen te worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_122549245
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat dacht je er van om dat met de hypotheeknemers en de kredietmaatschappij te overleggen?
wat dacht je van een iets aangenamere manier van communiceren?
pi_122549313
Ik probeer je alleen maar te helpen.
pi_122549953
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 13:33 schreef blomke het volgende:
Ik probeer je alleen maar te helpen.
Ja, maar dat kan ook anders. Ik ben geen dom onmondig kind, maar ik zit ineens in een situatie waar ik nog niet alle ins en outs van ken en ik ben aan het bedenken waar ik alle benodigde info kan halen.

Intussen heb ik wat rondgebeld en al een hoop info verzameld en ziet het er wat minder vervelend uit dan ik had gedacht.
pi_122555875
Elke hypotheekverstrekker heeft tegenwoordig een afdeling die zich bezig houdt met wanbetaling en restschulden. Gewoon even contact mee zoeken. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat deze mensen best meedenkend zijn, in het bijzonder wanneer je laat zien dat je er zelf over nagedacht hebt. Ik moest een kwijtschelding van mijn hypotheekschuld hebben voordat mijn verpande polis wilde uitkeren, en ik had juist de uitkering van de polis nodig om mijn hypotheek af te kunnen lossen en zodoende kwijtschelding van de schuld te krijgen. Zelfs daar zijn we uitgekomen, want ze willen at the end gewoon hun geld zien...
pi_122567298
Ik heb de bank gesproken en nog wat andere instanties en er is me veel duidelijk nu.

Nu op zoek naar een goede, betrouwbare financieel adviseur. Dat vnd ik nog het moeilijkste, want ik ben/wij zijn al zo vaak niet goed begeleid of voorgelicht. Maar het komt vast goed.
pi_122585645
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2013 20:37 schreef miss_sly het volgende:
Nu op zoek naar een goede, betrouwbare financieel adviseur. Dat vnd ik nog het moeilijkste, want ik ben/wij zijn al zo vaak niet goed begeleid of voorgelicht.
Kan je uitleggen wat er gebeurd is?
pi_122585912
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 08:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je uitleggen wat er gebeurd is?
Woekerpolissen, geen goede info over levensverzekeringen, beleggingshypotheken, geen antwoorden op onze vragen.
Bijna een jaar geleden zijn wij naar een financieel adviseur gestapt met een paar duidelijke vragen en tot op heden hebben wij daarop geen volledig en duidelijk antwoord gehad. We gaan onze papieren dus maar ophalen.
pi_122585928
Succes ermee! Op zich goed dat je hebt gebeld met banken e.d. om na te vragen wat de gang&stand van zaken is.
pi_122603389
Nou, verkocht onder voorbehoud financiering dus ik moet echt aan de slag :D
  donderdag 7 februari 2013 @ 19:10:38 #73
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_122606253
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:53 schreef miss_sly het volgende:
Feli :D
pi_122611070
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 17:53 schreef miss_sly het volgende:
Hartelijk gefeliciteerd! Succes met de afwikkeling en bij vragen horen we 't wel.
pi_122612426
Dat is snel miss_sly gefeliciteerd. Je verhuisd niet terug naar je roots?
pi_122614406
Terug naar mijn roots betekent ook geen baan meer, dus dat zullen we niet snel doen. Bovendien zijn we wel redelijk gehecht aan Amsterdam <3

Maar wat wel, we zien het wel. Het idee was eerst dit huis te verkopen en dan verder te kijken. Doel 1 is bereikt, dan nu maar eens verder kijken :)
  Moderator zondag 10 februari 2013 @ 12:19:51 #77
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_122707001
Goed, afgelopen week maar eens naar onze afspraak geweest met een hypotheekadviseur bij de plaatselijke bank waar we op dit moment alle andere geldzaken ook ondergebracht hebben.
Onder de noemer, je moet toch ergens eens advies gaan in winnen :s)

De situatie is namelijk zo dat we tijdens de verbouwing van ons woonhuis toch graag een stukje willen laten financieren i.p.v. dat we alles uit eigen zak gaan betalen. Op dit moment heb ik dus wel een woning; maar ik heb geen lopende hypotheek :s)

Het geld van dat stukje financiering willen we gebruiken om een aantal zaken in de verbouwing te bekostigen. Deze kosten zullen maximaal ¤ 25.000 euro bedragen; dat is ook het bedrag waar we in de besprekingen van uitgegaan zijn. Het was in ieder geval geen probleem om dit bedrag te krijgen :s) en nu heeft de bank ons twee voorstellen gedaan, en ik wil graag jullie mening over deze voorstellen.

Voorstel 1
Annüiteiten Hypotheek van ¤ 25.000 met een looptijd van 10 jaar, met een twee jaar vaste rente van 3,4%, dit valt dan belastingtechnisch binnen box 1.
We kunnen altijd meer gaan afbetalen; maximaal ¤ 5000,- euro op jaarbasis boven op de normale rente en aflossing. Maandelijkse rente en aflossing is ¤ 246,-.

Voorstel 2
Aflossingsvrije hypotheek van ¤ 25.000 euro met een looptijd van 10 jaar, met een twee jaar vaste rente van 3,4%, dit valt dan belastingtechnisch binnen box 3.
We betalen dan in principe alleen de rente van ¤ 70,83 per maand en mogen zelf bepalen welk bedrag we maandelijks daarbij af gaan lossen.

Onze bedoeling is in ieder geval om dat bedrag van ¤ 25.000 in een zo'n kort mogelijke periode sowieso helemaal af te lossen. Bij voorstel 1 hebben we een soort van stok achter de deur; je weet dat de bank dat geld iedere maand van je rekening afhaalt.

Bij voorstel 2 hebben we het gedeelte wat we aflossen helemaal in eigen hand; kan het echt een maandje eens niet omdat de auto stuk is of de wasmachine vervangen moet worden dan kunnen we een beetje schuiven met de maandlasten.

Alles heeft ze voor en ze nadelen; keuzes, keuzes...
pi_122710543
Voorstel 2. De hypotheek is zo laag, waarom zou je jezelf dan verplichten tot aflossen? Je onderpand zal, neem ik aan, nooit minder waard worden dan die ¤25.000 :P Plus je bent inderdaad een stuk flexibeler met aflossen.

Alleen kun je de rente van de aflossingsvrije hypotheek natuurlijk niet aftrekken. Al is dat bedrag zo laag dat me dat geen onoverkomelijk probleem lijkt.
"You wanna be bald? Do what I did: wait a while. In the meantime, there is no excuse for running around looking like a freshly circumcised dick."
  zondag 10 februari 2013 @ 14:10:10 #79
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122710799
Heb je voor die kapotte auto of wasmachine geen buffer?
The love you take is equal to the love you make.
pi_122720696
T.a.v. optie 1: wat is de bijtelling EWF?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_122724026
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2013 12:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ssst, straks komt Mandemakers met zoiets als badkamerlease, die hebben ook last van recessie.
.
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 18:23:08 #82
92034 crew  Vonkenboer
pi_122759022
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:03 schreef pussywillow het volgende:
Voorstel 2. De hypotheek is zo laag, waarom zou je jezelf dan verplichten tot aflossen? Je onderpand zal, neem ik aan, nooit minder waard worden dan die ¤25.000 :P Plus je bent inderdaad een stuk flexibeler met aflossen.

Alleen kun je de rente van de aflossingsvrije hypotheek natuurlijk niet aftrekken. Al is dat bedrag zo laag dat me dat geen onoverkomelijk probleem lijkt.
Mijn onderpand wordt hopelijk nooit minder waard dan ¤ 25.000 euro; maar wat gebeurd er dan eigenlijk als ik dat bedrag nooit aflos ? en dus alleen de rente ga betalen.
Wat gebeurd er dan als ik ooit besluit om het huis te gaan verkopen ? Is die ¤ 25.000 euro dan een rest schuld die je van de verkoop prijs af moet trekken ?.

Voor de hypotheekrenteaftrek hoeven we optie 1 al niet te doen; dat is in het eerste jaar nog ¤ 30,- en het jaar daarop nog maar ¤ 2,- en dan helemaal niks meer.
We vallen namelijk met deze hypotheek onder de drempelwaarde van de hypotheekrenteaftrek :')

quote:
5s.gif Op zondag 10 februari 2013 14:10 schreef Lienekien het volgende:
Heb je voor die kapotte auto of wasmachine geen buffer?
Er is een x bedrag aan spaargeld wat sowieso overblijft als de verbouwing klaar is en het huis ingericht is; maar ik heb in deze economisch onzekere tijden liever wat meer buffer "over" :)

De totale hypotheek is ook gebaseerd op één inkomen; terwijl we straks wel allebei werken.
Ik kan veel meer bij de bank lenen, maar dat gaan we niet doen :s)

quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2013 17:59 schreef blomke het volgende:
T.a.v. optie 1: wat is de bijtelling EWF?
Wat bedoel je met EWF ?
  maandag 11 februari 2013 @ 18:28:32 #83
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122759228
Eigen woning forfait.

Je kunt je nauwelijks een buil vallen.

En ja, als je het huis verkoopt, los je de hypotheek in principe af, want het huisis je onderpand.
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 18:33:25 #84
92034 crew  Vonkenboer
pi_122759398
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:28 schreef Lienekien het volgende:
Eigen woning forfait.

Je kunt je nauwelijks een buil vallen.

En ja, als je het huis verkoopt, los je de hypotheek in principe af, want het huisis je onderpand.
Is dat woningwaarde x 0,6% ?
Daar komt dan 69.000 uit.
pi_122760017
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Is dat woningwaarde x 0,6% ?
Daar komt dan 69.000 uit.
Dus je pand heeft een WOZ-waarde van 1,15 miljoen ¤?
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
pi_122760499
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn onderpand wordt hopelijk nooit minder waard dan ¤ 25.000 euro; maar wat gebeurd er dan eigenlijk als ik dat bedrag nooit aflos ? en dus alleen de rente ga betalen.
In principe hoef je een aflossingsvrije hypotheek, niet af te lossen.

quote:
Wat gebeurd er dan als ik ooit besluit om het huis te gaan verkopen ? Is die ¤ 25.000 euro dan een rest schuld die je van de verkoop prijs af moet trekken ?.
Kan. Je kan de schuld ook meenemen naar een volgend huis.

quote:

Voor de hypotheekrenteaftrek hoeven we optie 1 al niet te doen; dat is in het eerste jaar nog ¤ 30,- en het jaar daarop nog maar ¤ 2,- en dan helemaal niks meer.

[quote]0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
De totale hypotheek is ook gebaseerd op één inkomen; terwijl we straks wel allebei werken.
Ik kan veel meer bij de bank lenen, maar dat gaan we niet doen :s)

Slim!

quote:

Wat bedoel je met EWF ?
Eigen Woning Forfait, zie bovenstaande uitleg en wedervraag.

quote:

We vallen namelijk met deze hypotheek onder de drempelwaarde van de hypotheekrenteaftrek :')

Omdat je hypotheekrente < EWF, heb je geen HRA in box 1. In principe zou je een bijtelling van je EWF- HRA hebben, maar ergens krijg je weer een aftrekpost gelijk aan die bijtelling. Vanwege geen of kleine eigen-woning-schuld. Want in box 1 kan je geen positieve bijtelling van het huis hebben (Wet Hille ?).

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 11-02-2013 19:10:21 ]
pi_122763664
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Niet gedurende de looptijd. Aan het einde van de overeengekomen looptijd in principe wel.
Ligt voor de hand, maar belachelijk veel mensen denken echt dat de schuld na afloop in het niets verdwijnt.
  maandag 11 februari 2013 @ 20:08:49 #88
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122763739
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:07 schreef Grouch het volgende:

[..]

Niet gedurende de looptijd. Aan het einde van de overeengekomen looptijd in principe wel.
Ligt voor de hand, maar belachelijk veel mensen denken echt dat de schuld na afloop in het niets verdwijnt.
O? Heb ik nog nooit gehoord.
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 20:31:30 #89
92034 crew  Vonkenboer
pi_122765157
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 18:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dus je pand heeft een WOZ-waarde van 1,15 miljoen ¤?
Vertel mij dan gewoon hoe ik het dan uit reken i.p.v. zo'n opmerking te maken ?

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:07 schreef Grouch het volgende:

[..]

We willen de schuld sowieso aflossen
, omdat we in de toekomst waarschijnlijk ooit nog wat nodig zullen hebben. Maar dat heeft met dit huis en deze hypotheek nog niks te maken

Wel hebben we het er met ze tweeën over gehad om de aflossingsvrije hypotheek te kiezen maar wel maandelijks ¤ 246,- euro of iets meer; naar gelang we die maand kunnen missen aan de bank over te maken en op die manier terug te gaan betalen.

Wanneer het dan eens een keer een maandje wat krapper zit betalen we gewoon alleen de rente.
En alle overige maanden maken we dan gewoon net even iets meer over :s)

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 19:05 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Kan. Je kan de schuld ook meenemen naar een volgend huis.

Ah, op die manier ^O^

quote:
[..]

Slim!
Tja, de gelegenheid doet zich voor dat we met minimale leningen genoeg kunnen krijgen om onze zaken te financieren. Eigenlijk is dat tegenwoordig een luxe situatie, zeker met mijn leeftijd en dat besef ik mij ook heel goed.

quote:
[..]

Eigen Woning Forfait, zie bovenstaande uitleg en wedervraag.

[..]

Ik had het al even gegoogeld in de tussentijd :s)

quote:
Omdat je hypotheekrente < EWF, heb je geen HRA in box 1. In principe zou je een bijtelling van je EWF- HRA hebben, maar ergens krijg je weer een aftrekpost gelijk aan die bijtelling. Vanwege geen of kleine eigen-woning-schuld. Want in box 1 kan je geen positieve bijtelling van het huis hebben (Wet Hille ?).
Met andere woorden het belastingvoordeel of aftrekpost wat ik zou hebben compenseerd zich weer met de bijtelling.

Waardoor het resultaat onder aan de streep 0 is ? :?
pi_122765523
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vertel mij dan gewoon hoe ik het dan uit reken i.p.v. zo'n opmerking te maken ?

EWF = 0,6% * de WOZ-waarde. Boven een WOZ van 1.040.000,- kom je in de villabelasting

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:

Met andere woorden het belastingvoordeel of aftrekpost wat ik zou hebben compenseerd zich weer met de bijtelling.

Waardoor het resultaat onder aan de streep 0 is ? :?

Zo'n beetje. Precieser: de aftrekpost "hypotheekrente", is - even aangenomen bij jou - lager dan de bijtelling" EWF". Echter, als de som (EWF - hypotheekrente) positief zou zijn, krijg je ergens een aftrekpost gelijk an die bijtelling. Resultaat: 0,00

Als de som (EWF - hypotheekrente) negatief, dan is dat - in box 1 - je aftrekpost.
pi_122765636
Een aflossingsvrije hypotheek wordt bij een verkoop van een woning gewoon afgelost. Je neemt de voorwaarden mee. Luister alsjeblieft uit zelfbescherming niet naar onze troll blomke. Die laat al jaren zien dat 'ie niets weet van financiële diensten.
pi_122765712
Toch vreemd, dat ik dan m'n hypotheek heb meegenomen.
pi_122765843
Dat denk je, omdat je dat waarschijnlijk verteld is. Dat doen ze vaker bij mensen waarvan ze weten dat ze het toch niet snappen. Dan houden ze het gewoon simpel. |:(
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 20:44:44 #94
92034 crew  Vonkenboer
pi_122765959
quote:
14s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Een aflossingsvrije hypotheek wordt bij een verkoop van een woning gewoon afgelost. Je neemt de voorwaarden mee. Luister alsjeblieft uit zelfbescherming niet naar onze troll blomke. Die laat al jaren zien dat 'ie niets weet van financiële diensten.
Dus als de verkoopwaarde zeg maar ¤ 200.000 is dan gaat daar ¤ 25.000,- euro af want dat is dan voor de lopende hypotheek. Waarna er dus ¤ 175.000 euro van de verkoopsom over blijft ?
Of ik moet dat stuk van ¤ 25.000 euro weer mee financieren bij een andere hypotheek wat ik dan voor een ander huis heb ?

Maar als ik het gewoon aflos; binnen bijvoorbeeld tien of vijftien jaar dan kan ik die schuld dus "kwijt" worden ?

Ik ben echt een n00b wat betreft financiële zaken... dus al het advies is welkom :@
pi_122766131
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:44 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dus als de verkoopwaarde zeg maar ¤ 200.000 is dan gaat daar ¤ 25.000,- euro af want dat is dan voor de lopende hypotheek. Waarna er dus ¤ 175.000 euro van de verkoopsom over blijft ?
Of ik moet dat stuk van ¤ 25.000 euro weer mee financieren bij een andere hypotheek wat ik dan voor een ander huis heb ?

Maar als ik het gewoon aflos; binnen bijvoorbeeld tien of vijftien jaar dan kan ik die schuld dus "kwijt" worden ?

Ik ben echt een n00b wat betreft financiële zaken... dus al het advies is welkom :@
Zo klopt het wel ja. Heb je nog een schuld hangen van 25k dan krijg je na verkoop 175k op je rekening. Schuld afgelost of wat minder schuld vanwege aflossing is het bovenstaande minus bedrag wat nog openstond.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_122766273
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Dat kan. Je kan de hypotheek(schuld) ook meenemen naar je volgende woning; dan krijg je de volle verkoopsom op je rekening.

Zie voor de voordelen van het meenemen, o.a. dit stuk.

http://financieel.infonu.(...)r-nieuwe-woning.html

Zo heb ik het gedaan, zeer tegen de zin van de "simplele" hypotheekadviseur.
pi_122766460
:')
  maandag 11 februari 2013 @ 20:56:19 #98
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_122766631
quote:
Wat is er zo :') aan?
  Moderator maandag 11 februari 2013 @ 20:59:00 #99
92034 crew  Vonkenboer
pi_122766789
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:47 schreef Tikbalang het volgende:

[..]

Zo klopt het wel ja. Heb je nog een schuld hangen van 25k dan krijg je na verkoop 175k op je rekening. Schuld afgelost of wat minder schuld vanwege aflossing is het bovenstaande minus bedrag wat nog openstond.
Maar als ik dus een aflossingsvrije hypotheek neem, dan heb ik zelf in de hand hoeveel ik maandelijks aflos. Voor de HRA hoef ik geen annuïteitenhypotheek te nemen omdat die alleen in het eerste jaar ¤ 30,- euro is en we daarna onder de drempelwaarde van de HRA vallen.

Het enige "voordeel" van een annuïteitenhypotheek voor mij zou dan zijn dat ik een stok achter de deur heb; ik weet wat de bank aan het einde van de maand afschrijft van mijn rekening en ik ben gegarandeerd binnen 10 jaar van de schuld af. :?
pi_122766863
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2013 20:59 schreef Vonkenboer het volgende:

Het enige "voordeel" van een annuïteitenhypotheek voor mij zou dan zijn dat ik een stok achter de deur heb; ik weet wat de bank aan het einde van de maand afschrijft van mijn rekening en ik ben gegarandeerd binnen 10 jaar van de schuld af. :?
Dat klopt. Bij (veel) hogere schuld, heb je dan ook je HRA, maar dat is bij jouw lage schuld "nvt".

[ Bericht 5% gewijzigd door blomke op 11-02-2013 21:09:59 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')