Ssst, straks komt Mandemakers met zoiets als badkamerlease, die hebben ook last van recessie.quote:Op woensdag 6 februari 2013 12:51 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Zodra het voor de aankoop of verbetering van de eigen woning is gebruikt, is de rente aftrekbaar. In dit geval dus ook voor je restschuld.
Mijn onderpand wordt hopelijk nooit minder waard dan ¤ 25.000 euro; maar wat gebeurd er dan eigenlijk als ik dat bedrag nooit aflos ? en dus alleen de rente ga betalen.quote:Op zondag 10 februari 2013 14:03 schreef pussywillow het volgende:
Voorstel 2. De hypotheek is zo laag, waarom zou je jezelf dan verplichten tot aflossen? Je onderpand zal, neem ik aan, nooit minder waard worden dan die ¤25.000Plus je bent inderdaad een stuk flexibeler met aflossen.
Alleen kun je de rente van de aflossingsvrije hypotheek natuurlijk niet aftrekken. Al is dat bedrag zo laag dat me dat geen onoverkomelijk probleem lijkt.
Er is een x bedrag aan spaargeld wat sowieso overblijft als de verbouwing klaar is en het huis ingericht is; maar ik heb in deze economisch onzekere tijden liever wat meer buffer "over"quote:Op zondag 10 februari 2013 14:10 schreef Lienekien het volgende:
Heb je voor die kapotte auto of wasmachine geen buffer?
Wat bedoel je met EWF ?quote:Op zondag 10 februari 2013 17:59 schreef blomke het volgende:
T.a.v. optie 1: wat is de bijtelling EWF?
Is dat woningwaarde x 0,6% ?quote:Op maandag 11 februari 2013 18:28 schreef Lienekien het volgende:
Eigen woning forfait.
Je kunt je nauwelijks een buil vallen.
En ja, als je het huis verkoopt, los je de hypotheek in principe af, want het huisis je onderpand.
Dus je pand heeft een WOZ-waarde van 1,15 miljoen ¤?quote:Op maandag 11 februari 2013 18:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Is dat woningwaarde x 0,6% ?
Daar komt dan 69.000 uit.
In principe hoef je een aflossingsvrije hypotheek, niet af te lossen.quote:Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn onderpand wordt hopelijk nooit minder waard dan ¤ 25.000 euro; maar wat gebeurd er dan eigenlijk als ik dat bedrag nooit aflos ? en dus alleen de rente ga betalen.
Kan. Je kan de schuld ook meenemen naar een volgend huis.quote:Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat gebeurd er dan als ik ooit besluit om het huis te gaan verkopen ? Is die ¤ 25.000 euro dan een rest schuld die je van de verkoop prijs af moet trekken ?.
Slim!quote:Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
Voor de hypotheekrenteaftrek hoeven we optie 1 al niet te doen; dat is in het eerste jaar nog ¤ 30,- en het jaar daarop nog maar ¤ 2,- en dan helemaal niks meer.
[quote]Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
De totale hypotheek is ook gebaseerd op één inkomen; terwijl we straks wel allebei werken.
Ik kan veel meer bij de bank lenen, maar dat gaan we niet doen
Eigen Woning Forfait, zie bovenstaande uitleg en wedervraag.quote:
Omdat je hypotheekrente < EWF, heb je geen HRA in box 1. In principe zou je een bijtelling van je EWF- HRA hebben, maar ergens krijg je weer een aftrekpost gelijk aan die bijtelling. Vanwege geen of kleine eigen-woning-schuld. Want in box 1 kan je geen positieve bijtelling van het huis hebben (Wet Hille ?).quote:Op maandag 11 februari 2013 18:23 schreef Vonkenboer het volgende:
We vallen namelijk met deze hypotheek onder de drempelwaarde van de hypotheekrenteaftrek
Niet gedurende de looptijd. Aan het einde van de overeengekomen looptijd in principe wel.quote:Op maandag 11 februari 2013 19:05 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe hoef je een aflossingsvrije hypotheek, niet af te lossen.
O? Heb ik nog nooit gehoord.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:07 schreef Grouch het volgende:
[..]
Niet gedurende de looptijd. Aan het einde van de overeengekomen looptijd in principe wel.
Ligt voor de hand, maar belachelijk veel mensen denken echt dat de schuld na afloop in het niets verdwijnt.
Vertel mij dan gewoon hoe ik het dan uit reken i.p.v. zo'n opmerking te maken ?quote:Op maandag 11 februari 2013 18:52 schreef blomke het volgende:
[..]
Dus je pand heeft een WOZ-waarde van 1,15 miljoen ¤?
quote:Op maandag 11 februari 2013 20:07 schreef Grouch het volgende:
[..]
Niet gedurende de looptijd. Aan het einde van de overeengekomen looptijd in principe wel.
Ligt voor de hand, maar belachelijk veel mensen denken echt dat de schuld na afloop in het niets verdwijnt.
Ah, op die manierquote:Op maandag 11 februari 2013 19:05 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe hoef je een aflossingsvrije hypotheek, niet af te lossen.
[..]
Kan. Je kan de schuld ook meenemen naar een volgend huis.
Tja, de gelegenheid doet zich voor dat we met minimale leningen genoeg kunnen krijgen om onze zaken te financieren. Eigenlijk is dat tegenwoordig een luxe situatie, zeker met mijn leeftijd en dat besef ik mij ook heel goed.quote:[..]
Slim!
Ik had het al even gegoogeld in de tussentijdquote:[..]
Eigen Woning Forfait, zie bovenstaande uitleg en wedervraag.
[..]
Met andere woorden het belastingvoordeel of aftrekpost wat ik zou hebben compenseerd zich weer met de bijtelling.quote:Omdat je hypotheekrente < EWF, heb je geen HRA in box 1. In principe zou je een bijtelling van je EWF- HRA hebben, maar ergens krijg je weer een aftrekpost gelijk aan die bijtelling. Vanwege geen of kleine eigen-woning-schuld. Want in box 1 kan je geen positieve bijtelling van het huis hebben (Wet Hille ?).
EWF = 0,6% * de WOZ-waarde. Boven een WOZ van 1.040.000,- kom je in de villabelastingquote:Op maandag 11 februari 2013 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Vertel mij dan gewoon hoe ik het dan uit reken i.p.v. zo'n opmerking te maken ?
Zo'n beetje. Precieser: de aftrekpost "hypotheekrente", is - even aangenomen bij jou - lager dan de bijtelling" EWF". Echter, als de som (EWF - hypotheekrente) positief zou zijn, krijg je ergens een aftrekpost gelijk an die bijtelling. Resultaat: 0,00quote:Op maandag 11 februari 2013 20:31 schreef Vonkenboer het volgende:
Met andere woorden het belastingvoordeel of aftrekpost wat ik zou hebben compenseerd zich weer met de bijtelling.
Waardoor het resultaat onder aan de streep 0 is ?
Dus als de verkoopwaarde zeg maar ¤ 200.000 is dan gaat daar ¤ 25.000,- euro af want dat is dan voor de lopende hypotheek. Waarna er dus ¤ 175.000 euro van de verkoopsom over blijft ?quote:Op maandag 11 februari 2013 20:39 schreef Five_Horizons het volgende:
Een aflossingsvrije hypotheek wordt bij een verkoop van een woning gewoon afgelost. Je neemt de voorwaarden mee. Luister alsjeblieft uit zelfbescherming niet naar onze troll blomke. Die laat al jaren zien dat 'ie niets weet van financiële diensten.
Zo klopt het wel ja. Heb je nog een schuld hangen van 25k dan krijg je na verkoop 175k op je rekening. Schuld afgelost of wat minder schuld vanwege aflossing is het bovenstaande minus bedrag wat nog openstond.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Dus als de verkoopwaarde zeg maar ¤ 200.000 is dan gaat daar ¤ 25.000,- euro af want dat is dan voor de lopende hypotheek. Waarna er dus ¤ 175.000 euro van de verkoopsom over blijft ?
Of ik moet dat stuk van ¤ 25.000 euro weer mee financieren bij een andere hypotheek wat ik dan voor een ander huis heb ?
Maar als ik het gewoon aflos; binnen bijvoorbeeld tien of vijftien jaar dan kan ik die schuld dus "kwijt" worden ?
Ik ben echt een n00b wat betreft financiële zaken... dus al het advies is welkom
Dat kan. Je kan de hypotheek(schuld) ook meenemen naar je volgende woning; dan krijg je de volle verkoopsom op je rekening.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:44 schreef Vonkenboer het volgende:
Dus als de verkoopwaarde zeg maar ¤ 200.000 is dan gaat daar ¤ 25.000,- euro af want dat is dan voor de lopende hypotheek. Waarna er dus ¤ 175.000 euro van de verkoopsom over blijft ?
Maar als ik dus een aflossingsvrije hypotheek neem, dan heb ik zelf in de hand hoeveel ik maandelijks aflos. Voor de HRA hoef ik geen annuïteitenhypotheek te nemen omdat die alleen in het eerste jaar ¤ 30,- euro is en we daarna onder de drempelwaarde van de HRA vallen.quote:Op maandag 11 februari 2013 20:47 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Zo klopt het wel ja. Heb je nog een schuld hangen van 25k dan krijg je na verkoop 175k op je rekening. Schuld afgelost of wat minder schuld vanwege aflossing is het bovenstaande minus bedrag wat nog openstond.
Dat klopt. Bij (veel) hogere schuld, heb je dan ook je HRA, maar dat is bij jouw lage schuld "nvt".quote:Op maandag 11 februari 2013 20:59 schreef Vonkenboer het volgende:
Het enige "voordeel" van een annuïteitenhypotheek voor mij zou dan zijn dat ik een stok achter de deur heb; ik weet wat de bank aan het einde van de maand afschrijft van mijn rekening en ik ben gegarandeerd binnen 10 jaar van de schuld af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |