abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_122216295
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:43 schreef gurlll het volgende:
<knip>
Kun je alsjeblieft uit dit topic weggaan? Je snapt er echt niks van en je verstoort de discussie.
  Admin dinsdag 29 januari 2013 @ 16:12:53 #77
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_122216302
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:11 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Ja, er lopen tegenwoordig een hoop malloten in NWS rond. Of stoort je dat alleen in zelfmoordtopics ?
Die lopen er al toen het nog OOG was.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_122216384
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:01 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

"Ik ben mijn hele leven bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten". Ervan uitgaande dat dat inderdaad het geval is, dan zou het toch niet zo gek zijn als meerdere mensen dat konden beamen. Zoiets als: "Ja, het was inderdaad een rare vogel" of "Ja, die jongen was een einzelgänger". Niks van dat. Niemand die iets herkent, terwijl dit al "zijn hele leven" aan de gang is.
Niks raars aan. Als je gepest wordt loop je daar niet mee te koop en het kan zich goed op zo'n manier afspelen dat de omgeving daar niet of nauwelijks iets van merkt.

quote:
Donderdag 1 november 2012 pleegt de 20-jarige Tim zelfmoord in het trappenhuis van het ouderlijk huis in Tilligte waar hij woont met zijn ouders, vader Gerrit, moeder Hetty en de hond Lucky. Zijn ouders zijn op dat moment niet thuis. Vader Ribberink belt die morgen naar huis maar Tim neemt niet op. Zijn vader maakt zich eigenlijk zonder directe aanleiding zorgen om zijn zoon en gaat snel naar huis. Daar treft hij Tim aan, hangend aan een touw aan het zolderluik. Een half uur eerder had Tim de buurman nog vrolijk dag gezegd.

De 20-jarige jongen is alleen thuis. Vader belt naar huis en er wordt niet opgenomen. Waarom zou je je dan in vredesnaam zorgen maken? We hebben het hier niet over een kind van 5-6 jaar, maar om een volwassen jongeman, die allesbehalve dom is.
Misschien maakte die vader zich al langere tijd zorgen. Je weet het niet.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:15:33 #79
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_122216407
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:14 schreef gurlll het volgende:

[..]

Jij moet echt je mond houden. Wat is jouw probleem, JIJbegrijpt er niks van. Hoe kan je zo denken serieus. Bah, Je hebt echt achterlijke argumenten
Ik denk dat het cynisme je soms ontgaat.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_122216437
quote:

[..]

"Ik ben mijn hele leven bespot, getreiterd, gepest en buitengesloten". Ervan uitgaande dat dat inderdaad het geval is, dan zou het toch niet zo gek zijn als meerdere mensen dat konden beamen. Zoiets als: "Ja, het was inderdaad een rare vogel" of "Ja, die jongen was een einzelgänger". Niks van dat. Niemand die iets herkent, terwijl dit al "zijn hele leven" aan de gang is.
Dat komt omdat die mensen waarschijnlijk lui zijn en omdat Tim verder niks vertelde aan z'n ouders en aan de docenten. In het ergste geval deden andere mensen gewoon mee met het gepest. Dat klinkt heel raar, maar dat is een reële mogelijkheid.

quote:
Donderdag 1 november 2012 pleegt de 20-jarige Tim zelfmoord in het trappenhuis van het ouderlijk huis in Tilligte waar hij woont met zijn ouders, vader Gerrit, moeder Hetty en de hond Lucky. Zijn ouders zijn op dat moment niet thuis. Vader Ribberink belt die morgen naar huis maar Tim neemt niet op. Zijn vader maakt zich eigenlijk zonder directe aanleiding zorgen om zijn zoon en gaat snel naar huis. Daar treft hij Tim aan, hangend aan een touw aan het zolderluik. Een half uur eerder had Tim de buurman nog vrolijk dag gezegd.

De 20-jarige jongen is alleen thuis. Vader belt naar huis en er wordt niet opgenomen. Waarom zou je je dan in vredesnaam zorgen maken? We hebben het hier niet over een kind van 5-6 jaar, maar om een volwassen jongeman, die allesbehalve dom is.
Omdat de vader had verwacht dat Tim gewoon op zijn zolderkamer zou zijn. Er valt te verwachten dat iemand, die in een sociaal isolement zit, gewoon altijd thuis is.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_122216481
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:53 schreef Copycat het volgende:
Ik word een beetje treurig van de manier waarop hier over het gevoel van deze dode jongen wordt gewalst.
Dat is een subjectieve kijk op de zaak, sorry.

Misschien - door de discussie breder te trekken dan puur en alleen het (veronderstelde) pesten - zijn we juist wel bezig om veel meer recht te doen aan de gevoelens van die jongen en de problemen waarmee hij worstelde.

Misschien - ik doe maar een schot voor de boeg - hadden die problemen wel veel meer te maken met zijn isolement / eenzaamheid, het opgroeien in een (te) beschermde omgeving, zijn veronderstelde seksuele geaardheid en de acceptatie daarvan in kleine katholieke dorpjes.

Het zouden zomaar eens een paar facetten kunnen zijn die de zelfmoord van Tim misschien wel beter, of minstens mede verklaren. Dat ze de nadruk op pesten hebben gelegd, wil niet zeggen dat het 100 procent aan pesten lag.
pi_122216489
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:10 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

In plaats van lopen te schelden zonder inhoudelijk iets zinnigs bij te dragen, zou je de tijd die je verspilt aan typen ook kunnen benutten om je wat beter in de zaak te verdiepen. Dan zou je (bijvoorbeeld) kunnen ontdekken dat de afscheidstekst van Tim totaal niet overeenkomt met wat andere zelfmoordenaars achterlaten.
Dus? Omdat de brief misschien anders is dan de grote gemene deler der afscheidsbrieven is dat verdacht ofzo?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:17:10 #83
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_122216492
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:11 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Kun je niet gewoon aanvaarden dat het is gegaan zoals het gegaan is?
Waarom je zo verdiepen en vastbijten in en vraagtekens zetten bij iets wat je eigenlijk helemaal niet aangaat?
De ouders hebben de afscheidsbrief van hun zoon in de rouwadvertentie gezet om aandacht te vragen voor het grote probleem dat pesten is en waar hun zoon volgens zijn eigen woorden slachtoffer van is geworden.
Daarna kwam er veel publiciteit en hebben ze iemand in de arm genomen om dat voor hen te regelen.
Daarna hebben ze zich teruggetrokken en wilden geen publiciteit meer.
Wat is daar toch in vredesnaam zo moeilijk aan te begrijpen? Respecteer dat gewoon en laat die mensen met rust.
Omdat niet echt ergens uit blijkt dat hij zo enorm gepest werd, waarom is dat ineens vloeken in de kerk geworden?
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_122216500
quote:

[..]

In plaats van lopen te schelden zonder inhoudelijk iets zinnigs bij te dragen, zou je de tijd die je verspilt aan typen ook kunnen benutten om je wat beter in de zaak te verdiepen. Dan zou je (bijvoorbeeld) kunnen ontdekken dat de afscheidstekst van Tim totaal niet overeenkomt met wat andere zelfmoordenaars achterlaten.
Ah, er is nu ook een soort format van zelfmoord notes opgesteld door 'zelfmoord-experts' waar de brief van Tim niet echt in paste? Begrijpelijk dat dat heel veel vragen oproept inderdaad.
pi_122216558
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:12 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Kun je alsjeblieft uit dit topic weggaan? Je snapt er echt niks van en je verstoort de discussie.
blijf alsjeblieft ik zit te genieten.

zoveel woede bij dat meisje en ze weet zelf niet op wie ze boos is :)
  Admin dinsdag 29 januari 2013 @ 16:19:07 #86
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_122216573
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:12 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

Opgelost.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:19:43 #87
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_122216593
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:17 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

Dat is een subjectieve kijk op de zaak, sorry.

Joh!

Daarbij is het nog steeds een feit, tenminste voor degenen die uitgaan van de echtheid van zijn afscheidsbericht, dat hij het zo voelde. Ook subjectief. Maar wel de subjectiviteit van een jongen die zelfmoord pleegde.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:20:44 #88
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_122216640
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:18 schreef Chahna het volgende:

[..]

blijf alsjeblieft ik zit te genieten.

zoveel woede bij dat meisje en ze weet zelf niet op wie ze boos is :)
sommige mensen hebben het heel dichtbij meegemaakt, he? Het kan.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_122216703
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ben ik nou gek of was er gewoon een bericht van Tim waarin hij precies schreef waarom hij tot deze daad is gekomen?
Wat is de reden om deze jongen gewoon niet te geloven en er zelf andere redenen voor te verzinnen?
Ik begrijp het echt niet waar dit vandaan komt.
In zijn tekst staat niet letterlijk "Ik doe dit omdat ik jarenlang ben gepest". Hij beschrijft zijn gevoelens in één zin, waarin ook het woord "buitengesloten" staat.

Daarnaast is nog expertise van deskundigen op het terrein van zelfmoord; mensen die meer kennis hebben over deze materie. Zij geven aan dat alleen gepest worden geen reden is waarom mensen zelfmoord plegen.

Ik snap dat je veel waarde wilt hechten aan een emotioneel berichtje van 160 tekens, opgesteld vlak voor de zelfmoord. Maar het lijkt me toch niet onzinnnig om ook enige waarde toe te kennen aan aanwezige expertise rondom zelfmoord.

Het lijkt wel een soort taboe... - omdat het zelfmoord is, omdat die ouders het daar zo moeilijk mee hebben, omdat de rust moet terugkeren, mag verder geen kritische kanttekening worden gezet bij het verhaal van 100-procent-pesten.
pi_122216722
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:17 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Misschien - ik doe maar een schot voor de boeg - hadden die problemen wel veel meer te maken met zijn isolement / eenzaamheid, het opgroeien in een (te) beschermde omgeving, zijn veronderstelde seksuele geaardheid en de acceptatie daarvan in kleine katholieke dorpjes.
Dat sluit het pesten niet uit eigenlijk, integendeel.

quote:
Het zouden zomaar eens een paar facetten kunnen zijn die de zelfmoord van Tim misschien wel beter, of minstens mede verklaren. Dat ze de nadruk op pesten hebben gelegd, wil niet zeggen dat het 100 procent aan pesten lag.
Er spelen altijd meerdere factoren mee, maar dat is volgens mij niet zozeer waar je heen wilt.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:23:59 #91
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_122216776
quote:
Bijzondere argumentatie.
Het zou geen zelfmoord zijn geweest enkel en alleen omdat hij zijn afscheidsbrief op een andere manier opstelt dan een 'normaal' suicidaal persoon?

Tjezus.

quote:

Het is zelfs zo ver gegaan dat mensen die het veronderstelde pestgedrag niet hadden waargenomen (zoals de schooldirecteur) door het slijk zijn gehaald. Alles moest en zou in de richting van het pesten worden geduwd.
Het is duidelijk dat jij geen idee hebt wat pesten met een kind doet. Ik heb er, helaas, wel ervaring mee. En ik kan je zeggen dat je als gepeste er een heleboel aan doet om vooral niet in negatieve zin op te vallen, want dat maakt het in je perceptie alleen maar erger.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_122216782
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:22 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:

[..]

In zijn tekst staat niet letterlijk "Ik doe dit omdat ik jarenlang ben gepest". Hij beschrijft zijn gevoelens in één zin, waarin ook het woord "buitengesloten" staat.

Daarnaast is nog expertise van deskundigen op het terrein van zelfmoord; mensen die meer kennis hebben over deze materie. Zij geven aan dat alleen gepest worden geen reden is waarom mensen zelfmoord plegen.

Ik snap dat je veel waarde wilt hechten aan een emotioneel berichtje van 160 tekens, opgesteld vlak voor de zelfmoord. Maar het lijkt me toch niet onzinnnig om ook enige waarde toe te kennen aan aanwezige expertise rondom zelfmoord.

Het lijkt wel een soort taboe... - omdat het zelfmoord is, omdat die ouders het daar zo moeilijk mee hebben, omdat de rust moet terugkeren, mag verder geen kritische kanttekening worden gezet bij het verhaal van 100-procent-pesten.
Die deskundigen zijn ook maar mensen ;)
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_122216812
Kan iemand mij vertellen, wat het precies uitmaakt waarom die jonge zelfmoord heeft gepleegd?

Het pesten zal vast niet de enige oorzaak zijn, en dan?
pi_122216816
ff een repost van mij uit 't eerste topic:
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2013 19:51 schreef Loohcs het volgende:

[..]

Idd walgelijk hoe hij constant dingen insinueert en sturende vragen stelt: "een mogelijk trauma vanwege vroeggeboorte..." zou meegespeeld kunnen hebben, heb ik vanochtend zelfs gehoord (kan het bijna niet geloven). Of dat hij 'vraagt': "...dat de ouders in shock zijn geweest en zo tot dit verhaal zijn gekomen?" Dat is meer een mededeling dan een open vraag. Denk niet dat je op de school voor de journalistiek met zoiets aan moet durven komen.

Eén punt heeft hij echter wel. Als je redelijk prominent naar buiten treedt kun je vragen verwachten. Persoonlijk vind ik dat het afdrukken van zo'n afscheidsbrief iets is waarvan je kan weten dat het reacties oproept. Maar of dat een reden moet zijn om het dan maar niet te doen, weet ik niet.

Maar die verontwaardiging over het feit dat de ouders niet met hem hebben willen praten vind ik toch misplaatst. ..Ik heb vijf keer contact opgenomen en ze de kans gegeven hun verhaal te doen, maar dat hebben ze geweigerd... Tja, die ouders hebben niks te winnen bij zo'n vooringenomen journalist over de vloer. Als ze keihard bewijs hadden gehad was de reportage misschien niet gemaakt, maar 't lijkt me lastig om twee, vijf of tien pesters te vinden die onder ede gaan verklaren dat ze 'schuldig' waren. En zelfs dan zou deze 'zeer scherpe' onderzoeksjournalist waarschijnlijk nog niet overtuigd zijn geweest, want dan nog zou hij kunnen zeggen dat er mensen zijn die net zo gepest worden en niet voor zelfdoding 'kiezen'.
Wat ik ook al zei: pesters vinden is sowieso lastig, of omdat ze het zelf echt niet als pesten zagen, of omdat ze natuurlijk niet als 'schuldigen' aangewezen willen worden. Dan zou je derden moeten vinden die het pesten gezien hebben, maar die zullen ook niet staan te springen om namen te noemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Loohcs op 29-01-2013 16:30:23 ]
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:25:21 #95
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_122216838
Overigens duid het berichtje sowieso op een opwelling imo. Hij neemt dus de moeite om een afscheidsbrief te typen, maar doet dat in 160 tekens in een notitie op z'n mobieltje. Dat lijkt me niet iets als hij het al langer overweegt en dat lijkt me sterk als stelselmatig pesten de oorzaak was.

Of ik lees te veel in weinig info, dat kan ook :P Maar ik snap de twijfel wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door kingmob op 29-01-2013 16:33:26 ]
pi_122216865
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:24 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Die deskundigen zijn ook maar mensen ;)
Serieus?
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:26:50 #97
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_122216892
quote:
19s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:25 schreef kingmob het volgende:
Overigens duid het berichtje sowieso op een opwelling imo. Hij neemt dus de moeite om een afscheidsbrief te typen, maar doet dat in 160 tekens in een notitie op m'n mobieltje. Dat lijkt me niet iets als hij het al langer overweegt en dat lijkt me sterk als stelselmatig pesten de oorzaak was.
Zelfmoord is niet altijd een zorgvuldig overwogen daad, maar kan ook in een min of meer opwelling tot stand komen.

Ik zie niet in hoe dat dit geval anders maakt.
[b]Op &lt;a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" &gt;maandag 29 januari 2018 10:31&lt;/a&gt; schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:28:58 #98
262 Re
Kiss & Swallow
pi_122216973
disconnect :(

quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 15:47 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dan maar een sensatieparasiet, maar het is volledig de openbaarheid in gegooid, dan is het niet vreemd dat mensen er vragen over gaan stellen of vraagtekens bij plaatsen.
Zelfmoord door pesten lokte wel meteen een copycat uit ( sorry cc) paar dagen later, meiske in Staphorst.

Zelfmoord onder jeugdigen ligt al zo hoog, ik zeur nog steeds om beter onderzoek. Zaken als deze, helpen niet echt mee.
tsja het is en blijft een taboe natuurlijk, dan maar niet over spreken, liever stellen dat de ouders een brief hebben verzonnen om hun schuld af te kopen... nee dat helpt

wat niet zegt dat er idd goed onderzoek gedaan moet worden maar god, Tim werd niet gepest omdat een journalist geen antwoord krijgt vanuit zijn gemeenschap...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  dinsdag 29 januari 2013 @ 16:32:35 #99
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_122217123
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:24 schreef theunderdog het volgende:
Kan iemand mij vertellen, wat het precies uitmaakt waarom die jonge zelfmoord heeft gepleegd?

Het pesten zal vast niet de enige oorzaak zijn, en dan?
Het hele punt is nou juist dat het in een grotere context is getrokken. Pesten is kut, maar het is ook belangrijk om het bij de waarheid te houden. Anders is voor je het weet elke treiterij op het schoolplein levensgevaarlijk verklaard gok ik zo en aan dergelijke hysterie hebben we ook niks.
pi_122217134
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 januari 2013 16:08 schreef Xa1pt het volgende:
Ach kom, ga je dat de ouders verwijten?
Ik verwijt die ouders niks. Je kunt mensen die net hun enige zoon hangend in een trapgat hebben aangetroffen, met geen mogelijkheid aansprakelijk stellen voor hun gedrag en acties korte tijd later. Wel wijst alles erop dat de zelfmoord al heel snel aan "pesten" is toegeschreven. En hoewel dat ongetwijfeld onbewust is gedaan, is "pesten" tevens de meest "comfortabele" verklaring voor de ouders. Want de daad van Tim zou toch maar eens iets te maken hebben met zijn isolement, zijn (te) beschermde opvoeding, of iets in die richting....

quote:
Stel nou eens dat het een optelsom van die factoren is?
Dan is het goed dat we dat weten, zodat we dergelijke drama's kunnen voorkomen bij jongeren die dezelfde kant op dreigen te gaan. Dus niet alleen blindstaren op pesten, maar ook letten op die andere factoren.

quote:
Ja hoor, de zelfverklaarde moraalridder zal op basis van een ziekelijke portie achterdocht en wat artikelen op internet wel even uitmaken waar we nu goed aan doen en wat de daadwerkelijke toedracht is van zijn dood.
Goh, ik ben weer eens een moraalridder :') Al een tijdje niet gehoord....

De moraalridder zou in dit geval 100 procent achter de ouders en hun verhaal staan. De moraalridder zou iedereen lopen verketteren die zich "bemoeit" met de zaak en die zou eisen dat de journalist aan de schandpaal wordt genageld.

Ik doe zo'n beetje het tegendeel in dit topic. Ik verdedig namelijk het onderzoekswerk van de journalist. We hebben ook bij dit soort drama's behoefte aan waarheidsvinding. Achterdocht hoeft niet ziekelijk te zijn, maar kan ook heel gezond zijn. Soms zelfs wenselijk.

Verder maak ik niks uit. Ik stel alleen vast dat een team onderzoeksjournalisten de kwestie een paar maanden uitvoerig heeft onderzocht. En hun bevindingen wijken wezenlijk af van het pestverhaal dat kort na Tims dood naar buiten is gebracht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')