Deskundige zijn het er allang over eens, dat pesten meestal niet de enige oorzaak is.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:32 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het hele punt is nou juist dat het in een grotere context is getrokken. Pesten is kut, maar het is ook belangrijk om het bij de waarheid te houden. Anders is voor je het weet elke treiterij op het schoolplein levensgevaarlijk verklaard gok ik zo en aan dergelijke hysterie hebben we ook niks.
Ik schat in dat je hiermee erg dicht bij de werkelijkheid zit, ja. Het mag dan wel pseudo-psychologie zijn, maar ik kan me wel vinden in je observatie.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:09 schreef Justanotherday het volgende:
Depressief, hooggevoelig, onbegrepen, sociaal isolement, onzekerheid, verborgen gevoelens van homoseksualiteit(?) in combinatie met pesten maakt een gevaarlijke cocktail.
Als zo'n jongen ook alleen maar thuis zit op de zolderkamer van zijn ouders en amper buiten komt of sociale contacten heeft. Dan begrijp ik wel dat het lastig wordt om je te conformeren aan de maatschappij. Uiteindelijk gaat men toch iets van je verlangen. Het feit dat zijn vader het meteen al niet vertrouwde en naar huis ging, toont al aan dat hij zich zorgen maakte om zijn zoon.
Gewoon even pseudo-psychologie uit de mouw geschud.
Het lijkt me sterk dat als de oorzaak pesten was je 'plotseling' zelfmoord pleegt. Dat lijkt me typisch een langdurig proces. Maar zelfmoord is sowieso irrationeel natuurlijk.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Zelfmoord is niet altijd een zorgvuldig overwogen daad, maar kan ook in een min of meer opwelling tot stand komen.
Ik zie niet in hoe dat dit geval anders maakt.
Waarom zou die man zich dan zorgen hebben gemaakt? Niet vanwege het feit dat Tim zo veel werd gepest, want daarvan was ook bij de ouders niet of nauwelijks wat bekend...quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:15 schreef Xa1pt het volgende:
Misschien maakte die vader zich al langere tijd zorgen. Je weet het niet.
Wat deskundigen vinden is vaak van weinig belang in dit soort zaken. Beeldvorming is alles.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Deskundige zijn het er allang over eens, dat pesten meestal niet de enige oorzaak is.
Deze kil loopt dus of achter, of is aan het provoceren.
Wat zijn de andere factoren?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:32 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ik verwijt die ouders niks. Je kunt mensen die net hun enige zoon hangend in een trapgat hebben aangetroffen, met geen mogelijkheid aansprakelijk stellen voor hun gedrag en acties korte tijd later. Wel wijst alles erop dat de zelfmoord al heel snel aan "pesten" is toegeschreven. En hoewel dat ongetwijfeld onbewust is gedaan, is "pesten" tevens de meest "comfortabele" verklaring voor de ouders. Want de daad van Tim zou toch maar eens iets te maken hebben met zijn isolement, zijn (te) beschermde opvoeding, of iets in die richting....
Dan is het goed dat we dat weten, zodat we dergelijke drama's kunnen voorkomen bij jongeren die dezelfde kant op dreigen te gaan. Dus niet alleen blindstaren op pesten, maar ook letten op die andere factoren.
Precies, wat biologen vinden over biologische zaken is van weinig belang.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:37 schreef kingmob het volgende:
[..]
Wat deskundigen vinden is vaak van weinig belang in dit soort zaken. Beeldvorming is alles.
Bedankt. Het was nogal een stoorzender.quote:
In tegenstelling tot jou voel ik niet de behoefte om de term zelfmoordexperts tussen aanhalingstekens te zetten, om daarmee een soort twijfel over hun deskundigheid op te wekken. Ik denk namelijk dat er daadwerkelijk experts op dit terrein zijn, die erg goed weten hoe suïcidale mensen zich gedragen en die veel kennis hebben over de "typische" afscheidsbrieven die zelfmoordenaars achterlaten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:17 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ah, er is nu ook een soort format van zelfmoord notes opgesteld door 'zelfmoord-experts' waar de brief van Tim niet echt in paste? Begrijpelijk dat dat heel veel vragen oproept inderdaad.
Lezen blijft een kunst. Politici gaan zich hier echt niet ineens van mening veranderen omdat een deskundige zegt dat het zus en zo zit. De beeldvorming in de media bepaald immers hoe mensen er over denken en dat bepaald wat er op de politieke agenda staat. Als een of andere deskundige achteraf dus verklaard dat pesten onwaarschijnlijk is als oorzaak, dan is dat behoorlijk irrelevant ja, want de trein is allang doorgedenderd.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Precies, wat biologen vinden over biologische zaken is van weinig belang.
Vind het toch altijd typisch dat de 'officiële' lezing wel onderbouwing behoeft, maar de alternatieve lezingen vaak zonder bewijs geaccepteerd worden of op z'n minst als dichter bij de werkelijkheid gezien worden (psychologie van de koude grond, trauma wegens vroeggeboorte, beschermd opgevoed etc. etc.)quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:34 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ik schat in dat je hiermee erg dicht bij de werkelijkheid zit, ja. Het mag dan wel pseudo-psychologie zijn, maar ik kan me wel vinden in je observatie.
Dus eigenlijk staat Tim helemaal buiten het topic en is het daadwerkelijke topic "Zelfmoord komt niet alleen door pesten"?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:40 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Bedankt. Het was nogal een stoorzender.
[..]
In tegenstelling tot jou voel ik niet de behoefte om de term zelfmoordexperts tussen aanhalingstekens te zetten, om daarmee een soort twijfel over hun deskundigheid op te wekken. Ik denk namelijk dat er daadwerkelijk experts op dit terrein zijn, die erg goed weten hoe suïcidale mensen zich gedragen en die veel kennis hebben over de "typische" afscheidsbrieven die zelfmoordenaars achterlaten.
En ja, ik vind het inderdaad begrijpelijk dat er vanuit die achtergrond vraagtekens worden gezet bij de afscheidstekst van Tim. En ik vind het nog veel begrijpelijker dat er onderzoeksjournalisten zijn die dit soort zaken uitpluizen.
De treinen rijden sowieso door, daar veranderd de media ook niets aan.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:42 schreef kingmob het volgende:
[..]
Lezen blijft een kunst. Politici gaan zich hier echt niet ineens van mening veranderen omdat een deskundige zegt dat het zus en zo zit. De beeldvorming in de media bepaald immers hoe mensen er over denken en dat bepaald wat er op de politieke agenda staat. Als een of andere deskundige achteraf dus verklaard dat pesten onwaarschijnlijk is als oorzaak, dan is dat behoorlijk irrelevant ja, want de trein is allang doorgedenderd.
Nou, eigenlijk is dat wél waar ik heen wil.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:22 schreef Xa1pt het volgende:
Er spelen altijd meerdere factoren mee, maar dat is volgens mij niet zozeer waar je heen wilt.
Dat is niet wat ik beweer. Er zijn meerdere opties mogelijk; bijvoorbeeld de optie dat Tim de tekst niet zelf heeft geschreven. Wat natuurlijk ook meespeelt, is dat een telefoonnotitie heel wat anders is dan een brief. In een brief kun je van je af schrijven, in een korte notitie moet je je tot de kern beperken. Tim was geen domme jongen (wilde leraar worden), dus de boel kernachtig samenvatten kon hij wel.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
Bijzondere argumentatie. Het zou geen zelfmoord zijn geweest enkel en alleen omdat hij zijn afscheidsbrief op een andere manier opstelt dan een 'normaal' suicidaal persoon?
Hoef je mij niet te vertellen. Je eerste zin is namelijk onjuist.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het is duidelijk dat jij geen idee hebt wat pesten met een kind doet. Ik heb er, helaas, wel ervaring mee. En ik kan je zeggen dat je als gepeste er een heleboel aan doet om vooral niet in negatieve zin op te vallen, want dat maakt het in je perceptie alleen maar erger.
Maar wat beoog je hier nu eigenlijk mee?quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:40 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Bedankt. Het was nogal een stoorzender.
[..]
In tegenstelling tot jou voel ik niet de behoefte om de term zelfmoordexperts tussen aanhalingstekens te zetten, om daarmee een soort twijfel over hun deskundigheid op te wekken. Ik denk namelijk dat er daadwerkelijk experts op dit terrein zijn, die erg goed weten hoe suïcidale mensen zich gedragen en die veel kennis hebben over de "typische" afscheidsbrieven die zelfmoordenaars achterlaten.
En ja, ik vind het inderdaad begrijpelijk dat er vanuit die achtergrond vraagtekens worden gezet bij de afscheidstekst van Tim. En ik vind het nog veel begrijpelijker dat er onderzoeksjournalisten zijn die dit soort zaken uitpluizen.
Dat heeft het ook ongetwijfeld. Zoals gezegd; er spelen in zo'n situatie veel meer factoren een rol. Alleen is het pesten dan wèl iets wat ertoe leidt dat problemen verergeren, in de hand werken, of veroorzaken.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:32 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Ik verwijt die ouders niks. Je kunt mensen die net hun enige zoon hangend in een trapgat hebben aangetroffen, met geen mogelijkheid aansprakelijk stellen voor hun gedrag en acties korte tijd later. Wel wijst alles erop dat de zelfmoord al heel snel aan "pesten" is toegeschreven. En hoewel dat ongetwijfeld onbewust is gedaan, is "pesten" tevens de meest "comfortabele" verklaring voor de ouders. Want de daad van Tim zou toch maar eens iets te maken hebben met zijn isolement, zijn (te) beschermde opvoeding, of iets in die richting....
Pesten lijkt me in ieder geval de meest destructieve manier om iemand 'te helpen'.quote:Dan is het goed dat we dat weten, zodat we dergelijke drama's kunnen voorkomen bij jongeren die dezelfde kant op dreigen te gaan. Dus niet alleen blindstaren op pesten, maar ook letten op die andere factoren.
Bij deze.quote:Goh, ik ben weer eens een moraalridderAl een tijdje niet gehoord....
In dit geval een beetje in strijd met wat ik goed fatsoen noem, maar goed, het staat je vrij om vraagtekens te hebben bij deze situatie. Ik vraag me alleen af in hoeverre het daadwerkelijk om waarheidsvinding gaat. Het is immers niet zo dat de ouders van Tim een nogal dubieus verhaal naar buiten hebben gebracht wat essentieel verschilt met 'de waarheid'.quote:Ik doe zo'n beetje het tegendeel in dit topic. Ik verdedig namelijk het onderzoekswerk van de journalist. We hebben ook bij dit soort drama's behoefte aan waarheidsvinding. Achterdocht hoeft niet ziekelijk te zijn, maar kan ook heel gezond zijn. Soms zelfs wenselijk.
Dan zijn andere factoren (bijvoorbeeld eenzaamheid/isolement, veronderstelde seksuele geaardheid en problemen daarmee, te beschermde opvoeding, etc.) automatisch van groter belang.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:51 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Maar wat beoog je hier nu eigenlijk mee?
Stel he, het is zo dat Tim minder erg werd gepest dan in zijn afscheidsbriefje stond, wat dan?
Allemaal dingen die kunnen gebeuren met jongeren.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 17:00 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Dan zijn andere factoren (bijvoorbeeld eenzaamheid/isolement, veronderstelde seksuele geaardheid en problemen daarmee, te beschermde opvoeding, etc.) automatisch van groter belang.
En dan zou je uiteindelijk ook wel eens tot heel andere bevindingen kunnen komen. Want stel dat Tim niet uit het leven is gestapt vanwege een stel anonieme pestkoppen die nergens vindbaar zijn, wat was dan wél de reden?
Ik ga nu even speculeren. Uitdrukkelijk niet over Tim, maar over net zo'n soort jongen, die het nu nog niet weet, maar die over 2 jaar zelfmoord gaat plegen. Ik noem een paar opties:
- Knettergek worden van de eenzaamheid; nergens bij horen
- Anders zijn in elk opzicht (geaardheid, afwijkende hobby's) en daarom nauwelijks contact met leeftijdsgenoten
- Aanvaring met zijn ouders; druppel die de emmer doet overlopen (misschien wel vanwege coming-out, verliefd zijn op een jongen, maar bang zijn voor de reacties)
- Laag zelfbeeld, hoge mate van onzekerheid; voor jezelf geen leuke toekomst zien
De accenten in de maatschappelijke discussie zouden weleens heel anders kunnen komen te liggen. Ook met meer focus op de rol van de ouders van jongens als Tim.
Iemand kan in een sociaal isolement terechtkomen als die persoon stelselmatig door anderen genegeerd wordt. Iemand negeren is een vorm van pesten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 17:00 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
[..]
Dan zijn andere factoren (bijvoorbeeld eenzaamheid/isolement, veronderstelde seksuele geaardheid en problemen daarmee, te beschermde opvoeding, etc.) automatisch van groter belang.
En dan zou je uiteindelijk ook wel eens tot heel andere bevindingen kunnen komen. Want stel dat Tim niet uit het leven is gestapt vanwege een stel anonieme pestkoppen die nergens vindbaar zijn, wat was dan wél de reden?
Ik ga nu even speculeren. Uitdrukkelijk niet over Tim, maar over net zo'n soort jongen, die het nu nog niet weet, maar die over 2 jaar zelfmoord gaat plegen. Ik noem een paar opties:
- Knettergek worden van de eenzaamheid; nergens bij horen
- Anders zijn in elk opzicht (geaardheid, afwijkende hobby's) en daarom nauwelijks contact met leeftijdsgenoten
- Aanvaring met zijn ouders; druppel die de emmer doet overlopen (misschien wel vanwege coming-out, verliefd zijn op een jongen, maar bang zijn voor de reacties)
- Laag zelfbeeld, hoge mate van onzekerheid; voor jezelf geen leuke toekomst zien
De accenten in de maatschappelijke discussie zouden weleens heel anders kunnen komen te liggen. Ook met meer focus op de rol van de ouders van jongens als Tim.
quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:23 schreef Worteltjestaart het volgende:
Het zou geen zelfmoord zijn geweest enkel en alleen omdat hij zijn afscheidsbrief op een andere manier opstelt dan een 'normaal' suicidaal persoon?
Dat is wél wat je beweert. Jij impliceert dat die note in de GSM niet echt zou zijn omdat dat geen 'normale' manier van schrijven is voor een afscheidsbrief:quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:49 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Dat is niet wat ik beweer. Er zijn meerdere opties mogelijk; bijvoorbeeld de optie dat Tim de tekst niet zelf heeft geschreven.
Je tekst is toch echt maar op één manier interpretabel, nl. dat jij de echtheid van de note in twijfel trekt omdat het anders is dan 'normaal' (whatever that may be, in het geval van zelfmoord),quote:Op dinsdag 29 januari 2013 16:10 schreef Svarabhaktivocaal het volgende:
Dan zou je (bijvoorbeeld) kunnen ontdekken dat de afscheidstekst van Tim totaal niet overeenkomt met wat andere zelfmoordenaars achterlaten.
het is geen sms, het is een notitie.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 15:42 schreef Stefan het volgende:
[..]
Wat zegt de datum, dit is gewoon een printscreen
En staat er een datum bij nietverzonden berichten?
Straks blijkt er echt geen flikker te kloppen van de officiele lezing.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:09 schreef nikk het volgende:
Dit topic onderhand.
Verplaats het maar naar BNW.
Alles kan. Misschien had hij een geheime affaire met Beatrix en is hij vermoord. Wel erg toevallig dat zij net aftreed nu er publieke twijfels zijn over deze zaak. We zullen het nooit weten.quote:Op dinsdag 29 januari 2013 21:11 schreef Specularium het volgende:
[..]
Straks blijkt er echt geen flikker te kloppen van de officiele lezing.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |